Skriftlig fremsættelse (31. marts
2016)
Forsvarsministeren
(Peter Christensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
beredskabsloven, lov om beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af
havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler (Ændring af sammensætningen af
beredskabskommissioner, hjemmel til operativt samarbejde på
beredskabsområdet hen over landegrænserne,
ændring af bestemmelse om brandsyn m.v.)
(Lovforslag nr. L 167)
Lovforslaget har blandt andet til
formål at sikre en relevant lovmæssig ramme for de nye
fælleskommunale beredskabsenheder, herunder ved at skabe mere
fleksible rammer for sammensætningen af
beredskabskommissioner i de samordnede beredskabsenheder.
Med lovforslaget udmøntes samtidig
visse af de anbefalinger, som fremgår af rapporten fra
Redningsberedskabets Strukturudvalg, der blev nedsat som
følge af den politiske aftale om redningsberedskabet
2013-14.
Med lovforslaget foreslås det, at
forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal sikre, at det altid er nærmeste
relevante udrykningsenhed, som sendes af sted til brand og ulykker
uafhængigt af kommunegrænser. Endvidere foreslås
det, at forsvarsministeren - i tilfælde af større
ulykker og katastrofer - kan pålægge
kommunalbestyrelsen at indsætte det kommunale
redningsberedskab uden for eget udrykningsområde.
Ovennævnte forslag er et led i udmøntningen af de
anbefalinger, som fremgår af rapporten fra
Redningsberedskabets Strukturudvalg.
Endvidere foreslås det at
præcisere politidirektørens rolle i den fælles
beredskabskommission, således at politidirektøren ikke
har stemmeret i kommunale bevillingsspørgsmål. Det
foreslås også, at kommunalbestyrelsen kan udpege en
eller flere medarbejderrepræsentanter som medlem af
beredskabskommissionen. Derudover foreslås det at ændre
beskyttelsesrumsloven, fyrværkeriloven og
havmiljøloven, idet en ændring af disse love er
nødvendig for, at kommunalbestyrelsen kan henlægge
opgaver, der i medfør af disse love er tillagt
kommunalbestyrelsen, til en beredskabskommission.
Det foreslås også, at planen
for den risikobaserede dimensionering af redningsberedskabet ikke
længere skal indgå i kommunens generelle
beredskabsplan, idet der fremadrettet etableres en fælles
plan for den risikobaserede dimensionering i de nye og
større enheder (samordninger). Planen for den risikobaserede
dimensionering vil fortsat skulle godkendes af
kommunalbestyrelserne i den enkelte samordning. Endvidere
foreslås det præciseret, at Beredskabsstyrelsens
udtalelse skal forelægges kommunalbestyrelsen.
Derudover foreslås, at både
kommunalbestyrelsen og Beredskabsstyrelsen kan indgå aftale
med hhv. lokale og statslige/regionale udenlandske
redningstjenester i de grænsenære områder om
ydelse af gensidig assistance i tilfælde af ulykker m.v. Som
en konsekvens af ovennævnte forslag foreslås det, dels
at vold eller trusler om vold mod udenlandske brandfolk, der
opererer på dansk grund under en fælles indsats med det
kommunale redningsberedskab, straffes i henhold til straffelovens
§ 119, stk. 1 (skærpet straf), dels at erstatning for
skade, der forvoldes af personel fra et andet land under
udførelse af beredskabsopgaver i Danmark, betales af den
kommunalbestyrelse, der har rekvireret den udenlandske assistance.
Forslagene er en opfølgning på en redegørelse
fra oktober 2015 om gensidigt operativt samarbejde på
beredskabsområdet hen over landegrænserne afgivet af en
arbejdsgruppe bestående af Beredskabsstyrelsen, Rigspolitiet,
Sundhedsstyrelsen, Københavns Brandvæsen,
Tønder Kommune og Beredskabsforbundet.
Med lovforslaget skabes der også
lovhjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan opkræve et gebyr
fra anlægsejeren til dækning af omkostningerne ved
tilslutning til og overvågning af lovpligtige automatiske
brandsikringsanlæg fra vagtcentralerne.
Endvidere sikres hjemmel til, at
kommunalbestyrelserne fortsat kan foretage brandsyn af
højlagre og visse andre lagre, som fremadrettet alene
reguleres af byggelovgivningen. Desuden foreslås
Beredskabsstyrelsens planlægningsopgave for det nukleare
beredskab præciseret.
Endelig foreslås det, at
forsvarsministeren kan bestemme, at Beredskabsstyrelsen efter
anmodning kan indsættes i Grønland og på
Færøerne i tilfælde af katastrofer, der
medfører alvorlig skade på eller udgør en
overhængende fare for personer, ejendom eller
miljøet.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.