Fremsat den 31. marts 2016 af sundheds- og
ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Udvidelse af patienterstatningsordningens
dækningsområde)
§ 1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, som ændret senest ved § 8 i lov nr. 742
af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 19, stk. 1, nr. 7, udgår
»eller«.
2. I
§ 19, stk. 1, nr. 8, ændres
»stk. 12.« til: »stk. 12,«.
3. I
§ 19, stk. 1, indsættes som
nr. 9 og 10:
»9)
på værnepligtige af autoriserede sundhedspersoner, der
udfører sundhedsfaglig behandling i det militære
forsvar eller redningsberedskabet.
10) af
autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig
behandling af indsatte i Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse.«
4. I
§ 29, stk. 1, nr. 8, ændres
»nr. 8« til: »nr. 8 og 9«.
5. I
§ 29, stk. 1, indsættes som
nr. 9:
»9)
Staten, for så vidt angår skader omfattet af § 19,
stk. 1, nr. 10, hvis skaden er pådraget som følge af
sundhedsfaglig behandling i Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse. For tandskader dog kun hvis det er behandling, som den
indsatte har ret til.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. § 1, nr.
3-5, finder anvendelse for erstatningskrav, der er anmeldt til
Patienterstatningen eller den private institution, som sundheds- og
ældreministeren henlægger sager til, senest 3 år
efter, at den erstatningsberettigede har fået eller burde
have fået kendskab til skaden, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Uanset stk. 2
finder § 1, nr. 3-5, alene anvendelse for skader, der er
forårsaget den 1. juli 2006 eller senere.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. | Indledning |
2. | Baggrund |
| 2.1. | Tidligere overvejelser om udvidelser af
patienterstatningsordningens dækningsområde |
| 2.2. | Kriminalforsorgens sundhedsbetjening |
| 2.3. | Autoriserede sundhedspersoners behandling
af værnepligtige i det militære forsvar og
redningsberedskabet |
3. | Udvidelse af Patienterstatningsordningens
dækningsområde |
| 3.1. | Gældende ret |
| | 3.1.1. | Særligt vedrørende
tandskader |
4. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning |
| 4.1. | Særligt vedrørende
tandskader |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
| 5.1. | Anmeldelse af skader til
Patienterstatningen |
| 5.2. | Anmeldelse af skader til
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
11. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Indsatte, der modtager sundhedsfaglig
behandling af autoriserede sundhedspersoner i Kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse, og værnepligtige, der modtager
behandling af autoriserede sundhedspersoner i det militære
forsvar og redningsberedskabet, er ikke berettiget til erstatning
for behandlingsskader efter reglerne i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven), der er en mere favorabel erstatningsordning end
den, der følger af dansk rets almindelige
erstatningsbetingelser.
Justitsministeriet har i besvarelse af den 19.
marts 2015 af Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets (alm. del)
spørgsmål nr. 324 tilkendegivet, at det efter
Justitsministeriets vurdering er i strid med forbuddet mod
diskrimination i artikel 26 i FN's konvention om borgerlige og
politiske rettigheder og i artikel 14 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), at
patienterstatningsordningens dækningsområde ikke
omfatter behandling udført af sundhedspersonale tilknyttet
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Forsvarsministeriet og Sundheds- og
Ældreministeriet har vurderet, at lignede betragtninger
gør sig gældende for værnepligtige, der
afleverer deres sundhedskort og herefter modtager sundhedsfaglig
behandling i det militære forsvar og redningsberedskabet.
På den baggrund, har lovforslaget til formål at udvide
patienterstatningsordningens dækningsområde til
også at omfatte skader forårsaget af autoriserede
sundhedspersoner i Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse,
og skader forårsaget af autoriserede sundhedspersoner ved
behandling af værnepligtige i det militære forsvar og
redningsberedskabet. Hermed får personer, som bliver
påført en skade som følge af behandling disse
steder, mulighed for at få deres erstatningssag prøvet
efter reglerne herom i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet på lige fod med andre personer, der
påføres skader i forbindelse med behandling i
sundhedsvæsenet.
Det bemærkes, at der tidligere har
været overvejelser om at omfatte Kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse samt Forsvaret i
dækningsområdet i klage- og erstatningsloven. Det blev
dog ikke fundet hensigtsmæssigt på daværende
tidspunkt. I betænkning nr. 1346 fra 1997 var anbefalingen,
at fængselsvæsenets sygeklinikker og Forsvarets
infirmerier (i dette lovforslag forstået som
Kriminalforsorgens sundhedsbetjening samt det militære
forsvar og redningsberedskabets behandling af værnepligtige)
ikke blev omfattet af patienterstatningsordningens
dækningsområde, idet udvalget fandt, at de
administrative procedurer og omkostninger ved at lægge
området ind under loven, ville være ude af proportion
med det få antal skader, som måtte formodes at blive
anmeldt.
Udvalget ses i den forbindelse ikke at have
forholdt sig til spørgsmålet om diskrimination.
2. Baggrund
2.1. Tidligere
overvejelser om udvidelser af patienterstatningsordningens
dækningsområde
Patienterstatningsordningens oprindelige
dækningsområde, tilbage ved ordningens
indførelse den 1. juli 1992, var skader opstået
på offentlige sygehuse eller sygehuse, som det offentlige
havde driftsoverenskomst med.
Det følger af forarbejderne til lov nr.
367 af 6. juni 1991 om patientforsikring, jf. Folketingstidende,
tillæg A, s 3259, at der senest 5 år efter
patienterstatningsordningens indførelse, skulle foretages en
samlet vurdering af ordningens tilrettelæggelse. Med henblik
på denne generelle revision af loven, nedsatte
Sundhedsministeriet i august 1996 et bredt sammensat udvalg. I
november 1997 afsluttede udvalget sit arbejde med afgivelse af
betænkning nr. 1346 om revision af lov om
patientforsikring.
Af betænkningen fremgår det blandt
andet, at det blev anbefalet, at sundhedsfaglig behandling i
Kriminalforsorgen og Forsvaret ikke blev omfattet af
patienterstatningsordningens dækningsområde, idet
udvalget fandt, at de administrative procedurer og omkostninger ved
at lægge området ind under loven, ville være ude
af proportion med de få antal skader, som måtte
formodes at blive anmeldt.
Med virkning fra den 4. juni 1999 blev
patienterstatningsordningens dækningsområde udvidet til
også at omfatte patienter, der modtager behandling på
alle private sygehuse, klinikker m.v. her i landet og i udlandet,
hvis behandlingen sker efter henvisning fra, og bliver betalt af,
det offentlige sygehusvæsen.
Pr. 1. januar 2004 skete der en betydelig
udvidelse af patienterstatningsordningens
dækningsområde, idet behandling hos privatpraktiserende
autoriserede sundhedspersoner også blev medtaget.
Ændringen byggede i høj grad på anbefalingerne i
betænkning 1346/1997, og sundhedsfaglig behandling i
Kriminalforsorgen og Forsvaret blev således ikke ved den
lejlighed omfattet af dækningsområdet.
2.2. Kriminalforsorgens
sundhedsbetjening
Behandling af syge indsatte varetages som
udgangspunkt efter sundhedsloven af det offentlige
behandlingssystem.
Særlige økonomiske og
sikkerhedsmæssige hensyn medfører dog, at der er
etableret en sundhedsbetjening i Kriminalforsorgens fængsler
og arresthuse.
Sundhedsbetjeningen indebærer, at der
til alle fængsler og arresthuse er tilknyttet en
fængselslæge/arresthuslæge, typisk en
praktiserende læge fra lokalområdet, der er til stede i
institutionen 1-2 gange om ugen i et bestemt antal timer. Alle
fængsler og større arresthuse har tilknyttet en
sygeplejerske på fuldtid eller på deltid. Alle
fængsler og en del arresthuse har endvidere tilknyttet en
psykiater, typisk på konsulentbasis, der er i institutionen
et bestemt antal timer om ugen.
Vestre Hospital er en sygeafdeling for
Københavns Fængsler samt en landsdækkende
somatisk sygeafdeling for alle Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse.
Endvidere har en række fængsler en
tandlægeklinik, hvor en praktiserende tandlæge er
tilknyttet nogle timer om ugen. I øvrige fængsler og
arresthuse vil tandlægebehandlingen foregå på en
tandlægeklinik uden for fængslet.
2.3. Autoriserede
sundhedspersoners behandling af værnepligtige i det
militære forsvar og redningsberedskabet
De værnepligtige i det militære
forsvar og redningsberedskabet afleverer deres sundhedskort under
deres værnepligtstjeneste og skal derfor som udgangspunkt
anvende de læger, der er tilknyttet henholdsvis det
militære forsvar og redningsberedskabet i stedet for egen
praktiserende læge.
Sundhedsbehandlinger i det militære
forsvar hører som hovedregel under Forsvarets
Sundhedstjeneste. Forsvarets Sundhedstjeneste er opdelt i fire
søjler, hvoraf den ene, Sundhedsdivisionen, er overordnet
ansvarlig for de nationale infirmerier og består bl.a. af 5
infirmerier og 9 værnepligtskonsultationer.
Forsvarets infirmerier er beliggende i Hvorup,
Karup, Skrydstrup, Slagelse og Skalstrup.
Konsultationerne til de værnepligtige
ligger i Frederikshavn, Skive, Holstebro, Varde, Haderslev,
Vordingborg, Høvelte, Rønne og på Gothersgade
Kaserne i København.
På infirmerierne og i
værnepligtigkonsultationerne varetages de sundhedsfaglige
ydelser til de værnepligtige, som ikke har det gule
sundhedskort under deres værnepligtstjeneste. Der foretages
således undersøgelser og behandling svarende til, hvad
der i den civile sundhedssektor foretages hos de alment
praktiserende læger.
Forsvaret er forpligtet til at tilbyde
værnepligtige et omfang af tandundersøgelse og
behandling som disse grupper med hvilende ret til adgang til
ydelser efter sundhedsloven ellers ville være berettiget til
i det civile sundhedssystem. Alle værnepligtige tilbydes
derfor behandling for akutte tandproblemer enten på en af
Forsvarets tandklinikker eller, hvis transporten fra tjenestested
til tandklinik er for tidskrævende, hos civil tandlæge
for Forsvarets regning. I tilfælde af manglende kapacitet i
Forsvarstandplejen kan værnepligtige ligeledes henvises til
behandling i civilt regi for Forsvarets regning.
De værnepligtige får udleveret et
akutkort, som de anvender, når de skal søge
læge- eller tandlægehjælp uden for infirmeriernes
åbningstid og/eller i weekender og helligdage.
Infirmerierne henviser ikke sjældent til
speciallæger i forbindelse med udredning eller behandling af
sygdomme.
Når de værnepligtige møder
til værnepligtstjeneste ved redningsberedskabet, afleverer de
ligesom de værnepligtige ved det militære forsvar deres
sundhedskort.
Under værnepligtstjenesten ved
redningsberedskabet behandles de værnepligtige i stedet af
kasernelæger, som redningsberedskabet har tegnet
ansættelseskontrakt med. Der er ved hvert enkelt
beredskabscenter tegnet kontrakt med en kasernelæge. Ved
redningsberedskabet er der i alt tegnet kontrakt med fem
kasernelæger. De kontraktansatte kasernelæger behandler
kun værnepligtige. Kasernelægerne behandler helt
almindeligt forekommende somatiske sygdomme. Hvis
kasernelægen vurderer, at det er mere alvorligt, henviser
kasernelægen den værnepligtige enten til
speciallæge eller til et hospital. Kasernelægerne har
en kontrakt på i gennemsnit 8 timer om ugen.
I tilfælde hvor behandling ved
speciallæge er påkrævet, henviser
kasernelægen den værnepligtige hertil, og
redningsberedskabet vil efterfølgende betale den regning,
der måtte komme i disse tilfælde.
Redningsberedskabet har ingen tandlæger
ansat. Ved behov for tandlægebehandling henvises de
værnepligtige til private tandlæger, der udfører
arbejdet efter regning, som Beredskabsstyrelsen betaler.
3. Udvidelse af
patienterstatningsordningens dækningsområde
3.1. Gældende
ret
Med patienterstatningsordningen, som
trådte i kraft den 1. juli 1992, blev der med blandt andet en
mere lempelig bevisbyrde, sikret patienterne bedre
erstatningsmuligheder, end hvad der ellers følger af dansk
rets almindelige erstatningsbetingelser.
Det er Patienterstatningen, som behandler og
afgør sager om patienterstatning efter lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven).
Efter klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 1, ydes erstatning efter reglerne i lovens kapitel 3 til
patienter eller efterladte til patienter, som her i landet
påføres skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling el.lign., som er foretaget
1) på et sygehus eller på vegne af
dette,
2) af sundhedspersoner og andet personale som led i
den præhospitale indsats efter sundhedsloven,
3) af autoriserede sundhedspersoner ansat i
regionstandplejen, ved en odontologisk landsdels- og
videnscenterfunktion eller i forbindelse med levering af de
kommunale sundhedsydelser efter sundhedslovens kapitel 36-41 eller
på vegne af disse,
4) på universiteternes
tandlægeskoler,
5) af privatpraktiserende autoriserede
sundhedspersoner,
6) af læger, der uden at være
privatpraktiserende foretager vaccination i henhold til
sundhedslovens § 158,
7) af læger, der uden at være
privatpraktiserende virker som vagtlæger, eller
8) af Sundhedsstyrelsen af sager i henhold til
sundhedslovens kapitel 21, regler udstedt i medfør heraf
eller regler udstedt i medfør af § 5 d i lov om
sygehusvæsenet som opretholdt ved sundhedslovens § 277,
stk. 12.
Patienterstatningsordningens
dækningsområde er desuden fastsat i
bekendtgørelse nr. 1097 af 12. december 2003.
Efter § 20, stk. 1, i klage- og
erstatningsloven ydes erstatning, hvis skaden med overvejende
sandsynlighed er forvoldt på en af følgende
måder:
1) Hvis det må antages, at en erfaren
specialist på det pågældende område under
de i øvrigt givne forhold ville have handlet anderledes ved
undersøgelse, behandling el.lign. hvorved skaden ville
være undgået,
2) hvis skaden skyldes fejl eller svigt i teknisk
apparatur, redskaber eller andet udstyr, der anvendes ved eller i
forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign.,
3) hvis skaden ud fra en efterfølgende
vurdering kunne være undgået ved hjælp af en
anden til rådighed stående behandlingsteknik eller
behandlingsmetode, som ud fra et medicinsk synspunkt ville have
været lige så effektiv til behandling af patientens
sygdom, eller
4) hvis der som følge af
undersøgelse, herunder diagnostiske indgreb, eller
behandling indtræder skade i form af infektioner eller andre
komplikationer, der er mere omfattende, end hvad patienten med
rimelighed må tåle. Der skal herved tages hensyn til
dels skadens alvor, dels patientens sygdom og helbredstilstand i
øvrigt samt til skadens sjældenhed og mulighederne i
øvrigt for at tage risikoen for dens indtræden i
betragtning.
Betingelserne for at opnå erstatning
efter klage- og erstatningsloven adskiller sig fra dansk rets
almindelige erstatningsregler. Med klage - og erstatningsloven er
der således indført en såkaldt specialist-regel,
hvormed erstatning ydes, hvis det må antages, at en erfaren
specialist på det pågældende område under
de i øvrigt givne forhold ville have handlet anderledes.
Desuden er det i sager efter klage- og erstatningsloven,
Patienterstatningen, og ikke skadelidte selv, der skal oplyse
sagerne og godtgøre, at erstatningsbetingelserne er
opfyldte. Herudover er det gratis at anmelde en skade til
Patienterstatningen, der er indbygget en gratis ankemulighed, og
sagsbehandlingstiden er typisk kortere end ved domstolene.
For at kræve erstatning skal man
både i forbindelse med erstatning efter dansk rets
almindelige erstatningsregler og erstatning efter klage- og
erstatningsloven have lidt et tab som følge af skaden.
Patienten kan endvidere have krav på godtgørelse
(ikke-økonomisk tab) for personskade, f.eks. svie og smerte.
Opgørelsen af erstatning og godtgørelse
følger, som for andre tab i dansk erstatningsret, reglerne i
lov om erstatningsansvar.
Ifølge klage- og erstatningslovens
§ 58 b, stk. 1, kan Patienterstatningens afgørelser
indbringes for Ankenævnet for Patienterstatningen, der har
den endelige administrative afgørelse. Ankenævnet kan
stadfæste, ophæve eller ændre afgørelsen
og tillægge en klage opsættende virkning.
Ifølge klage- og erstatningslovens
§ 59, stk. 1, skal erstatningskrav efter lovens kapitel 3
være anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter,
at den erstatningsberettigede har fået eller burde have
fået kendskab til skaden. Ifølge § 59, stk. 2,
indtræder forældelse af erstatningskrav dog senest 10
år efter den dag, hvor skaden er forårsaget.
3.1.1. Særligt
vedrørende tandskader
Der er efter klage- og erstatningslovens
§ 19, stk. 5, mulighed for, at sundheds- og
ældreministeren kan henlægge behandlingen af sager, der
er omfattet af lovens kapitel 3, helt eller delvist til en privat
institution.
Det daværende Indenrigs- og
Sundhedsministerium indgik den 8. december 2003 aftale med
Tandlægeforeningen om henlæggelse af behandlingen af
sager for privatpraktiserende tandlæger og tandlæger
under amtstandplejen (regionstandplejen) og de kommunale
tandplejeordninger til Tandlægeforeningens
Patientforsikring.
Af aftalen fremgår blandt andet, at der
for sager vedr. privatpraktiserende autoriserede tandlæger
gælder en undergrænse på 1.000 kr. for retten til
erstatning. Erstatningerne under 10.000 kr. udbetales direkte til
skadelidte af Tandlægeforeningen. Erstatninger over 10.000
kr. erstattes af amter/kommuner. I forhold til skader forvoldt af
autoriserede sundhedspersoner ansat i amtstandplejen, under de
kommunale tandlægeordninger eller på universiteternes
tandlægeskoler gælder en undergrænse på
10.000 kr. for retten til erstatning. Erstatningerne erstattes af
amter/kommuner.
Der er ved bekendtgørelse nr. 1099 af
12. december 2003 om henlæggelse af behandlingen af sager
efter lov om patientforsikring til Dansk Tandlægeforenings
Patientskadeforsikring og Tandskadeankenævnet, fastsat regler
om, at patientforsikringsordningen på
tandlægeområdet kan administreres og afgøres i
den af Tandlægeforeningen etablerede
patientforsikringsordning.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 2, stk. 1, at afgørelser truffet af Dansk
Tandlægeforenings Patientskadeforsikring (nu
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning) kan indbringes for
det af Dansk Tandlægeforenings Patientskadeforsikrings
etablerede Tandskadeankenævn. Klager til
Tandskadeankenævnet skal ifølge
bekendtgørelsens § 3, stk. 1, indgives 3 måneder
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Tandskadeankenævnet kan dog vælge at se bort fra
overskridelse af klagefristen, når der er særlig grund
hertil, jf. § 3, stk. 2.
4. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget sikres det, at skader
forårsaget af autoriserede sundhedspersoner, der
udfører sundhedsfaglig behandling inden for
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse samt sundhedsfaglig
behandling af værnepligtige inden for det militære
forsvar og redningsberedskabet omfattes af
patienterstatningsordningens dækningsområde. Hermed
bliver indsatte, der kommer til skade som følge af
behandling inden for Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse, samt værnepligtige, der kommer til skade som
følge af behandling i det militære forsvar og
redningsberedskabet, med forslaget sidestillet med andre personer,
der kommer til skade i sundhedsvæsenet, og som kan anmelde
deres erstatningssag til Patienterstatningen.
Retten til at søge erstatning for
skader påført under behandling i det militære
forsvar og redningsberedskabet er afgrænset til de
værnepligtige, der ved deres tjeneste afleverer deres
sundhedskort, og som skal benytte de sundhedsfaglige tilbud, der er
i det militære forsvar og redningsberedskabet.
Lovforslaget omfatter ikke kvinder, der er
ansat i det militære forsvar og redningsberedskabet på
værnepligtslignende vilkår, idet kvinderne ikke i
forbindelse med deres ansættelsesforhold skal aflevere deres
sundhedskort. Kvinderne har således - i modsætning til
(mandlige) værnepligtige - adgang til behandling af
autoriserede sundhedspersoner uden for det militære forsvar
og redningsberedskabet, som er omfattet af
patienterstatningsordningens dækningsområde. Det samme
gælder for øvrige kontraktansatte i det militære
forsvar og redningsberedskabet, som derfor heller ikke omfattes af
lovforslaget.
Det bemærkes, at kvinder på
værnepligtslignende vilkår bør vejledes, om at
retsstillingen er forskellig, afhængigt af, om de
vælger at blive behandlet i det almindelige
sundhedsvæsen, hvor en skade kan anmeldes til
Patienterstatningen, eller om de vælger at blive behandlet
inden for det militære forsvar og redningsberedskabet, hvor
en skade ikke er omfattet af patienterstatningsordningen, men hvor
der kan søges erstatning efter de almindelige
erstatningsansvarsregler ved domstolene.
Det er alene skader forårsaget af
autoriserede sundhedspersoner og disses medhjælp, der med
forslaget omfattes af patienterstatningsordningens
dækningsområde, svarende til den gældende
ordning.
Med autoriserede sundhedspersoner
forstås sundhedspersoner autoriserede efter reglerne i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
jf. § 2 i lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011,
om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven).
Med medhjælp forstås den person,
som en autoriseret sundhedsperson delegerer sundhedsfaglig
virksomhed til, jf. § 1 i bekendtgørelse om
autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp
(delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) nr. 1219 af
11. december 2009.
Lovforslaget betyder, at de
pågældende skadelidte får mulighed for at
få prøvet deres erstatningssag hos Patienterstatningen
efter regelsættet herom i klage- og erstatningsloven.
Forslaget betyder således ikke, at de pågældende
skadelidte er sikret erstatning for den påførte skade,
men at de kommer ind under patienterstatningsordningen og dermed
får mulighed for at få Patienterstatningen og eventuelt
Ankenævnet for Patienterstatningen til at træffe
afgørelse i deres sag.
Med den foreslåede ændring bliver
reglerne bragt i overensstemmelse med artikel 26 i FN´s
konvention om borgerlige og politiske rettigheder samt Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14, jf.
artikel 1 i 1. Tillægsprotokol.
Det foreslås, at udvidelsen af
dækningsområdet til også at omfatte skader sket
ved behandling af indsatte inden for Kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse samt skader sket ved behandling af
værnepligtige indenfor det militære forsvar og
redningsberedskabet, får virkning for erstatningskrav, der er
anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter, at den
erstatningsberettigede har fået eller burde have fået
kendskab til skaden, dog således at lovforslaget alene finder
anvendelse for skader, der er forårsaget fra den 1. juli
2006.
Dette skyldes bl.a. et ønske om,
også tilbage i tid, at sidestille de personer, som omfattes
af dette lovforslag, med andre personer der kommer til skade som
følge af behandling i sundhedsvæsenet, og som kan
anmelde deres erstatningssag til Patienterstatningen. Det skyldes
også hensynet til at kunne oplyse sagerne. For at
Patienterstatningen kan vurdere de anmeldte skader, er det
således nødvendigt, at de har adgang til patientens
helbredsmæssige oplysninger. Patientjournaler skal mindst
opbevares i 10 år, jf. § 25 i lovbekendtgørelse
nr. 877 af 4. august 2011, om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Der henvises i
øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Lovforslagets bagudrettede virkningsperiode
vil således følge klage- og erstatningslovens
gældende forældelsesregler i § 59, stk. 1 og
2.
Patienterstatningen, og i tilfælde af
ankede sager Ankenævnet for Patienterstatningen, vil af egen
drift genoptage tidligere anmeldte og afviste sager, der ved denne
lovændring bliver omfattet af loven, og hvor afvisningen
skyldes, at sagerne ikke hidtil var omfattet af loven.
Genoptagelsen omfatter alene sager, som er modtaget inden for
lovens forældelsesfrist.
Det medfører, at ændringerne i
dækningsområdet i dette lovforslag finder anvendelse
for erstatningskrav, der er anmeldt til Patienterstatningen senest
3 år efter, at den erstatningsberettigede har fået
eller burde have fået kendskab til skaden, dog med den
begrænsning, at ændringerne i dette lovforslag alene
kan anvendes for skader, der er forårsaget efter den 1. juli
2006.
Forældelsesreglerne i klage- og
erstatningsloven, herunder den absolutte forældelsesfrist
på 10 år, er bl.a. fastsat af hensyn til muligheden for
at undersøge grundlaget for erstatningssagerne. Af
bemærkningerne til § 19 i forslaget til
patientforsikringslov (L 144 af 8. februar 1991), der er
videreført med § 59 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, fremgår
det således, at det findes nødvendigt - bl.a. af
hensyn til muligheden for at undersøge grundlaget for
erstatningssagerne - at der fastsættes en
forældelsesfrist på området. For så vidt
angår den 10-årige absolutte forældelsesfrist
anføres det, at fristen er fastsat i overensstemmelse med
den pligtige journalopbevaringsperiode.
Forældelsesreglerne i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er således
udformet på en måde, som sikrer et
hensigtsmæssigt samspil med den pligtige
journalopbevaringsperiode for patientjournaler, der gælder
efter reglerne i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011, om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven).
Det fremgår af § 25, stk. 1 og 2, i
autorisationsloven, at en patientjournal skal opbevares i mindst 10
år efter den seneste optegnelse i journalen, og at journaler
af betydning for klage- tilsyns- eller erstatningssag skal
opbevares, så længe vedkommende sag verserer. Herved
sikres alle relevante myndigheder m.v. et dokumentationsmateriale
for de pågældende sager.
Med lovforslaget tilgodeses hensynene til
sagernes oplysning, som blev lagt til grund ved udformningen af
forældelsesreglerne i klage- og erstatningsloven. Herudover
følger loven gældende praksis i dansk ret, hvorefter
lovgivning, der retter op på en konventionsstridig
retstilstand, gives virkning fra det tidspunkt, hvor retstilstanden
blev etableret, dog således at almindelige
forældelsesregler håndhæves.
4.1. Særligt
vedrørende tandskader
Det er hensigten, at skader forårsaget
ved autoriserede tandlægers behandling af indsatte i
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse og af
værnepligtige i det militære forsvar, efter
nærmere aftale mellem Sundheds- og Ældreministeriet og
Tandlægeforeningen skal henlægges til behandling i
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning i medfør af
klage- og erstatningslovens § 19, stk. 5.
Ved indgåelse af en sådan aftale,
vil § 1 i bekendtgørelse nr. 1099 af 12. december 2003
om henlæggelse af behandlingen af sager efter lov om
patientforsikring til Dansk Tandlægeforeningens
Patientskadeforsikring og Tandskadeankenævnet blive tilrettet
i overensstemmelse hermed.
Derudover vil der mellem
Tandlægeforeningen, Justitsministeriet og Forsvarsministeriet
blive søgt indgået en aftale om finansieringen af
administrationsomkostninger, renter og erstatningsudbetalinger som
følge af henlæggelsen af sager om tandskader til
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Det er en betingelse
for indgåelse af aftale med Tandlægeforeningen, at der
kan opnås enighed om den økonomi, herunder
administrationsudgifter, som er forbundet med
Tandlægeforeningens behandling af de pågældende
sager, og at der i modsat fald kan søges andre muligheder
vedrørende behandling af disse erstatningssager.
For så vidt angår
tandlægebehandling i Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse omfatter forslaget alene erstatning for skader
pådraget ved behandling udført af tandlæger, der
er tilknyttet kriminalforsorgsområdet, jf. § 13, stk. 1,
i bekendtgørelse nr. 399 af 9. april 2015 om
sundhedsmæssig bistand til indsatte i Kriminalforsorgens
institutioner. Forslaget omfatter endvidere kun erstatning for
skader pådraget ved behandling omfattet af §§ 15 og
18 i bekendtgørelse nr. 399 af 9. april 2015 om
sundhedsmæssig bistand til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner. Skader, som påføres i forbindelse med
behandlinger, der ikke er ret til efter førnævnte
bekendtgørelse, vil være omfattet af de gældende
bestemmelser i klage- og erstatningslovens §§ 19 og
29.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede udvidelse af
patienterstatningsordningens dækningsområde sker for
erstatningskrav, der er anmeldt til Patienterstatningen, eller den
private institution, som sundheds- og ældreministeren
henlægger behandlingen af sagen til efter lovens § 19,
stk. 5, senest 3 år efter, at den erstatningsberettigede har
fået eller burde have fået kendskab til skaden, dog
således at lovforslaget alene finder anvendelse for skader,
der er forårsaget fra den 1. juli 2006.
5.1. Anmeldelse af
skader til Patienterstatningen
Patienterstatningen har oplyst, at der fra
2006 til 2015 er modtaget anmeldelse af 33 skader vedrørende
28 patienter som følge af sundhedsfaglig behandling inden
for Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Patienterstatningen har desuden oplyst, at den
gennemsnitlige anerkendelsesprocent i sager, der behandles af
Patienterstatningen, ligger på 30 til 33 %. Det svarer
til, at 11 ud af de 33 sager statistisk forventes at kunne blive
anerkendt. Patienterstatningen har desuden oplyst, at den typiske
erstatning i 2014 lå på 71.500 kr. Erstatningen kan
imidlertid variere betydeligt afhængig af den
påførte skades karakter.
Det skønnes på den baggrund, at
forslaget vil medføre udgifter til erstatningsudbetaling i
11 sager modtaget fra 2006 til 2015 på i alt ca. 1-1,5 mio.
kr., idet det bemærkes, at flere af anmeldelserne
vedrører alvorlige skader. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
Det skønnes endvidere, at der fremover
vil være årlige merudgifter på i alt ca. 0,5-1,0
mio. kr. til erstatningsudbetaling som følge af skader
påført ved behandling af autoriserede sundhedspersoner
indenfor Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse. Hertil
kommer renter og administrationsudgifter.
Det er imidlertid vanskeligt præcist at
skønne over, hvor mange anmeldelser der fremover vil blive
modtaget inden for Kriminalforsorgens område, når
patienterstatningsordningens dækningsområde
udvides.
Patienterstatningen har herudover oplyst, at
der er modtaget anmeldelse af 11 sager om skader sket som
følge af behandling indenfor det militære forsvar og
redningsberedskabet. Tre af anmeldelserne skønnes at komme
fra skadelidte, der er ansat ved Forsvaret og disse 3 anmeldelser
vil således ikke umiddelbart være omfattet af
nærværende lovforslag, som omfatter værnepligtige
og ikke kontraktansatte ved det militære forsvar.
Anmeldelserne stammer fra 2008 og frem.
På baggrund af Patienterstatningens
generelle anerkendelsesfrekvens, forventer Patienterstatningen, at
tre sager statistisk vil kunne blive anerkendt. Patienterstatningen
skønner, at der vil være erstatningsudgifter på
ca. 0,5 mio. kr. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
Det militære forsvar og
redningsberedskabet sundhedspersonale yder behandling til
værnepligtige i to situationer:
A. Behandling af værnepligtige efter ulykker
og sygdomme, der står i forbindelse med tjenesten.
B. Behandling af sygdomme, der ikke har forbindelse
med tjenesten.
Ved vurdering af erstatningernes
størrelse i situation A skal der tages hensyn til, at skader
påført under aftjening af værnepligt er omfattet
af lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige
(lovbekendtgørelse nr. 284 af 14. marts 2013). Loven
administreres af Arbejdsskadestyrelsen, og erstatning udbetales af
staten efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven.
I henhold til arbejdsskadesikringslovens
§ 77 dækker Arbejdsskadestyrelsen forud for
patienterstatningsordningen, og da værnepligtige i de fleste
tilfælde ikke har tabt arbejdsfortjeneste, vil der efter
Patienterstatningens vurdering formentligt alene blive tale om
godtgørelse for svie og smerte i de sager, hvor der er tale
om behandling i forbindelse med ulykker eller sygdomme, der
står i forbindelse med tjenesten samt differencekrav i
forbindelse med erhvervsevnetabserstatning. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
I situation B vil skader opstået i
forbindelse med behandling af værnepligtige for sygdomme, der
ikke har forbindelse med tjenesten, alene være omfattet af
patienterstatningsordningen.
Patienterstatningen har herudover oplyst, at
man skønner, at man årligt fremover vil modtage 4 til
5 anmeldelser om skader sket som følge af behandling af
værnepligtige i det militære forsvar og
redningsberedskabet, svarende til en årlig erstatningsudgift
på ca. 0,5 mio. kr. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
Det bemærkes, at det i ovenstående
skøn ikke er muligt at vurdere omfanget af de sager, som
kunne være anmeldt, men som ikke blev det, fordi patienten,
patientens advokat eller behandlingsstedet kendte lovens
dækningsområde, og at skadelidte derfor opgav at
anmelde sagen.
Der vil således kunne anmeldes skader,
som kan øge udgifterne til erstatning,
administrationsudgifter og renter.
Som anført i forslagets § 1, nr. 4
og 5, er det staten, der finansierer erstatningsudbetalinger i
overensstemmelse med afgørelser truffet efter dette
lovforslag.
Herudover skal staten ifølge klage- og
erstatningslovens § 32, stk. 2, jf. § 11 i
bekendtgørelse nr. 1040 af 27. august 2013 om
vedtægter for Patientforsikringsforeningen, afholde
udgifterne til Patienterstatningens administration og behandling af
sagerne.
Staten afholder endvidere udgifter til
Ankenævnet for Patienterstatningens administration og
behandling af sagerne, jf. klage- og erstatningslovens § 18,
stk. 5, og § 58 a, stk. 11. Som konsekvens heraf vil § 3
i bekendtgørelse nr. 562 af 29. april 2015 om finansiering
af Patientombuddet, Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, Ankenævnet for
Patienterstatningen og Det Psykiatriske Ankenævn blive
ændret, således at det klart fremgår, at det
også er staten, der afholder udgifterne til den del af
driften af Ankenævnet for Patienterstatningen, der
vedrører behandlingen af sager som følge af skader
sket indenfor Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse og
indenfor det militære forsvar og redningsberedskabet for
så vidt angår værnepligtige.
Der vil være administrative konsekvenser
for det offentlige, når dækningsområdet udvides,
da en øget sagsmængde naturligt medfører, at
staten også skal betale Patienterstatningen
administrationsgebyrer for at behandle de sager, der er omfattet af
dette lovforslag.
5.2. Anmeldelse af
skader til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning
Det er forbundet med stor usikkerhed at
fastsætte et skøn for de bagudrettede udgifter
vedrørende behandlingen af tandskader, og dermed også
for de fremadrettede udgifter, da de bagudrettede udgifter skal
danne grundlag for fastsættelsen af de fremadrettede
udgifter. Det skyldes, at Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning har oplyst, at de ikke har modtaget anmeldelser
fra indsatte eller værnepligtige om krav på erstatning
for tandskader, der er forårsaget ved behandling i
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse samt i det
militære forsvar.
Patienterstatningen har oplyst, at de har
modtaget én anmeldelse om en tandskade fra en indsat i 2010
og én anmeldelse om en tandskade fra Forsvaret i 2012. Begge
sager blev afvist, fordi de faldt udenfor det nuværende
dækningsområde i klage- og erstatningsloven. Men
sagerne vil af egen drift blive genoptaget ved denne lovs
ikrafttræden.
Tandlægeforeningen har oplyst, at den
gennemsnitlige erstatningsudbetaling i perioden 2004 til 2015 har
været ca. 32.000 kr. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter.
De få anmeldte sager (to hos
Patienterstatningen) kan skyldes, at skadelidte ikke har anmeldt
deres skade, fordi de havde kendskab til (eller fik
rådgivning om), at skaden ikke er omfattet af
dækningsområdet i klage- og erstatningsloven. Det kan
også være et udtryk for, at der kun er et lille antal
tandskader inden for Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse og det militære forsvar.
Det skønnes på baggrund af de
hidtil meget få anmeldelser af tandskader og det
gennemsnitlige niveau for erstatningsudbetalinger, at forslaget
alene vil medføre begrænsede merudgifter til
erstatningsudbetaling for tandskader pådraget ved
tandlægebehandling i Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse.
Der vurderes at have været, og
fremadrettet vil være, meget få tandskader som
følge af behandling ved det militære forsvars
tandlæger. Det skønnes derfor på baggrund af
ovenstående, at forslaget alene vil medføre
begrænsede merudgifter til erstatningsudbetaling for
tandskader pådraget af værnepligtige ved
tandlægebehandling i det militære forsvar.
Der er dog stor usikkerhed forbundet med det
anførte skøn for de fremadrettede udgifter for
anmeldte tandskader, da det som nævnt er forbundet med
usikkerhed at vurdere antallet af bagudrettede sager og som
følge heraf det antal sager, der fremadrettet vil blive
anmeldt som følge af denne udvidelse af
dækningsområdet.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget betyder, at personer der kommer
til skade som følge af behandling hos en autoriseret
sundhedsperson indenfor Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse eller som følge af behandling af
værnepligtige i det militære forsvar og
redningsberedskabet får adgang til at få en
erstatningssag behandlet hos Patienterstatningen og
Ankenævnet for Patienterstatningen. Det foreslås, at
udvidelsen af dækningsområdet tidligst får
virkning fra datoen for den absolutte forældelsesfrist
på 10 år (den 1. juli 2006).
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 22. januar 2016 til den 17. februar 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, BPK - Brancheforeningen
for privathospitaler og klinikker, Dansk Handicapforbund,
Praktiserende Tandlægers organisation, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pension,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, KL,
Lægeforeningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, De
Offentlige Tandlæger, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Praktiserende
Lægers Organisation, Dansk Tandplejerforening,
Tandlægeforeningen, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Yngre Læger, Ankenævnet for Patienterstatningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kræftens Bekæmpelse,
Værnepligtsrådet, Hærens Konstabel og Korporal
forening, Centralforeningen for Stampersonel, Hovedorganisationen
af Officerer i Danmark, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning og Regionernes Lønnings- og
Takstnævn.
11. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/ mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og
regioner | Ingen | Staten får merudgifter, der
skønsmæssigt er fastsat til 1,5- 2 mio. kr. for
bagudrettede udgifter, som følge af lovforslagets
virkningsperiode. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter. Herudover skønnes, at staten
får merudgifter på 1-1,5 mio.kr. årligt til de
fremadrettede udgifter. Hertil kommer renter og
administrationsudgifter. | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og
regioner | Ingen | Staten får merudgifter til de
øgede administrationsudgifter til Patienterstatningen og
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning (samt
Ankenævnet for Patienterstatningen og
Tandlægeforeningens Tandskadeankenævn) som følge
af de sager, der anmeldes til instanserne efter dette lovforslags
udvidelse af dækningsområdet. Merudgifterne forventes
ikke at være af større betydning. | Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget betyder, at personer der
kommer til skade som følge af behandling hos en autoriseret
sundhedsperson indenfor Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse eller ved en autoriseret sundhedspersons behandling af
værnepligtige indenfor det militære forsvar og
redningsberedskabet får adgang til at få en
erstatningssag behandlet hos Patienterstatningen og
Ankenævnet for Patienterstatningen og efter nærmere
aftale hos Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og
Tandlægeforeningens Tandskadeankenævn. | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der er tale om en ændring af teknisk
karakter som følge af, at der i § 19, stk. 1,
indsættes et nyt nr. 9 og nyt nr. 10, jf. forslagets §
1, nr. 3. Ordlyden af opremsningen i bestemmelsen skal derfor
konsekvensrettes som følge deraf.
Til nr.
2
Der er tale om en ændring af teknisk
karakter som følge af, at der i § 19, stk. 1,
indsættes et nyt nr. 9 og nyt nr. 10, jf. forslagets 1, nr.
3. Ordlyden af opremsningen i bestemmelsen skal derfor
konsekvensrettes som følge deraf.
Til nr.
3
Patienterstatningsordningens
dækningsområde er fastsat i § 19 i klage- og
erstatningsloven.
I forbindelse med tidligere overvejelser om en
udvidelse af patienterstatningsordningens
dækningsområde, blev det i betænkning nr. 1346
fra 1997 anbefalet, at fængselsvæsenets sygeklinikker
(i denne lov benævnt behandling indenfor Kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse) ikke blev omfattet af
patienterstatningsordningen, idet udvalget fandt, at de
administrative procedurer og omkostninger ved at lægge
området ind under loven, ville være ude af proportion
med de få antal skader, som måtte formodes at blive
anmeldt.
Justitsministeriet har ved besvarelse af den
19. marts 2015 til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget (alm. del)
spørgsmål nr. 324 bl.a. anført, at rent
administrative og økonomiske overvejelser ikke alene kan
begrunde den forskelsbehandling, der opstår ved, at
patienterstatningsordningen dækningsområde ikke
omfatter behandling udført af sundhedspersoner indenfor
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, udvides
patienterstatningsordningens dækningsområde til
også at omfatte skade sket som følge af behandling
udført af autoriserede sundhedspersoner inden for
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Hermed forstås autoriserede
sundhedspersoner ansat ved Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse til at udføre den sundhedsfaglige behandling, som
er forudsat i bekendtgørelse nr. 399 af 9. april 2015 om
sundhedsmæssig bistand til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner.
Erstatninger for skader, som opstår i
forbindelse med behandlinger, der ikke omfattes af
bekendtgørelsen, reguleres efter de gældende
bestemmelser i klage- og erstatningslovens §§ 19 og
29.
At et område bliver omfattet af
patienterstatningsordningens dækningsområde betyder, at
sagerne bedømmes efter andre bevisregler og et mere
lempeligt ansvarsgrundlag end efter de almindelige
erstatningsregler. Desuden er Patienterstatningens sagsbehandling
hurtigere end ved domstolene, patienten sparer udgifter til advokat
og har fri prøvelsesadgang.
Sundheds- og Ældreministeriet har
været i dialog med Forsvarsministeriet. På baggrund af
drøftelserne er det vurderet, at Justitsministeriets
begrundelse i svaret til Sundhedsudvalget den 19. marts 2015
på SUU (alm. del) spørgsmål nr. 324 bør
gælde tilsvarende for behandling af værnepligtige
indenfor det militære forsvar og redningsberedskabet. Dette
skyldes, at de værnepligtige i det militære forsvar og
redningsberedskabet afleverer deres sundhedskort under deres
værnepligtstjeneste og derfor som udgangspunkt skal anvende
de læger, der er tilknyttet henholdsvis det militære
forsvar og redningsberedskabet, i stedet for egen praktiserende
læge.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, udvides
patienterstatningsordningens dækningsområde derfor
ligeledes til at omfatte skade sket som følge af behandling
af værnepligtige udført af autoriserede
sundhedspersoner i det militære forsvar og
redningsberedskabet.
Hermed forstås autoriserede
sundhedspersoner ansat ved det militære forsvar og
redningsberedskabet, herunder til at varetage de sundhedsfaglige
ydelser til de værnepligtige, som ikke har det gule
sundhedskort under deres værnepligtstjeneste. Behandlinger
foretaget på værnepligtige af sundhedspersoner, der
ikke er ansat i det militære forsvar og redningsberedskabet,
berøres ikke af lovforslaget, men skal som hidtil vurderes
efter de gældende bestemmelser i klage- og erstatningslovens
§§ 19 og 29.
Lovforslaget omfatter ikke kvinder, der er
ansat i det militære forsvar og redningsberedskabet på
værnepligtslignende vilkår, idet kvinderne ikke i
forbindelse med deres ansættelsesforhold skal aflevere deres
sundhedskort. Kvinderne har således - i modsætning til
(mandlige) værnepligtige - adgang til behandling af
autoriserede sundhedspersoner uden for det militære forsvar
og redningsberedskabet, som er omfattet af
patienterstatningsordningens dækningsområde.
Lovforslaget omfatter af samme grund heller ikke øvrige
kontraktansatte mænd og kvinder i det militære forsvar
og redningsberedskabet.
At et område bliver omfattet af
patienterstatningsordningens dækningsområde betyder, at
sagerne bedømmes efter andre bevisregler og et mere
lempeligt ansvarsgrundlag end efter de almindelige
erstatningsregler. Desuden er Patienterstatningens
sagsbehandlingstid kortere end ved domstolene, patienten sparer
udgifter til advokat og har fri prøvelsesadgang.
Den foreslåede udvidelse af
dækningsområdet finder alene anvendelse for skader, der
påføres »her i landet«, jf. § 19,
stk. 1. Der sigtes herved til skader, der påføres
på dansk territorium, hvorimod skader, der
påføres i udlandet eller på danske skibe, der
befinder sig udlandet, ikke er omfattet.
Til nr.
4
Den gældende klage- og erstatningslovens
§ 29, stk. 1, nr. 8, fastsætter, at staten er
erstatningsansvarlig for skader sket efter klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 8. Med forslaget
tilføjes det i § 29, stk. 1, nr. 8, at staten tillige
er erstatningsansvarlig for skader sket som følge af
behandling af værnepligtige i det militære forsvar og
redningsberedskabet, jf. det foreslåede i nr. 3.
Til nr.
5
Der tilføjes i klage- og
erstatningslovens § 29, stk. 1, et nyt nr. 9, der
fastsætter, at staten tillige er erstatningsansvarlig for
skader sket som følge af behandling i Kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse. For tandskader dog kun hvis det er
behandling, som den indsatte har ret til.
Bestemmelsen omfatter behandling foretaget i
Kriminalforsorgens fængsler eller arresthuse. Staten vil
således efter bestemmelsen ikke være erstatningspligtig
for skader som følge af indsattes behandling uden for
fængslet eller arresthuset hos f.eks. en speciallæge
eller indsattes egen tandlæge, jf. § 13, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 399 af 9. april 2015 om
sundhedsmæssig bistand til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner.
Efter bestemmelsen er staten for så vidt
angår tandskader kun erstatningsansvarlig for skader, der er
pådraget ved behandling som den indsatte har ret til, jf.
§ 15 og § 18 i bekendtgørelse nr. 399 af 9. april
2015 om sundhedsmæssig bistand til indsatte i
kriminalforsorgens institutioner.
I tilfælde, hvor indsatte ved
sundhedsfaglig behandling pådrager sig skader, som staten
ikke er erstatningsansvarlig for efter den forslåede
bestemmelse, vil den driftsansvarlige eller regionen være
erstatningsansvarlig, jf. klage- og erstatningsloven § 29,
stk. 1, nr. 1-7.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Det foreslås i stk.
2, at loven finder anvendelse for skader, der er anmeldt til
Patienterstatningen senest 3 år efter, at den
erstatningsberettigede har fået eller burde have fået
kendskab til skaden.
Fastsættelsen af lovens virkningsperiode
er bl.a. et ønske om, også tilbage i tid, at
sidestille de personer, som omfattes af dette lovforslag, med andre
personer, der kommer til skade som følge af behandling i
sundhedsvæsenet, og som kan anmelde deres erstatningssag til
Patienterstatningen eller den private institution, som sundheds- og
ældreministeren henlægger sager til efter klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 5.
Bestemmelsen indebærer, at der
fastsættes en frist for at anmelde skader på 3 år
efter, at den erstatningsberettigede har fået eller burde
have fået kendskab til skaden, svarende til
forældelsesfristen i § 59, stk. 1.
Det foreslås i stk.
3, at den 3-årige forældelsesfrist suppleres af
en absolut begrænsning, som indebærer, at lovforslaget
alene finder anvendelse for skader, der er forårsaget fra den
1. juli 2006 - svarende til den absolutte 10-årige
forældelsesfrist i § 59, stk. 2.
Der er med fastsættelsen af
lovforslagets virkningsperiode bl.a. taget hensyn til, at sagerne
kan oplyses. For at Patienterstatningen og den private
institution, som ministeren for sundhed og forebyggelse
henlægger sager til, kan vurdere de anmeldte skader, er det
nødvendigt, at de har adgang til patientens
helbredsmæssige oplysninger. Patientjournaler skal mindst
opbevares i 10 år, jf. § 25 i lovbekendtgørelse
nr. 877 af 4. august 2011, om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Der henvises i
øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Patienterstatningen, og i tilfælde af
ankede sager Ankenævnet for Patienterstatningen, vil af egen
drift genoptage tidligere anmeldte og afviste sager, der ved denne
lovændring bliver omfattet af loven, og hvor afvisningen
skyldes, at sagerne ikke hidtil var omfattet af loven.
Patienterstatningen vil desuden oversende tidligere anmeldte og
afviste sager vedrørende tandskader til
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning i det omfang, der
indgås aftale med Tandlægeforeningen om
henlæggelse af sager vedrørende tandskader til
behandling i Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.
Genoptagelsen omfatter alene sager, som er modtaget inden for
lovens forældelsesfrist.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan dog sættes i kraft ved kongelig anordning for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af
7. november 2011, som ændret senest ved § 8 i lov nr.
742 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændringer: | | | | § 19. Der
ydes erstatning efter reglerne i dette kapitel til patienter eller
efterladte til patienter, som her i landet påføres
skade i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign.,
som er foretaget | | 1. I § 19, stk. 1, nr. 7, udgår
»eller«. | 1)-6)… | | | 7) af læger, der uden at være
privatpraktiserende virker som vagtlæger, eller | | | 8) af Sundhedsstyrelsen af sager i henhold
til sundhedslovens kapitel 21, regler udstedt i medfør heraf
eller regler udstedt i medfør af § 5 d i lov om
sygehusvæsenet som opretholdt ved sundhedslovens § 277,
stk. 12. | | 2. I § 19, stk. 1, nr. 8, ændres
»stk. 12.« til: »stk. 12,«. | | | 3. I § 19, stk. 1, indsættes som nr.
9 og 10: »9) på værnepligtige af
autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig
virksomhed i det militære forsvar eller
redningsberedskabet. 10) af autoriserede sundhedspersoner, der
udfører sundhedsmæssig betjening af indsatte i
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.« | | | | § 29. Pligt
til at yde erstatning efter dette kapitel har: | | 4. I § 29, stk. 1, nr. 8, ændres
»nr. 8« til »nr. 8 og 9«. | 1)-7)… | | | 8) Staten, for så vidt angår
skader omfattet af § 19, stk. 1, nr. 8. | | | | | 5. I § 29, stk. 1, indsættes som nr.
9: »9) Staten, for så vidt
angår skader omfattet af § 19, stk. 1, nr. 10, hvis
skaden er pådraget som følge af sundhedsfaglig
betjening i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse. For
tandskader dog kun hvis det er behandling, som den indsatte har ret
til.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. | | | Stk. 2. §
1, nr. 3-5, finder anvendelse for erstatningskrav, der er anmeldt
til Patienterstatningen eller den private institution, som
ministeren for sundhed og forebyggelse henlægger sager til,
senest 3 år efter, at den erstatningsberettigede har
fået eller burde have fået kendskab til skaden, jf. dog
stk. 3. | | | Stk. 3. Uanset stk. 2 finder § 1, nr. 3-5,
alene anvendelse for skader, der er forårsaget den 1. juli
2006 eller senere. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. | | | |
|