Fremsat den 30. marts 2016 af transport-
og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forsøgsordning med kørekort
til 17-årige betinget af ledsaget kørsel indtil det
fyldte 18. år samt nedsættelse af aldersgrænsen
for kørekort til lille knallert mv.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 565 af 18. juni 2012 og
senest ved § 1 i lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 57 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om en
forsøgsordning, hvormed alderskravet for erhvervelse af
kørekort sættes ned til 17 år betinget af
ledsaget kørsel frem til det fyldte 18. år. Transport-
og bygningsministeren kan i den forbindelse fravige § 56, stk.
2, nr. 1, § 128, stk. 4, § 129, stk. 4, 1. og 2. pkt., og
§ 131, stk. 1, samt fastsætte, at § 56, stk. 1, 2.
pkt., tillige finder anvendelse i forhold til ledsageren.
Transport- og bygningsministeren kan endvidere efter forhandling
med justitsministeren fastsætte, at § 55, stk. 1, 2 og
4, 1. pkt., med de fornødne tilpasninger tillige finder
anvendelse i forhold til ledsageren.«
2. I
§ 61, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kørekort«:
», herunder
bestemmelser om afgivelse af erklæringer på tro og
love.«
3. I
§ 63, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »16 år« til: »15
år«.
4.
Efter § 63 indsættes:
Ȥ 63 a. Den, der driver
erhverv med salg, udlejning eller reparation af knallerter,
må ved udøvelsen af denne virksomhed ikke sælge
eller på anden måde stille en knallert til
rådighed for personer under 16 år, medmindre
forældremyndighedens indehaver forinden har givet skriftligt
samtykke dertil. Det påhviler den erhvervsdrivende at sikre
sig, at samtykket foreligger.«
5. I
§ 129, stk. 6, ændres to
steder »16 år« til: »15
år«.
6. I
§ 132 c ændres »16
år« til: »15 år«, og to steder
»19 år« til: »18 år«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
3-6, træder i kraft den 1. januar 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Bemyndigelse til at
nedsætte alderen for kørekort til 17
år | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | | | 2.1.2.1. | 17-årige
førere | | | | 2.1.2.2. | Ledsagere | | | | 2.1.2.3. | Kørekortet | | 2.2. | Sanktionsfastsættelse for overtrædelse
af forsøgsordningen med kørekort til
17-årige | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | | 2.2.1.1. | Strafniveauet for
færdselslovsovertrædelser begået af
17-årige | | | | 2.2.1.2. | Øvelseskørsel | | | | 2.2.1.3. | Strafansvar for
førere af køretøjer | | | | 2.2.1.4. | Frakendelse af
førerretten for 17-årige førere | | | 2.2.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | | | 2.2.2.1. | 17-årige | | | | 2.2.2.2. | Sanktionsfastsættelse for
ledsagere | | 2.3. | Nedsættelse af
aldersgrænse for kørekort til lille
knallert | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ændring | | 2.4. | Krav om samtykke fra
forældremyndighedsindehaver ved salg af knallert til personer
under 16 år | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.5. | Fastsættelse af
betingelser for ombytning af udenlandske
kørekort | | | 2.5.1. | Gældende
ret | | | 2.5.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ændring | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Miljømæssige konsekvenser | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at
forbedre færdselssikkerheden for de unge nyuddannede bilister
i trafikken og samtidig forbedre deres mobilitet. Det
foreslås på den baggrund at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse i færdselsloven, som giver
transport- og bygningsministeren mulighed for at etablere et
forsøg med at sænke aldersgrænsen for,
hvornår man kan få kørekort til almindelig bil
(kategori B), til 17 år, betinget af, at man kører med
en erfaren bilist, frem til man fylder 18 år. Udenlandske
erfaringer peger på, at ledsaget kørsel det
første år med kørekort gør de unge til
mere sikre bilister.
Det foreslås samtidig, at
aldersgrænsen for førere af lille knallert
sænkes fra 16 til 15 år for at forbedre de unges
mobilitet, herunder særligt unge, som bor i
udkantsområder, hvor der ikke er effektive offentlige
transportmuligheder til uddannelsesstederne. Nedsættelsen af
aldersgrænsen for førere af lille knallert er
tidligere vedtaget ved lov nr. 479 af 23. maj 2011 om ændring
af færdselsloven og lov om ungdomsskoler
(Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel
på knallert m.v.), men nåede aldrig at træde i
kraft, da ændringen af aldersgrænsen blev
tilbageført inden ikrafttrædelsesdatoen ved lov nr.
565 af 18. juni 2012. Det ønskes derfor at genindføre
den tidligere vedtagne ændring af aldersgrænsen for
lille knallert.
Begge tiltag indgår i regeringens plan
»Vækst og udvikling i hele Danmark«, som blev
fremlagt i november 2015.
Med lovforslaget foreslås endelig en
præcisering af færdselslovens § 61, stk. 2, 1.
pkt. Bestemmelsen, der indeholder hjemmel for transport- og
bygningsministeren til at fastsætte bestemmelser om
udenlandske borgeres mulighed for at få ombyttet deres
udenlandske kørekort til et dansk kørekort,
foreslås præciseret, således at det utvetydigt
fremgår, at bestemmelsen også indeholder hjemmel til at
fastsætte bestemmelser om afgivelse af erklæringer
på tro og love.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse
til at nedsætte alderen for kørekort til 17
år
2.1.1. Gældende ret
Aldersgrænsen for erhvervelse af
kørekort til motorkøretøj og stor knallert er
i dag 18 år, jf. færdselslovens § 56, stk. 2, nr.
1. Dette afspejles også i § 24, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om kørekort
(kørekortbekendtgørelsen), hvorefter kørekort
til kategori B kan udstedes til en person, der er fyldt 18
år.
Der er i færdselslovens § 57, stk.
2, hjemmel til, at transport- og bygningsministeren kan
fastsætte særlige bestemmelser og betingelser for
erhvervelse af kørekort til motorkøretøjer,
som fraviger den generelle bestemmelse om aldersgrænsen for
kørekort, hvis det handler om særlige typer af
motorkøretøjer eller kørselsformål,
herunder erhvervsmæssig befordring af personer,
buskørsel, godstransport, mv.
2.1.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Unge bilisters risiko i trafikken er langt
højere end ældre trafikanters. Ifølge DTU
Transports undersøgelse af risiko i trafikken fra 2012 har
unge mænd på 18-19 år statistisk set ca. 6-7
gange så stor en risiko for at blive involveret i en ulykke
med dræbte eller tilskadekomne som bilister i aldersgruppen
35-65 år. Den statistiske risiko falder med alderen, men den
bliver ved med at være relativt høj frem til det 24.
år. Den øgede risiko kan forklares med et samspil
mellem flere forhold, herunder at 18-19-åriges mentale
udvikling ikke er fuldendt, hvilket begrænser
forståelsen af alle risici i trafikken, og at de unge
nyuddannede bilister mangler erfaring og viden. Derudover kan
forskellige kulturelle normer blandt unge mennesker spille ind.
Unge bilister op til 24 år er et af
fokusområderne i Færdselssikkerhedskommissionens
handlingsplan 2013-2020, »Hver ulykke er én for
meget«, fra 2013. I den forbindelse betoner
Færdselssikkerhedskommissionen særligt den rolle, som
de unges forældre spiller i relation til nedbringelsen af de
unges risiko i trafikken. Handlingsplanen indeholder derfor en
anbefaling om, at man arbejder med forældre og deres rolle
som forbillede for deres børn, idet unge trafikanter
kopierer forældrenes adfærd.
Flere lande har indført privat
øvelseskørsel, trinvis kørekort eller
ledsagerordninger, hvor den unge bilist får mere frihed i
takt med, at køreerfaringen stiger. I Tyskland, Frankrig,
Østrig og Holland har man indført ledsagerordninger,
hvor man kan erhverve kørekort et år tidligere, end
man kan på traditionel vis, dvs. som 17-årig, betinget
af, at man i sin kørsel ledsages af en erfaren bilist, der
skal rådgive og vejlede i kørslen, frem til man fylder
18 år.
Den tyske ledsagerordning har været
introduceret gradvist, og siden 2008 har den fungeret i alle tyske
delstater. Evalueringen af ordningen har vist, at 18-årige,
som har deltaget i ledsagerordningen fra de fyldte 17 år, har
været impliceret i 22 pct. færre ulykker og 20 pct.
færre trafikforseelser pr. 1 mio. kørte kilometer end
jævnaldrende unge, der har fået kørekort
på traditionel vis (»Evaluation of Accompanied Driving
from Age 17«, BAST, 2013). Effekten holder et stykke ind i
deltagernes 19. år, hvorefter den aftager og forsvinder
sammenlignet med unge, der har taget kørekortet på
traditionel vis, da de fyldte 18 år.
Det er vurderet, at man i 2009 har
undgået 1.700 personskadeulykker i Tyskland som følge
af den tyske ledsagerordning, svarende til 9 pct. af alle
personskadeulykker med 18-19-årige bilister. Det skal dog
bemærkes, at mange fortsat vælger at tage
kørekort på traditionel vis som 18-årige eller
først erhverver kørekort i en senere alder.
Det overordnede formål med en dansk
forsøgsordning med kørekort til 17-årige
betinget af ledsaget kørsel, frem til føreren fylder
18 år, er at målrette indsatsen mod de helt unge og
uerfarne bilister for at mindske antallet af ulykker blandt disse.
Det forventes således, at ordningen på længere
sigt vil få en positiv virkning for færdselssikkerheden
blandt disse bilister.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at
der indsættes en hjemmel i færdselslovens § 57,
stk. 3, der gør det muligt for transport- og
bygningsministeren at etablere en forsøgsordning, hvor man
som 17-årig kan erhverve kørekort betinget af, at man,
frem til man fylder 18 år, ledsages af en erfaren bilist i
sin kørsel.
Af hensyn til borgerne og de myndigheder, der
skal administrere reglerne, foreslås det, at ordningen
gøres så administrativt enkel som muligt. Dette
gør sig blandt andet gældende i forhold til det
kørekort, som udstedes til en 17-årig, jf. pkt.
2.1.2.3 nedenfor, og det gør sig gældende i forhold
til sanktioneringen af ordningen, jf. pkt. 2.2 nedenfor.
Det er hensigten, at en dansk ledsagerordning
indføres i sammenhæng med en landsdækkende
informationsindsats bestående af kampagner i medierne,
internetbaseret information mv., der vil blive udformet med
inddragelse af internationale erfaringer. Informationsindsatsen
tilrettelægges med henblik på at sikre, at både
deltagere i forsøgsordningen og ledsagere får
dækket deres behov for oplysning og vejledning.
De nærmere bestemmelser
vedrørende ordningen vil efterfølgende blive fastsat
administrativt ved bekendtgørelse, hvorved bestemmelserne i
færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1, § 128, stk. 4,
§ 129, stk. 4, 1. og 2. pkt., og § 131, stk. 1, fraviges,
og det vil blive fastsat, at § 56, stk. 1, 2. pkt., tillige
finder anvendelse i forhold til ledsageren. Derudover bemyndiges
transport- og bygningsministeren til efter forhandling med
justitsministeren at fastsætte, at politiets
håndhævelsesmuligheder i medfør af
færdselslovens § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt.,
tilsvarende vil finde anvendelse i forhold til ledsagere. Kravet om
forhandling med justitsministeren skyldes, at regler udstedt af
justitsministeren om udåndings-, spyt- og svedprøver
samt øjenbesigtigelse også skal sættes i kraft
for ledsagerens vedkommende som led i forsøgsordningen.
Endelig vil der i nødvendigt omfang blive foretaget
ændringer i kørekortbekendtgørelsen.
Det er hensigten at etablere en
forsøgsordning med en varighed på tre år.
Forsøgsordningen skal evalueres løbende, og ved
forsøgsperiodens afslutning vil der blive udarbejdet en
konkluderende evaluering, som skal danne grundlag for en
stillingtagen til, om ordningen skal gøres permanent. I
tilfælde af, at ordningen gøres permanent, er det
hensigten, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
færdselsloven vil skulle afløses af nye bestemmelser i
loven, som direkte regulerer ordningen.
I de følgende punkter er beskrevet,
hvorledes en dansk ledsagerordning tænkes udformet.
2.1.2.1. 17-årige førere
Det er hensigten med den foreslåede
ordning, at 17-årige får mulighed for at erhverve
kørekort på samme betingelser, som i dag gælder
for personer, der er fyldt 18 år. Kravene til
køreuddannelsen vil således være de samme for
17-årige som for 18-årige. Dette betyder således,
at muligheden for at påbegynde køreuddannelsen tre
måneder før det fyldte 18. år også vil
gælde for 17-årige deltagere i forsøgsordningen,
som vil kunne påbegynde køreuddannelsen tre
måneder før det fyldte 17. år.
Selvom den 17-årige ledsages af en
ældre, myndig og erfaren person, er det føreren af
bilen, dvs. den 17-årige, der har ansvaret for
kørslen, og den 17-årige fører af bilen skal
leve op til færdselslovens regler for førere. Dette er
nærmere beskrevet i pkt. 2.2.2.1.
2.1.2.2. Ledsagere
Der foreslås en ordning, hvor alle, der
lever op til en række minimumskrav, kan ledsage en
17-årig i vedkommendes kørsel. Der skal således
ikke ske en godkendelse af ledsageren, som heller ikke skal
registreres som ledsager. Politiet skal alene i forbindelse med
kontrol kunne fastslå, om ledsageren lever op til de
fastsatte minimumskrav.
Denne model adskiller sig fra eksempelvis den
tyske ordning, hvor der vælges én eller flere
navngivne ledsagere, der anføres i et midlertidigt
førerbevis, hvis de godkendes til at være ledsager.
Den foreslåede danske ordning er begrundet i hensynet til at
skabe en fleksibel ordning, som er enkel at administrere.
Ledsageren har ikke noget formelt ansvar for
selve kørslen. Ledsageren tager endvidere ikke del i den
17-åriges uddannelse og har formelt set ingen uddannende
funktion. Ledsagerens opgave og ansvar består som
udgangspunkt alene i at bistå den unge bilist med
rådgivning og vejledning i kørslen. Ledsageren kan
endvidere hjælpe den 17-årige med at bevare overblikket
i situationer, hvor der opstår uventede ting i trafikken, som
den unge bilist ikke har prøvet i løbet af sin
køreuddannelse.
Det vil dog være en præmis for
ordningen, at ledsageren skal være i stand til at overtage
kørslen, hvis dette måtte blive nødvendigt.
Valget af denne præmis er dels begrundet i, at der kan
opstå kritiske situationer, hvor det vil være
nødvendigt, at ledsageren overtager kørslen, dels ud
fra en forudsætning om, at hvis en person ikke er i stand til
at køre bil som ledsager, vil der også være en
sandsynlighed for, at personen ikke vil være i stand til at
varetage ledsagerfunktionen på den måde, som er
tiltænkt med ordningen.
Det foreslås, at ledsageren som minimum
skal være 30 år gammel og have haft kørekort i
minimum 10 år. Disse alders- og erfaringskrav er dels
begrundet i, at det ønskes at sikre en vis modenhed samt et
solidt erfaringsniveau, dels i ønsket om at fremme, at det
er en forælder eller anden voksen rollemodel, som varetager
ledsagerrollen.
Kørekortet må i den
10-årige periode ikke have været betinget eller
ubetinget frakendt. Frakendelsen regnes i den henseende fra
udløbet af den betingede eller ubetingede frakendelse. Har
en person fået frakendt kørekortet, går der
således endnu en periode på 10 år, før den
pågældende kan ledsage en 17-årig.
Ledsageren underlægges de samme
restriktioner i forhold til alkohol og bevidsthedspåvirkende
stoffer og medicin, som gælder for føreren af bilen,
jf. færdselslovens §§ 53 og 54. Dette krav er bl.a.
begrundet i, at ledsageren skal være i stand til at kunne
overtage kørslen, hvis dette måtte blive
nødvendigt, jf. ovenfor. Desuden ønskes det at
imødegå misbrug af ordningen, f.eks. i form af, at den
17-årige bruges som chauffør for
alkoholpåvirkede voksne.
2.1.2.3. Kørekortet
Lovforslaget omhandler kørekort til
motorkøretøj i kategori B (almindelig bil). Med den
foreslåede forsøgsordning indføres
således mulighed for, at 17-årige kan erhverve
kørekort i kategori B. Kørekortet erhverves på
almindelig vis, og køreuddannelsen adskiller sig ikke fra
den, der gennemføres, når der erhverves
kørekort som 18-årig eller senere.
Det forudsættes, at kørekortet
udstedes i EU-format til kategori B. Ifølge EU's 3.
kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2006/126/EF) har medlemsstaterne mulighed for nationalt at
sænke aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort
til kategori B.
Det kan eksempelvis gøres ved at
påføre kørekortet en national kode, som
begrænser kørekortet til kun at gælde ledsaget
kørsel i Danmark, frem til kørekortindehaveren fylder
18 år. Når indehaveren fylder 18 år,
ophører den nationale kodes gyldighed, og kørekortet
vil være at sidestille med et almindeligt EU-kørekort
til kategori B. Når kørekortet fornys efter den
almindelige 15-årige gyldighedsperiode, vil den nationale
kode ikke længere fremgå.
2.2. Sanktionsfastsættelse for overtrædelse
af forsøgsordningen med kørekort til
17-årige
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Strafniveauet for
færdselslovsovertrædelser begået af
17-årige
Færdselslovens bestemmelser om straf
findes i lovens kapitel 17. Straffen for overtrædelse af
færdselsloven er normalt bøde. Bødestraffene er
til en vis grad takstmæssigt fastsatte under hensyn til,
hvilke overtrædelser der er tale om.
For overtrædelse af færdselsloven
straffes førere af motorkøretøjer under 18
år i dag som udgangspunkt på samme måde som
førere over 18 år. Bøder til personer med
særlig lav indtægt kan dog nedsættes i
medfør af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 2.
pkt.
Det fremgår af Rigsadvokatens Meddelelse
nr. 4/2000 om sanktionspåstande i færdselssager, at
personer mellem 15 og 18 år ofte er skolesøgende eller
på anden måde under uddannelse, og at disse i vidt
omfang ikke har egentlig indtjening af betydning. På den
baggrund skal bøder til unge under 18 år generelt
nedsættes til det halve beløb, dog mindst 500 kr., og
der foretages således ikke en konkret vurdering af
indtægtsforholdene for så vidt angår denne
gruppe. Nedsættelsen skal ske ved anklagemyndighedens
foranstaltning i forbindelse med udsendelse af
bødeforelæg eller ved nedlæggelse af
påstand om bøde. Der skal dog kun ske
nedsættelse, såfremt der ikke er fastsat særlige
retningslinjer for de enkelte overtrædelser.
Det fremgår desuden af Rigsadvokatens
meddelelse, at indtægtsbestemte bøder ikke skal
nedsættes for unge under 18 år eller personer med
særlig lav indtægt. Det drejer sig således om
bøder for spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54 om bl.a. kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer samt
kørsel i frakendelsestiden, tillægsbøder i
forbindelse med betinget dom med vilkår om samfundstjeneste
eller alkoholistbehandling for spirituskørsel,
tillægsbøder i forbindelse med betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste eller behandling mod
narkotikamisbrug for overtrædelse af færdselslovens
§ 54 samt tillægsbøder i forbindelse med betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste for kørsel i
frakendelsestiden.
Bøder for overtrædelse af
færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., om kørsel
uden at have erhvervet kørekort, nedsættes i
retspraksis ikke for personer med lav indtægt, mens de for
personer under 18 år som udgangspunkt fastsættes til
halvdelen.
Sanktionsniveauet for overtrædelse af
færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., kan som
udgangspunkt sammenfattes således:
Overtrædelse | Sanktion | 1. gang | 7.000 kr. | 2. gang | 8.500 kr. | 3. gang | 10.500 kr. | 4. gang | 14.000 kr. | 5. gang | 7 dages fængsel* | 6. gang | 14 dages fængsel | 7. gang | 20 dages fængsel | 8. gang | 30 dages fængsel | 9. gang | 40 dages fængsel | 10. gang | 50 dages fængsel | * Eventuelt betinget dom med
samfundstjeneste. |
|
Såfremt overtrædelsen er
begået af en person under 18 år, følger det af
retspraksis, at bøden - i modsætning til, hvad der
gælder for personer over 18 år - skal fastsættes
uden hensyn til den økonomiske fordel ved ikke at have
erhvervet kørekort, idet personer under 18 år ikke i
dag kan erhverve kørekort til motorkøretøj
eller stor knallert. Bøden fastsættes herefter som
udgangspunkt til halvdelen af normalbøden i overensstemmelse
med de almindelige retningslinjer for fastsættelse af
bøder til personer under 18 år.
Foreligger der samtidig formildende
omstændigheder, kan bøden nedsættes yderligere.
Formildende omstændigheder kan f.eks. være, at den
sigtede har modtaget et ikke uvæsentligt antal
køreundervisningstimer, eller at den sigtede har erhvervet
førerret til et andet motorkøretøj end det,
som vedkommende er fører af.
For overtrædelse af færdselslovens
§ 56, stk. 1, nr. 1, kan sanktionsniveauet for den sigtede,
som har modtaget et ikke uvæsentligt antal
køreundervisningstimer, som udgangspunkt sammenfattes
således:
Over 18
år | Sanktion | 1. gang | 4.000 kr. | 2. gang | 5.000 kr. | 3. gang | 6.500 kr. | Under 18
år | | 1. gang | 3.000 kr. | 2. gang | 3.500 kr. | 3. gang | 4.000 kr. |
|
For øvrige overtrædelser af
færdselslovens § 56 kan sanktionsniveauet som
udgangspunkt sammenfattes således:
Forseelsens
art | Sanktion | Undladt at medbringe kørekort | 1.000 kr. | Nægter at forevise
kørekort | 1.000 kr. | Ikke fornyet kørekort | 1.000 kr. | Bortkommet i mere end 1 år | 1.000 kr. | Ikke ombyttet til EU-model | 1.000 kr. | Udlænding - ikke ombyttet med dansk
kørekort | 1.000 kr. | Ikke kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring - har kørekort | 1.500 kr. | Ikke overholdt vilkår om at benytte
briller under kørslen og lignende | 1.000 kr. |
|
Det fremgår desuden af forarbejderne til
færdselsloven, jf. lov nr. 479 af 23. maj 2011, jf. pkt.
4.1.3.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
137 af 9. februar 2011, at bøder for spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54 og
kørsel i frakendelsestiden på lille knallert samt
bøder for overtrædelse af færdselslovens §
63, stk. 1, 1. pkt., om kørsel uden kørekort til
lille knallert ikke skal nedsættes for personer under 18
år. Bødeniveauet for færdselsforseelser
begået af unge under 18 år fraviger således i et
vist omfang det takstmæssige bødeniveau under hensyn
til, hvilke typer overtrædelser der er tale om.
2.2.1.2. Øvelseskørsel
Det følger bl.a. af
færdselslovens § 64, at øvelseskørsel for
personer, der uddanner sig til kørsel med bil, kun må
finde sted, når der i køretøjet ved siden af
eleven findes en godkendt kørelærer eller en
kørelæreraspirant, der er under opsyn og vejledning af
en hertil særligt godkendt kørelærer, som er til
stede i bilen.
Kørelærere kan ifalde ansvar
efter færdselslovens § 64, og sanktionsniveauet for
overtrædelse af bestemmelsen kan som udgangspunkt
sammenfattes således:
Forseelsens
art | Sanktion | Ej godkendt som
kørelærer | 2.000 kr. | Kørelærers ansvar ved
øvelseskørsel med motorcykel | 1.000 kr. | Øvelseskørsel på
motorvej uden tilstrækkelig forudgående
uddannelse | 1.000 kr. | Øvelseskørsel inden 3
måneder før 18. år eller frakendelsestidens
udløb | begge 1.000 kr. | Øvelseskørsel uden
skoleskilt | 1.000 kr. | Øvelseskørsel på
forbudte strækninger | 1.000 kr. | Ej fjernet eller tildækket pedal i
skolevogn | 1.000 kr. | Skolevogn, der ikke er godkendt
dertil | 1.500 kr. |
|
For øvrige overtrædelser af
færdselsloven, f.eks. spirituskørsel eller
hastighedsforseelser, gælder i øvrigt
færdselslovens almindelige sanktionsbestemmelser herom.
2.2.1.3. Strafansvar for førere af
køretøjer
Som udgangspunkt er det føreren af et
motorkøretøj, der pålægges strafansvar
for overtrædelser af færdselsloven, medmindre andet
konkret er bestemt i loven. Som eksempel kan nævnes
færdselslovens § 53 om spirituskørsel, hvoraf det
direkte fremgår af bestemmelsen, at det er føreren
eller den, som forsøger at føre et motordrevet
køretøj, der straffes for overtrædelse af
bestemmelsen.
I retspraksis er strafansvaret for
overtrædelser af færdselsloven ikke alene pålagt
føreren i sædvanlig forstand, men også
passagerer, der griber aktivt ind i kørslen. Som eksempler
fra retspraksis, hvor der er sket domfældelse for passagerers
aktive indgriben i kørslen, kan nævnes passagerer, som
har trådt på chaufførens fod, der hvilede
på speederen, hvorved vognens hastighed øgedes, og
passagerer, der enten har grebet fat i rattet eller trukket
håndbremsen under kørslen. Udmålingen er i disse
tilfælde som udgangspunkt sket i overensstemmelse med
sanktionsniveauet for en fører, som sidder bag rattet.
En person kan endvidere straffes for medvirken
efter den almindelige regel i straffelovens § 23, hvorefter
alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket
til gerningen, kan straffes for medvirken. Der kan eksempelvis
være tale om medvirken til spirituskørsel, jf.
straffelovens § 2.
Af bestemmelsen i færdselslovens §
54, stk. 4, fremgår, at det er forbudt at overlade bl.a.
føringen af et køretøj til en
spirituspåvirket (mv.) person, som er ude af stand til at
føre køretøjet på betryggende
måde. Af § 54, stk. 5, fremgår, at såfremt
en person på en restaurant eller andet serveringssted,
hvortil der er offentlig adgang, har indtaget spiritus, og
værten eller dennes medhjælper ved eller har grund til
at antage, at den pågældende er fører af
eksempelvis et køretøj og på grund af
spiritusindtagelse ikke er i stand til at føre
køretøjet på betryggende måde, skal
værten eller medhjælperen, eventuelt ved tilkaldelse af
politiet, søge at hindre den pågældende i at
føre køretøjet. Dette betyder, at en person,
der eksempelvis bistår en påvirket fører med at
starte dennes bil, vil kunne straffes for medvirken til
spirituskørsel, jf. straffelovens § 2.
2.2.1.4. Frakendelse af førerretten for 17-årige
førere
Som nævnt under pkt. 2.2.1.1 ovenfor
straffes førere af motorkøretøjer under 18
år som udgangspunkt på samme måde som
førere over 18 år for overtrædelser af
færdselsloven. Dette gælder også for så
vidt angår frakendelse af førerretten.
For så vidt angår beregningen af
frakendelsestiden, findes i færdselslovens § 128, stk.
4, en særregel vedrørende frakendelsestiden for
førere under 18 år. Det fremgår af bestemmelsen,
at såfremt føreren er under 18 år på det
tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten
vedtages eller fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsen
fra den dag, hvor føreren fylder 18 år.
For så vidt angår førere af
lille knallert, der ubetinget får frakendt
førerretten, før de fylder 18 år, fremgår
det af færdselslovens § 129, stk. 4, at retten til at
erhverve førerret, for så vidt angår
kørekort med alderskrav på 18 år, udskydes i
seks måneder. Har føreren på
afgørelsestidspunktet erhvervet førerret, frakendes
denne ubetinget i seks måneder.
2.2.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som beskrevet ovenfor under punkt 2.1.2
etableres en 3-årig forsøgsordning, hvormed
17-årige tilbydes muligheden for at erhverve kørekort
til bil (kategori B) på den betingelse, at de frem til det
fyldte 18. år kører sammen med en erfaren bilist.
Udgangspunktet for ordningen er, at det er
føreren af bilen, som har ansvaret for kørslen og
dermed som udgangspunkt skal straffes for eventuelle
trafikforseelser i forbindelse med kørsel. Samtidig er det
en forudsætning, at ledsageren skal være til stede
sammen med den 17-årige under kørslen, og der stilles
i den forbindelse de i pkt. 2.1.2.2 anførte krav til
ledsageren.
Med ordningen indføres således en
undtagelse til færdselslovens almindelige aldersbetingelse
for erhvervelse af førerret til almindelig bil, og for at
sikre, at betingelserne for ordningen overholdes, bør der
fastsættes nærmere sanktioner for eventuelle
overtrædelser af ordningen. Transport- og Bygningsministeriet
har på den baggrund sammen med Justitsministeriet og
Rigsadvokaten overvejet, hvordan et sanktionssystem for
overtrædelse af ordningen kan udformes.
2.2.2.1. 17-årige
Af hensyn til borgerne og til de myndigheder,
der skal administrere reglerne, foreslås det, at ordningen
gøres så enkel og let administrerbar som muligt.
Færdselslovens sanktionssystem er komplekst, og der må
ved udformningen af et sanktionssystem tages hensyn til
sammenhængen med de øvrige sanktioner på
færdselslovens område.
På den baggrund foreslås med
indførelse af en forsøgsordning med kørekort
til 17-årige, at ordningen som udgangspunkt ikke
medfører ændringer i færdselslovens almindelige
sanktionssystem. Hvis en 17-årig, som er omfattet ordningen,
begår færdselsforseelser, skal vedkommende straffes
på lige fod med, hvad der ellers gælder for
førere af motorkøretøjer.
Det foreslås desuden, at sanktioner over
for den 17-årige, som alene knyttes til en
tilsidesættelse af betingelserne for ordningen, kun skal
fastsættes til bødestraf uden gentagelsesvirkning og
uden udløsning af andre retsvirkninger, herunder frakendelse
af førerretten, eller konfiskation.
Ved fastsættelse af et passende niveau
for bødens størrelse må der tages hensyn til,
at bøderne skal have præventiv virkning, samtidig med
at en bøde ikke bør udmåles i en sådan
størrelsesorden, at den sigtede som følge af sine
indkomstforhold ikke er i stand til at betale bøden.
Det foreslås herefter, at en
17-årig, som kører uden ledsager, skal sanktioneres
med en bøde udmålt efter samme principper som ved
udmåling af bøder til 17-årige, der kører
uden at have erhvervet kørekort, jf. ovenfor under punkt
2.2.1.1.
Da en 17-årig, som er omfattet af
forsøgsordningen, forudsætningsvist har
gennemført og bestået en køreuddannelse og
dermed har modtaget det lovpligtige antal
køreundervisningstimer, foreslås bøden til en
17-årig fører, som kører uden ledsager, fastsat
til 3.000 kr., hvilket vil sige samme takst som i dag gælder
for 17-årige, som har gennemført et ikke
uvæsentligt antal køretimer. Ved fastlæggelsen
af bødeniveauet for denne type overtrædelse er der
således taget hensyn til de særlige retningslinjer, der
i dag gælder for personer mellem 15 og 18 år, jf.
Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000 som nævnt ovenfor under
punkt 2.2.1.1, og bøden bør derfor ikke
nedsættes yderligere.
Bøden til en 17-årig
fører, som kører med en ledsager, der ikke opfylder
betingelserne for ordningen, foreslås udmålt efter et
gradueret bødesystem under hensyn til karakteren af den
tilsidesatte betingelse. For at sikre en enkel og let
administrerbar ordning bør der alene fastsættes to
bødepositioner til den 17-årige for ledsagerens
overtrædelser.
For at sikre, at ordningen er enkel og let at
administrere, forudsættes det, at en 17-årig, som
kører med en ledsager, der ikke opfylder betingelserne for
ordningen, alene straffes, hvis den 17-årige har kendskab
(forsæt) til, at ledsageren ikke opfylder betingelserne. Det
bemærkes i den forbindelse, at der vil kunne forekomme
situationer, hvor det vil være svært at bevise den
17-åriges forsæt til, at ledsageren ikke opfylder
betingelserne.
Opfylder ledsageren ikke de formelle
betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren har undladt at
medbringe et gyldigt kørekort under kørslen,
foreslås det, at den 17-årige som udgangspunkt
sanktioneres med en bøde på 1.000 kr. svarende til
bødetaksten for en tilsvarende formel overtrædelse
begået af en fører over 18 år. Det
forudsættes dog, at anklagemyndigheden i forbindelse med en
straffesag for denne type overtrædelse søger
bøden nedsat til det halve beløb i overensstemmelse
med de almindelige retningslinjer om sanktionspåstande i
færdselssager vedrørende personer mellem 15 og 18
år, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000 som nævnt
i punkt 2.2.1.1.
Opfylder ledsageren ikke de materielle
betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren er
spirituspåvirket i et omfang, der overskrider rammerne for
lovlig kørsel i medfør af færdselslovens §
53, foreslås det, at den 17-årige sanktioneres med en
bøde på 3.000 kr. svarende til det foreslåede
bødeniveau for en 17-årig, som kører uden
ledsager. Ved fastlæggelsen af bødeniveauet for denne
type overtrædelse er der således taget hensyn til de
særlige retningslinjer, der i dag gælder for personer
mellem 15 og 18 år, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000
som nævnt ovenfor under punkt 2.2.1.1, og bøden
bør derfor ikke nedsættes yderligere.
For så vidt angår frakendelse af
førerretten, fremgår det bl.a. af den foreslåede
§ 57, stk. 3, 2. pkt., i færdselsloven, at transport- og
bygningsministeren kan fastsætte regler, der fraviger
færdselslovens bestemmelser om frakendelse i relevant
omfang.
Det vil i den forbindelse bl.a. blive fastsat,
at bestemmelserne i færdselslovens § 128, stk. 4, om
beregning af frakendelsestiden for unge under 18 år, §
129, stk. 4, 1. pkt., om udskydelse af retten til at erhverve
førerret og § 129, stk. 4, 2. pkt., om frakendelse af
førerretten, fraviges for førere, der er omfattet af
forsøgsordningen.
Dette betyder eksempelvis, at en frakendelse
for en 17-årig fører, der har erhvervet
kørekort - ligesom for en fører over 18 år, der
har erhvervet kørekort - vil få virkning fra
afgørelsestidspunktet og ikke fra vedkommendes 18 års
fødselsdag, medmindre førerretten har været
inddraget af politiet på et tidligere tidspunkt.
2.2.2.2. Sanktionsfastsættelse for ledsagere
Som det fremgår i pkt. 2.2.2, er det den
17-årige, som har ansvaret for kørslen, mens
ledsageren ikke - i modsætning til en kørelærer
eller en kørelæreaspirant, der i visse tilfælde
anses for at være fører af køretøjet,
jf. færdselslovens § 64 - har ansvaret for
kørslen.
På den baggrund forudsættes det,
at indførelse af forsøgsordningen med kørekort
til 17-årige ikke medfører ændringer i,
hvornår ledsageren anses for at blive selvstændig
fører af køretøjet som følge af sin
direkte indgriben i kørslen. Der tilsigtes heller ikke
ændring i forhold til betingelserne for at
pålægge ledsageren et medvirkensansvar efter
straffelovens § 23 for den 17-åriges
færdselsforseelser i øvrigt.
Forsøgsordningen bygger som nævnt
ovenfor på, at ledsageren af uddannelsesmæssige og
færdselssikkerhedsmæssige hensyn skal være til
stede sammen med den 17-årige under kørslen.
Ledsageren skal være i stand til at kunne overtage
kørslen, hvis dette er påkrævet. Dette taler
på den ene side for en effektiv sanktionering af ledsagerens
overtrædelser, men på den anden side bør der
også tages hensyn til den generelle motivation for at ville
påtage sig opgaven som ledsager.
Det foreslås derfor, at sanktionering af
ledsageren, som er knyttet til en tilsidesættelse af
betingelserne for ledsagelse, skal fastsættes til
bødestraf, der - tilsvarende bøden til den
17-årige - skal fastsættes uden gentagelsesvirkning
eller udløsning af andre retsvirkninger, herunder
frakendelse af førerretten eller konfiskation.
For at ledsageren kan stilles til ansvar som
ledsager og sanktioneres for overtrædelser af betingelserne
for ledsagelse, forudsættes det imidlertid, at vedkommende er
vidende om - og har indvilliget i - at være ledsager. Det
påhviler den 17-årige fører at sikre dette.
Det foreslås, at bøder for
tilsidesættelse af betingelserne for ledsagelse bør -
ligesom for den 17-årige - udmåles efter et gradueret
bødesystem under hensyn til karakteren af den tilsidesatte
betingelse.
For ledsagerens formelle overtrædelser
af betingelserne for ordningen foreslås, at ledsageren -
ligesom den 17-årige, jf. ovenfor under afsnit 2.2.2.1 -
sanktioneres med en bøde på 1.000 kr.
For ledsagerens materielle overtrædelser
af betingelserne for ordningen foreslås, at ledsageren
sanktioneres med en bøde på 3.500 kr.
For så vidt angår politiets
muligheder for at håndhæve kontrol af ledsageren,
bemærkes det, at politiet i medfør af
færdselslovens § 77, stk. 1, 1. pkt., hvorefter politiet
kan standse et køretøj og lade det undersøge
for fejl og mangler samt kontrollere, at føreren opfylder
betingelserne for lovligt at kunne føre
køretøjet, tillige vil kunne kontrollere, at
ledsageren opfylder betingelserne for ledsagelse.
Dertil foreslås, at færdselslovens
bestemmelse i § 56, stk. 1, 2. pkt., om, at føreren
under kørslen skal have sit kørekort hos sig og
på forlangende vise det til politiet, også skal
gælde for ledsageren.
Endelig foreslås, at politiets
muligheder for at kræve udåndings- spyt- eller
svedprøve eller foretage øjenbesigtigelse i
medfør af færdselslovens § 55, stk. 1, 2 og 4, 1.
pkt., tillige finder anvendelse for ledsageren.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.3. Nedsættelse af aldersgrænse for
kørekort til lille knallert
2.3.1. Gældende ret
Kørekort til lille knallert må
kun udstedes til personer, som er fyldt 16 år, jf.
færdselslovens § 63, stk. 2. Personer under 18 år
skal endvidere have modtaget undervisning i færdselsreglerne
og kørsel med lille knallert og have bestået en
teoretisk og en praktisk prøve. Kørekort til lille
knallert kan endvidere udstedes til personer, der er fyldt 18
år og har bestået en teoriprøve.
2.3.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ændring
Med lov nr. 479 af 23. maj 2011 blev
aldersgrænsen for førere af lille knallert sat ned fra
16 til 15 år med ikrafttrædelse den 19. januar 2013.
Samtidig blev der indført en række tiltag, som sigtede
til at forbedre færdselssikkerheden for
knallertførere. Ændringen af aldersgrænsen
nåede imidlertid ikke at træde i kraft, da
aldersgrænsenedsættelsen blev ophævet med lov nr.
565 af 18. juni 2012, mens de øvrige tiltag blev
opretholdt.
Ophævelsen af nedsættelsen af
aldersgrænsen var begrundet i, at en række myndigheder
og organisationer var kritiske over for en nedsættelse,
herunder Rådet for Sikker Trafik og DTU Transport, som begge
pegede på, at en nedsættelse af aldersgrænsen
ville medføre et højere antal tilskadekomne unge i
trafikken, dels på grund af manglende modenhed blandt de
15-årige, dels på grund af, at risikoen for at komme
til skade på en lille knallert er væsentligt
større målt pr. kørt kilometer end ved andre
transportformer.
Det er regeringens ønske at forbedre de
unges mobilitet. Det gælder navnlig for de unge mennesker,
der bor uden for de større byer, hvor der ofte er
længere afstand mellem eksempelvis hjemmet og den unges skole
eller fritidsaktivitet, og hvor den kollektive trafik er mindre
koncentreret.
Dertil har de tiltag, som blev indført
med ovennævnte lov nr. 479 af 23. maj 2011, betydet en
forbedring af færdselssikkerheden for unge
knallertførere. Tiltagene, som særligt rettede sig mod
unge knallertførere, omfattede bl.a. indførelse af
køreprøve samt forbedret knallertuddannelse i
ungdomsskolerne, indførelse af krav om
færdselsrelateret førstehjælpskursus og
skærpede sanktioner, herunder mulighed for
førerretsudskydelse.
Det foreslås derfor at genindføre
nedsættelsen af aldersgrænsen for kørekort til
lille knallert fra 16 til 15 år. Endvidere foreslås
indført et krav om samtykke fra indehaver af
forældremyndigheden ved salg af knallert til unge under 16
år, jf. nærmere herom i pkt. 2.4.
2.4. Krav om
samtykke fra forældremyndighedsindehaver ved salg af knallert
til personer under 16 år
2.4.1. Gældende ret
Det følger af
forældreansvarsloven, at børn og unge under 18
år er under forældremyndighed, og det er derfor som
udgangspunkt forældremyndighedsindehaveren, der kan beslutte,
hvorvidt den mindreårige må råde over en
knallert. Endvidere følger det af
værgemålsloven, at personer under 18 år ikke kan
forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue,
medmindre andet er bestemt, jf. værgemålslovens §
1, stk. 2. Der vil således normalt skulle foreligge samtykke
fra den mindreåriges værge, sædvanligvis
indehaveren af forældremyndigheden, før
indgåelse af aftaler om køb af en knallert.
Udgangspunktet om, at en mindreårig ikke
selv kan forpligte sig ved handler, fraviges dog i en række
situationer. Mindreårige kan eksempelvis selv råde over
penge, som de har erhvervet ved eget arbejde, efter de er fyldt 15
år, eller penge, som de har fået til fri
rådighed, jf. værgemålslovens § 42.
Herudover følger det af den såkaldte pengeregel, som
er fastslået i retspraksis, at en person, eksempelvis en
erhvervsdrivende, der modtager penge som betaling for en vare, som
udgangspunkt må kunne stole på, at betaleren har ret
til at råde over pengene.
Efter gældende ret vil der således
være en række situationer, hvor mindreårige selv
gyldigt vil kunne købe en knallert, selv om værgen,
som normalt vil være den mindreåriges forældre,
ikke har givet samtykke hertil.
2.4.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lov nr. 479 af 23. maj 2011 blev der
vedtaget et krav om forældresamtykke ved salg mv. af
knallerter til unge under 16 år. Som konsekvens af
ophævelsen af nedsættelsen af aldersgrænsen fra
16 til 15 år med lov nr. 565 af 18. juni 2012 blev kravet
ophævet.
Begrundelsen for indførelsen af kravet
med lov nr. 479 af 23. maj 2011 var, at der med nedsættelsen
af aldersgrænsen fra 16 til 15 år vurderedes at
være et særligt behov for at sikre, at den
mindreåriges anskaffelse af en knallert sker med indehaveren
af forældremyndighedens kendskab og accept. Forældre,
som skønner, at deres barn under 16 år ikke har den
fornødne modenhed til at føre en knallert, eller som
af andre grunde finder det uhensigtsmæssigt, at den unge
råder over en knallert, vil sikres en bedre mulighed for at
modsætte sig, at den mindreårige kører
knallert.
I forbindelse med, at aldersgrænsen for
førere af lille knallert foreslås nedsat fra 16 til 15
år, finder Transport- og Bygningsministeriet, at det er
relevant at genindføre kravet om forældresamtykke ved
salg mv. af knallerter til unge under 16 år.
Der foreslås derfor indsat en regel i
færdselsloven om, at forhandlere eller udlejere af knallerter
ikke må overlade en knallert til en person under 16 år
uden forældremyndighedsindehaverens skriftlige samtykke.
Reglen omfatter alle typer af knallerter, og knallertforhandlere
mv., der overtræder reglen, vil kunne straffes med
bøde i medfør af færdselslovens § 118,
stk. 1, nr. 1.
2.5. Fastsættelse af betingelser for ombytning af
udenlandske kørekort
2.5.1. Gældende ret
Det fremgår af færdselslovens
§ 61, stk. 2, 1. pkt., at transport- og bygningsministeren kan
fastsætte bestemmelser om, under hvilke betingelser personer,
der har ret til at føre motorkøretøj i
udlandet, kan få dansk kørekort. Bestemmelsen
relaterer sig til udenlandske personer med sædvanlig
bopæl i Danmark.
På den baggrund er der i
bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om kørekort
(kørekortbekendtgørelsen) og i bekendtgørelse
nr. 203 af 4. marts 2016 om ombytning af udenlandsk kørekort
til dansk kørekort uden kontrollerende
køreprøve (ombytningsbekendtgørelsen) fastsat
bestemmelser om ombytning af udenlandske kørekort. Det
følger af ombytningsbekendtgørelsens § 1, stk.
1, nr. 4, og § 2, stk. 1, nr. 4, at en af betingelse for
ombytning uden beståelse af kontrollerende
køreprøve er, at ansøgeren afgiver en
erklæring på tro og love om ikke at have været
frakendt førerretten i de seneste 5 år, og at
førerretten i øvrigt ikke er begrænset eller
givet på særlige vilkår. Endvidere følger
det af ombytningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 3,
at ansøgeren i visse tilfælde skal afgive en
erklæring på tro og love om at have haft og gjort brug
af sin førerret i de seneste 2 år.
2.5.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ændring
Som en del af betingelserne for ombytning af
et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort vil det
efter Transport- og Bygningsministeriets opfattelse være
relevant, at ansøgeren afgiver erklæringer om
forskellige forhold som f.eks. manglende frakendelse i en vis
periode, særlige begrænsninger for den udenlandske
førerret eller reel førererfaring.
Det kan i visse tilfælde være
hensigtsmæssigt at fastsætte regler om, at de ovenfor
nævnte erklæringer afgives på tro og love af
hensyn til at indskærpe alvoren ved erklæringens
afgivelse og de forhold, som den afgives under.
Det er Transport- og Bygningsministeriets
opfattelse, at den bemyndigelseshjemmel, som færdselslovens
§ 61, stk. 2, 1. pkt., indeholder, også omfatter
mulighed for, at transport- og bygningsministeren i administrative
forskrifter kan fastsætte bestemmelser om, at afgivelse af
erklæringer om relevante forhold skal afgives på tro og
love.
Transport- og Bygningsministeriet er dog
blevet opmærksom på, at bestemmelsens ordlyd kan give
anledning til tvivl, hvorfor det med den foreslåede
ændring præciseres, at bestemmelsen også
indeholder hjemmel til at fastsætte bestemmelser om, at
afgivelse af erklæringer om relevante forhold skal afgives
på tro og love.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget ventes på det foreliggende
grundlag ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige, der overstiger, hvad der kan afholdes inden for
myndighedernes egne rammer.
Lovforslaget har en række mindre
administrative konsekvenser for de offentlige myndigheder, der
forvalter kørekort. Landets kommuner, Rigspolitiet mv. skal
foretage en indpasning af aldersnedsættelsen for
kørekort til lille knallert og forsøgsordningen med
kørekort til 17-årige i relevante IT-systemer mv., der
anvendes til at forvalte kørekort, og
forsøgsordningen skal formidles til borgerne.
For så vidt angår forslaget om
nedsættelse af aldersgrænsen for lille knallert, skal
der endvidere i nødvendigt omfang ske en tilpasning af
ungdomsskolernes knallertuddannelse.
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget forventes ikke at medføre
erhvervsøkonomiske konsekvenser af nævneværdig
karakter. Der må forventes en stigning i
efterspørgslen efter kørekort det første
år, efter at forsøgsordningen med kørekort til
17-årige er trådt i kraft.
Lovforslagets bestemmelse om
forældresamtykke ved salg, udlejning mv. af knallerter til
unge under 16 år påfører erhvervslivet en ny
pligt.
Lovforslaget skønnes herudover ikke at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at de miljømæssige
konsekvenser af lovforslaget er minimale. Omfanget af kørsel
med personbiler vurderes at stige med 0,5 pct., hvis de
17-årige, der deltager i ordningen, kører ligeså
mange km i bil som 18-årige med kørekort, og alle
turene er nye. Den faktiske ekstra kørsel vurderes at blive
væsentligt mindre, primært fordi det må antages,
at en del af de 17-åriges bilture ville være foretaget
alligevel, blot med ledsageren bag rattet. Dette
understøttes af tyske erfaringer fra en lignende
ordning.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til
EU-retten
For så vidt angår forslaget om en
forsøgsordning med kørekort til 17-årige
forudsættes det, at kørekortet udstedes i EU-format
til kategori B. Ifølge EU's 3. kørekortdirektiv
(Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EF), artikel
4, nr. 6, litra d, har medlemsstaterne mulighed for nationalt at
sænke aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort
til kategori B til 17 år ved tilføjelse af en national
kode, som vil betyde, at kørekortet kun er gyldigt i den
pågældende medlemsstat frem til det fyldte 18.
år.
Det fremgår af 3.
kørekortdirektiv, artikel 6, nr, 2, litra d, at
kørekort til en hvilken som helst kategori giver ret til at
føre knallert. Da den generelle aldersgrænse for
erhvervelse af kørekort til knallert i EU er 16 år, er
det vurderingen, at et kørekort påført en
national kode for ledsaget kørsel vil give førerret
til knallert i øvrige medlemsstater, som ikke har en
national aldersgrænse for knallert over 17 år.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter i øvrigt.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. februar 2016 til den 11. marts 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Standard,
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske
Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), Kommunernes Landsforening (KL),
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet
for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds
Venner i Danmark og Veteranknallertklubben Aktiv.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | På det foreliggende grundlag
forventes ikke merudgifter af et omfang, der overstiger
myndighedernes eksisterende rammer. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Indpasning af aldersnedsættelse for
lille knallert samt forsøgsordningen for kørekort til
17-årige, herunder kørekorttekniske tiltag mv., i de
relevante kørekortmyndigheders IT-systemer mv. I nødvendigt omfang tilpasning af
ungdomsskolernes knallertuddannelse. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Krav om forældresamtykke ved salg,
udlejning mv. af knallerter til unge under 16 år
påfører erhvervslivet en ny pligt. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | For så vidt angår forslaget om
en forsøgsordning med kørekort til 17-årige
forudsættes det, at kørekortet udstedes i EU-format
til kategori B. Ifølge EU's 3. kørekortdirektiv
(Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EF), artikel
4, nr. 6, litra d, har medlemsstaterne mulighed for nationalt at
sænke aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort
til kategori B til 17 år ved tilføjelse af en national
kode, som vil betyde, at kørekortet kun er gyldigt i den
pågældende medlemsstat frem til det fyldte 18.
år. Det fremgår af 3.
kørekortdirektiv, artikel 6, nr, 2, litra d, at
kørekort til en hvilken som helst kategori giver ret til at
føre knallert. Da den generelle aldersgrænse for
erhvervelse af kørekort til knallert i EU er 16 år, er
det vurderingen, at et kørekort påført en
national kode for ledsaget kørsel vil give førerret
til knallert i øvrige medlemsstater, som ikke har en
national aldersgrænse for knallert over 17 år. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Ifølge færdselslovens § 56,
stk. 2, kan kørekort udstedes til en person, der er fyldt 18
år, jf. dog § 57. Det følger af § 57, at
transport- og bygningsministeren kan fastsætte særlige
bestemmelser og betingelser for erhvervelse af kørekort til
motorkøretøjer, som fraviger den generelle
bestemmelse om aldersgrænsen, hvis det vedrører
særlige typer af motorkøretøjer eller
kørselsformål, herunder erhvervsmæssig
befordring af personer, buskørsel, godskørsel,
mv.
For at forbedre færdselssikkerheden for
de unge nyuddannede bilister, foreslås det, jf. forslaget til
færdselslovens § 57, stk. 3,
at bemyndige transport- og bygningsministeren til at
fastsætte regler om en forsøgsordning, hvormed
alderskravet for erhvervelse af kørekort sættes ned
til 17 år betinget af ledsaget kørsel frem til det
fyldte 18. år. Transport- og bygningsministeren kan i den
forbindelse fravige færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1,
vedr. alderskrav for erhvervelse af kørekort, samt §
128, stk. 4, § 129, stk. 4, 1. og 2. pkt., og § 131, stk.
1, og det vil blive fastsat, at § 56, stk. 1, 2. pkt., tillige
finder anvendelse i forhold til ledsageren. Endelig kan transport-
og bygningsministeren efter forhandling med justitsministeren
fastsætte, at § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt., med de
fornødne ændringer tillige finder anvendelse i forhold
til ledsageren.
Kravet om forhandling med justitsministeren
skyldes, at regler udstedt af justitsministeren om
udåndings-, spyt- og svedprøver samt
øjenbesigtigelse også skal sættes i kraft for
ledsagerens vedkommende som led i forsøgsordningen.
Der er tale om en treårig
forsøgsordning, hvor den 17-årige får mulighed
for at erhverve kørekort, forudsat at den 17-årige det
første år kun kører bil under ledsagelse af en
erfaren bilist.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive
udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter
rammerne for indholdet af ordningen. Der vil i
bekendtgørelsen således bl.a. blive fastsat krav om,
at den 17-årige ansøger skal gennemgå den samme
køreuddannelse som ansøgere på 18 år
eller derover. Der vil endvidere blive fastsat en række
minimumskrav til ledsageren, herunder at ledsageren skal være
minimum 30 år gammel og have haft kørekort i 10
år, uden at førerretten i denne periode har
været frakendt betinget eller ubetinget. De foreslåede
alders- og erfaringskrav er begrundet i ønsket om at fremme,
at det er forældre eller en anden voksen rollemodel, som
varetager ledsagerrollen.
Bekendtgørelsen vil desuden indeholde
regler om sanktionerne for overtrædelse af
forsøgsordningen. Det foreslås, at sanktioner over for
den 17-årige, som alene knyttes til en tilsidesættelse
af betingelserne for forsøgsordningen, kun skal
fastsættes til bødestraf uden gentagelsesvirkning
eller med udløsning af andre retsvirkninger, herunder
frakendelse af førerretten eller konfiskation. Det
bemærkes i den forbindelse, at der i færdselslovens
§ 118, stk. 8, allerede er hjemmel til at pålægge
straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser
i forskrifter, der udstedes i medfør af loven.
Ved fastsættelse af et passende niveau
for bødens størrelse må der tages hensyn til,
at bøderne skal have præventiv virkning samtidig med,
at en bøde ikke bør udmåles i en sådan
størrelsesorden, at den sigtede som følge af sine
indkomstforhold ikke er i stand til at betale bøden.
En 17-årig, som kører uden
ledsager, skal sanktioneres med en bøde udmålt efter
samme principper som ved udmåling af bøder til
17-årige, der kører uden at have erhvervet
kørekort.
Da en 17-årig, som er omfattet af
forsøgsordningen, forudsætningsvist har
gennemført og bestået en køreuddannelse og
dermed har modtaget det lovpligtige antal
køreundervisningstimer, foreslås bøden til en
17-årig fører, som kører uden ledsager, fastsat
til 3.000 kr., hvilket vil sige samme takst som i dag gælder
for 17-årige, som har gennemført et ikke
uvæsentligt antal køretimer. Ved fastlæggelsen
af bødeniveauet for denne type overtrædelse er der
således taget hensyn til de særlige retningslinjer, der
i dag gælder for personer mellem 15 og 18 år, jf.
Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000 som nævnt ovenfor under
punkt 2.2.1.1, og bøden bør derfor ikke
nedsættes yderligere.
Bøden til en 17-årig
fører, som kører med en ledsager, der ikke opfylder
betingelserne for forsøgsordningen, foreslås
udmålt efter et gradueret bødesystem under hensyn til
karakteren af den tilsidesatte betingelse. For at sikre en enkel og
let administrerbar ordning bør der alene fastsættes to
bødepositioner til den 17-årge for ledsagerens
overtrædelser af betingelserne for ordningen.
Det forudsættes, at en 17-årig,
som kører med en ledsager, der ikke opfylder betingelserne
for forsøgsordningen, alene straffes, hvis den
17-årige har kendskab (forsæt) til, at ledsageren ikke
opfylder betingelserne. Det bemærkes i den forbindelse, at
der vil kunne forekomme situationer, hvor det vil være
svært at bevise den 17-åriges forsæt til, at
ledsageren ikke opfylder betingelserne. Dette vil f.eks. være
tilfældet, hvis det er mindre end 10 år siden, at
ledsageren har generhvervet førerretten efter en ubetinget
frakendelse.
Opfylder ledsageren ikke de formelle
betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren har undladt at
medbringe et gyldigt kørekort under kørslen,
forslås det, at den 17-årige som udgangspunkt
sanktioneres med en bøde på 1.000 kr. svarende til
bødetaksten for en tilsvarende formel overtrædelse
begået af en fører over 18 år. Det
forudsættes dog, at anklagemyndigheden i forbindelse med en
straffesag for denne type overtrædelse søger
bøden nedsat til det halve beløb i overensstemmelse
med de almindelige retningslinjer om sanktionspåstande i
færdselssager vedrørende personer mellem 15 og 18
år, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000.
Opfylder ledsageren ikke de materielle
betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren er
spirituspåvirket i et omfang, der overskrider rammerne for
lovlig kørsel i medfør af færdselslovens §
53, foreslås, at den 17-årige sanktioneres med en
bøde på 3.000 kr. svarende til det foreslåede
bødeniveau for en 17-årig, som kører uden
ledsager. Ved fastlæggelsen af bødeniveauet for denne
type overtrædelse er der således taget hensyn til de
særlige retningslinjer, der i dag gælder for personer
mellem 15 og 18 år, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000
som nævnt ovenfor under punkt 2.2.1.1, og bøden
bør derfor ikke nedsættes yderligere.
Den foreslåede ordning vil i
øvrigt ikke som udgangspunkt medføre ændringer
i færdselslovens almindelige sanktionssystem. Dette
gælder også for så vidt angår frakendelse
af førerretten.
Om frakendelse af førerretten
fremgår det af den foreslåede bestemmelse i § 57, stk. 3, 2. pkt., i
færdselsloven, at transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler, der fraviger færdselslovens
bestemmelser om frakendelse i relevant omfang.
Det vil i den forbindelse bl.a. blive fastsat,
at bestemmelserne i færdselslovens § 128, stk. 4, om
beregning af frakendelsestiden for unge under 18 år, §
129, stk. 4, 1. pkt., om udskydelse af retten til at erhverve
førerret og § 129, stk. 4, 2. pkt., om frakendelse af
førerretten, fraviges i forhold til førere, der er
omfattet af forsøgsordningen.
Det betyder bl.a. i relation til
færdselslovens § 128, stk. 4, at det vil blive fastsat,
at en frakendelse for en 17-årig, der er omfattet af
forsøgsordningen - ligesom for en fører over 18
år, der har erhvervet kørekort - vil få virkning
fra afgørelsestidspunktet og ikke fra vedkommendes
18-års fødselsdag, medmindre førerretten har
været inddraget af politiet på et tidligere
tidspunkt.
I relation til færdselslovens §
129, stk. 4, 1. pkt., vil det blive fastsat, at en ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert, jf. §
129, stk. 3, for en fører, der ønsker at deltage i
den særlige ordning for 17-årige, vil medføre en
udskydelse af retten til at deltage i ordningen med 6
måneder, hvis den pågældende på
gerningstidspunktet er under 17 år.
I relation til færdselslovens §
129, stk. 4, 2. pkt., vil det blive fastsat, at en ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert for en
fører, der på gerningstidspunktet var under 17
år, men på afgørelsestidspunktet er over 17
år, desuden vil medføre en ubetinget frakendelse af
førerretten til almindelig bil i 6 måneder.
Ifølge § 129, stk. 4, 2. pkt., finder bestemmelsen i
§ 60 a ikke herved anvendelse.
I relation til færdselslovens §
131, stk. 1, 2. pkt., vil det blive fastsat, at anke af en dom,
hvorved en person over 17 år, der endnu ikke deltager i den
særlige ordning for 17-årige, ubetinget er frakendt
retten til at erhverve førerret, ikke har opsættende
virkning for dommens bestemmelse om frakendelse.
Ledsageren har ikke noget formelt ansvar for
selve kørslen, herunder for eventuelle
færdselsforseelser, idet det er den 17-årige
fører af bilen, der bærer det fulde ansvar for
kørslen. Ledsageren skal som udgangspunkt alene bistå
den unge bilist med rådgivning og vejledning i
kørslen, men ledsageren skal være i stand til at kunne
overtage kørslen, hvis dette måtte blive
nødvendigt. I strafudmålingen, der knytter sig til
ledsagerens overtrædelser af betingelserne for ledsagelse, er
der på den ene side behov for en effektiv sanktionering af
ledsagerens overtrædelser, men på den anden side
bør der også i sanktionssystemet tages hensyn til den
generelle motivation for at ville påtage sig opgaven som
ledsager.
For at ledsageren kan stilles til ansvar som
ledsager og sanktioneres for overtrædelser af betingelserne
for ledsagelse, forudsættes det imidlertid, at vedkommende er
vidende om - og har indvilliget i - at være ledsager. Det
påhviler den 17-årige fører at sikre dette.
Sanktionering af ledsageren, som er knyttet
til en tilsidesættelse af betingelserne for ledsagelse,
fastsættes til bødestraf, der - tilsvarende
bøden til den 17-årige - skal fastsættes uden
gentagelsesvirkning eller udløsning af andre retsvirkninger,
herunder frakendelse af førerretten eller konfiskation.
Bøder for tilsidesættelse af betingelserne i
forsøgsordningen bør - ligesom for den 17-årige
- udmåles efter et gradueret bødesystem under hensyn
til karakteren af den tilsidesatte betingelse.
For ledsagerens formelle overtrædelser
af betingelserne for forsøgsordningen, f.eks. hvis
ledsageren har undladt at medbringe et gyldigt kørekort
under kørslen, foreslås, at ledsageren - svarende til
den 17-årige fører - sanktioneres med en bøde
på 1.000 kr.
For ledsagerens materielle overtrædelser
af betingelserne for forsøgsordningen, f.eks. hvis
ledsageren er spirituspåvirket i et ulovligt omfang,
foreslås, at ledsageren sanktioneres med en bøde
på 3.500 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
For så vidt angår politiets
muligheder for håndhævelse, bemærkes det, at det
følger af færdselslovens § 77, stk. 1, 1. pkt.,
at politiet kan standse et køretøj og lade det
undersøge for fejl og mangler samt kontrollere, at
føreren opfylder betingelserne for lovligt at kunne
føre køretøjet. Eftersom den foreslåede
ordning indebærer, at en 17-årig skal ledsages af en
ældre, myndig og erfaren person, som skal kunne overtage
kørslen, vil politiet i medfør af § 77, stk. 1,
1. pkt., tillige kunne standse køretøjet med henblik
på at kontrollere, at ledsageren opfylder betingelserne for
ledsagelse, jf. ovenfor, således at den 17-årige
fører lovligt kan føre køretøjet.
Efter færdselslovens § 56, stk. 1,
2. pkt., skal føreren under kørslen have
kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det til
politiet. Der vil således blive fastsat regler om, at
ledsageren under kørslen tillige skal have kørekortet
hos sig og på forlangende vise det til politiet.
Dertil fremgår det af
færdselslovens foreslåede § 57, stk. 3, 3. pkt.,
at transport- og bygningsministeren efter forhandling med
justitsministeren kan bestemme, at færdselslovens § 55,
stk. 1, 2 og 4, 1. pkt., med de fornødne ændringer
tillige finder anvendelse for ledsageren.
Det vil i den forbindelse blive fastsat, at
politiet skal have mulighed for at kunne kræve
udåndings-, spyt- eller svedprøve eller foretage
øjenbesigtigelse af en ledsager, ligesom politiet skal have
mulighed for at forlange, at en ledsager afgiver
udåndingsprøve på et andet sted, end hvor den
pågældende er antruffet, hvis der er grund til at
antage, at den pågældende har overtrådt
færdselslovens § 53. Dertil kommer, at politiet skal
have mulighed for at fremstille en ledsager til udtagelse af blod-
og urinprøve, hvis der er grund til at antage, at den
pågældende har overtrådt § 53 eller §
54, stk. 1, 2 eller 3, eller den pågældende
nægter eller ikke er i stand til at medvirke til en
udåndingsprøve, spytprøve, svedprøve
eller øjenbesigtigelse. Hvis mistanken angår andre
forhold end spirituspåvirkning, skal politiet tillige have
mulighed for at fremstille den pågældende til
undersøgelse af en læge. Det samme gælder ved
mistanke om spirituspåvirkning, når særlige
omstændigheder taler for det.
Politiet har i dag i medfør af
færdselslovens § 55, stk. 1 og 2, mulighed for at
foretage de nævnte indgreb over for førere af
køretøjer. For at kunne konstatere, om en ledsager
har overtrådt betingelserne for ordningen, bør
politiet have mulighed for at foretage de samme indgreb over for
ledsageren.
Det vil endvidere blive fastsat, at de
bestemmelser, som justitsministeren fastsætter i
medfør af færdselslovens § 55, stk. 4, 1. pkt.,
om udåndings-, spyt- og svedprøver samt
øjenbesigtigelse efter færdselsloven, tillige vil
finde anvendelse for de prøver og undersøgelser, som
politiet foretager af en ledsager.
Til nr.
2
Ifølge færdselslovens § 61,
stk. 2, 1. pkt., kan transport- og bygningsministeren
fastsætte bestemmelser om, under hvilke betingelser personer,
der har ret til at føre motorkøretøj i
udlandet, kan få dansk kørekort.
Det foreslås, at færdselslovens
§ 61, stk. 2, 1. pkt., præciseres således, at det
nu udtrykkeligt fremgår, at transport- og bygningsministeren
i forbindelse med fastsættelse af administrative bestemmelser
om betingelserne for ombytning af udenlandsk kørekort til
dansk kørekort kan fastsætte bestemmelser om, at
afgivelse af erklæringer om relevante forhold skal afgives
på tro og love. Der vil således kunne fastsættes
administrative bestemmelser om, at en ansøger - som en af
betingelserne for ombytning - på tro og love skal afgive
erklæring om f.eks. manglende frakendelse i en vis periode,
særlige begrænsninger for den udenlandske
førerret eller reel førererfaring.
En ansøgers afgivelse af urigtig
erklæring i medfør af bestemmelser fastsat i henhold
til § 61, stk. 2, 1. pkt., om, at erklæring skal afgives
på tro og love, vil kunne straffes efter straffelovens §
161.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i færdselslovens § 63, stk. 2, 1. pkt., at
kørekort til lille knallert kan udstedes til en person, der
er fyldt 16 år, og som har modtaget undervisning i
færdselsreglerne og kørsel med lille knallert og
bestået en teoriprøve og en praktisk prøve i
tilknytning hertil. Den foreslåede ændring af
færdselslovens § 63, stk. 2,
indebærer, at den gældende aldersgrænse på
16 år for førere af lille knallert nedsættes til
15 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Den foreslåede § 63 a indebærer, at
knallertforhandlere og andre, der driver erhvervsvirksomhed med
salg, udlejning eller reparation af knallerter, ikke må
sælge eller på anden måde stille en knallert til
rådighed for personer under 16 år, medmindre der
foreligger et skriftligt samtykke fra forældremyndighedens
indehaver.
Bestemmelsen omfatter enhver type knallert
(både lille og stor knallert) og gælder, uanset om der
er tale om en fabriksny eller en brugt knallert. Bestemmelsen
omfatter endvidere enhver form for overladelse, uanset om der er
tale om salg, udlejning eller udlån, hvis overladelsen sker
som led i erhvervsudøvelsen. Det er tillige uden betydning,
om der er tale om overladelse af mere varig karakter, eller om
overladelsen er rent midlertidig, eksempelvis at den unge tilbydes
at køre en prøvetur på knallerten.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke den
situation, hvor en person under 16 år har indleveret en
knallert eksempelvis til reparation hos en knallertforhandler eller
lignende. I sådanne situationer, hvor personen under 16
år i forvejen havde rådighed over knallerten, vil
knallerten kunne udleveres til vedkommende igen uden krav om
samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Det er den erhvervsdrivende, der har ansvaret
for at kontrollere, om den unge er over eller under 16 år,
og, hvis der er tale om en person under 16 år, at samtykket
fra forældremyndighedens indehaver foreligger senest samtidig
med, at knallerten stilles til rådighed for den unge.
I den forbindelse bemærkes det i
øvrigt, at alle personer, der er fyldt 16 år, kan
få udstedt et legitimationskort med billede hos kommunen mod
betaling af et gebyr på højst 150 kr., jf.
bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2004 om udstedelse af
legitimationskort til personer på 16 år og derover.
Ved salg eller anden overladelse af en
knallert til personer under 16 år er det den
erhvervsdrivendes ansvar at sikre sig, at samtykket fra
forældremyndighedens indehaver foreligger i forbindelse med
overladelsen. Der stilles ikke andre formkrav til samtykket, ud
over at dette skal foreligge skriftligt. Samtykket vil
således eksempelvis kunne gives ved underskrift på
forhandlerens genpart af salgsfakturaen eller lignende.
I tilfælde, hvor to forældre har
fælles forældremyndighed, er det i forhold til den
erhvervsdrivendes forpligtigelse efter bestemmelsen
tilstrækkeligt, at der foreligger et skriftligt samtykke fra
den ene af forældremyndighedens indehavere.
Såfremt det efterfølgende
måtte vise sig, at den person, som har afgivet det skriftlige
samtykke, ikke var indehaver af forældremyndigheden,
forudsættes det, at den erhvervsdrivende kun kan straffes for
overtrædelse af bestemmelsen, hvis den erhvervsdrivende har
eller burde have indset dette forhold, eller hvis den
erhvervsdrivende i øvrigt har handlet uagtsomt ved
modtagelsen af samtykket.
Overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse vil kunne straffes med bøde i medfør af
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1. Dette gælder
tillige, hvis den erhvervsdrivende er en juridisk person, jf.
færdselslovens § 118, stk. 10. Der bør ved
fastsættelse af bødens størrelse navnlig
lægges vægt på, hvor stor en fortjeneste den
erhvervsdrivende må antages at have haft ved den eller de
skete overtrædelser af bestemmelsen, ligesom antallet af
overtrædelser i sig selv bør tillægges
vægt, samt om vedkommende tidligere er straffet for
overtrædelse af bestemmelsen.
Strafansvaret for overtrædelse af
bestemmelsen forældes i henhold til straffelovens almindelige
regler. Det følger således af straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1, at forældelsesfristen er 2 år, da
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, ikke hjemler
højere straf end bøde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Det fremgår af den gældende §
129, stk. 6, at hvis føreren er under 16 år på
det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert vedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den dag, hvor
føreren fylder 16 år. Som en konsekvens af den
foreslåede ændring af færdselslovens § 63,
stk. 2, om at nedsætte den gældende aldersgrænse
på 16 år for førere af lille knallert til 15
år, nedsættes aldersgrænsen i den
foreslåede ændring af færdselslovens § 129, stk. 6, ligeledes fra 16 år
til 15 år.
Til nr.
6
Ifølge den gældende § 132 c
kan spørgsmålet om generhvervelse af retten til
at føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb
ud over de i § 132 nævnte tilfælde indbringes for
domstolene, hvis føreren var under 16 år på
tidspunktet for frakendelsen, og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 19 år. Indbringelsen sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 19
år.
Som konsekvens af den foreslåede
ændring af færdselslovens § 63, stk. 2, om at
nedsætte aldersgrænsen for førere af lille
knallert fra 16 år til 15 år, foreslås med
ændringen af § 132 c, at
hvis en person er frakendt retten til at føre lille
knallert, inden vedkommende fyldte 15 år, og
frakendelsestiden udløber, efter at vedkommende er fyldt 18
år, kan spørgsmålet om generhvervelse af retten
til at føre lille knallert inden frakendelsestidens
udløb indbringes for domstolene, når vedkommende er
fyldt 18 år.
Til §
2
Efter det foreslåede stk. 1 vil forslagets § 1, nr. 1 og 2,
træde i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at Transport- og
Bygningsministeriet ønsker, at de administrative regler om
en forsøgsordning med kørekort til 17-årige
skal træde i kraft så hurtigt som muligt for derved at
opnå den ønskede forbedring af
færdselssikkerheden blandt unge nyuddannede bilister så
tidligt som muligt.
For så vidt angår den
foreslåede ændring af § 61, stk. 2, 1. pkt., er
der alene tale om en mindre præcisering af bestemmelsen, der
skal træde i kraft hurtigst muligt.
Det foreslås i stk.
2, at forslagets § 1, nr. 3-6, træder i kraft den
1. januar 2017, således at de berørte borgere,
erhvervsvirksomheder og administrerende myndigheder får en
rimelig frist til at indrette sig efter de nye regler.
Der lægges i den forbindelse vægt
på, at der skal være den fornødne tid til at
tilrettelægge de ændringer af undervisningsmaterialet i
relation til erhvervelse af kørekort til lille knallert, som
ændringerne i lovforslaget medfører.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 565 af 18. juni 2012 og
senest ved § 1 i lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
57. --- Stk. 2 --- | | 1. I § 57 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om en
forsøgsordning, hvormed alderskravet for erhvervelse af
kørekort sættes ned til 17 år betinget af
ledsaget kørsel frem til det fyldte 18. år. Transport-
og bygningsministeren kan i den forbindelse fravige § 56, stk.
2, nr. 1, § 128, stk. 4, § 129, stk. 4, 1. og 2. pkt., og
§ 131, stk. 1, samt fastsætte, at § 56, stk. 1, 2.
pkt., tillige finder anvendelse i forhold til ledsageren.
Transport- og bygningsministeren kan endvidere efter forhandling
med justitsministeren fastsætte, at § 55, stk. 1, 2 og
4, 1. pkt., med de fornødne tilpasninger tillige finder
anvendelse i forhold til ledsageren.« | | | | §
61. --- Stk. 2, 1. pkt.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, under hvilke
betingelser personer, der har ret til at føre
motorkøretøj i udlandet, kan få dansk
kørekort. Stk.
3. --- | | 2. I § 61, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»kørekort«: », herunder bestemmelser om afgivelse
af erklæringer på tro og love.« | | | | §
63. --- Stk. 2.
Kørekort til lille knallert kan udstedes til en person, der
er fyldt 16 år, og som har modtaget undervisning i
færdselsreglerne og kørsel med lille knallert og
bestået en teoriprøve og en praktisk prøve i
tilknytning hertil. Kørekort til lille knallert kan tillige
udstedes til en person, der er fyldt 18 år, og som har
bestået en teoriprøve. Stk. 3-7.
--- | | 3. I § 63, stk. 2, 1. pkt., ændres
»16 år« til: »15 år«. | | | 4. Efter §
63 indsættes: »§ 63
a. Den, der driver erhverv med salg, udlejning eller
reparation af knallerter, må ved udøvelsen af denne
virksomhed ikke sælge eller på anden måde stille
en knallert til rådighed for personer under 16 år,
medmindre forældremyndighedens indehaver forinden har givet
skriftligt samtykke dertil. Det påhviler den erhvervsdrivende
at sikre sig, at samtykket foreligger.« | | | | §
129. --- Stk.
2-5. --- | | | Stk. 6. Er
føreren under 16 år på det tidspunkt, hvor en
ubetinget frakendelse til at føre lille knallertvedtages
eller fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsestiden fra
den dag, hvor føreren fylder 16 år. Stk.
7. --- | | 5. I § 129, stk.6, ændres »16
år« til: »15 år« to steder. | | | | § 132 c.
Spørgsmålet om generhvervelse af retten til at
føre lille knallert inden frakendelsestidens udløb
kan ud over de i § 132 nævnte tilfælde indbringes
for domstolene, hvis føreren var under 16 år på
tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 19 år. Indbringelsen sker
efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst
finde sted, når den pågældende er fyldt 19
år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger. | | 6. I § 132 c ændres »16
år« til: »15 år«, og to steder
»19 år« til: »18 år« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 3-6, træder i kraft den 1. januar 2017. |
|