Fremsat den 30. marts 2016 af energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statstilskud til
elintensive virksomheder
(Udvidelse af tilskudskredsen for
målrettet PSO-tilskud)
§ 1
I lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud til
elintensive virksomheder foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »virksomheden har produktionsenheder
med hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
«:» eller virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter med en elektricitetsintensitet på mindst 20
pct., der tilhører en sektor med en handelsintensitet
på mindst 4 pct. på EU-plan,«.
2. I
§ 1 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ved beregningen af elektricitetsintensiteten efter stk. 1, nr. 2,
anvendes standardeffektivitetsbenchmarks for elforbruget for
industrien, når der foreligger sådanne.«
3. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler vedrørende elektricitets- og
handelsintensitet, herunder om beregning og godkendelse af
virksomhedernes dokumentation for at de opfylder elektricitets- og
handelsintensitetskriterierne og regler om afgrænsning af
produktionsenheden, jf. § 1, stk. 1, nr. 2.«
§ 2
Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Udvidelse af kredsen af modtagere af
målrettet PSO-tilskud | | 2.1.1. | Gældende ret | | 2.1.2 | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5 | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6 | Miljømæssige
konsekvenser | 7 | Forholdet til EU-retten | 8 | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9 | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance har den 9. februar 2016 indgået en aftale om
målrettede PSO-lempelser for elintensive virksomheder.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en del
af aftale om vækst og udvikling i hele Danmark af 9. februar
2016 og skabe det lovmæssige grundlag for at udvide kredsen
af virksomheder, der kan få tilskud til delvis dækning
af virksomhedens betaling til en række offentlige
forpligtelser vedrørende elektricitet kaldet PSO (Public
Service Obligations).
Med aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af
14. juli 2014 besluttede den daværende regering
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, at lempe
særligt elintensive virksomheders PSO-betaling for el. FSA er
en forkortelse af forsyningssikkerhedsafgift. Der blev afsat 185
mio. kr. om året fra 2015-2020 til at lempe PSO-betalingen
for elintensive virksomheder. For at sikre en hurtig
statsstøtteproces, så PSO-lempelsen for elintensive
virksomheder kunne træde i kraft hurtigst muligt, blev puljen
i første omgang målrettet mod elintensive
virksomheder, som er forhåndsgodkendt af Europa-Kommissionen.
I forbindelse med aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser
af PSO blev det desuden besluttet at afsætte en reserve
på 100 mio. kr. fra 2017-2020 til yderligere PSO-lempelser
mv. for energiintensive virksomheder mv.
Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance har med aftale om vækst og udvikling i hele
Danmark af 9. februar 2016 besluttet at ændre
tilskudsordningen til elintensive virksomheder, så flere
virksomheder kan få lempet PSO-betalingen fra 2016. Til dette
formål er der afsat 10 mio. kr. i 2016.
Det indgår herudover i lovforslaget, at reserven på
100 mio. kr. årligt fra 2017-2020 fra aftale om
tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO (reserve til
PSO-lempelser mv. til energiintensive virksomheder mv.)
udmøntes til at reducere PSO-omkostningerne yderligere for
alle omfattede elintensive virksomheder fra 2017.
Tilskudsordningens hovedformål er at sikre, at de
elintensive virksomheder ikke belastes af PSO-betalingen i en
sådan grad, at deres konkurrenceevne svækkes
mærkbart.
Lovforslaget har også til formål at fremme
energieffektivisering i de elintensive virksomheder. De
tilskudsberettigede virksomheder bliver omfattet af et krav om, at
den elintensive virksomhed indgår en aftale med
Energistyrelsen om at gennemføre
energieffektiviseringer.
Alle elforbrugere betaler en forholdsmæssig andel af de
kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger
til at gennemføre en række offentlige forpligtelser
kaldet PSO (Public Service Obligations).
I 2015 har den gennemsnitlige betaling til PSO været 22,45
øre pr. kWh, hvoraf VE-andelen udgjorde gennemsnitligt 15,08
øre pr. kWh. Ved VE-andelen forstås den del af
PSO-tariffen, der går til støtte af elproduktion, der
er baseret på vedvarende energi.
Omkostninger til PSO omfatter støtte til elproduktion
baseret på vedvarende energi og anden miljøvenlig
elproduktion og til støtte til forskning og udvikling,
forsyningssikkerhed mv. Betaling til PSO er indrettet som en
gebyrordning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af kredsen af modtagere af målrettet
PSO-tilskud
2.1.1. Gældende ret
Støtte til elintensive virksomheder er omfattet af
reglerne i lov om statstilskud til elintensive virksomheder. Loven
blev sat i kraft den 10. september 2015, efter at
Europa-Kommissionen den 31. august 2015 havde godkendt
statsstøtteordningen, jf. statsstøttesag SA. 42424
(2015/N) - Sænkede bidrag til finansiering af
VE-støtte for energiintensive brugere.
Efter lovens § 1 kan der gives statstilskud til delvis
dækning af virksomheders PSO-betaling til de kollektive
elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at
gennemføre offentlige forpligtelser omfattet af § 8,
stk. 1, nr. 1-5, i lov om elforsyning. Statstilskud kan gives,
hvis
1) virksomheden er registreret efter momsloven,
2) virksomheden har produktionsenheder med hovedaktiviteter, der
er omfattet af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, og
3) virksomheden indgår aftale med Energistyrelsen om at
gennemføre energieffektiviseringer i disse
produktionsenheder.
Lovens anvendelsesområde omfatter virksomheder indenfor
brancher, der er forhåndsgodkendt til støtte af
Europa-Kommissionen, og som kan betegnes som elintensive
virksomheder.
Elintensive virksomheder er virksomheder med produktionsenheder,
hvis hovedaktivitet er omfattet af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Alle danske virksomheder og deres produktionsenheder er registreret
med sekscifrede danske branchekoder, hvor de første fire
cifre svarer til NACE-koden.
NACE er EU's statistiske klassifikation af økonomiske
aktiviteter, og er en regional version af FN's klassifikation (ISIC
Rev. 4). Dansk Branchekode 2007 (DB07) er den danske version af
NACE Rev. 2, dvs. DB07 er en dansk underopdeling af NACE Rev. 2.
Alle tre klassifikationer er udarbejdet til statistisk brug.
Bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer, som er
nævnt i lovens § 1, stk. 1, nr. 2, indeholder en liste
over de firecifrede NACE-koder, der omfatter brancher, som på
grund af deres elektricitetsintensitet og internationale samhandel
er i en udsat konkurrencemæssig situation på grund af
de omkostninger, som virksomheden afholder til finansieringen af
støtte til energi fra vedvarende energikilder. Det drejer
sig aktuelt om 68 brancher.
Bilaget omfatter blandt andet fremstilling af cement,
fremstilling af raffinerede mineralolie-produkter, støbning
af jernprodukter og fremstilling af råjern og
råstål samt jernlegeringer, fremstilling af papir og
pap, fremstilling af andre organiske basiskemikalier, fremstilling
af industrigasser, fremstilling af glasfiber og andre
ikke-metalholdige mineralske produkter og en række
øvrige produkter. Ca. 100 elintensive virksomheder er primo
2016 omfattet af ordningen.
I 2015 blev der ydet et tilskud på knap 90 mio. kr. til de
elintensive virksomheders PSO-betaling.
Elintensive virksomheder betaler til PSO som alle andre
elforbrugere i Danmark, og husholdninger og virksomheder betaler
det samme til PSO pr. kilowatt-time.
I lovens § 3 fastsættes regler for behandlingen af
sager om udbetaling af tilskud, som sker på baggrund af en
indsendt ansøgning. I lovens § 3, stk. 1, er der
fastsat regler om, at en ansøgning om tilskud behandles af
Energistyrelsen. Ansøgningen skal indsendes med
dokumentation for, at der er indgået aftale efter § 1,
stk. 1, eller en underskrevet hensigtserklæring om, at
virksomheden vil indgå en sådan aftale.
Efter lovens § 3, stk. 2, meddeles tilsagn om tilskud for
en nærmere fastsat periode på maksimalt 3 år.
På grundlag af tilsagnet udbetaler Energistyrelsen tilskuddet
til virksomheden. Er der ikke indgået en aftale efter §
1, stk. 1, men er ansøgningen vedlagt en underskrevet
hensigtserklæring, jf. stk. 1, kan der meddeles betinget
tilsagn om tilskud.
Efter lovens § 3, stk. 3, kan energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætte nærmere regler om
ansøgningens og hensigtserklæringens indhold og regler
om, hvilken dokumentation virksomheden skal tilvejebringe for at
dokumentere at være berettiget til at modtage tilskud efter
loven.
Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1139 af
28. september 2015 om statstilskud til elintensive virksomheder
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås at gennemføre delinitiativ om
målrettede PSO-lempelser for elintensive virksomheder i
aftale om vækst og udvikling i hele Danmark af 9. februar
2016 ved at udvide kredsen af virksomheder, der kan få
støtte til deres PSO-betaling. Anvendelsesområdet for
lov om statstilskud til elintensive virksomheder ændres i
overensstemmelse med aftale om vækst og udvikling i hele
Danmark af 9. februar 2016. Endvidere suppleres den
nugældende bemyndigelse til ministeren til at fastætte
nærmere regler om betingelserne for at opnå tilskud
efter loven.
Den foreslåede ordning skal indrettes og administreres i
overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020
(2014/C 200/01), som trådte i kraft den 1. juli 2014.
Retningslinjerne giver i punkt 186 mulighed for at udvide kredsen
af PSO-tilskudsberettigede virksomheder til at omfatte andre
elintensive virksomheder end de, der er omfattet af den
gældende lov om statstilskud til elintensive
virksomheder.
Den udvidede ordning vil således omfatte virksomheder, der
kan dokumentere, at de opfylder retningslinjernes krav til
såvel handels- som elektricitetsintensitet. Ved at udvide
kredsen af tilskudsberettigede virksomheder nedsættes de
omfattede virksomheders omkostninger til el og styrker dermed denne
kreds af elintensive virksomheders vilkår for at konkurrere
med udenlandske virksomheder. Det vurderes, at visse elintensive
virksomheder indenfor bl.a. gartnerierhvervet,
fødevarefremstilling samt gummi- og plastproduktion vil
kunne opnå støtte.
Lovforslaget indebærer nærmere, at der
indsættes selvstændige kriterier i lovens § 1,
stk. 1, nr. 2, hvorefter virksomheden skal have produktionsenheder
med hovedaktiviteter med en elektricitetsintensitet på mindst
20 pct., der tilhører en sektor med en handelsintensitet
på mindst 4 pct. på EU-plan.
Den nugældende ordning indeholder ikke nærmere
regler om elektricitets- og handelsintensitet, herunder om
hvorledes virksomhederne skal beregne og dokumentere, at de
overholder kriterierne. Ligeledes er der behov for at kunne
fastsætte regler om afgrænsning af produktionsenheden,
som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2. Med henblik på at
sikre tilskudsordningens administrative gennemførelse
foreslås, at den nugældende bemyndigelse ændres
således, at ministeren kan udstede nærmere regler
vedrørende disse forhold.
I forbindelse hermed forudsættes den ændrede
bemyndigelsesbestemmelse udnyttet til også at fastsætte
regler, der gennemfører de vilkår, som måtte
følge af Europa-Kommissionens formodede
statsstøttegodkendelse af den udvidede tilskudsordning.
Den gældende tilskudslovs øvrige bestemmelser vil
omfatte den udvidede kreds af tilskudsberettigede virksomheder.
Eksempelvis skal disse virksomheder også indgå en
aftale med Energistyrelsen om at gennemføre
energieffektiviseringer i de relevante produktionsenheder ligesom
statstilskuddet maksimalt må udgøre 85 pct. af den del
af PSO-betalingen, der ydes til støtte af elproduktion
baseret på vedvarende energi.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget udvider kredsen af tilskudsberettigede elintensive
virksomheder. Den eksisterende tilskudspulje på 185 mio. kr.
årligt fra 2015-2020 til lempelse af de elintensive
virksomheders betaling til PSO for elektricitet udvides med 10 mio.
kr. i 2016. Endvidere indgår i lovforslaget, at den afsatte
ramme på 100 mio. kr. årligt fra 2017-2020 fra aftale
om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af 14. juli 2014
udmøntes til at forhøje det målrettede tilskud
til PSO-betalingen i årene 2017-2020 for alle
tilskudsberettigede virksomheder.
De virksomheder, der er omfattet af den gældende
tilskudsordning i lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud til
elintensive virksomheder, vil kunne få tilskud til hele
virksomhedens elforbrug i 2016. De virksomheder, der er omfattet af
dette lovforslag, kan ikke få tilskud til hele deres
elforbrug i 2016, da tilskudsordningen tidligst vil kunne få
virkning og træde i kraft et stykke ind i 2016.
Det foreslås derfor, at tilskudsordningen deles op i to
puljer. Den ene pulje består af den gældende
tilskudspulje på 185 mio. kr. årligt, der reserveres
til kredsen af elintensive virksomheder, som er omfattet af
ordlyden i den nugældende § 1, stk. 1, nr. 2, i lov nr.
574 af 4. maj 2015 om statstilskud til elintensive virksomheder.
Den anden pulje består af en afsat pulje på 10 mio. kr.
i 2016, som reserveres til den udvidede kreds af
tilskudsberettigede elintensive virksomheder, som omfattes af
lovforslaget.
Hvis puljerne bliver slået sammen til en pulje, vil
tilskuddet pr. kilowatt-time blive det samme til alle
tilskudsberettigede elintensive virksomheder. Men den udvidede
tilskudskreds ville ikke, som de allerede omfattede elintensive
tilskudsberettigede virksomheder, kunne få tilskud i hele
2016. Det foreslås derfor, at øremærke puljen
på 10 mio. kr. til den udvidede kreds af virksomheder.
Der er en betydelig usikkerhed forbundet med at anslå,
hvor stort tilskuddet vil være per kilowatt-time. Dette
afhænger bl.a. af udsving i PSO-betalingen, antallet af
virksomheder, der vil gøre brug af den nye tilskudspulje, og
den konjunkturelle udvikling, der kan være afgørende
for virksomhedernes produktion og dermed elforbruget. Hertil kommer
en betydelig usikkerhed med, hvornår tilskudsordningen
får virkning fra. Det tilstræbes, at tilskuddet kan
udbetales med virkning tilbage fra lovens kundgørelse.
Tilskuddet kan dog tidligst udbetales, når loven er
trådt i kraft, hvilket forudsætter, at
Europa-Kommissionen har godkendt tilskudsordningen. Tilskuddet kan
som anført i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020
maksimalt udgøre 85 pct. af VE-andelen af
PSO-betalingen.
Tidspunktet fra hvornår virksomheden kan få
støtte og den foreslåede opdeling i to puljer
forudsætter Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse og vil blive afklaret i forbindelse
med Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse af
tilskudsordningen.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil Energistyrelsen
følge de deltagende virksomheders elforbrug månedligt
og i en dialog med den tilskudsudbetalende myndighed, Energinet.dk,
sikre, at de udbetalte tilskud ikke overstiger det afsatte
beløb i tilskudspuljen, samt at de udbetalte tilskud holder
sig inden for Europa-Kommissionens retningslinjer, hvor
tilskudssatsen for den enkelte virksomhed maksimalt må
udgøre 85 pct. af VE-andelen af PSO-betalingen.
Ved en udvidelse af modtagerkredsen
skal virksomheder kunne dokumentere deres elintensitet. Visse
virksomheder kan have incitament til at omgå
elintensitetskriteriet således, at deres elintensitet
øges til over 20 pct. Udvidelsen kræver således,
at der opstilles tilstrækkelige værnsregler, og regler
om tilsyn og kontrol med virksomhedernes elintensitet. En konkret
model herfor vil skulle analyseres nærmere. Der må
endvidere påregnes administrative byrder ved, at brancherne
skal kunne dokumentere handelsintensiteten over for
Europa-Kommissionen, hvis branchens NACE-kode ikke er med på
bilag 5 i Europa-Kommissionens
statsstøtteretningslinjer.
Den udvidede tilskudsordning har således administrative
konsekvenser for Energistyrelsen og andre myndigheder, som
administrerer ordningen. Meromkostningerne i 2016 afholdes indenfor
den afsatte ramme til Energistyrelsen til at administrere den
gældende tilskudsordning på 5,6 mio. kr. årligt i
perioden 2015-2020. I perioden 2017-2020 afsættes yderligere
3,5 mio. kr. årligt til Energistyrelsens administration af
puljen, som vil kunne finansieres indenfor rammerne af den afsatte
reserve på 100 mio. kr. årligt.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Mer- / mindreudgifter i forhold til den
hidtidige ordning (mio. kr.) | Stat | 10 | 100 | 100 | 100 | 100 | Kommuner og regioner | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kompenserede besparelser / forbrug af
reserver / merindtægter (mio. kr.) | Stat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kommuner og regioner | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ændret statsligt personaleforbrug
(netto årsværk) | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
|
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den udvidede kreds af tilskudsberettigede erhvervsvirksomheder
får adgang til en tilskudspulje på 10 mio. kr. i 2016.
I perioden 2017-2020 forhøjes den samlede tilskudspulje til
alle tilskudsberettigede virksomheder med i alt 400 mio. kr.
De omfattede virksomheder får med tilskudsordningen
mulighed for at få lempet den del af deres PSO-omkostning,
der går til finansiering af elektricitet fra vedvarende
energi mod at indgå en aftale om energieffektivisering med
Energistyrelsen.
For den del af erhvervslivet, der gør brug af
tilskudsordningen, og som derved forpligter sig til at indgå
en aftale om energieffektivisering med Energistyrelsen, vil
lovforslaget medføre varige energibesparelser.
Det skønnes, at under 50 virksomheder bliver omfattet af
lovforslaget.
Det foreslås, at den afsatte tilskudspulje på 10
mio. kr. i 2016 øremærkes til de nytilkomne el- og
handelsintensive virksomheder, hvilket bl.a. forudsætter
Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse.
Lovforslaget har været i forhøring hos
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på en vurdering af forslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Det er TER's og Energistyrelsens vurdering, at lovforslaget
samlet set ikke vil medføre administrative omkostninger
på over 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt.
Derfor har der ikke været behov for at foretage en
Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative
Byrder (AMVAB) for at kvantificere omkostningerne
nærmere.
Det bemærkes, at flere af de støtteberettigede
virksomheder, der forventes omfattet af den udvidede
tilskudsordning, tidligere har haft en aftale med Energistyrelsen
om energieffektivisering. Disse virksomheder vil derfor kunne
ansøge om at blive omfattet af den nye ordning uden at blive
pålagt større administrative byrder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget pålægger ikke borgerne administrative
byrder eller lettelser, idet der er tale om en frivillig
støtteordning, der er målrettet erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at kravet om, at tilskuddet betinges af, at den
elintensive virksomhed indgår en aftale om
energieffektivisering med Energistyrelsen, modvirker det
øgede elforbrug som følge af den lavere elomkostning.
Dermed fastholdes virksomhedernes incitament til at fokusere
på energibesparelser på trods af, at elomkostningerne
for de omfattede virksomheder reduceres, således at effekten
på udledning af drivhusgasser bliver neutraliseret. For den
del af energiforbruget, der relaterer sig til forbruget af
brændsel, kan der forventes en mindre reduktion af
udledningen af drivhusgasser.
Overslagsmæssigt forventes den nye ordning at have en
marginal reduktionseffekt. Det skal dog bemærkes, at det er
vanskeligt isoleret set at tilskrive ordningen en forventet effekt,
da der er overlap og synergi med andre virkemidler på
området, herunder bl.a. energiselskabernes
energispareindsats.
7. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ændring af tilskudsordningen til
elintensive virksomheder har statsstøtteretlige
aspekter.
Ændringen af tilskudsordningen indebærer en
udvidelse af kredsen af tilskudsberettigede virksomheder i forhold
til den nuværende tilskudsordning, som blev godkendt af
Europa-Kommissionen den 31. august 2015, jf. statsstøttesag
SA. 42424 (2015/N) - Sænkede bidrag til finansiering af
VE-støtte for energiintensive brugere.
Ændringen af tilskudsordningen skal i overensstemmelse med
EU's statsstøtteregler notificeres til Europa-Kommissionen i
henhold til artikel 108, stk. 3 i Traktaten om Den Europæiske
Funktionsmåde. Europa-Kommissionen vurderer, om
ændringen af tilskudsordningen er forenelig med det indre
marked på grundlag af Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
herunder særligt afsnit 3.7.2. (Støtte i form af
sænkede bidrag til finansiering af støtte til energi
fra vedvarende energikilder).
Ikrafttrædelsen af den foreslåede ændring af
tilskudsordningen er betinget af, at Europa-Kommissionen
træffer afgørelse om godkendelse af ændringen af
tilskudsordningen. Det foreslås derfor, at energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 2.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 9. februar til den
16. februar 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aarhus Universitet, Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Altinex Oil Denmark
A/S, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne
(industri - håndværk), Atea A/S, AURA EL-net A/S,
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Bang og Olufsen,
Bech-Bruun, Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for
Biogas, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for
Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik,
Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, CO-industri,
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk
Center for Lys, Dansk Designcenter, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk El-forbund (DEF), Dansk Energi,
Dansk Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Fjernvarmes
Geotermiselskab, Dansk Gartneri, Dansk Gas Forening, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri ITEK,
Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk Shell A/S, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Havne, Danske
Regioner, Danske Udlejere, DANVAK, Datatilsynet,
Miljøpartiet De Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det
Økologiske Råd, DI Digital, DI - Organisation for
erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S,
Dong E&P, DTU - Myndighedsbetjening, DTU - Institut for
Vindenergi, Ejendomsforeningen Danmark, Energi Danmark A/S, Energi
Fyn, Energi Nord A/S, Energi Viborg Elnet A/S, Energi- og
olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, EnergiMidt, Energitilsynet,
Energisammenslutningen, Energitjenesten, E. ON Danmark A/S, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer
(FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi , Forsikring og Pension Brancheorganisation,
Forsyning Helsingør Elnet A/S, Frederiksberg Kommune,
Frederikshavn Forsyning A/S, Frie Elforbrugere, De frie
Energiselskaber, FSR Danske revisorer, Greenpeace, GreenWays, Sweco
Danmark A/S, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS, HMN
Naturgas I/S, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S,
Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk- og
Teglværksforeningen (bygitegl.dk), Kamstrup A/S,
Kjærgaard A/S, Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver-
og interesseorganisation i Danmark), KL (Kommunernes
Landsforening), KL - Center for Intern Økonomi og
Administration , Københavns Kommune, Københavns
Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns
Kommune - Økonomiforvaltningen, Københavns
Kulturcenter, Københavns lufthavne, Københavns
Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i
Danmark (LO), LCA Center, Landsbyggefonden, Landsforeningen Naboer
til Kæmpevindmøller, Landsforeningen af Solcelleejere,
Maabjerg Energy Concept (MEC), Midtfyns Elforsyning A. M. B. A,
Mærsk Olie og Gas A/S, Mærsk Drilling, Nature Energy
NGF, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, Niras, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, Olie Gas
Danmark, Realkreditforeningen, Plastindustrien, Plesner, RAH -
Energi til Vestjylland, Reel Energi Oplysning (REO), SE, SEAS-NVE,
Solar Elements A/S, Solenergi Danmark A/S, Statens
ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining Denmark A/S,
Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Trefor
A/S, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende
Energi, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi
Danmark, Vindmølleindustrien , WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Østkraft, Aalborg
Universitet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Tilskudspuljen forhøjes med en
ramme på 10 mio. kr. i 2016. I årene 2017-2020
forhøjes puljen med 100 mio. årligt for alle
tilskudsberettigede virksomheder. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Meromkostninger til at administrere den
udvidede tilskudsramme afholdes i 2016 indenfor Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriets eksisterende rammer. I perioden
2017-2020 afsættes årligt 3,5 mio. kr. til
Energistyrelsens administration af ordningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Den udvidede kreds af tilskudsberettigede
virksomheder får i 2016 et tilskud på 10 mio. kr., som
forventes at øge erhvervslivets konkurrenceevne.
Tilskudspuljen forhøjes med 100 mio. kr. årligt i
perioden 2017-2020 for alle tilskudsberettigede virksomheder. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget forventes at have en
begrænset marginal reduktionseffekt på udledningen af
drivhusgasser. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Den foreslåede ændring af
tilskudsordningen til elintensive virksomheder udgør
statsstøtte. Ændringen af tilskudsordningen
indebærer en udvidelse af kredsen af tilskudsberettigede
virksomheder i forhold til den nuværende tilskudsordning, som
blev godkendt af Europa-Kommissionen den 31. august 2015, jf.
statsstøttesag SA. 42424 (2015/N) - Sænkede bidrag til
finansiering af VE-støtte for energiintensive brugere. Ændringen af tilskudsordningen skal
i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler notificeres
til Europa-Kommissionen i henhold til artikel 108, stk. 3 i
Traktaten om Den Europæiske Funktionsmåde.
Europa-Kommissionen vurderer, om ændringen af
tilskudsordningen er forenelig med det indre marked på
grundlag af Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
herunder særligt afsnit 3.7.2. (Støtte i form af
sænkede bidrag til finansiering af støtte til energi
fra vedvarende energikilder). Ikrafttrædelsen af den
foreslåede ændring af tilskudsordningen er betinget af,
at Europa-Kommissionen træffer afgørelse om
godkendelse af ændringen af tilskudsordningen. Det
foreslås derfor, at energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 2. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 1, stk. 1, i lov om statstilskud
til elintensive virksomheder kan der gives tilskud til
virksomheders PSO-betaling til de kollektive
elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at
gennemføre offentlige forpligtelser omfattet af § 8,
stk. 1, nr. 1-5, i lov om elforsyning. Statstilskud kan gives,
hvis
1) virksomheden er registreret efter momsloven,
2) virksomheden har produktionsenheder med hovedaktiviteter, der
er omfattet af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, og
3) virksomheden indgår aftale med Energistyrelsen om at
gennemføre energieffektiviseringer i disse
produktionsenheder.
Bestemmelsen indebærer, at kredsen af
støtteberettigede virksomheder er virksomheder, som har
produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er omfattet af de
NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020.
Det fremgår af punkt 186 i Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020, at også virksomheder med en
elektricitetsintensitet på mindst 20 pct., der
tilhører en sektor med en handelsintensitet på mindst
4 pct. på EU-plan, kan blive omfattet af en national
tilskudsordning og få tilskud til den del af PSO-betalingen,
der ydes til støtte af elproduktion baseret på
vedvarende energi.
Det foreslås at udvide kredsen af virksomheder, der kan
få tilskud til delvis dækning af deres PSO-betaling til
de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige
omkostninger til at gennemføre offentlige forpligtelser
omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-5 i lov om elforsyning til
også at omfatte virksomheder, der har produktionsenheder med
hovedaktiviteter indenfor en sektor med en handelsintensitet
på mindst 4 pct. på EU-plan, og som har en
elektricitetsintensitet på mindst 20 pct.
Den foreslåede ordning indebærer, at en virksomhed
for at være tilskudsberettiget, bl.a. skal dokumentere, at
den opfylder de to kriterier om handels- og
elektricitetsintensitet, hvis dens NACE-kode ikke allerede
fremgår af bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
2014-2020.
Handelsintensitetskriteriet kan dokumenteres på to
måder. Hvis virksomheden har en produktionsenhed med en
hovedaktivitet, der er omfattet af en af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 5 i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
er dokumentationskravet vedrørende
handelsintensitetskriteriet opfyldt. Bilag 5 indeholder en oversigt
over branche- eller NACE-koder, hvor Europa-Kommissionen har
vurderet, at de nævnte brancher har en handelsintensitet med
tredjelande på mindst 4 pct. på EU-plan. Det drejer sig
aktuelt om 152 brancher. Har virksomheden ikke en produktionsenhed
med en hovedaktivitet, der er omfattet af en af de NACE-koder, der
er nævnt på bilag 5, må virksomheden på
anden måde dokumentere, at virksomheden tilhører en
branche, der fremstiller et produkt, der opfylder 4 pct.
handelsintensitetskriteriet på EU-plan. Det er en
forudsætning for at yde tilskud, at Europa-Kommissionen
på baggrund af den udarbejdede rapport og Danmarks
notifikation af rapporten godkender, at virksomheden opfylder
kravet om handelsintensitet, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
I Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 beskrives en sektors
konkurrencemæssige stilling bl.a. med udgangspunkt i
sektorens eksponering for international samhandel, også
kaldet sektorens handelsintensitet. En sektors handelsintensitet
opgøres procentuelt og kan anskues som forholdet mellem den
samlede værdi af eksporten til tredjelande plus værdien
af importen fra tredjelande og EU-markedets samlede
størrelse, som er EU-virksomhedernes årlige
indenlandske omsætning plus den samlede import fra
tredjelande.
For at være tilskudsberettiget skal virksomheden endvidere
dokumentere, at virksomheden har en produktionsenhed med en
elektricitetsintensitet på mindst 20 pct. Denne
produktionsenhed skal som nævnt også tilhøre en
sektor, der opfylder kravet om handelsintensitet.
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 indeholder i bilag 4
retningslinjer for, hvorledes bruttoværditilvækst og
elektricitetsudgifter beregnes på virksomhedsniveau.
Virksomhedens elektricitetsintensitet findes ved at dividere
virksomhedens elektricitetsudgifter med virksomhedens
bruttoværditilvækst.
Der er behov for at præcisere en række af de
elementer, der indgår i bilag 4. Energistyrelsen
forudsættes på baggrund af Europa-Kommissionens
formodede godkendelse af beregningsmetoden m.v. i en
bekendtgørelse nærmere at præcisere hvilke
elementer og principper, der indgår i beregningen, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil. Med
forbehold for Europa-Kommissionens godkendelse af procedurer m.v.
forventes det, at det bliver Energistyrelsen, der godkender
virksomhedens dokumentation af, at den på virksomhedsplan
eller på produktionsenhedssniveau opfylder
elektricitetsintensitetskriteriet på mindst 20 pct.
Den udvidede kreds af tilskudsberettigede virksomheder bliver
ligeledes omfattet af de øvrige bestemmelser i lov nr. 574
af 4. maj 2015 om statstilskud til elintensive virksomheder.
Eksempelvis skal disse virksomheder også indgå en
aftale med Energistyrelsen om at gennemføre
energieffektiviseringer i de omfattede produktionsenheder, ligesom
statstilskuddet maksimalt må udgøre 85 pct. af den del
af PSO-betalingen, der ydes til støtte af elproduktion
baseret på vedvarende energi.
Til nr. 2
Det fremgår både af punkt 186 og bilag 4 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, at der ved beregningen
af elektricitetsintensiteten anvendes
standardeffektivitetsbenchmarks for elforbruget for industrien,
når der foreligger sådanne. Typisk foreligger der ikke
i Danmark standardeffektivitesbenchmarks for elforbruget for
industrien, hvorfor man i disse situationer benytter gennemsnittet
for de seneste tre år, for hvilke der findes tal, jf. punkt
5, i bilag 4.
Som det fremgår af § 1, nr. 3, vil principper og
elementer i, hvorledes man beregner
bruttoværditilvækst, elektricitetsudgifter og
elektricitetsintensitet blive præciseret i en
bekendtgørelse.
Til nr. 3
Det foreslås i nr. 3, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte nærmere regler
vedrørende elektricitets- og handelsintensitet, herunder om
beregning og godkendelse af virksomhedernes dokumentation for at de
opfylder elektricitets- og handelsintensitetskriterierne og regler
om afgrænsning af produktionsenheden, jf. § 1, stk. 1,
nr. 2.
Bemyndigelsen forudsættes bl.a. udnyttet til at udstede
regler for procedurer og for virksomhedens dokumentation af, at de
opfylder elektricitets- og handelsintensitetskriterierne. Der vil i
den forbindelse blive stillet krav om, at virksomheden skal
indsende en revisorerklæring fra en statsautoriseret eller
registreret revisor m.v., der attesterer, at virksomheden opfylder
kravet om elektricitetsintensitet. Endvidere vil det blive
præciseret, hvilke elementer og principper, der indgår
i beregningen af elektricitetsintensiteten.
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 indeholder i bilag 4
retningslinjer for, hvorledes virksomheden kan beregne
bruttoværditilvækst og elektricitetsudgifter på
virksomhedsplan eller produktionsenhedsniveau. Bemyndigelsen
forudsættes bl.a. udnyttet til at fastsætte regler, som
præciserer en række af bilag 4's retningslinjer. Det
forudsættes således præciseret, hvilken
elektricitetspris, der indgår i beregningen. Det er ikke
afklaret, om det er virksomhedens faktiske købspris eller om
det er Danmarks indberettede EUROSTAT-data for elektricitetsprisen,
der skal lægges til grund for beregningen af
elektricitetsudgiften. Det forudsættes også
præciseret, om virksomheden må medregne de fulde
PSO-omkostninger til finansiering af støtte til elektricitet
fra vedvarende energikilder eller alene den del af finansieringen,
som virksomheden afholder. Europa-Kommissionen skal godkende
principperne for beregning af elektricitetsintensiteten.
Energistyrelsen vil drøfte nødvendige
beregningsmetoder, præciseringer og sagsbehandlingsprocedurer
med Europa-Kommissionen i forbindelse med notifikationsprocessen.
Det forventes, at det er Energistyrelsen og ikke
Europa-Kommissionen, der i den konkrete sagsbehandling godkender,
at virksomheden opfylder elektricitetsintensitetskravet.
Europa-Kommissionen skal i forbindelse med notifikationsprocessen
godkende procedurer m.v., herunder hvem der konkret skal godkende,
at en virksomhed opfylder kravet om elektricitetsintensitet.
Fremgangsmåde og procedurer vil blive beskrevet i en
bekendtgørelse.
Handelsintensitetskriteriet på mindst 4 pct. på
EU-plan er opfyldt, hvis virksomheden har en eller flere
produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er omfattet af de
NACE-koder, der er nævnt i bilag 5 i Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020.
Hvis virksomhedens NACE-kode ikke er nævnt på bilag
5, skal virksomheden på anden vis dokumentere, at den
tilhører en sektor, der på EU-plan har en
handelsintensitet på mindst 4 pct. Energistyrelsen forventer,
at Europa-Kommissionen i hvert enkelt tilfælde skal godkende
den pågældende virksomheds eller brancheorganisations
dokumentation. Energistyrelsen vil drøfte nødvendige
præciseringer og sagsbehandlingsprocedurer med
Europa-Kommissionen i forbindelse med notifikationsprocessen.
Fremgangsmåde og procedurer vil blive beskrevet i en
bekendtgørelse.
Endvidere vil bemyndigelsen blive brugt til at afgrænse
produktionsenheden i forbindelse med beregningen af
elektricitetsintensiteten på virksomhedsplan. Der tages
udgangspunkt i den enkelte virksomheds registrerede
produktionsenheder - p-numre - ved afgrænsningen. Men hvis en
eller flere virksomheder f.eks. har to produktionsenheder, hvor
stort set hele produktionen og hermed elektricitetsforbruget sker i
den ene produktionsenhed, mens salget af produktionen og hermed
bruttoværditilvæksten sker i en anden produktionsenhed,
skal det være muligt at fastsætte regler, der sikrer,
at produktionsenheden afgrænses, så den omfatter
både elektricitetsforbruget og
bruttoværditilvæksten. I modsat fald vil virksomheden
eller virksomhederne kunne organisere sig til at opfylde kravet om
elektricitetsintensitet ved at placere langt størstedelen af
elforbruget i en produktionsenhed og værditilvæksten i
en anden produktionsenhed. Hvis flere produktionsenheder har en
naturlig produktions-, salgs-, ledelses-, regnskabsmæssig
eller geografisk sammenhæng, skal det derfor være
muligt at kræve, at virksomheden eller virksomhederne
foretager en samlet opgørelse af
elektricitetsintensiteten.
Til §
2
Det foreslås, at ministeren bestemmer tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Den foreslåede ændring af tilskudsordningen skal
notificeres over for Europa-Kommissionen i overensstemmelse med
EU's statsstøtteregler og kan ikke sættes i kraft,
før Europa-Kommissionens godkendelse foreligger, jf. artikel
107, stk. 3, litra c og artikel 108, stk. 3, i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde. De endelige rammer for
tilskudsordningen, herunder fastlæggelse af principperne for
beregning af elektricitetsintensiteten, øremærkning af
puljemidler til den udvidede kreds af tilskudsberettigede
virksomheder i 2016 og tidspunktet for, hvornår
statstilskuddet kan få virkning fra, vil blive fastlagt i
forbindelse med notifikationsprocessen og skal godkendes af
Europa-Kommissionen. For at sikre overensstemmelse med EU-reglerne
om godkendelse af statsstøtteordninger, foreslås det,
at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud
til elintensive virksomheder foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Der kan
gives statstilskud til delvis dækning af virksomheders
PSO-betaling til de kollektive elforsyningsvirksomheders
nødvendige omkostninger ved at gennemføre offentlige
forpligtelser omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-5, i lov om
elforsyning. Statstilskud kan gives, hvis 1) virksomheden er registreret efter
momsloven, 2) virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
og 3) virksomheden indgår aftale med
Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer i
disse produktionsenheder. Stk. 2. Aftaler
efter stk. 1 skal omhandle energiledelse, særlige
undersøgelser, energieffektiviseringer og
gennemførelse af disse. Stk. 3.
Aftaler efter stk. 1 kan indgås mellem Energistyrelsen og
brancheorganisationer, grupper af virksomheder eller enkelte
virksomheder. Aftaler indgået med brancheorganisationer eller
grupper af virksomheder skal tiltrædes af den enkelte
virksomhed for at kunne udløse tilskud. | | 1. I § 1, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
«:» eller virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter med en elektricitetsintensitet på mindst 20
pct., der tilhører en sektor med en handelsintensitet
på mindst 4 pct. på EU-plan,«. | | | 2. I §1 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Ved beregningen af elektricitetsintensiteten efter stk. 1, nr. 2,
anvendes standardeffektivitetsbenchmarks for elforbruget for
industrien, når der foreligger sådanne.« | | | | § 3.
Ansøgning om tilskud behandles af Energistyrelsen.
Ansøgningen skal indsendes med dokumentation for, at der er
indgået aftale efter § 1, stk. 1, eller en underskrevet
hensigtserklæring om, at virksomheden vil indgå en
sådan aftale. Stk. 2. Tilsagn
om tilskud meddeles for en nærmere fastsat periode på
maksimalt 3 år. På grundlag af tilsagnet udbetaler
Energistyrelsen tilskuddet til virksomheden. Er der ikke
indgået en aftale efter § 1, stk. 1, men er
ansøgningen vedlagt en underskrevet hensigtserklæring,
jf. stk. 1, kan der meddeles betinget tilsagn om tilskud. Stk. 3. Klima-,
energi- og bygningsministeren fastsætter nærmere regler
om ansøgningens og hensigtserklæringens indhold og
regler om, hvilken dokumentation virksomheden skal tilvejebringe
for at dokumentere at være berettiget til at modtage tilskud
efter denne lov. | | 3. I § 3 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler vedrørende elektricitets- og
handelsintensitet, herunder om beregning og godkendelse af
virksomhedernes dokumentation for at de opfylder elektricitets- og
handelsintensitetskriterierne og regler om afgrænsning af
produktionsenheden, jf. § 1, stk. 1, nr. 2.« | | | | | | § 2. Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. |
|