Betænkning afgivet af
Grønlandsudvalget den 26. maj 2016
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2016 og var til 1. behandling den 19. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Grønlandsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 4. februar 2016 dette udkast
til udvalget, jf. GRU alm. del - bilag 34. Den 30. marts 2016
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Tekninsk gennemgang
Erhvervs- og vækstministeren og
medarbejdere fra ministeriet forestod den 10. maj 2016 en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og
udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og IA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
For Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er det helt afgørende, at grønlænderne
selv tager stilling til, hvordan de vil bruge deres undergrund. Det
er efter SF's opfattelse en helt afgørende hjørnesten
i et lands selvbestemmelse, at man selv har råderet over egne
ressourcer og mineraler, og hvordan de bruges nu og i fremtiden.
Derfor mener SF også, at man skal rette sig efter det
flertal, der nu engang er i Inatsisartut i forhold til kontrollen
af den fredelige udnyttelse og eksport af det nukleare materiale,
der brydes fra Grønlands undergrund.
Det skal samtidig understreges, at SF som
parti er modstander af såvel brydning som eksport af nukleart
materiale, både fordi vi er modstandere af den fredelige brug
af nukleart materiale i atomkraftværker, og ikke mindst fordi
vi er bekymrede for den sikkerhedsrisiko, det nukleare materiale
kan have i forhold til oparbejdning til brug i nukleare
våben. Derfor har vi også sympati for de holdninger, IA
har givet udtryk for i forhold til forslaget i Inatsisartut med
hensyn til brydning og eksport af nukleart materiale.
Der påhviler derfor nu det
grønlandske selvstyre og de danske kontrolmyndigheder et
stort ansvar for dels at sikre, at nukleart materiale både
brydes under gyldig hensyntagen til Grønlands sårbare
arktiske miljø, dels at det nukleare materiale i forbindelse
med brydning og eksport ikke ender i de forkerte hænder.
I den forbindelse vil der fra nu af
også påhvile det danske rigsfællesskab en helt
særlig sikkerhedspolitisk rolle som uraneksporterende
område, hvorfor rigsfællesskabet og den danske regering
og Folketing fremadrettet vil have et endnu større ansvar
for at overholde og forbedre internationale regler og tiltag med
hensyn til kontrollen med materialer, der kan bruges i
atomvåben.
Et mindretal i
udvalget (EL og IA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
I § 6 i lovforslaget står klart,
at »Erhvervsstyrelsen er eksportkontrolmyndighed«, mens
der i § 7 står, at »Eksportkontrolmyndigheden
træffer afgørelse om tilladelse eller afslag til
udførsel af produkter med dobbelt anvendelse«. Med
lovforslaget overdrages ansvaret og myndighedskompetencen til at
give eller afstå tilladelser til eksport af uran og andre
radioaktive mineraler og produkter med dobbelt anvendelse
altså utvetydigt til Danmark.
Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit er ikke
enig i lovforslaget og ej heller med Naalakkersuisut i, at
Grønland skal tilbageføre dele af myndigheds- og
beslutningskompetencen inden for råstofområdet til
Danmark, da Danmark har overdraget råstofområdet fuldt
ud til Grønland uden forbehold.
Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit noterer
sig, at det tidligere Naalakkersuisut i 2013 og 2014 var af samme
holdning, som Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit er. I bilag 7 til
»Rapport om udvinding og eksport af uran« fra den 13.
september 2013 skriver Naalakkersuisut således:
»Det følger endvidere af
selvstyreloven, at Naalakkersuisuts kompetence til at meddele
tilladelse til udnyttelse af råstoffer også omfatter
kompetence til at meddele tilladelser til eksport af udnyttede
råstoffer, herunder uran og andre radioaktive
mineraler.«
På foranledning af Naalakkersuisut
udarbejdede advokat Ole Spiermann den 6. januar 2014 responsummet
»Om udenrigspolitiske beføjelser i forhold til uran og
andre radioaktive mineraler i Grønland«, hvori der
står:
»Myndighedskontrol i Grønland
med efterforskning og udnyttelse af uran og andre radioaktive
mineraler er indenrigspolitiske beføjelser. Det samme
gælder kontrol med ek?sport af uran og andre radioaktive
mineraler. Myndighedskontrol og eksportkontrol i Grønland
henhører under Grønlands Selvstyre. Det gælder,
uanset kontrollen udføres inden for en folkeretlig ramme.
Ændringen af den folkeretlige ramme sker ved folkeretlig
aftale og henhører under udenrigspolitik. Men
gennemførelse og opfyldelse af Kongeriget Danmarks
eksisterende folkeretlige forpligtelser inden for rammen,
eksempelvis ved kontrol, er lovgivende og udøvende magt.
Rapportering og kontakt med Det
Internationale Atomenergiagentur (IAEA) og andre landes myndigheder
i sammenhæng med kontrol har et udenrigspolitisk aspekt. I
kraft af selvstyreloven kan også rapportering og kontakt
varetages af Naalakkersuisut inden for fuldt overtagne
sagsområder som råstofområdet«.
Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit er af den
opfattelse, at der selvfølgelig skal samarbejdes med Danmark
og andre lande, hvis der skal eksporteres uran og andre former for
dualuse-produkter. Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit er også
af den opfattelse, at dette samarbejde kan foretages uden at
udvande selvstyreloven ved overdragelse af kompetencer til Danmark,
som allerede er hjemtaget af Grønland.
Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit noterer
sig, at såfremt dette lovforslag vedtages, så er det
Danmark, som bliver uraneksportør.
På den baggrund stemmer Enhedslisten
og Inuit Ataqatigiit imod lovforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
IA):
1) I
stk. 1, nr. 3, litra a og b, udgår »eller et
partnerskab«.
[Præcisering af definitionen
af eksportør]
Til § 15
2) I
2. pkt. ændres »i
såvel papirform m.v. samt materialer, der opbevares i
elektronisk form« til: »i såvel papirform som
elektronisk form«.
[Redaktionel ændring]
Til § 16
3) I
stk. 1 ændres »skal ske ved
udpegede kontrolsteder, som er fastlagt som ansvarlige for«
til: »skal ske ved kontrolsteder, som er udpeget som
ansvarlige for«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget indføres regler om
eksportkontrol med dualuse-produkter i Grønland, der -
tilpasset de grønlandske forhold - svarer til de
bestemmelser, der fremgår af dualuse-forordningen, jf.
Rådets forordning nr. 428/2009 af 5. maj 2009 med senere
ændringer. Dualuse-forordningens definition af en
eksportør som en fysisk eller juridisk person eller et
partnerskab er derfor medtaget i lovforslaget. Begrebet partnerskab
er imidlertid ikke et anvendt juridisk begreb i dansk lovgivning,
og det foreslås derfor, at begrebet partnerskab udgår
af lovforslagets definition af en eksportør. Det
bemærkes, at den foreslåede definition af en
eksportør til herefter at omfatte en fysisk eller juridisk
person findes udtømmende i forhold til en entydig
afgrænsning af eksportøren og dennes ansvar og
forpligtelser.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om sproglige
præciseringer, og der er ikke tilsigtet nogen materielle
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Søren Espersen (DF) Martin
Henriksen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Peter Skaarup (DF) Henrik Brodersen (DF) Marcus Knuth (V) fmd. Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Peter Juel Jensen (V) Jacob Jensen
(V) Villum Christensen (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Kasper Roug (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen
(S) Karin Gaardsted (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen
(EL) Roger Matthisen (ALT) Martin Lidegaard (RV) Karsten
Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aleqa Hammond (SIU)
nfmd.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 158
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Præsentationer og talepapirer fra
høringen om uran den 16. marts 2016 | 3 | Naalakkersuisuts fremsættelse af
beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af
lovforslaget | 4 | Ordførerindlæg fra
Inatsisartuts første behandling af forslaget | 5 | Udskydelse af betænkningsafgivelse
til 26/5-16 | 6 | Præsentationer fra den tekniske
gennemgang af lovforslaget 10/5-16 med erhvervs- og
vækstministeren | 7 | Betænkning afgivet af Inatsisartuts
Erhvervsudvalg | 8 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 9 | Udkast til betænkning | 10 | Naalakkersuisuts svarnotat til
Inatsiartuts Erhvervsudvalgs betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 158
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at bekræfte og uddybe, at det
alene er råstoffer, som potentielt kan have militær
anvendelse, der skal føres eksportkontrol med, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om en analyse af, hvor stort et sort
uranmarked der findes på globalt plan, og hvor store
mængder uran på globalt plan, man p.t. ikke ved, hvor
befinder sig, og som derfor potentielt kan være i
hænderne på diktatorer, terrorister eller andre, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorfor det er så vigtigt,
at lovforslaget vedtages før sommerferien og træder i
kraft 1/7-6, når der i Inatsisartut er fremsat forslag om at
holde folkeafstemning om uranudvinding i Grønland, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil medgive, at der med
lovforslaget - og her tænkes særlig på § 7,
stk. 3, og § 11, stk. 2, - reelt sker en tilbageførsel
af kompetence på råstofområdet fra selvstyret til
staten, hvor selvstyrets rolle nedgraderes til at blive
hørings- eller orienteringspart, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om og hvordan politiet i
Grønland vil blive kompenseret, hvis det mod ministerens
forventning - men som udtrykt i politiets høringssvar -
viser sig, at politiet pålægges opgaver, som er
»forbundet med endog meget store økonomiske
konsekvenser for politikredsen i form af eksempelvis
helikoptertransport m.v.«, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om uddybelse af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 13 stk. 5, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan Danmarks allierede i NATO
og samarbejdsparternere i EU og i FN ser på, at Danmark
bryder uran, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan regeringen og det
grønlandske selvstyre vil sikre sig imod illegal eksport af
uran brudt i Grønland, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om sikkerheds- og kontrolapparatet er
på plads i Beredskabsstyrelsen og Grønland, når
lovforslaget træder i kraft 1/7-16, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om Grønland kan håndtere
de store mængder forurenende affald, som vil blive
konsekvensen af en eventuel brydning af uran og andre mineraler i
Kvanefjeldet i Grønland, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om eksport af strategiske og
sjældne mineraler ikke vil være en de facto delvis
tilbagerulning at det grønlandske selvstyre, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at bekræfte, at Danmark med
lovforslaget overtager kompetencen til at give tilladelse eller
afslag til eksporttilladelser, hvad angår rækken af
såkaldte produkter med dobbelt anvendelse (dualuse-produkter)
ud over blot uran, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om at uddybe lovforslagets meget brede
formuleringer, hvad angår »produkter« med dobbelt
anvendelse, og fremlægge en mere komplet liste over, hvilke
»produkter« med dobbelt anvendelse eksportkontrollen
med nærværende lovforslag vil dække over, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om at udarbejde en oversigt over
forskellige radioaktive materialers mulige anvendelse til
våbenformål, til erhvervs- og vækstministeren og
udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå | 15 | Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet
til de aftaler med modtagerlande, som er en forudsætning for,
at der kan udstedes en eksporttilladelse, til erhvervs- og
vækstministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar
herpå | 16 | Spm. om, hvorvidt de to lovforslag L 155 og
L 158 reelt udhuler Grønlands selvstyres kompetence på
råstofområdet, til erhvervs- og vækstministeren
og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå |
|