Fremsat den 30. marts 2016 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kreditaftaler
(Obligatorisk betænkningsperiode ved
indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån)
§ 1
I lov om kreditaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1336 af 26. november 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Lovens § 8 c finder dog anvendelse
på aftaler om kortfristede forbrugslån.«
2. I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Lovens § 8 c finder dog anvendelse
på aftaler om kortfristede forbrugslån.«
3. I
§ 4 indsættes som nr. 17:
»17)
Kortfristet forbrugslån: En kreditaftale, som indgås
mellem en forbruger og en kreditgiver, der ikke er et
pengeinstitut, uden sikkerhedsstillelse og uden betingelse om
køb af en vare eller tjenesteydelse, hvor løbetiden
maksimalt er tre måneder.«
4.
Efter § 8 b indsættes før overskriften før
§ 9:
»Obligatorisk betænkningsperiode ved
indgåelse af aftaler om kortfristede
forbrugslån
§ 8 c. Kreditgiveren må
alene anse forbrugerens accept af et tilbud om kortfristet
forbrugslån for gyldig, hvis accepten er afgivet tidligst 48
timer efter kreditgivers afgivelse af tilbuddet.
Stk. 2.
Kreditgiveren må ikke rette henvendelse til en forbruger i
anledning af et allerede fremsendt tilbud om kortfristet
forbrugslån.«
5. I
§ 56, stk. 2, ændres
»§§ 7 a, 7 b, 8, 8 a, 8 b, 9, 10 eller 17«
til: »§§ 7 a, 7 b, 8-10 eller 17«.
6. Bilag
4 og 5 affattes som bilag 1 og 2
til denne lov.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på kredittilbud, der er afgivet før
lovens ikrafttræden. For sådanne tilbud finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
»Bilag
4
Beregning af de
årlige omkostninger i procent ved kreditaftaler, der sikres
ved pant eller anden rettighed knyttet til fast ejendom
1. Grundligningen
Grundligning, der angiver
ækvivalensen mellem udnyttede kreditmuligheder på den
ene side og tilbagebetalinger og omkostninger på den anden
side.
Grundligningen, som bestemmer de
årlige omkostninger i procent (ÅOP), sætter
på årsbasis lighedstegn mellem den samlede
nutidsværdi af udnyttede kreditmuligheder og den samlede
nutidsværdi af tilbagebetalinger og betalinger af
omkostninger:
2. Betydning af
bogstaver og symboler
- X er ÅOP
- m er nummeret for sidste
udnyttelse af kreditmuligheden
- k er nummeret på en
udnyttelse af kreditmuligheden, hvor 1 = k = m
- Ck er størrelsen af den
udnyttede kreditmulighed k
- tk er tidsintervallet, udtrykt i
år eller brøkdele af et år, mellem tidspunktet
for første udnyttelse af kreditmuligheden og tidspunkterne
for hver efterfølgende udnyttelse af kreditmuligheden, hvor
t1 = 0
- m' er nummeret på sidste
tilbagebetaling eller betaling af omkostninger
- l er nummeret på en
tilbagebetaling eller betaling af omkostninger
- Dl er størrelsen af en
tilbagebetaling eller betaling af omkostninger
- sl er tidsintervallet, udtrykt i
år eller brøkdele af et år, mellem tidspunktet
for første udnyttelse af kreditmuligheden og tidspunkterne
for hver tilbagebetaling eller betaling af omkostninger.
3. Yderligere
bemærkninger:
1) De beløb, der betales af
parterne på forskellige tidspunkter, er ikke
nødvendigvis lige store og betales ikke nødvendigvis
med lige store tidsintervaller.
2) Begyndelsestidspunktet er
tidspunktet for første udnyttelse af kreditmuligheden.
3) Tidsintervallet mellem de ved
beregningen anvendte tidspunkter udtrykkes i år eller
brøkdele af et år. Et år antages at have 365
dage (skudår 366 dage), 52 uger eller 12 lige lange
måneder. Hver måned antages at have 30,41666 dage (=
365/12), uanset om der er tale om et skudår.
Hvis tidsintervallet mellem de
tidspunkter, der anvendes ved beregningen, ikke kan udtrykkes som
et helt antal uger, måneder eller år, udtrykkes
tidsintervallet som et helt antal af en af de
pågældende perioder kombineret med et antal dage. Hvis
der anvendes dage:
a) medregnes hver dag, herunder
weekender og ferier.
b) medregnes lige lange perioder og
derefter dage tilbage til datoen for den første udnyttelse
af kreditmuligheden.
c) findes længden af perioden
i dage ved at se bort fra den første dag og medtage den
sidste dag og udtrykkes i år ved at dividere denne periode
med antallet af dage (365 eller 366 dage) i hele året ved at
regne tilbage fra den sidste dag til den samme dag det
foregående år.
4) Beregningens resultat angives
med mindst én decimals nøjagtighed. Hvis næste
decimal er 5 eller derover, forhøjes den foregående
decimal med én.
5) Ligningen kan skrives om,
så der blot bruges en enkelt sum og begrebet bevægelser
(Ak), som vil være positive eller negative, dvs. henholdsvis
betalt eller modtaget i perioderne 1 til n, udtrykt i år,
dvs.:
hvor S er den aktuelle
bevægelsessaldo. Hvis målet er at bibeholde
ækvivalensen mellem bevægelserne, vil værdien
være nul.
4. Supplerende
antagelser til brug ved beregningen af de årlige omkostninger
i procent
1) Hvis en kreditaftale stiller
forbrugeren frit med hensyn til at udnytte kreditmuligheden, anses
det samlede kreditbeløb for udnyttet i sin helhed med det
samme.
2) Hvis en kreditaftale giver
forskellige muligheder for at udnytte kreditmuligheden med
forskellige omkostninger eller debitorrenter, anses det samlede
kreditbeløb for udnyttet ved den højeste omkostning
og debitorrente anvendt på den mulighed for at udnytte
kreditmuligheden, der oftest benyttes under den
pågældende type kreditaftale.
3) Hvis en kreditaftale generelt
stiller forbrugeren frit med hensyn til at udnytte
kreditmuligheden, men også blandt de forskellige muligheder
for udnyttelse af kreditmuligheden fastsætter en
begrænsning med hensyn til kreditbeløb og tidsrum,
anses kreditbeløbet for at være udnyttet på den
tidligste af de i kreditaftalen fastsatte datoer og i
overensstemmelse med disse begrænsninger for udnyttelse af
kreditmuligheden.
4) Hvis der i en begrænset
periode eller for et begrænset beløb tilbydes
forskellige debitorrenter og omkostninger, anses den højeste
debitorrente og de højeste omkostninger for at være
debitorrenten og omkostningerne i hele kreditaftalens
løbetid.
5) I forbindelse med kreditaftaler,
for hvilke der er aftalt en fast debitorrente i den første
periode, ved hvis udløb der fastsættes en ny
debitorrente, som derefter med jævne mellemrum tilpasses i
forhold til en aftalt indikator eller intern referencesats,
beregnes de årlige omkostninger i procent ud fra den
antagelse, at fra og med udløbet af perioden med den faste
debitorrente er debitorrenten den samme som debitorrenten på
tidspunktet for beregningen af de årlige omkostninger i
procent baseret på værdien af den aftalte indikator
eller interne referencesats på det pågældende
tidspunkt, uden dog at være mindre end den faste
debitorrente.
6) Hvis der endnu ikke er aftalt et
loft for kreditten, anses loftet for at være på 170 000
EUR. I tilfælde af andre kreditaftaler end eventual- eller
garantiforpligtelser, hvor formålet ikke er at erhverve eller
bevare en rettighed til fast ejendom eller grund, kassekreditter,
købekort med henstand med betalingen eller kreditkort, anses
loftet for at være på 1 500 EUR.
7) I tilfælde af andre
kreditaftaler end kassekreditter, foreløbige lån,
værdibaserede kreditaftaler, eventual- eller
garantiforpligtelser og tidsubegrænsede kreditaftaler som
omhandlet i antagelserne i nr. 9-13:
a) Antages det, hvis datoen eller
beløbet for en betaling af afdrag, der skal foretages af
forbrugeren, ikke kan fastslås, at betalingen finder sted
på den tidligste dato, der er angivet i kreditaftalen, og
vedrører det laveste beløb, som den giver mulighed
for.
b) Antages det, hvis
tidsintervallet mellem tidspunktet for første udnyttelse af
kreditmuligheden og datoen for den første betaling, der skal
foretages af forbrugeren, ikke kan fastslås, at dette er det
korteste tidsinterval.
8) Hvis datoen eller beløbet
for en betaling, der skal foretages af forbrugeren, ikke kan
fastslås på grundlag af kreditaftalen eller
antagelserne i litra g), i), j), k), l) og m), antages det, at
betalingen finder sted i overensstemmelse med de datoer og
betingelser, der kræves af kreditgiver, og hvis disse er
ukendte:
a) Betales der renter sammen med
betalingen af afdraget.
b) Betales der
ikkerentebærende omkostninger udtrykt som et enkelt
beløb på tidspunktet for indgåelse af
kreditaftalen.
c) Betales der
ikkerentebærende omkostninger udtrykt som flere betalinger
med regelmæssige mellemrum, begyndende med datoen for den
første betaling af afdrag, og hvis beløbet for
sådanne betalinger ikke er kendt, antages de at være
lige store beløb.
d) Indfrier den endelige betaling
tilgodehavendet i form af afdrag, renter og andre eventuelle
omkostninger.
9) I tilfælde af en
kassekredit anses det samlede kreditbeløb for udnyttet i sin
helhed og for kreditaftalens fulde løbetid. Hvis
kassekredittens løbetid ikke kendes, beregnes de
årlige omkostninger i procent ud fra den antagelse, at
kredittens løbetid er tre måneder.
10) I tilfælde af et
foreløbigt lån anses det samlede kreditbeløb
for udnyttet i sin helhed og for kreditaftalens fulde
løbetid. Hvis kreditaftalens løbetid ikke kendes,
beregnes de årlige omkostninger i procent ud fra den
antagelse, at kredittens løbetid er 12 måneder.
11) I tilfælde af en anden
tidsubegrænset kreditaftale end en kassekredit og et
foreløbigt lån antages det, at:
a) Kreditten i forbindelse med
kreditaftaler, hvis formål er at erhverve eller bevare
rettigheder til fast ejendom, ydes for en periode på 20
år regnet fra datoen for den første udnyttelse af
kreditmuligheden, og at den endelige betaling foretaget af
forbrugeren indfrier tilgodehavendet i form af afdrag, renter og
andre eventuelle omkostninger; i tilfælde af kreditaftaler,
hvis formål ikke er at erhverve eller bevare rettigheder til
fast ejendom, eller hvor kreditmuligheden udnyttes ved hjælp
af købekort med henstand med betalingen eller kreditkort, er
denne periode et år.
b) Hovedstolen tilbagebetales af
forbrugeren i lige store månedlige betalinger, første
gang en måned efter datoen for den første udnyttelse
af kreditmuligheden. I tilfælde, hvor hovedstolen imidlertid
skal tilbagebetales i sin helhed i form af en enkelt betaling i
hver betalingsperiode, antages forbrugerens efterfølgende
udnyttelser af kreditmuligheden og tilbagebetalinger af hele
hovedstolen at foregå i en periode på et år.
Renter og andre omkostninger pålægges i
overensstemmelse med disse udnyttelser af kreditmuligheden og
tilbagebetalinger af afdrag og som fastsat i kreditaftalen.
I dette nummer forstås ved en
tidsubegrænset kreditaftale en kreditaftale uden fast
løbetid, som omfatter kreditter, som skal tilbagebetales i
deres helhed inden for eller efter en periode, men som efter
tilbagebetaling står til rådighed til fornyet
udnyttelse.
12) I tilfælde af eventual-
eller garantiforpligtelser anses det samlede kreditbeløb for
udnyttet i sin helhed som et enkelt beløb på det
tidspunkt, der ligger først, af:
a) Datoen for den seneste
udnyttelse af kreditmuligheden, som er tilladt i henhold til den
kreditaftale, der er den potentielle kilde til eventual- eller
garantiforpligtelsen, eller
b) udløbet af den
første periode forud for forlængelsen af aftalen i
tilfælde af en aftale, der forlænges.
13) I tilfælde af
værdibaserede kreditaftaler:
a) Anses forbrugernes betalinger
for at finde sted på den eller de seneste datoer, som er
tilladt i henhold til kreditaftalen.
b) Anses de procentvise stigninger
i værdien af den faste ejendom, som sikrer den
værdibaserede kreditaftale, og raten for inflationsindekset,
som er omhandlet i aftalen, for at være en procentsats
svarende til den højeste af centralbankens nuværende
mål for inflationsraten eller inflationsniveauet i den
medlemsstat, hvor den faste ejendom er beliggende på
tidspunktet for indgåelsen af kreditaftalen, eller 0 %, hvis
disse procentsatser er negative.«
Bilag 2
»Bilag
5
EUROPÆISK
STANDARDISERET INFORMATIONSARK (ESIS)
DEL A
Teksten i denne model gengives som
sådan i ESIS-formularen. Teksten i skarp parentes erstattes
af de relevante oplysninger. Del B indeholder en vejledning for
kreditgiver eller i givet fald kreditformidler i, hvordan man
udfylder ESIS-formularen.
Når betegnelsen »hvis
relevant« er angivet, skal kreditgiver give de ønskede
oplysninger, hvis de er relevante for kreditaftalen. Hvis
oplysningerne ikke er relevante, sletter kreditgiver de
pågældende oplysninger eller hele afsnittet (f.eks. i
de tilfælde, hvor afsnittet ikke er relevant). Hvis hele
afsnittet slettes, tilpasses nummereringen af ESIS-afsnittene
tilsvarende.
Nedennævnte oplysninger gives
i ét dokument. Den anvendte skrifttype skal være klart
læsbar. Der anvendes fede typer, skygger eller større
skrifttype, hvis nogle oplysninger skal fremhæves. Alle
relevante risikoadvarsler skal fremhæves.
ESIS-model
|
(Indledende tekst) |
Dette dokument blev udarbejdet for [navn
på forbrugeren] den [dags dato]. Dette dokument blev udarbejdet ud fra de
oplysninger, som du hidtil har givet, og ud fra de i
øjeblikket gældende betingelser på
finansmarkedet. Nedennævnte oplysninger er gyldige
indtil den [gyldighedsdato] (hvis relevant) med undtagelse af
renten og andre omkostninger. Efter denne dato kan de ændre
sig afhængigt af markedsbetingelserne. (Hvis relevant) Dette dokumentet
forpligter ikke [kreditgivers navn] til at yde dig lån. |
1. Långiver |
[Navn] [Telefonnummer] [Fysisk adresse] (Valgfrit)[E-mail adresse] (Valgfrit)[Faxnummer] (Valgfrit)[Websted] (Valgfrit)
[kontaktperson/kontaktpunkt] (Hvis relevant, oplysninger om, hvorvidt
der ydes rådgivningstjenester:) [Efter at have vurderet dine
behov, anbefaler vi dig at optage dette lån/Vi anbefaler dig
ikke noget bestemt lån. Baseret på dine svar på
en række spørgsmål giver vi dig imidlertid
information om dette lån, så du kan træffe dit
eget valg. ] |
2. (Hvis relevant) Kreditformidler: |
[Navn] [Telefonnummer] [Fysisk adresse] (Valgfrit) [e-mail adresse] (Valgfrit)[Faxnummer] (Valgfrit)[Websted] (Valgfrit)
[kontaktperson/kontaktpunkt] (Hvis relevant, oplysninger om, hvorvidt
der ydes rådgivningstjenester:) [(Efter at have vurderet dine
behov anbefaler vi dig at optage dette lån/Vi anbefaler dig
ikke noget bestemt lån. Baseret på dine svar på
en række spørgsmål giver vi dig imidlertid
information om dette lån, så du kan træffe dit
eget valg.)] [Vederlag] |
3. Hovedtrækkene ved
lånet |
Lånebeløb og -valuta:
[værdi][valuta] (Hvis relevant) Dette lån er ikke i
[låntagers nationale valuta]. (Hvis relevant) Værdien af dit
lån i [låntagers nationale valuta] kan ændre
sig. (Hvis relevant) Såfremt
værdien af [låntagers nationale valuta] f.eks. falder
med 20 % i forhold til [lånets valuta], vil værdien af
dit lån blive forøget til [indsæt beløb i
låntagers nationale valuta]. Der kan imidlertid blive tale om
mere, hvis værdien af [låntagers nationale valuta]
falder med mere end 20 %. (Hvis relevant) Den maksimale værdi
af dit lån er [indsæt beløb i låntagers
nationale valuta]. (Hvis relevant) du modtager en advarsel, hvis
kreditbeløbet når op på [indsæt
beløb i låntagers nationale valuta]. (Hvis relevant)
du får mulighed for at [indsæt ret til at genforhandle
lånet i udenlandsk valuta eller ret til at konvertere
lånet til [relevant valuta] og betingelser] Lånets løbetid:
[løbetid] [Låntype] [Gældende rentetype] Samlet beløb, der skal
tilbagebetales: Det betyder, at du skal tilbagebetale
[beløb] for hver lånt [valutaenhed]. (Hvis relevant) [Dette/En del af dette] er
et afdragsfrit lån. Du vil stadig skylde [indsæt det
afdragsfrie lånebeløb] ved lånets
udløb. (Hvis relevant) Anslået værdi
af ejendommen med henblik på udarbejdelsen af dette
informationsblad: [indsæt beløb] (Hvis relevant) Maksimalt
lånebeløb i forhold til ejendommens værdi
[indsæt belåningsprocent] eller minimumsværdi af
ejendommen påkrævet til låntagning af det
illustrerede beløb [indsæt beløb] (Hvis relevant)
[Sikkerhedsstillelse] |
4. Rentesats og andre omkostninger |
De årlige omkostninger i procent
(ÅOP) er de samlede omkostninger ved lånet udtrykt som
en årlig procentsats. ÅOP anføres for at
hjælpe dig med at sammenligne forskellige tilbud. Den gældende ÅOP for dit
lån er på [ÅOP]. Den omfatter: Rentesats [i procent eller, hvis relevant,
angivelse af en referencesats og kreditgiverens rentespænd i
procent] [Andre elementer af ÅOP] Engangsomkostninger (Hvis relevant) Du skal betale et gebyr
for registrering af lånet. [Indsæt gebyrets
størrelse, hvis det er kendt, eller grundlaget for
beregningen. ] Periodiske omkostninger (Hvis relevant) ÅOP beregnes
på grundlag af antagelser vedrørende
rentesatsen. (Hvis relevant) Eftersom [en del af] dit
lån er med variabel rente, kan den reelle ÅOP
være forskellig fra denne ÅOP, hvis rentesatsen
på dit lån ændrer sig. Hvis rentesatsen f.eks.
stiger til [tilfælde som beskrevet i del B], kan ÅOP
stige til [indsæt ÅOP for at illustrere dette
tilfælde]. (Hvis relevant) Bemærk venligst, at
denne ÅOP er beregnet ud fra den forudsætning, at
rentesatsen i hele aftalens løbetid forbliver på det
niveau, der blev fastsat for den første periode. (Hvis relevant) Følgende
omkostninger kendes ikke af långiver og medregnes derfor ikke
i ÅOP: [Omkostninger] (Hvis relevant) Du skal betale et gebyr
for registrering af lånet. Vær venligst opmærksom
på alle andre afgifter og omkostninger i forbindelse med
lånet. |
5. Betalingernes hyppighed og antal |
Betalingernes hyppighed [hyppighed] Antal betalinger: [antal] |
6. Ydelsens størrelse |
[Beløb] [valuta] Din indtægt kan ændre sig.
Overvej venligst, om du stadig har råd til at betale dine
[hyppighed] ydelser, hvis din indtægt falder. (Hvis relevant) Da [dette/en del af dette]
er et afdragsfrit lån, skal du træffe særskilte
foranstaltninger til tilbagebetaling af [indsæt det
afdragsfrie lånebeløb], som du skylder ved
lånets udløb. Husk at medregne eventuelle yderligere
betalinger, der skal betales ud over den ydelse, der er vist
her. (Hvis relevant) Rentesatsen på [en
del af] dette lån kan ændre sig. Dette betyder, at
ydelsernes størrelse kan øges eller mindskes. Hvis
rentesatsen f.eks. stiger til [tilfælde som beskrevet i del
B], kan dine ydelser stige til [indsæt den ydelse, der svarer
til dette tilfælde] (Hvis relevant) Værdien af det
beløb, du skal betale i [låntagers nationale valuta]
hver [hyppigheden af ydelsen], kan ændre sig. (Hvis relevant)
Dine betalinger kan forøges til [indsæt det maksimale
beløb i låntagers nationale valuta] hver [indsæt
periode] (Hvis relevant) Hvis f.eks. værdien af
[låntagers nationale valuta] falder med 20 % i forhold til
[lånevalutaen], vil du skulle betale yderligere [indsæt
beløbet i låntagers nationale valuta] hver
[indsæt periode]. Dine betalinger vil kunne stige med mere
end dette. (Hvis relevant) Den valutakurs, der
anvendes til at konvertere din tilbagebetaling i [lånevaluta]
til [låntagers nationale valuta], er den kurs, som
offentliggøres af [navnet på det institut, der
offentliggør valutakursen] den [dato], eller som beregnes
den [dato] under anvendelse af [indsæt navn på
referencetal eller beregningsmetode]. (Hvis relevant) [Detaljer om bundne
opsparingsprodukter, lån til udskudt rente] |
7. (Hvis relevant) Illustrativ
amortiseringstabel |
Denne tabel viser det beløb, der
skal betales hver [hyppighed]. Ydelserne (kolonne [relevant nr.]) er
summen af den rente, der skal betales (kolonne [relevant nr.]),
hvis relevant, afdrag (kolonne [relevant nr.]), og i givet fald
andre omkostninger (kolonne [relevant nr.]). (Hvis relevant)
Omkostningerne i kolonnen med andre omkostninger vedrører
[liste over omkostninger]. Restgæld (kolonne [relevant nr.])
er det resterende lånebeløb efter hver ydelse. [Tabel] |
8. Yderligere forpligtelser |
Låntager skal opfylde
følgende forpligtelser for at kunne drage fordel af de
lånebetingelser, der er anført i dette dokument. [Forpligtelser] (Hvis relevant) Bemærk venligst, at
lånebetingelserne som beskrevet i dette dokument (inklusive
rentesatsen) kan ændre sig, hvis disse forpligtelser ikke er
opfyldt. (Hvis relevant) Vær venligst
opmærksom på de eventuelle konsekvenser ved på et
senere tidspunkt at opsige accessoriske tjenesteydelser i
forbindelse med lånet: [Konsekvenser] |
9. Førtidig tilbagebetaling |
Du har mulighed for at indfri lånet
helt eller delvis før tiden. (Hvis relevant) [Betingelser] (Hvis relevant) Omkostninger ved
førtidig tilbagebetaling: [indsæt beløb eller,
hvis dette ikke er muligt, beregningsmetode] (Hvis relevant) Hvis du beslutter dig for
at indfri dette lån før tiden, bedes du kontakte os
for at få oplysning om de nøjagtige omkostninger ved
førtidig tilbagebetaling. |
10. Fleksible funktioner |
(Hvis relevant) [Oplysninger om
overførsel/subrogation] Du har mulighed for at
overføre dette lån til en anden [långiver]
[eller] [ejendom]. [Indsæt betingelser] (Hvis relevant) Du har ikke mulighed for
at overføre dette lån til en anden [långiver]
[eller] [ejendom]. (Hvis relevant) Yderligere funktioner:
[indsæt forklaring på de yderligere funktioner
opstillet i del B og, valgfrit, eventuelle andre funktioner, som
långiveren tilbyder som del af kreditaftalen, og som ikke er
omhandlet i de foregående afsnit]. |
11. Låntagers øvrige
rettigheder |
(Hvis relevant) Du har
[betænkningstidens varighed] efter [tidspunktet for
betænkningsperiodens begyndelse] til at overveje, før
du forpligter dig til at optage dette lån. (Hvis relevant) I en periode på
[fortrydelsesrettens varighed] efter [det tidspunkt, hvorfra
fortrydelsesfristen løber] kan låntager benytte sig af
sin ret til at annullere aftalen. [Betingelser] [Indsæt
procedure] (Hvis relevant) De kan miste Deres ret til
at annullere aftalen, hvis De i den pågældende periode
køber eller sælger en ejendom, der er knyttet til
denne kreditaftale. (Hvis relevant) Hvis De beslutter Dem for
at udøve Deres fortrydelsesret [i forbindelse med
kreditaftalen], bedes De venligst kontrollere, om De fortsat vil
være bundet af Deres øvrige forpligtelser
vedrørende lånet [herunder de accessoriske tjenester i
forbindelse med lånet] [som omhandlet i afsnit 8]. |
12. Klager |
Hvis du ønsker at klage bedes du
kontakte [indsæt internt kontaktpunkt og sted for information
om proceduren]. (Hvis relevant) Maksimalt tidsrum til at
behandle klagen [periode] (Hvis relevant) [Hvis du ikke er tilfreds
med vores interne afgørelse på din klagesag,] kan du
også kontakte: [indsæt navn på eksternt organ til
udenretslig klage- og tvistbilæggelse] (Hvis relevant), eller
du kan kontakte Fin-Net for nærmere oplysninger om det
tilsvarende organ i dit eget land. |
13. Manglende overholdelse af
forpligtelserne i forbindelse med lånet: konsekvenser for
låntager |
[Kategori af manglende overholdelse] [Økonomiske og/eller retlige
konsekvenser] Hvis du får problemer med at betale
de [hyppighed] ydelser, opfordrer vi dig til at kontakte os
så hurtigt som muligt med henblik på at finde mulige
løsninger. (Hvis relevant) I sidste instans kan du
miste dit hjem, hvis du ikke kan overholde betalingerne. |
(Hvis relevant) 14. Yderligere
oplysninger |
(Hvis relevant) [Angivelse af den
lovgivning, der finder anvendelse på kreditaftalen]. (Hvis långiver har til hensigt at
anvende et andet sprog end ESIS) Oplysninger og aftalevilkår
gives på [sprog]. Hvis du er indforstået hermed, vil vi
kommunikere på [sprog] i kreditaftalens løbetid. [Indsæt erklæring om retten
til afhængigt af situationen at modtage eller få
tilbudt et udkast til kreditaftale] |
15. Tilsynsførende |
Tilsynet med långiver foretages af
[tilsynsmyndighedens(-myndighedernes) navn(e) og
websted(er)]. (Hvis relevant) Tilsynet med denne
kreditformidler foretages af [tilsynsmyndighedens navn og
websted]. |
DEL B
Vejledning i udfyldelse af ESIS
Når ESIS udfyldes, skal som
minimum følgende vejledning følges.
Afsnittet »Indledende tekst«
1) Gyldighedsdatoen skal
fremhæves tydeligt. I dette afsnit forstås ved
»gyldighedsdato« det tidsrum, oplysningerne, f.eks. om
debitorrenten, i ESIS forbliver uændret og finder anvendelse,
hvis kreditgiver beslutter at yde lånet inden for denne
periode. Hvis fastsættelsen af den gældende
debitorrente og andre omkostninger afhænger af resultatet af
salget af underliggende obligationer, kan den endelige debitorrente
og andre omkostninger være forskellige fra de angivne. Under
disse omstændigheder bør det angives, at
gyldighedsdatoen ikke finder anvendelse for debitorrenten og andre
omkostninger, ved tilføjelse af ordene: »med
undtagelse af renten og andre omkostninger«.
Afsnit 1. Långiver
1) Kreditgivers navn, telefonnummer
og fysiske adresse skal omfatte de kontaktoplysninger, som
forbrugeren kan anvende i forbindelse med fremtidig
korrespondance.
2) Det er frivilligt at angive
oplysninger om e-mail adresse, faxnummer, websted og
kontaktperson/kontaktpunkt.
3) I henhold til artikel 3 i
direktiv 2002/65/EF skal der i givet fald angives navn og fysisk
adresse på kreditgivers repræsentant i det medlemsland,
hvor forbrugeren har bopæl, hvis transaktionen tilbydes som
en fjernsalgsaftale. Det er frivilligt at angive telefonnummer,
e-mail adresse og websted for så vidt angår
kreditgivers repræsentant.
4) Når afsnit 2 ikke finder
anvendelse, meddeler kreditgiver forbrugeren, om der ydes
rådgivningstjenester og på hvilket grundlag;
formuleringen i del A anvendes.
(Hvis relevant) Afsnit 2. Kreditformidler
Når det er en
kreditformidler, der giver forbrugeren produktoplysningerne, skal
der gives følgende oplysninger:
1) Kreditformidlers navn,
telefonnummer og fysiske adresse skal omfatte de
kontaktoplysninger, som forbrugeren kan anvende i forbindelse med
fremtidig korrespondance.
2) Det er frivilligt at angive
oplysninger om e-mail adresse, faxnummer, websted og
kontaktperson/kontaktpunkt.
3) Kreditformidler meddeler
forbrugeren, om der ydes rådgivningstjenester og på
hvilket grundlag; formuleringen i del A anvendes.
4) Der gøres rede for,
hvordan kreditformidler aflønnes. Når denne modtager
provision fra en kreditgiver, oplyses beløbet og
kreditgivers navn, hvis der er tale om en anden end i afsnit 1.
Afsnit 3. Hovedtrækkene ved lånet
1) I dette afsnit forklares
tydeligt kredittens hovedtræk, herunder værdi og valuta
og de potentielle risici, der er forbundet med debitorrenten, bl.a.
dem, der er nævnt i punkt 8, samt
amortiseringsstrukturen.
2) Når lånevalutaen er
en anden end forbrugerens nationale valuta, oplyser kreditgiver, at
forbrugeren vil modtage en advarsel med jævne mellemrum, som
et minimum når vekselkursen svinger med mere end 20 %, i
givet fald om retten til at konvertere kreditaftalens valuta eller
muligheden for at genforhandle betingelserne samt om andre
ordninger, der er tilgængelige for forbrugeren til
begrænsning af valutakursrisikoen. Hvis kreditaftalen
indeholder en bestemmelse om begrænsning af valutakursrisici,
skal kreditgiver oplyse det maksimumsbeløb, som forbrugeren
kan skulle tilbagebetale. Hvis kreditaftalen ikke indeholder en
bestemmelse om begrænsning af forbrugerens eksponering for
valutakursrisici til valutakurssvingninger på mindre end 20
%, skal kreditgiver fremlægge en illustration af virkningen
på lånets værdi af et fald på 20 % i
værdien af forbrugerens nationale valuta i forhold til
kreditvalutaen.
3) Lånets varighed udtrykkes
i år eller måneder, alt efter hvad der er mest
relevant. Hvis lånets varighed ikke ligger fast i
lånets løbetid, redegør kreditgiver for,
hvornår og på hvilke betingelser dette kan være
tilfældet. Hvis lånet er tidsubegrænset, f.eks. i
forbindelse med et sikret kreditkort, skal kreditgiver tydeligt
angive dette.
4) Kredittypen bør
fremgå tydeligt (f.eks. lån med pant i fast ejendom,
boliglån, sikret kreditkort osv.). Beskrivelsen af
låntype skal indeholde klare angivelser af, hvordan afdrag og
rente betales i lånets løbetid (dvs.
amortiseringsstrukturen), og hvorvidt kreditaftalen omhandler
betaling af afdrag eller er afdragsfri, eller en kombination af de
to.
5) Når hele kreditten eller
en del af den er afdragsfri, skal der på en
fremtrædende plads i slutningen af dette afsnit
indsættes en erklæring herom; formuleringen i del A
anvendes.
6) I dette afsnit forklares det, om
debitorrenten er fast eller variabel, og i givet fald angives de
perioder, hvor renten er fast; hyppigheden af de
efterfølgende ændringer og eksistensen af
begrænsninger på debitorrentens udsving, såsom
renteloft og fastsættelse af minimumsrentesats.
Den formel, der anvendes til at
ændre debitorrenten og dens forskellige elementer (f.eks.
referencesats og rentespænd), forklares. Kreditgiver
anfører, f.eks. med angivelse af websted, hvor yderligere
oplysninger om de indeks eller satser, som anvendes i formlen, kan
findes, f.eks. Euribor eller centralbankens referencesats.
7) Hvis der anvendes forskellige
debitorrenter under forskellige omstændigheder, bør
der gives oplysninger om alle de relevante renter.
8) Det »samlede beløb,
der skal tilbagebetales«, svarer til det samlede
beløb, der skal betales af forbrugeren. Det angives som
summen af kreditbeløbet og de samlede omkostninger for
forbrugeren i forbindelse med lånet. Hvis der ikke er en fast
debitorrente i aftalens løbetid, skal det fremhæves,
at dette beløb er illustrativt og især kan variere i
forbindelse med variationer i debitorrenten.
9) Hvis der stilles sikkerhed for
lånet i form af pant i den faste ejendom eller en anden
tilsvarende sikkerhedsstillelse eller i form af en rettighed, der
er knyttet til fast ejendom, henleder kreditgiver forbrugerens
opmærksomhed herpå. Kreditgiver angiver i givet fald
den anslåede værdi af den faste ejendom eller anden
sikkerhedsstillelse, der er anvendt til udarbejdelsen af dette
informationsblad.
10) Kreditgiver oplyser i givet
fald enten
a) »det maksimale
lånebeløb i forhold til ejendommens værdi«
med angivelse af belåningsprocenten. Belåningsprocenten
ledsages af et eksempel i absolutte tal på det maksimale
beløb, der kan lånes til en given ejendomsværdi
eller
b) »den minimumsværdi
af ejendommen, som kreditgiver kræver for at udlåne det
illustrerede beløb«.
11) Når kreditter
består af flere dele (f.eks. delvis fast rente, delvis
variabel rente), skal dette afspejles i angivelsen af kredittypen,
og oplysningerne skal gives for hver del af kreditten.
Afsnit 4. Rentesats og
andre omkostninger
1) Henvisningen til
»rente« svarer til debitorrenten eller -renterne.
2) Debitorrenten angives i procent.
Hvis debitorrenten er variabel og baseret på en
referencesats, kan kreditgiver angive debitorrenten i form af en
referencerente og kreditgivers rentespænd i procent.
Kreditgiver bør imidlertid angive værdien af den
gældende referencesats på den dag, hvor ESIS
udsendes.
Når debitorrenten er
variabel, skal oplysningerne omfatte: a) de antagelser, der er
anvendt til beregning af de årlige omkostninger i procent, b)
i givet fald de gældende rentelofter og minimumsrentesatser
og c) en advarsel om, at udsvinget vil kunne påvirke de
faktiske årlige omkostninger i procent. For at
tiltrække forbrugerens opmærksomhed skal advarslen
være skrevet med en større skrifttype og stå
på en fremtrædende plads i ESIS' hovedtekst. Advarslen
ledsages af et illustrativt eksempel på de årlige
omkostninger i procent. Når der er et loft over
debitorrenten, skal eksemplet bygge på, at debitorrenten
stiger ved førstkommende lejlighed til det højeste
niveau, der er fastsat i kreditaftalen. Når der ikke er noget
loft, skal eksemplet illustrere de årlige omkostninger i
procent med den højeste debitorrente i mindst de sidste 20
år, eller hvis de data, der ligger til grund for beregningen
af debitorrenten, er til rådighed for mindre end 20 år,
den længste periode, for hvilken disse data er til
rådighed, baseret på den højeste værdi af
en ekstern referencesats, der anvendes til beregning af
debitorrenten, når den er til rådighed, eller den
højeste værdi af en referencerente, der er fastsat af
Finanstilsynet eller Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
(EBA), når kreditgiver ikke anvender en ekstern
referencerente. Disse krav gælder ikke for kreditaftaler,
hvori debitorrenten er fastsat for en materiel indledende periode
på flere år og derefter kan fastsættes for endnu
en periode efter forhandling mellem kreditgiver og forbruger. For
kreditaftaler, hvori debitorrenten er fastsat for en materiel
indledende periode på flere år og derefter kan
fastsættes for endnu en periode efter forhandling mellem
kreditgiver og forbruger, skal oplysningerne omfatte en advarsel
om, at de årlige omkostninger i procent er beregnet på
grundlag af debitorrenten for den indledende periode. Advarslen
ledsages af en yderligere illustration af de årlige
omkostninger i procent, der er beregnet i henhold til § 16 a,
stk. 4, i kreditaftaleloven. Hvis en kredit består af flere
dele (f.eks. en del med fast rente og en del med variabel rente),
angives disse oplysninger for hver del af kreditten.
3) I afsnittet om »andre
elementer af de årlige omkostninger i procent«
anføres alle de andre omkostninger, der indgår i de
årlige omkostninger i procent, herunder engangsomkostninger
såsom administrationsgebyrer og periodiske omkostninger
såsom årlige administrationsgebyrer. Kreditgiver
anfører hver enkelt omkostning pr. kategori
(engangsomkostninger, periodiske omkostninger, der indgår i
ydelserne, og periodiske omkostninger, der ikke indgår i
ydelserne) med angivelse af beløb, modtager af betaling og
tidspunkt for betaling. Dette behøver ikke omfatte
omkostninger i forbindelse med brud på kontraktlige
forpligtelser. Hvis beløbet ikke kendes, tilvejebringer
kreditgiver om muligt en omtrentlig angivelse af beløbet
eller, hvis dette ikke er muligt, en angivelse af, hvordan
beløbet beregnes, og anfører, at beløbet kun
er vejledende. Hvis visse omkostninger ikke indgår i de
årlige omkostninger i procent, fordi de ikke kendes af
kreditgiver, bør dette fremhæves.
Hvis forbrugeren har underrettet
kreditgiver om et eller flere elementer i den kredit, han
foretrækker, såsom kreditaftalens løbetid og det
samlede kreditbeløb, anvender kreditgiver så vidt
muligt disse elementer; hvis en kreditaftale giver forskellige
muligheder for at udnytte kreditmuligheden med forskellige
omkostninger eller debitorrenter, og kreditgiver anvender
antagelserne i bilag I, del II, skal det i kreditaftalen
anføres, at andre muligheder for at udnytte kreditmuligheden
for denne type kreditaftale kan medføre højere
årlige omkostninger i procent. Hvis betingelserne for
udnyttelse af kreditmuligheden anvendes til beregning af de
årlige omkostninger i procent, bør kreditgiver
fremhæve omkostningerne i forbindelse med andre muligheder
for at udnytte kreditmuligheden, som ikke nødvendigvis er
dem, der anvendes til beregning af de årlige omkostninger i
procent.
4) Når der skal betales et
gebyr for registrering af pantet eller en tilsvarende
sikkerhedsstillelse, anføres det i dette afsnit med
angivelse af beløbet, hvis det er kendt, eller, hvis dette
ikke er muligt, grundlaget for beregning af beløbet.
Når gebyrerne er kendt og indregnet i de årlige
omkostninger i procent, skal gebyrets eksistens og beløbet
anføres under »Engangsudgifter«. Når
kreditgiver ikke kender gebyrerne, og de derfor ikke er indregnet i
de årlige udgifter i procent, skal eksistensen af gebyret
klart nævnes på listen over omkostninger, som
kreditgiver ikke kender. I begge tilfælde skal den
standardiserede formulering i del A anvendes under en passende
benævnelse.
Afsnit 5. Betalingernes
hyppighed og antal
1) Hvis der skal foretages
regelmæssige betalinger, angives betalingernes hyppighed
(f.eks. månedligt). Hvis betalingerne skal foretages
uregelmæssigt, forklares dette udtrykkeligt for
forbrugeren.
2) Det anførte antal
betalinger skal omfatte hele lånets løbetid.
Afsnit 6. Ydelsernes
størrelse
1) Kredittens og ydelsernes valuta
skal fremgå tydeligt.
2) Hvis ydelserne kan variere i
lånets løbetid, præciserer kreditgiver den
periode, i hvilken den oprindelige ydelse forbliver uændret,
og hvornår og hvor hyppigt den derefter ændrer sig.
3) Når hele kreditten eller
en del af den er afdragsfrit, indsættes der på en
fremtrædende plads i slutningen af dette afsnit en
erklæring herom; formuleringen i del A anvendes.
Hvis der er et krav om, at
forbrugeren skal optage en bunden opsparing som en betingelse for,
at der ydes en afdragsfri kredit med sikkerhed i pant eller
tilsvarende sikkerhed, skal angives beløbene og hyppigheden
af indbetalinger for dette produkt.
4) Når debitorrenten er
variabel, skal oplysningerne også omfatte en erklæring
herom i formuleringen i del A og en illustration af en
maksimumsydelse. Når der er et loft, skal illustrationen vise
ydelserne, hvis debitorrenten stiger til loftet. Når der ikke
er et loft, skal det værst tænkelige scenarie
illustrere ydelserne med den højeste debitorrente i de
sidste 20 år, eller hvis de data, der ligger til grund for
beregningen af debitorrenten, er til rådighed for mindre end
20 år, den længste periode, for hvilken disse data er
til rådighed, baseret på den højeste værdi
af en ekstern referencerente, der er anvendt til beregningen af
debitorrenten, hvis det er relevant, eller den højeste
værdi af en referencerente, der er fastsat af Finanstilsynet
eller Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), når
kreditgiver ikke anvender en ekstern referencerente. Kravet om, at
der skal gives et illustrativt eksempel, gælder ikke for
kreditaftaler, hvori debitorrenten er fastsat for en materiel
indledende periode på flere år og derefter kan
fastsættes for endnu en periode efter forhandling mellem
kreditgiver og forbruger. Hvis en kredit består af flere dele
(f.eks. en del med fast rente og en del med variabel rente),
angives disse oplysninger for hver del af kreditten og i alt.
5) (Hvis relevant) Hvis
lånevalutaen er forskellig fra forbrugerens nationale valuta,
eller hvis lånet er indekseret i en valuta, som er forskellig
fra forbrugerens nationale valuta, angiver kreditgiver et
taleksempel, hvoraf det klart fremgår, hvordan
ændringer i den relevante valutakurs kan påvirke
ydelserne; formuleringen i del A anvendes. Dette eksempel baseres
på en 20 % reduktion af værdien af forbrugerens
nationale valuta og en erklæring på en
fremtrædende plads om, at ydelserne vil kunne stige med mere
end beløbet i dette eksempel. Når der er et loft, som
begrænser den stigning til mindre end 20 %, angives
maksimumsværdien af betalingerne i forbrugerens valuta i
stedet, og erklæringen om mulige yderligere stigninger
udelades.
6) Når kreditten helt eller
delvis er en kredit med variabel rente, og punkt 3 finder
anvendelse, skal illustrationen i punkt 5 gives på grundlag
af den ydelse, der er omhandlet i punkt 1.
7) Hvis den valuta, der anvendes
til betaling af ydelserne, er forskellig fra lånevalutaen,
eller hvis hver ydelses størrelse udtrykt i forbrugerens
nationale valuta afhænger af det tilsvarende beløb i
en anden valuta, angives i dette afsnit datoen for beregningen af
den gældende kurs og enten kursen eller grundlaget for
beregningen heraf og justeringshyppigheden. Disse oplysninger skal
i givet fald indeholde navnet på det institut, der
offentliggør valutakursen.
8) Når kreditten er en kredit
med udskudt rentebetaling, hvor renten ikke betales fuldt ud i
ydelserne og lægges til den samlede restgæld, skal der
gøres rede for, hvordan og hvornår de udskudte renter
lægges til kreditten som et pengebeløb, og hvad
virkningen heraf er for forbrugeren i forhold til den resterende
gæld.
Afsnit 7. Illustrativ
amortiseringstabel
1) Dette afsnit medtages, når
kreditten er en kredit med udskudt rentebetaling, hvor renten ikke
betales fuldt ud i ydelserne og lægges til den samlede
restgæld, eller hvor der er en fast debitorrente i
kreditaftalens løbetid. Medlemslandene kan træffe
afgørelse om, at den illustrative amortiseringstabel er
obligatorisk i andre tilfælde.
Når forbrugeren har ret til
at modtage en revideret amortiseringstabel, angives dette sammen
med betingelserne for denne ret.
2) Medlemslandene kan kræve,
at kreditgiver, hvis debitorrenten kan variere i kredittens
løbetid, anfører den periode, i løbet af
hvilken den oprindelige debitorrente forbliver uændret.
3) Den tabel, der skal medtages i
dette afsnit, skal indeholde følgende kolonner:
»tidsplan for tilbagebetaling« (f.eks. måned 1,
måned 2, måned 3), »ydelse«, »rente,
der betales pr. ydelse«, »andre omkostninger, der
indgår i ydelsen« (hvis relevant), »afdrag, der
tilbagebetales pr. ydelse« og »restgæld efter
hver ydelse«.
4) I det første
tilbagebetalingsår anføres der oplysninger for hver
ydelse, og der anføres en subtotal for hver kolonne ved
udgangen af det første år. For de følgende
år kan oplysningerne gives på årsbasis. I
slutningen af tabellen anføres der en række med en
samlet total, der indeholder de samlede beløb for hver
kolonne. Den samlede kreditomkostning, som forbrugeren skal betale,
(dvs. det samlede beløb fra kolonnen »ydelse«)
fremhæves tydeligt og angives som sådan.
5) Hvis debitorrenten ikke er fast,
og ydelsen efter hver ændring er ukendt, kan kreditgiver i
amortiseringstabellen angive den samme ydelse i hele lånets
løbetid. I et sådant tilfælde skal kreditgiver
henlede forbrugerens opmærksomhed på dette forhold ved
visuelt at gøre forskel på de kendte beløb og
de hypotetiske beløb (f.eks. ved at anvende en anden
skrifttype, rammer eller skygge). Derudover skal en tydelig og
læsbar tekst forklare, for hvilke perioder beløbene i
tabellen kan variere og hvorfor.
Afsnit 8. Yderligere
forpligtelser
1) Kreditgiver skal i dette afsnit
henvise til forpligtelser såsom forpligtelsen til at forsikre
den faste ejendom, tegne livsforsikring, indbetale løn til
en konto hos kreditgiver eller købe enhver anden vare eller
tjenesteydelse. Kreditgiver skal for den enkelte forpligtelse
præcisere, over for hvem og hvornår forpligtelsen skal
opfyldes.
2) Kreditgiver angiver
forpligtelsens varighed, f.eks. indtil kreditaftalen
udløber. Kreditgiver skal opføre hver enkelt
omkostning, som forbrugeren skal betale, og som ikke er indregnet i
de årlige omkostninger i procent.
3) Kreditgiver angiver, om det er
obligatorisk for forbrugeren at have accessoriske tjenesteydelser
for at opnå lånet på de opstillede betingelser,
og i givet fald om forbrugeren er forpligtet til at købe
disse fra kreditgivers foretrukne udbyder, eller om de kan
købes af en udbyder efter forbrugerens eget valg. Hvis en
sådan mulighed er betinget af, at de accessoriske
tjenesteydelser opfylder visse minimumskrav, bør
sådanne krav beskrives i dette afsnit.
Når kreditaftalen
indgår i en pakke med andre produkter, angiver kreditgiver
disse produkters særlige kendetegn og anfører
tydeligt, om forbrugeren har ret til at opsige kreditaftalen eller
produkterne i pakken særskilt, betingelserne for og
følgerne heraf og i givet fald de mulige konsekvenser ved at
opsige de accessoriske tjenesteydelser, der kræves i
forbindelse med kreditaftalen.
Afsnit 9. Førtidig tilbagebetaling
1) Kreditgiver anfører,
på hvilke betingelser forbrugeren kan indfri kreditten
før tid, enten helt eller delvis.
2) I afsnittet om omkostninger ved
førtidig tilbagebetaling henleder kreditgiver forbrugerens
opmærksomhed på et eventuelt gebyr for førtidig
tilbagebetaling eller andre omkostninger i forbindelse hermed for
at kompensere kreditgiver og angiver om muligt beløbet. Hvis
kompensationen for førtidig tilbagebetaling afhænger
af forskellige faktorer, f.eks. det tilbagebetalte beløb
eller den gældende rente på tidspunktet for den
førtidige tilbagebetaling, oplyser kreditgiver, hvordan
kompensationen vil blive beregnet, og angiver maksimumsgebyret,
eller, hvis dette ikke er muligt, et illustrativt eksempel for at
vise forbrugeren, hvor stor kompensationen for førtidig
tilbagebetaling kan være i forskellige situationer.
Afsnit 10. Fleksible
funktioner
1) Kreditgiver forklarer i givet
fald muligheden og betingelserne for overførsel af kreditten
til en anden kreditgiver eller fast ejendom.
2) (Hvis relevant) Yderligere
funktioner: Hvis dette produkt indeholder en eller flere af de
funktioner, der er anført i punkt 5 nedenfor, skal dette
afsnit indeholde en oversigt over disse funktioner og give en kort
forklaring af følgende: under hvilke omstændigheder
forbrugeren kan gøre brug af funktionen; eventuelle
betingelser knyttet til funktionen; hvorvidt det, at funktionen
indgår i en kredit med sikkerhed i pant eller tilsvarende
sikkerhed, indebærer, at forbrugeren mister nogen
lovgivningsmæssig eller anden form for beskyttelse, der
normalt er forbundet med funktionen; og hvilken virksomhed, der
leverer funktionen (hvis ikke kreditgiver).
3) Hvis funktionen indeholder
yderligere kredit, skal dette afsnit indeholde en forklaring til
forbrugeren af følgende: det samlede kreditbeløb
(herunder den kredit, der er sikret ved pant eller tilsvarende
sikkerhed); hvorvidt den yderligere kredit er sikret eller ej; de
relevante debitorrenter; og hvorvidt disse er reguleret eller ej.
Et sådant yderligere kreditbeløb skal enten medtages i
den oprindelige vurdering af kreditværdigheden eller, hvis
den ikke medtages, skal det fremgå klart af dette afsnit, at
adgangen til det yderligere beløb afhænger af en ny
vurdering af forbrugerens evne til at tilbagebetale
lånet.
4) Hvis funktionen omfatter en
opsparingsordning, skal den relevante rentesats forklares.
5) Mulige yderlige funktioner
omfatter: overbetalinger/underbetalinger [betaling af mere eller
mindre end den ydelse, der normalt skal betales ifølge
amortiseringsstrukturen]; ydelsesfrie perioder [perioder, hvor
forbrugeren ikke skal foretage betalinger]; tilbagelån
[muligheden for, at forbrugeren atter kan låne midler, der
allerede er udnyttet og tilbagebetalt]; yderligere optagelse af
lån uden yderligere godkendelse; yderligere sikret eller
ikkesikret lånoptagelse [i henhold til punkt 3 ovenfor];
kreditkort; tilknyttet løbende konto og tilknyttet
opsparingskonto.
6) Kreditgiver kan inkludere andre
funktioner, som vedkommende udbyder som dele af kreditaftalen, der
ikke er omhandlet i de foregående afsnit.
Afsnit 11. Låntagers øvrige rettigheder
1) Kreditgiver gør rede for
rettigheden (rettighederne), f.eks. fortrydelsesret eller ret til
betænkningstid, og i givet fald andre rettigheder såsom
ret til overførsel (herunder subrogation) og anfører
betingelserne for denne eller disse rettigheder, den procedure, som
forbrugeren skal følge for at udøve denne eller disse
rettigheder, bl.a. den adresse, hvortil meddelelsen om fortrydelse
skal sendes, og i givet fald de tilsvarende gebyrer.
2) Når der gælder
betænkningstid eller fortrydelsesret for forbrugeren, skal
dette klart angives.
3) I henhold til artikel 3 i
direktiv 2002/65/EF underrettes forbrugeren om, hvorvidt der findes
en fortrydelsesret, hvis transaktionen tilbydes som en
fjernsalgsaftale.
Afsnit 12. Klager
1) I dette afsnit angives det
interne kontaktpunkt [navnet på den relevante afdeling] og
kontaktoplysninger med henblik på klage [fysisk adresse]
eller [telefonnummer] eller [kontaktperson:] [kontaktoplysninger]
og et link til klageproceduren eller den relevante side på et
websted eller en lignende informationskilde.
2) Der angives navnet på det
relevante eksterne organ for udenretslige klager og
tvistbilæggelse, og når anvendelse af den
internationale klageprocedure er en betingelse for adgang til dette
organ, angives dette i formuleringen i del A.
3) For kreditaftaler med en
forbruger, der har bopæl i et anden medlemsland, henviser
kreditgiver til Fin-Net
(http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/).
Afsnit 13. Manglende
overholdelse af forpligtelserne i forbindelse med lånet:
konsekvenser for låntager
1) Hvis manglende overholdelse af
forbrugerens forpligtelser i forbindelse med lånet kan have
finansielle eller juridiske konsekvenser for forbrugeren, skal
kreditgiver i dette afsnit beskrive de vigtigste tilfælde
(f.eks. for sen betaling/misligholdelse, manglende overholdelse af
forpligtelserne i afsnit 8 Yderligere forpligtelser) og angive,
hvor der kan fås yderligere oplysninger.
2) For hvert enkelt af disse
tilfælde beskriver kreditgiver på en klar og
forståelig måde de sanktioner eller konsekvenser, det
kan medføre. Henvisning til alvorlige konsekvenser
fremhæves.
3) Når den faste ejendom, der
anvendes til sikkerhedsstillelse for kreditten, kan tilbagegives
eller overdrages til kreditgiver, hvis forbrugeren ikke opfylder
betingelserne, skal dette afsnit indeholde en angivelse heraf i
formuleringen i del A.
Afsnit 14. Yderligere
information
1) I tilfælde af fjernsalg
vil dette afsnit omfatte en bestemmelse om, hvilken lovgivning der
skal anvendes på kreditaftalen, eller hvilken domstol der er
kompetent.
2) Hvis kreditgiver har til hensigt
at kommunikere med forbrugeren i løbet af aftaleperioden
på et andet sprog end det, ESIS er affattet på, skal
denne hensigt og kommunikationssproget fremgå. Denne artikel
berører ikke artikel 3, stk. 1, nr. 3), litra g), i direktiv
2002/65/EF.
3) Kreditgiver eller
kreditformidler angiver, at forbrugeren har ret til at få
eller blive tilbudt en kopi af udkastet til kreditaftale, senest
når der er givet et tilbud, der er bindende for
kreditgiver.
Afsnit 15. Tilsynsførende
1) Den eller de relevante
myndigheder, der er ansvarlige for tilsynet med fasen forud for
aftaleindgåelse i forbindelse med lån,
anføres.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Obligatorisk betænkningsperiode ved
indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Justitsministeriets overvejelser og
lovforslagets udformning | | | | 3.1.2.1. | Obligatorisk
betænkningsperiode | | | | 3.1.2.2. | Afgrænsning af kortfristede
forbrugslån | | | | 3.1.2.3. | Rente- og gebyrfri kortfristede
forbrugslån | | 3.2. | Opdatering af kreditaftalelovens bilag 4
og 5 | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Justitsministeriets overvejelser og
lovforslagets udformning | 4. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Lovforslagets administrative konsekvenser
for borgerne | 7. | Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser | 8. | Lovforslagets forhold til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
En undersøgelse af
kviklånsmarkedet viser, at mange forbrugere havner i
økonomiske vanskeligheder, fordi de er blevet fristet af et
hurtigt lån, som kreditgiveren udbetaler meget kort tid
efter, at borgeren har ansøgt ved hjælp af en simpel
formular via internettet eller sms. Undersøgelsen viser
også, at mange forbrugere ikke i tilstrækkelig grad
overvejer deres lånebehov eller undersøger
låneudbuddet, og for mange viser lånet sig at
være sværere at betale tilbage end forventet, bl.a.
fordi lånet har en meget kort løbetid.
Regeringen finder på denne
baggrund, at det er nødvendigt at regulere indgåelsen
af disse såkaldte kviklånsaftaler. Det er samtidig
vigtigt, at reguleringen sker på en måde, så
forbrugeren bevarer sin frihed til at indgå de kreditaftaler,
som den enkelte efter behørig overvejelse finder
relevante.
Med lovforslaget lægges der
derfor op til at styrke beskyttelsen af forbrugeren ved at
indføre en obligatorisk betænkningsperiode for
forbrugeren i forbindelse med indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån, som indgås uden
sikkerhedsstillelse og uden betingelse om køb af vare eller
tjenesteydelse, og hvor løbetiden maksimalt er tre
måneder. Dette gælder dog ikke kreditaftaler, der
indgås med et pengeinstitut.
Den obligatoriske
betænkningsperiode, inden for hvilken forbrugeren ikke kan
acceptere et lånetilbud, har til formål i højere
grad at sikre, at forbrugeren får mulighed for at overveje
lånebehovet og lånet og eventuelt afsøge
markedet for alternative finansieringskilder. Det er forventningen,
at betænkningsperioden vil medføre visse positive
privatøkonomiske konsekvenser, idet det formodes, at
færre forbrugere vil optage kviklån, som de ender med
at misligholde for derefter at ende i egentlige
inkassoforløb.
Med lovforslaget lægges der
endvidere op til at præcisere enkelte formuleringer i bilag 4
og 5 til kreditaftaleloven. Bilag 4 indeholder grundligning og
supplerende antagelser til brug for beregningen af årlige
omkostninger i procent (ÅOP) ved kreditaftaler, der sikres
ved pant eller anden rettighed knyttet til fast ejendom. Bilag 5 er
det europæiske standardiserede informationsark (ESIS), der
skal udleveres til forbrugeren i forbindelse med kreditaftaler, der
sikres ved pant eller anden rettighed knyttet til fast ejendom, jf.
kreditaftalelovens § 7 a, stk. 10. Der er i begge
tilfælde alene tale om mindre, rent sproglige rettelser.
2. Baggrund
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
udgav i maj 2015 som sekretariat for Konkurrencerådet en
rapport om markedet for kviklån.
Rapporten, der er baseret på
en analyse af kviklånsmarkedet, som styrelsen
gennemførte i 2014, indeholder bl.a. en anbefaling om, at
der indføres en betænkningsperiode på 48 timer,
inden for hvilken en låntager ikke kan acceptere et tilbud om
kviklån. Kviklån defineres i rapporten som
forbrugslån uden sikkerhed og uden betingelse om køb
af en vare eller tjeneste, hvor løbetiden maksimalt er tre
måneder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
undersøgelse af kviklånsmarkedet viser, at der i
perioden fra 2010 til 2013 er sket en stor stigning i antallet af
oprettede kviklånsaftaler og antallet af låntagere. Fra
2010 til 2013 er antallet af låntagere mere end syvdoblet fra
7.420 til 53.741 og antallet af oprettede lån er i samme
periode steget fra 20.384 til 118.469, hvilket svarer til en
stigning på knap 80 pct. om året. Det bemærkes
dog, at forbrugere, der har optaget lån hos flere udbydere,
vil fremtræde flere gange i statistikken, hvilket kan betyde
en overvurdering af antallet af låntagere.
Forbrugerombudsmanden følger
udviklingen på markedet for lån med en løbetid
på højst 3 måneder, der er indgået som
fjernsalg, og udgiver årligt en opgørelse over bl.a.
antallet af oprettede lån. Denne opgørelse baseres
på frivillige indberetninger fra kreditgiverne.
Ifølge
Forbrugerombudsmandens opgørelse for 2014, der er baseret
på indberetninger fra de på
opgørelsestidspunktet kendte seks udbydere af kortfristede
lån på det danske marked, blev der i 2014 oprettet
135.772 kortfristede forbrugslån til en samlet værdi af
ca. 436 mio. kr.
Samtidig med at der er sket en
stigning i antallet af optagne kortfristede forbrugslån, er
der også sket en stigning i antallet af forbrugere, der ikke
kan overholde tilbagebetalingsfristen for deres
forbrugslån.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
undersøgelse af kviklånsmarkedet viser således,
at hvor tilbagebetalingsfristen for kviklån i 2010 blev
overskredet med mindst én dag i ca. 40 pct. af de oprettede
lån, var dette tal steget til over 50 pct. i 2013. I 2013
blev tilbagebetalingsfristen overskredet med mindst 30 dage i 25
pct. af de oprettede lån, og ca. 18 pct. af de oprettede
lån blev sendt til inkasso.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
anslår, at gennemsnitligt 30 pct. af kreditgiverens
omsætning fra kviklån i 2013 stammede fra
forlængelser og afdragsordninger i forbindelse med, at
låntager ikke var i stand til at tilbagebetale rettidigt.
Det fremgår samtidig af
rapporten, at en undersøgelse blandt de forbrugere, der
havde optaget mindre forbrugslån på under 12.000 kr.,
viste, at næsten 40 pct. af forbrugerne oplevede, at de
samlede kreditomkostninger ved lånet var højere, end
de forventede, da de optog lånet. Over halvdelen af
forbrugerne havde desuden ikke overvejet alternativer inden
optagelsen af lånet, og mere end 40 pct. fortrød
efterfølgende, at de havde optaget lånet.
3. Lovforslagets
hovedindhold
3.1. Obligatorisk
betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån
3.1.1. Gældende ret
Efter kreditaftalelovens § 3,
stk. 1, nr. 1, finder loven ikke anvendelse på kreditaftaler,
hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre omkostninger.
Efter kreditaftalelovens § 3,
stk. 1, nr. 2, finder loven endvidere ikke anvendelse på
kreditaftaler, ifølge hvilke kreditten skal betales tilbage
inden 3 måneder, og som er forbundet med ubetydelige
omkostninger.
Ifølge bemærkningerne
til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2009-2010, A, L 91 som
fremsat, side 47, vil spørgsmålet om, hvorvidt der er
tale om "ubetydelige omkostninger", bero på en konkret
vurdering, hvori både den absolutte størrelse af
omkostningerne og omkostningerne set i forhold til kredittens
størrelse skal indgå.
Efter kreditaftalelovens § 7
a, stk. 1, skal en kreditgiver, inden en forbruger bindes af en
kreditaftale, give forbrugeren en række oplysninger, der er
nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud og
træffe en informeret beslutning om indgåelse af en
kreditaftale.
Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2009-2010, A, L 91 som fremsat, side 49, at det forudsættes,
at forbrugeren får tilstrækkelig tid til at sætte
sig ind i de udleverede oplysninger, inden der indgås en
bindende aftale. Bestemmelsen tilsigter ikke at hindre, at der
på forbrugerens foranledning kan indgås en kreditaftale
umiddelbart efter, at forbrugeren i fornødent omfang har
haft lejlighed til at sætte sig ind i de udleverede
oplysninger. Det tidsrum, som skal forløbe mellem
udleveringen af oplysningerne efter § 7 a og indgåelsen
af en kreditaftale, vil således afhænge af en konkret
vurdering.
Det følger af
kreditaftalelovens § 7 c, stk. 1, at kreditgiveren inden
kreditaftalens indgåelse skal vurdere forbrugerens
kreditværdighed på grundlag af fyldestgørende
oplysninger, der, hvor det er relevant, indhentes hos forbrugeren
og, hvor det er nødvendigt, ved søgning i relevante
databaser.
Kreditaftalelovens § 8, stk.
1, fastsætter, at en kreditaftale skal udfærdiges
på papir eller på et andet varigt medium, og at alle
aftaleparter skal have et eksemplar af kreditaftalen.
I kreditaftalelovens § 8, stk.
2, opregnes de informationer, som en kreditaftale skal indeholde,
herunder om det samlede kreditbeløb, debitorrenten og de
årlige omkostninger i procent. Herudover skal kreditaftalen
indeholde oplysninger om konsekvenserne af misligholdelse, herunder
den gældende sats for morarenter og følgerne af
manglende betalinger.
3.1.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
3.1.2.1. Obligatorisk betænkningsperiode
Som anført ovenfor under
pkt. 3.1.1. pålægger kreditaftalelovens § 7 a
kreditgiveren en forpligtelse til - før forbrugeren bliver
bundet af en kreditaftale - at give en række oplysninger, der
er nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud.
Oplysningspligten har bl.a. til formål at give forbrugeren
lejlighed til at vurdere sine muligheder for at overholde
lånets vilkår, herunder tilbagebetalingsfristen.
Endvidere følger det af
kreditaftalelovens § 7 c, stk. 1, at kreditgiveren inden
kreditaftalens indgåelse skal vurdere forbrugerens
kreditværdighed. Kreditgiveren skal i den forbindelse bl.a.
vurdere, om en potentiel låntager på baggrund af dennes
økonomiske situation vil være i stand til at betale de
forudsatte afdrag på kreditbeløbet.
Baseret på Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens undersøgelse af kviklånsmarkedet
må det imidlertid konstateres, at der på trods af
både oplysningsforpligtelse og
kreditværdighedsvurdering i mange tilfælde indgås
aftaler om kortfristede forbrugslån med forbrugere, der ikke
kan betale lånet tilbage rettidigt. Undersøgelsen
viste således, at tilbagebetalingsfristen blev overskredet
med mere end 30 dage i 25 pct. af de kviklån, der blev
oprettet i 2013, og at ca. 18 pct. af de oprettede lån blev
sendt til inkasso. Undersøgelsen viste også, at mange
af de forbrugere, der havde optaget mindre forbrugslån,
efterfølgende fortrød at have optaget
lånet.
Det foreslås derfor, at der
indføres en yderligere beskyttelse af forbrugeren i
forbindelse med indgåelse af aftaler om kortfristede
forbrugslån i form af en obligatorisk
betænkningsperiode, inden for hvilken forbrugeren ikke
gyldigt kan acceptere et lånetilbud.
En sådan
betænkningsperiode sikrer en reel beskyttelse af forbrugeren,
uden at adgangen til at indgå aftaler om kortfristede
forbrugslån begrænses unødigt. Alle forbrugere
vil således fortsat have mulighed for - efter udløbet
af betænkningsperioden - at acceptere kreditgiverens tilbud
om et kortfristet forbrugslån.
Med den obligatoriske
betænkningsperiode gives forbrugeren mulighed for at
genoverveje sit lånebehov, og det forventes, at nogle
forbrugere som følge heraf vil fravælge lånet.
Hertil kommer, at nogle af de forbrugere, som fastholder interessen
i at optage et lån, forventes at benytte den obligatoriske
betænkningsperiode til at finde alternative
lånemuligheder, som er forbundet med vilkår, der i
højere grad passer til den pågældendes
økonomiske situation.
Det foreslås, at
betænkningsperioden skal være 48 timer, som regnes fra
kreditgiverens afgivelse af tilbuddet. Inden for denne periode kan
forbrugeren ikke gyldigt acceptere et tilbud om et kortfristet
forbrugslån. Den obligatoriske betænkningsperiode kan
ikke fraviges ved aftale.
Hverken forbrugeren eller
kreditgiveren kan således støtte ret på en
aftale om et kortfristet forbrugslån, der er indgået
på baggrund af en accept, der er afgivet mindre end 48 timer
efter kreditgivers afgivelse af tilbud. Parterne er dermed ikke
forpligtet til at opfylde aftalen og har krav på at få
tilbage, hvad de allerede måtte have erlagt. Det
indebærer, at forbrugeren skal tilbagebetale det
lånebeløb, som vedkommende har fået udbetalt, og
at kreditudbyderen ikke har krav på eventuelle renter og
gebyrer i anledning af lånet.
Justitsministeriet vurderer, at en
betænkningsperiode på 48 timer giver forbrugeren den
fornødne tid til at overveje lånebehovet og
lånet og eventuelt afsøge markedet for alternative
finansieringskilder. Samtidig vil en sådan
betænkningsperiode ikke afskære forbrugerens mulighed
for at indgå aftalen efter behørig overvejelse.
For at sikre at forbrugeren
får den fornødne ro til at overveje tilbuddet,
må kreditgiveren ikke - hverken før eller efter
betænkningsperiodens udløb - rette henvendelse til
forbrugeren med henblik på at opnå forbrugerens accept
af tilbuddet. Det er således forbrugeren, som efter
udløbet af betænkningsperioden skal rette henvendelse
til kreditgiveren med henblik på at acceptere tilbuddet.
Det er forventningen, at den
obligatoriske betænkningsperiode vil medføre visse
positive privatøkonomiske konsekvenser, idet det formodes,
at færre forbrugere vil optage kortfristede
forbrugslån, som de ender med at misligholde for derefter at
ende i egentlige inkassoforløb.
3.1.2.2. Afgrænsning af kortfristede
forbrugslån
Kortfristede forbrugslån er
bl.a. kendetegnet ved, at hele kreditbeløbet og alle
kreditomkostningerne skal betales tilbage inden for ganske kort tid
efter lånets optagelse. Hvis forbrugeren ikke har mulighed
for at overholde denne tilbagebetalingsfrist, tilbyder
kreditgiverne i et vist omfang at forlænge lånets
løbetid eller indgå en afdragsordning. Dette er
imidlertid forbundet med gebyrer og yderligere renter, hvilket
øger de samlede omkostninger ved lånet
væsentligt. Hvis en forbruger ikke kan foretage
tilbagebetaling i overensstemmelse med vilkårene for
lånet, vil der endvidere blive pålagt en række
gebyrer og morarenter.
Det foreslås, at den
obligatoriske betænkningsperiode skal omfatte aftaler om
kortfristede forbrugslån, der defineres som kreditaftaler,
som indgås mellem en forbruger og en kreditgiver, der ikke er
et pengeinstitut, uden sikkerhedsstillelse og uden betingelse om
køb af en vare eller tjenesteydelse, hvor løbetiden
maksimalt er tre måneder.
Den valgte afgrænsning svarer
til den, som er lagt til grund af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen i den omtalte undersøgelse af
kviklånsmarkedet.
Ved definitionen af kortfristede
forbrugslån er kreditaftaler, der indgås med et
pengeinstitut, undtaget.
Undtagelsen omfatter bl.a.
kassekreditter og bevilligede overtræk, som er varianter af
kreditaftaler, der kan have de samme karakteristika som
kortfristede forbrugslån, når der er tale om, at
forbrugeren for en kortere periode får mulighed for at
disponere over midler, som overstiger den løbende saldo
på forbrugerens løbende konto. Disse kredittyper vil
typisk ikke være forbundet med de samme risici som andre
kortfristede forbrugslån, idet der er tale om finansielle
produkter, som et pengeinstitut tilbyder på baggrund af deres
kendskab til den enkelte forbruger og dennes privatøkonomi.
Kreditaftalerne bør derfor efter Justitsministeriets
opfattelse ikke omfattes af den obligatoriske
betænkningsperiode.
Disse typer kreditaftaler er
endvidere i vid udstrækning undtaget fra kreditaftalelovens
bestemmelser. Det følger således af kreditaftalelovens
§ 3, stk. 1, nr. 6, at loven med undtagelse af enkelte
bestemmelser ikke finder anvendelse på kreditaftaler i form
af overtræk. Det bemærkes i den forbindelse, at
kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 6, alene undtager et
stiltiende accepteret overtræk, men ikke overtræk der
er udtrykkeligt accepteret af banken.
Det følger endvidere af
kreditaftalelovens § 3, stk. 2, at en række af lovens
bestemmelser ikke finder anvendelse på kreditaftaler i form
af kassekredit, hvor kreditten skal betales på anfordring
eller inden for 3 måneder. Kreditaftalelovens § 7 b og
§ 8, stk. 5, indeholder herudover bl.a. mindre omfattende
bestemmelser om henholdsvis oplysningspligt forud for
aftaleindgåelsen og kreditaftalens indhold, som bl.a.
gælder for kassekreditter.
3.1.2.3. Rente- og
gebyrfri kortfristede forbrugslån
Den obligatoriske
betænkningsperiode skal også finde anvendelse i forhold
til kortfristede forbrugslån, som er rente- og gebyrfri,
eller som alene er forbundet med ubetydelige omkostninger, og som
derfor i medfør af kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr.
1 og 2, er undtaget fra kreditaftalelovens øvrige
bestemmelser.
Det er udgangspunktet, at
sædvanlige aftaler om kortfristede forbrugslån er
forbundet med udgifter, der overstiger ubetydelige
omkostninger.
Visse udbydere af kortfristede
forbrugslån udbyder imidlertid rente- og omkostningsfrie
lån til nye kunder. Sådanne lån ville ikke blive
underlagt den obligatoriske betænkningsperiode uden den
foreslåede ændring af kreditaftalelovens § 3, stk.
1, nr. 1 og 2.
Rente- og gebyrfriheden
forudsætter rettidig tilbagebetaling. Hvis forbrugeren ikke
betaler rettidigt eller ansøger om forlængelse af
tilbagebetalingsfristen, vil der blive knyttet omkostninger til
lånet. Forbrugeren risikerer derfor ved misligholdelsen af et
umiddelbart rente- og gebyrfrit kortfristet forbrugslån at
blive pålagt renter og gebyrer, der overstiger, hvad der kan
karakteriseres som ubetydelige.
Det kan anføres, at disse
gratis lån ikke bør underlægges den
foreslåede obligatoriske betænkningsperiode, da disse
lån i udgangspunktet er fordelagtige for forbrugere, idet der
ikke påløber renter og gebyrer.
Det er imidlertid
Justitsministeriets vurdering, at der også i disse
situationer er behov for, at forbrugeren har tid til at overveje,
om den pågældende vil være i stand til at
tilbagebetale lånet inden for fristen, da dette er en
forudsætning for den rente- og gebyrfrihed, som forbrugeren
måske er blevet fristet af.
Hertil kommer, at det er
væsentligt at sikre, at undtagelsesbestemmelserne i
kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, ikke giver
mulighed for omgåelse af den obligatoriske
betænkningsperiode.
Det foreslås på den
baggrund, at undtagelsesbestemmelserne i kreditaftalelovens §
3, stk. 1, nr. 1 og 2, begrænses, således at den
obligatoriske betænkningsperiode også finder anvendelse
på kortfristede forbrugslån, som i øvrigt er
undtaget fra kreditaftaleloven i henhold til de nævnte
bestemmelser.
3.2. Opdatering af
kreditaftalelovens bilag 4 og 5
3.2.1. Gældende ret
Efter kreditaftalelovens § 7
a, stk. 1, skal en kreditgiver, inden en forbruger bindes af en
kreditaftale, give forbrugeren en række oplysninger, der er
nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud og
træffe en informeret beslutning om indgåelse af en
kreditaftale. Disse oplysninger skal gives på et
standardiseret informationsark.
Ved lov nr. 532 af 29. april 2015
blev kreditaftalelovens § 7 a, stk. 10, ændret, så
det fremgår af bestemmelsen, at for så vidt angår
kreditaftaler, der sikres ved pant eller anden rettighed knyttet
til fast ejendom, skal kreditgiveren eller i givet fald
kreditformidleren anvende det europæiske standardiserede
informationsark ESIS.
Lovændringen træder i
kraft den 21. marts 2016 og gennemfører artikel 14, stk. 2,
i direktiv 2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler
i forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010
(boligkreditdirektivet). Artikel 14, stk. 2, er en
totalharmoniseringsbestemmelse, som forpligter medlemsstaterne til
at sikre, at udbydere af boligkreditter anvender
ESIS-informationsarket, som er optrykt som bilag II til
boligkreditdirektivet.
Ved samme lovændring blev
§ 16 a indsat i kreditaftaleloven. Det fremgår af
bestemmelsen, at årlige omkostninger i procent (ÅOP)
for kreditaftaler, der sikres ved pant eller anden rettighed
knyttet til fast ejendom, beregnes ud fra den matematiske formel i
lovens bilag 4 og de heri anførte supplerende antagelser.
Bestemmelsen gennemfører artikel 17 i boligkreditdirektivet,
som er en totalharmoniseringsbestemmelse, som forpligter
medlemsstaterne til at anvende den matematiske formel og de
supplerende antagelser, som er optrykt som bilag I til
boligkreditdirektivet.
3.2.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
I forbindelse med forberedelsen af
ibrugtagningen af ESIS-informationsarket blev Realkreditrådet
og Finansrådet opmærksomme på, at
informationsarket indeholdt en række
oversættelsesfejl.
Idet der bl.a. er sket forveksling
af begreberne "afdrag" og "ydelse", kan informationsarket i sin
nuværende udformning give anledning til
misforståelser.
Justitsministeriet har på den
baggrund foranstaltet den version af informationsarket, som er
optrykt som bilag II til boligkreditdirektivet, berigtiget.
Samtidig blev den version af
bilaget om beregning af ÅOP, som er optrykt som bilag I til
boligkreditdirektivet, berigtiget, idet der blev identificeret en
fejl i oversættelsen af det engelske begreb "capital".
Det foreslås på den
baggrund, at kreditaftalelovens bilag 4 og 5 erstattes af de
berigtigede bilag.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
kommuner eller regioner af betydning.
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
I 2014 optog 61.000 forbrugere
136.000 kortfristede lån. Det samlede lånebeløb
var ca. 436 mio. kr. Samlet set betalte forbrugerne 140 mio. kr. i
rente- og gebyromkostninger for kortfristede forbrugslån.
Disse 140 mio. kr. er således udbydernes omsætning
på markedet. Der er primo 2016 seks danske udbydere, som
udbyder kortfristede forbrugslån.
Det skønnes, at udbyderne i
2014 havde en samlet indtjening på mellem 30-40 mio. kr.
på kortfristede forbrugslån.
Den erhvervsøkonomiske
konsekvens af en indførelse af en obligatorisk
betænkningsperiode, hvor forbrugerne får mere tid til
at overveje lånebehovet og sammenligne alternativer,
afhænger af forbrugernes adfærd. Forbrugerne kan
vælge at optage lånet efter udløb af
betænkningsperioden. De kan også vælge en
alternativ låneform, f.eks. et forbrugslån med
længere løbetid, eller de kan helt afstå fra at
låne efter udløbet af betænkningsperioden. Der
forventes et fald i den samlede efterspørgsel efter
kortfristede forbrugslån, hvorfor indførelse af en
betænkningsperiode vil have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Det vurderes på den baggrund,
at forslaget vil have mindre erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Indførelse af en
obligatorisk betænkningsperiode vil have den øvrige
efterlevelseskonsekvens, at udbydernes låneplatforme skal
tilpasses den obligatoriske betænkningsperiode.
Denne efterlevelseskonsekvens
antages at være begrænset, da tilpasningen i
låneplatformen primært drejer sig om at udskyde
tidspunktet for låneaftalens indgåelse med henblik
på at sikre, at der er gået 48 timer, når en
forbruger accepterer et lånetilbud. Da det efter
udløbet af betænkningsperioden er pålagt
forbrugeren at henvende sig til kreditgiveren, og da denne
henvendelse antageligvis vil ske elektronisk, vil dette kun
medføre begrænsede efterlevelsesomkostninger for
udbydere af kortfristede forbrugslån.
6. Lovforslagets
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Lovforslagets
forhold til EU-retten
Kreditaftaleloven
gennemfører bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og
om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF
(forbrugerkreditdirektivet), der er et
totalharmoniseringsdirektiv.
Uanset at forbrugerkreditdirektivet
er et totalharmoniseringsdirektiv, indeholder direktivet mulighed
for, at medlemsstaterne kan fastsætte nærmere regler om
bl.a. selve indgåelsen af kreditaftaler.
Det fremgår således af
artikel 14, stk. 7, at artikel 14 om forbrugerens fortrydelsesret
ikke berører national lovgivning om, at opfyldelsen af en
aftale først kan påbegyndes efter et nærmere
angivet tidsrum.
Det fremgår endvidere af
punkt 30 i forbrugerkreditdirektivets præambel, at
forbrugerkreditdirektivet ikke regulerer aftaleretlige
spørgsmål i forbindelse med kreditaftalers gyldighed,
samt at medlemsstaterne kan regulere de retlige rammer for
tilbuddet om indgåelse af kreditaftalen, navnlig med hensyn
til, hvornår det skal afgives, og i hvilket tidsrum det skal
være bindende for kreditgiveren.
Indførelsen af en
obligatorisk betænkningsperiode for kortfristede
forbrugslån falder således uden for
anvendelsesområdet forbrugerkreditdirektivet.
Opdateringen af kreditaftalelovens
bilag 4 om beregning af årlige omkostninger i procent ved
kreditaftaler, der sikres ved pant eller anden rettighed knyttet
til fast ejendom og bilag 5 om det europæiske standardiserede
informationsark er konsekvensændringer som følge af en
berigtigelse af bilag I og II til direktiv 2014/17/EU af 4. februar
2014 om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom og om
ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36EU og forordning
(EU) nr. 1093/2010 (boligkreditdirektivet).
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 11. februar 2016 til den 10. marts 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, byretterne,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Copenhagen Business School (Juridisk Institut),
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Detail
Kreditråd, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Inkassobrancheforening, Dansk Kredit Råd, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finans og Leasing, Finansrådet,
Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Forbrugerklagenævnet, Foreningen for Dansk Internethandel
(FDIH), Forsikring & Pension, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet), Landsorganisationen i Danmark, Liberale Erhvervs
Råd, Pengeinstitutankenævnet,
Realkreditankenævnet, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i
Grønland, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk
Institut).
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser /merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Indførelse af en obligatorisk
betænkningsperiode forventes at medføre et fald i den
samlede efterspørgsel efter kortfristede forbrugslån,
hvilket vil have mindre erhvervsøkonomiske
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Indførelse af en obligatorisk
betænkningsperiode vil have den begrænsede
administrative konsekvens, at udbydernes låneplatforme skal
tilpasses. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om obligatorisk
betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån falder
uden for anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets
direktiv 87/102/EØF (forbrugerkreditdirektivet). Opdateringen af kreditaftalelovens bilag 4
om beregning af årlige omkostninger i procent ved
kreditaftaler, der sikres ved pant eller anden rettighed knyttet
til fast ejendom og bilag 5 om det europæiske standardiserede
informationsark er konsekvensændringer som følge af en
berigtigelse af bilag I og II til direktiv 2014/17/EU af 4. februar
2014 om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom og om
ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning
(EU) nr. 1093/2010 (boligkreditdirektivet). | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter kreditaftalelovens § 3,
stk. 1, nr. 1, finder loven ikke anvendelse på kreditaftaler,
hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre omkostninger.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode i § 8 c, stk. 1, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, også skal finde anvendelse ved
indgåelsen af kreditaftaler om kortfristede
forbrugslån, som defineret i lovforslagets § 1, nr. 3,
der ydes rentefrit og uden andre omkostninger, uagtet at
sådanne aftaler i øvrigt er undtaget fra
kreditaftaleloven.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1.2.3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Efter kreditaftalelovens § 3,
stk. 1, nr. 2, finder loven ikke anvendelse på kreditaftaler,
ifølge hvilke kreditten skal betales tilbage inden 3
måneder, og som er forbundet med ubetydelige
omkostninger.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode i § 8 c, stk. 1, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, også skal finde anvendelse ved
indgåelsen af kreditaftaler om kortfristede
forbrugslån, som defineret i lovforslagets § 1, nr. 3,
som kun er forbundet med ubetydelige omkostninger, uagtet at
sådanne aftaler i øvrigt er undtaget fra
kreditaftaleloven.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1.2.3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Kreditaftalelovens § 4
fastlægger, hvad der forstås ved en række af de
begreber, der anvendes i loven.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der indsættes en definition af
"kortfristet forbrugslån" i kreditaftaleloven. Ifølge
definitionen er et kortfristet forbrugslån i
kreditaftalelovens forstand en kreditaftale, som indgås
mellem en forbruger og en kreditgiver, der ikke er et
pengeinstitut, uden sikkerhedsstillelse og uden betingelse om
køb af en vare eller tjenesteydelse, hvor løbetiden
maksimalt er tre måneder.
Betingelsen om, at der er tale om
en kreditaftale, som indgås uden sikkerhedsstillelse,
indebærer, atlån, der er sikret ved f.eks. pant eller
sikkerhed i et underliggende varekøb, kaution mv., ikke
omfattes af den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode. Disse lån har en
grundlæggende anderledes karakter end de kortfristede
forbrugslån, og processen ved sikkerhedsstillelsen formodes i
tilstrækkelig grad at give forbrugeren fornyet anledning til
at overveje lånebehovet.
Endvidere afgrænses
definitionen af kortfristede forbrugslån således, at
den ikke omfatter kreditaftaler, der indgås med betingelse om
køb af en vare eller tjenesteydelse.
Det er imidlertid afgørende,
for at en sådan kreditaftale falder uden for den
foreslåede definition af kortfristet forbrugslån, at
købet af varen eller tjenesteydelsen udgør
hovedelementet i den pågældende kreditaftale.
Kreditgivere kan således ikke undgå, at deres ydelser
omfattes af den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, ved f.eks. at betinge lånet af
køb af varer eller tjenesteydelser af væsentlig mindre
værdi end lånets pålydende.
Herudover indeholder definitionen
af kortfristet forbrugslån en tidsmæssig
afgrænsning, idet kun lån med en løbetid
på maksimalt 3 måneder er omfattet. Ved vurderingen af
om en kreditaftale er at anse som en aftale om et kortfristet
forbrugslån, er det den oprindelige kreditaftales
løbetid, der er afgørende, mens eventuelle
efterfølgende forlængelser ikke har betydning herfor.
Tilsvarende er det underordnet, at der til en kreditaftale er
knyttet en mulighed for senere i kreditforholdet at ændre
tilbagebetalingstidspunktet.
Endelig er kreditaftaler, der
indgås med et pengeinstitut, undtaget fra definitionen af
kortfristede forbrugslån.
Undtagelsen omfatter kortfristede
lån, der ydes af en kreditgiver, der er meddelt tilladelse
til at drive pengeinstitutvirksomhed i medfør af § 7 i
lov om finansiel virksomhed.
Udlånsprodukter som
kassekredit og bevilliget overtræk er varianter af
kreditaftaler, som kan have de samme karakteristika som
kortfristede forbrugslån, når der er tale om, at
forbrugeren for en kortere periode får mulighed for at
disponere over midler, som overstiger den løbende saldo
på forbrugerens løbende konto.
Disse kredittyper vil dog typisk
ikke være forbundet med de samme risici som andre
kortfristede forbrugslån, idet der er tale om finansielle
produkter, som bankerne tilbyder på baggrund af deres
kendskab til den enkelte forbruger.
De foreslåede regler om en
obligatorisk betænkningsperiode skal derfor ikke finde
anvendelse ved indgåelse af aftaler om disse kredittyper.
Tilsvarende vil den obligatoriske
betænkningsperiode ikke finde anvendelse på
kortfristede lån, som et pengeinstitut yder som led i
mellemfinansieringen i forbindelse med køb og salg af fast
ejendom.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 1 indebærer, at kreditgiver
alene må anse forbrugerens accept af et tilbud om kortfristet
forbrugslån for gyldig, hvis accepten er afgivet tidligst 48
timer efter kreditgivers afgivelse af tilbuddet.
Den obligatoriske
betænkningsperiode kan ikke fraviges ved aftale. Forbrugeren
kan dermed heller ikke gyldigt afgive en accept inden
udløbet af betænkningsperioden med henblik på
udbetaling af lånebeløbet, når der er
forløbet 48 timer.
Hverken forbruger eller kreditgiver
kan støtte ret på en aftale om kortfristet
forbrugslån, der er indgået på baggrund af en
accept, der er afgivet mindre end 48 timer efter kreditgivers
afgivelse af tilbud. Parterne er således ikke forpligtet til
at opfylde aftalen og har krav på at få tilbage, hvad
de allerede måtte have erlagt. Det indebærer, at
forbrugeren skal tilbagebetale det lånebeløb, som
vedkommende har fået udbetalt, og at kreditudbyderen ikke har
krav på eventuelle renter og gebyrer i anledning af
lånet.
Bestemmelsen i det foreslåede
stk. 2 indebærer endvidere, at
kreditgiver ikke må rette henvendelse til en forbruger i
anledning af et allerede fremsendt tilbud om et kortfristet
forbrugslån. Forbuddet omfatter alle henvendelser fra
kreditgiver til forbrugeren, der udspringer af forbrugerens
ansøgning om kortfristet forbrugslån, herunder
henvendelser med markedsføring af enslydende eller
tilsvarende tilbud.
Det er således forbrugeren,
der efter udløbet af betænkningsperioden skal rette
henvendelse til kreditgiveren med henblik på at acceptere
tilbuddet om et kortfristet forbrugslån. Hvis forbrugeren
ikke retter henvendelse til kreditgiveren og accepterer
lånetilbuddet efter betænkningsperioden, er der ikke
indgået en låneaftale.
Lovforslaget er ikke til hinder
for, at kreditgiver fastsætter en frist for forbrugerens
antagelse af tilbuddet om kortfristet forbrugslån efter
udløbet af de 48 timer.
Tilbud om kortfristet
forbrugslån gives i dag typisk ved, at forbrugeren udfylder
en formular på internettet, hvorefter kreditgiver foretager
en vurdering af ansøgeren, herunder af den
pågældendes kreditværdighed. Inden for kort tid
fremkommer der - hvis forbrugeren findes kreditværdig - et
tilbud om kreditaftale på hjemmesiden, som forbrugeren skal
acceptere ved hjælp af sit NemID. Efterfølgende sendes
en kopi af kreditaftalen til forbrugeren pr. e-mail.
Den obligatoriske
betænkningsperiode regnes fra det tidspunkt, hvor
kreditgiveren gør et individualiseret tilbud om kreditaftale
tilgængeligt for forbrugeren. Et tilbud om kortfristet
forbrugslån, der afsendes den 1. januar kl. 12:00, kan
således tidligst accepteres den 3. januar kl. 12:00.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1.2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Efter § 56, stk. 2, i
kreditaftaleloven kan den, der gør sig skyldig i grov eller
oftere gentagen overtrædelse af en række af de
bestemmelser i loven, der pålægger kreditgiveren at
sikre forbrugeren de relevante oplysninger, straffes med
bøde.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at også kreditgiverens grove eller oftere
gentagne overtrædelser af § 8 c om obligatorisk
betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån straffes med bøde.
Efter den foreslåede § 8
c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, må
kreditgiveren alene anse forbrugerens accept af et tilbud om
kortfristet forbrugslån for gyldig, hvis accepten er afgivet
tidligst 48 timer efter kreditgiverens afgivelse af tilbuddet.
En kreditgiver, der i strid hermed
indgår en aftale om kortfristet forbrugslån med en
forbruger på baggrund af en accept afgivet af forbrugeren
mindre end 48 timer, efter kreditgiveren har afgivet tilbuddet, kan
således ifalde bødeansvar, hvis der er tale om grov
eller oftere gentagen overtrædelse af bestemmelsen.
Den foreslåede udvidelse af
sanktionsbestemmelsen omfatter endvidere grov eller oftere gentagen
overtrædelse af den foreslåede § 8 b, stk. 2,
hvorefter en kreditgiver ikke må rette henvendelse til en
forbruger i anledning af et allerede fremsendt tilbud om
kortfristet forbrugslån.
Til nr.
6
Det foreslås, at bilag 4 til
kreditaftaleloven erstattes af en ny udgave, som svarer til den
version af bilaget om beregning af årlige omkostninger i
procent, som er optrykt som bilag I til boligkreditdirektivet.
Det foreslås endvidere, at
bilag 5 til kreditaftaleloven erstattes af en ny udgave, som svarer
til den version af det europæiske standardiserede
informationsark (ESIS), som er optrykt som bilag II til
boligkreditdirektivet.
Der henvises til pkt. 3.2.2 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2016.
Det foreslås endvidere i
stk. 2 præciseret, at lovens ikke
finder anvendelse på kredittilbud, der er afgivet før
lovens ikrafttræden. For sådanne tilbud finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Færøerne har pr. 1.
januar 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
formueretlige område. Loven skal derfor ikke gælde
eller ved kongelig resolution kunne sættes i kraft for
Færøerne. Loven kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kreditaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1336 af 26. november 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Loven
finder ikke anvendelse på: | | 1. I § 3, stk.
1, nr. 1, indsættes som 2.
pkt.: »Lovens § 8 c finder dog
anvendelse på aftaler om kortfristede
forbrugslån.« | 1) Kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit
og uden andre omkostninger. | | | | | 2) Kreditaftaler, ifølge hvilke kreditten
skal betales tilbage inden 3 måneder, og som kun er forbundet
med ubetydelige omkostninger. | | 2. I § 3, stk.
1, nr. 2, indsættes som 2.
pkt.: »Lovens § 8 c finder dog
anvendelse på aftaler om kortfristede
forbrugslån.« | | | | 3-7) --- | | | | | | § 4. I denne
lov forstås ved: | | | 1-16) --- | | 3. I § 4 indsættes som nr. 17: »17)
Kortfristet forbrugslån: En kreditaftale, som indgås
mellem en forbruger og en kreditgiver, der ikke er et
pengeinstitut, uden sikkerhedsstillelse og uden betingelse om
køb af en vare eller tjenesteydelse, hvor løbetiden
maksimalt er tre måneder.« | | | | | | 4. Efter
§ 8 b indsættes før overskriften før
§ 9: | | | | | | »Obligatorisk
betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån | | | | | | § 8 c.
Kreditgiveren må alene anse forbrugerens accept af et tilbud
om kortfristet forbrugslån for gyldig, hvis accepten er
afgivet tidligst 48 timer efter kreditgivers afgivelse af
tilbuddet. | | | Stk. 2.
Kreditgiveren må ikke rette henvendelse til en forbruger i
anledning af et allerede fremsendt tilbud om kortfristet
forbrugslån.« | | | | §
56. --- | | | Stk. 2. Med
bøde straffes endvidere den, der gør sig skyldig i
grov eller oftere gentagen overtrædelse af §§ 7 a,
7 b, 8, 8 a, 8 b, 9, 10 eller 17. | | 5. I §
56, stk. 2, ændres »§§ 7a, 7 b, 8, 8 a, 8 b,
9, 10 eller 17« til: »§§ 7a, 7 b, 8-10 eller
17«. | | | | Bilag | | 6. Bilag 4 og 5
affattes som bilag 1 og 2 til denne lov. | (Udelades) | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på kredittilbud, der er afgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne tilbud
finder de hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. | | | | | | | | | | | | |
|