Skriftlig fremsættelse (30. marts
2016)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved
indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån)
(Lovforslag nr. L 156)
En
undersøgelse af kviklånsmarkedet viser, at mange
forbrugere havner i økonomiske vanskeligheder, fordi de er
blevet fristet af et hurtigt lån, som kreditgiveren udbetaler
meget kort tid efter, at borgeren har ansøgt ved hjælp
af en simpel formular via internettet eller sms.
Undersøgelsen viser også, at mange forbrugere ikke i
tilstrækkelig grad overvejer deres lånebehov eller
undersøger låneudbuddet, og for mange viser
lånet sig at være sværere at betale tilbage end
forventet, bl.a. fordi lånet har en meget kort
løbetid.
Regeringen
finder på denne baggrund, at det er nødvendigt at
regulere indgåelsen af disse såkaldte
kviklånsaftaler. Det er samtidig vigtigt, at reguleringen
sker på en måde, så forbrugeren bevarer sin
frihed til at indgå de kreditaftaler, som den enkelte efter
behørig overvejelse finder relevante.
Med
lovforslaget lægges der derfor op til at styrke beskyttelsen
af forbrugeren ved at indføre en obligatorisk
betænkningsperiode på 48 timer ved indgåelse af
aftaler om kortfristet forbrugslån, som indgås uden
sikkerhedsstillelse og uden betingelse om køb af vare eller
tjenesteydelse, og hvor løbetiden maksimalt er tre
måneder. Dette gælder dog ikke kreditaftaler, der
indgås med et pengeinstitut.
Den
obligatoriske betænkningsperiode, inden for hvilken
forbrugeren ikke gyldigt kan acceptere et lånetilbud, har til
formål i højere grad at sikre, at forbrugeren
får mulighed for at overveje lånebehovet og lånet
og eventuelt afsøge markedet for alternative
finansieringskilder. Det er forventningen, at
betænkningsperioden vil medføre visse positive
privatøkonomiske konsekvenser, idet det formodes, at
færre forbrugere vil optage kviklån, som de ender med
at misligholde for derefter at ende i egentlige
inkassoforløb.
Med
lovforslaget lægges der endvidere op til at præcisere
enkelte formuleringer i bilag 4 og 5 til kreditaftaleloven om
henholdsvis beregningen af årlige omkostninger i procent
(ÅOP) og det europæiske standardiserede informationsark
(ESIS). Der er alene tale om mindre, rent sproglige rettelser.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.