Betænkning afgivet af
Grønlandsudvalget den 26. maj 2016
1. Ændringsforslag
Udenrigsministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2016 og var til 1. behandling den 19. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udenrigsministeren sendte den 4. februar 2016 dette udkast til
udvalget, jf. GRU alm. del - bilag 35. Den 30. marts 2016 sendte
udenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til udenrigsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse EL og IA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
For Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er det helt afgørende, at grønlænderne
selv tager stilling til, hvordan de vil bruge deres undergrund. Det
er efter SF's opfattelse en helt afgørende hjørnesten
i et lands selvbestemmelse, at man selv har råderet over egne
ressourcer og mineraler, og hvordan de bruges nu og i fremtiden.
Derfor mener SF også, at man skal rette sig efter det
flertal, der nu engang er i Inatsisartut i forhold til kontrollen
af den fredelige udnyttelse og eksport af det nukleare materiale,
der brydes fra Grønlands undergrund.
Det skal samtidig understreges, at SF som
parti er modstander af både brydning og eksport af nukleart
materiale, både fordi vi er modstandere af den fredelige brug
af nukleart materiale i atomkraftværker, og sidst, men ikke
mindst, er vi bekymrede for den sikkerhedsrisiko, det nukleare
materiale kan have i forhold til oparbejdning til brug i nukleare
våben. Derfor har vi også sympati for de holdninger, IA
har har givet udtryk for i forhold til forslaget i Inatsisartut med
hensyn til brydning og eksport af nukleart materiale.
Der påhviler derfor nu det
grønlandske selvstyre og de danske kontrolmyndigheder et
stort ansvar for dels at sikre, at nukleart materiale både
brydes under gyldig hensyntagen til Grønlands sårbare
arktiske miljø, dels at det nukleare materiale i forbindelse
med brydning og eksport ikke ender i de forkerte hænder.
I den forbindelse vil der fra nu af
også påhvile det danske rigsfællesskab en helt
særlig sikkerhedspolitisk rolle som uraneksporterende
område, hvorfor rigsfællesskabet og den danske regering
og Folketing fremadrettet vil have et endnu større ansvar
for at overholde og forbedre internationale regler og tiltag med
hensyn til kontrollen med materialer, der kan bruges i
atomvåben.
Et mindretal i
udvalget (EL og IA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Når Enhedslistens og Inuit
Ataqatigiits medlemmer af udvalget indstiller lovforslaget til
forkastelse, sker det på den baggrund, at dette lovforslag er
et led i forberedelserne til arbejdet med uranudvinding i
Grønland. Enhedslisten og Inuit Ataqatigiit er imod, at der
udvindes uran og andre radioaktive mineraler i Grønland.
Uran er ikke hvilket som helst materiale, og derfor handler
lovforslaget om grundlæggende etiske og moralske
værdier i samfundet, og om at tage et globalt medansvar.
Enhedslistens og Inuit Ataqatigiits
medlemmer af udvalget finder det beklageligt, at forberedelsen af
arbejdet med udvinding af uran sker uden bred tilslutning i
Inatsisartut og uden direkte inddragelse af den grønlandske
befolkning. Realiteten er, at befolkningen og det
grønlandske parlament er splittede i
spørgsmålet om uranudvinding, og Enhedslisten og Inuit
Ataqatigiit er af den opfattelse, at det er nødvendigt med
en folkeafstemning i Grønland, således at der politisk
kan tages stilling til en holdbar politik, som reelt har folkets
mandat. Et forslag om en folkeafstemning i Grønland har
således været Inuit Ataqatigiits kompromisforslag.
Uranaftalerne mellem den grønlandske
regering og den danske regering, som er en del af baggrunden for,
at disse love nu udarbejdes, er desuden indgået uden
involvering af Inatsisartut, Grønlands parlament.
På den baggrund stemmer Enhedslisten
og Inuit Ataqatigiit imod lovforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af udenrigsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og IA):
1) I
stk. 1 indsættes efter nr. 6:
»01)
Overførsel: Forsendelse fra oprindelsesstedet til
bestemmelsesstedet, herunder læsning og
aflæsning.«
[Definition af overførsel af
nukleart materiale]
2) I
stk. 1 indsættes efter nr. 6:
»02)
International overførsel: Forsendelse fra oprindelsesstedet
i Grønland til bestemmelsesstedet uden for Grønland,
herunder læsning og aflæsning.«
[Definition af international
overførsel af nukleart materiale]
Til § 3
3) I
stk. 3 indsættes efter
»§ 5, stk. 1-3,«: »og anmeldelse efter
§ 5, stk. 4,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 5
4) I
stk. 2 indsættes efter
»nukleart materiale« ordene: », herunder for
overførsel af nukleart materiale,«.
[Præcisering af, at
regnskabs- og kontrolsystemet også skal indeholde oplysninger
om overførsler af nukleart materiale]
5)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Den, der har anmeldelsespligt efter § 4, stk. 1-3, skal forud
for international overførsel af nukleart materiale foretage
anmeldelse herom.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Præcisering af
forudgående anmeldelsespligt ved international
overførsel af nukleart materiale]
6) I
stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 1-3« ordene: »og
anmeldelse efter stk. 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
7) I
stk. 5, nr. 3, der bliver stk. 6, nr.
3, udgår »og forsendelser«.
[Teknisk korrektion]
8) Stk. 5, nr.
5, der bliver stk. 6, nr. 5, affattes således:
»05) krav
til forudgående anmeldelse efter stk. 4 af international
overførsel af nukleart materiale.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 8
9) I
stk. 6, 3. pkt., indsættes efter
»Beredskabsstyrelsen« ordene »i helt
særlige tilfælde«.
[Præcisering af, at
afgørelse efter denne del af bestemmelsen angår helt
særlige tilfælde, ligesom det gør sig
gældende efter bestemmelsens 1. og 2. pkt.]
Til § 10
10) I
stk. 2 ændres
»beslutte« til: »træffe afgørelse
om«.
[Præcisering af, at
beslutning om international overførsel af mindre
mængder nukleart materiale udgør en afgørelse i
forvaltningsretlig forstand]
11) I
stk. 3 ændres
»beslutning« til: »afgørelse«.
[Præcisering af, at
beslutning om international overførsel af mindre
mængder nukleart materiale udgør en afgørelse i
forvaltningsretlig forstand]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget defineres
overførsel.
Der er tale om overførsel af
nukleart materiale, når det forsendes fra et sted til et
andet sted, og overførsel omfatter læsning og
aflæsning i forbindelse med forsendelsen. Forsendelse
indebærer således en fysisk flytning af nukleart
materiale. Der henvises til de almindelige bemærkninger til
lovforslagets punkt 5.4.
Definitionen skal medvirke til at
afgrænse, hvornår der skal ske ændringer i
regnskabs- og kontroloplysninger i forbindelse med forsendelse af
nukleart materiale. Dette vil eksempelvis omfatte forsendelse
mellem forskellige materialebalanceområder, men ikke flytning
inden for samme materialebalanceområde. Oplysninger om
overførsel af nukleart materiale skal indgå i de
regnskabs- og kontroloplysninger, som den, der har anmeldelsespligt
efter lovforslagets § 4, stk. 1-3, skal have.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget defineres
international overførsel.
Herved forstås, at det nukleare
materiale forsendes fra et oprindelsessted i Grønland til et
bestemmelsessted uden for Grønland. Vedrørende
internationale overførsler er det med ændringsforslag
nr. 5 præciseret, at der vil gælde krav om
forudgående anmeldelse.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk begrundet
korrektion, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer af det fremsatte lovforslag, nr. L 155 af 30. marts
2016.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget
præciseres det, at den, der har anmeldelsespligt efter §
4, stk. 2, skal have oplysninger om overførsel af nukleart
materiale indeholdt i det regnskabs- og kontrolsystem, som er
pligtigt efter § 4, stk. 2. Herved gælder der
tilsvarende som for den, der har anmeldelsespligt efter § 4,
stk. 1, og den, der har anmeldelsespligt efter § 4, stk.
3.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget
præciseres det, at den, der har anmeldelsespligt efter §
4, stk. 1-3, forud for international overførsel af nukleart
materiale skal foretage anmeldelse herom.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk begrundet
korrektion, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer af det fremsatte lovforslag, nr. L 155 af 30. marts
2016.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk begrundet
korrektion, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer af det fremsatte lovforslag, nr. L 155 af 30. marts
2016.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk begrundet
korrektion, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer af det fremsatte lovforslag, nr. L 155 af 30. marts
2016.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget
præciseres det, at Beredskabsstyrelsen kun i helt
særlige tilfælde helt eller delvis kan inddrage
nukleart materiale, som er omfattet af § 4, stk. 2, eller
sætte det under administration. Der henvises til de
særlige bemærkninger i lovforslaget til § 8, stk.
6.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget
præciseres det, at udenrigsministerens eventuelle beslutning
om, at der kan ske international overførsel af mindre
mængder nukleart materiale udvundet i Grønland, uden
at der er indgået en mellemstatslig aftale herom,
udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand.
Herved præciseres det, at de forvaltningsretlige regler og
principper vil være gældende.
Der er tale om en lovteknisk begrundet
præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer i forhold til det tidligere fremsatte lovforslag
nr. L 155 af 30. marts 2016.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget
præciseres det, at Beredskabsstyrelsens eventuelle beslutning
om, at der kan ske international overførsel af mindre
mængder nukleart materiale udvundet i Grønland, uden
at der er indgået en mellemstatslig aftale herom,
udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand.
Herved præciseres det, at de forvaltningsretlige regler og
principper vil være gældende.
Der er tale om en lovteknisk begrundet
præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag, nr. L 155
af 30. marts 2016.
Søren Espersen (DF) Martin
Henriksen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Peter Skaarup (DF) Henrik Brodersen (DF) Marcus Knuth (V) fmd. Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Peter Juel Jensen (V) Jacob Jensen
(V) Villum Christensen (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Kasper Roug (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen
(S) Karin Gaardsted (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen
(EL) Roger Matthisen (ALT) Martin Lidegaard (RV) Karsten
Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aleqa Hammond (SIU)
nfmd.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 155
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udenrigsministeren | 2 | Præsentationer og talepapirer fra
høringen om uran den 16. marts 2016 | 3 | Naalakkersuisuts fremsættelse af
beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af
lovforslaget | 4 | Ordførerindlæg fra
Inatsisartuts første behandling af forslaget | 5 | Udskydelse af betænkningsafgivelse
til den 26. maj 2016 | 6 | Betænkning afgivet af Inatsisartuts
Erhvervsudvalg | 7 | Dokumentet taget tilbage, er allerede
omdelt | 8 | Udkast til betænkning | 9 | Naalakkersuisuts svarnotat til
Inatsisartuts Erhvervsudvalgs betænkning | 10 | Ændringsforslag, fra
udenrigsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 155
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at uddybe sine kommentarer til
Advokatsamfundets høringssvar, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor grænsen går
mellem råstofloven (og dermed grønlandsk
kompetenceområde) og udenrigs- og sikkerhedspolitikken (og
dermed rigsmyndighedernes ansvarsområde) med hensyn til
udvinding, forarbejdning og eksport af uran eller lignende
råstoffer med sikkerhedspolitiske implikationer, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor det er så vigtigt,
at lovforslaget vedtages før sommerferien og træder i
kraft den 1. juli 2016, når der i Inatsisartut er fremsat
forslag om at holde folkeafstemning om uranudvinding i
Grønland, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om international overførsel af
mindre mængder nukleart materiale udvundet i Grønland,
til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, at Danmark dels bryder uran, dels
bliver uraneksporterende og eksportør af andre
råstoffer med militær strategisk betydning, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan regeringen og det
grønlandske selvstyre vil sikre sig imod illegal eksport af
uran brudt i Grønland, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm., om sikkerheds- og kontrolapparatet er
på plads i Beredskabsstyrelsen og Grønland, når
forslaget skal træde i kraft den 1. juli 2016, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om Grønland kan håndtere
de store mængder forurenende affald, som vil blive
konsekvenserne af en eventuelt uranbrydning og andre mineraler i
Kvanefjeldet i Grønland, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om eksport af strategiske og
sjældne mineraler ikke vil være en de facto delvis
tilbagerulning at det grønlandske selvstyre, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om implementeringen i den
foreslåede lovgivning af de internationale forpligtelser
knyttet til udvinding og salg af uranholdigt materiale, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, at håndteringen af
yellowcake og dermed første delen af
brændselscyklussen for uran er det mindst regulerede, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om hensyn til at øge
sikkerheden i første del af brændselscyklussen, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om det internationale samarbejde for
at øge sikkerheden vedrørende håndtering af
uran, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om oversigt over forskellige
radioaktive materialers mulige anvendelse til
våbenformål, til udenrigsministeren og erhvervs- og
vækstministeren, og ministrenes svar herpå | 15 | Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet
til de aftaler med modtagerlande, som er en forudsætning for,
at der kan udstedes en eksporttilladelse, til udenrigsministeren og
erhvervs- og vækstministeren, og ministrenes svar
herpå | 16 | Spm. om, hvorvidt de to lovforslag, L 155
og L 158, reelt udhuler Grønlands selvstyres kompetence
på råstofområdet, til udenrigsministeren og
erhvervs- og vækstministeren, og ministrenes svar
herpå |
|