Fremsat den 30. marts 2016 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger
(Inklusionsboliger)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1278 af 18. november 2015, som
ændret ved lov nr. 299 af 22. marts 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 58 c, 1. pkt., ændres
»§§ 54, 57, 58, 58 a og 58 b« til:
»§§ 54, 57, 58, 58 a, 58 b og 62 a samt
afgørelser om opsigelse efter § 62 a, stk.
4«.
2.
Efter § 62 indsættes:
Ȥ 62 a. Den almene
boligorganisation kan indgå aftale med kommunalbestyrelsen
om, at et antal almene familieboliger fremover udlejes som
inklusionsboliger med tilskud efter § 98 c. Ledige
inklusionsboliger skal udlejes til psykisk og socialt sårbare
personer, der i en periode har behov for en bolig med tilknyttede
sociale støttefunktioner.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har anvisningsretten til ledige
inklusionsboliger. Anvisning skal ske efter en konkret vurdering
af, hvorvidt inklusionsboligen kan understøtte, at en person
kan opnå en selvstændig tilværelse i egen bolig.
Før anvisning sker, skal kommunalbestyrelsen efter
drøftelse med boligorganisationen indgå aftale med
personen om mål for den periode, hvor personen har ophold i
inklusionsboligen.
Stk. 3.
Udlejning af en inklusionsbolig skal ske tidsbegrænset for en
periode, der fastsættes i aftalen nævnt i stk. 2, 3.
pkt. Lejeperioden kan ikke overstige to år, men kan efter
kommunalbestyrelsens afgørelse undtagelsesvis
forlænges ud over den aftalte lejeperiode, hvis lejeren
fortsat skønnes at have behov for inklusionsboligen.
Kommunalbestyrelsen er efter lejeperiodens udløb forpligtet
til at anvise lejeren en anden bolig.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan under de omstændigheder, der
nævnes i stk. 5, forlange, at den almene boligorganisation
opsiger lejemålet med virkning fra et tidligere tidspunkt end
den aftalte ophørsdato, jf. stk. 3.
Stk. 5.
Opsigelse efter stk. 4 kan ske, hvis kommunalbestyrelsen vurderer,
at lejeren ikke længere har behov for en inklusionsbolig. Det
samme gælder, hvis lejeren ikke har gavn af tilbuddet om en
inklusionsbolig og har behov for et tilbud efter lov om social
service. Opsigelse skal ske med virkning fra det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsen stiller en anden bolig til rådighed for
lejeren eller visiterer denne til et tilbud efter lov om social
service.
Stk. 6. Kommunen
betaler lejen for ledige inklusionsboliger. Kommunen garanterer
desuden for lejerens opfyldelse af kontraktmæssige
forpligtelser over for boligorganisationen til at istandsætte
boligen ved fraflytning.«
3.
Efter § 98 b indsættes før overskriften
før § 99:
»Inklusionsboliger
§ 98 c. Udlændinge-,
integrations- og boligministeren kan inden for den bevillingsramme,
der fastsættes på de årlige finanslove, give
tilsagn om støtte til inklusionsboliger, jf. § 62 a,
stk. 1. Ikke anvendte beløb på bevillingsrammen kan
overføres til det følgende år.
Stk. 2.
Støtte efter stk. 1 kan efter ansøgning fra en almen
boligorganisation i forening med kommunalbestyrelsen ydes som:
1)
Engangstilskud til begrænset ombygning af en bolig forud for
ibrugtagningen som inklusionsbolig.
2)
Løbende tilskud til nedsættelse af huslejen i den
pågældende bolig.
3)
Løbende tilskud til sociale støttefunktioner.
4) Refusion af
kommunens tab på garantier for fraflytningsudgifter.
Stk. 3. Tilskud
nævnt i stk. 2, nr. 2 og 3, og refusion nævnt i stk. 2,
nr. 4, ydes for en periode af højst 15 år.
Stk. 4. Tilskud
efter stk. 2, nr. 2, reguleres én gang årligt pr. 1.
januar med stigningen i nettoprisindekset. Tilskud efter stk. 2,
nr. 3, reguleres én gang årligt pr. 1. januar med
stigningen i lønindekset for den private sektor.
Stk. 5. Tilskud
nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, ydes til den almene
boligafdeling. Tilskud nævnt i stk. 2, nr. 3, ydes til den
almene boligorganisation, der afholder udgiften til de sociale
støttefunktioner. Refusion nævnt i stk. 2, nr. 4, ydes
til kommunen.
Stk. 6.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan helt eller
delvis bringe betaling af tilskuddene nævnt i stk. 2, nr. 2
og 3, til ophør, hvis formålet med bidraget ikke
opfyldes, herunder hvis boligerne ikke kan udlejes som
inklusionsboliger, eller hvis de sociale støttefunktioner
ikke ydes som forudsat.
Stk. 7.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i stk. 2 og 6.«
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 4, indsættes efter
»status som«: »inklusionsbolig, jf. § 62 a,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v. eller«.
2. I
§ 9 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Lejen for en almen familiebolig, der har status som
inklusionsbolig, jf. § 62 a, stk. 1, i lov om almene boliger
m.v., skal nedsættes med et beløb svarende til det
tilskud, der ydes i henhold til § 98 c, stk. 2, nr. 2, i lov
om almene boliger m.v.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 87 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Stk. 1-3 finder ikke anvendelse på en lejeaftale
vedrørende en almen familiebolig, der har status som
inklusionsbolig, jf. § 62 a, stk. 1, i lov om almene boliger
m.v. For en sådan bolig skal udlejeren indgå en
tidsbegrænset lejeaftale, jf. § 62 a, stk. 3-5, i lov om
almene boliger m.v.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Inklusionsboliger til
psykisk og socialt sårbare personer | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Ministeriets
overvejelser | | | 3.1.3. | Den foreslåede
ordning | | | | 3.1.3.1. | Målgruppe og
udlejning | | | | 3.1.3.2. | Sociale
støttefunktioner | | | | 3.1.3.3. | Organisation | | | | 3.1.3.4. | Støtte- og
finansieringsmodel | | | | 3.1.3.5. | Ansøgningsproces | | | | 3.1.3.6. | Kommunens
rolle | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Partierne bag satspuljeaftalen for 2016 har
aftalt, at der skal skabes mulighed for etablering af
inklusionsboliger. Inklusionsboliger er almene familieboliger, der
målrettes til psykisk og socialt sårbare personer, der
har særligt behov for en bolig med tilhørende sociale
støttefunktioner, som kan understøtte, at borgeren
kan opnå en selvstændig tilværelse i egen bolig.
Inklusionsboliger kan kun drives af almene boligorganisationer, men
frivillige organisationer og andre private aktører kan
inddrages i arbejdet med at understøtte borgerens overgang
til egen bolig. Der afsættes i alt 30 mio. kr. i årene
2017-2019 til etablering og drift af boligerne.
Inklusionsboligerne supplerer eksisterende
ordninger på Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets område for særligt udsatte grupper
på boligmarkedet, dvs. skæve boliger,
udslusningsboliger og startboliger, som sigter på at forbedre
boligsituationen for grupper, der kan være særligt
vanskeligt stillede i forhold til det almindelige boligmarked.
Boligerne er herudover tænkt som et supplement til og kan
understøtte de eksisterende muligheder for at modtage f.eks.
bostøtte efter serviceloven m.v. De sociale
støttefunktioner, der tilbydes i inklusionsboligerne, er dog
ikke en del af et behandlingstilbud.
Inklusionsboligerne skal etableres efter
aftale mellem kommunalbestyrelsen og boligorganisationen. Det vil
være kommunalbestyrelsen, der har anvisningsretten til
boligerne. I forlængelse heraf garanterer kommunen for
lejetab ved uudlejede boliger og for boligorganisationens udgifter
til istandsættelse ved fraflytning. Det foreslås, at
der, før den konkrete anvisning sker, skal indgås en
aftale mellem borgeren og kommunalbestyrelsen om mål for
opholdet i inklusionsboligen. Denne aftale skal indgås efter
drøftelse med boligorganisationen.
Efter lovforslaget vil den særlige
støtte til inklusionsboliger kunne ydes i form af
engangstilskud til begrænset ombygning af de
pågældende boliger, løbende tilskud til
nedsættelse af huslejen i de pågældende boliger,
løbende tilskud til sociale støttefunktioner og
refusion af kommunens tab på garantier for
fraflytningsudgifter.
Der foreslås endvidere som følge
af den foreslåede ordning med inklusionsboliger visse
nødvendige følgeændringer af nærmere
bestemte regler i lov om leje af almene boliger.
2. Baggrund og formål
Baggrunden for lovforslaget er
satspuljeaftalen for 2016, hvor det blev aftalt, at der skulle
afsættes midler i årene 2017-2019 til etablering af
inklusionsboliger til psykisk og socialt sårbare
personer.
Formålet med lovforslaget er at etablere
en boligtype, hvor særlig social støtte er knyttet
direkte til boligen og boligmiljøet, uanset om der er tale
om individuelle boliger eller om mindre bofællesskaber.
Det ønskes, at der skal ske en samlet
styrkelse af indsatsen i forhold til den berørte
målgruppe. Den støtte, der særligt skal ydes i
inklusionsboligerne, sigter således ikke på at
træde i stedet for den hjælp og støtte, som
kommunerne er forpligtede til at tilbyde efter serviceloven eller
anden lovgivning, men kommunen skal sikre, at der bliver tale om en
koordineret indsats i et samarbejde mellem kommunen og den almene
boligorganisation, herunder f.eks. i relation til borgerens
eventuelle handleplan efter servicelovens § 141, således
at den positive effekt af den samlede indsats øges.
Inklusionsboligerne skal således
medvirke til at skabe stabile og trygge boforhold på det
almindelige boligmarked for psykisk og socialt sårbare
personer. En inklusionsbolig kan anvises til psykisk og socialt
sårbare personer i en periode på op til 2 år med
henblik på at understøtte, at borgeren opnår en
selvstændig tilværelse i egen bolig. Målet er
herigennem at stabilisere og påvirke beboernes
tilværelse i en positiv retning, og bl.a. sikre en mere
stabil tilknytning til arbejdsmarked og uddannelse for de
pågældende, og herunder understøtte eventuelle
kommunale indsatser, som borgeren modtager f.eks. i relation til at
opnå en mere stabil tilknytning til arbejdsmarked og
uddannelse.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget vedrører inklusionsboliger
til psykisk og socialt sårbare personer.
3.1. Inklusionsboliger til psykisk og socialt
sårbare personer
3.1.1. Gældende ret
Der findes i dag ingen regler om
inklusionsboliger.
Beslægtede med inklusionsboligerne er
startboliger, hvortil der efter almenboligloven ydes bidrag til
finansiering af en særlig boligsocial indsats over for
personer i alderen 18 - 24 år, der har behov for
bostøtte.
Startboliger kan etableres af en almen
boligorganisation eller af en selvejende almen
ungdomsboliginstitution. Det er boligorganisationen eller den
selvejende institution, der anviser boligsøgende en
startbolig. Kommunalbestyrelsen skal dog godkende anvisningen i
hvert enkelt tilfælde.
Desuden er der efter almenboligloven mulighed
for at etablere almene boliger til særligt udsatte grupper
(skæve boliger). Til etablering af disse boliger kan ydes et
engangstilskud fra staten, og staten yder tilskud til
bostøtte i en etableringsfase på 3 år. I
øvrigt ydes evt. nødvendig bostøtte af
kommunen efter servicelovens regler.
Skæve boliger kan drives af en almen
boligorganisation, en selvejende almen institution eller en
kommune. Kommunalbestyrelsen og bygherren skal aftale, hvem de
skæve boliger skal udlejes til, inden
støtteansøgningen sendes ind. Dette indebærer
dels, at der skal indgås aftale om, hvilken målgruppe
boligerne henvender sig til, dels at det skal aftales, hvordan den
konkrete anvisning skal ske.
Endvidere kan en almen boligorganisation
udleje almene familieboliger til kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet til etablering af bofællesskaber for
lejere med særlige sociale behov.
Endelig er det muligt at tage almene
familieboliger i brug som udslusningsboliger til personer, der
opholder sig i midlertidige boformer efter lov om social service
§§ 107 eller 110. Kommunalbestyrelsen udøver
anvisningsretten.
Udslusningsboliger kan udlejes på
særlige vilkår, der dog højst kan være
gældende i 2 år. Når den fastsatte periode er
udløbet, fortsætter lejemålet på
almenlejelovens almindelige vilkår. Lejemålet kan dog
bringes til ophør efter anmodning fra kommunalbestyrelsen,
hvis lejeren inden den fastsatte periodes udløb får
stillet en bolig til rådighed i en boform efter
serviceloven.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med de
almene boligorganisationer og afdelingerne og påser
således, at driften er i overensstemmelse med bestemmelserne
herom i almenboligloven, almenlejeloven, bestemmelser, der er
udstedt i medfør af disse love, og boligorganisationens
vedtægter. Som led heri fører kommunalbestyrelsen
også tilsyn med driften af de særlige boligtyper, der
nævnes ovenfor.
Kommunalbestyrelsen og boligorganisationen
skal føre en styringsdialog i form af regelmæssige
møder om boligorganisationens virksomhed, herunder om
udviklingen i de enkelte boligområder. Der skal afholdes et
årligt dialogmøde.
Foruden mulighederne for etablering af de
nævnte særlige boligtyper efter almenboligloven er der
mulighed for, at kommunerne kan etablere botilbud efter
serviceloven.
3.1.2. Ministeriets overvejelser
I satspuljeaftalen for 2016 blev det aftalt,
at der skulle afsættes i alt 30 mio. kr. i årene
2017-2019 til etablering af inklusionsboliger til psykisk og
socialt sårbare personer. Med lovforslaget udmøntes
denne aftale.
Med lovforslaget styrkes indsatsen for psykisk
og socialt sårbare personers muligheder for at fastholde
eller opnå fodfæste på boligmarkedet ved at
etablere et målrettet boligtilbud til personer, der i en
periode har behov for en bolig med tilknyttede sociale
støttefunktioner. Til inklusionsboliger er således
knyttet social støtte, der ydes af en medarbejder ansat af
boligorganisationen og/eller frivillige og private aktører,
der har til opgave at støtte og rådgive beboerne,
herunder bidrage og bygge bro til et godt, sundt og aktivt
bomiljø.
Med henblik på den bedst mulige
udnyttelse af inklusionsboligerne vil disse være et
tidsbegrænset boligtilbud, som skal understøtte
borgerens mulighed for at opnå en selvstændig
tilværelse i egen bolig.
Målgruppen omfatter personer, hvis behov
for støtte ikke tilsiger, at borgeren visiteres til et
botilbud efter serviceloven. Boligerne skal etableres i almene
familieboliger. I almindelighed vil der være tale om
individuelle boliger, men inklusionsboliger vil også kunne
etableres som bofællesskaber.
Inklusionsboligordningen udformes med henblik
på en stabil indsats i forhold til målgruppen. De
enkelte projekter skal således sikres et stabilt
økonomisk grundlag og tid til at udnytte indvundne
erfaringer og opbygge det rette miljø m.v. Dette sikres ved
den 15-årige støtteperiode.
Der vil blive gennemført en evaluering
af inklusionsboligordningen med start primo 2018, således at
evalueringen kan danne grundlag for stillingtagen til en evt.
forlængelse af bevillingen.
Der vil ved evalueringen blive lagt
særlig vægt på indvundne erfaringer om
finansiering, organisation og ansøgningsproces
vedrørende inklusionsboliger. I det omfang, det er muligt
relativt kort tid efter inklusionsboligernes etablering, vil det
endvidere blive belyst, i hvilken grad boligerne vurderes at
opfylde deres formål bl.a. gennem de sociale
viceværters indsats, herunder om den fastsatte tidsperiode
for lejemålene er tilstrækkelig, ligesom ordningen
så vidt muligt vil blive belyst ud fra et lejerperspektiv.
Der forventes afsat op til i alt 1,0 mio. kr. af bevillingen til
evalueringen.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Forslaget om etablering af inklusionsboliger indeholder
følgende hovedelementer:
1) Målgruppe
og udlejning
2) Sociale
støttefunktioner
3) Organisation
4) Støtte-
og finansieringsmodel
5)
Ansøgningsproces
6) Kommunens
rolle
3.1.3.1. Målgruppe og udlejning
Nogle personer har svært ved at
opnå eller fastholde deres fodfæste på
boligmarkedet. Det kan være personer med psykiske lidelser,
misbrugsproblemer eller sociale problemer, der har medvirket til at
svække de pågældendes evne til at fastholde en
bolig.
Det drejer sig både om personer med
f.eks. psykisk sygdom, der midlertidigt kan have behov for en
støtteindsats efter et ophold i kommunale botilbud efter
serviceloven, og om personer med andre sociale problemer, uanset om
de pågældende er hjemløse eller har en bolig,
som de har svært ved at fastholde eller opholde sig i uden
støtte. En sådan mangel på stabilitet i de
pågældendes tilværelse kan yderligere medvirke
til at svække deres tilknytning til arbejdsmarkedet eller
til, at en igangværende uddannelse afbrydes.
Det foreslås derfor, at der skabes
mulighed for etablering af inklusionsboliger, hvor psykisk og
socialt sårbare personer kan tilbydes en særlig
boligform, hvor der er tilknyttet sociale støttefunktioner,
der kan understøtte målet om at opnå en stabil
og selvstændig tilværelse i egen bolig. En stabil
tilværelse i egen bolig kan bidrage til, at målgruppen
opnår og fastholder tilknytning til arbejdsmarked og
uddannelse.
Målgruppen omfatter ikke personer med
behov for en så intensiv støtte, at de har behov for
botilbud efter serviceloven. Inklusionsboligerne skal således
ikke erstatte kommunernes forpligtelse til at sørge for et
tilstrækkeligt antal botilbud efter serviceloven.
Det foreslås, at den almene
boligorganisation udlejer boligerne, men at det er
kommunalbestyrelsen, der foretager anvisningen i hvert enkelt
tilfælde.
Kommunalbestyrelsen skal anvise beboere til
inklusionsboliger på baggrund af en konkret, individuel
vurdering af, hvorvidt den enkelte vurderes at kunne have gavn af
en inklusionsbolig i relation til målet om at opnå en
selvstændig tilværelse i egen bolig. I den forbindelse
indgår kommunalbestyrelsen efter drøftelse med
boligorganisationen en aftale med borgeren om mål for den
periode, hvor borgeren har ophold i inklusionsboligen, med henblik
på at understøtte borgeren i at opnå en
selvstændig tilværelse i egen bolig.
Det vil være en betingelse for anvisning
til boligen, at der er indgået en sådan aftale for
borgerens anvendelse af boligen. Hvis der er udarbejdet en
handleplan, jf. servicelovens § 141, vil indholdet af aftalen
og indholdet af handleplanen skulle koordineres.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsens
pligt til at drøfte en konkret aftale med
boligorganisationen ikke indebærer, at boligorganisationen
kan nedlægge veto. Det er således kommunalbestyrelsen,
der i samarbejde med borgeren har det endelige ansvar for aftalens
indhold.
Der bør ved anvisning til
inklusionsboligerne tages hensyn ikke blot til borgerens behov for
den pågældende bolig, men også til et
velfungerede bomiljø. Det indebærer blandt andet, at
anvisning til en bolig i et bofællesskab bør ske efter
en omhyggelig vurdering af, om borgerens behov opfyldes bedst i en
individuel bolig eller i et bofællesskab, og om den
pågældende må forventes at kunne fungere i netop
dette bofællesskab med den aktuelle
beboersammensætning.
Det bør med andre ord ikke altid
være den vanskeligst stillede borger, som får tilbudt
en ledig inklusionsbolig.
Inklusionsboliger foreslås etableret som
et tidsbegrænset boligtilbud, der skal fraflyttes efter en
lejeperiode, der fastsættes i den aftale, der indgås
med borgeren, men som højst kan være på 2
år. Kommunalbestyrelsen vil dog i særlige
tilfælde have mulighed for at tillade forlængelse af
lejeperioden, hvis beboeren fortsat skønnes at have behov
for en inklusionsbolig, men hensigten er ikke, at der skal ske
længerevarende eller gentagne forlængelser af
lejeaftalen.
Uanset at tidsbegrænsningen som
udgangspunkt indebærer, at lejeren ikke kan opsiges, vil
kommunalbestyrelsen kunne pålægge den almene
boligorganisation at opsige lejeren inden udløbet af den
aftalte lejeperiode, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at den
pågældende ikke mere har behov for boligen eller ikke
mere opfylder de forudsætninger, der ligger til grund for
aftalen mellem borgeren og kommunalbestyrelsen om mål for
opholdet i inklusionsboligen, og som ligger til grund for
kommunalbestyrelsens anvisning af boligen. Det kan f.eks. skyldes,
at lejerens problemer viser sig at være mere omfattende end
antaget eller har udviklet sig i negativ retning, eller at den
pågældende ikke samarbejder om at opnå
målet om den selvstændige tilværelse i egen
bolig, der er hensigten med inklusionsboligen.
Da det er kommunalbestyrelsen, der
træffer afgørelse om opsigelse, mens
boligorganisationen blot som lejerens kontraktpart skal effektuere
denne, er der tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som
er omfattet af forvaltningslovgivningens regler, herunder om
partshøring, begrundelse og klagevejledning. Der vil
være klageadgang til Ankestyrelsen, hvis afgørelser
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Boligorganisationens opsigelse er ikke
omfattet af almenlejelovens opsigelsesregler, og således
heller ikke af regler?ne om varsel og indholdskrav, ligesom den
ikke kan indbringes for boligretten.
Som følge af inklusionsboligordningens
særlige sigte og profil, herunder navnlig lejeaftalens
midlertidige karakter, er der behov for ændring af eller
undtagelse fra visse af de almindelige regler i almenlejeloven, der
ellers ville gælde for beboerne.
Det foreslås således, at reglerne
om indgåelse og opsigelse af tidsbegrænsede lejeaftaler
i almenlejelovens § 87 ikke finder anvendelse på
lejeaftaler om inklusionsboliger. Ligeledes foreslås, at
reglerne om brugsrettens overgang til andre i almenlejelovens
kapitel 12 og reglerne om lejerens råderet i almenlejelovens
§§ 39 og 40 ikke gælder for lejere af
inklusionsboliger.
3.1.3.2. Sociale støttefunktioner
Det er en central del af
inklusionsboligordningen, at der til boligerne er knyttet sociale
støttefunktioner for beboerne. De sociale
støttefunktioner ydes som udgangspunkt af en medarbejder
ansat i boligorganisationen (en social vicevært), men
boligorganisationen kan også købe ydelsen hos en
privat leverandør, hvis dette skønnes mest
hensigtsmæssigt. Desuden kan frivillige inddrages i
arbejdet.
De sociale støttefunktioner til
beboerne i inklusionsboliger skal bidrage til at sikre en god
overgang til en selvstændig tilværelse i egen bolig,
herunder understøtte borgerens mulighed for at opnå
eller fastholde tilknytning til arbejdsmarked og uddannelse samt
det lokale civilsamfund.
Den sociale vicevært skal medvirke til
at skabe et godt og trygt miljø samt yde støtte og
rådgivning til beboerne i inklusionsboliger. Den sociale
vicevært kan herunder igangsætte aktiviteter, som
understøtter og styrker beboernes netværk og sociale
kompetencer. Derudover kan den sociale vicevært være
omdrejningspunktet for inddragelse af frivillige kræfter i
inklusionsboligprojektet. Det er centralt, at boligerne bliver en
del af lokalområdet og trækker på de ressourcer,
der findes her.
De sociale viceværter i
inklusionsboligerne er et supplement til de kommunale tilbud efter
serviceloven, og inklusionsboligerne ændrer ikke ved det
kommunale myndigheds- og forsyningsansvar efter serviceloven. Det
er således ikke meningen, at den støtte, der ydes som
led i inklusionsboligordningen, skal træde i stedet for den
kommunale indsats, herunder bostøtte efter § 85, som
kommunalbestyrelsen måtte være forpligtet til at yde
den enkelte efter servicelovens regler eller anden lovgivning.
Hvis lejeren modtager socialpædagogisk
bistand eller andre indsatser efter serviceloven eller anden
lovgivning, forudsættes det, at den almene boligorganisation
bidrager til, at der sker en samordning og etableres et samarbejde
i forbindelse med indsatsen, men kommunalbestyrelsen har ansvaret
for det nødvendige samarbejde. Det bemærkes, at den
sociale viceværts virksomhed ikke er omfattet af
serviceloven.
I forbindelse med, at der indgås aftale
med den person, der anvises til inklusionsboligen, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at der sker en koordinering af den
sociale støtte og den indsats, kommunen yder efter
serviceloven eller anden lovgivning samt den indsats, der ydes af
en eventuel privat aktør.
Den sociale vicevært vil som led i
udøvelsen af sine opgaver komme i besiddelse af fortrolige
oplysninger om lejeren. Den sociale vicevært har
tavshedspligt med hensyn til sådanne oplysninger og vil efter
straffelovens § 152 a kunne straffes for tilsidesættelse
af denne tavshedspligt, da der er tale om udførelse af
opgaver efter aftale med en offentlig myndighed.
3.1.3.3. Organisation
Inklusionsboligerne etableres af en almen
boligorganisation efter aftale med kommunalbestyrelsen. Det vil
typisk være kommunalbestyrelsen, der tager initiativ til
etablering af inklusionsboliger, fordi kommunen har behov for
boliger til socialt og psykisk sårbare personer, uden at
disses behov dog er så omfattende, at støtten skal
ydes i et botilbud efter serviceloven.
Inklusionsboliger skal etableres i almene
familieboliger. Der vil som udgangspunkt være tale om
individuelle boliger, men der kan også være tale om
bofællesskaber.
Inklusionsboligerne kan enten udgøre en
del af boligerne i en eksisterende afdeling eller en særlig
afdeling i boligorganisationen. Hvis de udgør en
særlig afdeling, forudsættes det, at denne er en del af
en større bebyggelse, idet dette i almindelighed må
være en forudsætning for at inkludere borgeren i det
lokale boligområde og hermed forbedre beboernes evne til
senere at fastholde en permanent bolig. Det må således
tilstræbes, at boligerne bliver en del af lokalområdet,
og trækker på de ressourcer, der findes her.
Før der eventuelt etableres
inklusionsboliger i problemramte boligområder, må det
meget nøje overvejes, dels hvordan beboerne i
inklusionsboliger kan påvirke miljøet i området,
dels hvordan områdets problemer kan påvirke
mulighederne for at opnå de opstillede mål for beboere
i inklusionsboligerne. I forbindelse med ansøgning om
støtte til projekter i sådanne områder
bør der medsendes en redegørelse for disse
overvejelser.
Lovforslaget indebærer, at de sociale
støttefunktioner drives økonomisk og
finansieringsmæssigt uafhængigt af kommunen, da de
finansieres af statsligt tilskud efter den foreslåede nye
§ 98 c, stk. 2, nr. 3. Der vil imidlertid være behov for
kommunal medvirken og for et forpligtende samarbejde med kommunen
på en række områder, både når
inklusionsboliger skal etableres og drives.
Det må således forudsættes,
at de sociale støttefunktioner ydes i et tæt
samarbejde mellem den sociale vicevært og kommunen. Desuden
vil det i mange tilfælde kunne være
hensigtsmæssigt, at boligorganisationen inddrager private
parter, herunder frivillige organisationer, der har særligt
kendskab til målgruppen.
Boligorganisationen har ansvaret for
etablering og drift af de sociale støttefunktioner, hvilket
som udgangspunkt sker ved, at den sociale vicevært
ansættes direkte af boligorganisationen med henblik på
at betjene den eller de afdelinger, hvori der findes
inklusionsboliger. Der er også mulighed for, at
boligorganisationen indgår samarbejde med en privat
aktør, som har særlig ekspertise på
området.
3.1.3.4. Støtte- og finansieringsmodel
Inklusionsboliger er kendetegnet ved, at der
er ansat personale (sociale viceværter), som støttes
af staten. Desuden kan der ydes tilskud til nedsættelse af
huslejen, således at også boliger, der ellers ville
være for dyre for målgruppen, kan benyttes som
inklusionsboliger. Herudover indgår der to andre typer af
tilskud, således at der samlet set er tale om fire
forskellige støtteelementer:
1) Engangstilskud
til begrænset ombygning af den pågældende
bolig.
2) Løbende
tilskud til nedsættelse af huslejen i den
pågældende bolig.
3) Løbende
tilskud til sociale støttefunktioner.
4) Refusion af
kommunens tab på garantier for fraflytningsudgifter.
Tilskud til finansiering af sociale
støttefunktioner ydes til boligorganisationen, der afholder
udgiften til disse. Disse beløb skal således ikke
indgå i regnskabet for den eller de afdelinger, som den
sociale vicevært betjener.
Huslejetilskud ydes til boligafdelingen og
skal således optages i afdelingens budgetter og regnskaber.
Det skal sikres, at dette sker på en måde, så de
almindelige boliger i af??de?ling?en ikke tilgodeses med dele af
tilskuddet. Det vil sige, at huslejetilskuddet alene kan benyttes
til nedsættelse af huslejen for de boliger, som tilskuddet
vedrører, jf. lovforslagets § 2, nr. 2. Det vil
således være huslejen efter fradrag for
huslejetilskuddet, der angives i lejekontrakten, og dermed
også dette beløb der danner grundlag for beregning af
individuel boligstøtte.
Tilskud til sociale støttefunktioner
fastlægges i forbindelse med tilsagn om støtte og
reguleres årligt med udviklingen i lønindeks for den
private sektor. Et eventuelt huslejetilskud fastlægges
ligeledes i forbindelse med tilsagnet om støtte og vil
ligesom f.eks. ungdomsboligbidrag blive reguleret én gang
årligt pr. 1. januar med stigningen i nettoprisindekset.
Tilskud til sociale støttefunktioner og
til huslejenedsættelse gives for en periode på 15
år og ydes til den almene boligorganisation, henholdsvis
afdelingen. Tilskuddene kan bringes til ophør, hvis
formålet med disse ikke opfyldes.
Der vil derudover kunne ydes et
begrænset engangstilskud til nødvendige ombygninger i
forbindelse med boligernes ibrugtagning som inklusionsboliger.
Tilskuddet kan ydes til indretning af faciliteter m.v., som
øger boligernes anvendelighed som inklusionsboliger,
herunder til formål, som tillige kan komme øvrige
beboere til gode. Et eventuelt ombygningstilskud kan kun udbetales
en gang pr. bolig, og det ydes til boligafdelingen.
Refusion for kommunens tab på garantier
for fraflytningsudgifter ydes kun for tab inden for den
15-årige støtteperiode indenfor de afsatte
økonomiske rammer. Den henvises til afsnit 3 nedenfor.
Refusionsbeløb ydes til kommunen.
Det samlede støttebeløb til et
inklusionsboligprojekt fastlægges således i forbindelse
med tilsagn om støtte og opgøres som
nutidsværdi med henblik på at kunne beregne
"trækket" på det afsatte årlige
puljebeløb.
3.1.3.5. Ansøgningsproces
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet udmelder en ansøgningspulje og tildeler
tilskud på baggrund af en konkret behandling af
ansøgninger fra den boligorganisation, som
efterfølgende skal drive inklusionsboligerne, og den
pågældende kommunalbestyrelse. Ansøgning sker
ved indsendelse af en fælles ansøgning.
Det foreslås, at udlændinge-,
integrations- og boligministeren kan fastsætte nærmere
regler om inklusionsboliger. Der vil således bl.a. kunne
fastsættes regler om tildelingskriterier, herunder projektets
overordnede ide, koncept etc., bygningernes egnethed og den
geografiske beliggenhed af de støttede projekter. Der vil
ligeledes blive fastlagt rammer for ombygningsudgifter, for den
løbende huslejestøtte, antallet af boliger tilknyttet
det enkelte projekt og for refusion af kommunens tab på
garantier for fraflytningsudgifter.
3.1.3.6. Kommunens rolle
Kommunalbestyrelsens pligt til at føre
tilsyn med de almene boligorganisationer er nærmere omtalt
ovenfor i afsnit 3.1.1. Som led i kommunalbestyrelsens tilsyn skal
kommunalbestyrelsen også påse, at de særlige
vilkår, som er knyttet til de pågældende
inklusionsboliger, herunder den sociale indsats i forhold til
beboerne, overholdes.
Den årlige styringsdialog mellem
kommunalbestyrelsen og de almene boligorganisationer vil være
et velegnet forum for sonderinger om muligheden for at etablere
inklusionsboliger og for at følge op på allerede
etablerede inklusionsboliger.
Når inklusionsboliger er etableret, skal
kommunalbestyrelsen anvise de personer, som boligerne skal udlejes
til, og det vil være kommunalbestyrelsen, der på
grundlag af oplysninger fra den sociale vicevært og de
oplysninger, som kommunen på anden måde er i besiddelse
af, skal vurdere, om et lejeforhold skal forlænges efter
udløbet af den tidsbegrænsede lejeperiode, eller om
det evt. skal bringes til ophør før udløbet af
den aftalte lejeperiode.
Før anvisningen skal kommunen
indgå aftale med borgeren om mål for perioden i
inklusionsboligen, der kan understøtte borgerens mulighed
for at opnå en selvstændig tilværelse i egen
bolig. I forbindelse med indgåelse af aftalen skal indholdet
af denne drøftes med boligorganisationen. Denne
drøftelse indebærer, at boligorganisationen kommer i
besiddelse af oplysninger om den potentielle lejer. Denne
videregivelse af oplysninger er omfattet af persondatalovens
regler, der som det alt overvejende hovedregel kræver
borgerens samtykke. Desuden er oplysningerne omfattet af
straffelovens regler om tavshedspligt.
Kommunalbestyrelsen vil som grundlag for
anvisningen være i besiddelse af en række oplysninger
om ansøgeren, som kommunalbestyrelsen skal inddrage i det
omfang, det er nødvendigt for sagens behandling, herunder
oplysninger om eventuel øvrig hjælp og støtte
m.v., som borgeren modtager efter anden lovgivning.
Kommunalbestyrelsen har desuden mulighed for at indhente
oplysninger fra andre offentlige myndigheder, læger,
hospitaler m.v., jf. § 178 a i almenboligloven.
Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse overholde reglerne om
forudgående samtykke fra borgeren. Kommunalbestyrelsen skal
ligeledes overholde gældende regler i persondataloven i
forbindelse med sin sagsbehandling, herunder reglerne om
videregivelse af oplysninger.
Kommunalbestyrelsen skal yderligere garantere
for tab for boligafdelingen som følge af, at lejeren ikke
selv kan betale eventuelle udgifter til istandsættelse ved
fraflytning.
Kommunens forpligtelser efter serviceloven og
eventuel anden lovgivning gælder også i forhold til
lejere i inklusionsboliger, og kommunen har derfor ansvaret for at
sikre et samarbejde med boligorganisationen/den sociale
vicevært om relevant koordination i forhold til de beboere,
som kommunen i øvrigt har forpligtelser over for.
Endelig vil kommunen skulle anvise en anden
bolig eller et relevant botilbud, når en lejer skal fraflytte
en inklusionsbolig som følge af lejemålets
udløb eller opsigelse efter kommunalbestyrelsens
påbud. Dette krav kan f.eks. opfyldes ved udnyttelse af
kommunalbestyrelsens anvisningsret til en del af de ledige
almindelige almene familieboliger. Anvisningen bør, hvis
lejer ønsker det, og det vurderes hensigtsmæssigt,
så vidt muligt ske til en bolig i samme lokalområde,
som inklusionsboligen er beliggende i med henblik på at
understøtte borgerens overgang til egen bolig.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ifølge satspuljeaftalen for 2016 er der
afsat i alt 30 mio. kr. ligeligt fordelt over årene 2017-2019
til etablering og drift af inklusionsboliger, jf. tabel 1.
| Tabel
1. Afsatte beløb til
statslig støtte m.v. til inklusionsboliger (2016-priser,
mio. kr.) | | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Inklusionsboliger i satspuljeaftale for
2016 | 0,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | | | | | |
|
Op til 3 pct. af bevillingen kan anvendes til
administration af ordningen, herunder 2/3 til lønsum.
I det omfang Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet gennemfører aktiviteter direkte,
afholder ministeriet udgifterne af bevillingen. Der forventes
således anvendt op til i alt 1,0 mio. kr. til evaluering af
ordningen, ligeligt fordelt på årene 2018 og 2019.
Den del af inklusionsboligstøtten, som
er en løbende støtte, der udbetales over en
længere årrække på baggrund af et tilsagn
om støtte, jf. afsnit 3.1.3.4, udgiftsføres i
tilsagnsåret som nutidsværdien af støtten i
overensstemmelse med principperne for tilsagnsbudgettering. Det
samme gælder for støtten i form af refusion af
kommunens tab på garantier for fraflytningsudgifter.
Størrelsen af udgifterne til refusion
af kommunens tab på garantier for fraflytningsudgifter vil
imidlertid ikke kunne fastlægges allerede i det enkelte
støttetilsagn, da der kan være meget store forskelle
på istandsættelseskravene ved de enkelte fraflytninger.
Der vil derfor skulle reserveres midler hertil, som kan anvendes
efterhånden som tab konstateres. Den enkelte kommune vil
derfor ikke kunne opnå fuld sikkerhed for, at den altid vil
kunne få dækket sine tab fuldt ud i hele
støtteperioden. Den endelige udformning af en refusionsmodel
vil ske som led i fastsættelsen af nærmere regler for
ordningen.
Det forudsættes, at den altovervejende
del af inklusionsboligerne etableres i eksisterende alment byggeri,
og forventes, at den samlede støtte pr. bolig med betydelig
usikkerhed vil udgøre omkring 500.000 kr. På den
baggrund skønnes det, at der kan etableres i alt omkring 60
inklusionsboliger i perioden 2017-2019.
Den administrative merbelastning i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skønnes
at svare til det afsatte beløb hertil.
Forslaget skønnes at medføre en
meget begrænset administrativ merbelastning i de kommuner,
der ønsker at gøre brug af ordningen, i forbindelse
med planlægningen af inklusionsboligprojekterne, bl.a. ved
ansøgning om støtte, jf. afsnit 3.1.3.5. I de
kommuner, hvor der gives tilsagn, vil der tillige være en
meget begrænset administrativ merbelastning i
driftsfasen.
I de kommuner, hvor der på baggrund af
kommunalbestyrelsens ønske herom kommer til at blive gjort
brug af ordningen, kan der således forekomme meget
begrænsede merudgifter til administration.
På lidt længere sigt må der
som effekt af lovforslaget alt andet lige forventes kommunale
mindreudgifter til foranstaltninger efter serviceloven til de
personer, der nu får tildelt en inklusionsbolig.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Der kan blive tale om en meget
begrænset aktivitetsforøgelse hos private
aktører som følge af, at de i enkelte tilfælde
helt eller delvist står for "leverance" af sociale
støttefunktioner.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget, der vedrører støtte
til inklusionsboliger til psykisk og socialt sårbare, jf.
lovforlagets § 1, indeholder bestemmelser om overdragelse af
udførelsen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af
20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106,
stk. 2, i traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder,
der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af
11.1.2012, s. 3).
Det er vurderet, at nævnte bestemmelser
i lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
herudover.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 2. februar
2016 til den 1. marts 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Bedre
Psykiatri, BL, BOSAM, Byggeskadefonden, Bygherreforeningen, Center
for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Han?dicap?or?ganisationer, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Det Centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Frivilligrådet, Huslejenævns- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Landsbyggefonden, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, LOS, Psykiatrifonden,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, SAND De hjemløses Landsorganisation, SBH,
Sind, Socialchefforeningen og Socialpædagogernes
Landsforbund.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ | Negative konsekvenser/ | | mindreudgifter | merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen, idet merudgifter som udgangspunkt
er fuldt finansieret af de afsatte satspuljemidler | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meget begrænset merbelastning i
berørte kommuner | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Meget begrænset meromsætning
hos private aktører, der inddrages i leverance af sociale
støttefunktioner | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget, der vedrører
støtte til inklusionsboliger til psykisk og socialt
sårbare, jf. lovforlagets § 1, indeholder bestemmelser
om overdragelse af udførelsen af tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse til virksomheder, jf.
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse
af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde på
statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste
ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3). Det er vurderet, at nævnte
bestemmelser i lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter herudover. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
almenboliglovens § 58 c kan kommunalbestyrelsens
afgørelser om anvisning og frit valg af almene
ældreboliger indbringes for Ankestyrelsen. De almindelige
klageregler i den sociale retssikkerhedslov finder anvendelse. Det
vil bl.a. sige, at Ankestyrelsens afgørelser ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Med den foreslåede ændring af
§ 58 c vil også afgørelser om anvisning af
inklusionsboliger og om opsigelse før udløbet af den
tidsbegrænsede lejekontrakt kunne indbringes for
Ankestyrelsen.
Den foreslåede ændring skyldes, at
kommunalbestyrelsens afgørelse om anvisning træffes
på grundlag af en konkret, individuel vurdering af borgerens
behov. Klageadgangen vil også gælde
kommunalbestyrelsens afslag på forlængelse af et
lejemål, da dette må sidestilles med afslag på
anvisning af en bolig.
Ved behandling af klagen finder den sociale
retssikkerhedslovs almindelige klageregler anvendelse.
Til nr. 2
Efter de gældende udlejningsregler skal
den almene boligorganisation som hovedregel udleje ledige almene
familieboliger efter venteliste. Enhver kan blive optaget på
ventelisten mod betaling af et årligt gebyr.
Kommunalbestyrelsen kan dog efter
almenboliglovens § 59, stk. 1, kræve indtil hver fjerde
ledige familiebolig stillet til rådighed for
kommunalbestyrelsen til løsning af påtrængende
boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning sker på baggrund
af en vurdering af borgerens behov og beboersammensætningen i
den afdeling, borgeren anvises til eller bor i på
anvisningstidspunktet.
Med den foreslåede nye § 62 a, stk. 1, bliver der mulighed for,
at den almene boligorganisation og kommunalbestyrelsen kan aftale,
at almene familieboliger fremover skal udlejes som
inklusionsboliger. Hverken boligorganisationen eller
kommunalbestyrelsen kan således ensidigt træffe denne
beslutning.
Boligerne skal udlejes til psykisk og socialt
sårbare personer, der i en periode har behov for en bolig med
tilknyttede sociale støttefunktioner.
Målgruppen er en forholdsvis bred
personkreds, hvor det vurderes, at den enkelte vil have gavn af
boligformen og derigennem opnå mulighed for en
selvstændig tilværelse i egen bolig. Fælles for
målgruppen er, at de pågældende har behov for en
boligløsning, hvor man ikke er "helt alene".
Det er ikke tanken, at inklusionsboligerne
skal udlejes til personer, der har så omfattende behov for
hjælp og støtte, at de i stedet har behov for et
botilbud efter serviceloven.
Formålet med inklusionsboligerne er at
skabe stabile og trygge boforhold på det almindelige
boligmarked for psykisk og socialt sårbare personer.
Målet er herigennem at stabilisere og påvirke beboernes
tilværelse i en positiv retning og bl.a. understøtte
beboerens mulighed for en mere stabil tilknytning til arbejdsmarked
og uddannelse.
Inklusionsboligerne supplerer eksisterende
ordninger på Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets område for særligt udsatte grupper
på boligmarkedet, dvs. startboliger, udslusningsboliger,
bofællesskaber for lejere med særlige sociale behov og
skæve boliger. Boligerne er herudover tænkt som et
supplement til de eksisterende muligheder for at modtage
hjælp og støtte efter serviceloven og eventuel anden
relevant lovgivning. De støttefunktioner, der tilbydes i
inklusionsboligerne, er ikke en del af et behandlingstilbud og kan
ikke erstatte kommunale forpligtelser efter serviceloven eller
anden lovgivning.
Med det foreslåede stk. 2 fastsættes det, at
kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten. Ledige
inklusionsboliger skal således ikke udlejes efter venteliste,
men til den særlige personkreds, som kan komme i betragtning
til en inklusionsbolig.
Det forhold, at kommunalbestyrelsen har
anvisningsretten for alle ledige inklusionsboliger,
indebærer, at disse ikke vil være omfattet af
opgørelsen af, hvilke boliger kommunalbestyrelsen har ret
til at få stillet til rådighed til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver i kommunen, jf.
ovenfor.
Kommunalbestyrelsen skal i hvert enkelt
tilfælde vurdere ikke blot, om borgeren er i målgruppen
for en inklusionsbolig, men også om de opstillede mål
for borgerens mulighed for at opnå en selvstændig
tilværelse i egen bolig kan forventes opnået i den
ledige bolig. Kommunalbestyrelsen vil desuden skulle vurdere, hvem
der har det største behov, hvis flere kan komme i
betragtning.
Før anvisning sker, skal
kommunalbestyrelsen og borgeren indgå en aftale om, hvilke
mål der skal opnås gennem opholdet i inklusionsboligen.
Det forudsættes, at aftalens indhold koordineres med
indholdet i en evt. handleplan efter servicelovens § 141.
Aftalens indhold skal før dens
indgåelse drøftes med boligorganisationen. Denne
drøftelse har til formål at sikre det bedst mulige
match mellem borgerens behov og de tilbud, der er til
rådighed i inklusionsboligen. Opnås der ikke enighed,
har kommunalbestyrelsen og borgeren det endelige ansvar for
aftalens indhold. Boligorganisationen har således ikke
vetoret.
Med det foreslåede stk. 3 vil udlejning af en inklusionsbolig
ske tidsbegrænset for en periode, der fastsættes i
borgerens aftale. Lejeperioden vil ikke kunne fastsættes til
mere end to år, men den vil efter kommunalbestyrelsens
afgørelse undtagelsesvis kunne forlænges, hvis lejeren
fortsat skønnes at have behov for inklusionsboligen. Dette
kan f.eks. ske, hvis lejeren er inde i en god udvikling, men
skønnes at have behov for endnu en kortere periode i
inklusionsboligen for at opnå målet om en
selvstændig tilværelse i egen bolig. Det er
således ikke hensigten, at der skal ske gentagne eller
langvarige forlængelser.
Det fastsættes endvidere, at
kommunalbestyrelsen skal anvise lejeren en anden bolig, når
det tidsbegrænsede lejemål udløber. Uden en
sådan anvisningspligt kan utryghed om de fremtidige
boligforhold modvirke lejerens mulighed for at opnå de
aftalte mål. Det bør tilstræbes, at den tilbudte
bolig er beliggende i samme boligområde som
inklusionsboligen, hvis lejeren ønsker dette.
Kommunalbestyrelsens anvisningspligt
gælder derimod ikke, hvis lejemålet ophører ved
ophævelse som følge af lejerens misligholdelse. Hvis
det vurderes, at borgeren har behov for et botilbud efter
serviceloven, skal kommunalbestyrelsen ved lejemålets
ophør tilbyde borgeren et sådant.
Efter det foreslåede stk. 4 vil kommunalbestyrelsen få
mulighed for at kræve, at lejeforholdet bliver bragt til
ophør inden udløbet af den tidsbegrænsede
lejekontrakt.
Efter stk. 5 kan
kommunalbestyrelsen dog kun kræve lejeforholdet opsagt, hvis
den skønner, at lejeren ikke længere har behov for en
inklusionsbolig, eller at der ikke længere er udsigt til, at
borgeren har tilstrækkelig gavn af inklusionsboligen og kan
opnå en selvstændig tilværelse i egen bolig. Det
kan f.eks. være, fordi den pågældendes problemer
har vist sig at være eller at være blevet mere
omfattende end antaget, således at den pågældende
i stedet har behov for et botilbud efter serviceloven. Det kan
også være, fordi lejeren ikke samarbejder om de
opstillede mål for opholdet.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at anvise
lejeren en anden bolig eller et botilbud efter serviceloven ved
lejemålets førtidige ophør som følge af
kommunalbestyrelsens beslutning herom. En førtidig opsigelse
kan derfor først få virkning fra det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsen stiller en anden bolig eller en plads i et
botilbud efter serviceloven til rådighed for lejeren.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om at
bringe lejeforholdet til ophør i utide eller om at
nægte forlængelse ved tidsbegrænsningens
ophør, vil være omfattet af klageadgangen efter
almenboliglovens § 58 c. Der henvises herom til lovforslagets
§ 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Da afgørelsen om lejemålets
førtidige opsigelse træffes af kommunalbestyrelsen,
skal boligorganisationen som lejerens kontraktpart alene
gennemføre den påbudte opsigelse. Opsigelsen er derfor
ikke omfattet af almenlejelovens regler om opsigelsesgrund, form-
og indholdskrav til opsigelsen og om lejers mulighed for at
gøre indsigelse mod denne.
Da almenlejelovens krav til opsigelsen ikke
finder anvendelse, vil boligorganisationen kunne foretage
opsigelsen ved et kort brev, hvori der henvises til
kommunalbestyrelsens afgørelse og oplyses, at opsigelsen har
virkning fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen anviser en
anden bolig eller et relevant botilbud.
Opsigelsen vil ikke kunne indbringes for
boligretten, der kun kan behandle sager efter lejelovgivningen. I
stedet vil kommunalbestyrelsens afgørelse som nævnt
kunne indbringes for Ankestyrelsen, hvis afgørelse vil kunne
indbringes for de almindelige domstole.
Som en følge af, at kommunalbestyrelsen
har anvisningsretten, foreslås det i stk. 6, at kommunen betaler lejen for tomme
inklusionsboliger. Desuden foreslås det, at kommunen
garanterer for afdelingens tab på
istandsættelsesudgifter, som den fraflyttede lejer ikke selv
kan betale. Der kan efter det foreslåede § 98 c, stk. 2,
nr. 4, ydes tilskud til dækning af tab som følge af
kommunens garantiforpligtelser.
Til nr. 3
Med den foreslåede nye § 98 c, stk. 1, bliver det muligt at
etablere inklusionsboliger, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, med
statstilskud i det omfang, der på finansloven er afsat midler
hertil. For årene 2017-2019 er der som led i satspuljeaftalen
for 2016 afsat 10 mio. kr. årligt i de tre år. Ikke
anvendte beløb kan overføres til det følgende
år.
I stk. 2
fastsættes det, hvilke former for tilskud, der kan ydes i
forbindelse med etablering og drift af inklusionsboliger. Tilskud
søges af boligorganisationen og kommunalbestyrelsen ved
indsendelse af en fælles ansøgning
Hvis der er behov for en begrænset
ombygning af en bolig, for at denne kan gøres egnet som
inklusionsbolig, vil der efter nr. 1 i
forbindelse med støttetilsagnet kunne gives et
engangstilskud til dækning af udgifterne hertil.
Efter nr. 2 kan
der ydes løbende støtte til nedsættelse af
huslejen, hvis der er tale om boliger med en så høj
husleje, at de ellers ikke vil være tilgængelige for
målgruppen. Da tilskuddet skal anvendes til nedsættelse
af huslejen i de konkrete boliger, jf. § 2, nr. 2, vil det
være huslejen efter fradrag af huslejetilskuddet, der skal
fremgå af lejekontrakten, og dermed også dette
beløb, der danner grundlag for beregning af individuel
boligstøtte.
Størrelsen af huslejetilskuddet vil
blive fastsat ved meddelelse af støttetilsagn.
Beløbet reguleres efter stk. 4 en gang årligt, jf.
nedenfor.
Efter nr. 3 kan
der ydes løbende tilskud til dækning af omkostningerne
forbundet med de sociale støttefunktioner. Disse funktioner
udøves som udgangspunkt af en social vicevært ansat af
boligorganisationen. Der er dog intet til hinder for, at ydelsen
købes hos en privat leverandør. Tilskuddet kan ydes
til dækning af såvel den sociale viceværts
løn som andre udgifter, der følger af
ansættelsen, herunder feriepenge og eventuelle pensionsbidrag
samt evt. nødvendig kompetenceudvikling, supervision m.v.
Der kan desuden i mindre omfang ydes tilskud til aktiviteter med
lejerne af inklusionsboligerne.
Størrelsen af tilskuddet
fastsættes ved meddelelse af støttetilsagn på
grundlag af et specificeret budget. Beløbene reguleres efter
stk. 4 en gang årligt, jf. nedenfor.
Endelig vil der efter nr.
4 kunne gives støtte til dækning af tab
på garantier stillet af kommunen. Sådanne tab kan
opstå, fordi kommunalbestyrelsen har anvisningsretten til
boligerne og i den forbindelse skal garantere for den almene
boligafdelings tab som følge af, at den hidtidige lejer ikke
kan betale eventuelle istandsættelseskrav.
Det vil være en forudsætning for
udløsning af kommunens garantiforpligtelse, at
boligorganisationen har overholdt de frister, der er fastsat i
almenlejelovens § 94 for fraflytningssyn og indkaldelse hertil
samt for oplysning om istandsættelsesarbejdernes omfang og de
forventede omkostninger hertil. Hvis disse frister ikke er
overholdt, mister boligafdelingen et eventuelt krav mod
fraflytteren på dækning af
istandsættelsesudgifter, Det er ikke meningen, at den
kommunale garanti skal kunne udløses til dækning af
tab, der skyldes boligorganisationens forsømmelser i
forbindelse med fraflytningen.
Størrelsen af udgifterne til refusion
af kommunens tab på garantier for fraflytningsudgifter vil
ikke kunne fastlægges allerede i støttetilsagnet, da
der kan være meget store forskelle på
istandsættelseskravene ved de enkelte fraflytninger. Der vil
derfor skulle reserveres midler hertil, jf. den nærmere
beskrivelse i afsnit 4 i de almindelige bemærkninger.
Det fastsættes i stk. 3, at løbende tilskud til
huslejenedsættelse og sociale støttefunktioner og
refusion af kommunernes tab på garantier kan gives for en
periode på højst 15 år.
Den løbende støtte bortfalder
automatisk, når støtteperioden på højst
15 år udløber. Derudover kan et bortfald også
blive aktuelt, hvis boligorganisationen og kommunalbestyrelsen i
fællesskab beslutter at nedlægge de
pågældende boliger som inklusionsboliger, eller hvis
udlændinge-, integrations- og boligministeren beslutter, at
støtten skal bortfalde før udløbet af
støtteperioden, jf. det foreslåede stk. 6.
Det foreslås i stk.
4, at et evt. huslejetilskud reguleres en gang årligt
med stigningen i nettoprisindekset. Tilskud til dækning af
udgifterne ved sociale støttefunktioner reguleres en gang
årligt med stigningen i lønindekset for den private
sektor. Reguleringerne har til formål at sikre, at
tilskuddenes værdi ikke udhules af pris- og
lønudviklingen.
Refusion for kommunens tab på garantier
for fraflytningsudgifter ydes for faktisk konstaterede tab inden
for den 15-årige støtteperiode indenfor de afsatte
økonomiske rammer.
I stk. 5
fastsættes det, at tilskud til ombygning og til
nedsættelse af huslejen ydes til den almene boligafdeling,
der afholder udgifterne forbundet hermed. Tilskud til de sociale
støttefunktioner ydes til den almene boligorganisation, der
afholder udgiften hertil uden at medtage den i afdelingsregnskabet.
Dette er blandt andet begrundet i
hensigtsmæssighedsbetragtninger, da en boligorganisation kan
have inklusionsboliger i flere afdelinger med samme sociale
vicevært.
Refusion af tab på garantier for
fraflytningsistandsættelse ydes til kommunen, der som
konsekvens af garantien har udbetalt beløbet til
boligafdelingen.
Det foreslås i stk.
6, at udlændinge-, integrations- og boligministeren
kan bringe betaling af løbende støtte til
ophør helt eller delvis, hvis formålet med
støtten ikke længere opfyldes. Det kan f.eks.
være, hvis boligerne ikke kan udlejes til den berettigede
personkreds. Det kan også være fordi, tilskuddet til
sociale støttefunktioner overstiger de udgifter, der
afholdes til dette formål, eller fordi de sociale
støttefunktioner ikke ydes som forudsat ved
støttetilsagnet.
Bortfalder den løbende støtte,
mister boligerne deres status som inklusionsboliger, og der skal i
givet fald ske genudlejning efter de almindelige regler, som
gælder for almene familieboliger.
Efter stk. 7 kan
udlændinge-, integrations- og boligministeren fastsætte
nærmere regler om de forhold, der nævnes i stk. 2 og 6
- det vil sige om tildeling af støtte og om ophør af
denne før udløbet af den fastsatte
tilskudsperiode.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at
sikre, at den støtte, der ydes til lejerne i
inklusionsboliger, baseres på anerkendte og evidensbaserede
bostøttemetoder. Der vil i ansøgningsmaterialet
skulle redegøres for valget af metode, hvordan denne
tænkes anvendt, den sociale viceværts kvalifikationer
og samarbejdet med kommunalbestyrelsen og eventuelle andre
interessenter.
Der vil desuden blive fastsat regler om
tildelingskriterier, herunder projektets overordnede idé,
koncept etc., bygningernes egnethed og den geografiske beliggenhed
af de støttede projekter. Der vil ligeledes blive fastlagt
rammer for ombygningsudgifter og for den løbende
huslejestøtte.
Med henblik på at kunne oprette så
mange inklusionsboliger som muligt, vil ansøgninger med lav
husleje på de tilknyttede boliger blive foretrukket.
Der vil endvidere blive fastlagt et
minimumsantal af boliger i forhold til de ressourcer, der
afsættes til sociale støttefunktioner. Baggrunden
herfor er, at inklusionsboligerne ikke skal træde i stedet
for kommunale botilbud efter serviceloven men være et
supplement hertil.
Videre vil der blive pålagt
støttemodtageren en pligt til at indberette til ministeriet,
hvis betingelserne for modtagelse af støtten ikke
længere fuldt ud er til stede. Det bemærkes, at det i
hvert enkelt tilfælde vil blive vurderet konkret, om
støtten helt eller delvis skal bortfalde.
Der vil ligeledes skulle foretages en
indberetning, hvis det løbende tilskud til sociale
støttefunktioner overstiger de udgifter, der afholdes til
sociale viceværter og til aktiviteter med lejerne af
inklusionsboligerne. For at sikre en effektiv kontrol, skal de
relevante informationer fremgå af boligorganisationens
regnskaber og kontrolleres af revisor.
En indberetning kan efter en konkret vurdering
føre til, at udbetaling af den løbende støtte
til huslejenedsættelse og sociale støttefunktioner
helt eller delvist indstilles.
Til §
2
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
almenlejelovens § 39, har lejeren ret til at udføre
forbedringer af boligen. Den enkelte lejer finansierer selv
udgiften til de nævnte forbedringer og har ved fraflytning
ret til at få en kontant godtgørelse herfor fra
udlejeren. Den nye lejer, der flytter ind i boligen, skal betale
boligafdelingens udgifter til godtgørelsen enten kontant
eller ved en lejeforhøjelse, som modsvarer udgiften.
Udlejeren kan endvidere efter lovens § 40 tillade, at lejeren
udfører visse andre arbejder end de omtalte med eller uden
godtgørelse.
Efter reglerne i almenlejelovens kapitel 12
har lejeren under nærmere angivne betingelser ret til at
fremleje boligen, jf. §§ 64 - 68 i loven. Lejeren har
endvidere ret til at bytte med lejeren af en anden bolig,
således at denne overtager den almene bolig. Udlejeren kan
dog i visse tilfælde modsætte sig bytning, jf. §
69. Endvidere er fastsat regler om andres ret til at
fortsætte lejemålet, f.eks. ved lejerens død
samt ved skilsmisse og samlivsophævelse, jf. §§
70-77.
Det foreslås fastsat i almenlejelovens
§ 4, stk. 4, at disse regler ikke skal gælde for
inklusionsboliger. Dette hænger sammen med et ønske om
at holde huslejen nede og undgå merudgifter for den
efterfølgende lejer. En lejers udnyttelse af råderet
ville således modvirke hensigten med huslejetilskud, jf. den
foreslåede § 98 c, stk. 2, nr. 2, i lov om almene
boliger m.v. Desuden findes råderetten ikke
hensigtsmæssig, da der er tale om relativt kortvarige
lejemål. Hertil kommer, at det er et ønske, at disse
boliger til stadighed er til rådighed for
målgruppen.
Inklusionsboliger er et tidsbegrænset
boligtilbud til psykisk og socialt sårbare personer, hvor
formålet er at understøtte borgerens mulighed for at
opnå en selvstændig tilværelse i egen bolig.
Når den pågældende ikke længere har brug
for inklusionsboligen, skal kommunalbestyrelsen anvise en bolig
på almindelige vilkår.
Med henblik på at opnå den mest
optimale udnyttelse af de inklusionsboliger, der er til
rådighed, og under hensyn til lejeforholdets
tidsbegrænsede karakter, foreslås de ovenfor omtalte
undtagelser fra de almindelige regler i almenlejeloven.
Til nr. 2
I almenlejelovens § 9 er princippet om
balanceleje for almene boliger fastsat. Det følger heraf, at
en afdelings nærmere bestemte udgifter skal kunne
dækkes af afdelingens indtægter.
Efter den foreslåede 98 c, stk. 2, nr.
2, i lov om almene boliger m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
kan støtte til inklusionsboliger ydes som løbende
tilskud til nedsættelse af lejen i den pågældende
bolig. Det foreslås derfor, at det i almenlejelovens §
9, stk. 3, fastsættes, at huslejen for den
pågældende bolig skal nedsættes med det
beløb, som ydes i støtte. Hermed sikres, at
støtten alene kommer lejeren af inklusionsboligen til
gode.
Det vil være den nedsatte husleje, der
skal fremgå af lejekontrakten, og som danner grundlag for
beregning af individuel boligstøtte.
Til nr. 3
I almenlejelovens § 87, stk. 1-3, er
fastsat nærmere regler om tidsbegrænsede lejeaftaler,
herunder om indgåelse og ophør af det
tidsbegrænsede lejeforhold.
Efter § 87, stk. 1, kan det aftales, at
en lejeaftale skal være tidsbegrænset. Er en lejeaftale
tidsbegrænset, ophører lejeforholdet uden opsigelse
ved den aftalte lejeperiodes udløb. Den tidsbegrænsede
aftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i
lejeperioden, medmindre dette er aftalt mellem parterne, eller den
anden part i lejeforholdet misligholder lejeaftalen.
Af § 87, stk. 2, fremgår, at
såfremt lejeren med udlejerens vidende benytter det lejede i
mere end en måned efter den aftalte lejetids udløb,
uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte,
fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Endelig fremgår det af § 87,stk. 3,
at boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis
den ikke må anses for tilstrækkelig begrundet i
udlejerens forhold.
Disse regler foreslås fraveget for
så vidt angår inklusionsboliger. Dette svarer til det,
der gælder for startboliger. Med disse fravigelser vil
boligretten ikke kunne tilsidesætte tidsbegrænsningen
for inklusionsboliger, og en lejeaftale herom vil altid kunne
opsiges i den aftalte lejeperiode. Det følger af
tidsbegrænsningen, at lejeforholdet bortfalder, når den
aftalte lejeperiode ophører.
I stedet foreslås det - ligeledes som
for startboliger - i almenlejelovens § 87, stk. 5, fastsat, at
lejeaftaler om inklusionsboliger skal være
tidsbegrænsede. Det følger af det foreslåede
§ 62, stk. 4, i almenboligloven, jf. § 1, nr. 2, at
lejeaftaler om inklusionsboliger kan opsiges i lejeperioden. Dette
forhold skal ses i sammenhæng med, at inklusionsboligen er
tænkt som en midlertidig foranstaltning. Det er dog en
betingelse for at kunne opsige lejeaftalen, at lejeren af
inklusionsboligen anvises en anden bolig eller et relevant
botilbud, som denne kan flytte til, når lejeforholdet om
inklusionsboligen ophører.
Såfremt lejeforholdet opsiges i
lejeperioden, er der ikke tale om en opsigelse i henhold til
almenlejelovens bestemmelser om opsigelse i lovens kapitel 14, som
kan indbringes for boligretten. Opsigelsen sker på grundlag
af en beslutning truffet af kommunalbestyrelsen i henhold til den i
§ 1, nr. 1, foreslåede § 62 a, stk. 4, og kan
derfor ikke, jf. almenlejelovens § 107, stk. 1, indbringes for
boligretten. Der henvises til bemærkningerne hertil for
så vidt angår beboerens mulighed for at klage over
beslutningen om, at boligorgani?sa?tion?en skal opsige
lejeforholdet.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | §
1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1278 af 18. november 2015, som
ændret ved lov nr. 299 af 22. marts 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 58 c.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om anvisning af ledige
boliger i henhold til §§ 54, 57, 58, 58 a og 58 b kan
indbringes for Ankestyrelsen. § 57, nr. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
om, hvorvidt Ankestyrelsen kan behandle sagen, anvendes
tilsvarende. Kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område finder tilsvarende
anvendelse. | | 1. I § 58 c, 1. pkt., ændres
»§§ 54, 57, 58, 58 a og 58 b« til:
»§§ 54, 57, 58, 58 a, 58 b og 62 a samt
afgørelser om opsigelse efter § 62 a, stk.
4«. | | | | | | 2. Efter
§ 62 indsættes: »§ 62
a. Den almene boligorganisation kan indgå aftale med
kommunalbestyrelsen om, at et antal almene familieboliger fremover
udlejes som inklusionsboliger med tilskud efter § 98 c. Ledige
inklusionsboliger skal udlejes til psykisk og socialt sårbare
personer, der i en periode har behov for en bolig med tilknyttede
sociale støttefunktioner. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har anvisningsretten til ledige
inklusionsboliger. Anvisning skal ske efter en konkret vurdering
af, hvorvidt inklusionsboligen kan understøtte, at en person
kan opnå en selvstændig tilværelse i egen bolig.
Før anvisning sker, skal kommunalbestyrelsen efter
drøftelse med boligorganisationen indgå aftale med
personen om mål for den periode, hvor personen har ophold i
inklusionsboligen. Stk. 3.
Udlejning af en inklusionsbolig skal ske tidsbegrænset for en
periode, der fastsættes i aftalen nævnt i stk. 2, 3.
pkt. Lejeperioden kan ikke overstige to år, men kan efter
kommunalbestyrelsens afgørelse undtagelsesvis
forlænges ud over den aftalte lejeperiode, hvis lejeren
fortsat skønnes at have behov for inklusionsboligen.
Kommunalbestyrelsen er efter lejeperiodens udløb forpligtet
til at anvise lejeren en anden bolig. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan under de omstændigheder, der
nævnes i stk. 5, forlange, at den almene boligorganisation
opsiger lejemålet med virkning fra et tidligere tidspunkt end
den aftalte ophørsdato, jf. stk. 3. Stk. 5.
Opsigelse efter stk. 4 kan ske, hvis kommunalbestyrelsen vurderer,
at lejeren ikke længere har behov for en inklusionsbolig. Det
samme gælder, hvis lejeren ikke har gavn af tilbuddet om en
inklusionsbolig og har behov for et tilbud efter lov om social
service. Opsigelse skal ske med virkning fra det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsen stiller en anden bolig til rådighed for
lejeren eller visiterer denne til et tilbud efter lov om social
service. Stk. 6. Kommunen
betaler lejen for ledige inklusionsboliger. Kommunen garanterer
desuden for lejerens opfyldelse af kontraktmæssige
forpligtelser over for boligorganisationen til at istandsætte
boligen ved fraflytning.« | | | | | | 3. Efter
§ 98 b indsættes før overskriften før
§ 99: »Inklusionsboliger § 98 c.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan inden for
den bevillingsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, give tilsagn om støtte til inklusionsboliger,
jf. § 62 a, stk. 1. Ikke anvendte beløb på
bevillingsrammen kan overføres til det følgende
år. Stk. 2.
Støtte efter stk. 1 kan efter ansøgning fra en almen
boligorganisation i forening med kommunalbestyrelsen ydes
som: 1) Engangstilskud til begrænset ombygning
af en bolig forud for ibrugtagningen som inklusionsbolig. 2) Løbende tilskud til nedsættelse
af huslejen i den pågældende bolig. 3) Løbende tilskud til sociale
støttefunktioner. 4) Refusion af kommunens tab på garantier
for fraflytningsudgifter. Stk. 3. Tilskud
nævnt i stk. 2, nr. 2 og 3, og refusion nævnt i stk. 2,
nr. 4, ydes for en periode af højst 15 år. Stk. 4. Tilskud
efter stk. 2, nr. 2, reguleres én gang årligt pr. 1.
januar med stigningen i nettoprisindekset. Tilskud efter stk. 2,
nr. 3, reguleres én gang årligt pr. 1. januar med
stigningen i lønindekset for den private sektor. Stk. 5. Tilskud
nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, ydes til den almene
boligafdeling. Tilskud nævnt i stk. 2, nr. 3, ydes til den
almene boligorganisation, der afholder udgiften til de sociale
støttefunktioner. Refusion nævnt i stk. 2, nr. 4, ydes
til kommunen. Stk. 6.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan helt eller
delvis bringe betaling af tilskuddene nævnt i stk. 2, nr. 2
og 3, til ophør, hvis formålet med bidraget ikke
opfyldes, herunder hvis boligerne ikke kan udlejes som
inklusionsboliger, eller hvis de sociale støttefunktioner
ikke ydes som forudsat. Stk. 7.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i stk. 2 og 6.« | | | | | | §
2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | §
4. … Stk.
2-3. … Stk. 4. Ved
udlejning af en bolig, der har status som startbolig, jf. §
101 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., finder bestemmelserne
i denne lovs §§ 39 og 40 og kapitel 12 ikke
anvendelse. | | 1. I § 4, stk. 4, indsættes efter
»status som«: »inklusionsbolig, jf. § 62 a,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v. eller«. | | | | §
9. … Stk. 2. Lejen
for en afdelings boliger fastsættes efter deres indbyrdes
brugsværdi. Stk.
3…. | | 2. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3.
Lejen for en almen familiebolig, der har status som
inklusionsbolig, jf. § 62 a, stk. 1, i lov om almene boliger
m.v., skal nedsættes med et beløb svarende til det
tilskud, der ydes i henhold til § 98 c, stk. 2, nr. 2, i lov
om almene boliger m.v.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | §
87. … Stk.
2-4. … | | 3. I § 87 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Stk. 1-3 finder ikke anvendelse på en lejeaftale
vedrørende en almen familiebolig, der har status som
inklusionsbolig, jf. § 62 a, stk. 1, i lov om almene boliger
m.v. For en sådan bolig skal udlejeren indgå en
tidsbegrænset lejeaftale, jf. § 62 a, stk. 3-5, i lov om
almene boliger m.v.« | | | | | | §
3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. | | | | | | |
|