Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. maj 2016
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2016 og var til 1. behandling den 5. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 1. februar 2016 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 88. Den 30. marts
2016 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
grundlæggende modstandere af at overdrage myndighedsopgaver
til andre aktører, og derfor har EL også fra starten
været modstandere af etablering og overflytning af opgaver
til Udbetaling Danmark. Det er EL også i dette
tilfælde, og EL finder ikke, at der under Folketingets
behandling er fremkommet saglige argumenter for overførsel
af de konkrete opgaver.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 5
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 55, stk. 3,
indsættes efter »skønnes at dække«:
», og i 2. pkt. ændres
»stk. 4« til: »stk. 5««.
[Teknisk korrektion]
Ny paragraf
2)
Efter § 7 og før overskriften Erhvervs- og Vækstministeriet
indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 994 af 30. august 2015 om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, som
ændret ved § 15 i lov nr. 1000 af 30. august 2015 og
§ 3 i lov nr. 296 af 22. marts 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 9 indsættes efter
»førtidspension«: »og særlig
støtte«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 20
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
6, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 12, stk.
3« til: »§ 12, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 29
4) Nr. 1
affattes således:
»1. § 19 a ophæves.«
[Ophævelse af
særbestemmelse om restanceinddrivelse]
5) I
nr. 3 ændres i den indledende
tekst »§ 22, stk. 2,«
til: »§ 22, stk. 2 og 3,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
6) Nr. 4
udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 37
7)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30, stk. 10, der bliver stk. 11, ændres »og
5-9« til: », 5-8 og 10«, og »stk. 9«
til: »stk. 10«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 41
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42, stk. 1, ændres »jf. stk. 11« til:
»jf. stk. 10«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 44
9) I
nr. 1 indsættes efter
»Udbetaling Danmark«: », og »Statens
Administrations« til: »Udbetaling
Danmarks««.
[Berigtigelse af fejl]
10) Nr.
4 affattes således:
»4. § 175 ophæves.«
[Ophævelse af mulighed for at
henlægge beføjelser]
Til § 50
11) I
nr. 2 indsættes efter
»§ 102,«: »stk. 2, 2. pkt.,«.
[Berigtigelse af fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk korrektion som
følge af, at der foreslås indsat et nyt stk. 4 i
§ 55. Henvisningen i § 55, stk. 3, 2. pkt., skal derfor
rettelig være til stk. 5.
Til nr. 2
Ved en fejl blev § 9 i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
ikke konsekvensrettet i forbindelse med ændringen om, at
Udbetaling Danmark fra den 1. oktober 2016 skal udbetale
særlig ydelse efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik,
jf. lov nr. 296 af 22. marts 2016.
Det fremgår af § 9 i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, at
når Udbetaling Danmark udbetaler førtidspension,
opkræver Udbetaling Danmark hele udgiften direkte fra staten,
som efterfølgende opgør, hvor stor en
procentmæssig andel af udgiften kommunen skal medfinansiere
efter bestemmelserne i § 5, stk. 3. Kommunens medfinansiering
opkræves af staten.
Det tilsvarende skal gælde, når
udbetaling Danmark udbetaler særlig støtte efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Der er derfor behov for at ændre
§ 9 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, da Udbetaling Danmark ellers ikke
vil kunne opkræve udgiften til særlig støtte
direkte fra staten, hvorefter staten opgør, hvor stor en
procentmæssig andel af udgiften kommunen skal medfinansiere
efter § 5, stk. 3, i samme lov. Samtidig skabes der hjemmel
til, at kommunens medfinansiering opkræves af staten.
Forslaget har ingen økonomisk
betydning, da kommunerne i dag modtager refusion fra staten for
kommunernes udgifter til særlig støtte efter § 34
i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, som
følge af at der i § 12 foreslås indsat et nyt
stykke før stk. 1. Henvisningen i § 6, stk. 3, 1. pkt.,
skal derfor rettelig være til § 12, stk. 4.
Til nr. 4-6
Efter lovens § 19 a kan Kongeriget
Danmarks Hypotekbank og Finansforvaltning, nu Statens
Administrations Finansservicecenter, inddrive statens
tilgodehavende vedrørende ydede statsgarantier efter lovens
§ 15 og kan i den forbindelse indhente de fornødne
oplysninger hos relevante myndigheder.
Inddrivelse af gæld til det
offentlige varetages af SKAT efter lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12.
januar 2015. Det er dermed SKAT, der som
restanceinddrivelsesmyndighed har enekompetencen til at inddrive
gæld til det offentlige, og § 19 a skulle rettelig have
været ophævet i 2008, hvor reglerne om inddrivelse blev
samlet i inddrivelsesloven.
Det foreslås derfor, at lovens §
19 a ophæves. Forslaget indebærer, at Udbetaling
Danmark ikke skal varetage opgaver i forbindelse med
restanceinddrivelse vedrørende ydede statsgarantier efter
lovens § 15, da inddrivelse af gæld til det offentlige
varetages af SKAT efter reglerne i inddrivelsesloven.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring som følge af indsættelsen ved
lovforslagets § 37, nr. 1, af et nyt stk. 9 i § 30 i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Til nr. 8
Der er med forslaget til ændring af
SU-lovens § 42, stk. 2, tale om en konsekvensrettelse, der
skyldes, at det med lovforslagets § 41, nr. 2, foreslås,
at SU-lovens § 39, stk. 6, ophæves. Herved bliver
SU-lovens § 39, stk. 11, til stk. 10. Henvisningen i SU-lovens
§ 42, stk. 2, til SU-lovens § 39, stk. 11, foreslås
derfor konsekvensrettet til stk. 10.
Til nr. 9
Ved en fejl var ændringen af
genetivformen »Statens Administrations« til
»Udbetaling Danmarks« ikke medtaget i det oprindelige
forslag.
Til nr. 10
Efter almenboliglovens § 175 kan
udlændinge-, integrations- og boligministeren helt eller
delvis henlægge de beføjelser til Statens
Administration, som er tillagt ministeren. Da ministeren ikke
fremover ved administrativ beslutning skal kunne henlægge
beføjelser efter almenboligloven til Udbetaling Danmark,
foreslås bestemmelsen ophævet.
Til nr. 11
Ændringsforslaget vedrører
overflytning af Statens Administrations kompetence til Udbetaling
Danmark.
Efter de gældende regler omfatter
Statens Administrations kompetence såvel eksisterende som
fremtidige sager.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 102, stk. 2, 2. pkt., at Udbetaling Danmarks
kompetence omfatter såvel eksisterende som fremtidige sager.
Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Ændringen er en følge af
regeringens beslutning om at flytte statslige arbejdspladser, jf.
kapitel 1 og 2 i de almindelige bemærkninger.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 4.1.12.3 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning
Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL)
Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 151
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 5 | Udkast til betænkning | 6 | Revideret ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|