Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. maj 2016
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2016 og var til 1. behandling den 5. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring som to udkast til lovforslag.
Skatteministeren sendte den 29. januar 2016 et udkast til
lovforslag om ændring af registreringsafgiftsloven og lov om
registreringsafgift af køretøjer til udvalget, jf.
SAU alm. del - bilag 95. Den 21. marts 2016 sendte skatteministeren
et udkast til lovforslag om ændring af
brændstofforbrugsafgiftsloven til udvalget, jf. SAU alm. del
- bilag 154. Den 30. marts 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom vedrørende udkast til
lovforslag om ændring af registreringsafgiftsloven og lov om
registreringsafgift af køretøjer til udvalget, jf.
bilag 1. Den 26. april 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom vedrørende udkast til
lovforslag om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven
til udvalget, jf. bilag 6. Den 11. maj 2016 sendte skatteministeren
supplerende høringssvar til lovforslaget og et notat herom
til udvalget, jf. bilag 11.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Finans og
Leasing.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf skatteministeren har besvaret
spørgsmål nr. 1-10. Udvalget forventer
spørgsmål nr. 11-14 besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at de kort før betænkningsafgivelsen
har stillet en række spørgsmål på
foranledning af autocamperbranchen. Spørgsmålene skal
afklare, om lovforslaget lever op til de politisk udmeldte
mål om ikke at være til ugunst for branchen.
Socialdemokratiets udgangspunkt er, at
regeringen om nødvendigt vil tage vare på, at de
tidligere udmeldte politiske intentioner sikres.
Alternativets, Socialistisk Folkepartis og
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at de
støtter lovforslaget, fordi det forenkler og
afbureaukratiserer med flere positive konsekvenser til følge
uden at koste ekstra. Den tekniske beregning for
brændstofforbruget for de særlig store biler med en
køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg giver dog
anledning til bekymring, da den alene baserer sig på
fabrikantens data. Derfor baserer ALT, SF og RV sin støtte
på skatteministerens svar om, at »der samlet set,
hverken forventes at være nævneværdige provenu-
eller miljømæssige virkninger af forslaget«, og
ministerens tilsagn om, at ministeriet løbende vil
følge og anvende de mest effektive og troværdige
tilgængelige data om køretøjernes
brændstofforbrug, herunder de til enhver tid gældende
EU-standarder.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men kan stemme
for de under nr. 1-9, 11 og 12 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det under nr. 10 stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at de stemmer imod lovforslaget på grund af
den foreslåede tekniske beregning for fastlæggelse af
afgifter for de særlig store biler.
Enhedslisten finder det problematisk, at
den tekniske beregning tager udgangspunkt i fabrikanternes egne
data, ikke mindst i lyset af den kritik, der har været af, at
fabrikanternes egne data ofte er upræcise og undervurderer
køretøjernes miljøbelastning.
Ændringsforslag nr. 10 foretager en tilpasning af den
tekniske beregning, men som det fremgår af svar fra
ministeren, er det fortsat fabrikanternes data, der vil blive
grundlaget for beregningen, og derfor løser den reviderede
tekniske beregning i ændringsforslaget ikke det fundamentale
problem ved selve metoden. Derfor stemmer Enhedslisten også
imod ændringsforslag nr. 10.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-9, 11 og 12
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre
for sin stilling til det under nr. 10 stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
undertitlen ændres »personbiler« til:
»biler«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 10]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3 b, stk. 2, indsættes efter 3. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen kan
tillade, at der betales registreringsafgift efter denne bestemmelse
for en længere periode end leasingperioden, dog maksimalt
yderligere 1 måned.««
[Tydeliggørelse af, at SKAT
kan tillade, at afgiftsperioden kan være indtil 1 måned
længere end leasingperioden]
3) I
det under nr. 7 foreslåede § 3 b, stk. 5, 4. pkt., ændres
»30 dage« til: »1 måned«.
[Ændring, som følge af
at den forholdsmæssige registreringsafgift beregnes for hele
måneder]
4) Nr. 8
og 9 udgår, og i stedet
indsættes:
»8. § 3 b, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
Hvis leasingaftalen ændres eller afbrydes eller det leasede
køretøj ændrer afgiftsmæssig identitet,
skal nummerpladerne afleveres og køretøjet afmeldes
fra Køretøjsregisteret. Afbrydes en leasingaftale som
nævnt i 1. pkt., tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen
den afgift og rente, der eventuelt er betalt for meget for
afgiftsperioden, jf. stk. 2 og 3. 1. pkt. finder ikke anvendelse
for følgende ændringer af leasingaftalen, forudsat at
ændringen ikke fører til omberegning af den betalte
afgift efter stk. 2 og 3, og at de øvrige betingelser for
betaling af afgift efter stk. 2 og 3 fortsat er opfyldt:
1) Et skifte af
leasingtager, hvorved leasingtageren udtræder af
leasingaftalen og en anden samtidig indtræder som ny
leasingtager i leasingaftalen på uændrede vilkår.
Leasingvirksomheden skal meddele identiteten af denne nye
leasingtager og tidspunktet for skiftet af leasingtager til told-
og skatteforvaltningen, inden skiftet sker.
2) Et skifte af
leasinggiver, når en portefølje af leasingaftaler
overdrages som led i en omstrukturering eller et helt eller delvist
salg af leasingvirksomheden og told- og skatteforvaltningen giver
tilladelse til, at overdragelsen ikke tillægges virkning
efter 1. pkt. Vilkårene i leasingaftalerne skal i
øvrigt forblive uændrede.
3) En
ændring af et maksimum for det samlede kilometerantal, som
køretøjet kan benyttes. Aftalen skal indeholde en
nøjagtig beskrivelse af den foretagne ændring og de
økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
4) En
ændring i form af en tilføjelse, en ændring
eller et fravalg af en serviceydelse eller udstyr, der
eftermonteres på køretøjet. Aftalen skal
indeholde en nøjagtig beskrivelse af serviceydelsen eller
udstyret og de økonomiske konsekvenser heraf for
leasingaftalen.
5) En
ændring af leasingaftalens vilkår, hvor ændringen
på forhånd er nøjagtigt beskrevet i
leasingaftalen.
6) En
ændring af leasingaftalens vilkår, der er
påkrævet i medfør af ny ufravigelig
lovgivning.««
[Nyaffattelse af
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6]
5)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
3 b, stk. 8, indsættes før 1. pkt.:
»Ved afgiftsperiodens udløb
skal køretøjets nummerplader afleveres og
køretøjet afmeldes fra
Køretøjsregisteret.««
[Tydeliggørelse af pligt til
at aflevere køretøjets nummerplader ved
afgiftsperiodens udløb]
6) I
det under nr. 12 foreslåede § 3 b, stk. 8, 4. pkt., der bliver 5.
pkt., ændres »1. og 2. pkt.« til: »2. og 3.
pkt.«
[Rettelse af henvisningsfejl i det
fremsatte lovforslag]
7) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 3 b, stk. 9,
ændres i nr. 6
»længde« til: »varighed«.
[Lovteknisk tilretning, der
afspejler, at der er tale om en tidsangivelse og ikke en fysisk
længde]
8) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 3 b, stk. 9,
affattes nr. 7 således:
»7)
Oplysning om afgiftsperiodens starttidspunkt og varighed, hvis
afgiftsperioden er længere end leasingperioden, jf. stk.
2.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
9) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
3, stk. 2, indsættes som 5.
pkt.:
»1.-4. pkt.
finder ikke anvendelse for biler, der omfattes af stk.
9.««
[Bestemmelserne i § 3, stk. 2,
1-4. pkt., finder ikke anvendelse for biler, for hvilke der
beregnes et teknisk brændstofforbrug efter stk. 9]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og LA):
10) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
3 indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9.
For diesel- og benzindrevne biler med en køreklar vægt
på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysning om et
brændstofforbrug i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer, fastsættes brændstofforbruget
som summen af et fast element og et variabelt element, der beregnes
som 0,2 pct. af den del af bilens køreklare vægt i
kilogram, der overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der
mindst opfylder emissionsnorm Euro 6, udgør det faste
element 6,4 l pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der opfylder
emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro 6, udgør
det faste element 7,4 l pr. 100 km, og for dieseldrevne biler, der
ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det
faste element 9,0 l pr. 100 km. For benzindrevne biler beregnes
forbruget som for dieseldrevne biler efter 1.-3. pkt., og forbruget
forhøjes herefter med 10 pct.«
Stk. 9-13 bliver herefter stk.
10-14.«
[Præcisering af
anvendelsesområdet og tilpasning af beregningen af
brændstofforbruget]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11) Nr.
4 affattes således:
»4. I §
3, stk. 13, der bliver stk. 14, ændres »stk. 10
og den i stk. 11« til: »stk. 12 og den i stk.
13«.«
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 6
12) Stk. 3, 2.
pkt., affattes således:
»Told- og skatteforvaltningen kan
efter ansøgning tillade, at der for biler, der anmeldes til
registrering senest den 30. juni 2016, betales afgift efter
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, som indsat
ved denne lovs § 2, nr. 2.«
[Lovteknisk ændring, der
tydeliggør bestemmelsens anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 10, at »personbiler«
ændres til »biler«.
Til nr. 2
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, 1. pkt., at der kan
betales forholdsmæssig registreringsafgift for
køretøjer, der skal registreres efter
færdselsloven. Registreringspligten og derved afgiftspligten
indtræder den dato, hvor køretøjet tages i
anvendelse her i landet af en herboende, jf. stk. 2, 2. pkt.
Afgiften opkræves for hele den kontraktfastsatte
leasingperiode, jf. den nugældende stk. 2, 3. pkt.
Det er i den nugældende stk. 2, 4.
pkt., fastsat, hvad afgiften udgør.
1) For køretøjer, der er fra
0 til 3 måneder gamle regnet fra første registrerings-
eller ibrugtagningstidspunkt uanset om det er i Danmark eller
udlandet udgør afgiften 2 pct. af den beregnede
registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter
første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt i de
første 3 måneder.
2) For køretøjer, der ved
registreringspligtens indtræden er ældre end 3
måneder regnet fra første registrerings- eller
ibrugtagningstidspunkt uanset om det er i Danmark eller udlandet
udgør afgiften 1 pct. af den beregnede registreringsafgift
pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33
måneder.
3) For køretøjer, der ved
registreringspligtens indtræden er ældre end 36
måneder regnet fra første registrerings- eller
ibrugtagningstidspunkt uanset om det er i Danmark eller udlandet
udgør afgiften 1/2 pct. af den beregnede registreringsafgift
pr. påbegyndt måned i de efterfølgende
måneder.
Ved »den kontraktfastsatte
leasingperiodes varighed« i den nugældende stk. 2, 3.
pkt., forstås den periode, hvor leasingtageren har brugsret
til køretøjet.
Ved betaling af afgiften tillægges
der endvidere en forrentning af den del af den beregnede
registreringsafgift, der resterer efter betaling, jf. stk. 3.
Efter SKATs praksis tillades det, at
leasingvirksomheden og leasingtageren aftaler, at den periode, som
der betales forholdsmæssig registreringsafgift for, er 1
måned længere end den aftalte leasingperiode. Denne
praksis har til formål at give rum for typiske
småforsinkelser ved afleveringen af køretøjet
og for at give leasingvirksomheden tid til at håndtere
tilbageleveringen af køretøjets nummerplader m.v.
rettidigt i forhold til SKAT.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 13, at der i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9,
nr. 7, indsættes en bestemmelse, der tydeliggør denne
praksis. Leasingaftalen skal herefter indeholde en særskilt
angivelse af afgiftsperioden, hvis SKAT tillader, at
afgiftsperioden kan være længere end leasingperioden,
dog maksimalt 30 dage. Der henvises i denne forbindelse til
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, der omhandler
forlængelser.
Da stk. 9 alene vedrører de formelle
og indholdsmæssige krav til udformningen af leasingaftalen,
bør der i tillæg til den foreslåede nr. 7
indsættes en særskilt bestemmelse i § 3 b, som
tydeliggør, at SKAT kan tillade, at afgiftsperioden kan
være længere end leasingperioden. Denne bestemmelse
bør fremgå af stk. 2 om fastsættelse og betaling
af forholdsmæssig registreringsafgift ved indgåelsen af
leasingaftalen. Stk. 5, vedrører alene efterfølgende
forlængelser af leasingperioden, og bestemmelsen finder
derfor ikke anvendelse ved indgåelsen af leasingaftalen.
Det foreslås derfor, at det i den
nugældende stk. 2, 4. pkt., fastsættes, at SKAT kan
tillade, at der betales registreringsafgift efter denne bestemmelse
for en længere periode end leasingperioden. I denne
forbindelse bør angivelse af 30 dage endvidere ændres
til 1 måned, da den forholdsmæssige registreringsafgift
beregnes på månedsbasis. Det bør derfor rettelig
tillades, at afgiftsperioden er op til 1 måned længere
end leasingperioden. Stk. 2, 4. pkt., bliver herefter stk. 2, 5.
pkt.
Til nr. 3
Ifølge
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, kan SKAT ved en
forlængelse af den aftalte leasingperiode tillade, at
afgiften også for den tidsbegrænsede forlængelse
betales efter stk. 2 og 3, hvis ansøgning herom indgives,
senest 14 dage inden den gældende leasingperiode
udløber. Dette forudsætter, at der på
ansøgningstidspunktet foreligger en skriftlig aftale om
forlængelse mellem leasingvirksomheden og leasingtageren.
Aftalen om forlængelse skal indeholde oplysninger om den
præcise tidsperiode, som leasingaftalen forlænges
med.
Ved »leasingperioden«
forstås den periode, hvor leasingtageren har brugsret til
køretøjet. Efter SKATs praksis tillades det, at
leasingvirksomheden og leasingtageren kan aftale, at den periode,
som der betales forholdsmæssig registreringsafgift for, er 1
måned længere end leasingperioden. Denne praksis har
til formål at give rum til typiske småforsinkelser ved
afleveringen af køretøjet og at give
leasingvirksomheden tid til at håndtere tilbageleveringen af
køretøjets nummerplader m.v. rettidigt i forhold til
SKAT.
På den baggrund er det med
lovforslagets § 1, nr. 7, foreslået, at det i et nyt
§ 3 b, stk. 5, 4. pkt., fastsættes, at hvis
afgiftsperioden overstiger den tidsbegrænsede periode, som
leasingperioden forlænges med, skal der i aftalen om
forlængelse foretages en særskilt angivelse af
afgiftsperiodens starttidspunkt og varighed. Formålet med
ændringen er at tydeliggøre den praksis
vedrørende fastsættelse af afgiftsperiodens varighed,
som allerede i dag følges af SKAT.
I lovforslaget er det imidlertid angivet,
at den periode, som afgiftsperioden kan forlænges med,
maksimalt må udgøre 30 dage. Da den
forholdsmæssige registreringsafgift beregnes på
månedsbasis, bør det retteligt tillades, at
afgiftsperioden er op til 1 måned længere end
leasingperioden. Det samme bør også gælde i
forhold til forlængelser af leasingperioden.
Det foreslås derfor, at
tidsangivelsen »30 dage« ændres til »1
måned« i det foreslåede § 3 b, stk. 5, 4.
pkt.
Til nr. 4
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., at hvis
leasingkontrakten ændres eller afbrydes eller det leasede
køretøj ændrer afgiftsmæssig identitet,
skal nummerpladerne afleveres og køretøjet afmeldes
fra Køretøjsregisteret.
Dette gælder dog ikke, hvis
leasingtageren udtræder af leasingaftalen og en anden
leasingtager samtidig indtræder i leasingaftalen på
uændrede vilkår. Leasingvirksomheden skal meddele
identiteten af denne nye leasingtager og tidspunktet for skiftet af
leasingtager til SKAT, inden skiftet sker (debitorskifte), jf. stk.
6, 2. pkt. SKAT kan desuden tillade, at overdragelsen ikke
tillægges virkning efter 1. pkt., når en
portefølje af leasingkontrakter overdrages som led i en
omstrukturering eller et helt eller delvist salg af
leasingvirksomheden og leasingkontrakterne i øvrigt
forbliver uændrede (kreditorskifte), jf. stk. 6, 3. pkt.
Det følger endvidere af stk. 6, 4.
pkt., at hvis en leasingkontrakt afbrydes som nævnt i 1.
pkt., tilbagebetaler SKAT den afgift med rente, der eventuelt er
betalt for meget for leasingperioden.
Lovforslaget indeholder flere forslag til
ændringer af stk. 6, og der er efter fremsættelsen af
lovforslaget identificeret et behov for mindre, yderligere
justeringer af de foreslåede ændringer. Det
foreslås på den baggrund, at bestemmelsen i stedet
nyaffattes med henblik på en samlet fremstilling af de
foreslåede ændringer af bestemmelsen:
I stk. 6, 1. og 4. pkt., foreslås
»leasingkontrakten« ændret til
»leasingaftalen« for at sikre en konsekvent
begrebsanvendelse.
Bestemmelserne i stk. 6, 2. og 3. pkt., om
tilladte ændringer i form af debitorskifte og kreditorskifte
foreslås flyttet til stk. 6, nr. 1 og 2, jf.
bemærkningerne nedenfor. Det foreslås derfor, at stk.
6, 2. og 3. pkt., udgår som en konsekvens heraf. Stk. 6, 4.
pkt., bliver herefter stk. 6, 2. pkt.
Da leasingaftaler som regel indgås
for længere perioder (typisk 12, 24 eller 36 måneder),
kan ændringer i leasingtagerens forhold i løbet af
leasingperioden føre til et behov for tilpasninger af
leasingaftalen. Sådanne tilpasninger vil efter stk. 6, 1.
pkt., føre til, at leasingvirksomheden på baggrund af
den ændrede leasingaftale skal ansøge om en fornyet
tilladelse fra SKAT, inden ændringen træder i
kraft.
Anvendelsen af tilladelsesordningen for
betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for
leasingkøretøjer indebærer afgiftsmæssige
fordele set i forhold til en betaling af fuld registreringsafgift
for køretøjet. Med henblik på at undgå
misbrug i form af en uberettiget anvendelse af denne ordning er det
nødvendigt at stille krav om fornyet godkendelse, når
der ændres i den aftale, der ligger til grund for tilladelsen
til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Kravet om
en fornyet tilladelse udgør imidlertid en administrativ
byrde for leasingvirksomhederne.
Med henblik på at lette denne
administrative byrde er det i lovforslagets § 1, nr. 9, der
med ændringsforslaget bliver nr. 8, foreslået, at der
gives en række nærmere afgrænsede muligheder for
at foretage ændringer efter SKATs godkendelse af
leasingaftalen, uden at dette i sig selv fører til, at der
skal ansøges om en fornyet tilladelse hos SKAT.
Det foreslås nærmere, at de
tilladte ændringer i form af debitorskifte og kreditorskifte,
der hidtil har fremgået af stk. 6, 2. og 3. pkt., flyttes til
de foreslåede stk. 6, nr. 1 og 2. Disse bestemmelser
bibeholdes således uændret.
Derudover foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 9, der med ændringsforslaget bliver nr. 8, en
række yderligere muligheder for at foretage
efterfølgende ændringer:
Det foreslås i stk. 6, nr. 3, at der
gives mulighed for, at der kan aftales ændringer i et angivet
maksimum for antallet af de samlede kilometer, som
leasingkøretøjet kan benyttes i leasingperioden. Det
er efter den foreslåede stk. 6, nr. 3, en betingelse, at der
i aftalen om at foretage ændringen indgår en
nøjagtig beskrivelse af ændringen og de
økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
Eksempelvis vil en ændring af den aftalte leasingydelse, som
følger heraf, skulle angives særskilt.
Det foreslås i stk. 6, nr. 4, at der
gives mulighed for, at der kan foretages ændringer i
leasingaftalen i form af en tilføjelse, en ændring
eller et fravalg af serviceydelser eller ekstraudstyr. Dette kan
eksempelvis være serviceaftaler, aftaler om
brændstofkort og forsikringsydelser samt udstyr til montering
på køretøjet. Det er efter den foreslåede
stk. 6, nr. 4, en betingelse, at der i aftalen om at foretage
ændringen indgår en nøjagtig beskrivelse af den
pågældende serviceydelse eller det
pågældende udstyr. Det bør fremgå tydeligt
af denne bestemmelse, at de økonomiske konsekvenser
også for et fravalg af serviceydelser eller ekstraudstyr for
leasingaftalen skal fremgå af aftalen om ændringen.
Henvisningen til »prisen og
betalingen af vederlag herfor« i lovforslagets § 1, nr.
9, der med ændringsforslaget bliver nr. 8, bør derfor
rettes til »de økonomiske konsekvenser heraf for
leasingaftalen«.
Det foreslås i stk. 6, nr. 5, at der
gives mulighed for, at ændringer, der på forhånd
nøjagtigt er beskrevet i den allerede godkendte
leasingaftale, kan foretages uden krav om fornyet tilladelse. Da
disse ændringer og konsekvenserne heraf allerede har
indgået i grundlaget for den oprindelige tilladelse, anses
det for at være ubetænkeligt, at sådanne
ændringer foretages uden krav om en fornyet tilladelse.
Endelig foreslås det i stk. 6, nr. 6,
at der gives mulighed for, at ændringer, som er
påkrævede som følge af ufravigelig lovgivning,
kan foretages uden krav om fornyet tilladelse. Leasingvirksomheden
vil herefter have mulighed for at foretage nødvendige,
korresponderende tilpasninger af leasingaftalen, når der
efter SKATs godkendelse af aftalen indføres ny ufravigelig
lovgivning.
Henvisningen til »anden ufravigelig
lovgivning« i lovforslagets § 1, nr. 9, der med
ændringsforslaget bliver nr. 8, bør i denne
forbindelse ændres til »ufravigelig lovgivning«,
da en efterfølgende ændring af leasingaftalen, der
følger af ufravigelig lovgivning, vil være omfattet,
forudsat at de øvrige betingelser i § 3 b, stk. 6, for
at foretage ændringen uden krav om fornyet tilladelse er
opfyldt.
Leasingaftalen skal, ud over de
foreslåede ændringer i stk. 6, nr. 3-6, og eventuelle
angivne økonomiske konsekvenser heraf, i øvrigt
fortsættes på uændrede vilkår
Adgangen til at foretage de i stk. 6, nr.
3-6, foreslåede ændringer af leasingaftalen uden
fornyet tilladelse fra SKAT gælder desuden alene i
tilfælde, hvor ændringen ikke fører til en
omberegning af den allerede beregnede registreringsafgift efter
stk. 2 og 3.
Den oprindelige tilladelse kan endvidere
alene anses for fortsat at være opretholdt, når de
øvrige betingelser i § 3 b for at anvende
tilladelsesordningen fortsat er opfyldt efter den foretagne
ændring.
Hvis ændringen af leasingaftalen
således eksempelvis fører til, at leasingaftalen,
efter en konkret vurdering, ikke længere kan anses for at
udgøre en reel leasingaftale, bortfalder grundlaget for
tilladelsen efter stk. 1 som følge heraf på
tidspunktet for ændringen. Virkningen heraf er, som angivet i
1. pkt., at nummerpladerne skal afleveres og
køretøjet afmeldes fra
Køretøjsregisteret. Hvis ikke der sker rettidig
indlevering af nummerpladerne m.v., kan dette medføre
bødestraf, hvis der er tale om en forsætlig eller
groft uagtsom overtrædelse, jf. registreringsafgiftslovens
§ 27, stk. 1, nr. 2. Hvis køretøjet fortsat
bruges her i landet, vil der desuden indtræde pligt til
betaling af registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens
øvrige regler herom, jf. § 1, stk. 1.
Til nr. 5
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt., at
såfremt køretøjets nummerplader ved
leasingperiodens udløb ikke afleveres rettidigt, skal
køretøjets nummerplader efter anmodning fra SKAT
snarest inddrages ved politiets foranstaltning.
Det foreslås, at der før
§ 3 b, stk. 8, 1. pkt., indsættes et nyt punktum, der
tydeliggør, at leasinggiveren har en særskilt pligt
til at aflevere køretøjets nummerplader, og at
køretøjet skal afmeldes fra
Køretøjsregistreret ved afgiftsperiodens
udløb. Stk. 8, 1.-4. pkt., bliver herefter 2.-5. pkt.
Dette forslag skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ændring af
registreringsafgiftslovens § 27, stk. 1, nr. 2, hvorefter der
indføres hjemmel til at pålægge bødestraf
for en forsætlig eller grov overtrædelse af pligten til
at indlevere køretøjets nummerplader m.v. ved
afgiftsperiodens udløb.
Til nr. 6
Det følger af
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt., at hvis
køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens
udløb ikke afleveres rettidigt, skal
køretøjets nummerplader efter anmodning fra SKAT
snarest inddrages ved politiets foranstaltning. Desuden
følger det af stk. 8, 2. pkt., at der i tilfælde heraf
efterfølgende skal betales afgift og rente for den periode,
der forløber fra leasingkontraktens udløb og indtil
køretøjets nummerplader indleveres eller fjernes.
Afgift og rente opkræves pr. påbegyndt måned, som
fristen overskrides med, jf. stk. 8, 3. pkt.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 12, at den fortsatte betaling af forholdsmæssig
registreringsafgift efter afgiftsperiodens udløb alene skal
tillades i det tilfælde og i den periode, hvor
leasingvirksomheden på grund af leasingtagerens forhold ikke
kan skaffe sig fysisk rådighed over køretøjets
nummerplader. Henvisningen til stk. 8, 1. og 2. pkt., i
lovforslagets § 1, nr. 12, skulle derfor rettelig have
været til 2. og 3. pkt.
Det forslås derfor, at henvisningen
til 1. og 2. pkt. i lovforslagets § 1, nr. 12, rettes til 2.
og 3. pkt.
Til nr. 7
Registreringsafgiftslovens § 3 b, stk.
9, indeholder en række indholdsmæssige og formelle
minimumskrav til leasingaftalen, der har til formål at sikre,
at SKAT i forbindelse med ansøgningsprocessen får de
fornødne oplysninger til at kunne behandle
ansøgningen. Oplysningskravene i § 3 b, stk. 9, har
desuden til formål at sikre, at leasingaftalen indeholder
oplysninger, der er nødvendige for SKATs
efterfølgende kontrol.
Stk. 9 foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 13, nyaffattet med henblik på en
præcisering af SKATs administration af bestemmelsen.
Det foreslås herunder i lovforslagets
§ 1, nr. 13, at det af stk. 9, nr. 6, skal fremgå, at
leasingaftalen skal indeholde oplysning om leasingperiodens
starttidspunkt og »længde«.
Der foreslås en lovteknisk
tilpasning, hvorefter »længde« ændres til
»varighed«, da der er tale om en tidsangivelse.
Til nr. 8
Registreringsafgiftslovens § 3 b, stk.
9, indeholder en række indholdsmæssige og formelle
minimumskrav til leasingaftalen, der har til formål at sikre,
at SKAT i forbindelse med ansøgningsprocessen får de
fornødne oplysninger til at kunne behandle
ansøgningen. Oplysningskravene i § 3 b, stk. 9, har
desuden til formål at sikre, at leasingaftalen indeholder
oplysninger, der er nødvendige for SKATs
efterfølgende kontrol.
I stk. 9 foreslås lovforslagets
§ 1, nr. 13, nyaffattet med henblik på en
præcisering af SKATs administration af bestemmelsen.
Det foreslås herunder nærmere i
lovforslagets § 1, nr. 13, at det af stk. 9, nr. 7, skal
fremgå, at hvis den periode, hvor der betales
forholdsmæssig registreringsafgift (afgiftsperioden), ikke er
identisk med den periode, hvor leasingtageren har brugsret til
køretøjet (leasingperioden), skal der foretages en
særskilt angivelse af afgiftsperiodens starttidspunkt og
varighed.
Det foreslås, at denne bestemmelse
som en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 tilrettes,
så det fremgår heraf, at der skal foretages en
særskilt oplysning om afgiftsperiodens starttidspunkt og
varighed, hvis afgiftsperioden er længere end
leasingperioden, jf. stk. 2. Henvisningen til stk. 5 i
lovforslagets § 1, nr. 13, bør således rettelig
være til stk. 2.
Til nr. 9
Det følger af
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 1. pkt., at
såfremt der ikke foreligger anmeldelse om en benzindreven
bils brændstofforbrug, fastsættes dette i liter pr. 100
km, jf. § 2, som summen af et fast element på 3 l pr.
100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens
egenvægt i kilogram. Er bilen dieseldreven, fastsættes
forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet
efter 1. pkt. med 12,5 pct., jf. stk. 2, 2. pkt. Ved en bils
egenvægt forstås vægten af bilen med
tilbehør, som bilen normalt medfører, jf. stk. 2, 3.
pkt. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof,
smøreolie og kølevand, og fører medregnes
ikke, jf. stk. 2, 4. pkt.
I lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det, at der efter 2. pkt. indsættes en
bestemmelse om, at stk. 2, 1. pkt., ikke skal gælde for
»personbiler«, der får fastsat et teknisk
brændstofforbrug efter den foreslåede § 3, stk.
9.
Det foreslås, at denne bestemmelse
udgår, og at der i stedet indsættes et nyt punktum
efter stk. 2, 4. pkt., hvorefter det tydeliggøres, at stk.
2, 1.-4. pkt., ikke skal finde anvendelse for benzindrevne og
dieseldrevne biler, for hvilke der beregnes et teknisk
brændstofforbrug efter de særlige bestemmelser i stk.
9. Ændringen skyldes, at bestemmelsen bør
indsættes som sidste punktum i stk. 2.
Desuden foreslås
»personbiler« rettet til »biler«, da stk. 9
også bør gælde for varebiler, der er omfattet af
brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
brændstofforbrugsafgiftsloven § 1, stk. 1.
Til nr. 10
I lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslås det, at der efter
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 8,
indsættes en bestemmelse om teknisk beregning for diesel- og
benzindrevne »personbiler (M1)« med en køreklar
vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger
oplysning om et brændstofforbrug i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer. Brændstofforbruget fastsættes
herefter som summen af et fast element på 7,4 l pr. 100 km og
et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af
bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585
kg. For benzindrevne personbiler forhøjes forbruget efter 1.
pkt. herefter med 10 pct.
Det foreslås, at »personbiler
(M1)« ændres til »biler«. Dette vil sikre,
at også varebiler, der omfattes af
brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
brændstofforbrugafgiftslovens § 1, stk. 1, vil kunne
få beregnet et teknisk brændstofforbrug efter stk. 9,
hvis der for den pågældende varebil ikke foreligger
oplysning om et brændstofforbrug i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer.
Den i lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslåede tekniske beregning til brug for fastsættelse
af brændstofforbruget for særlig store biler bygger
på en statistisk analyse af de oplysninger om de senere
årgange af særlig store biler, der er registreret i det
digitale motorregister, hvor oplysninger fra fabrikanternes
erklæringer ligger til grund for det registrerede
brændstofforbrug.
Der består imidlertid en generel
sammenhæng mellem bilens alder og bilens energieffektivitet.
Der er således en tendens til, at nyere biler er mere
energieffektive end lidt ældre biler, som igen er mere
energieffektive end de ældste biler. En opdeling af den
tekniske beregning efter bilens alder kan imidlertid ikke ske med
udgangspunkt i bilernes registreringsdato eller produktionsdato.
Det skyldes, at biler fra en ældre og en nyere generation kan
være registreret i samme tidsrum. En opdeling af den tekniske
beregning efter bilgenerationer kan omvendt og mere retvisende ske
med udgangspunkt i de miljønormer (Euronormer), der
eksempelvis regulerer kravene til bilens udledning af
kvælstofilter (NOx).
En fornyet statistisk analyse af
oplysninger om de senere årgange af særlig store biler
har bekræftet, at der er sammenhæng mellem normerne for
bilernes udledning af skadelige stoffer og bilernes
energieffektivitet.
Det foreslås derfor, at den tekniske
beregning af brændstofforbruget fastsættes individuelt
for tre følgende bilgenerationer: (1) Biler, der mindst
opfylder emissionsnorm Euro 6, (2) biler, der opfylder
emissionsnorm Euro 5, og (3) biler, der ikke som minimum opfylder
emissionsnorm Euro 5.
Brændstofforbruget for de
særlig store biler beregnes herefter som summen af et fast
element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den
del af bilens køreklare vægt i kilogram, der
overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der mindst opfylder
emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 6,4 l pr. 100
km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5,
udgør det faste element 7,4 l pr. 100 km, og for
dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm
Euro 5, udgør det faste element 9,0 l pr. 100 km.
For benzindrevne biler beregnes
brændstofforbruget som for dieseldrevne biler, og forbruget
forhøjes herefter med 10 pct. Denne korrektion er begrundet
i, at energiindholdet i benzin er ca. 10 pct. lavere end i
diesel.
Til nr. 11
Det
følger af brændstofforbrugsafgiftslovens § 3,
stk. 11, at i de i stk. 1 under B angivne beløb for
udligningsafgift fra og med 2016 og til og med 2020 reguleres
på grundlag af nettoprisindeksets årsgennemsnit i
året 2 år forud for det kalenderår, i hvilket
satsen skal gælde. Det følger af § 3, stk. 12, at
for 2018 forhøjes de i stk. 1 under A og B angivne
beløb for forbrugsafgift med 5,5 pct.
Det følger endvidere af § 3,
stk. 13, at reguleringer efter »stk. 10« og den i
»stk. 11« fastsatte forhøjelse har virkning for
det enkelte køretøj fra og med den første
afgiftsperiode, der begynder den 1. januar eller senere i
kalenderåret. Da denne bestemmelse rettelig skal henvise til
reguleringer efter stk. 11 og forhøjelser efter stk. 12, er
det således en fejl, at stk. 13 henviser til stk. 10 og
11.
Da § 3, stk. 13, foreslås rykket
til stk. 14 i lovforslagets nr. 4, bør der samtidig
foretages en rettelse af den eksisterende henvisningsfejl. Det
foreslås derfor, at »stk. 11 og den i stk. 12«
ændres til: »stk. 12 og den i stk. 13«.
Til nr. 12
Der foreslås en sproglig
præcisering af lovforslagets § 6, stk. 3, 2. pkt. Efter
den foreslåede bestemmelse kan SKAT give tilladelse til
betaling af afgift efter brændstofforbrugsafgiftslovens
§ 3, stk. 9, for den pågældende bil, hvis bilen
anmeldes til registrering senest den 30. juni 2016 og de
nærmere betingelser herfor i øvrigt er opfyldt.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin
(S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 150
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 15/4-16 fra Finans og
Leasing | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | Supplerende hørigssvar og
høringsnotat, fra skatteministeren | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 4/5-16 fra Finans og
Leasing | 9 | 2. udkast til betænkning | 10 | 3. udkast til betænkning | 11 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 150
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at redegøre for, om der er
huller i lovgivningen vedrørende leasing af biler, der kan
udnyttes til skatteunddragelse, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at redegøre for den tekniske
beregning af brændstofforbruget for de særlig store
personbiler med en køreklar vægt, der overstiger 2.585
kg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at oversende beregningsgrundlaget
for lovforslagets økonomiske konsekvenser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre for, hvordan
SKAT kan kontrollere udenlandske leasingselskaber, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at redegøre for, hvorfor
prisen på ønskenummerplader ikke sænkes til
6.200 kr., som var prisen før den seneste ændring, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/4-16 fra Finans og Leasing, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om at opdatere det beregningseksempel,
som fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 2,
nr. 2, på side 21 vedrørende indførelse af en
tekniske beregning, med de foreslåede nye
forudsætninger for den tekniske beregning, jf.
ændringsforslag nr. 10, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om at redegøre for, om den nye
beregningsmetode i ændringsforslag nr. 10 vedrørende
særlig store biler, fortsat bygger på fabrikanternes
data, eller om beregningsmetoden bygger på andet
datagrundlag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/5-16 fra Finans og Leasing, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm., om de tekniske beregninger af
brændstofforbruget, som nærværende regulering vil
basere sig på, vil blive ændret, i takt med at EU's
metoder og kontrol bliver forbedret, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at oplyse, om et udgangspunkt for
»køreklar vægt« på 3.000 kg vil give
en mere retvisende omregning til brændstofforbrug og dermed
lande på en afgift tættere på det hidtil
praktiserede, til skatteministeren | 12 | Spm., om ministeren er enig i, at
udgangspunktet på de 2.585 kg snarere er egenvægten af
en autocamper end den køreklare vægt, til
skatteministeren | 13 | Spm. om, hvilken konsekvens den
ændrede metode til afgiftsberegning vil få for p.t.
lagerholdte Euronorm 5-køretøjer i forbindelse med
fornyet syn eller registrering, til skatteministeren | 14 | Spm., om de angivne stigninger i
vægtafgift er ministerens intention, til
skatteministeren |
|