Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. november 2015
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 23. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af
dele af lovforslag nr. L 173 (folketingsåret 2014-15, 1.
samling), som i forbindelse med genfremsættelsen er blevet
delt i to. I forbindelse med genfremsættelsen har
lovforslaget ikke været sendt i fornyet høring.
Høringssvar og høringsnotat over lovforslag nr. L 173
(folketingsåret 2014-15, 1. samling) er omdelt som bilag 7.
Den 9. oktober 2015 sendte skatteministeren et supplerende
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget to skriftlige henvendelser fra Dan
Automater Struer A/S og Løvvangen Bowling Klub.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget efter EL's opfattelse indeholder en
lang række forbedringer af spilområdet. Det
gælder f.eks. en udvidelse af skatteministerens bemyndigelse
til at fastsætte regler for bekæmpelse af hvidvask af
penge og aftalt spil, altså matchfixing, og at tilladelsen
til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater fremover
kan tilbagekaldes, hvis tilladelsesindehaveren ved grov uagtsomhed
eller gentagne gange ikke angiver gebyrer. EL kan derfor
støtte lovforslaget.
EL kan ligeledes støtte de af
skatteministeren stillede ændringsforslag, da der med
ændringsforslagene bliver skabt overensstemmelse med reglerne
i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), hvor der skelnes mellem
groft uagtsomme eller forsætlige overtrædelser og
særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser.
Alternativets medlemmer af udvalget
hæfter sig ved, at de foreslåede ændringer i
lovforslaget gør indberetningen lettere for spiludbyderne,
at der laves tiltag for at mindske svindel, og at det med
lovforslaget foreslås, at der indføres natlukning i
spillehaller, så spilafhængige får et pusterum,
hvilket flere behandlere har anbefalet. ALT kan dermed
støtte lovforslaget og de af skatteministeren stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1.
pkt., ændres »jf. dog stk. 5.« til:
»jf. dog stk. 4 og 5.««
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 10 og 12]
2) Nr.
19 affattes således:
»19. I §
60 indsættes som stk. 2 og
3:
»Stk. 2.
Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser af
forskrifter om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af
udbytte og finansiering af terrorisme, der er udstedt i
medfør af loven, straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter straffelovens regler.
Stk. 3. Ved
særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser af forskrifter om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, der er
udstedt i medfør af loven, kan straffen stige til
fængsel indtil 6 måneder.««
[Tilpasning af tilregnelseskravet
til tilsvarende bestemmelser]
Til § 3
3) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
46 indsættes som stk. 2 og
3:
»Stk. 2.
Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser af
forskrifter om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af
udbytte og finansiering af terrorisme, der er udstedt i
medfør af loven, straffes med bøde.
Stk. 3. Ved
særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser af forskrifter om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, der er
udstedt i medfør af loven, kan der straffes med
foranstaltninger efter kriminallov for
Grønland.««
[Tilpasning af tilregnelseskravet
til tilsvarende bestemmelser]
Til § 7
4) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 9, 10 og 12-15« til: »§ 1, nr. 9, 01, 10 og
12-15«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 10 og 12.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget bliver der
hjemmel til at fastsætte straf i form af bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. Dermed bliver strafniveauet
bragt i overensstemmelse med reglerne i lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme (hvidvaskloven), hvor der skelnes mellem groft uagtsomme
eller forsætlige overtrædelser og særligt grove
eller omfattende forsætlige overtrædelser.
Efter hvidvaskloven straffes med
bøde den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder reglerne, mens den, der særligt groft eller
omfattende forsætligt overtræder reglerne, kan straffes
med fængsel indtil 6 måneder.
I den foreslåede bestemmelse i
lovforslaget kan der kun fastsættes straf i form af
bøde eller fængsel indtil 6 måneder for den, der
særligt groft eller omfattende forsætligt
overtræder reglerne. Det er med formuleringen i lovforslaget
dermed ikke muligt at straffe den, der blot »groft
uagtsomt« eller kun »forsætligt«
overtræder reglerne, med bøde, som tilfældet er
efter hvidvas?kloven.
Det har imidlertid ikke været
tilsigtet at give spiludbydere en anden retsstilling end
virksomheder og personer omfattet af hvidvaskloven i forhold til
overtrædelse af reglerne om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.
Med bestemmelsen bliver det muligt at
straffe forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser
med bøde, således at tilregnelseskravet og
strafferammen er den samme, uanset om overtrædelsen er
omfattet af lov om spil eller hvidvas?kloven.
Med formuleringen af bestemmelserne (§
60, stk. 2 og 3) bliver der hjemmel til at fastsætte straf i
form af bøde eller fængsel indtil 6 måneder for
overtrædelse af de bestemmelser i de forskellige
bekendtgørelser, der er udstedt eller udstedes i
medfør af lov om spil, som har til formål at forebygge
eller bekæmpe hvidvask af udbytte eller finansiering af
terrorisme. F.eks. indeholder bekendtgørelsen om
landbaserede kasinoer og bekendtgørelsen om onlinekasino
bestemmelser angående forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask m.v.
Hjemlen til at fastsætte straf i form
af bøde eller fængsel indtil 6 måneder
fastsættes således, at det kan ske i forskrifter
udstedt i medfør af loven, idet forebyggelse og
bekæm?pelse af hvidvask af udbytte eller finansiering af
terrorisme i relation til spil reguleres på
bekendtgørelsesniveau. Det skyldes bl.a., at reglerne ikke
gælder alle typer spil. Det vurderes mest
hensigtsmæssigt, at strafbestemmelsen fastsættes i de
forskrifter, hvor området reguleres.
Fængsel indtil 6 måneder
forudsættes alene at finde anvendelse for særligt grove
eller omfattende forsætlige overtrædelser, i
overensstemmelse med hvad der i forvejen gælder efter
hvidvaskloven.
Den foreslåede strafferamme på
indtil 6 måneders fængsel er identisk med de
gældende regler i hvidvaskloven. Formuleringen »Ved
særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser« i bestemmelsen stammer fra
hvidvaskloven, hvor det dog er formuleret som »Ved
særlig grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser af § …«.
Med hjemlen til at kunne fastsætte
fængselsstraf er der tiltænkt en skærpelse af
straffen for de forsætlige overtrædelser, der betragtes
som værende særligt grove eller omfattende. Det
tilsigtes, at det bødeniveau, der kendes fra hvidvas?kloven,
overføres til lov om spil og tilhørende
bekendtgørelser, således at de hensyn, der ligger bag
strafudmålingen, er ens.
F.eks. påtænkes den
foreslåede hjemmel til at fastsætte fængselsstraf
at omfatte særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser af reglerne om legitimationskrav, pligten til
underretning af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet og krav om kendskab til kunderne.
Det materielle indhold af bestemmelsen vil
svare til reglerne i hvidvaskloven. Anvendelsesområdet for
fastsættelse af straf efter de foreslåede § 60,
stk. 2 og 3, forudsættes således ikke udvidet i forhold
til reglerne i hvidvaskloven hverken i relation til
tilregnelseskrav, strafferamme eller strafniveau.
Til nr. 3
Med bestemmelsen bliver der som i
ændringsforslag nr. 2 hjemmel til at straffe den, der
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder reglerne om
hvidvask af udbytte eller finansiering af terrorisme.
Med den foreslåede ændring
bliver det muligt at straffe forsætlige eller groft uagtsomme
overtrædelser med bøde, således at
tilregnelseskravet og foranstaltningen er den samme, uanset om man
er omfattet af lov for Grønland om visse spil eller lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme (hvidvas?kloven).
Formuleringen i bestemmelserne (§ 46,
stk. 2 og 3) giver hjemmel til at fastsætte bødeansvar
eller foranstaltninger efter kriminallov for Grønland for
overtrædelse af de bestemmelser i de forskellige
bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af lov for
Grønland om visse spil, som har til formål at
forebygge eller bekæmpe hvidvask af udbytte eller
finansiering af terrorisme. F.eks. indeholder
bekendtgørelsen om onlinekasino bestemmelser angående
forebyggende foranstaltnin?ger mod hvidvask m.v.
Forskellen mellem denne bestemmelse og den
tilsvarende foreslåede bestemmelse i lov om spil
(ændringsforslag nr. 2) er alene, at der efter bestemmelsen i
lov om spil kan idømmes indtil 6 måneders
fængsel, mens der efter bestemmelsen i lov for
Grønland om visse spil kan idømmes foranstaltnin?ger
efter kriminallov for Grønland.
Hjemlen til at fastsætte
bødeansvar eller foranstaltninger efter kriminallov for
Grønland fastsættes således, at det kan ske i
forskrifter udstedt i medfør af loven, idet forebyggelse og
bekæmpelse af hvidvask af udbytte eller finansiering af
terrorisme i relation til spil reguleres på
bekendtgørelsesniveau. Det skyldes bl.a., at reglerne ikke
gælder alle typer spil. Det vurderes mest
hensigtsmæssigt, at hjemlen fastsættes i de
forskrifter, hvor området reguleres.
Foranstaltninger efter kriminallov for
Grønland forudsættes alene at finde anvendelse for
særligt grove eller omfattende forsætlige
overtrædelser, i overensstemmelse med hvad der i forvejen
gælder efter hvidvaskloven, hvor strafferammen dog er indtil
6 måneders fængsel, og hvad der foreslås i
forhold til lov om spil, jf. ændringsforslag nr. 2.
Hvidvaskloven finder ikke direkte
anvendelse for Grønland, men det vurderes imidlertid at
være væsentligt at sikre ensartet regulering i
Grønland og Danmark på dette område.
Formuleringen »Ved særligt
grove eller omfattende forsætlige overtrædelser«
i bestemmelsen stammer fra hvidvas?kloven, hvor det dog er
formuleret som »Ved særlig grove eller omfattende
forsætlige overtrædelser af § …«.
Med hjemlen til at kunne fastsætte
foranstaltninger efter kriminallov for Grønland er der
tiltænkt en skærpelse af ansvaret for de
forsætlige overtrædelser, der betragtes som
værende særligt grove eller omfattende. Det tilsigtes,
at det bødeniveau, der kendes fra hvidvaskloven,
overføres til lov for Grønland om visse spil og
tilhørende bekendtgørelser, således at de
hensyn, der ligger bag bødeansvar, er ens.
F.eks. påtænkes den
foreslåede hjemmel til at fastsætte foranstaltninger
efter kriminallov for Grønland at omfatte særligt
grove eller omfattende forsætlige overtrædelser af
reglerne om legitimationskrav, pligten til underretning af
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet og krav om kendskab til kunderne.
Det materielle indhold af
udmøntningen af denne bestemmelse vil svare til reglerne i
hvidvaskloven. Anvendelsesområdet for lov for Grønland
om visse spil § 46, stk. 2 og 3, forudsættes
således ikke udvidet i forhold til reglerne i hvidvaskloven
hverken i relation til tilregnelseskrav, foranstaltninger efter
kriminallov for Grønland eller bødeniveau.
Til nr. 4
Det foreslås, at skatteministeren kan
fastsætte ikrafttræ?delsestidspunktet.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Henning
Hyllested (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas
Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 15
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 3 | Henvendelse af 28/10-15 fra Dan Automater
Struer A/S | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 4/11-15 fra
Løvvangen Bowling Klub | 6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 7 | Høringsnotat og høringssvar
for L 173, fra skatteministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 19/11-15 fra Dan Automater
Struer A/S |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 15
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ændring af afgiften pr.
spilleautomat fra årlig til månedlig afregning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 28/10-15 fra Dan Automater Struer A/S, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/11-15 fra Løvvangen Bowling Klub, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/11-15 fra Dan Automater Struer A/S, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|