Fremsat den 2. marts 2016 af
beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
(Undtagelse af visse
førtidspensionssager fra forelæggelse for
rehabiliteringsteamet)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1810 af 23. december 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 2, 2. pkt., og § 17, stk. 3, 4. pkt., indsættes
efter »rehabiliteringsteam«: », jf. dog stk.
4«.
2. I
§ 17 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. I
sager efter stk. 2 og 3, kan kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om, at en sag overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forudgående
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen
vurderer, at det er utvivlsomt, at personen ikke opfylder
betingelserne for tilkendelse af førtidspension.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
3. I
§ 18, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Kommunen
kan dog træffe afgørelse om, at en sag overgår
til behandling efter reglerne om førtidspension uden
forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet,
når kommunen vurderer, at det er helt åbenbart, at
personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og sundhedskoordinatoren
har udtalt sig i sagen, eller personen er terminalt syg.«
4. I
§ 19 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
ministeren for sundhed og ældre fastsætte nærmere
regler om tilrettelæggelsen og indholdet af
sundhedskoordinatorens inddragelse i sager efter § 18, stk.
2.«
§ 2
I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som ændret ved § 3 i
lov nr. 1868 af 29. december 2015, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »førtidspension«: »,
jf. dog § 17, stk. 4, og § 18, stk. 2, i lov om social
pension«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2016.
Stk. 2. § 1, nr. 1
og 2, finder ikke anvendelse på ansøgninger om
førtidspension indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forligskredsen bag reformen af
førtidspension og fleksjob er ultimo oktober 2015 blevet
enige om at undtage visse sager om førtidspension fra
behandling i rehabiliteringsteamet med henblik på at
afbureaukratisere kommunernes sagsbehandling. Det drejer sig om to
forskellige sagstyper:
1)
ansøgningssager på det foreliggende grundlag,
når kommunerne vurderer, at det er utvivlsomt, at borgeren
ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af
førtidspension og
2) sager om
tilkendelse af førtidspension, når kommunerne
vurderer, at personen er så syg eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle
arbejdsevnen.
Baggrunden for forslaget er blandt andet, at
flere kommuner har påpeget, at det er unødvendigt brug
af rehabiliteringsteamets ressourcer, at disse sager skal behandles
i rehabiliteringsteamet.
Ifølge aftalen om en reform af
førtidspension og fleksjob kan der ikke træffes
afgørelse om førtidspension, uden at sagen har
været forelagt rehabiliteringsteamet. Derfor skal alle sager
om førtidspension - også ansøgningssager -
behandles i rehabiliteringsteamet. Formålet med
rehabiliteringsteamet er - med udgangspunkt i den enkelte persons
samlede situation - at sikre en tværfaglig koordinering og en
helhedsorienteret indsats på tværs af forvaltninger og
myndigheder med fokus på beskæftigelse og uddannelse,
så den enkelte person så vidt muligt får
fodfæste på arbejdsmarkedet. I ansøgningssager,
har personen krav på, at sagen overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension, uanset hvilken indstilling
rehabiliteringsteamet kommer med, og kommunen skal træffe en
afgørelse, som personen har mulighed for at klage over.
Med lovforslaget får kommunalbestyrelsen
mulighed for at træffe afgørelser om afslag på
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet i sager, hvor der søges om
førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag, når kommunen vurderer, at personen
utvivlsomt ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af
førtidspension. Derudover får kommunalbestyrelsen
mulighed for at træffe afgørelse om tilkendelse af
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, når det er helt åbenbart, at
personens arbejdsevne ikke kan forbedres.
Borgeren har mulighed for at klage over den
afgørelse om førtidspension, som kommunen herefter
måtte træffe.
Lovforslaget har til formål at forenkle
sagsbehandlingsprocessen og de formelle krav til proceduren ved
behandlingen af førtidspensionssager i de tilfælde,
hvor kommunen vurderer, at udfaldet af sagen på forhånd
er klart. Ved at give kommunerne mulighed for at undlade at
forelægge disse sager for rehabiliteringsteamet, fjernes
unødige sagsgange i kommunerne og sagsbehandlingstiden
forkortes. Det vil også være en fordel for borgerne, at
de hurtigere vil kunne få en afgørelse. Samtidig
slipper man for at bruge ressourcer på disse sager i
kommunernes rehabiliteringsteam, og teamet kan i stedet fokusere
på at behandle de sager, der kræver en tværfaglig
vurdering.
Lovforslaget vil blive fulgt op af en
praksisundersøgelse for at sikre, at muligheden for at
træffe afgørelse om førtidspension uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet anvendes korrekt.
Kommunerne skal efter gældende regler indberette alle
afgørelser om førtidspension til Ankestyrelsen. Som
opfølgning på dette lovforslag vil
indberetningsskemaet til Ankestyrelsen blive justeret,
således at sundhedskoordinatorens vurdering vil fremgå
af indberetningen. Derved vil det blive muligt at følge
udviklingen i kommunernes praksis for tilkendelse af
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Ansøgningssager, hvor personen utvivlsomt
ikke opfylder betingelserne for førtidspension
2.1.1. Gældende ret
En borger med begrænsninger i
arbejdsevnen kan søge om hjælp til forsørgelse.
Det er herefter op til kommunen at gennemføre en
helhedsvurdering og på den baggrund træffe beslutning
om, hvilken type hjælp der er den rette. I forbindelse med
den førtidspensionsreform, der trådte i kraft den 1.
januar 2003, blev der indført en særlig
ansøgningsmulighed på det foreliggende
dokumentationsgrundlag i § 17, stk. 2. Hensigten med
ansøgningsmuligheden var at sikre, at en person kan få
truffet en afgørelse i sin sag, hvis personen mener, at
sagen er tilstrækkelig belyst, dvs. at der er
tilstrækkelig dokumentation for, at personens arbejdsevne er
varigt nedsat i en sådan grad, at betingelserne for
tilkendelse af førtidspension er opfyldt.
Ansøgningsmuligheden ændrer ikke ved de betingelser,
der skal være opfyldt som forudsætning for tilkendelse
af førtidspension, jf. § 16, stk. 3. Reglen giver de
borgere, hvor dokumentationsgrundlaget er tilstrækkeligt, ret
til at få truffet en afgørelse på det
foreliggende dokumentationsgrundlag. Men hvis borgeren indgiver en
ansøgning om førtidspension - uden at
dokumentationsgrundlaget er tilstrækkeligt - så skal
der gives afslag på førtidspension.
Når en person har indgivet en
ansøgning om førtidspension, skal kommunen i alle
tilfælde forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Til
brug for sagen udarbejdes rehabiliteringsplanens forberedende del
ud fra sagens oplysninger. Efter forelæggelsen for
rehabiliteringsteamet skal kommunen på det foreliggende
dokumentationsgrundlag påbegynde en sag om
førtidspension og efterfølgende træffe
afgørelse om tilkendelse eller afslag.
Tilsvarende gælder for personer, der
søger om seniorførtidspension efter § 17, stk.
3. Er der søgt førtidspension efter § 17, stk.
3, kan kommunen dog indhente nye oplysninger til brug for sagens
behandling i teamet.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I en del ansøgningssager om
førtidspension er der ingen tvivl om, at personen ikke
opfylder betingelserne for at få tilkendt
førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag, og at der efterfølgende skal gives
afslag på førtidspension. I sådanne sager
oplever kommunerne, at det er unødigt
ressourcekrævende, at sagerne uden undtagelse skal
forelægges rehabiliteringsteamet. Desuden forlænger
disse proceskrav den samlede sagsbehandlingstid, hvilket er til
ugunst for borgeren.
Det foreslås, at kommunen i
ansøgningssager får mulighed for at træffe
afgørelse om afslag på førtidspension, uden at
sagen har været forelagt rehabiliteringsteamet. Det er en
betingelse, at kommunen vurderer, at personen utvivlsomt ikke
opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension.
Kommunen skal fortsat udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende
del ud fra sagens oplysninger.
Er der tale om en sag om
seniorførtidspension efter § 17, stk. 3, kan kommunen
fortsat indhente nye oplysninger til brug for sagens
behandling.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i
hver enkelt sag. Hvis det vurderes, at det er utvivlsomt, at
personen ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af
førtidspension, kan kommunen give afslag på
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Det kan fx være tilfældet i
sager, hvor der ikke er den nødvendige dokumentation i
sagen, til at kommunen kan vurdere personens helbred eller
arbejdsevne, eller sager hvor personen er tilstrækkelig
udredt, men hvor sagens oplysninger dokumenterer, at borgerens
arbejdsevne ikke er nedsat i en sådan grad, at der kan
tilkendes førtidspension.
Er der tvivl om, hvorvidt en person skal have
afslag på førtidspension, skal sagen som hidtil
forelægges rehabiliteringsteamet, inden sagen kan
overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension.
Opstår der tvivl om sagens udfald, efter
at den er overgået til behandling efter reglerne om
førtidspension uden forudgående forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, skal sagen forelægges
rehabiliteringsteamet, inden der træffes
afgørelse.
2.2. Tilkendelse af
førtidspension i helt åbenbare sager
2.2.1.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 18, stk.
2, skal alle sager om førtidspension forelægges
rehabiliteringsteamet, inden der kan træffes afgørelse
om, at de overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension. Rehabiliteringsteamet skal efter
gældende regler også behandle sager, der
vedrører personer, der er så syge eller har så
betydelige funktionsnedsættelser, at det er åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle
arbejdsevnen.
I rehabiliteringsteamet deltager
sundhedskoordinatoren, der er regionens repræsentant i
teamet. Det er sundhedskoordinatorens opgave at yde sundhedsfaglig
rådgivning om borgerens muligheder for arbejde eller
uddannelse, og denne rådgivning indgår i
rehabiliteringsteamets indstilling til kommunen. De gældende
regler herom fremgår af § 14 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1482 af 23. december 2014.
I tilfælde, hvor personens arbejdsevne
er nedsat i væsentligt omfang, og det er helt åbenbart,
at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, skal
rehabiliteringsplanens forberedende del udfyldes i relevant og
muligt omfang, og den forberedende del skal udgøre et
tilstrækkeligt grundlag for behandling af sagen i
rehabiliteringsteamet. Til brug for forberedelse af sagen til
rehabiliteringsteamet skal kommunen rekvirere lægeattest fra
den praktiserende læge. Sagen kan behandles i
rehabiliteringsteamet uden den praktiserende læges vurdering,
hvis kommunen vurderer, at der foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger i sagen.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Kommunerne har gjort opmærksom på,
at der er førtidspensionssager, hvor der ikke er tvivl om,
at borgeren opfylder betingelserne for at få tilkendt
førtidspension, fordi det er helt åbenbart, at
personen ikke vil kunne blive selvforsørgende. Det er
formålsløst at stille krav om, at sagen skal
forelægges for rehabiliteringsteamet, hvis det på
forhånd er udelukket, at rehabiliteringsteamet kan pege
på indsatser, der kan bidrage til at udvikle borgerens
arbejdsevne. I sådanne sager oplever kommunerne ligeledes, at
kravene forlænger sagsbehandlingstiden, og at det er en
unødig brug af rehabiliteringsteamets ressourcer, at sagerne
behandles i rehabiliteringsteamet.
Det foreslås, at kommunen får
mulighed for at træffe afgørelse om, at sagen
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension samt tilkende førtidspension, uden at
sagen har været forelagt rehabiliteringsteamet, når en
person er så syg eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart, at
personens arbejdsevne ikke kan forbedres. Det er uden betydning, om
personen har indgivet ansøgning om førtidspension,
eller om kommunen af egen drift har vurderet sagen.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i
hver enkelt sag. Sager, hvor det er åbenbart
formålsløst at udvikle arbejdsevnen, kan fx
vedrøre personer med en betydelig nedsat funktionsevne som
følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig
hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de
medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller
udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller
sygdommen er hastigt accelererende.
Lovforslaget giver alene kommunerne mulighed
for at undlade at forelægge disse sager for
rehabiliteringsteamet, og kommunen kan fortsat forelægge
sagen for rehabiliteringsteamet, hvis kommunen ønsker det.
Baggrunden er, at nogle kommuner har givet udtryk for, at
forelæggelse for rehabiliteringsteamet kan bidrage med
relevant rådgivning, og at der kan gå læring
tabt, hvis rehabiliteringsteamet helt afskæres fra at
drøfte åbenbare sager om førtidspension.
Det foreslås, at sundhedskoordinatoren
skal udtale sig i alle sager (dog ikke terminalsager), hvor
kommunen vurderer, at der kan træffes afgørelse om
tilkendelse af førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Formålet er at sikre, at det fortsat
er en sundhedskoordinator fra regionens kliniske funktion, der
foretager en kvalificeret sundhedsfaglig vurdering af sagerne og
således kan bidrage med sin erfaring fra de sager, der
behandles i rehabiliteringsteamet.
Når sundhedskoordinatoren har udtalt sig
i sagen, skal kommunen - som efter de gældende regler -
vurdere, om der skal træffes afgørelse, om at sagen
skal overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension. Det foreslås, at ministeren efter
forhandling med ministeren for sundhed og ældre bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om
sundhedskoordinatorens inddragelse i sager om
førtidspension, som undtages fra behandling i
rehabiliteringsteamet. Der henvises til de specielle
bemærkninger til forslaget til § 1, nr. 4.
Det foreslås, at
førtidspensionssager vedrørende terminalt syge skal
kunne overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet og uden udtalelse fra
sundhedskoordinatoren.
Ved terminalt syg forstås i denne lov
personer, som er uafvendeligt døende samt personer, hvor
døden forventes at indtræde det næste halve
år, og hvor aktiv sygdomsbehandling er ophørt.
Begrebet omfatter således personer i den sene palliative fase
og i den terminale fase, jf. anbefalinger for den palliative
indsats, Sundhedsstyrelsen, 2011.
Baggrunden for at undtage sager med terminalt
syge både fra behandling i rehabiliteringsteamet og fra
sundhedskoordinatorens vurdering er, at den lægefaglige
dokumentation i disse sager er entydig.
Det foreslås dog, at
rehabiliteringsplanens forberedende del fortsat skal udfyldes i
relevant og muligt omfang, i de sager som efter forslaget kan
behandles uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Der
foreslås heller ingen ændring for så vidt
angår muligheden for at behandle sagen efter reglerne om
førtidspension uden den praktiserende læges vurdering,
hvis kommunen vurderer, at der foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger i sagen.
I sager, hvor den forberedende del af
rehabiliteringsplanen ikke i forvejen er udarbejdet, vil der
således kun være behov for at udfylde en mindre del af
rehabiliteringsplanens forberedende del.
Lovforslaget ændrer ikke på, hvem
der kan få tilkendt førtidspension, og borgerne skal
fortsat opfylde de samme betingelser for at få tilkendt
førtidspension.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det forventes, at kommunerne vil opnå en
mindre administrativ besparelse ved at gennemføre
lovforslaget.
Da kommunerne ikke er blevet økonomisk
kompenseret for kravet om, at sagerne skal behandles i
rehabiliteringsteamet, forventes en undtagelse af disse sager ikke
at ville medføre økonomiske konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser
skal forhandles med kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten eller regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes at medføre en
administrativ lettelse for de personer, hvis sager bliver undtaget
fra behandling i rehabiliteringsteamet, da det vil indebære
kortere sagsbehandlingstid. For de borgere, som modtager afslag
på førtidspension i ansøgningssager uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, vil kommunerne
hurtigere kunne komme i gang med at behandle sagen med henblik
på de udviklingsaktiviteter/forsørgelsesgrundlag, som
borgeren i stedet vurderes at være berettiget til.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden den
15. december 2015 til den 12. januar 2015 kl. 12 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, ATP, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale
Handicapråd, DUKH, Foreningen for Førtidspensionister,
Forsikring & Pension, KL, SAND, Udbetaling Danmark og
Ældre Sagen.
|
9. Sammenfattende skema |
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det forventes, at kommunerne vil få
en mindre besparelse. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vil lette det administrative
arbejde i kommunerne. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget vil medføre en kortere
sagsbehandlingstid for de pågældende borgere. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 17, stk.
2, 2. pkt., og § 17, stk. 3, 4. pkt., skal kommunen
umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i en sag
træffe afgørelse om, at sagen overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension.
Det foreslås i § 17, stk. 2, 2.
pkt., og § 17, stk. 3, 4. pkt., at indsætte en
undtagelse for så vidt angår stk. 4. Der er tale om en
konsekvensændring af, at der i lovens § 1, nr. 2, er
foreslået et nyt stk. 4.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1. og bemærkningerne
til § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Kommunerne skal efter gældende regler i
§ 17, stk. 2 og 3, forelægge alle sager om
førtidspension for rehabiliteringsteamet, inden der kan
træffes afgørelse, om at sagen overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension.
Som udgangspunkt kan man ikke søge om
førtidspension, men om hjælp til forsørgelse.
Det er dog muligt at søge om førtidspension på
det foreliggende grundlag jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension og om seniorførtidspension jf. § 17, stk. 3, i
lov om social pension.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4, således at
ansøgningssager, hvor kommunen vurderer, at det er
utvivlsomt, at personen ikke opfylder betingelserne for tilkendelse
af førtidspension, kan undtages fra behandling i
rehabiliteringsteamet. Det gældende stk. 4 og 5 vil herefter
blive stk. 5 og 6.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i
hver enkelt sag. Hvis det vurderes, at det er utvivlsomt, at
personen ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af
førtidspension, kan kommunen give afslag på
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Det kan fx være tilfældet i
sager, hvor der ikke er den nødvendige dokumentation i
sagen, til at kommunen kan vurdere personens helbred eller
arbejdsevne, eller sager hvor personen er tilstrækkelig
udredt, men hvor sagens oplysninger dokumenterer, at borgerens
arbejdsevne ikke er nedsat i sådan en grad, at der kan
tilkendes førtidspension. Eksemplerne er ikke
udtømmende.
Er der tale om en sag om
seniorførtidspension efter § 17, stk. 3, kan kommunen
fortsat indhente nye oplysninger til brug for sagens
behandling.
Er der tvivl om, hvorvidt en person skal have
afslag på førtidspension, skal sagen som hidtil
forelægges rehabiliteringsteamet, inden sagen overgår
til behandling efter reglerne om førtidspension.
Personen kan fortsat klage til Ankestyrelsen
over kommunens afgørelse om førtidspension, efter
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, jf. § 50 i lov om social pension. Klagen
skal sendes til kommunen inden 4 uger efter, at personen har
modtaget afgørelsen.
Kommunens forelæggelse af sager for
rehabiliteringsteamet er en del af den faktiske
forvaltningsudøvelse som led i sagsbehandlingen. Når
kommunen vurderer, at en sag skal overgå til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, er der tale om en processuel beslutning.
Processuelle beslutninger er ikke afgørelser og kan derfor
ikke indbringes for klageorganerne. Der kan derfor ikke klages
over, at sagen forelægges, eller at sagen ikke
forelægges for teamet, ligesom der heller ikke kan klages
over teamets indstilling i en sag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Kommunerne skal efter gældende regler i
§ 18, stk. 2, 1. pkt., forelægge alle sager om
førtidspension for rehabiliteringsteamet, inden sagen kan
overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension. Kommunen skal efter gældende regler i
§ 18, stk. 1, sikre, at personen opfylder betingelserne for
førtidspension, herunder at arbejdsevnen er varigt
nedsat.
Det foreslås at ændre § 18 i lov om social pension,
således at kommunen får mulighed for at træffe
afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension, uden at sagen har været
forelagt rehabiliteringsteamet, når det er helt
åbenbart, at borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres.
Reglerne om førtidspension er beskrevet i §§ 16-18
i lov om social pension. Dog skal sundhedskoordinatoren udtale sig,
med mindre der er tale om en terminalt syg person.
Forslaget betyder, at kommunen kan
træffe afgørelse om, at sagen overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension, uden at sagen
har været forelagt rehabiliteringsteamet, når det
vurderes, at der ikke er brug for den tværfaglige og
helhedsorienterede vurdering, som rehabiliteringsteamet normalt
fortager, og at rehabiliteringsteamets behandling af sagen ikke vil
ændre på sagens udfald.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i
hver enkelt sag. Sager, hvor det er helt åbenbart at
personens arbejdsevne ikke kan forbedres, kan fx vedrøre
personer med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af
udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller
en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske
behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse,
og hvor prognosen er kort levetid, eller sygdommen er hastigt
accelererende.
Der vil således ofte være tale om
personer, hvis arbejdsevne længe har været og
også aktuelt er meget svært nedsat, hvis
helbredsforhold er klarlagte og stationære, hvor
helbredsforholdene forklarer den nedsatte arbejdsevne og hvor
relevant genoptræning og social støtte har været
iværksat uden effekt på arbejdsevnen.
Det er ikke en hindring for tilkendelse af
førtidspension, at det fortsat kan være relevant at
yde social støtte og støtte til at udvikle eller
vedligeholde funktionsevnen, alene med henblik på at bevare
eller udvikle personens livskvalitet.
Det foreslås i § 18, stk. 2, 2. pkt., at
sundhedskoordinatoren skal udtale sig i de sager, som undtages fra
behandling i rehabiliteringsteamet, dog ikke hvis sagen angår
en terminalt syg person.
Når sundhedskoordinatoren har udtalt sig
i sagen, skal kommunen - som efter de gældende regler -
vurdere, om der skal træffes afgørelse om, at sagen
skal overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension. Det foreslås, at ministeren efter
forhandling med ministeren for sundhed og ældre bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om
sundhedskoordinatorens inddragelse i sagen i
bekendtgørelsesform, se bemærkningerne til § 1,
nr. 4.
Det foreslås i § 18, stk. 2, 2. pkt., at når der
foreligger dokumentation for, at personen er terminalt syg, kan
sagen overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet og uden sundhedskoordinatorens udtalelse.
Ved terminalt syg forstås personer, som
er uafvendeligt døende samt personer, hvor døden
forventes at indtræde det næste halve år, og hvor
aktiv sygdomsbehandling er ophørt. Begrebet omfatter
således personer i den sene palliative fase og i den
terminale fase, jf. anbefalinger for den palliative indsats,
Sundhedsstyrelsen, 2011.
En person anses som terminalt syg, hvis det er
lægeligt dokumenteret, fx i form af en lægeattest.
Muligheden for at undtage sager fra behandling
i rehabiliteringsteamet er frivillig for kommunerne, og kommunen
kan således vælge at forelægge sagen for
rehabiliteringsteamet, hvis kommunen ønsker det, uanset om
kommunen vurderer, at sagen er helt åbenbar. Personen kan
fortsat klage til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse om
førtidspension. Klagen skal sendes til kommunen inden 4 uger
efter, at personen har modtaget afgørelsen.
Kommunens forelæggelse af sager for
rehabiliteringsteamet er en del af den faktiske
forvaltningsudøvelse som led i sagsbehandlingen. Når
kommunen vurderer, at en sag skal overgå til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, er der tale om en processuel beslutning.
Processuelle beslutninger er ikke afgørelser og kan derfor
ikke indbringes for klageorganerne. Der kan derfor ikke klages
over, at sagen forelægges, eller at sagen ikke
forelægges for teamet, ligesom der heller ikke kan klages
over teamets indstilling i en sag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til nr. 4
Efter gældende § 18, stk. 2, skal
alle sager om førtidspension forelægges
rehabiliteringsteamet. Med forslagene i denne lovs § 1, nr. 2
og 3, vil kommunen kunne undtage visse sager fra forelæggelse
for rehabiliteringsteamet og i stedet indhente en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren.
Det foreslås i § 19, stk. 5, at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med ministeren for
sundhed og ældre bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om tilrettelæggelsen og indholdet af
sundhedskoordinatorens inddragelse i sager om
førtidspension, som undtages fra behandling i
rehabiliteringsteamet.
Det forventes, at bemyndigelsen anvendes til
at fastsætte nærmere regler om sundhedskoordinatorens
muligheder for at møde borgeren og dennes sagsbehandler.
Det forventes, at bemyndigelsen også
anvendes til at fastsætte nærmere regler om
sundhedskoordinatorens udtalelse. Herunder om at udtalelsen skal
indeholde en sundhedsfaglig vurdering af, om det på baggrund
af sagens oplysninger er helt åbenbart, at personens
arbejdsevne ikke kan forbedres.
Det forventes endvidere, at bemyndigelsen
anvendes til at fastsætte regler, om at aftale om
sundhedskoordinatorens sundhedsfaglige rådgivning i disse
sager også skal indgå i den samarbejdsaftale som
kommunerne og regionerne skal indgå efter § 13 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen.
Til §
2
Til nr. 1
Kommunen kan efter gældende regler i
§ 9, stk. 1, ikke træffe afgørelse i sager om
førtidspension, uden sagen har været forelagt
rehabiliteringsteamet, og teamet har afgivet indstilling i
sagen.
Det foreslås som konsekvens af
lovforslagets § 1, at undtage sager omfattet af den
foreslåede § 17, stk. 4, og § 18, stk. 2, i lov om
social pension fra behandling i rehabiliteringsteamet. Derved vil
kommunen få mulighed for at kunne træffe
afgørelse om førtidspension uden sagen har
været behandlet i rehabiliteringsteamet i
ansøgningssager om førtidspension og
seniorførtidspension, når kommunen vurderer, at det er
utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for
førtidspension og i sager om førtidspension,
når der er tale om en sag, hvor det er helt åbenbart,
at borgerens arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat, og
at det er helt åbenbart at borgerens arbejdsevne ikke kan
forbedres. Reglerne om førtidspension er beskrevet i
§§ 16-18 i lov om social pension.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til §
1, nr. 1-4.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juni 2016.
Det foreslås i stk. 2, at denne lovs § 1, nr. 1 og 2,
alene finder anvendelse for ansøgninger om
førtidspension, som indgives efter lovens
ikrafttræden. Ansøgninger efter § 17, stk. 2, og
§ 17, stk. 3, i lov om social pension, der er indgivet
før lovens ikrafttrædelsestidspunkt, men som ikke er
færdigbehandlet af kommunen inden den 1. juni 2016, og hvor
kommunen vurderer, at det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder
betingelserne for tilkendelse af førtidspension, skal
således forelægges rehabiliteringsteamet, inden der kan
træffes afgørelse, om at sagen overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1810 af 23. december 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | § 17.
… Stk. 2.
Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager
stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan
dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges
sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for
kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer
umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen
afgørelse om, at sagen på det foreliggende
dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne
om førtidspension. Stk. 3. Personer
med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5
år før folkepensionsalderen ansøge om
førtidspension (seniorførtidspension). I
sådanne sager iværksættes ikke
beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen.
Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for
sagens afgørelse. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen
på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens
rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart
efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse
om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension. Stk.
4-5…. | | 1. I § 17, stk. 2, 2. pkt., og § 17, stk. 3, 4. pkt., indsættes
efter »rehabiliteringsteam«: », jf. dog stk.
4«. 2. I § 17 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4. I
sager efter stk. 2 og stk. 3, kan kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om, at en sag overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forudgående
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen
vurderer, at det er utvivlsomt, at personen ikke opfylder
betingelserne for tilkendelse af
førtidspension.« Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6. | | | | § 18.
… Stk. 2. Det er
en betingelse for, at en sag kan overgå til behandling efter
reglerne om førtidspension, at sagen har været
forelagt kommunens rehabiliteringsteam. | | 3. I § 18, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Kommunen kan dog træffe
afgørelse om, at en sag overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forudgående
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen
vurderer, at det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne
ikke kan forbedres, og sundhedskoordinatoren har udtalt sig i
sagen, eller personen er terminalt syg.« | | | | § 19.
… Stk.
2-4. | | 4. I § 19 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med ministeren
for sundhed og ældre fastsætte nærmere regler om
tilrettelæggelsen og indholdet af sundhedskoordinatorens
inddragelse i sager efter § 18, stk. 2.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som ændret ved § 3 i
lov nr. 1868 af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9.
Kommunalbestyrelsen skal oprette et rehabiliteringsteam.
Rehabiliteringsteamet er et dialog- og koordineringsforum, som
afgiver en indstilling i alle sager, inden der træffes
beslutning om og tilkendes ressourceforløb, fleksjob,
tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og
førtidspension. Indstillingen skal indeholde
rehabiliteringsteamets vurderinger i forhold til borgerens
muligheder for at opnå beskæftigelse eller uddanne sig.
Herudover afgiver rehabiliteringsteamet indstilling i sager om
jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2, og i
sygedagpengesager, hvor personen er visiteret til kategori 3 efter
§ 12 i lov om sygedagpenge. Stk.
2-3. … | | 1. I § 9, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »førtidspension«: », jf. dog §
17, stk. 4, og § 18, stk. 2, i lov om social
pension.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2016. Stk. 2. §
1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse på ansøgninger
om førtidspension indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse. |
|