Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. maj 2016
Forslag
til
Lov om elektroniske cigaretter m.v.1)2)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1. Denne lov gælder
for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin,
der ikke er godkendt ved en markedsføringstilladelse efter
lov om lægemidler eller i medfør af EU-retlige regler
om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for
godkendelse af humanmedicinske lægemidler, eller som
markedsføres som medicinsk udstyr forsynet med
CE-mærkning i overensstemmelse med bekendtgørelse om
medicinsk udstyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kapitel
2, § 15, stk. 1, og kapitel 7 omfatter foruden elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, der er
nævnt i stk. 1, elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere uden nikotin.
§ 2. I denne lov forstås
ved:
1) Elektronisk
cigaret med nikotin: Et produkt, der kan anvendes til forbrug af
nikotinholdig damp gennem et mundstykke, eller dele af et
sådant produkt, herunder en patron, en genopfyldelig tank og
en anordning uden patron eller genopfyldelig tank. Elektroniske
cigaretter kan være til engangsforbrug eller genopfyldelige
ved hjælp af en genopfyldningsbeholder og en genopfyldelig
tank eller genlades med engangspatroner.
2)
Genopfyldningsbeholder med nikotin: En beholder, der indeholder en
nikotinholdig væske, som kan anvendes til genopfyldning af en
elektronisk cigaret med nikotin.
3) Elektronisk
cigaret uden nikotin: Et produkt, der kan anvendes til forbrug af
en ikkenikotinholdig damp gennem et mundstykke, eller dele af et
sådant produkt, herunder en patron, en genopfyldelig tank og
en anordning uden patron eller genopfyldelig tank. Elektroniske
cigaretter kan være til engangsforbrug eller genopfyldelige
ved hjælp af en genopfyldningsbeholder og en genopfyldelig
tank eller genlades med engangspatroner.
4)
Genopfyldningsbeholder uden nikotin: En beholder, der indeholder en
væske uden nikotin, som kan anvendes til genopfyldning af en
elektronisk cigaret uden nikotin.
5) Fabrikant:
Enhver fysisk eller juridisk person, som fremstiller en elektronisk
cigaret eller en genopfyldningsbeholder med nikotin eller får
dem konstrueret eller fremstillet og markedsført under sit
navn eller varemærke.
6)
Importør: Ejeren af eller en fysisk eller juridisk person
med rådighedsret over elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere med nikotin, der er blevet ført ind
på EU's område.
7)
Distributør: Enhver fysisk eller juridisk person, bortset
fra en fabrikant eller importør, som markedsfører
elektroniske cigaretter eller genopfyldningsbeholdere med nikotin
med undtagelse af salg til forbrugerne.
8)
Detailforhandler: Enhver fysisk eller juridisk person, der
markedsfører elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere med nikotin til forbrugerne.
9)
Markedsføring: At gøre elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin tilgængelige for
forbrugere mod eller uden betaling, herunder ved fjernsalg. I
tilfælde af fjernsalg på tværs af grænser
anses produktet for at være blevet markedsført i det
land, hvori forbrugeren befinder sig.
10) Fjernsalg
på tværs af grænser: Fjernsalg til forbrugere,
hvor forbrugeren på tidspunktet for bestilling af produktet
fra en detailforhandler befinder sig i et andet EU-/EØS-land
end det land, hvor detailforhandleren er etableret.
Kapitel 2
Anvendelse af elektroniske cigaretter
med eller uden nikotin
§ 3. Det er ikke tilladt at
anvende elektroniske cigaretter med eller uden nikotin i eller
på
1)
børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler,
institutioner med udbud af 3-årige gymnasiale
ungdomsuddannelser, opholdssteder og lign., der har optaget
børn og unge under 18 år, jf. dog stk. 2 og 3,
2) dagplejehjem
og andre lokaler til brug for dagpleje, der indgår i den
kommunale dagpleje og puljeordninger, jf. §§ 20 og 21 i
lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, i
det tidsrum, der passes børn, jf. dog stk. 4,
3) kollektive
transportmidler, herunder danske passagerskibe og dansk og
udenlandsk registrerede passagerluftfartøjer, der opererer i
henhold til dansk driftstilladelse, uanset om skibet eller
luftfartøjet befinder sig uden for dansk territorium, jf.
dog stk. 5 og 6, og
4) taxaer.
Stk. 2. På
anbringelsessteder målrettet børn og unge under 18
år, der også fungerer som bolig for de unge, kan
ledelsen på stedet tillade, at de unge anvender elektroniske
cigaretter udendørs på institutionens
område.
Stk. 3. På
sikrede afdelinger på døgninstitutioner og delvis
lukkede døgninstitutioner, der også fungerer som bolig
for unge under 18 år, kan ledelsen på stedet tillade,
at unge anvender elektroniske cigaretter i lokaler, der er
særligt tilegnet dette formål, på deres egne
værelser og udendørs på institutionens
område.
Stk. 4. Det er
ikke tilladt at anvende elektroniske cigaretter i lokaler omfattet
af stk. 1, nr. 2, hvis lokalet primært er indrettet som
børnenes lege- og opholdsrum.
Stk. 5.
Forbuddet i stk. 1, nr. 3, finder ikke anvendelse, for så
vidt angår passagerskibe, i området på skibet,
som er forbeholdt besætningen, og hvortil skibets passagerer
ikke har adgang.
Stk. 6. På
passagerskibe kan ledelsen tillade, at passagererne anvender
elektroniske cigaretter udendørs, i kahytter og i rum eller
kabiner, der er indrettet til dette formål.
§ 4. Lederen eller
arbejdsgiveren skal på uddannelsesinstitutioner og
arbejdspladser, der ikke er omfattet af § 3, stk. 1, og
på steder, hvortil offentligheden har adgang, udarbejde en
skriftlig politik for anvendelse af elektroniske cigaretter.
Politikken skal være tilgængelig for brugere,
medarbejdere og besøgende.
Stk. 2.
Politikken, jf. stk. 1, skal som minimum indeholde oplysning om,
hvorvidt og i givet fald hvor der må anvendes elektroniske
cigaretter.
Kapitel 3
Markedsføring af elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin
Anmeldelsespligt
§ 5. Elektroniske cigaretter
og genopfyldningsbeholdere med nikotin må kun
markedsføres her i landet, hvis de er anmeldt til
Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 2.
Anmeldelse skal indgives af fabrikanter og importører, der
ønsker at markedsføre en elektronisk cigaret eller en
genopfyldningsbeholder med nikotin, senest 6 måneder
før den påtænkte markedsføring.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om de
oplysninger og erklæringer, der skal ledsage en anmeldelse
efter stk. 1, Sikkerhedsstyrelsens behandling af anmeldelsen, og
hvilke produktændringer der kræver, at der indgives en
ny anmeldelse.
§ 6. Sikkerhedsstyrelsen
offentliggør og opdaterer på sin hjemmeside en liste
over elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med
nikotin, der er anmeldt efter § 5, stk. 1, og oplysninger og
erklæringer, der er modtaget efter regler fastsat efter
§ 5, stk. 3, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen offentliggør dog ikke oplysninger om
drifts- eller forretningsforhold, der er undtaget fra aktindsigt
efter § 30, nr. 2, i lov om offentlighed i forvaltningen.
Kvalitet og
sammensætning
§ 7. Fabrikanter og
importører, der har indgivet anmeldelse efter § 5, stk.
1, skal sikre, at elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin, som de markedsfører, er
af tilfredsstillende kvalitet, sammensætning og sikkerhed,
jf. stk. 2.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
kvalitet, sammensætning og sikkerhed af elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, herunder krav
til indholdsstoffer og foranstaltninger til beskyttelse mod
beskadigelse og væskeudsivning. Ministeren kan bl.a.
fastsætte regler om mængden af tilladte indholdsstoffer
og regler om, at visse stoffer ikke må indgå i
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin.
Mærkning og
sundhedsadvarsel
§ 8. Sundheds- og
ældreministeren fastsætter regler om mærkning af
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin,
herunder regler om forbud mod at benytte elementer eller træk
i mærkningen, der kan give et fejlagtigt billede af
produkternes formål, anvendelse eller virkninger.
§ 9. Fabrikanter og
importører, der har indgivet anmeldelse efter § 5, stk.
1, skal sikre, at elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin, som de markedsfører, er
forsynet med en sundhedsadvarsel, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
affattelse, form og placering af sundhedsadvarslen.
Kapitel 4
Indsamling af oplysninger, pligt til
at træffe sikkerhedsforanstaltninger m.v.
Sundhedsskadelige
virkninger
§ 10. Fabrikanter og
importører, der har indgivet anmeldelse efter § 5, stk.
1, og distributører af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin skal for produkter, som de
markedsfører, etablere og opretholde et system til
indsamling af oplysninger om alle formodede sundhedsskadelige
virkninger ved produkterne.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om det system, der er nævnt i stk. 1,
herunder regler om de oplysninger, der skal registreres, og de
tekniske krav til systemet.
Pligt til at træffe
sikkerhedsforanstaltninger
§ 11. Finder eller har en
fabrikant eller importør, der har indgivet anmeldelse efter
§ 5, stk. 1, eller en distributør af elektroniske
cigaretter eller genopfyldningsbeholdere med nikotin grund til at
tro, at en elektronisk cigaret eller genopfyldningsbeholder med
nikotin, som denne markedsfører eller påtænker
at markedsføre, ikke lever op til de krav, der fremgår
af § 7, stk. 1, § 9, stk. 1, eller af regler fastsat i
medfør af § 7, stk. 2, § 8 eller § 9, stk. 2,
skal denne straks træffe de fornødne foranstaltninger
for at bringe produktet i overensstemmelse med disse regler og om
nødvendigt tilbagetrække eller tilbagekalde det fra
markedet.
Stk. 2.
Fabrikanter, importører eller distributører, der
træffer de i stk. 1 nævnte foranstaltninger,
underretter straks Sikkerhedsstyrelsen herom med angivelse af
oplysninger om den eventuelle sundheds- og sikkerhedsmæssige
risiko, som produktet vurderes at udgøre, de
foranstaltninger, der er truffet, og resultatet af disse
foranstaltninger.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen kan anmode den, der har givet underretning
efter stk. 2, om nærmere oplysninger om risikoen og de trufne
foranstaltninger.
Indberetning af
oplysninger til Sikkerhedsstyrelsen
§ 12. Fabrikanter og
importører, der har indgivet anmeldelse efter § 5, stk.
1, skal for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med
nikotin, som de markedsfører, senest den 1. april hvert
år indberette oplysninger for det foregående år
om salgsvolumen, forbrugergruppers præferencer, salgskanaler
og eventuelle resumeer af markedsundersøgelser til
Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan indhente de oplysninger, der indberettes
efter stk. 1, hos Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at
følge markedsudviklingen for elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin og for bl.a. at vurdere, om
brugen af disse produkter fører til nikotinafhængighed
og tobaksforbrug blandt unge og ikkerygere.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om de oplysninger, der skal indberettes til
Sikkerhedsstyrelsen efter stk. 1.
Kapitel 5
Fjernsalg på tværs af
grænser
Registreringspligt
§ 13. Den, der vil
markedsføre elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin til forbrugere her i landet
eller i et andet EU-/EØS-land ved fjernsalg på
tværs af grænser, skal, inden markedsføringen
påbegyndes, lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen.
Markedsføringen må først påbegyndes,
når Sikkerhedsstyrelsen har bekræftet, at
registreringen har fundet sted.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om de oplysninger, der skal ledsage en registrering efter
stk. 1, og styrelsens behandling af registreringen.
Stk. 3. Ved
ændringer i oplysningerne registreret efter regler fastsat i
medfør af stk. 2 har den registrerede pligt til at give
meddelelse herom til Sikkerhedsstyrelsen. Erhvervs- og
Vækstministeren fastsætter nærmere regler om
meddelelsespligten efter 1. pkt.
§ 14. Sikkerhedsstyrelsen
offentliggør og opdaterer løbende på sin
hjemmeside en liste over detailforhandlere, der er registreret
efter § 13, stk. 1.
Kapitel 6
Forbud mod markedsføring over
for personer under 18 år
§ 15. Det er ikke tilladt at
markedsføre elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin over for personer under
18 år.
Stk. 2.
Detailforhandlere af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin, der er registreret efter
§ 13, stk. 1, skal drive et alderskontrolsystem, jf. stk.
3.
Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
alderskontrolsystemet, herunder om krav til systemet og om
detailforhandlerens pligt til at give Sikkerhedsstyrelsen
oplysninger om systemets indhold og anvendelse.
Kapitel 7
Reklame m.v.
§ 16. Der må ikke
reklameres for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
med eller uden nikotin over for offentligheden.
Stk. 2. Ved
reklame forstås enhver handling i erhvervsøjemed, som
har til formål at fremme salget af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, eller som har dette
som en direkte eller indirekte virkning.
Stk. 3. Ved
offentligheden forstås alle borgere med undtagelse af
personer, der beskæftiger sig erhvervsmæssigt med
produktion, import eller salg af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin.
§ 17. Der må ikke ydes
økonomisk eller anden støtte til radioprogrammer,
arrangementer, aktiviteter, enkeltpersoner el.lign. med det
formål eller den direkte eller indirekte virkning, at salget
af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller
uden nikotin fremmes.
§ 18. Sundheds- og
ældreministeren fastsætter nærmere regler om
reklame m.v. for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
med og uden nikotin.
Kapitel 8
Kontrol og forbud mod
markedsføring
Sikkerhedsstyrelsens
kontrolvirksomhed
§ 19. Sikkerhedsstyrelsen
fører kontrol med overholdelse af reglerne i kapitel 3-6 og
regler fastsat i medfør heraf. Det gælder dog ikke
§ 15, stk. 1.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan af fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af elektroniske
cigaretter eller genopfyldningsbeholdere med nikotin kræve at
få meddelt alle oplysninger, der er nødvendige for at
udøve kontrollen efter stk. 1.
§ 20. Sikkerhedsstyrelsen kan
i kontroløjemed, jf. § 19, stk. 1, foretage
registersamkøring af oplysninger fra egne registre og
offentligt tilgængelige oplysninger, der er indhentet hos
andre offentlige myndigheder.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan indhente ikkeoffentligt tilgængelige
oplysninger fra offentlige myndigheder med henblik på
registersamkøring i kontroløjemed, i det omfang det
er af væsentlig betydning for at udøve kontrollen
efter § 19, stk. 1.
§ 21. For at tilvejebringe
oplysninger til brug for gennemførelse af kontrollen efter
§ 19, stk. 1, har Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter hos
fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandlere af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin. Politiet yder om
nødvendigt Sikkerhedsstyrelsen bistand hertil.
§ 22. Sikkerhedsstyrelsen kan
uden betaling og mod kvittering udtage elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin hos fabrikanter,
importører, distributører og detailforhandlere af
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere til brug for
kontrollen efter § 19, stk. 1.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan foretage eller få foretaget en
teknisk undersøgelse af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin udtaget i medfør af stk.
1.
Tilsyn og kontrol
udført af andre myndigheder
§ 23. Tilsynet med
overholdelsen af bestemmelserne i kapitel 2 varetages af
Arbejdstilsynet, jf. § 79 a i lov om arbejdsmiljø og
§ 66 a i offshoresikkerhedsloven, Søfartsstyrelsen, jf.
§ 20 a i lov om sikkerhed til søs, og transport- og
bygningsministeren, jf. § 150 f i lov om luftfart.
§ 24. Forbrugerombudsmanden
fører tilsyn med overholdelse af reglerne i kapitel 7 og
regler udstedt i medfør heraf. Tilsynet føres efter
markedsføringslovens regler.
Forbud mod
markedsføring m.v.
§ 25. Sikkerhedsstyrelsen kan
forbyde markedsføring af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin, hvis
1) produkterne
markedsføres her i landet uden at være anmeldt efter
§ 5, stk. 1,
2) produkterne
ikke opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 9, stk. 1, eller i
regler fastsat i medfør af § 7, stk. 2, § 8 eller
§ 9, stk. 2, eller
3) der ikke er
sket indberetning efter § 12, stk. 1.
§ 26. Sikkerhedsstyrelsen kan
i de tilfælde, der fremgår af § 25, nr. 1 og 2,
eller såfremt styrelsen i øvrigt måtte vurdere,
at produkterne udgør en alvorlig risiko for menneskers
sundhed, påbyde fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin at trække
produkterne tilbage fra markedet eller tilbagekalde dem fra
forbrugerne.
§ 27. Konstaterer
Sikkerhedsstyrelsen, eller har styrelsen rimelig grund til at tro,
at bestemte elektroniske cigaretter eller genopfyldningsbeholdere
med nikotin eller en bestemt type elektronisk cigaret eller
genopfyldningsbeholder med nikotin, der må formodes at
opfylde kravene i denne lov og i regler fastsat i medfør af
loven, vil kunne udgøre en alvorlig risiko for menneskers
sundhed, kan styrelsen midlertidigt forbyde markedsføringen
af produkterne.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen underretter straks Europa-Kommissionen og de
kompetente myndigheder i de øvrige EU-/EØS-lande om
midlertidige forbud udstedt efter stk. 1.
§ 28. Sikkerhedsstyrelsen kan
oplyse offentligheden om risikoen ved elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin, når der er meddelt et
forbud eller påbud efter §§ 25 eller 26 eller
§ 27, stk. 1.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan ikke ved oplysning efter stk. 1 videregive
oplysninger om drifts- eller forretningsforhold, der er undtaget
fra aktindsigt efter § 30, nr. 2, i lov om offentlighed i
forvaltningen, medmindre dette er nødvendigt for at beskytte
forbrugernes sundhed eller sikkerhed.
§ 29. Sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler med henblik
på gennemførelse af EU-retsakter, der forbyder
bestemte elektroniske cigaretter eller genopfyldningsbeholdere med
nikotin eller en bestemt type elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere med nikotin.
Kapitel 9
Digital kommunikation
§ 30. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Sikkerhedsstyrelsen om forhold, som er
omfattet af kapitel 3-5, § 15, stk. 2, §§ 19-22 og
§§ 25-28 og kapitel 10 eller 11 eller af regler fastsat i
medfør heraf, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Kapitel 10
Klageadgang
§ 31. Sikkerhedsstyrelsens
afgørelser truffet efter denne lov eller efter regler
fastsat i medfør af denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 11
Gebyrer
§ 32. Sikkerhedsstyrelsen
opkræver et gebyr for anmeldelse efter § 5, stk. 1, og
for årlig opretholdelse af anmeldelsen.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra opkrævningen af gebyrer efter stk. 1.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om størrelsen og opkrævningen af
gebyrer efter stk. 1.
Kapitel 12
Straf
§ 33. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lov, straffes med bøde den,
der
1)
overtræder § 3, stk. 1 og 4, § 4, § 9, stk. 1,
§ 10, stk. 1, § 11, stk. 1, § 15, stk. 1 og 2,
§ 16, stk. 1, eller § 17,
2) undlader at
efterkomme anmeldelsespligten i § 5, stk. 1 og 2,
3) undlader at
efterkomme registreringspligten i § 13, stk. 1,
4)
overtræder forbud meddelt efter § 25 eller § 27,
stk. 1, eller
5) undlader at
efterkomme et påbud eller en oplysningspligt, der har hjemmel
i § 11, stk. 2 eller 3, § 12, stk. 1, § 19, stk. 2,
eller § 26.
Stk. 2. I
regler, der fastsættes i medfør af § 7, stk. 2,
§ 8, § 9, stk. 2, § 10, stk. 2, § 12, stk. 3,
§ 13, stk. 2, § 15, stk. 3, og § 18, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelserne i reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 13
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 34. Loven træder i
kraft den 7. juni 2016.
Stk. 2.
Fabrikanter og importører kan markedsføre
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, der
er fremstillet før den 20. november 2016, efter de hidtil
gældende regler indtil den 7. juni 2017.
Stk. 3.
Fabrikanter og importører, der den 7. juni 2016
markedsfører elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin, der opfylder bestemmelserne i
denne lov og regler fastsat i medfør heraf, skal indgive
anmeldelse til Sikkerhedsstyrelsen efter § 5, stk. 1, senest
den 20. november 2016.
Stk. 4. For
aftaler, der er indgået før den 7. juni 2016, finder
bestemmelsen i § 17 dog først anvendelse fra den 7.
juni 2018, medmindre aftalen har grænseoverskridende virkning
og vedrører elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin.
§ 35. Den, der den 7. juni
2016 udfører aktiviteter omfattet af § 13, stk. 1, i
overensstemmelse med de hidtil gældende regler og
ønsker at fortsætte disse aktiviteter efter denne
dato, skal senest den 20. august 2016 lade sig registrere efter
§ 13, stk. 1.
Ændringer i anden
lovgivning
§ 36. I lov
om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 20.
april 2013, som ændret ved § 1 i lov nr. 518 af 26. maj
2014 og § 2 i lov nr. 542 af 24. april 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»medicinsk udstyr,«: »tobaksvarer og lignende
nikotinholdige produkter,«.
§ 37. I lov
om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7.
september 2010, som ændret ved lov nr. 1869 af 29. december
2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 79 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lovgivningen om røgfri
miljøer.« til: »lovgivningen om røgfri
miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter
m.v.«
2. I
§ 79 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »lovgivningen om røgfri
miljøer« til: »lovgivningen om røgfri
miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter
m.v.«
§ 38. I lov
om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af
17. januar 2014, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 724
af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lov om røgfri miljøer« til:
»lov om røgfri miljøer og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v.«
2. I
§ 20 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »lov om røgfri miljøer« til:
»lov om røgfri miljøer og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v.«
§ 39. I lov
om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 28. august
2013, som ændret senest ved lov nr. 1896 af 29. december
2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 150 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lovgivningen om røgfri
miljøer.« til: »lovgivningen om røgfri
miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter
m.v.«
2. I
§ 150 f, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »lovgivningen om røgfri
miljøer« til: »lovgivningen om røgfri
miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter
m.v.«
§ 40. I
offshoresikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 1.
juli 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 66 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lovgivningen om røgfri
miljøer.« til: »lovgivningen om røgfri
miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske cigaretter
m.v.«
2. I
§ 66 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »loven« til: »lovgivningen om
røgfri miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske
cigaretter m.v.«
Evaluering
§ 41. Sundheds- og
ældreministeren gennemfører en evaluering af lovens
kapitel 2, der offentliggøres senest den 20. maj 2018.
§ 42. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1.
2)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU
(informationsproceduredirektivet).