Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 26. april 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Sundheds- og ældreministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 5-7 og 10. Radikale Venstres medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2-4, 8 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2016 og var til 1. behandling den 1. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 22. december 2015 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 136. Den 26. februar 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og RV) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
under nr. 1, 5-7 og 10 stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de under nr. 2-4, 8 og 9 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1, 5-7 og 10 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
2-4, 8 og 9 stillede ændringsforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bakker op om selve lovliggørelsen af elektroniske cigaretter
med nikotin, men lovforslaget er desværre behæftet med
så meget regulering, registrering og overflødigt
bureaukrati, at LA ikke kan støtte det. I England har man
bestemt, at det kun er produkter, som kan indeholde nikotinholdig
e-væske, der skal registreres, og gebyret er 2.200 kr. for
registrering og 600 kr. årligt for vedligeholdelse. I Danmark
er de tilsvarende gebyrer 36.900 kr. pr. produkt for registrering
og 14.700 kr. årligt for vedligeholdelse, og da det p.t.
gælder for alle enheder, kan det løbe op i en meget
voldsom årlig udgift. Den detaljerede regulering
vedrørende størrelser på flasker på maks.
10 ml og tanke på maks. 2 ml lader også til at
være unødig regulering.
Lovforslaget er et eksempel på, at
myndighederne såvel i Danmark som i EU går langt over
stregen i forhold til at regulere og lovgive om forhold, som kun
går ud over den enkelte borger, og som man derfor burde lade
den enkelte borger selv træffe beslutninger om. Politikerne
skal ikke overtage hver enkelt borgers private ansvar, men
tværtimod lade alle sunde og raske borgere bestemme over
deres egen krop og træffe beslutninger om egne forhold.
Lovforslaget kunne have medført en
god og tiltrængt liberalisering, men drukner i regulering og
bureaukrati, og derfor er Liberal Alliance imod det.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 1-9 stillede ændringsforslag.
Radikale Venstres medlem af udvalget er
enig med de toneangivende organisationer, der ønsker, at
elektroniske cigaretter på grund af deres
kræftfremkaldende stoffer sidestilles med almindelige
cigaretter. Det er bl.a. Kræftens Bekæmpelse,
Lægeforeningen, Hjerteforeningen og Dansk Selskab for
Folkesundhed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Note
2 til titlen affattes således:
»2) Loven
har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU
(informationsproceduredirektivet).«
[Ændring af henvisning]
Til § 1
Af et mindretal
(RV):
2) I
stk. 2 udgår »kapitel
2,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Til kapitel 2
3)
Kapitlet (§§ 3 og 4) udgår.
[Udeladelse af bestemmelser om
anvendelse af elektroniske cigaretter med eller uden nikotin som
følge af ændringsforslag nr. 8]
Til § 33
4) I
stk. 1, nr. 1, udgår
»§ 3, stk. 1 og 4,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Til § 34
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 1-3 ændres »den 20. maj« til: »den 7.
juni«.
[Ændres for at overholde EU's
notifikationsprocedures standstillperiode]
6) I
stk. 4 ændres »For aftaler,
der er indgået før den 20. maj 2016, træder
bestemmelsen i § 17 dog først i kraft den 20. maj
2018« til: »For aftaler, der er indgået
før den 7. juni 2016, finder bestemmelsen i § 17 dog
først anvendelse fra den 7. juni 2018«.
[Lovteknisk ændring og
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr.
5]
Til § 35
7)
Datoen »den 20. maj« ændres til: »den 7.
juni«.
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 5]
Til § 37
Af et mindretal
(RV):
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 37. I lov om
røgfri miljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 512
af 6. juni 2007, som ændret ved lov nr. 532 af 26. maj 2010
og lov nr. 607 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 3 indsættes i kapitel
1:
Ȥ 3 a. Lovens
bestemmelser om rygning gælder også for brug af
elektroniske cigaretter med eller uden nikotin, jf. lov om
elektroniske cigaretter m.v.««
[Ændring af lov om
arbejdsmiljø udelades, og i stedet ændres lov om
røgfri miljøer, således at lovens bestemmelser
om rygning også gælder for brug af elektroniske
cigaretter]
Til § 38-40
9)
Paragrafferne udgår.
[Ændringer af lov om
sikkerhed til søs, lov om luftfart og
offshoresikkerhedsloven udelades]
Til § 40
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV):
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
66 a, stk. 1, 2. pkt., ændres »loven« til:
»lovgivningen om røgfri miljøer og kapitel 2 i
lov om elektroniske cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at note 2 ændres
til »Loven har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU (informationsproceduredirektivet).«
Ændringen foreslås, for at note
2 er retvisende, i forhold til hvilket direktiv der er notificeret
efter.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det ved ændringsforslag nr. 3
foreslås, at lovforslagets kapitel 2 udgår.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovforslagets
kapitel 2 om anvendelse af elektroniske cigaretter med eller uden
nikotin udgår. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med, at det i ændringsforslag nr. 8
foreslås bestemt, at reglerne om rygning i lov om
røgfri miljøer også skal gælde for brug
af elektroniske cigaretter med eller uden nikotin.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det ved ændringsforslag nr. 3
foreslås, at lovforslagets kapitel 2 udgår.
Til nr. 5
Det foreslås, at lovens
ikrafttrædelsesdato i den foreslåede § 34, stk. 1,
ændres fra den 20. maj 2016 til den 7. juni 2016.
Ændringen er nødvendig for at
overholde den standstillperiode, der følger af EU's
notifikationsprocedure, jf. bilag 7.
Til nr. 6
Det foreslås, at ordlyden i den
foreslåede § 34, stk. 4, ændres fra »For
aftaler, der er indgået før den 20. maj 2016,
træder bestemmelsen i § 17 dog først i kraft den
20. maj 2018« til: »For aftaler, der er indgået
før den 7. juni 2016, finder bestemmelsen i § 17 dog
først anvendelse den 7. juni 2018«.
Ændringen er en konsekvensrettelse
som følge af ændringen af lovens
ikrafttrædelsesdato i lovforslagets § 34, stk. 1.
Til nr. 7
Det foreslås, at datoen i den
foreslåede § 35 ændres fra »den 20. maj
2016« til: »den 7. juni 2016«.
Ændringen er en konsekvensrettelse
som følge af ændringen af lovens
ikrafttrædelsesdato i lovforslagets § 34, stk. 1.
Til nr. 8
Der foreslås indsat en bestemmelse i
lov om røgfri miljøer om, at lovens bestemmelser om
rygning også skal gælde for brug af elektroniske
cigaretter med eller uden nikotin. Ændringsforslaget
indebærer således, at brug af elektroniske cigaretter
med eller uden nikotin sidestilles med tobaksrygning ved
anvendelsen af reglerne i lov om røgfri miljøer.
Samtidig indebærer
ændringsforslaget, at ændringen af
arbejdsmiljøloven i den hidtidige affattelse af
lovforslagets § 37 udelades. Ændringen af
arbejdsmiljøloven vil indebære, at Arbejdstilsynets
tilsyns- og påbudskompetence med hensyn til overholdelsen af
lov om røgfri miljøer udstrækkes til også
at gælde for overholdelse af reglerne om brug af elektroniske
cigaretter i lovforslagets kapitel 2. Dette savner
selvstændigt formål, når det samtidig
foreslås, at lovforslagets kapitel 2 udgår, og at
reguleringen af brugen af elektroniske cigaretter i stedet skal
fremgå af lov om røgfri miljøer, hvilket
naturligvis også indebærer, at Arbejdstilsynets
eksisterende kompetence også vil gælde for brug af
elektroniske cigaretter.
Til nr. 9
Det foreslås, at lovforslagets
§§ 38-40 udgår. Ved de pågældende
bestemmelser ændres lov om sikkerhed til søs, lov om
luftfart og offshoresikkerhedsloven, således at henholdsvis
Søfartsstyrelsens, transportministerens og
beskæftigelsesministerens tilsyns- og påbudskompetencer
med hensyn til overholdelsen af lov om røgfri miljøer
udstrækkes til også at gælde for overholdelse af
reglerne om brug af elektroniske cigaretter i lovforslagets kapitel
2. Dette savner selvstændigt formål, når det
samtidig foreslås, at lovforslagets kapitel 2 udgår, og
at reguleringen af brugen af elektroniske cigaretter i stedet skal
fremgå af lov om røgfri miljøer, hvilket
naturligvis også indebærer, at de
pågældende myndigheders eksisterende kompetencer
også vil gælde for brug af elektroniske cigaretter.
Til nr. 10
Det foreslås, at der til den
foreslåede § 40 tilføjes et nyt nummer med
følgende ordlyd: » I § 66 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »loven« til: »lovgivningen om
røgfri miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske
cigaretter m.v.«
Ændringen foreslås af
lovtekniske årsager.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Erik Christensen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S) Yildiz
Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl
(SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 144
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Notat om implementering af
tobaksvaredirektivet | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Forslag om høring om
lovforslaget | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Orientering vedr. ændret
ikrafttrædelse for L 144, fra sundheds- og
ældreministeren | 8 | Ændringsforslag fra sundheds- og
ældreministeren | 9 | 2. udkast til betænkning |
|