Fremsat den 26. februar 2016 af sundheds-
og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Reel ret til hurtig udredning og udvidet
frit sygehusvalg ved 30 dages ventetid på behandling
m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1202 af 14. november 2014, som ændret senest ved lov nr. 129
af 16. februar 2016, foretages følgende ændringer:
1. §
87 affattes således:
Ȥ 87. En person, som er
omfattet af § 82 b, kan vælge at blive helt eller
delvist udredt på et af de sygehuse eller en af de klinikker
m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter
stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen af kapacitetsmæssige årsager ikke
inden for 1 måned kan tilbyde personen endelig udredning ved
egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter. Kan bopælsregionen af faglige årsager, jf.
§ 82 b, ikke inden for 1 måned tilbyde en henvist
person, jf. 1. pkt., endelig udredning ved egne sygehuse eller et
af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter, kan personen
vælge at få dele af udredningsforløbet, hvor
ventetiden forlænges af kapacitetsmæssige
årsager, udført på et aftalesygehus, jf. stk.
4.
Stk. 2. En
person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor
patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse
af henvisningen på regionsrådets sygehus.
Stk. 3. En
person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling
på et regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet
på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer
datoen.
Stk. 4. Danske
Regioner indgår aftale med de privatejede sygehuse, klinikker
m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i udlandet, som ønsker at
indgå aftale om behandling af patienter efter stk. 1-3 og
§ 82 a.
Stk. 5.
Regionsrådene kan bemyndige Danske Regioner til på
deres vegne at indgå aftaler efter stk. 4.
Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
1)
afgrænsning af og vilkår for udredning og behandling,
der er omfattet af stk. 1-3, og kan herunder undtage bestemte
udrednings- og behandlingsformer,
2) krav til
indhold og udformning af informationsmateriale vedrørende
udredning og behandling samt regionsrådenes forpligtelser til
at oplyse om udredning og behandling, der er omfattet af stk. 1-3,
og
3) krav til
dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v., der
indgår aftale efter stk. 4.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. oktober 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Reel ret til hurtig
udredning | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Udvidet frit
sygehusvalg ved 30 dages ventetid på behandling | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker at styrke
patienternes rettigheder, så de får bedre mulighed for
selv at vælge unødig ventetid fra.
Af samme årsag følger det af
regeringsgrundlaget, at regeringen vil give alle patienter en reel
ret til hurtig udredning. Hvis der ikke er kapacitet til at udrede
en patient inden for 1 måned (30 dage) på de offentlige
sygehuse, skal man have mulighed for at få hjælp et
andet sted. Det betyder, at hele eller dele af udredningen skal
kunne udføres på private hospitaler og klinikker, hvor
det er fagligt muligt, og hvor patienten ikke selv ønsker at
vente længere eller har valgt at acceptere det, fx fordi man
ønsker udredningen gennemført på et bestemt
offentligt sygehus.
Det følger endvidere af
regeringsgrundlaget, at alle patienter - uanset pengepung - skal
have ret til at vælge hurtig behandling, når ventetiden
på de offentlige sygehuse overstiger 1 måned. Det skal
både gælde mennesker med fysisk sygdom og mennesker med
psykisk sygdom.
Det foreslås derfor, at der
indføres en ret til udvidet frit sygehusvalg, når
regionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan tilbyde
udredning inden for 1 måned, og at der indføres en ret
til udvidet frit sygehusvalg ved mere end 1 måneds ventetid
på behandling.
Herudover foreslås en ret til udvidet
frit sygehusvalg i tilfælde, hvor bopælsregionen af
faglige årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde
endelig udredning ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter, såfremt ventetiden på dele
af udredningen også forlænges af
kapacitetsmæssige årsager.
Endelig har Sundheds- og
Ældreministeriets og Danske Regioners evaluering af
udredningsretten vist, at patienterne ofte oplever regionernes og
de enkelte sygehuses informationsmateriale som uensartet og
svært forståelig, ligesom de væsentligste
informationer ikke er tilstrækkeligt tydelige for
patienterne.
Derfor foreslås ministerens bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om regionsrådenes
forpligtelser til at oplyse patienterne om deres rettigheder
vedrørende udvidet frit sygehusvalg udvidet til også
at kunne fastsætte krav om indhold og udformningen af denne
information til patienterne.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Reel ret til
hurtig udredning
2.1.1. Gældende ret
Retten til hurtig udredning i
sygehusvæsenet blev vedtaget med lov nr. 1401 af 23. december
2012 og trådte i kraft den 1. september 2013. Med lov nr. 743
af 25. juni 2014, som trådte i kraft den 1. september 2014,
fik patienter med psykiske lidelser de samme rettigheder til hurtig
udredning i sygehusvæsenet, som gælder for somatiske
patienter.
Udredningsretten er fastlagt i sundhedsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014, og i
den såkaldte sygehusbekendtgørelse, jf.
bekendtgørelse nr. 958 af 29. august 2014.
Herudover er reglerne nærmere beskrevet
i vejledning nr. 10351 af 19. december 2014 om frit sygehusvalg,
udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information
til henviste patienter. Denne vejledning retter sig til
regionsrådene, de offentlige sygehuse, private
specialsygehuse og private sygehuse og klinikker m.fl.
Det fremgår af sundhedslovens § 82
b, stk. 1, at regionsrådet i bopælsregionen, til
personer, der er henvist til udredning på sygehus, jf. §
79, yder udredning ved sit sygehusvæsen, andre regioners
sygehuse eller private sygehuse og klinikker, som regionen har
indgået aftale med, jf. § 75, stk. 2, inden for 1
måned, såfremt det er fagligt muligt, jf. dog stk.
2.
Det er således udelukkende faglige
årsager, der kan begrunde, at udredningsfristen på 1
måned (30 dage) ikke overholdes. Faglige årsager kan fx
være, at der i et udredningsforløb nødvendigvis
skal indgå en periode, hvor udviklingen i patientens tilstand
og symptomer følges, eller at bestemte undersøgelser
nødvendigvis skal gennemføres i en bestemt
tidsmæssig rækkefølge.
Kapacitetsmæssige udfordringer af den
art, som kan løses ved at henvise til andre offentlige eller
private sygehuse, kan således ikke begrunde, at
udredningsfristen ikke opfyldes. Derimod kan mangel på en
meget speciel ressource, fx en særligt sjælden
ekspertise, som regionen allerede i fuldt omfang anvender, og som
det ikke er realistisk muligt for regionen at købe sig til,
udgøre en gyldig faglig grund til, at retten til hurtig
udredning inden for 1 måned ikke kan overholdes.
Det fremgår af § 82 b, stk. 2, at
såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1
måned, skal regionsrådet inden for samme måned
udarbejde en plan for det videre udredningsforløb.
Retten til at få en udredningsplan
gælder for alle patienter, som er henvist til
sygehusafdelinger uanset årsagen til, at udredningen ikke er
sket inden for 1 måned. Hvis en patient som led i
udredningstilbuddet har afslået undersøgelse på
andre sygehuse, har patienten også i det tilfælde ret
til en plan for det videre udredningsforløb.
Hvis en region af kapacitetsmæssige
årsager ikke kan efterleve udredningsretten på egne
sygehuse, er regionen forpligtet til at søge patienten
udredt på andre regioners sygehuse eller på private
sygehuse og klinikker, hvis disse kan tilbyde hurtigere udredning.
I forbindelse hermed skal regionen - hvis regionen ikke kan udrede
patienten inden for fristen på det sygehus, som patienten er
henvist til - oplyse patienten om på hvilket sygehus,
patienten kan tilbydes udredning inden for 1 måned.
Udredningsretten ændrer ikke ved, at
akutte patienter fortsat behandles og om nødvendigt
indlægges akut, ligesom hjerte- og kræftpakkerne sikrer
korte forløb i overensstemmelse med bekendtgørelsen
om maksimale ventetider ved behandling for kræft og visse
tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme, jf.
bekendtgørelse nr. 584 af 28. april 2015.
Patienten kan i medfør af det frie
sygehusvalg også vælge at blive henvist til et
regionalt sygehus i en anden region end sin bopælsregion, jf.
§ 79. I sådanne tilfælde skal fritvalgsregionen
også udrede patienten inden 1 måned, hvis det er
fagligt muligt. Det retlige ansvar for at efterkomme patientens ret
til hurtig udredning, herunder inddragelse af andre regioners
sygehuse samt private sygehuse og klinikker, samt for
tilrettelæggelse af en eventuel udredningsplan påhviler
dog fortsat patientens bopælsregion.
Under det udvidede frie sygehusvalg har
private sygehuse m.v. i dag ret til en aftale om at varetage
behandling, men ikke udredningsforløb eller dele heraf,
selvom regionen ikke er i stand til at tilbyde udredning inden for
1 måned. En region kan dog indgå aftaler med private
institutioner m.v. - fx efter udbud - om at løse
udredningsopgaver for regionen, så regionen kan opfylde sine
forpligtelser i forhold til udredningsretten.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen ønsker at styrke
patienternes rettigheder, så de får bedre mulighed for
selv at vælge unødig ventetid fra.
Derfor indgår det i regeringsgrundlaget,
at regeringen vil give alle patienter en reel ret til hurtig
udredning. Hvis der ikke er kapacitet til at udrede en patient
inden for 1 måned på de offentlige sygehuse, skal man
have mulighed for at søge hjælp et andet sted. Det
betyder, at hele eller dele af udredningen skal kunne
udføres på private hospitaler og klinikker, der har
indgået aftale herom, hvor det er fagligt muligt, og hvor
patienten ikke selv ønsker at vente længere eller
vælger at acceptere det, fx fordi man ønsker
udredningen gennemført på et bestemt offentligt
sygehus.
Hurtig udredning er helt central i
sundhedsindsatsen. For patienterne betyder et hurtigt
udredningsforløb, at man får klarhed over, hvad man
fejler, og at man hurtigst muligt kan komme i gang med behandlingen
og dermed komme tilbage til hverdagen med familie og arbejde.
Efter den gældende udredningsret er
regionsrådet i bopælsregionen ansvarlig for at yde
sygehushenviste patienter et tilbud om hurtig udredning inden 1
måned (30 dage) fra modtagelse af henvisningen. Regionerne
har siden rettighedens ikrafttræden den 1. september 2013 for
somatiske patienter og den 1. september 2014 for patienter med
psykiske lidelser (med endelig indfasning den 1. september 2015)
løbende arbejdet for at sikre nødvendig
implementering og efterlevelse af patienternes rettighed.
Det er dog langt fra alle omfattede patienter,
der tilbydes en sådan udredning inden for en måned, som
loven foreskriver. Behovet for en forbedring af patienternes
rettigheder understreges af en evaluering af udredningsretten
på det somatiske område (fysiske sygdomme), som er
udarbejdet af Sundheds- og Ældreministeriet og Danske
Regioner og offentliggjort i december 2015.
I henhold til evalueringen viser den
nationale, kvartalsvise monitorering af udredningsretten, at
andelen af patienter, der udredes inden for fristen på 30
dage, har ligget på et relativt stabilt niveau omkring 60
pct. for hele den evaluerede periode, dvs. fra 2. kvartal 2014 til
1. kvartal 2015. Det er således kun ca. 6 ud af 10 patienter,
der er omfattet af udredningsretten, som udredes inden for
fristen.
De seneste monitoreringstal, dvs. for 2. og 3.
kvartal 2015, viser ikke fremgang i antallet af registrerede,
gennemførte udredningsforløb inden for fristen.
Tværtimod blev blot 57 pct. af patienterne udredt til tiden i
både 2. og 3. kvartal 2015.
Den nuværende udredningsret er derfor
efter regeringens opfattelse ikke tilstrækkelig. Patienterne
er i for høj grad afhængige af regionernes evne til at
tilrettelægge effektive og hensigtsmæssige
udredningsforløb samt af, at regionerne har et
tilstrækkeligt godt overblik over egen kapacitet, den
tværregionale kapacitet og ledig kapacitet i privat regi.
Ordningen indebærer endvidere, at patienten alene kan
henholde sig til adgangen til at klage til Styrelsen for
Patientsikkerhed, såfremt regionen ikke lever op til
forpligtelsen.
Regeringen vil forbedre de nuværende
forhold for patienterne. Forslagets formål er således
en markant forbedring af den eksisterende ret til hurtig
udredning.
Det foreslås derfor i § 1 med en ny
bestemmelse i § 87, stk. 1, at en person, som er omfattet af
§ 82 b, kan vælge at blive helt eller delvist udredt
på et af de sygehuse eller en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke inden for 1 måned
kan tilbyde personen endelig udredning ved egne sygehuse eller et
af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter.
Der indføres hermed en reel ret til
hurtig udredning i form af en ret for patienten til udvidet frit
sygehusvalg, når regionen af kapacitetsmæssige
årsager ikke kan tilbyde udredning inden for 1
måned.
De nævnte patienter vil derved stå
med en ret til udvidet frit sygehusvalg i forhold til hele eller
dele af - formentlig ofte den tilbageværende del af -
udredningsforløbet og vil således kunne gøre
brug af et privat alternativ, når det offentliges
sygehusvæsens kapacitet ikke rækker.
Såfremt regionen allerede ved
henvisningens modtagelse er eller i løbet af en måned
bliver klar over, at det af kapacitetsmæssige årsager
ikke er muligt at tilbyde patienten endelig udredning inden for
denne måned, indtræder patientens ret til udvidet frit
sygehusvalg umiddelbart herefter, og vedkommende skal
følgelig orienteres herom.
Retten til udvidet frit sygehusvalg vil
ligeledes træde i kraft, når bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke har kunnet tilbyde
patienten udredning inden for 1 måned, dvs. fra og med dag 31
fra henvisningens modtagelse.
Det foreslås endvidere i § 87, stk.
1, 2. pkt., med en ny bestemmelse, at såfremt
bopælsregionen af faglige årsager ikke inden for 1
måned kan tilbyde en henvist person endelig udredning ved
egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter, kan personen vælge at få dele af
udredningsforløbet, hvor ventetiden forlænges af
kapacitetsmæssige årsager, udført på et
aftalesygehus.
Forslaget begrænses ikke kun til
patienter med fysiske sygdomme. Den nye patientrettighed vil
også skulle omfatte patienter med psykiske lidelser.
Med forslaget får de private sygehuse
ret til aftale om at varetage hele eller dele af et
udredningsforløb svarende til den eksisterende ret til
aftale om behandling efter det udvidede frie sygehusvalg i relation
til behandling.
2.2. Udvidet frit
sygehusvalg ved 30 dages ventetid på behandling
2.2.1. Gældende ret
Det udvidede frie sygehusvalg er fastlagt i
§ 87 i sundhedsloven og uddybet i §§ 19-23 i
bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v.
Herudover er reglerne om frit sygehusvalg,
udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information
til henviste patienter nærmere beskrevet i vejledning nr.
10351 af 19. december 2014.
Det fremgår af den gældende §
87, stk. 1, at en person, som er henvist til sygehusbehandling og
udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de
sygehuse, en af de klinikker m.v., som regionsrådene har
indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 2
måneder kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af
de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 2.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf.
§ 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen
er udredt, regnes fristen fra modtagelse af henvisningen på
regionsrådets sygehus. Det fremgår af den
nugældende § 87, stk. 2, at når personen er
henvist til behandling af alvorlig sygdom, er fristen, jf. stk. 1,
dog 1 måned.
Ansvaret for at tilbyde patienter udvidet frit
sygehusvalg efter disse regler påhviler sygehusvæsenet
i patientens bopælsregion.
Det udvidede frie sygehusvalg omfatter
således patienter, der er henvist til sygehusbehandling.
Henvisningen kan fx komme fra en alment praktiserende læge
eller praktiserende speciallæge, en anden sygehusafdeling,
herunder en akutmodtagelse, andre offentlige sygehuse eller private
sygehuse.
I den gældende lovgivning
differentieres, hvor lang ventetid der giver ret til udvidet frit
sygehusvalg. Hovedreglen er, at retten til udvidet frit sygehusvalg
indtræder, hvis patienten skal vente længere end 2
måneder (60 dage) på behandling. For patienter med
visse lidelser indtræder retten til udvidet frit sygehusvalg
dog allerede ved en ventetid på 1 måned (30 dage).
Der findes imidlertid en række
undtagelser til udgangspunktet om ret til udvidet frit sygehusvalg
i forbindelse med behandling, jf. kapitel 4 i bekendtgørelse
nr. 958 af 29. august 2014 om ret til sygehusbehandling m.v. Dette
gælder eksempelvis for patienter, der i psykiatrien
tvangsindlægges på røde papirer
(farlighedskriterium) i henhold til psykiatriloven og for
retspsykiatriske patienter. Videre gælder det udvidede frie
sygehusvalg ikke i forbindelse med henvisning til
organtransplantation, sterilisation, fertilitetsbehandling,
herunder refertilisationsbehandling, høreapparatbehandling,
kosmetisk behandling, kønsskifteoperation, eller ophold
på rekonvalescenthjem. Videre omfatter det heller ikke
forskningsmæssig, eksperimentel eller alternativ
behandling.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Hurtig og effektiv behandling af høj
kvalitet er en af regeringens vigtigste prioriteter.
Udredningsretten har grundlæggende
betydet en forbedring af patienternes retsstilling, selvom den
nuværende udredningsret ikke er tilstrækkelig og ikke
fungerer ordentligt.
For regeringen er det dog helt
afgørende, at hurtig udredning ikke sker på bekostning
af patienternes ret til at kunne vælge hurtig behandling.
Patienterne skal både sikres en ret til hurtig udredning og
en ret til hurtig behandling i det danske sundhedsvæsen.
Indførelsen af den differentierede
behandlingsret med henholdsvis 2 og 1 måneds frist har
betydet, at mange patienter har fået en længere
ventetid, uden at de kan benytte sig af det udvidede frie
sygehusvalg, når man sammenligner med fristen fra før
indførelsen af den differentierede behandlingsret.
Hertil kommer, at der er forskel i den
regionale tilrettelæggelse af den differentierede
behandlingsret, hvilket for patienterne betyder, at der kan
være forskellig praksis alt efter, hvilken region de er
bosiddende i.
Denne opdeling af patienterne ønsker
regeringen ikke. Regeringen vil derfor afskaffe den differentierede
ret til udvidet frit sygehusvalg og i stedet afløse den med
en ret til udvidet frit sygehusvalg for alle patienter - uanset
pengepung og hvor de bor i landet - hvis der er mere end 1
måneds ventetid på sygehusbehandling.
Ved at tilbyde alle sygehuspatienter samme
rettigheder og samtidig udnytte kapaciteten på både de
offentlige og private sygehuse endnu bedre, sikres patienterne
bedre muligheder for at kunne fravælge unødig
ventetid.
Af disse årsager foreslås den
differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg afskaffet og i
stedet afløst af en ret til udvidet frit sygehusvalg for
alle patienter ved 1 måneds ventetid på
sygehusbehandling.
Forslaget betyder derfor, at en person, som er
henvist til sygehusbehandling og udredt, kan vælge at blive
behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som
Danske Regioner har indgået aftale med efter stk. 4
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen
ikke inden for 1 måned kan tilbyde behandling ved egne
sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er
udredt, eller henvisningen modtages på sygehuset, jf. §
82 b.
At behandlingen af patienter skal
påbegyndes inden for en måned indebærer, at
patienten skal tilbydes reel behandling inden fristens
udløb. Det kan være vanskeligt at afgøre, hvad
der er nødvendige og tilstrækkelige elementer i et
behandlingsforløb, da den behandling, der igangsættes,
som udgangspunkt altid vil være individuel og tager
afsæt i en sundhedsfaglig vurdering. Det er imidlertid
vigtigt, at patienten ikke møder op til en indledende
samtale uden selvstændigt behandlingsorienteret formål,
og at patienten herefter venter uforholdsmæssigt længe,
førend næste skridt i behandlingsforløbet
tages. Patienten har krav på, at der inden for 1 måned
igangsættes et reelt behandlingsforløb.
Den nye patientrettighed skal gælde for
de relevante patienter, uanset om der er tale om en fysisk eller
psykisk lidelse.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Som en del af finanslovsaftalen for 2016 er
der afsat en økonomisk ramme i 2016 på 300 mio. kr. og
herefter årligt 450 mio. kr. til at sikre patienterne hurtig
udredning og behandling på sygehuset. De afsatte midler skal
blandt andet bruges til opbygning af tilstrækkelig kapacitet
i regionerne til at sikre rettidig udredning og behandling. Det er
vurderingen, at lovforslagets økonomiske konsekvenser kan
afholdes inden for denne ramme.
Forslaget vil medføre administrative
konsekvenser for regionerne, i det omfang patienterne skal
informeres om de nye rettigheder, og patienterne gør brug af
disse rettigheder.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold
til skatter, afgifter, gebyrer m.v.
Der vil for de privatejede sygehuse, klinikker
m.v., som ønsker at indgå aftaler med Danske Regioner,
jf. sundhedslovens § 87, stk. 4, være tale om
administrative byrder af mindre karakter. Krav til dokumentation
m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v. vil i det
væsentlige være uændrede.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. december 2015 til den 25. januar 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Bedre Psykiatri -
Landsforeningen for pårørende, BPK - Brancheforeningen
for privathospitaler og klinikker, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk IT -
Råd for IT- og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Socialrådgiverforening, Det Sociale
Netværk, Dansk Tandlægeforening, Danske Bandagister,
Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Erhvervsstyrelsen,
Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for Psykiatriske
Sygeplejesker, FOA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Radiografer i
Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pension,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen af
Statsautoriserede Fodterapeuter, LAP - Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen
SIND, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Rigspolitiet, Rådet for Socialt
Udsatte, Statsforvaltningen, Yngre Læger, 3F, og
Ældresagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Som en del af finanslovsaftalen for 2016 er
der afsat en økonomisk ramme i 2016 på 300 mio.kr. og
herefter årligt 450 mio. kr. til at sikre patienterne hurtig
udredning og behandling på sygehuset. De afsatte midler skal
blandt andet bruges til opbygning af tilstrækkelig kapacitet
i regionerne til at sikre rettidig udredning og behandling. Det er
vurderingen, at lovforslagets økonomiske konsekvenser kan
afholdes inden for denne ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget vil medføre administrative
konsekvenser for regionerne, i det omfang patienterne skal
informeres om de nye rettigheder, og patienterne gør brug af
disse rettigheder. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der vil for de privatejede sygehuse,
klinikker m.v., som efter stk. 4 ønsker at indgå
aftaler med Danske Regioner, være tale om administrative
byrder af mindre karakter. Krav til dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. vil i det væsentlige
være uændrede. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter sundhedslovens § 82 b, stk. 1, yder
regionsrådet i bopælsregionen til personer, der er
henvist til udredning på sygehus, jf. § 79, udredning
ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse eller private
sygehuse og klinikker, som regionen har indgået aftale med,
jf. § 75, stk. 2, inden for 1 måned, såfremt det
er fagligt muligt, jf. dog stk. 2.
Det fremgår af § 82 b, stk. 2, at
såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1
måned, skal regionsrådet inden for samme måned
udarbejde en plan for det videre udredningsforløb.
Med nyaffattelsen af § 87, stk. 1, foreslås at en
person, som er omfattet af § 82 b, kan vælge at blive
helt eller delvist udredt på et af de sygehuse eller en af de
klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen af kapacitetsmæssige årsager ikke
inden for 1 måned kan tilbyde personen endelig udredning ved
egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter.
Det foreslås videre, at hvis
bopælsregionen af faglige årsager, jf. § 82 b,
ikke inden for 1 måned kan tilbyde en henvist person, jf. 1.
pkt., endelig udredning ved egne sygehuse eller et af de i §
79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med
eller sædvanligvis benytter, kan personen vælge at
få dele af udredningsforløbet, hvor ventetiden
forlænges af kapacitetsmæssige årsager,
udført på et aftalesygehus, jf. stk. 4.
Med forslaget udvides udredningsretten
således, at patienten får en ret til at vælge hel
eller delvis udredning i privat regi hos de sygehuse, klinikker
m.v., som har indgået aftale herom med Danske Regioner, hvis
patientens bopælsregion af kapacitetsmæssige
årsager ikke kan efterleve forpligtelsen til at
færdigudrede patienten inden for 1 måned.
Såfremt den manglende udredning af
patienten skyldes, at patienten selv har ønsket at vente
længere end fristen eller har valgt at acceptere dette, fx
grundet et ønske om udredning på et bestemt sygehus
med længere ventetid, udløses retten til udvidet frit
sygehusvalg derimod ikke.
Ændringen har ikke til hensigt at
ændre på bopælsregionens eksisterende
forpligtelser i medfør af den gældende ret til hurtig
udredning, jf. sundhedslovens § 82 b, ligesom patientens ret
til at klage til Styrelsen for Patientsikkerhed ikke
berøres.
Det betyder bl.a., at det fortsat er
regionernes ansvar, at patienter, der er henvist til udredning
på et sygehus, skal have et tilbud om at blive udredt inden
for 1 måned, hvis det er fagligt muligt. Fristen for endt
udredning af patienten er følgelig 1 måned, hvor det
er fagligt muligt, og hvor patienten ikke selv har ønsket at
vente længere.
Forslaget ændrer således ikke
på, at såfremt bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke kan efterleve
udredningsretten på egne sygehuse, er regionen forpligtet til
af egen drift at søge patienten udredt på andre
regioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker,
hvis disse kan tilbyde hurtigere udredning. I forbindelse hermed
skal regionen - hvis regionen ikke kan udrede patienten inden for
fristen på det sygehus, som patienten er henvist til - oplyse
patienten om på hvilket sygehus, patienten kan tilbydes
udredning inden for 1 måned.
Hvis det ikke er muligt at udrede patienten
inden for 1 måned, skal patienten på samme måde
som i dag og inden for den samme tidsfrist have en plan for den
videre udredning - en såkaldt udredningsplan, jf.
sundhedslovens § 82 b, stk. 2. Retten til at få en
udredningsplan gælder for alle patienter, som er henvist til
sygehusafdelinger uanset årsagen til, at udredningen ikke er
sket inden for 1 måned, og altså ikke blot ved
kapacitetsmæssige udfordringer.
Det offentlige sygehus har i sådanne
tilfælde en pligt til, af egen drift at udarbejde en
udredningsplan, der lever op til de fastsatte krav og ud fra den
foreliggende viden om patientens diagnose, er så
fyldestgørende som muligt. Der er med andre ord ikke tale
om, at patienten selv aktivt skal anmode om at få udleveret
en plan for vedkommendes videre udredning.
Hvis regionsrådet i patientens
bopælsregion ikke rettidigt kan tilbyde udredning, som er
formålet med patientens henvisning til sygehus, kan patienten
vælge at udnytte det udvidede frie sygehusvalg til at blive
undersøgt eller helt eller delvist udredt på de
sygehuse, klinikker m.v., som har indgået aftale herom med
Danske Regioner. Patienten får herved mulighed for selv at
vælge behandling blandt en større kreds af sygehuse og
klinikker.
Med udtrykket »kan vælge at blive
helt eller delvist udredt« forstås den situation, hvor
patientens udredningsforløb i regionen enten ikke er
afsluttet eller slet ikke påbegyndt, og hvor patienten
på den baggrund ønsker at gøre brug af det
udvidede frie sygehusvalg til at blive færdigudredt eller
få foretaget en eller flere af de nødvendige
undersøgelser i privat regi.
Dette indebærer, at patienten kan
vælge at benytte retten til udvidet frit sygehusvalg til at
få foretaget den eller de undersøgelser,
konsultationer m.v., som fremgår af vedkommendes
udredningsplan, på et privatejet sygehus eller en klinik
m.v., som har indgået aftale med Danske Regioner efter
sundhedslovens § 87, stk. 4. Patienten kan ligeledes
vælge alene at benytte retten til udvidet frit sygehusvalg
til en del af de undersøgelser, der fremgår af
udredningsplanen, og få udført den eller de resterende
undersøgelser i regionalt regi.
Hvis udfaldet af den eller de
undersøgelser, konsultationer m.v., som patienten får
foretaget i privat regi, viser et behov for yderligere
undersøgelser end det i udredningsplanen anførte,
forudsættes en ny henvisning fra patientens
bopælsregion, ligesom de almindelige krav for ret til udvidet
frit sygehusvalg skal være opfyldt. Patienten
fortsætter således sit udredningsforløb med en
revideret udredningsplan med ret til fortsat at benytte udvidet
frit sygehusvalg på baggrund af den reviderede
udredningsplan.
I nogle tilfælde vil de
undersøgelser, som fremgår af patientens
udredningsplan, være tilstrækkelige til at udrede
patienten og evt. stille en diagnose. Det vil dog være det
offentlige sygehus, der på baggrund af udredning/diagnose og
evt. andre overvejelser, fx kontraindikationer, træffer
beslutning om tilbud om evt. behandling.
Såfremt regionen allerede ved
henvisningens modtagelse er eller i løbet af 1 måned
bliver klar over, at det af kapacitetsmæssige årsager
ikke er muligt at tilbyde patienten endelig udredning inden for
denne måned, indtræder patientens ret til udvidet frit
sygehusvalg umiddelbart herefter, og vedkommende skal
følgelig orienteres herom.
Retten til udvidet frit sygehusvalg
træder ligeledes i kraft, når bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke har kunnet tilbyde
patienten udredning inden for 1 måned, dvs. fra og med dag 31
fra henvisningens modtagelse, og ikke har kunnet konstatere dette
tidligere.
Det understreges, at bopælsregionens
forpligtelse til af egen drift at søge patienten udredt
på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse
og klinikker, hvis disse kan tilbyde hurtigere udredning,
også består efter, at patientens ret til udvidet frit
sygehusvalg er trådt i kraft, men endnu ikke benyttet af
patienten.
Retten til at benytte det udvidede frie
sygehusvalg bortfalder, hvis ventetiden på behandling
på aftalesygehuset overstiger ventetiden på
bopælsregionens egne sygehuse og samarbejdssygehuse. Retten
til at benytte det udvidede frie sygehusvalg bortfalder ikke, hvis
ventetiden på aftalesygehuset er identisk med
bopælsregionens sygehuse og samarbejdssygehuse. Er patienten
først blevet henvist til et aftalesygehus, kan
bopælsregionen ikke trække henvisningen tilbage, selvom
behandlingsdatoen senere bliver ændret af hensyn til
patientens ønsker.
Under det udvidede frie sygehusvalg har
private sygehuse, klinikker m.v. i dag ret til en aftale om at
varetage behandling, men ikke udredningsforløb eller dele
heraf, selvom regionen ikke er i stand til at tilbyde udredning
inden for 1 måned. Et regionsråd kan dog indgå
samarbejdsaftaler med private institutioner m.v. - fx efter udbud -
om at løse udredningsopgaver for regionen, så regionen
kan opfylde sine forpligtelser i forhold til udredningsretten.
Med forslaget sidestilles de private sygehuses
ret til aftale om at varetage udredningsforløb eller dele
heraf med den eksisterende ret til aftale om behandling af
patienter efter det udvidede frie sygehusvalg. Dette betyder
ligeledes, at det vil være Danske Regioner, som indgår
aftaler med private sygehuse, klinikker m.v., som ønsker at
indgå aftale om patienter under det udvidede frie sygehusvalg
i relation til patienter, som er henvist til udredning på
sygehus, jf. sundhedslovens § 87, stk. 4, jf. stk. 1-3.
Med det foreslåede stk. 1, 2. pkt.,
får patienten i visse tilfælde en ret til udvidet frit
sygehusvalg i tilfælde, hvor bopælsregionen af faglige
årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde vedkommende
endelig udredning ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehus, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter. Retten vil i de tilfælde
vedrøre dele af udredningsforløbet, hvor ventetiden
forlænges af kapacitetsmæssige årsager ud over,
hvad de faglige årsager tilsiger.
Det er således en betingelse for disse
patienters ret, jf. nyaffattelsen af § 87, stk. 1, 2. pkt.,
til udvidet frit sygehusvalg, at ventetiden på den
nødvendige undersøgelse, konsultation m.v.
forlænges ud over, hvad der er begrundet i faglige
årsager i forhold til vedkommende patients konkrete
udredningsforløb. I denne sammenhæng betragtes det som
begrundet i faglige årsager, hvis patienten tilbydes en tid,
der ligger inden for rammerne af almindelige arbejdsgange og
-?processer, og som står i et rimeligt forhold til
patientens udredningsforløb i øvrigt.
Patienter, der har benyttet den nye ret, vil
efter gennemførelsen af den konkrete undersøgelse
skulle fortsætte udredningsforløbet i offentligt regi
igen, såfremt ventetiden til den eller de resterende
undersøgelser ikke er længere, end de faglige
årsager tilsiger.
Såfremt regionen allerede ved
henvisningens modtagelse er eller i løbet af en måned
bliver klar over, at det af kapacitetsmæssige årsager
ikke er muligt at tilbyde patienten, som det i øvrigt
vurderes ikke at være fagligt muligt at tilbyde udredning
inden for 1 måned (30 dage), en tid til en nødvendig
undersøgelse, konsultation m.v., så hurtigt som de
faglige hensyn tilsiger, indtræder patientens ret til udvidet
frit sygehusvalg umiddelbart herefter. Patienten skal
følgelig orienteres herom. Er der i regionen først
klarhed over den konkrete kapacitetsmæssige udfordring senere
i udredningsforløbet, fx tre uger efter udløbet af de
30 dage fra henvisningens modtagelse, gælder patientens ret
tilsvarende.
Det bemærkes, at retten til at benytte
det udvidede frie sygehusvalg som nævnt ovenfor bortfalder,
hvis ventetiden på behandling på aftalesygehuset
overstiger ventetiden på bopælsregionens egne sygehuse
og samarbejdssygehuse.
Det er den ansvarlige region, som i
forbindelse med udarbejdelse af en plan for det videre
udredningsforløb på et sundhedsfagligt grundlag
vurderer, om en undersøgelse, konsultation m.v., fx en
scanning eller en samtale med en psykiater, af faglige
årsager bør afvente et bestemt stykke tid. Det kan
eksempelvis være tilfældet ved et fagligt funderet
behov for en observationsperiode.
Tidsperspektivet for patientens videre
udredning i de tilfælde, hvor det ikke er fagligt muligt at
udrede inden for 1 måned, beror således på en
konkret sundhedsfaglig vurdering af den enkelte patients
undersøgelsesbehov. Sygehuset skal derfor udarbejde en
udredningsplan, der ud fra den foreliggende viden om patientens
diagnose er så fyldestgørende som muligt, jf. §
82 b, stk. 2.
Afhængigt af den konkrete situation og
hvilke oplysninger sundhedspersonen har til rådighed ved
henvisning af patienten, må det som det klare udgangspunkt
forudsættes, at udarbejdelsen af en plan indebærer et
personligt møde mellem patient og sundhedsperson. Den
faglige vurdering af patienten indebærer derfor som
udgangspunkt, at patienten skal indkaldes til en
undersøgelse, hvor det vurderes, om udredning af vedkommende
er fagligt mulig inden for fristen.
Det vil kun i særlige tilfælde
leve op til kravet om en konkret sundhedsfaglig vurdering at
foretage denne vurdering uden at have tilset patienten. Det kan
eksempelvis være tilfældet, hvis de symptomer eller
fund, som patienten er henvist på baggrund af,
erfaringsmæssigt altid forudsætter en længere
observationsperiode, eller hvor regionen har en særlig aftale
om samordnet udredning mellem praksissektoren og sygehuset, hvorfor
en undersøgelse af patienten ikke vil bringe relevant ny
viden.
Det bemærkes, at regionens forpligtelse
til at sikre hurtig udredning og fremdrift i
udredningsforløbet bl.a. gennem afsøgning af ledig
privat kapacitet fortsat består, selv om udredning af
patienten ikke vurderes fagligt mulig inden for 30 dage fra
henvisning.
Der henvises desuden til afsnit 2.1.2. i de
almindelige bemærkninger.
Efter den nugældende § 87, stk. 1,
kan en person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt,
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de
klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 2. Fristen regnes fra det
tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I de
tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes
fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets
sygehus.
Efter den nugældende § 87, stk. 2,
er fristen, jf. stk. 1, dog 1 måned, når personen er
henvist til behandling af alvorlig sygdom.
I den gældende lovgivning differentieres
således, hvor lang ventetid der giver ret til udvidet frit
sygehusvalg. Som hovedregel indtræder retten til udvidet frit
sygehusvalg kun, hvis patienten skal vente længere end 2
måneder (60 dage) på behandling. For patienter med
visse lidelser indtræder retten til udvidet frit sygehusvalg
ved en ventetid på 1 måned (30 dage).
§ 87, stk. 2,
nyaffattes, således at en person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt, kan vælge at blive behandlet
på et af de sygehuse eller en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen
ikke inden for 1 måned kan tilbyde behandling ved egne
sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er
udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved
henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse af
henvisningen på regionsrådets sygehus.
Med nyaffattelsen af § 87, stk. 2, bliver
den nugældende stk. 1 til nyt stk. 2 og den nugældende
stk. 2 ophæves.
Med forslaget ændres fristen for, hvor
lang ventetid der giver ret til udvidet frit sygehusvalg, til samme
frist - 1 måned (30 dage) - for alle patienter, der er
henvist til behandling på sygehus, uanset lidelsens karakter
og uanset om det er en fysisk eller psykisk lidelse.
Retten til udvidet frit sygehusvalg ved mere
end 30 dages ventetid på behandling gælder for alle
patienter henvist til behandling på sygehus med de
undtagelser, som er beskrevet i afsnit 2.2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
At behandlingen af patienter skal
påbegyndes inden for en måned indebærer, at
patienten skal tilbydes reel behandling inden fristens
udløb. Det kan være vanskeligt at afgøre, hvad
der er nødvendige og tilstrækkelige elementer i et
behandlingsforløb, da den behandling, der igangsættes,
som udgangspunkt altid vil være individuel og tager
afsæt i en sundhedsfaglig vurdering.
Særligt i psykiatrien kan det være
en udfordring at sikre, at den reelle behandling påbegyndes
inden for 1 måned. Det er vigtigt, at patienten ikke
møder op til en indledende samtale uden selvstændigt
behandlingsorienteret formål hos sin psykiater, og at
patienten herefter venter uforholdsmæssigt længe,
førend næste skridt i behandlingsforløbet
tages. Patienten har krav på, at der inden for 1 måned
igangsættes et reelt behandlingsforløb, fx
bestående af regelmæssige konsultationer.
Der er med forslaget ikke tiltænkt
yderligere ændringer i forhold til den eksisterende praksis
for retten til udvidet frit sygehusvalg, herunder Danske Regioners
aftaleindgåelse med private behandlingssteder m.v., beregning
af venteperioden, fremsendelse af relevante journaloplysninger,
retsvirkningerne af patientens udnyttelse af retten til udvidet
frit sygehusvalg m.v.
Der henvises desuden til afsnit 2.2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Med forslaget ophæves den
nugældende bestemmelse i sundhedslovens § 87, stk. 2.
Dette er en følge af, at den differentierede ret til udvidet
frit sygehusvalg ophæves, idet retten til udvidet frit
sygehusvalg foreslås at indtræde ved 1 måneds (30
dages) ventetid på behandling for alle patienter uanset
lidelsens karakter og uanset om det er en fysisk eller psykisk
lidelse.
Forslaget indebærer således, at
der ikke længere vil være færdigudredte
patienter, som først ved 2 måneders ventetid kan
benytte private tilbud under det udvidede frie valg.
Der henvises desuden til afsnit 2.2.2. i de
almindelige bemærkninger.
I medfør af den nugældende §
87, stk. 3, kan en person, der har fået tilbudt en dato for
kirurgisk behandling på et regionalt sygehus, vælge at
blive behandlet på et aftalesygehus, hvis regionsrådet
ændrer datoen.
Bestemmelserne om udvidet frit sygehusvalg,
hvor regionsrådet ændrer datoen for en tilbudt
kirurgisk behandling på et regionalt sygehus, er
videreført uændret i den foreslåede § 87, stk. 3.
Bestemmelsen gælder ikke kun
bopælsregionens sygehuse, men alle regionale sygehuse, der
aflyser en operationsdato og kun kan give en ny tid på en
anden dato. En patient, der behandles på et sygehus uden for
bopælsregionen, har således også udvidet frit
sygehusvalg, hvis den kirurgiske behandling bliver aflyst.
Den nugældende § 87, stk. 4,
fastlægger, at det er Danske Regioner, som indgår
aftale med de private sygehuse, klinikker m.v. om vilkår for
det udvidede frie sygehusvalg.
Det er en forudsætning for udvidet frit
valg med offentlig betaling til et privat sygehus, at sygehuset har
indgået en aftale med regionerne om vilkårene. Der er i
den forbindelse i stk. 4, fastsat en pligt for Danske Regioner til
at indgå aftaler med private sygehuse, klinikker m.m., som
ønsker det, og som udfører sygehusopgaver. En aftale
forudsætter naturligvis enighed om vilkårene. Kan
parterne ikke blive enige herom, fastsættes vilkårene
på de udestående punkter i et i henhold til
sundhedslovens § 87 i nedsat voldgiftsnævn.
Danske Regioner vil have pligt til at
indgå aftale på de således fastsatte
vilkår. Derimod kan der ikke pålægges de private
sygehusejere en tilsvarende pligt. Hvis de ikke ønsker en
aftale på de fastsatte vilkår, vil de ikke komme med i
ordningen. Disse regler videreføres uændret.
Udenlandske sygehuse kan opnå aftale om
behandlingen af danske patienter på samme vilkår som de
private danske sygehuse.
Som konsekvens af ændringerne i §
87, stk. 1 - 3, er § 87, stk. 4,
ændret, således at aftaleindgåelsen omfatter stk.
1 - 3.
Med den nugældende § 87, stk. 5, er
fastsat, at regionsrådene kan bemyndige Danske Regioner til
på deres vegne at indgå aftaler efter stk. 4.
Bestemmelsen er videreført uændret i den
foreslåede § 87, stk. 5.
Det generelle forvaltningsretlige udgangspunkt
er, at delegation af myndighedskompetence til private kræver
lovhjemmel, også selvom der som med Danske Regioner er tale
om en privat forening, som har offentlige myndigheder som
medlemmer.
Bestemmelse i sundhedslovens § 87, stk.
5, skaber en sådan hjemmel for regionsrådene til at
bemyndige Danske Regioner til på vegne af de fem
regionsråd at indgå aftaler med private sygehuse,
klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i udlandet om udredning
og behandling af patienter under det udvidede frie sygehusvalg.
Det forudsættes således, at de fem
regionsråd i forening som hidtidig praksis delegerer denne
kompetence til Danske Regioner, idet Danske Regioner indgår
sådanne aftaler.
Borgernes samt de private sygehuses og
klinikkers retstilling er uændret med bestemmelsen, ligesom
ændringen ikke berører Danske Regioners mulighed for
at varetage opgaver på vegne af de enkelte regionsråd i
øvrigt.
Efter den nugældende § 87, stk. 6,
fastsætter sundheds- og ældreministeren regler om
1) afgrænsning af og vilkår for
behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og kan herunder
fastsætte kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom og
undtage bestemte behandlingsformer, 2) regionsrådenes
forpligtelser til at oplyse om behandling, der er omfattet af stk.
1-3, og 3) krav til dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse,
klinikker m.v., der indgår aftale efter stk. 4.
Med forslaget ophæves den del den
nuværende ministerbemyndigelse i sundhedsloven § 87,
stk. 6, nr. 1, hvorefter ministeren bl.a. kan fastsætte
kriterier for, hvornår fristen for behandling er henholdsvis
1 eller 2 måneder (30 eller 60 dage).
Ophævelsen af denne del af
sundhedslovens § 87, stk. 6, nr. 1, er en konsekvens af
forslaget om at ophæve den differentierede ret til udvidet
frit sygehusvalg.
Med nyaffattelsen af § 87, stk. 6, nr. 1, ændres
også ministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om afgrænsning af, vilkår for og
undtagelser fra det udvidede frie valg, idet bestemmelsen herefter
også omfatter udredning som en konsekvens af
ændringerne af stk. 1-3 .
Der findes en række undtagelser til
udgangspunktet om ret til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse
med behandling, jf. kapitel 4 i bekendtgørelse nr. 958 af
29. august 2014 om ret til sygehusbehandling m.v. Dette
gælder eksempelvis for patienter, der i psykiatrien
tvangsindlægges på røde papirer
(farlighedskriterium), i henhold til psykiatriloven og for
retspsykiatriske patienter. Videre gælder det udvidede frie
sygehusvalg ikke i forbindelse med henvisning til
organtransplantation, sterilisation, fertilitetsbehandling,
herunder refertilisationsbehandling, høreapparatbehandling,
kosmetisk behandling, kønsskifteoperation, eller ophold
på rekonvalescenthjem. Videre omfatter det heller ikke
forskningsmæssig, eksperimentel eller alternativ
behandling.
Bemyndigelsen forventes derfor også
udmøntet på den måde, at de samme undtagelser
efter omstændighederne vil gælde i forhold til udvidet
frit sygehusvalg til udredning.
Med den foreslåede ændring af
bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 87, stk. 6, nr. 2, udvides
bemyndigelsen til ministeren til at fastsætte nærmere
regler om krav til indhold og udformning af informationsmateriale
vedrørende udredning og behandling samt regionsrådenes
forpligtelser til at oplyse om udredning og behandling, der er
omfattet af stk. 1-3 om udvidet frit sygehusvalg.
Det fremgår bl.a. af Sundheds- og
Ældreministeriets og Danske Regioners evaluering af
udredningsretten, at informationen til patienterne efter Danske
Patienters vurdering ofte er uensartet regioner og sygehuse imellem
og kan forekomme svært forståelig for patienterne,
ligesom de væsentligste informationer til tider drukner i
mængden af materiale.
Anvendelig information er afgørende
for, om patienterne - uanset fx uddannelsesmæssig baggrund
eller bopæl i landet - opnår et tilstrækkeligt
kendskab til deres rettigheder og dermed kan gøre brug
dem.
Den udvidede bemyndigelse påtænkes
udmøntet således, at ministeren i højere grad
end i dag vil fastsætte specifikke krav til, hvilke
oplysninger regionsrådenes informationsmateriale til
patienterne skal indeholde. Ministeren vil endvidere
fastsætte nærmere regler om den konkrete udformning af
patientinformationsmaterialet.
Herudover påtænkes bemyndigelsen
udmøntet til at fastsætte krav om ensartethed på
landets regioner og sygehuse, således at alle patienter i
landet grundlæggende mødes af det samme niveau og
kvalitet i forhold til oplysningernes letforståelighed,
relevans og omfang.
Bestemmelsen i § 87,
stk. 6, nr. 3, er en uændret videreførelse af
den hidtidige regel om, at der kan fastsættes nærmere
bestemmelser om krav til dokumentation m.v. fra de privatejede
sygehuse, klinikker m.v., der indgår aftale efter stk. 4.
Sådanne bestemmelser er fastsat i bekendtgørelse nr.
1437 af 23. december 2012 om indgåelse af behandlingsaftaler
efter de udvidede fritvalgsordninger m.v.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. oktober 2016.
Bestemmelsen træder i kraft den 1.
oktober 2016 og vil være gældende for henvisninger til
hhv. udredning og behandling, som modtages på sygehuset fra
og med denne dato.
Med denne ikrafttrædelsesdato sikres
regionerne en rimelig overgangsperiode fra lovforslagets
vedtagelse, hvor regionerne vil skulle indgå nye og
reviderede aftaler med de private leverandører, ligesom
tilpasningen og udbygning af den regionale kapacitet må
forventes at ske.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014, som
ændret senest ved lov nr. 129 af 16. februar 2016 foretages
følgende ændringer: | | | | »§ 87.
En person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de
klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 2. Fristen regnes fra det
tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I de
tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes
fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets
sygehus. Stk. 2. Når personen er henvist til
behandling af alvorlig sygdom, er fristen, jf. stk. 1, dog 1
måned. Stk. 3. En person, som har fået
tilbudt en dato for kirurgisk behandling på et regionalt
sygehus, kan vælge at blive behandlet på et
aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer datoen. Stk. 4. Danske Regioner indgår aftale
med de privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse
m.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale om
behandling af patienter efter stk. 1 og 3 og § 82 a. Stk. 5. Regionsrådene kan bemyndige
Danske Regioner til på deres vegne at indgå aftaler
efter stk. 4. Stk. 6.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler
om 1) afgrænsning af og vilkår for
behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og kan herunder
fastsætte kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom og
undtage bestemte behandlingsformer, 2) regionsrådenes forpligtelser til at
oplyse om behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og 3) krav til dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse, klinikker m.v., der indgår aftale efter
stk. 4.« | | 1. § 87 affattes således: »§ 87.
En person, som er omfattet af § 82 b, kan vælge at blive
helt eller delvist udredt på et af de sygehuse eller en af de
klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen af kapacitetsmæssige årsager ikke
inden for 1 måned kan tilbyde personen endelig udredning ved
egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter. Kan bopælsregionen af faglige årsager, jf.
§ 82 b, ikke inden for 1 måned tilbyde en henvist
person, jf. 1. pkt., endelig udredning ved egne sygehuse eller et
af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter, kan personen
vælge at få dele af udredningsforløbet, hvor
ventetiden forlænges af kapacitetsmæssige
årsager, udført på et aftalesygehus, jf. stk.
4. Stk. 2. En
person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor
patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse
af henvisningen på regionsrådets sygehus. Stk. 3. En
person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling
på et regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet
på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer
datoen. Stk. 4. Danske
Regioner indgår aftale med de privatejede sygehuse, klinikker
m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i udlandet, som ønsker at
indgå aftale om behandling af patienter efter stk. 1-3 og
§ 82 a. Stk. 5.
Regionsrådene kan bemyndige Danske Regioner til på
deres vegne at indgå aftaler efter stk. 4. Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om 1) afgrænsning af og vilkår for
udredning og behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og kan
herunder undtage bestemte udrednings- og behandlingsformer, 2) krav til indhold og udformning af
informationsmateriale vedrørende udredning og behandling
samt regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om udredning
og behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og 3) krav til dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse, klinikker m.v., der indgår aftale efter
stk. 4.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. oktober 2016. |
|