Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 26. april 2016
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2016 og var til 1. behandling den 15. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 18. december 2015 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 124. Den 26. februar 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Høreforeningen.
Sundheds- og ældreministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Høreforeningen
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26
spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiet mener, at den fri og lige
adgang til behandling af høj kvalitet er en grundsten i
velfærdssamfundet. Derfor er det essentielt med fortsatte
investeringer i et stærkt offentligt sundhedsvæsen med
høj sundhedsfaglig ekspertise, de bedste behandlingsmetoder
og kort ventetid.
Patienterne skal have de bedste muligheder
for at blive udredt og behandlet med kortest mulig ventetid. Det
arbejdede Socialdemokratiet for, da vi sad i regering, hvilket
førte til historisk korte ventelister, og det gør vi
fortsat. Det kræver, at al tilgængelig kapacitet -
offentlig såvel som privat - inddrages i indsatsen for
kortere ventetider, dog uden at gentage overbetalingen af
privathospitalerne i 00'erne.
Kort ventetid til behandling er ikke meget
værd, hvis man som patient skal vente unødigt
længe på en diagnose. Derfor er Socialdemokratiet
tilfreds med, at regeringen nu fortsætter i det spor, som den
tidligere regering lagde ud, hvor man tænker ventetiden til
udredning og behandling sammen. For vi må erkende, at
udredningsretten ikke fungerer godt nok, når kun ca. 60 pct.
af patienterne udredes inden for de 30 dage. Derfor støtter
Socialdemokratiet fuldt ud en styrkelse af udredningsretten.
Socialdemokratiet er fortsat
tilhænger af den differentierede behandlingsgaranti, som vi
indførte, da vi havde regeringsansvaret, og som
betød, at mere alvorlige lidelser blev prioriteret
højere end mindre alvorlige skavanker. Det ændrer vi
ikke med vores tilslutning til lovforslaget. Socialdemokratiet
finder derudover Danske Regioners forslag om en samlet 60-dages
udrednings- og behandlingsgaranti interessant. Vi er enige i
ønsket om at sikre patienterne kortere ventetid til
behandling. Men vi er - belært af erfaringerne - samtidig
meget bekymrede for, at den 30-dages behandlingsret vil betyde
personaleflugt fra det offentlige til privathospitalerne,
overbehandling og mindre sundhed for pengene.
Men det er en samlet pakke, regeringen har
fremlagt. Den har vi valgt at støtte, fordi vi mener, at det
er vigtigt at styrke patienternes muligheder for at få
stillet en diagnose hurtigere end i dag. Samtidig er det at drive
privathospital ikke længere den guldgrube, som det har
været. Det har vi været med til at sørge for, da
vi sad i regering, hvor vi sikrede, at privathospitalerne nu
betaler for deres egne fejloperationer. Vi har også set en
mere rimelig afregning med privathospitalerne, bl.a. via regionale
udbud af større antal operationer. Men det ændrer ikke
ved, at det stadig er meningsfuldt, at de mest alvorlige lidelser
bliver behandlet først.
Socialdemokratiet vil løbende i
tæt dialog med patientforeninger, de faglige organisationer
og regionerne holde skarpt øje med konsekvenserne af
lovforslaget. Vi har særlig fokus på, om lovforslaget
sikrer patienterne sammenhængende forløb, og at vi som
samfund får mest mulig sundhed for pengene. Derudover har det
afgørende betydning for os, at lovforslaget ikke skaber
ulighed, hverken socialt eller geografisk.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker, at danske patienter får en ordentlig udredning
og en god behandling. Dette lovforslag er et skridt i den rigtige
retning, og derfor kan Dansk Folkeparti støtte forslaget,
men det er samtidig tydeligt, at der skal mere til end lovforslaget
her, hvis vi på sigt skal sikre en ordentlig udredning og en
god behandling for alle.
Lovforslaget ændrer f.eks. ikke ved
den ulighed, der er i forhold til diagnoser. Der er patienter, der
ikke har diagnoser, som ikke kan få den rigtige hjælp,
og der er patienter, som bliver henvist til en speciallæge og
dermed ikke er omfattet af udredningsretten. Dansk Folkeparti havde
meget gerne set, at speciallægebehandling også var
omfattet af lovforslaget, så det ikke handler om, hvor man
bliver behandlet - om det er på sygehus eller ved en
speciallæge - men at det er selve behovet for udredning og
behandling, der er afgørende.
Hvis man havde valgt at tage
speciallægerne med i lovforslaget, ville det også have
mindsket den ulighed, der følger af, at nogle regioner har
lavet aftaler med private klinikker, speciallæger, eller
andre, mens andre regioner ikke har gjort det.
Med dette lovforslag kommer patienterne
tættere på et frit valg, end de er i dag, og derfor kan
Liberal Alliance støtte lovforslaget. Men et frit valg
fungerer kun, hvis der er noget at vælge imellem og man
kender til valgmulighederne. Derfor er information om retten til at
vælge, hvilke steder man kan vælge imellem, samt
relevante oplysninger om de forskellige behandlingssteder vigtig.
Informationen skal være lettilgængelig og
letforståelig. Mange patienter har ikke selv overskud til at
tilegne sig viden om rettigheder og muligheder, og det skal derfor
være lægernes, hospitalernes og regionernes ansvar at
oplyse patienterne om deres valgmuligheder. Det er desuden vigtigt
for Liberal Alliance, at det ikke besværliggøres
unødigt, når private sygehuse, klinikker m.v. skal
godkendes til at indgå en aftale, men at det foregår
på lige vilkår.
Brugen af private sygehuse og klinikker
bør være noget, regionerne planlægger proaktivt,
og ikke kun noget, man bruger som nødløsning i sidste
øjeblik. En sådan planlægning ville kunne
bidrage til kortere ventetider, bedre forløb for
patienterne, lavere priser og bedre kapacitetsudnyttelse. Samtidig
ville det give de private sygehuse og klinikker bedre muligheder
for at planlægge langsigtet og levere den efterspurgte
service.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter ikke forslaget. Det lægger op til en opdeling
af det danske sundhedsvæsen, hvor privathospitalernes andel
styrkes og det offentlige skal betale for flere behandlinger
på privathospitaler.
Enhedslisten støtter
selvfølgelig retten til hurtig udredning og behandling. Men
det opnår man ikke ved en garanti, som forslaget her
lægger op til. Det får man ved at få flere
speciallæger. Der er i dag f.eks. mangel på
speciallæger i reumatologi, børnepsykiatri og
neurologi. Den problemstilling forværres af L 143. Forslaget
her får i stedet som konsekvens, at ressourcer bliver flyttet
til de specialer, hvor der er konkurrence, og hvor regionerne
derfor af ressourcehensyn vil prioritere, såsom ryg-, hofte-,
knæ- og fedmeoperationer. I stedet risikerer man en
nedprioritering af de medicinske patienter med flere diagnoser, af
de sværere psykiatriske patienter og af de akutte patienter,
der udgør 75 pct. af alle patienter.
Desuden betyder forslaget, at vi får
et endnu mere opsplittet sundhedsvæsen. Patienterne har ikke
brug for flere forløb på forskellige sygehuse. Der er
i stedet brug for et sammenhængende patientforløb,
hvor der er et tæt samarbejde mellem de forskellige
enheder.
Enhedslisten ser det som et tilbageskridt,
når man afskaffer den differentierede behandlingsgaranti
på 30 dage for livstruende sygdomme og erstatter den med en
generel. Det får som konsekvens, at nogle patienter med
forholdsvis lettere gener bliver skubbet frem i køen frem
for patienter med mere komplicerede forløb.
Forslaget medvirker samlet set ikke til et
bedre sundhedsvæsen, det bidrager alene til en styrkelse af
den private sektor i sundhedsvæsenet.
Derfor stemmer Enhedslisten imod.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter ikke forslaget. Det lægger op til en
opdeling af det danske sundhedsvæsen, hvor
privathospitalernes andel igen skal styrkes og det offentlige skal
betale for flere behandlinger på privathospitaler.
Socialistisk Folkeparti støtter
selvfølgelig retten til hurtig udredning og behandling. Men
det opnår man ikke ved en garanti, som forslaget her
lægger op til. I stedet risikerer man en nedprioritering af
de medicinske patienter med flere diagnoser, af de sværere
psykiatriske patienter og af de akutte patienter, der udgør
75 pct. af alle patienter. Socialistisk Folkeparti ser det som et
tilbageskridt, når man afskaffer den differentierede
behandlingsgaranti på 30 dage for livstruende sygdomme og
erstatter den med en generel. Det får som konsekvens, at
nogle patienter med forholdsvis lettere gener bliver skubbet frem i
køen frem for patienter med mere komplicerede
forløb.
Forslaget medvirker samlet set ikke til et
bedre sundhedsvæsen, det bidrager alene til en styrkelse af
den private sektor i sundhedsvæsenet.
Derfor stemmer Socialistisk Folkeparti
imod.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
AF et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 87 affattes stk. 2 således:
»Stk. 2.
En person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de
klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter. Når personen er henvist til
behandling af alvorlig sygdom, er fristen dog 1 måned.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf.
§ 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen
er udredt, regnes fristen fra modtagelse af henvisningen på
regionsrådets sygehus.«
[Opretholdelse af den
differentierede garanti på 60 dage]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede affattelse af
§ 87, stk. 2, fastlægges det, at fristen for det
udvidede frie sygehusvalg er 60 dages ventetid i det offentlige
sygehusvæsen, når patienten er henvist til behandling
af mindre alvorlig sygdom, og 30 dages ventetid, når
patienten er henvist til behandling af alvorlig sygdom. Ved 1
måned forstås således 30 dage, inklusive weekend
og helligdage.
Udgangspunktet er derfor, at patienterne
får ret til udvidet frit sygehusvalg, hvis regionsrådet
i bopælsregionen ikke, inden 30 eller 60 dage efter at
patienten har givet samtykke til behandling, kan tilbyde behandling
ved egne sygehuse eller et af de sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter.
En beslutning om, hvorvidt der er tale om
mindre alvorlig eller alvorlig sygdom, jf. § 87, stk. 2,
foretages af den sygehusafdeling, som modtager den
færdigudredte patient med henblik på behandling.
Ventetiden beregnes fra den dato, patienten har afgivet et
informeret samtykke til behandlingstilbuddet, til den dato,
sygehuset har tilbudt at foretage behandlingen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Erik Christensen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S) Yildiz
Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl
(SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 143
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 8/4-16 fra
Høreforeningen | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 143
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad det vil koste at
indføre udredningsret hos speciallæger for mennesker
med astma og allergi, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvad det vil koste at
indføre udredningsret hos speciallæger for mennesker
med gigtlidelser, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan det sikres, at regionerne
laver aftaler med speciallæger på de områder,
hvor de ikke selv har kapacitet, som f.eks. gigtsygdomme, astma og
allergi, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke diagnoser der i dag ikke
kan komme ind under udredningsretten, da de skal udredes hos
private speciallæger, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre de
mennesker, som har en sjælden diagnose og ikke kan få
den helt samme ret som andre med bredere diagnoser, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svar på spørgsmål 4 vil sende udvalget en
opgørelse over, hvem de forskellige regioner har aftalt et
samarbejde med, så man kan se, hvilke regioner der vil
få gavn af udredningsretten, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der kan ske en klar sondring mellem udredning og behandling, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvordan forholdet til
udredningsretten er i de tilfælde, hvor behandlingen
påbegyndes samtidig med udredning, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan der i praksis skal skelnes
mellem regionernes pligt til at give patienterne et privat tilbud,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om det er ministerens opfattelse, at
der kan opstå en situation, hvor en patient er omfattet af
både § 82 b og § 87 samtidig, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvornår en patient er
omfattet af § 82 b og/eller § 87, når en henvisning
til udredning er modtaget på et sygehus, når
udredningen er iværksat, og når der er udarbejdet en
udredningsplan, fordi fristen ikke kan overholdes, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvornår der vil kunne
opstå en situation, hvor sygehuset ikke allerede i processen
vedr. § 82 b vil have afdækket, om der findes andre
sygehuse, der kan undersøge patienten, og der dermed findes
et tilbud efter § 87 om udvidet frit valg, som ikke allerede
er iværksat efter § 82 b, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvad der menes med »ny
henvisning« på side 7 i lovforslaget, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvem patienten kan stille til
ansvar for såvel tiden som den faglige kvalitet i det
tilfælde, hvor en patient undervejs i et
udredningsforløb bruger § 87 til at opsøge et
privat tilbud, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilke kriterier ministeren agter
at sætte op for, hvornår det vil være fagligt
velbegrundet og dermed udtryk for »faglige
årsager«, at et udredningsforløb ikke kan
afsluttes inden for 30 dage, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvornår vejledningen
foreligger, så regionerne får de bedste betingelser for
at sikre en ordentlig implementering frem mod lovens
ikrafttræden den 1. oktober 2016, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvordan ministeren agter at
opnå en tidsmæssig retvisende gengivelse i den
nationale monitorering af udredningsretten, når et
udredningsforløb overflyttes til eller fra privat regi midt
i udredningsforløbet, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan ministeren agter at
monitorere udviklingen i sammenhæng og kontinuitet i
patientforløb, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der også sker en monitorering af de forløb, hvor den
henviste patient ud fra et oplyst valg selv vælger at vente
på udredning i mere end 30 dage, fordi patienten ikke
ønsker at bruge hverken det frie sygehusvalg eller det
udvidede frie sygehusvalg, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til oplægget fra
Høreforeningen på mødet i Sundheds- og
Ældreudvalget den 12. april 2016, jf. L 143 - bilag 4, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det kan være vanskeligt at få henvisning til sygehuse i
en anden region, selv om disse sygehuse har en kortere ventetid,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der er store regionale forskelle på ventetiden i uger, jf. L
143 - bilag 4, og hvad der i bekræftende fald er
forklaringerne på disse forskelle, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm., om, det er ministerens vurdering, at
der samlet set findes audiologer nok, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
alle patienter får kendskab til deres rettigheder og
valgmuligheder i forbindelse med lovforslaget, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
godkendelse af private behandlingstilbud sker på lige
vilkår, og at der ikke stilles større krav til private
end til offentlige behandlingssteder, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som sikrer, at den differentierede garanti
på 60 dage opretholdes, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå |
|