Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2016 og var til 1. behandling den 3. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 18. januar 2016 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 64. Den 25. februar
2016 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslag nr. L 140 og L 141 handler om at
overflytte Arbejdsskadestyrelsens aktiviteter til et andet selskab,
Udbetaling Danmark, og at oprette den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Desuden er det planen at udflytte
aktiviteterne til tre nye lokaliteter: Vordingborg, Haderslev og
Hillerød. Arbejdsskadestyrelsen har i en del år ikke
fungeret efter hensigten, fordi der ikke har været en
ordentlig bemanding. Nyansatte medarbejdere er ved at blive
oplært. Det vil være særdeles problematisk at
bryde en sådan styrelse op og udflytte den.
Arbejdsskadestyrelsens virksomhed adskiller sig væsentligt
fra de opgaver, som ATP ellers udfører. Der er tale om
individuelle sagsgange og afgørelser. Hertil kommer, at der
har været en stribe indsigelser i høringssvarene fra
DA, HK, LO, Metal og 3F, der alle advarer om problemer
vedrørende omorganiseringen. Det er alle organisationer, der
i det daglige arbejder systematisk med arbejdsskadesager, og som er
tæt på arbejdsskadede - der ved, hvad de taler om.
Omorganiseringen kan betyde tab af viden og kompetencer samt
forlænget og fordyret sagsbehandling og ansvarsforflygtigelse
fra beskæftigelsesministerens side, hvilket er
tankevækkende i en tid med problemer på området.
Der er ikke lavet analyser over fordele og omkostninger ved
udflytningen, og der findes ikke præcise beskrivelser af
opgavefordeling, ansvarsfordeling, kompetence, retssikkerhed og
aktindsigt. Enhedslisten kan derfor ikke støtte
lovforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 20 ændres »§ 63 a,
stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 3, stk. 3, nr. 2, stk. 4, stk. 5, 3.
pkt., og stk. 6,« til: »§ 63 a, stk. 1, 1. og 2.
pkt., stk. 3, 1. pkt., og stk. 4 og 6,«.
[Lovteknisk korrektion]
2)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 34
indsættes:
Ȥ 34 a.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring giver Arbejdstilsynet
terminaladgang til oplysninger registreret om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og
Arbejdstilsynets fælles system til anmeldelse af
arbejdsulykker og erhvervssygdomme, jf. § 72, stk. 3, i
arbejdsmiljøloven.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver nødvendige
oplysninger fra sit øvrige datagrundlag ud over det i stk. 1
nævnte om arbejdsulykker og erhvervssygdomme til
Arbejdstilsynet. Oplysningerne videregives med henblik på
behandling og registersamkøring i kontroløjemed til
identifikation af virksomheder til brug for målretning af
Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn samt til behandling og
registersamkøring til analyse- og forebyggelsesformål
samt statistiske formål.««
[Terminaladgang m.v. for
Arbejdstilsynet til oplysninger om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme]
3)
Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
57, stk. 4, ændres »4.-6. pkt.« til:
»4. og 5. pkt.««
[Redaktionel ændring]
Til § 7
4)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»01. I §
72 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Arbejdstilsynet har terminaladgang til oplysninger om
arbejdsulykker og erhvervssygdomme i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets fælles system til
anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme, jf. § 34 a,
stk. 1, i lov om arbejdsskadesikring, herunder til indsamling og
samkøring i kontroløjemed samt til analyse,
forebyggelse og statistik.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
02. I
§ 72 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Arbejdstilsynet kan, i det omfang det er nødvendigt i
kontroløjemed og til analyse- og forebyggelsesformål
samt statistiske formål, indsamle og samkøre
oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings øvrige
datagrundlag ud over det i stk. 3 nævnte om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme, jf. § 34 a, stk. 2, i lov om
arbejdsskadesikring.««
[Terminaladgang m.v. for
Arbejdstilsynet til oplysninger om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme og hjemmel for Arbejdstilsynet til behandling af
oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om arbejdsulykker
og erhvervssygdomme]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovtekniske
grunde justeres opregningen i ændringspunktet.
Til nr. 2 og 4
Arbejdsskadestyrelsens og Arbejdstilsynets fælles
anmeldesystem indeholder en række oplysninger fra bl.a. de
anmeldelser af arbejdsulykker og erhvervssygdomme, der er pligt til
at anmelde efter både arbejdsmiljølovgivningen og
arbejdsskadesikringslovgivningen, og indeholder oplysninger om alle
registrerede arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Anmeldesystemet indeholder således oplysninger bl.a. på
individniveau om arbejdsulykker, herunder oplysninger om
tilskadekomne og skaden, anmelderen og virksomheden samt
arbejdsstedet og ulykken. Desuden indeholder systemet oplysninger
om erhvervssygdomme, herunder oplysninger om tilskadekomne,
diagnose og anmelder.
Det
fælles anmeldesystem indeholder desuden systemoplysninger til
identifikation af den enkelte anmeldelse m.v.
Oplysningerne
vil indgå i arbejdet med Arbejdstilsynets
tilsynsplanlægning, ligesom de vil blive benyttet til
analyse, forebyggelsestiltag og statistiske formål og i
arbejdet med opfyldelse af politiske initiativer.
Den
nærmere afgrænsning af, hvilke oplysninger der er pligt
til at anmelde, sker ved bekendtgørelse, jf.
arbejdsmiljølovens § 75, stk. 1, og
arbejdsskadesikringslovens § 34, stk. 1, og afhænger
bl.a. af EU-regulering på området.
Som en
konsekvens af forslaget om at flytte Arbejdsskadestyrelsens opgaver
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vil det fælles system
til anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme blive
organisatorisk placeret i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der
dermed vil have rådighed over systemet.
Der er derfor
behov for at præcisere hjemmelsgrundlaget for
Arbejdstilsynets terminaladgang, herunder hjemmelsgrundlaget for at
behandle oplysninger fra det fælles system som hidtil.
Oplysningerne vil endvidere kunne bruges i forbindelse med
initiativ 2 i »Aftale om en styrket
arbejdsmiljøindsats« fra marts 2015 mellem V, DF, K, S
og RV. Ifølge aftalen skal flere oplysninger tælle
med, når en virksomhed udvælges til tilsyn. Det
følger af aftalen, at anmeldelser af erhvervssygdomme efter
en konkret vurdering som noget nyt kan indgå i grundlaget for
udvælgelse af virksomheder til det risikobaserede tilsyn. Det
fremgår endvidere, at det skal undersøges, hvordan
anmeldte og anerkendte arbejdsskader kan indgå som parametre
i Arbejdstilsynets indeksmodel til udpegning af virksomheder til
risikobaseret tilsyn, og hvordan oplysninger om arbejdsbelastninger
fra anmeldelsen og fra arbejdsskadesager kan indgå i
forberedelsen af tilsynsbesøg.
For at sikre,
at arbejdet med opfyldelse af politiske initiativer, herunder
initiativ 2, kan gennemføres, og at resultaterne af de
undersøgelser, der foretages, kan anvendes fremadrettet,
når Arbejdsskadestyrelsens opgaver under forudsætning
af lovforslagets vedtagelse overføres til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, foreslås det, at der etableres en
præcis og klar hjemmel i lov om arbejdsskadesikring til, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan udlevere oplysninger om
arbejdsulykker og erhvervssygdomme fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings øvrige datagrundlag til
Arbejdstilsynet.
I tilknytning
hertil foreslås en præcis og klar tilsvarende hjemmel i
arbejdsmiljøloven til, at Arbejdstilsynet kan have en
sådan terminaladgang, ligesom der foreslås en
præcis og klar hjemmel i arbejdsmiljøloven til, at
Arbejdstilsynet kan modtage de pågældende oplysninger
fra det øvrige datagrundlag.
På denne
måde fremtidssikres det, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
har ret og pligt til at udlevere de pågældende
oplysninger, og at Arbejdstilsynet fortsat kan modtage disse
oplysninger.
Oplysningerne
i det fælles anmeldesystem giver desuden mulighed for, at
Arbejdstilsynets tilsynsindsats i højere grad kan
målrettes derhen, hvor der er flest
arbejdsmiljøproblemer. Oplysningerne om disse ulykker og
sygdomme indgår således i Arbejdstilsynets
tilsynsplanlægning og anvendes i analyser og til
forebyggelsesmæssige formål.
I den
forbindelse bemærkes, at Arbejdstilsynet administrerer
arbejdsmiljølovgivningen og offshoresikkerhedsloven og
fører tilsyn med rygeloven.
Ad § 34 a, stk. 1 og § 72, stk.
3
Som en
konsekvens af forslaget om at flytte Arbejdsskadestyrelsens opgaver
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vil det fælles system
til anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme blive
organisatorisk placeret i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der
dermed vil have rådighed over systemet.
Med den
foreslåede hjemmel skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring give
Arbejdstilsynet terminaladgang til alle oplysninger om
arbejdsulykker og erhvervssygdomme i det fælles system til
anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Oplysningerne kan
som hidtil bruges både i kontroløjemed og til analyse-
og forebyggelsesformål og statistiske formål.
Arbejdstilsynet vil således med de foreslåede
ændringer fortsat kunne anvende konkrete anmeldelser af
arbejdsulykker og erhvervssygdomme i forbindelse med tilsyn og
kontrol med det konkrete arbejdsmiljø. Terminaladgangen er
nødvendig, da Arbejdstilsynet i henhold til
arbejdsmiljøloven stiller krav om anmeldelse af en del af de
arbejdsulykker og erhvervssygdomme, der anmeldes til det
fælles anmeldesystem. Arbejdstilsynet har derfor behov for at
kunne tilgå oplysningerne direkte med henblik på en
fleksibel og effektiv behandling af oplysningerne til
forebyggelses- og analyseformål, statistiske formål,
både i arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i
arbejdsskadessammenhæng, og i kontroløjemed i
forbindelse med Arbejdstilsynets opgavevaretagelse.
Det vurderes
desuden, at terminaladgangen kan ske inden for persondatalovens
rammer om saglighed og proportionalitet. De foreslåede
bestemmelser indeholder en klar og udtrykkelig lovhjemmel til, at
Arbejdstilsynet kan benytte oplysningerne i det fælles
anmeldesystem til behandling og registersamkøring i
kontroløjemed i forbindelse med Arbejdstilsynets
tilsynsindsats og til forebyggelses- og analyseformål og
statistiske formål, både i arbejdsmiljøfaglig
sammenhæng og i arbejdsskadesammenhæng i forbindelse
med Arbejdstilsynets opgavevaretagelse. Behandlingen og
samkøringen vil ske under hensyntagen til de særlige
retningslinjer, der er fastsat i Datatilsynets praksis om
samkøring og sammenstilling i kontroløjemed.
Med den
foreslåede hjemmel vil Arbejdstilsynet indgå aftale med
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om den tekniske
tilrettelæggelse af adgangen til de oplysninger, som
Arbejdstilsynet får hjemmel til at indhente.
Ad § 34 a, stk. 2 og § 72, stk.
5
Som en
konsekvens af forslaget om at flytte Arbejdsskadestyrelsens opgaver
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er der behov for at
præcisere hjemmelsgrundlaget til, at Arbejdstilsynet kan
indhente oplysninger fra det øvrige datagrundlag, som under
forudsætning af lovforslagets vedtagelse vil henhøre
under Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Oplysningerne
fra det øvrige datagrundlag skal som hidtil anvendes til
opfyldelse af politiske initiativer, herunder til at sikre, at
arbejdet med initiativ 2 i aftalen om en styrket
arbejdsmiljøindsats kan gennemføres, og at
resultaterne af de undersøgelser, der skal
gennemføres, kan anvendes fremadrettet. Oplysningerne skal
desuden anvendes til arbejdet med målretning af
Arbejdstilsynets tilsynsindsats og udviklingen heraf.
Med den
foreslåede hjemmel skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
videregive oplysninger til Arbejdstilsynet om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
øvrige datagrundlag til brug for kontrol - herunder ved
samkøring med Arbejdstilsynets øvrige data - og til
analyse- og forebyggelsesformål og statistiske
formål.
Oplysninger
fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings øvrige datagrundlag er
bl.a. oplysninger på individniveau fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings sagsbehandlingssystem om for eksempel
anerkendelse, mengrad og erhvervsevnetabsprocent m.v. og
oplysninger, der kan bidrage til afgrænsning af, hvor skaden
er sket.
Det vurderes,
at videregivelsen og samkøringen af oplysninger kan ske
inden for persondatalovens rammer om saglighed og proportionalitet,
idet der kun vil blive indhentet oplysninger, der er
nødvendige for opfyldelse af politiske initiativer, for
arbejdet med målretning og udvikling af Arbejdstilsynets
tilsynsindsats eller til forebyggelsesformål.
De
foreslåede bestemmelser indeholder en klar og udtrykkelig
lovhjemmel til, at Arbejdstilsynet kan benytte oplysningerne i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings datagrundlag til behandling og
registersamkøring i kontroløjemed i forbindelse med
Arbejdstilsynets kontrolindsats og til analyse- og
forebyggelsesformål og statistiske formål, både i
arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i
arbejdsskadesammenhæng. Samkøringen og behandlingen
vil ske under hensyntagen til de særlige retningslinjer, der
er fastsat i Datatilsynets praksis om samkøring og
sammenstilling i kontroløjemed.
Med den
foreslåede hjemmel vil Arbejdstilsynet indgå aftale med
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om den tekniske
tilrettelæggelse af udlevering af de oplysninger, som
Arbejdstilsynet får hjemmel til at indhente.
Til nr. 3
Af
redaktionelle grunde skal henvisningen i lovens § 57, stk. 4,
ændres som følge af forslaget i § 1, nr. 38.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl
(EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl
(ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 141
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 141
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan det sikres, at eventuelle
omkostninger ikke bliver væltet over på
arbejdsskadesystemet, til beskætigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt overdragelsen kun kan ske
i sammenhæng med en arbejdsskadereform, til
beskætigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om det fulde politiske ansvar for
arbejdsskadelovgivningen fortsat vil ligge hos ministeren, til
beskætigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om udflytningen af opgaver til ATP
ikke må finansieres gennem arbejdsskadesystemet, til
beskætigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om overflytningen vil påvirke
sagsbehandlingstiderne negativt, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om finansiering af udflytningen til de
regionale centre, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en
klar adskillelse af afgørelsesmyndigheden og ankeenheden i
den nye enhed, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm., om det politiske ansvar for
arbejdsskadeområdet fortsat i fuldt omfang ligger hos
beskæftigelsesministeren, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om instruktionsbeføjelserne i
den nye selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvilke beføjelser som
flyttes fra ministeren til en kommende bestyrelse for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvornår og hvordan
ministeren kan sætte sig mod beslutninger truffet af den
kommende bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|