Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2016 og var til 1. behandling den 3. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 18. januar 2016 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 62. Den 25. februar
2016 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra HK
Danmark.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Alternativets
medlemmer af udvalget deler målet om at skabe vækst og
beskæftigelse i hele Danmark. Socialdemokratiet og
Alternativet bakker derfor op om regeringens overordnede planer om
udflytning af statslige arbejdspladser, da det kan bidrage til et
Danmark i bedre balance. Udflytningen af statslige arbejdspladser
gør det ikke alene, men kan sammen med andre initiativer
bidrage til at trække i den rigtige retning.
Socialdemokratiet og Alternativet ønsker, at der med
overflytningen af sagsbehandlingen af personskader til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring samtidig sikres øget fokus
på en kortere sagsbehandlingstid og kvalitet i
afgørelserne. Socialdemokratiet og Alternativet havde gerne
set, at der i forbindelse med overflytningen af opgaver blev
udarbejdet en overdragelsesaftale mellem
Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring. Overdragelsesaftalen skulle bidrage til at skabe
klarhed om det økonomiske og administrative grundlag for
overtagelsen af Arbejdsskadestyrelsens opgaver. Desuden så
Socialdemokratiet og Alternativet gerne, at det af lovforslaget
tydeligere fremgik, at det politiske ansvar for at sikre kvaliteten
i sagsbehandlingen af arbejdsskadesager ligger hos ministeren.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslag nr. L 140 og L 141 handler om at
overflytte Arbejdsskadestyrelsens aktiviteter til et andet selskab,
Udbetaling Danmark, og at oprette den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Desuden er det planen at udflytte
aktiviteterne til tre nye lokaliteter: Vordingborg, Haderslev og
Hillerød. Arbejdsskadestyrelsen har i en del år ikke
fungeret efter hensigten, fordi der ikke har været en
ordentlig bemanding. Nyansatte medarbejdere er ved at blive
oplært. Det vil være særdeles problematisk at
bryde en sådan styrelse op og udflytte den.
Arbejdsskadestyrelsens virksomhed adskiller sig væsentligt
fra de opgaver, som ATP ellers udfører. Der er tale om
individuelle sagsgange og afgørelser. Hertil kommer, at der
har været en stribe indsigelser i høringssvarene fra
DA, HK, LO, Metal og 3F, der alle advarer om problemer
vedrørende omorganiseringen. Det er alle organisationer, der
i det daglige arbejder systematisk med arbejdsskadesager, og som er
tæt på arbejdsskadede - der ved, hvad de taler om.
Omorganiseringen kan betyde tab af viden og kompetencer samt
forlænget og fordyret sagsbehandling og ansvarsforflygtigelse
fra beskæftigelsesministerens side, hvilket er
tankevækkende i en tid med problemer på området.
Der er ikke lavet analyser over fordele og omkostninger ved
udflytningen, og der findes ikke præcise beskrivelser af
opgavefordeling, ansvarsfordeling, kompetence, retssikkerhed og
aktindsigt. Enhedslisten kan derfor ikke støtte
lovforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 udgår », som udpeges
af beskæftigelsesministeren,«.
[Indstilling fra arbejdsmarkedets
parter til posten som formand for bestyrelsen]
2) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Formanden må ikke have
tilknytning til nogen arbejdsgiver- eller
lønmodtagerorganisation.«
[Præcisering af formandens
uafhængighed]
3) I
stk. 3, 4. pkt., ændres
»Beskæftigelsesministeren« til:
»Bestyrelsen«.
[Ændring af kompetence til at
fastsætte honorar]
Til § 15
4) I
stk. 3, 2. pkt., ændres
»Folketingets Beskæftigelsesudvalg« til:
»et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Redaktionel ændring]
Nyt kapitel
5)
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 01
Moms
§ 01. Staten refunderer
Arbejdsmarkedets Erhvervss?i?k?r?i?n?g?s udgifter til betaling af
købsmoms, som ikke kan fradrages ved en virksomheds
opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget
købsmoms), og som Arbejdsmarkedets Tillægspension
afholder ved køb af varer og tjenesteydelser i forbindelse
med administration, jf. § 9, for så vidt angår
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter § 2, stk. 1,
nr. 2-7.
Stk. 2.
Ikkefradragsberettiget købsmoms refunderes fra
Finansministeriets momsreserve på grundlag af en
opgørelse fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
vedrørende afholdte udgifter, jf. stk. 1.
Stk. 3 På
baggrund af opgørelsen fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. stk. 2, udarbejder Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring et særskilt momsregnskab for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring. Momsregnskabet revideres af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings revisor, der godkender den samlede årlige
opgørelse over købsmomsudgifter og påser, at
udgifterne, hvortil der er afholdt moms, alene er afholdt til brug
for administrationen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver,
jf. § 2, stk. 1, nr. 2-7.«
[Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
skal have mulighed for at modtage kompensation for
momsudgifter]
Til § 17
6) I
stk. 2 ændres »1.
maj« til: »10. maj«.
[Udskudt ikrafttræden for
udpegning m.v. af bestyrelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at formanden i lighed
med medlemmerne af bestyrelsen udpeges af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
arbejdsmarkedets parter, jf. stk. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at formanden i lighed
med andre selvejende institutioner, der administreres af ATP, skal
være uafhængig af arbejdsgiver- og
lønmodtagerorganisationer.
Til nr. 3
Det foreslås, at det i lighed med
andre selvejende institutioner, der administreres af ATP, er
bestyrelsen, der fastsætter formandens honorar.
Til nr. 4
Der er tale om en redaktionel
ændring. Hensigten med bestemmelsen i § 15, stk. 3, 2.
pkt., er at fastslå, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal
fremsende en årlig beretning til det udvalg i Folketinget,
som beskæftiger sig med arbejdsskadesager m.v. Med den
redaktionelle ændring elimineres en mulig tvivl om, hvorvidt
det har været hensigten at fravige den kompetence, som
udvalget for Forretningsordenen ifølge Folketingets
Forretningsorden har til at flytte sagsområder mellem de
forskellige udvalg.
Til nr. 5
Arbejdsskadestyrelsen betaler i dag moms af
de ydelser, som Styrelsen køber eksternt. For så vidt
angår ydelser, som indkøbes i forbindelse med
Styrelsens administration efter arbejdsskadeloven, er udgifterne
til moms indregnet i taksterne, og Styrelsen modtager derfor ikke
kompensation for moms fra Finansministeriets momsreserve.
For så vidt angår de ydelser,
som indkøbes i forbindelse med Styrelsens administration af
de forskellige love, som nævnes i lovforslagets § 2,
stk. 1, nr. 2-7, har Arbejdsskadestyrelsen hidtil ligeledes betalt
moms, men har kunnet få momsudgifterne refunderet fra
Finansministeriets momsreserve. Administrationsudgifterne til
administration af de forskellige love efter lovforslagets § 2,
stk. 1, nr. 2-7, er finansieret gennem en finanslovsbevilling og
vedrører ikke arbejdsskadeloven og er derfor ikke
takstfinansierede.
Det fremgår af lovforslaget, at
administration af lovene nævnt i lovforslagets § 2, stk.
1, nr. 2-7, overflyttes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i
forbindelse med oprettelsen af den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det fremgår videre af
lovforslaget, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings administration
på området følger de principper, der i dag
gælder for Arbejdsskadestyrelsens administration.
Det foreslås derfor, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring får mulighed for at modtage
kompensation for momsudgifterne vedrørende administration af
lovene efter § 1, stk. 1, nr. 2-7, efter samme principper, som
det sker i dag i Arbejdsskadestyrelsen. Det vil sige gennem
refusion fra Finansministeriets momsreserve.
Det fremgår af
ændringsforslaget, at der skal udarbejdes et særskilt
momsregnskab på de områder, hvor der er mulighed for
kompensation, og at dette skal godkendes af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings revisor.
Ændringsforslaget er neutralt i
forhold til de offentlige udgifter, da ændringsforslaget
indebærer, at de nugældende principper for
momskompensation fortsætter uændret efter
overflytningen af Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring. Det skønnes, at den årlige
momsrefusion på området udgør ca. 0,1 mio.
kr.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 7, stk. 1-3,
træder i kraft den 10. maj 2016.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl
(EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl
(ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 140
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Henvendelse af 1/3-2016 fra HK Danmark om
de retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgerne ved
overflytning af myndighedsansvar fra en offentlig myndighed til en
selvstændig selvejende institution | 3 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 6/4-2016 fra HK Danmark om
kommentarer til bekæftigelsesministerens besvarelse af spm.
1 | 6 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 140
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 1/3-2016 fra HK Danmark om de
retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgerne ved
overflytning af myndighedsansvar fra en offentlig myndighed til en
selvstændig selvejende institution, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om Folketingets Ombudsmands virksomhed
omfatter den selv???e?j?e?n?d?e institution Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, til beskæf?t?i?g?e?l?s?e?s?ministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om Rigsrevisionen har samme mulighed
for at få indsigt i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som
statslige institutioner har, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om implementeringen af lovforslaget
medfører, at det ikke er et politisk ansvar at sikre
kvaliteten i sagsbehandlingen af arbejdsskadesager, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om sikring af viden og kompetencer i
forbindelse med overflytning af opgaver, til
beskæftigelsesministeren , og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om finansiering af eventuelle
meromkostninger i forbindelse med overflyttelsen af opgaver, til
beskæftigelsesministeren , og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 6/4-2016 fra HK Danmark om deres kommentarer til
ministerens besvarelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om finansieringen af at udflytte
arbejdspladser til provinsen i forbindelse med udflytning af
Arbejdsskadestyrelsens opgaver til ATP's regionale centre, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om udarbejdelse af en
overdragelsesaftale mellem Beskæftigelsesministeriet og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der skaber klarhed om det
økonomiske og administrative grundlag for overtagelsen af
Arbejdsskadestyrelsens opgaver, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
|