Fremsat den 7. oktober 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om spil, lov om
afgifter af spil og lov for Grønland om visse spil1)
(Justering af gebyrskalaen for
væddemål og onlinekasino, månedsafregning for
væddemål og onlinekasino m.v.)
§ 1
I lov nr. 848 af 1. juli 2010 om spil, som
ændret ved § 51 i lov nr. 223 af 22. marts 2011, §
9 i lov nr. 277 af 27. marts 2012 og § 11 i lov nr. 649 af 12.
juni 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 42, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»For indgivelse af ansøgning om
tilladelse til udbud af væddemål, jf. § 11, eller
onlinekasino, jf. § 18, skal ansøgere, som på
ansøgningstidspunktet har tilladelse fra spillemyndigheden,
betale et gebyr på 100.000 kr. (2010-niveau) til
spillemyndigheden, jf. dog stk. 5 og 6.«
2. I
§ 42, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»For indgivelse af ansøgning om
tilladelse til udbud af både væddemål, jf. §
11, og onlinekasino, jf. § 18, skal ansøgere, som
på ansøgningstidspunktet har tilladelse fra
spillemyndigheden, betale et gebyr på 125.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5.«
3. § 42,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Gebyret skal betales, senest 1 måned
efter at tilladelsen træder i kraft, efter følgende
skala:
Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr |
| (2010-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr. | 125.000 kr. | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr. | 225.000 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. | 450.000 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. | 800.000 kr. | 100.000.000 kr. indtil 200.000.000
kr. | 1.500.000 kr. | 200.000.000 kr. indtil 500.000.000
kr. | 2.500.000 kr. | 500.000.000 kr. og derover | 4.500.000 kr. |
|
« |
4. I
§ 43, stk. 2, ændres
»2 måneder« til: »5 måneder«,
og »offentliggøre en
årsredegørelse« ændres til: »sende
en årsredegørelse til spillemyndigheden«.
§ 2
I lov nr. 698 af 25. juni 2010 om afgifter af
spil, som ændret ved § 53 i lov nr. 223 af 22. marts
2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 21, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§§ 7, 10, 12« til:
»§§ 6, 7, 10-12«.
2. I
§ 22, 1. pkt., ændres
»§§ 2, 6 og 11« til: »§
2«.
§ 3
I lov nr. 223 af 22. marts 2011 for
Grønland om visse spil foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 22, stk. 2, ændres
»2 måneder« til: »5 måneder«,
og »offentliggøre en
årsredegørelse« ændres til: »sende
en årsredegørelse til spillemyndigheden«.
2. I
§ 28, stk. 1, udgår
»og for væddemål og spil i onlinekasino
nævnt i § 25«.
3.
Efter § 28 indsættes:
Ȥ 28 a. For
væddemål på heste- og hundevæddeløb
nævnt i § 24 a og væddemål og onlinekasino
nævnt i § 25 er afgiftsperioden
kalendermåneden.
Stk. 2. Afgiften
skal angives og betales senest den 15. i måneden efter
udløbet af afgiftsperioden. Skal en spiludbyder, der er
afgiftspligtig efter denne lov, angive og betale afgift af
tilsvarende væddemål og onlinekasino udbudt i Danmark,
skal afgiften efter denne lov angives og betales sammen med
afgiften for væddemål og onlinekasino udbudt i
Danmark.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan afkorte afgiftsperioden og betalingsfristen
for en registreret virksomhed med kalendermåneden som
afgiftsperiode, såfremt afgift ikke er betalt
rettidigt.«
4. I
§ 45, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 28, stk. 2,«
»§ 28 a, stk. 2,«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 3.
Stk. 3. § 2, nr. 1
og 2 og § 3, nr. 2, 3 og 4, træder i kraft den 1.
februar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold
og baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1 | Lov om
spil | | | 3.1.1 | Spillemyndighedens
tilsyn med tilladelsesindehavere | | | | 3.1.1.1 | Gældende
ret | | | | 3.1.1.2 | Lovforslaget | | | 3.1.2 | Gebyrstrukturen for
væddemål og onlinekasino | | | | 3.1.2.1 | Gældende
ret | | | | 3.1.2.2 | Lovforslaget | | | 3.1.3 | Ansøgningsgebyr
ved fornyelse af tilladelse | | | | 3.1.3.1 | Gældende
ret | | | | 3.1.3.2 | Lovforslaget | | 3.2 | Lov om afgifter af
spil | | | 3.2.1 | Afgiftsperioden | | | | 3.2.1.1 | Gældende
ret | | | | 3.2.1.2 | Lovforslaget | | 3.3 | Lov for
Grønland om visse spil | | | 3.3.1 | Afgiftsperioden | | | | 3.3.1.1 | Gældende
ret | | | | 3.3.1.2 | Lovforslaget | | | 3.3.2 | Spillemyndighedens
tilsyn med tilladelsesindehavere | | | | 3.3.2.1 | Gældende
ret | | | | 3.3.2.2 | Lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer | 12. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Den 1. januar 2012 trådte den
gældende spillelovgivning (bl.a. lov om spil og lov om
afgifter af spil) i kraft.
Den væsentligste ændring ved den
gældende spillelovgivning i forhold til den tidligere
spillelovgivning var, at væddemål og spil på
onlinekasino blev liberaliseret, således at alle
spiludbydere, der opfylder en række krav, kan få
tilladelse til at udbyde spillene i Danmark og Grønland.
Spiludbyderne skal registreres og betale spilafgifter til den
danske stat. Samtidig blev andre regler moderniseret eller
videreført i uændret form. Der er ikke i lov om spil
og lov om afgifter af spil eller i bemærkningerne hertil en
forpligtelse til en revision af lovene, men i perioden efter lovene
trådte i kraft, er der opnået erfaring med, hvordan
lovgivningen virker i praksis.
Den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti er den 11. december 2014 blevet enige om en aftale om
justering af spillelovgivningen for så vidt angår
væddemål og onlinekasino. Derudover er den
daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti den 11. december 2014 blevet enige om en
aftale om en ændring af den øvrige del af
spillelovgivningen. Sidstnævnte aftale udmøntes ved et
særskilt lovforslag, som fremsættes i Folketinget
samtidigt med nærværende lovforslag.
Førstnævnte aftale, som
udmøntes ved nærværende lovforslag, indeholder
tilpasninger af lovgivningen på baggrund af opnåede
erfaringer og ønsker fra spiludbyderne. Tilpasningerne
omfatter for det første en justering af gebyrskalaen for
tilsynet med væddemål og onlinekasino for at sikre, at
gebyrerne bliver mere proportionale med spiludbydernes
spilleindtægt. For det andet en ændring af
afgiftsperioden fra en uge til en måned for
væddemål og onlinekasino, som vil lette de
administrative byrder for spiludbyderne samtidig med, at
spiludbyderne undgår et utilsigtet tab af fradrag i
afgiftsgrundlaget. For det tredje en ændring af kravet om
offentliggørelse af nøgletal, således at de
fremadrettet i stedet for at offentliggøre en
årsredegørelse skal sende en
årsredegørelse til Spillemyndigheden.
2. Lovforslagets
indhold og baggrund
Lovforslaget indeholder en udmøntning
af aftalen om justering af spillelovgivningen samt en lempelse af
ansøgningsgebyret ved fornyelse af en eksisterende
tilladelse til væddemål og onlinekasino.
Aftale om justering af spillelovgivningen
vedrørende væddemål og onlinekasino
De overordnede hensyn bag den eksisterende
gebyrstruktur er, at gebyret skal afspejle omkostningerne knyttet
til Spillemyndighedens administration og tilsyn med udbud af spil
inden for en 4-årig periode. Disse hensyn er
uændrede.
Den nuværende gebyrstruktur for
Spillemyndighedens tilsyn med væddemål og onlinekasino
har, efter at markedet for væddemål og onlinekasino har
været i gang i ca. tre år, vist sig ikke at afspejle
markedet. Markedet domineres af få store spiludbydere, som
betaler et relativt lavt gebyr set i forhold til deres
bruttospilleindtægt, mens de mindre spiludbydere betaler et
relativt højt gebyr set i forhold til deres
bruttospilleindtægt. Dermed opnår de store spiludbydere
med den nuværende gebyrstruktur reelt en
konkurrencemæssig fordel. Med forslaget foreslås derfor
en ny gebyrstruktur, hvor de store udbydere skal betale et
højere gebyr og de mindre spiludbydere et mindre gebyr, som
er mere proportionalt med bruttospilleindtægten. Der er alene
tale om en omfordeling af gebyret, hvorfor den samlede
gebyrindtægt forventes at være uændret.
Spiludbyderne har påpeget, at den meget
korte afgiftsperiode (ugen) giver administrative byrder og desuden
medfører, at der i nogle afgiftsperioder med få
indskud fra spillerne, men med store gevinstudbetalinger, kan
være en negativ bruttospilleindtægt. En negativ
bruttospilleindtægt kan ikke overføres som fradrag i
andre perioder med positiv bruttospilleindtægt. Jo
længere en afgiftsperiode er, jo mindre er risikoen for, at
bruttospilleindtægten i perioden vil være negativ. Med
lovforslaget foreslås afgiftsperioden ændret fra ugen
til kalendermåneden for væddemål og onlinekasino,
og dermed reduceres forekomsten af negativt afgiftsgrundlag samt de
administrative byrder ved ugentlige afregninger.
Efter den nuværende bestemmelse i lov om
spil er visse spiludbydere pålagt at offentliggøre en
række informationer i en årsredegørelse. I
forbindelse med tilsyn og dialog med spiludbyderne er
Spillemyndigheden blevet opmærksom på, at visse
oplysninger om spiludbydernes virksomhed kan have karakter af at
være følsom forretningsinformation. Spillemyndigheden
har fortsat brug for informationerne, hvorfor det foreslås,
at de nævnte informationer, i stedet for at skulle
offentliggøres, blot sendes til Spillemyndigheden. Dermed
beskyttes oplysningerne, samtidig med at den oprindelige hensigt
med bestemmelsen opretholdes.
Yderligere ændringer
Udover aftalen foreslås et lavere gebyr
i forbindelse med, at der ansøges om en fornyelse af den
eksisterende tilladelse til væddemål og onlinekasino.
Omkostningerne i forbindelse med sagsbehandlingen ved fornyelse af
en tilladelse til væddemål og onlinekasino er ikke lige
så høje som ved udstedelse af den oprindelige
(første) tilladelse. Med forslaget opnår erhvervslivet
en økonomisk besparelse.
3. Lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Lov om
spil
Udbuddet af spil i Danmark reguleres af lov om
spil, som trådte i kraft den 1. januar 2012.
3.1.1. Spillemyndighedens tilsyn med
tilladelsesindehavere
3.1.1.1. Gældende ret
Efter lov om spil skal indehavere af
tilladelse til udbud af væddemål eller onlinekasino
offentliggøre en årsredegørelse med
virksomhedens nøgletal samt en beretning om, hvordan lovens
krav er blevet efterlevet. Disse oplysninger indgår bl.a. som
en del af Spillemyndighedens tilsyn med de pågældende
tilladelsesindehavere og bruges til Spillemyndighedens analyser af
spilmarkedet.
3.1.1.2. Lovforslaget
I forbindelse med tilsyn og dialog med
spiludbyderne er Spillemyndigheden blevet opmærksom på,
at visse oplysninger om spiludbydernes virksomhed i
årsredegørelsen har eller kan have karakter af at
være fortrolig forretningsinformation, hvorfor et krav om
offentliggørelse ikke er hensigtsmæssig.
Den oprindelige hensigt med bestemmelsen var,
at Spillemyndigheden nøje skulle gennemgå de
årsredegørelser, som tilladelsesindehaverne forpligtes
til at udarbejde med henblik på at indskærpe
overtrædelser, fastsætte skærpede vilkår og
eventuelt indlede sager om tilbagekaldelse af tilladelsen.
Årsredegørelserne indgår med andre ord bl.a. i
Spillemyndighedens tilrettelæggelse af tilsynsopgaven og i
forhold til at kunne foretage diverse analyser. Det var
således ikke den oprindelige hensigt, at der skulle
offentliggøres fortrolig forretningsinformation, som
konkurrenterne kan have en fordel af at få kendskab til.
Spillemyndigheden har fortsat brug for
informationerne, hvorfor det foreslås, at de nævnte
informationer i stedet for at blive offentliggjort, sendes til
Spillemyndigheden.
Spiludbyderne har gjort opmærksom
på, at fristen på to måneder efter hvert endt
regnskabsår, til at indsende årsredegørelsen er
meget kort. Det foreslås derfor samtidigt, at fristen for
indsendelse af årsredegørelsen ændres fra to til
fem måneder, for at give spiludbyderne bedre tid til at
udarbejde årsredegørelsen.
3.1.2. Gebyrstrukturen for væddemål og
onlinekasino
3.1.2.1. Gældende ret
For tilladelser til udbud af
væddemål og onlinekasino betales et gebyr til
Spillemyndighedens tilsyn m.v. Gebyret er afhængigt af
kalenderårets afgiftspligtige spilleindtægt
(bruttospilleindtægten) og fastsættes efter en skala,
som har seks intervaller. Det laveste gebyr er 50.000 kr.,
når bruttospilleindtægtens størrelse er under 5
mio. kr., og det største gebyr er 1,5 mio. kr., når
bruttospilleindtægten er over 100 mio. kr.
Formålet med den gældende
gebyrordning er, at den skal afspejle spiludbydernes
omsætning. Den foreslåede yderligere differentiering af
det årlige gebyr er medvirkende til, at de mindre
spiludbydere får en nemmere adgang til markedet for
væddemål og onlinekasino, og at store spiludbydere ikke
har en konkurrencemæssig fordel i forhold til de mindre
spiludbydere.
Gældende gebyrskala:
Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr (2010-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000
kr. | 250.000 kr. | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000
kr. | 450.000 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000
kr. | 650.000 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. | 850.000 kr. | Over 100.000.000 kr. | 1.500.000 kr. |
|
3.1.2.2. Lovforslaget
Den nuværende gebyrstruktur for
Spillemyndighedens tilsyn med væddemål og onlinekasino
har, efter at markedet for væddemål og onlinekasino har
været i gang i ca. tre år, vist sig ikke at afspejle
markedet.
Markedet domineres af få store
spiludbydere, som betaler et relativt lavt gebyr set i forhold til
den afgiftspligtige spilleindtægt
(bruttospilleindtægten), mens de mindre spiludbydere betaler
et relativt højt gebyr set i forhold til
bruttospilleindtægten. Dermed opnår de store
spiludbydere reelt en konkurrencemæssig fordel på grund
af, at de får en lavere gebyrbelastning, når gebyret
måles i procent af bruttospilleindtægten i forhold til
de mindre spiludbydere. Med den nuværende gebyrskala har
mindre spiludbydere en gebyrbelastning på ca. 2-5 pct., mens
de store spiludbydere har en gebyrbelastning på ca. 1 pct.
eller derunder.
Hensigten med gebyrstrukturen var ikke, at den
skulle skabe en konkurrencemæssig fordel for de store
spiludbydere. Der foreslås derfor indsat to yderligere
intervaller, således at der fremover vil være otte
intervaller for gebyret, idet der fastsættes nye gebyrer for
bruttospilleindtægter over 100 mio. kr. Endvidere reduceres
gebyret væsentligt for de mindre spiludbydere med en
bruttospilleindtægt op til 50 mio. kr. - dog med undtagelse
af det mindste gebyr (bruttospilleindtægt på under 5
mio. kr.).
Gebyrskala som foreslået:
Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr (2010-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000
kr. | 125.000 kr. | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000
kr. | 225.000 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000
kr. | 450.000 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. | 800.000 kr. | 100.000.000 kr. indtil 200.000.000
kr. | 1.500.000 kr. | 200.000.000 kr. indtil 500.000.000
kr. | 2.500.000 kr. | 500.000.000 kr. og derover | 4.500.000 kr. |
|
Med forslaget vil det oprindelige formål
med gebyrordningen - at den skal afspejle spiludbydernes
omsætning - bedre blive opfyldt, idet gebyret bliver mere
proportionalt med bruttospilleindtægten. Den nye skala vil
gøre de mindre spiludbyderes adgang til markedet for
væddemål og onlinekasino nemmere. Det hænger
sammen med, at belastningen falder, og at markedet dermed bliver
mere attraktivt for de mindre udbydere. Derfor kan de reducerede
gebyrer medvirke til at forbedre konkurrencen på det danske
marked og holde det ulovlige spilmarked på et meget
begrænset niveau. Endvidere kan den lavere belastning
gøre det lettere for de mindre spiludbydere at forblive
på markedet. Der er med forslaget alene tale om en
omfordeling, hvorfor den samlede gebyrindtægt forventes at
være uændret.
3.1.3. Ansøgningsgebyr ved fornyelse af
tilladelse
3.1.3.1. Gældende ret
Når en eksisterende tilladelse
udløber, skal der ansøges om en fornyelse af den
eksisterende tilladelse til væddemål og onlinekasino.
En fornyelse af en eksisterende tilladelse til både
væddemål og onlinekasino betragtes som udstedelse af en
ny tilladelse, og dermed vil en fornyelse bl.a. udløse et
nyt ansøgningsgebyr.
3.1.3.2. Lovforslaget
Da Spillemyndighedens omkostninger, i
forbindelse med sagsbehandlingen ved fornyelse af en tilladelse til
væddemål og onlinekasino, ikke er lige så
høje som ved udstedelse af den oprindelige (første)
tilladelse, foreslås et lavere gebyr ved ansøgning om
fornyelse af den eksisterende tilladelse. Dermed vil gebyret svare
til omkostningerne i forbindelse med sagsbehandlingen i
Spillemyndigheden.
3.2. Lov om
afgifter af spil
Afgiftsreglerne for spil udbudt i Danmark
reguleres af lov om afgifter af spil, som trådte i kraft den
1. januar 2012.
3.2.1. Afgiftsperioden
3.2.1.1. Gældende ret
I forbindelse med liberaliseringen af udbud af
væddemål og onlinekasino blev afgiftsperioden fastsat
til ugen. Den meget korte afgiftsperiode blev fastsat ud fra den
betragtning, at der var tale om nye regler for et liberaliseret
spilmarked karakteriseret ved en række nye udbydere, der
hovedsageligt er etableret uden for Danmark, og hvor hensynene til
bl.a. beskyttelse af spillerne og sikring af afgiftsbetalingen
krævede en høj grad af regulering.
3.2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at afgiftsperioden for
væddemål og onlinekasino ændres fra ugen til
kalendermåneden.
Den meget korte afgiftsperiode giver
spiludbyderne administrative byrder og medfører desuden, at
der i nogle afgiftsperioder med få indskud fra spillerne, men
med store gevinstudbetalinger, kan være en negativ
afgiftspligtig spilleindtægt (bruttospilleindtægt, som
er indsats fratrukket gevinster). Da afgiften betales af
bruttospilleindtægten, skal der ganske vist ikke betales
afgift i perioder med negativ bruttospilleindtægt, men de
gevinstudbetalinger, der i perioden medfører den negative
bruttospilleindtægt, kan heller ikke overføres som
fradrag i perioder med positiv bruttospilleindtægt.
Den liberaliserede spillelovgivning har nu
været i kraft i ca. tre år, og erfaringerne viser en
relativt høj grad af efterrettelighed hos spiludbyderne
bl.a. i relation til afgiftsbetalingen. En længere
afgiftsperiode vurderes ikke at mindske efterretteligheden.
Det var ikke i forslaget til den
liberaliserede spillelovgivning forudset, at ugen som
afgiftsperiode ville resultere i tilfælde med negativ
bruttospilleindtægt (negativt afgiftsgrundlag). Da en
længere afgiftsperiode mindsker risikoen for, at
bruttospilleindtægten i perioden vil være negativ,
foreslås det, at afgiftsperioden ændres fra ugen til
måneden for væddemål og onlinekasino.
Ud over at forslaget vil mindske
tilfældene af negativt afgiftsgrundlag, vil det samtidig
betyde, at afgiftsperioden for væddemål og onlinekasino
bliver den samme som f.eks. for spil i landbaserede kasinoer og
gevinstgivende spilleautomater. Endelig vil forslaget lette de
administrative byrder for spiludbyderne, idet de skal angive og
afregne afgift færre gange.
3.3. Lov for
Grønland om visse spil
Udbuddet af spil i Grønland og afgifter
heraf reguleres af lov for Grønland om visse spil, som
trådte i kraft den 1. januar 2012.
3.3.1. Afgiftsperioden
3.3.1.1. Gældende ret
Afgiftsperioden for væddemål og
onlinekasino er ugen, som det også er tilfældet i lov
om afgifter af spil for spil udbudt i Danmark.
I forbindelse med liberaliseringen af udbud af
væddemål og onlinekasino blev afgiftsperioden fastsat
til ugen. Den meget korte afgiftsperiode blev fastsat ud fra den
betragtning, at der var tale om nye regler for et liberaliseret
spilmarked karakteriseret ved en række nye udbydere, der
hovedsageligt er etableret uden for Danmark, og hvor hensynene til
bl.a. beskyttelse af spillerne og sikring af afgiftsbetalingen
krævede en høj grad af regulering.
3.3.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at afgiftsperioden for
væddemål og onlinekasino ændres fra ugen til
kalendermåneden på linje med forslaget om
afgiftsperioden for tilsvarende spil udbudt i Danmark.
Den meget korte afgiftsperiode giver
spiludbyderne administrative byrder og medfører desuden, at
der i nogle afgiftsperioder med få indskud fra spillerne, men
med store gevinstudbetalinger, kan være en negativ
afgiftspligtig spilleindtægt (bruttospilleindtægt, som
er indsats fratrukket gevinster). Da afgiften betales af
bruttospilleindtægten, skal der ganske vist ikke betales
afgift i perioder med negativ bruttospilleindtægt, men de
gevinstudbetalinger, der i perioden medfører den negative
bruttospilleindtægt, kan heller ikke overføres som
fradrag i perioder med positiv bruttospilleindtægt.
Den liberaliserede spillelovgivning har nu
været i kraft i ca. tre år, og erfaringerne viser en
relativt høj grad af efterrettelighed hos spiludbyderne
bl.a. i relation til afgiftsbetalingen. En længere
afgiftsperiode vurderes ikke at mindske efterretteligheden.
Der var ikke i forslaget til den
liberaliserede spillelovgivning forudset, at ugen som
afgiftsperiode ville resultere i tilfælde med negativ
bruttospilleindtægt (negativt afgiftsgrundlag). Da en
længere afgiftsperiode mindsker risikoen for, at
bruttospilleindtægten i perioden vil være negativ,
foreslås det, at afgiftsperioden ændres fra ugen til
måneden for væddemål og onlinekasino.
Ud over at forslaget vil mindske
tilfældene af negativt afgiftsgrundlag, vil det samtidigt
betyde, at afgiftsperioden for væddemål og onlinekasino
bliver den samme som f.eks. for spil i landbaserede kasinoer og
gevinstgivende spilleautomater. Endelig vil forslaget lette de
administrative byrder for spiludbyderne, idet de skal angive og
afregne afgift færre gange.
I lovforslaget om ændring af
spillelovgivning, som udmønter den anden aftale om
ændring af spillelovgivningen, foreslås det, at spillet
på heste- og hundevæddemål i Grønland
afgiftspålægges som tilsvarende spil i Danmark. Derfor
foreslås det, at afgiftsperioden for heste- og
hundevæddemål fastsættes til
kalendermåneden, som tilfældet er for heste- og
hundevæddemål i Danmark.
3.3.2. Spillemyndighedens tilsyn med
tilladelsesindehavere
3.3.2.1. Gældende ret
Ligesom i lov om spil indeholder lov for
Grønland om visse spil en bestemmelse om, at indehavere af
tilladelse til udbud af væddemål eller onlinekasino
skal offentliggøre en årsredegørelse med
virksomhedens nøgletal samt en beretning om, hvordan lovens
krav er blevet efterlevet. Disse oplysninger indgår bl.a. som
en del af Spillemyndighedens tilsyn med de pågældende
tilladelsesindehavere og bruges til Spillemyndighedens analyser af
spilmarkedet.
3.3.2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at
årsredegørelsen fremover ikke skal
offentliggøres, men i stedet sendes til Spillemyndigheden.
Den foreslåede ændring er identisk med den
foreslåede ændring af lov om spil.
I forbindelse med tilsyn og dialog med
spiludbyderne er Spillemyndigheden blevet opmærksom på,
at visse oplysninger om spiludbydernes virksomhed har eller kan
have karakter af at være fortrolig forretningsinformation,
hvorfor et krav om offentliggørelse ikke er
hensigtsmæssig.
Den oprindelige hensigt med bestemmelsen var,
at Spillemyndigheden nøje skulle gennemgå de
årsredegørelser, som tilladelsesindehaverne forpligtes
til at udarbejde med henblik på at indskærpe
overtrædelser, fastsætte skærpede vilkår og
eventuelt indlede sager om tilbagekaldelse af tilladelsen.
Årsredegørelserne indgår med andre ord bl.a. i
Spillemyndighedens tilrettelæggelse af tilsynsopgaven og i
forhold til at kunne foretage diverse analyser. Det var
således ikke den oprindelige hensigt, at der skulle
offentliggøres fortrolig forretningsinformation, som
konkurrenterne kan have en fordel af at få kendskab til.
Spillemyndigheden har fortsat brug for
informationerne, hvorfor det foreslås, at de nævnte
informationer i stedet for at blive offentliggjort, sendes til
Spillemyndigheden.
Spiludbyderne har gjort opmærksom
på, at fristen på to måneder efter hvert endt
regnskabsår til at indsende årsredegørelsen er
meget kort. Det foreslås derfor samtidigt, at fristen for
indsendelse af årsredegørelsen ændres fra to til
fem måneder, da det vil give spiludbyderne bedre tid til at
udarbejde årsredegørelsen.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på 5 mio. kr. Heraf skønnes forslaget om
at ændre afgiftsperioden for væddemål og
onlinekasino fra ugen til kalendermåneden at medføre
et varigt mindreprovenu på godt 2 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd og ændringen af
gebyrsammensætning for væddemål og onlinekasinoer
et varigt mindreprovenu på ca. 3 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. De øvrige forslag
skønnes ikke at have nævneværdige
provenumæssige konsekvenser. Samlet set skønnes
forslaget at have en umiddelbar finansvirkning på godt -45
mio. kr. i 2016.
Forslaget om at ændre afgiftsperioden
for væddemål og onlinekasino fra ugen til
kalendermåneden skønnes at medføre et beskedent
årligt mindreprovenu, som opstår, dels fordi en
månedlig opgørelse giver spiludbyderne mulighed for at
nedbringe den afgiftspligtige bruttospilleindtægt med en
eventuelt negativ bruttospilleindtægt, som ikke før
har kunnet overføres længere end en uge, og dels
på grund af rentevirkninger, da der svares afgift senere end
under den tidligere ordning. Det umiddelbare varige mindreprovenu
skønnes at udgøre knap 3 mio. kr. svarende til et
varigt mindreprovenu på godt 2 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Forslaget skønnes
yderligere at have en umiddelbar finansårsvirkning på
knap -42 mio. kr. i 2016, da en del af den forventede indtægt
i 2016 bliver skudt til 2017 som følge af, at
afgiftsperioden ændres fra ugen til
kalendermåneden.
Med den samme fordeling af
tilladelsesindehavere og den samme bruttospilleindtægt
skønnes forslaget om at ændre
gebyrsammensætningen for væddemål og onlinekasino
at medføre en gebyrbetaling på niveau med den
eksisterende gebyrbetaling. Det skønnes, at den
ændrede gebyrsammensætning kan have en positiv
betydning for størrelsen af det ulovlige spillemarked for
væddemål og onlinekasino, idet det kan blive mere
attraktivt at udbyde spil lovligt frem for ulovligt. Såfremt
en mindre del af det ulovlige spiludbud konverteres til lovligt
spiludbud, vil det medføre et merprovenu for staten i form
af øgede afgifter, som dog ikke skønnes at være
nævneværdigt.
Overskuddet fra Danske Licens Spil A/S, som er
et datterselskab under Danske Spil A/S, anvendes enten som
konsolidering af kapitalgrundlaget eller udbetales til staten. For
Danske Licens Spil, som en af de store spiludbydere på
markedet for væddemål og onlinekasino, vil forslaget
betyde en varig stigning i gebyrbetaling på ca. 4 mio. kr.,
hvilket vil give staten et mindreprovenu i form af et lavere
overskud. Det varige mindreprovenu skønnes at udgøre
godt 3 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Forslaget
skønnes at have en umiddelbar finansårsvirkning
på knap -4 mio. kr. i 2016.
De øvrige dele af lovforslaget vurderes
ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for Grønland.
Tabel
4.1. Forslagets samlede
provenumæssige konsekvenser | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | | Finansår 2016 | | | | | | | | | | Umiddelbar provenuvirkning | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | | -45 | Umiddelbar provenuvirkning inkl. virkning
på andre konti | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | | | Provenuvirkning efter automatisk
tilbageløb | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | | | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | | |
|
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger på ca. 0,3 mio. kr. til hovedsageligt
it-tilretninger.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om at ændre
gebyrsammensætningen for væddemål og onlinekasino
vil medføre, at de største spiludbydere skal betale
et højere gebyr og de mindre spiludbydere et mindre gebyr
(med undtagelse af det mindste gebyr på 50.000 kr., som
forbliver uændret).
Forslaget om at ændre afgiftsperioden
for væddemål og onlinekasino fra ugen til
kalendermåneden vil betyde, at spiludbydere kun i ganske
få tilfælde vil få et negativt afgiftsgrundlag
(negativ bruttospilleindtægt), og spiludbyderne
skønnes dermed at få en samlet økonomisk
gevinst på ca. 3 mio. kr. årligt svarende til statens
mindreprovenu.
Forslaget om et reduceret
ansøgningsgebyr i forbindelse med fornyelse af tilladelse
til onlinekasino eller væddemål for ansøgere,
der på ansøgningstidspunktet allerede har en
tilladelse fra Spillemyndigheden, skønnes at medføre
en samlet økonomisk gevinst på ca. 5,5 mio. kr. for
spiludbyderne, såfremt alle nuværende
tilladelsesindehavere ansøger om fornyelse.
De øvrige dele af lovforslaget vurderes
ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER). TER har følgende bemærkninger til de
administrative konsekvenser:
»Lovforslaget medfører
administrative lettelser for erhvervslivet.
De administrative lettelser består i, at
afgiftsperioden for de omkring 40 spilvirksomheder, der udbyder
væddemål og onlinekasino, ændres fra én
gang om ugen til én gang om måneden, jf. lov om afgift
af spil § 21, stk. 1, 1. pkt. Den forventede tidsbesparelse
vil være på ca. 30 minutter per indberetning. Den
samlede besparelse ved ændringen vil derfor være ca.
300.000 kr. på samfundsniveau årligt.
…
TER vurderer, at de administrative lettelser
ikke overstiger 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.«
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Loven har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
EU-Kommissionen havde i den forbindelse en
bemærkning til lovforslaget i relation til den
foreslåede gebyrskala for væddemål og
onlinekasino sammenlignet med den foreslåede ændrede
gebyrskala for landbaseret kasino (i det andet særskilte
lovforslag om ændring af spillelovgivningen).
EU-Kommissionen bemærkede, at gebyret
for væddemål og onlinekasino og det foreslåede
gebyr for landbaseret kasino beregnes på samme måde,
det vil sige på baggrund af spilindtægtens
størrelse, men at gebyrskalaerne på trods heraf ikke
er ens. EU-Kommissionen bemærkede i den sammenhæng, at
gebyrskalaen for landbaseret kasino i forhold til
væddemål og onlinekasino er relativt højere i
den lave ende af gebyrskalaen, mens det omvendte gør sig
gældende i den høje ende af gebyrskalaen, og at en
sådan forskel kan udgøre statsstøtte i henhold
til EU-reglerne.
Med henblik på at få sikkerhed
for, at gebyrskalaernes umiddelbare forskellighed ikke udgør
statsstøtte, har Skatteministeriet indledt en dialog med
EU-Kommissionen om gebyrskalaerne, og hvorfor forskellige
gebyrskalaer er nødvendige for at sikre gebyrniveauer, der
svarer til behovet for tilsyn på det pågældende
spilområde.
Efter Skatteministeriets opfattelse
udgør de umiddelbart forskellige gebyrskalaer således
ikke statsstøtte, idet udgangspunktet er, at der er
ensartede krav til tilsynet med de forskellige spilområder.
For alle spilområder gælder; at tilsynet sker ud fra en
risiko- og væsentlighedsbetragtning; at gebyret skal
være proportionalt med spilindtægtens størrelse,
således at spiludbydere med en mindre spilindtægt
betaler et mindre gebyr, og spiludbydere med en større
spilindtægt betaler et større gebyr; og at de samlede
gebyrer for et spilområde skal afspejle omkostningerne, der
er forbundet med tilsynet af det pågældende
spilområde over en 4-årig periode.
Henset til, at spilområderne har
forskellig karakter, både i forhold til at være
henholdsvis landbaseret og online, samt selve spiludbuddet,
varierer tilsynet tilsvarende. Fx kræver et landbaseret
spiludbud et større omfang af fysisk tilsyn end
onlinespiludbud. Som følge heraf er der en forskel i
omkostningerne for tilsynet og dermed gebyrniveauet (og i sidste
ende hele gebyrskalaen). Hertil kommer, at der for
væddemål og onlinekasino betales både et
ansøgningsgebyr for en 5-årig tilladelse og et
årligt tilsynsgebyr, mens der for landbaseret kasino kun
betales ét årligt tilsynsgebyr, som tillige
dækker myndighedens omkostninger i forbindelse med
ansøgningen om tilladelse til at åbne et landbaseret
kasino. Dette skyldes den forskellige ansøgningsprocedure.
Alle ansøgere, der opfylder de stillede betingelser, kan
således opnå en tilladelse til væddemål og
onlinekasino, hvorimod der kræves en ledig landbaseret
kasinotilladelse, som derpå sendes ud i en udbudsrunde, hvor
kun én af ansøgerne, som opfylder de stillede
betingelser, kan få tilladelsen. Det vil ikke være
rimeligt at opkræve et ansøgningsgebyr af alle
ansøgerne i forbindelse med udbudsrunden for ét
landbaseret kasino, hvorfor udgiften forbundet med udbudsrunden
»medtages« i de samlede
årlige omkostninger for tilsynet med landbaserede
kasinoer.
Henset til usikkerheden om, hvornår
dialogen med EU-Kommissionen er afsluttet, foreslås det i
lovforslaget, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af den foreslåede gebyrskala for
væddemål og onlinekasino.
Forslaget indeholder i øvrigt ikke
EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag om ændring af
lov for Grønland om visse spil har i perioden den 27. juni
til den 1. august 2014 været sendt i offentlig høring
i Grønland af Grønlands Hjemmestyre
(Naalakkersuisut). Et udkast til lovforslag om ændring af
spillelovgivningen har i perioden den 16. januar til den 16.
februar 2015 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Coop,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Tankesports-Forbund, Danmarks Tivoliforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk
Døve-Idrætsforbund, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Galop, Dansk Handicap
Idræts-Forbund, Dansk Misbrugsbehandling, Dansk Pokerforbund,
Dansk Skoleidræt, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk
Travsports Centralforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske Dagblades Forening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, DBU, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, DGI, DI, Divisionsforeningen, DOGA,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, European Gaming and
Betting Association, FDIH, Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikringsmæglerforeningen, Friluftsrådet, FSR -
danske revisorer, Hestevæddeløbssportens
FinansieringsFond, Hjerteforeningen, HORESTA, ISOBRO,
Kasinoforeningen, KFUM Spejderne i Danmark, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, LO, Lokale- og Anlægsfonden,
Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Remote Gambling
Association, SIFA, SRF Skattefaglig Forening, Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet,
Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Team Danmark, Teleindustrien
og Ældresagen.
| | | 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart varigt mindreprovenu på 7 mio. kr. svarende
til et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på 5 mio. kr. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger for SKAT på ca. 0,3 mio. kr. til
it-tilretninger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre en besparelse for erhvervslivet på ca. 8,5
mio. kr. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget medfører administrative
lettelser for erhvervslivet. TER vurderer, at de administrative
lettelser ikke overstiger 4 mio. kr. på samfundsniveau
årligt. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter, men et udkast til lovforslaget har været
notificeret efter informationsproceduredirektivet, og der
pågår en dialog med EU-Kommissionen. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Som tilføjelse til § 42, stk. 1,
foreslås et lavere gebyr i forbindelse med, at der
ansøges om en fornyelse af en eksisterende tilladelse til
væddemål eller onlinekasino.
Tilladelser til væddemål eller
onlinekasino er tidsbegrænsede til fem år. En fornyelse
af en tilladelse betragtes som udstedelse af en ny tilladelse, og
dermed vil en fornyelse bl.a. udløse et nyt
ansøgningsgebyr. Kravene til at få en tilladelse efter
§§ 26-30 i lov om spil skal være opfyldte, f.eks.
må der ikke være forfalden gæld til det
offentlige (hvilket vil sige, at der enten ikke skyldes penge til
det offentlige, eller at der er indgået en
betalingsordning).
Ved fornyelse af tilladelser til
væddemål eller onlinekasino vil Spillemyndigheden bl.a.
skulle gennemgå, om kravene i lovens §§ 26-30 er
opfyldt. Behandling af en ansøgning og udstedelse af en ny
tilladelse kræver dermed ressourcer i et vist omfang. Da der
imidlertid er tale om personer eller selskaber, der har udbudt spil
i op til fem år, vil undersøgelserne ikke være
lige så omfattende som ved udstedelse af den oprindelige
(første) tilladelse. Derudover vil der være en del
tekniske krav, som f.eks. om tilladelsesindehaver kan levere data
korrekt, som Spillemyndigheden ikke behøver at
gennemgå på ny.
Under hensyn til, at det kræver
sagsbehandling fra Spillemyndighedens side at behandle en
ansøgning om fornyelse af tilladelsen, men at omfanget er
mindre ressourcekrævende end ved den oprindelige
(første) ansøgning, foreslås det at
fastsætte et gebyr for ansøgning om fornyelse af
tilladelse til væddemål eller onlinekasino på
100.000 kr. i 2010-niveau (104.700 kr. i 2016-niveau).
Det lavere gebyr vil kun omfatte de
tilfælde, hvor spiludbyderen på tidspunktet for
ansøgningen for fornyelsen af tilladelsen har en tilladelse.
En spiludbyder, der har haft en tilladelse, og hvor tilladelsen er
udløbet på ansøgningstidspunktet, vil skulle
betale gebyret på 250.000 kr. i 2010 niveau (261.800 kr. i
2016-nivau).
Til nr.
2
På samme måde som i § 42,
stk. 1, foreslås i § 42, stk. 2, et lavere gebyr i
forbindelse med, at der ansøges om en fornyelse af en
eksisterende tilladelse til både væddemål og
onlinekasino.
Tilladelser til væddemål eller
onlinekasino er tidsbegrænsede til fem år. En fornyelse
af en tilladelse betragtes som udstedelse af en ny tilladelse, og
dermed vil en fornyelse bl.a. udløse et nyt
ansøgningsgebyr. Kravene til at få en tilladelse efter
§§ 26-30 i lov om spil skal være opfyldte, f.eks.
må der ikke være forfalden gæld til det
offentlige (hvilket vil sige, at der enten ikke skyldes penge til
det offentlige, eller at der er indgået en
betalingsordning).
Ved fornyelse af tilladelser til
væddemål og onlinekasino vil Spillemyndigheden bl.a.
skulle gennemgå, om kravene i lovens §§ 26-30 er
opfyldt. Behandling af en ansøgning og udstedelse af en ny
tilladelse kræver dermed ressourcer i et vist omfang. Da der
imidlertid er tale om personer eller selskaber, der har udbudt spil
i op til fem år, vil undersøgelserne ikke være
lige så omfattende som ved udstedelse af den oprindelige
(første) tilladelse. Derudover vil der være en del
tekniske krav, som f.eks. om tilladelsesindehaver kan levere data
korrekt, som Spillemyndigheden ikke behøver at
gennemgå på ny.
Under hensyn til, at det kræver
sagsbehandling fra Spillemyndighedens side at behandle en
ansøgning om fornyelse af tilladelsen, men at omfanget er
mindre ressourcekrævende, end ved den oprindelige
(første) ansøgning, foreslås det at
fastsætte et gebyr for ansøgning om fornyelse af
tilladelse til både væddemål og onlinekasino
på 125.000 kr. i 2010-niveau (130.900 kr. i 2016-niveau).
Det lavere gebyr vil kun omfatte de
tilfælde, hvor spiludbyderen på tidspunktet for
ansøgningen for fornyelsen af tilladelsen har en tilladelse.
En spiludbyder, der har haft en tilladelse, og hvor tilladelsen er
udløbet på ansøgningstidspunktet, vil skulle
betale gebyret på 250.000 kr. i 2010 niveau (261.800 kr. i
2016-nivau).
Til nr.
3
For tilladelser til udbud af
væddemål og onlinekasino betales i dag et gebyr til
Spillemyndighedens tilsyn m.v. efter følgende
gebyrskala:
Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr (2010-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000
kr. | 250.000 kr. | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000
kr. | 450.000 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000
kr. | 650.000 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. | 850.000 kr. | Over 100.000.000 kr. | 1.500.000 kr. |
|
I § 42, stk. 3, foreslås
gebyrskalaen ændret, men ellers er der ikke tiltænkt
ændringer i gebyret.
Gebyrskalaen foreslås ændret til:
Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr (2010-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000
kr. | 125.000 kr. | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000
kr. | 225.000 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000
kr. | 450.000 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. | 800.000 kr. | 100.000.000 kr. indtil 200.000.000
kr. | 1.500.000 kr. | 200.000.000 kr. indtil 500.000.000
kr. | 2.500.000 kr. | 500.000.000 kr. og derover | 4.500.000 kr. |
|
Gebyrskalaen, som foreslået, vil i
2016-niveau være følgende:
Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr (2016-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 52.400 kr. | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000
kr. | 130.900 kr. | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000
kr. | 235.600 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000
kr. | 471.200 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. | 837.600 kr. | 100.000.000 kr. indtil 200.000.000
kr. | 1.570.500 kr. | 200.000.000 kr. indtil 500.000.000
kr. | 2.617.500 kr. | 500.000.000 kr. og derover | 4.711.500 kr. |
|
Det er hensigten, at de samlede årlige
gebyrer for væddemål og onlinekasino skal modsvare de
faktiske omkostninger for Spillemyndigheden ved behandling af
ansøgninger, udstedelse af tilladelser og tilsyn m.v.
Gebyret angives i 2010-niveau og skal reguleres efter § 20 i
personskatteloven, jf. lov om spil § 42.
Til nr.
4
Det foreslås, at kravet om, at
årsredegørelsen, som indehavere af tilladelse til
udbud af væddemål eller onlinekasino skal
offentliggøre hvert år, ændres til at
årsredegørelsen i stedet skal sendes til
Spillemyndigheden af hensyn til, at visse oplysninger om
spiludbydernes virksomhed kan have karakter af fortrolig
forretningsinformation.
Spillemyndigheden har fortsat brug for
informationerne, hvorfor det foreslås, at de nævnte
informationer sendes til Spillemyndigheden.
Spillemyndigheden vil som hidtil i dialog med
branchen nærmere fastsætte, hvilke oplysninger som skal
indgå i årsredegørelsen og fremsendes. Eksempler
på forretningsmæssige og økonomiske
nøgletal kan være oplysninger om resultat før
skat, markedsføringsomkostninger, indeståender
på spilkonti og den modregningsfri konto samt antal af
spilkonti. Spillemyndigheden kan offentliggøre tal m.v. fra
årsredegørelserne, så længe det sker i
anonymiseret form.
Spiludbyderne har gjort opmærksom
på, at fristen på to måneder efter hvert endt
regnskabsår til at indsende årsredegørelsen er
meget kort. Det foreslås derfor, at fristen for indsendelse
af årsredegørelsen ændres fra to måneder
til fem måneder efter afslutningen af hvert regnskabsår
for at give spiludbyderne bedre tid til at udarbejde
årsredegørelsen.
Til §
2
Til nr. 1
og 2
I dag er afgiftsperioden for
væddemål og onlinekasino ugen. Det foreslås, at
afgiftsperioden for væddemål og onlinekasino i stedet
ændres til kalendermåneden. Reglerne for spil med
kalendermåneden som afgiftsperiode fremgår af lovens
§ 21, mens reglerne for spil med ugen som afgiftsperiode
fremgår af lovens § 22.
Forslaget om den længere afgiftsperiode
mindsker risikoen for, at den afgiftspligtige spilleindtægt
(bruttospilleindtægten) i perioden vil være negativ og
vil samtidig betyde, at afgiftsperioden for væddemål og
onlinekasino bliver den samme som for f.eks. spil i landbaserede
kasinoer og gevinstgivende spilleautomater. Med forslaget vil det
herefter kun være lotteri efter § 6 i lov om spil
(lotteri udbudt af Danske Spil A/S), hvor afgiftsperioden er
ugen.
Til §
3
Til nr.
1
Det foreslås, at kravet om, at
årsredegørelsen, som indehavere af tilladelse til
udbud af væddemål eller onlinekasino skal
offentliggøre hvert år, ændres til, at
årsredegørelsen i stedet skal sendes til
Spillemyndigheden af hensyn til, at visse oplysninger om
spiludbydernes virksomhed kan have karakter af fortrolig
forretningsinformation.
Samtidig foreslås det, at fristen for
indsendelse af årsredegørelsen ændres fra to til
fem måneder efter afslutningen af hvert regnskabsår, da
spiludbyderne har gjort opmærksom på, at fristen er
meget kort.
Spillemyndigheden har fortsat brug for
informationerne, hvorfor det foreslås, at de nævnte
informationer sendes til Spillemyndigheden.
Spillemyndigheden vil som hidtil i dialog med
branchen nærmere fastsætte, hvilke oplysninger som skal
indgå i årsredegørelsen og fremsendes. Eksempler
på forretningsmæssige og økonomiske
nøgletal kan være oplysninger om resultat før
skat, markedsføringsomkostninger, indeståender
på spilkonti og den modregningsfri konto samt antal af
spilkonti. Spillemyndigheden kan offentliggøre tal m.v. fra
årsredegørelserne, så længe det sker i
anonymiseret form.
Tilsvarende ændring er foreslået i
lov om spil, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr.
4.
Til nr.
2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af forslaget om at ændre afgiftsperioden for
væddemål og onlinekasino fra ugen til
kalendermåneden, jf. bemærkningerne til forslagets
§ 3, nr. 3.
Til nr.
3
I stk. 1
foreslås det, at afgiftsperioden for væddemål og
onlinekasino ændres fra ugen til kalendermåneden.
Tilsvarende ændring er foreslået for udbud af spillene
i Danmark, jf. bemærkningerne til § 2, nr. 1 og 2.
Forslaget om den længere afgiftsperiode mindsker risikoen
for, at den afgiftspligtige spilleindtægt
(bruttospilleindtægten) i perioden vil være negativ og
vil samtidig betyde, at afgiftsperioden for væddemål og
onlinekasino bliver den samme som for f.eks. gevinstgivende
spilleautomater. Ligeledes foreslås det, at afgiftsperioden
for heste- og hundevæddemål, som
afgiftspålægges i lovforslaget om ændring af
spillelovgivning, som udmønter den anden aftale om
ændring af spillelovgivningen, fastsættes til
kalendermåneden, som tilfældet er for heste- og
hundevæddemål i Danmark.
For spil, som udbydes i Danmark, og som har
kalendermåneden som afgiftsperiode, skal afgiften angives og
betales senest den 15. i måneden efter udløbet af
afgiftsperioden. I stk. 2
foreslås den samme frist fastsat for spil udbudt i
Grønland. En tilladelsesindehaver, der skal angive og betale
for både udbud af spil i Danmark og i Grønland, skal
angive og betale afgifterne samlet, jf. stk. 2, 2. pkt., hvilket
også er tilfældet i dag ved ugeafregninger.
I stk. 3
foreslås det, at SKAT kan afkorte afgiftsperioden og
betalingsfristen, hvis afgiften ikke betales rettidigt. Tilsvarende
bestemmelse findes i § 21, stk. 2, i lov om afgifter af spil
for spiludbydere med tilladelse til udbud af spil i Danmark med
kalendermåneden som afgiftsperiode.
Til nr.
4
Efter gældende regler kan der
idømmes bøde til den, der forsætligt eller
groft uagtsomt overtræder § 28, stk. 2, ved ikke at
angive og betale afgiften af lotterier, væddemål og
onlinekasino rettidigt. Som følge af, at der i § 28 a
foreslås, at afgiftsperioden for væddemål,
onlinekasino og heste- og hundevæddemål
fastsættes til kalendermåneden, foreslås §
28 a, stk. 2, tilføjet i § 45, stk. 1, nr. 2,
således at det også er strafbart ikke at angive og
betale disse afgifter rettidigt. En sådan regel bør
gælde uanset længden af afgiftsperioden.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås i stk.
2, at skatteministeren kan fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet for den nye gebyrskala. Dette
skyldes, at den nye gebyrskala ikke kan træde i kraft,
før den indledte dialog med EU-Kommissionen omkring gebyret
for tilsynet er afsluttet.
Såfremt dialogen med EU-Kommissionen er
afsluttet inden den 31. december 2015, foreslås det, at den
nye gebyrskala træder i kraft den 1. januar 2016.
Begrundelsen herfor er, at der er tale om et årligt gebyr,
som fastsættes på baggrund af den årlige
spilleindtægt, og det derfor vil være vanskeligt at
opgøre gebyret for 2015 efter to forskellige
gebyrskalaer.
Det foreslås i stk.
3, at ændringen af afregningsperioden fra uge til
måned træder i kraft den 1. februar 2016.
Begrundelsen for, at afregningsperioden
foreslås at træde i kraft den 1. februar 2016, er, at
1. februar 2016 er en mandag og dermed er den forrige uge, dvs. den
sidste uge i januar måned 2016, en hel uge og således
en fuld afgiftsperiode. Med ikrafttrædelse den 1. februar
2016 er der således ikke behov for en
overgangsbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 848 af 1. juli 2010 om spil, som
ændret ved § 51 i lov nr. 223 af 22. marts 2011, §
9 i lov nr. 277 af 27. marts 2012 og § 11 i lov nr. 649 af 12.
juni 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 42. For
indgivelse af ansøgning om tilladelse til udbud af
væddemål, jf. § 11, eller onlinekasino, jf. §
18, skal ansøgeren betale et gebyr på 250.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skal
betales senest samtidig med indgivelse af ansøgningen. | | 1. I § 42, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »For indgivelse af ansøgning om
tilladelse til udbud af væddemål, jf. § 11, eller
onlinekasino, jf. § 18, skal ansøgere, som på
ansøgningstidspunktet har tilladelse fra spillemyndigheden,
betale et gebyr på 100.000 kr. (2010-niveau) til
spillemyndigheden, jf. dog stk. 5 og 6.« | | | | Stk. 2. For
indgivelse af ansøgning om tilladelse til at udbyde
både væddemål og onlinekasino skal
ansøgeren betale et samlet gebyr på 350.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skal
betales samtidig med indgivelse af ansøgningen. | | 2. I § 42, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: »For indgivelse af ansøgning om
tilladelse til udbud af både væddemål, jf. §
11, og onlinekasino, jf. § 18, skal ansøgere, som
på ansøgningstidspunktet har tilladelse fra
spillemyndigheden, betale et gebyr på 125.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5.« | | | | Stk. 3. For
tilladelser udstedt til udbud af væddemål eller
onlinekasino betales et gebyr afhængigt af et
kalenderårs afgiftspligtige spilleindtægt, jf. § 6
og § 11 i lov om afgifter af spil, til spillemyndigheden, jf.
dog stk. 5. Gebyret skal betales, senest 1 måned efter at
tilladelsen træder i kraft, efter følgende
skala: | | 3. § 42, stk. 3, 2. pkt., affattes
således: »Gebyret skal betales, senest 1
måned efter at tilladelsen træder i kraft, efter
følgende skala: | | | | Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr | | Spilleindtægtens
størrelse | Gebyr (2010-niveau) | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | | | | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr. | 250.000 kr. | | Under 5.000.000 kr. | 50.000 kr. | 10.000.000 kr. indtil25. 000.000 kr. | 450.000 kr. | | 5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr. | 125.000 kr. | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. | 650.000 kr. | | 10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr. | 225.000 kr. | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr. | 850.000 kr. | | 25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. | 450.000 kr. | Over 100.000.000 kr. | 1.500.000 kr. | | 50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr. | 800.000 kr. | | | 100.000.000 kr. indtil 200.000.000 kr. | 1.500.000 kr. | | | 200.000.000 kr. indtil 500.000.000 kr. | 2.500.000 kr. | | | 500.000.000 kr. og derover | 4.500.000 kr.« | | | | § 43.
--- | | | Stk. 2.
Indehavere af tilladelse til udbud af væddemål, jf.
§ 11, eller onlinekasino, jf. § 18, skal efter det
første år, senest 2 måneder efter afslutningen
af hvert regnskabsår, offentliggøre en
årsredegørelse med virksomhedens nøgletal og en
beretning om, hvordan tilladelsesindehaveren har efterlevet lovens
krav. | | 16. I § 43, stk. 2, ændres »2
måneder« til »5 måneder«, og
»offentliggøre en årsredegørelse«
ændres til: »sende en årsredegørelse til
spillemyndigheden«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 698 af 25. juni 2010 om afgifter
af spil, som ændret ved § 53 i lov nr. 223 af 22. marts
2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 21. For
spil nævnt i §§ 7, 10, 12 og 14 er afgiftsperioden
kalendermåneden. Angivelse og indbetaling af afgiften skal
ske senest den 15. i måneden efter udløbet af
afgiftsperioden. | | 1. I § 21, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 7, 10, 12« til: »§§ 6, 7,
10-12«. | | | | § 22. For
spil nævnt i §§ 2, 6 og 11 er afgiftsperioden ugen
(mandag til søndag). Afgiften skal angives og indbetales
senest 5 dage efter afgiftsperiodens udløb. Falder den
seneste angivelses- og indbetalingsdag på en helligdag, skal
angivelsen og indbetalingen senest ske førstkommende
hverdag. | | 2. I § 22, 1. pkt., ændres
»§§ 2, 6 og 11« til: »§
2«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 223 af 22. marts 2011 for
Grønland om visse spil foretages følgende
ændringer: | | | | § 22.
--- | | | Stk. 2.
Indehavere af tilladelse til udbud af væddemål eller
drift af onlinekasino, jf. § 7, skal efter det første
år senest 2 måneder efter afslutningen af hvert
regnskabsår offentliggøre en
årsredegørelse med virksomhedens nøgletal og en
beretning om, hvordan tilladelsesindehaveren har efterlevet lovens
krav. | | 1. I § 22, stk. 2, ændres »2
måneder« til »5 måneder«, og »offentliggøre en
årsredegørelse« ændres til: »sende
en årsredegørelse til spillemyndigheden«. | | | | § 28. For
lotterier nævnt i § 24 og for væddemål og
spil i onlinekasino nævnt i § 25 er afgiftsperioden ugen
(mandag til søndag). | | 2. I § 28, stk. 1, udgår »og for
væddemål og spil i onlinekasino nævnt i §
25«. | | | | | | 3. Efter § 28 indsættes: | | | »§ 28
a. For væddemål på heste- og
hundevæddeløb nævnt i § 24 a og
væddemål og onlinekasino nævnt i § 25 er
afgiftsperioden kalendermåneden. Stk. 2. Afgiften
skal angives og betales senest den 15. i måneden efter
udløbet af afgiftsperioden. Skal en spiludbyder, der er
afgiftspligtig efter denne lov, angive og betale afgift af
tilsvarende væddemål og onlinekasino udbudt i Danmark,
skal afgiften efter denne lov angives og betales sammen med
afgiften for væddemål og onlinekasino udbudt i
Danmark. Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen kan
afkorte afgiftsperioden og betalingsfristen for en registreret
virksomhed med kalendermåneden som afgiftsperiode,
såfremt afgift ikke er betalt rettidigt.« | | | | § 45.
Bøde idømmes den, som forsætligt eller groft
uagtsomt 1) --- | | | 2) overtræder § 8, stk. 5, 2.
pkt., og stk. 7, § 9, stk. 3, § 12, stk. 1 og 3,
§§ 13, 15 og 16, § 17, stk. 1, § 20, stk. 3-5,
§ 22, § 27, stk. 1 og 3, § 28, stk. 2, § 29,
stk. 2, § 31 eller § 32, stk. 3 eller 5-7, | | 13. I § 45, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »§ 28, stk. 2,« »§ 28 a, stk.
2,«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 3. Stk. 3. §
2, nr. 1 og 2 og § 3, nr. 2, 3 og 4, træder i kraft den
1. februar 2016. |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv
98/48/EF.