Skriftlig fremsættelse (25. februar
2016)
Miljø- og
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
dyreværnsloven (Skærpelse af straffen i grove
dyreværnssager, meddelelse af påbud og forbud,
ophævelse af krav om tilladelse til
æglægningsbure)
(Lovforslag nr. L 137)
Lovforslaget
har til formål at skærpe straffen for
overtrædelse af dyreværnsloven i sager om mishandling
af dyr, grovere uforsvarlig behandling af dyr og i
gentagelsestilfælde af uforsvarlig behandling af dyr,
både hvad angår bødestørrelser og
varigheden af fængselsstraffe. Forslaget omfatter både
overtrædelser begået i forbindelse med udøvelse
af erhverv og overtrædelser i sager om privatpersoners
behandling af dyr. Dog foreslås bødestørrelser
i visse sager om transport af dyr ikke skærpet. I
lovforslaget lægges der op til en fordobling af det
gældende strafniveau.
Med lovforslaget foreslås der desuden
indført en udvidet mulighed for at anvende påbud og
hjemmel til at anvende forbud på
dyrevelfærdsområdet. I Veterinærforlig II, som
den daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Enhedslisten indgik
den 2. november 2012, blev det aftalt at overveje at øge
anvendelsen af påbud og mulighed for brug af forbud for at
motivere til bedre regelefterlevelse. På den baggrund
foreslås det, at påbud skal kunne meddeles til andre
end den ansvarlige for dyreholdet, og at der også bør
kunne meddeles påbud i de tilfælde, hvor der vil ske
overtrædelse af reglerne, hvis forholdet ikke rettes eller
ophører.
Det
foreslås endvidere, at der indføres hjemmel til at
meddele forbud, fordi det i en række tilfælde vil
være det bedst egnede virkemiddel til at sikre
regelefterlevelse. Desuden vil et forbud ofte opleves mindre
indgribende og mere proportionalt for modtageren sammenlignet med
et påbud, idet forbuddet overlader valget af løsning
til modtageren, hvorimod påbuddet konkret fastlægger en
bestemt handling.
Lovforslaget
fremsættes desuden med henblik på at ophæve
kravet om tilladelse til at anvende æglægningsbure.
Fordi al burægsproduktion nu sker i berigede bure, vurderes
der ikke længere at være behov for en særlig
tilladelse fra Fødevarestyrelsen til burægsproduktion.
Det foreslås, at de gældende bemyndigelsesbestemmelser
til at fastsætte nærmere regler om indretning og drift
af ægproduktionssystemer samt pasning og pleje af dyrene
videreføres.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.