Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 18. maj 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 4 og 6. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 5.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3 og 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2016 og var til 1. behandling den 30. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 2. december
2015 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 145. Den
25. februar 2016 sendte miljø- og fødevareministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 3, 4, 6 og 7
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 1, 4 og 6
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 1-5 og 7 stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 1-5 og 7 stillede ændringsforslag og vil stemme
hverken for eller imod det under nr. 6 stillede
ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under 1-5 og 7 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af udvalget:
1)
Efter »dyreværnssager,« indsættes:
»præcisering af dyrs status som levende
væsner,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
2)
Efter »dyreværnssager,« indsættes:
»klageadgang for relevante interesseorganisationer
m.v.,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 5]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af V og KF):
3)
Efter »dyreværnssager,« indsættes:
»skærpelse af reglerne om
rettighedsfrakendelse,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af udvalget:
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1 indsættes efter »Dyr«: »er levende
væsener og«.«
[Tydeliggørelse af, at dyr
er levende væsner]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
5)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
24 d indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Miljø- og fødevareministeren
kan fastsætte regler om, at afgørelser efter
dyreværnsloven, der er truffet af Fødevarestyrelsen
som led i kontrol, kan påklages af landsdækkende
foreninger og organisationer, der har dyrevelfærd som
hovedformål. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om udveksling af de til brug for klagen nødvendige
oplysninger med de omfattede foreninger og organisationer.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at de i stk. 1 nævnte foreninger og organisationer
kan behandle oplysninger om de personer, der er meddelt en
afgørelse som nævnt i stk. 1, i det omfang
behandlingen er nødvendig, for at foreningerne og
organisationerne kan udnytte deres klageadgang. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om behandlingen af
sådanne oplysninger, herunder at oplysningerne skal anses for
fortrolige og at straffelovens §§ 152 og 152 c-152 f
finder tilsvarende anvendelse.«
Stk. 1 bliver herefter stk.
3.«
[Klageadgang for relevante
interesseorganisationer]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (S,
V, EL, LA og KF):
6)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»03. I §
28, stk. 7, der bliver stk. 9, indsættes som 2. pkt.:
»Tilsvarende gælder, hvis
overtrædelsen er begået mod dyr, der benyttes under
udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller i
anledning af samme.«
04.
Efter § 28 indsættes:
Ȥ 28 a. Den, som
uretmæssigt afliver et dyr, der benyttes under
udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller i
anledning af samme, straffes med fængsel indtil 2 år,
såfremt aflivningen er begået forsætligt. Dette
gælder, uanset at aflivningen er sket i overensstemmelse med
§ 13, stk. 1.««
[Skærpelse af straf, hvis
overtrædelsen begås mod tjenestedyr]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af V og KF):
7)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»05. I §
29 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Frakendelse kan ske betinget, hvis ubetinget frakendelse af retten
til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele
beskæftige sig personligt med dyr efter stk. 1 vil stå
i misforhold til den begåede lovovertrædelse og
omstændighederne ved denne. Frakendelsen kan begrænses
til at angå bestemte arter af dyr.
Stk. 3. Betinget
frakendelse sker, på vilkår af at den
pågældende i en prøvetid på 3 år,
der regnes fra endelig dom, ikke overtræder
dyreværnslovgivningen under sådanne
omstændigheder, at den pågældende skal frakendes
retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele
beskæftige sig personligt med dyr, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 4. Den, der
ved dom findes skyldig i mishandling, grovere uforsvarlig
behandling eller uforsvarlig behandling af dyr, skal ubetinget
frakendes retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det
hele beskæftige sig personligt med dyr, hvis den
pågældende tidligere er frakendt retten til at eje,
bruge, passe eller slagte eller i det hele beskæftige sig
personligt med dyr betinget efter stk. 2 og i prøvetiden har
begået et nyt forhold, der indebærer en
rettighedsfrakendelse. Forbuddet kan begrænses til at
angå bestemte arter af dyr.
Stk. 5.
Ubetinget frakendelse efter stk. 4 sker for et nærmere
fastsat tidsrum, der regnes fra endelig dom, eller for bestandig.
Overtrædelse af forbuddet straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 6-8.
06. I
§ 29, stk. 2, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1 eller« til:
»stk. 1 eller stk. 4, jf. stk. 5, eller«.
07. I
§ 29, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1,« til:
»stk. 1 og stk. 4,«.
08. I
§ 29, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 1 eller stk. 3«
til: »stk. 1, stk. 4 eller stk. 7«.«
[Rettighedsfrakendelse]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 4, 5 og 7.
Til nr. 4
Det fremgår i dag implicit af
dyreværnslovens generelle bestemmelser (§§ 1-3), at
alle dyr er levende, følende væsener og skal behandles
som sådan. Med det foreslåede kommer det til eksplicit
at fremgå af dyreværnsloven, at dyr er levende
væsner, og dermed bliver det understreget og tydeliggjort, at
dyr ikke efter dyreværnslovgivningen er ting.
Til nr. 5
Der foreslås ifølge forslaget
en bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om
klageadgang for landsdækkende foreninger og organisationer,
hvis hovedformål er dyrevelfærd. Klageadgangen er
begrænset til afgørelser efter dyreværnsloven,
der er truffet af Fødevarestyrelsen som led i kontrol.
Den foreslåede klageadgang omfatter
også sager, hvor en kontrol ikke har givet anledning til
anmærkninger. De afgørelser, som politiet
træffer med hjemmel i dyreværnsloven, er ikke omfattet
af forslaget, da klageadgang på dette område ikke er
reguleret i dyreværnsloven. Desuden er
Fødevarestyrelsens beslutning om, hvorvidt der skal ske
politianmeldelse af en formodet overtrædelse af
dyreværnsloven, heller ikke være omfattet af
klageadgangen. Hvis en af de klageberettigede foreninger eller
organisationer finder, at der er grundlag for at politianmelde et
forhold, vil foreningen eller organisationen selv kunne foretage
denne anmeldelse.
Den foreslåede bemyndigelse
indeholder endvidere en bestemmelse, hvormed der kan
fastsættes regler om udveksling af de med den
foreslåede klageadgang forbundne oplysninger.
Efter naturbeskyttelseslovens § 86 kan
foreninger og organisationer på
naturbeskyttelsesområdet klage over kommunalbestyrelsers og
Naturstyrelsens afgørelser samt Vejdirektoratets
afgørelser om skiltning langs statsveje, jf.
naturbeskyttelseslovens § 78. Natur- og
Miljøklagenævnet kan kræve dokumentation for
foreningers og organisationers klageberettigelse. Herudover kan
Fredningsnævnets afgørelser om fredning og
dispensation fra fredningsbestemmelser bl.a. påklages af
organisationer m.v., som antages at have en væsentlig
interesse i fredningsforslaget, jf. naturbeskyttelseslovens §
43.
De gældende regler om
klageberettigede organisationer og foreninger på
miljøområdet stammer fra en lovændring fra 2000,
som implementerer Århuskonventionens regler om adgang til at
klage på miljøområdet. Der blev bl.a. på
baggrund af Århuskonventionen gennemført en
klageadgang for landsdækkende foreninger og organisationer,
der via vedtægter el.lign. kan dokumentere at have
beskyttelse af natur og miljø som hovedformål,
herunder eksempelvis Danmarks Naturfredningsforening. Som
supplement hertil blev bl.a. også indført regler om
klageadgang for organisationer, der repræsenterer
væsentlige rekreative interesser.
Behandlingen af sager på
miljøområdet foregår i det offentlige rum og
under stor åbenhed. Der er tale om fremadrettede projekter,
hvor processen er undergivet stor åbenhed, hvilket bl.a.
skyldes Århuskonventionen og den danske implementering heraf,
bl.a. om borgernes deltagelse i beslutninger og klageadgang. Men
det kan også være forhold, som vedrører en
eksisterende tilstand hos f.eks. en enkelt borger på en
villavej. Natur- og Miljøklagenævnet behandler bl.a.
klagesager om lovliggørelse af bebyggelse, beplantning,
terrænændringer m.v. Det er typisk enten kommunerne
eller Naturstyrelsen, der skal føre tilsyn med overholdelse
af lovene om naturbeskyttelse, planlægning,
miljøbeskyttelse osv. og sørge for
lovliggørelse af et ulovligt forhold. Natur- og
Miljøklagenævnet kan ikke behandle en klage over, at
kommunens tilsyn har været mangelfuldt. En sådan klage
vil blive afvist, og klager vil blive henvist til
statsforvaltningen, som fører tilsyn med kommunen.
Til forskel fra naturbeskyttelsesloven, som
typisk sigter mod interesser af mere ideel karakter, har
dyreværnsloven til formål at beskytte det enkelte dyr,
og afgørelserne på dyreværnsområdet retter
sig derfor ofte mod enkeltpersoner eller en virksomhed og
vedrører ofte potentielle straffesager, hvor
sagsbehandlingen reguleres af retsplejeloven.
Sagsbehandlingen i dyreværnssager og
naturbeskyttelsessager er ikke undergivet samme proces, og
foreninger og organisationer kan således ikke på samme
måde som i naturbeskyttelsessager holde sig orienteret om de
konkrete dyreværnssager. Indførelse af en generel
klageadgang for landsdækkende foreninger og organisationer,
herunder Dyrenes Beskyttelse, forudsætter, at disse
foreninger og organisationer får kendskab til de
pågældende sager. Det er baggrunden for, at forslaget
er udformet som en bemyndigelsesbestemmelse, der giver mulighed for
at fastsætte de detaljerede regler om proces i
klageadgangen.
Efter det foreslåede § 24 d,
stk. 1, kan ministeren fastsætte regler om, at
landsdækkende foreninger og organisationer, der har
dyrevelfærd som hovedformål, kan påklage
afgørelser efter dyreværnsloven truffet af
Fødevarestyrelsen som led i kontrol. Klageadgangen omfatter
også sager, hvor en kontrol ikke har givet anledning til
anmærkninger. Det fremgår af den foreslåede
bestemmelses 2. pkt., at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om udveksling af de oplysninger, der er en
forudsætning for, at de pågældende foreninger og
organisationer kan udnytte den foreslåede klageadgang.
Det skal i den forbindelse bemærkes,
at antallet af sager, hvor der potentielt vil skulle være
klageadgang, vil være væsentlig højere på
dyrevelfærdsområdet, end det er efter
naturbeskyttelsesloven. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at
kopiere underretningsordningen i henhold til
naturbeskyttelsesloven, og der vil være behov for i
samarbejde med de relevante organisationer at fastlægge den
nærmere procedure, som giver foreningerne og organisationerne
et grundlag for at kunne udnytte den foreslåede klageadgang.
Der vil således skulle fastsættes regler, der regulerer
udvekslingen af oplysninger til de pågældende
foreninger og organisationer. Disse regler vil skulle
fastsættes inden for rammerne af persondatalovens regler om
udveksling af følsomme personoplysninger. Herudover vil der
skulle fastsættes regler om foreningernes og
organisationernes håndtering af disse oplysninger og om
eventuel tavshedspligt. Med den foreslåede § 24 d, stk.
2, foreslås således en bemyndigelse til ministeren til
at fastsætte regler om de i det foreslåede stk. 1
nævnte organisationers behandling af følsomme
personoplysninger.
Med lovforslaget får de
pågældende foreninger og organisationer klageadgang.
Lovforslaget ændrer ikke på den klageadgang, som parter
har efter forvaltningsrettens almindelige principper, eller den
klageadgang, der kan følge af et fuldmagtsforhold. På
dyreværnsområdet er der således allerede sager,
hvor Dyrenes Beskyttelse eller andre foreninger eller
organisationer har en sådan retlig interesse i den konkrete
sag, at de har partsstatus og dermed klageadgang.
Den altovervejende del af administrationen
af dyreværnslovgivningen varetages i dag af
Fødevarestyrelsen. Styrelsens afgørelser kan
påklages til Miljø- og Fødevareministeriets
Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(Klagecenteret). I visse tilfælde er Klagecenterets
afgørelser endelige, og i andre tilfælde kan de
påklages videre til Miljø- og
Fødevareministeriets departement. De afgørelser, som
politiet træffer med hjemmel i visse bestemmelser i
dyreværnsloven, kan påklages til Rigspolitiet og er som
nævnt ovenfor ikke omfattet af forslaget.
Det bemærkes, at de regler, der er
fastsat efter den gældende § 24 d, også vil
være gældende for klager fra de af forslaget omfattede
landsdækkende foreninger og organisationer.
Til nr. 6
Med det foreslåede 2. pkt. i §
28, stk. 7, der med lovforslaget bliver stk. 9, foreslås det,
at det i relation til strafudmåling for overtrædelser
af dyreværnsloven og for regler fastsat i medfør heraf
skal betragtes som en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen sker mod et dyr, der benyttes under
udøvelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller i
anledning af samme.
Bestemmelsens ordlyd om »under
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv eller i
anledning af samme« skal forstås i overensstemmelse med
straffelovens § 119, stk. 1. Den beskyttede kreds af dyr
omfatter bl.a. hunde og heste, som benyttes under udførelsen
af offentlig tjeneste eller hverv hos eksempelvis forsvaret,
politiet, kriminalforsorgen og SKAT. Bestemmelsen vil således
bl.a. kunne finde anvendelse i situationer, hvor en indsat i en af
kriminalforsorgens institutioner sparker en hund, som er i
færd med at gennemsøge den pågældendes
celle.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Med den foreslåede § 28 a
indsættes en ny bestemmelse i dyreværnsloven om
uretmæssig aflivning af dyr, der benyttes under
udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller i
anledning af samme.
»Uretmæssig aflivning«
omfatter tilfælde, hvor en person slår et dyr ihjel
uden at være berettiget hertil. Bestemmelsen vil f.eks. kunne
finde anvendelse, hvis en person i forbindelse med en
anholdelsessituation, hvor politiet benytter en hund til at sikre
pågribelse af den pågældende, slår hunden
ihjel - dette uanset om aflivningen er sket hurtigt og smertefrit
og i øvrigt efter reglerne herom i dyreværnslovens
§ 13, stk. 1. Den foreslåede bestemmelse omfatter
overtrædelser, der begås forsætligt.
Den foreslåede bestemmelse tilsigter,
at straffen for uretmæssig aflivning sidestilles med straffen
for forhold med karakter af mishandling efter den nugældende
dyreværnslovs § 28, stk. 1, 3. pkt. Som det
fremgår af lovforslagets bemærkningers pkt. 2.1.1.4,
ligger udgangspunktet for de idømte fængselsstraffe
for forhold med karakter af mishandling af dyr på ca. 30
dage. Med lovforslaget tilsigtes en fordobling af straffen. Det
foreslås, at dette strafniveau også skal finde
anvendelse på den foreslåede bestemmelse.
Der vil efter omstændighederne forsat
kunne være grundlag for at straffe efter den foreslåede
bestemmelse, andre bestemmelser i dyreværnslovgivningen og
straffelovens § 291 om hærværk i
sammenstød.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende
§ 29, stk. 1, at den, der ved dom findes skyldig i mishandling
eller grovere uforsvarlig behandling af dyr, ved dommen for
bestandig eller for et nærmere fastsat tidsrum kan frakendes
retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele
beskæftige sig personligt med dyr. Det samme gælder
den, der efter tidligere at have gjort sig skyldig i uforsvarlig
behandling af dyr på ny findes skyldig i en sådan
overtrædelse. Forbuddet kan begrænses til at angå
bestemte arter af dyr. Det fremgår desuden, at
overtrædelse af forbuddet straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Efter de gældende regler om
frakendelse i § 29, stk. 1, er det kun muligt at idømme
en ubetinget frakendelse.
Med den foreslåede ændring
bliver der mulighed for at idømme en betinget frakendelse af
retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele
beskæftige sig personligt med dyr. Forslaget omfatter sager
om mishandling, grovere uforsvarlig behandling og
gentagelsestilfælde af uforsvarlig behandling af dyr, uanset
om overtrædelsen er begået i forbindelse med
udøvelse af erhverv eller vedrører privates
behandling af dyr.
Af den foreslåede § 29, stk. 2,
fremgår, at frakendelse af retten til at eje, bruge, passe
eller slagte eller i det hele beskæftige sig personligt med
dyr kan ske betinget, hvis ubetinget frakendelse af retten efter
stk. 1 vil stå i misforhold til den begåede
lovovertrædelse og omstændighederne ved denne. Det vil
sige, såfremt der ikke findes fuldt tilstrækkeligt
grundlag for en ubetinget frakendelse efter stk. 1, af der i stedet
kan vælges den mellemløsning, at frakendelsen sker
betinget. Forslaget indebærer således, at mishandling
eller grovere uforsvarlig behandling af dyr eller
gentagelsestilfælde af uforsvarlig behandling af dyr enten
kan medføre betinget eller ubetinget frakendelse af retten
til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele taget
beskæftige sig personligt med dyr. Frakendelse kan
begrænses til kun at angå f.eks. produktionsdyr eller
bestemte arter af dyr. Dette gælder, uanset om der er tale om
landbrugs-/produktionsdyr eller familie-og hobbydyr.
Udgangspunktet vil fortsat være, at
frakendelse i sager om mishandling af dyr, grovere uforsvarlig
behandling af dyr eller gentagelsestilfælde af uforsvarlig
behandling af dyr sker ubetinget, jf. den gældende § 29,
stk. 1.
Det beror på domstolenes vurdering af
den enkelte sags omstændigheder, om der skal ske frakendelse
af retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele
taget beskæftige sig personligt med dyr, og i givet fald om
det skal ske betinget eller ubetinget. I denne vurdering kan det
indgå, om der i sager om mishandling eller grovere
uforsvarlig behandling af dyr er tale om
førstegangsovertrædelse. I tilfælde, hvor den
pågældende tidligere er straffet for en strafbar
handling, som loven tillægger gentagelsesvirkning i forhold
til den nu begåede strafbare handling, eller hvor der
på mere systematisk vis eller i organiseret form er
begået adskillige lovovertrædelser, forudsættes
det, at der som altovervejende udgangspunkt sker ubetinget
frakendelse.
Af det foreslåede stk. 3
fremgår, at betinget frakendelse sker på vilkår
af, at den pågældende i en prøvetid på 3
år, der regnes fra endelig dom, ikke overtræder
dyreværnslovgivningen under sådanne
omstændigheder, at den pågældende vil kunne
frakendes retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det
hele taget beskæftige sig personligt med dyr. Det er
således et vilkår for betinget frakendelse, at den
pågældende i prøvetiden ikke overtræder
dyreværnslovgivningen på en sådan måde, der
vil kunne indebære en rettighedsfrakendelse efter stk. 1
eller en betinget frakendelse efter stk. 2. I givet fald vil
udgangspunktet være automatisk rettighedsfrakendelse, jf. den
foreslåede § 29, stk. 4.
Det fremgår af den foreslåede
§ 29, stk. 4, at den, der findes skyldig i mishandling,
grovere uforsvarlig behandling eller uforsvarlig behandling af dyr,
ubetinget skal frakendes retten til at eje, bruge, passe eller
slagte eller i det hele beskæftige sig personligt med dyr,
hvis den pågældende tidligere er frakendt retten til at
eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele taget
beskæftige sig personligt med dyr betinget efter stk. 2 og i
prøvetiden har begået et nyt forhold, der vil kunne
indebære en rettighedsfrakendelse efter stk. 1 eller en
betinget frakendelse efter stk. 2. Ligesom med frakendelser af
retten til at eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele taget
beskæftige sig personligt med dyr, jf. den gældende
stk. 1, kan en ubetinget frakendelse efter det foreslåede
stk. 4, 2. pkt., begrænses til at angå bestemte arter
af dyr. Forbuddet kan desuden begrænses til at angå
antallet af dyr.
Med det foreslåede stk. 4 vil der
således som udgangspunkt skulle ske ubetinget frakendelse af
retten til at holde dyr, såfremt vedkommende, der er
idømt en betinget frakendelse af retten til at holde dyr, i
løbet af en 3-årig prøvetid igen findes skyldig
i enten mishandling eller grovere uforsvarlig behandling af dyr,
f.eks. grov vanrøgt, eller uforsvarlig behandling af dyr.
Det betyder bl.a., at en person, der beskæftiger sig med dyr
ved selvstændig virksomhed, og som på ny begår
grovere uforsvarlig behandling af dyr i prøvetiden, vil
stå til en automatisk frakendelse af retten til at have med
dyr at gøre og dermed mister muligheden for at drive sit
erhverv.
Af det foreslåede stk. 5
fremgår, at ubetinget frakendelse efter stk. 4 sker for et
nærmere fastsat tidsrum, der regnes fra endelig dom, eller
for bestandig. Dette er tilsvarende muligheden i det gældende
stk. 1.
Med de øvrige foreslåede
ændringer af § 29, stk. 2-4, der med forslaget bliver
stk. 6-8, præciseres det, at en ubetinget frakendelse af
retten til at holde dyr efter den foreslåede stk. 4 på
tilsvarende vis som rettighedsfrakendelser efter stk. 1 omfattes af
de gældende bestemmelser i § 29, stk. 2-4. Det vil sige,
at rettighedsfrakendelse efter det foreslåede stk. 4 omfattes
af henholdsvis bestemmelsen om indbringelse af
spørgsmålet om generhvervelse af retten inden
frakendelsestidens udløb for domstolene og bestemmelsen om,
at retten under behandlingen i sager som nævnt i stk. 1 - og
med forslaget stk. 4 - ved kendelse kan udelukke den
pågældende fra at eje, bruge, passe, slagte eller i det
hele taget beskæftige sig personligt med dyr, indtil sagen er
endeligt afgjort, samt bestemmelsen om, at den, der med kendskab
til et forbud overlader dyr i en anden persons varetægt,
såfremt der herved etableres en tilstand i strid med
forbuddet, straffes med bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Rasmus Jarlov (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
Carsten Bach (LA) Mette Bock (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne
Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Kaare Dybvad (S) Jesper Petersen
(S) Malte Larsen (S) Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen
(EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Johannes Lebech (RV) Ida Auken (RV) Lisbeth
Bech Poulsen (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 137
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar
fra miljø- og fødevareministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 137
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorvidt anklagemyndigheden i alle
dyreværnssager om grovere behandling af dyr skal overveje at
rejse tiltale om rettighedsfrakendelse, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke forhold der i praksis tages
i betragtning i forbindelse med overvejelsen om
rettighedsfrakendelse i dyreværnssager, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om antal dyreværnssager, hvori
der bliver idømt rettighedsfrakendelse, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om gentagelsestilfælde, hvor en
tidligere dømt for dyremishandling dømmes igen, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om benyttelsen af
rettighedsfrakendelse i grovere dyreværnssager, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om dyreværnslovens § 29 om
frakendelse af retten til at holde dyr, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der skærper muligheden for at frakende
retten til at holde dyr, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om vurderingerne, der ligger bag
valget af den forhøjede strafskærpelse og de
forventede effekter heraf, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, at den gældende strafferamme
slet ikke udnyttes, som den kunne, af anklagemyndigheden og
domstolene, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag med bemærkninger, der indebærer,
at Dyrenes Beskyttelse får klageret i dyreværnssager
på samme måde, som Danmarks Naturfredningsforening har
det i natursager, til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om skærpende omstændighed, hvis
dyret arbejder i offentlig tjeneste, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at dyr i lovgivningen
fremover betragtes som levende væsener, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|