Fremsat den 25. februar 2016 af
finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Offentlig Digital
Post
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om størrelse på filer m.v.)
§ 1
I lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig
Digital Post foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Digital Post fra offentlige
afsendere«.
2.
Over alt i loven ændres »Offentlig Digital Post«
til: »Digital Post«.
3. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 9«: »og regler
fastsat i medfør af § 11, stk. 1«.
4. I
§ 8 indsættes efter
»§ 9«: »og regler fastsat i medfør af
§ 11, stk. 1«.
5. § 11,
stk. 1, affattes således:
»Finansministeren kan fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af Digital Post, herunder om
anvendelse af særlige formater og programmer samt om
størrelsen og antallet af filer, der kan sendes pr.
meddelelse til og fra en offentlig afsender.«
6. To
steder i § 12, stk. 5,
ændres »§ 3, stk. 1« til: »§ 3,
stk. 2«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre
hjemmel til, at adgangen til at anvende Digital
Post-løsningen kan begrænses for så vidt
angår størrelsen på filer og antallet af filer,
der kan sendes pr. meddelelse.
Lovforslaget fremsættes på
baggrund af Folketingets ombudsmands udtalelse af 2. maj 2015 om
modtagelseskapaciteten i Digital Post. Udtalelsen er
tilgængelig på Retsinformation og har sagsnummer FOU
2015-21. Udtalelsen er også tilgængelig på
Folketingets Ombudsmands hjemmeside under sagsnummer 2015-21.
Ombudsmanden konkluderer, at der ikke i den gældende lov er
nogen begrænsning af borgeres og virksomheders ret til at
anvende Digital Post i deres kommunikation med offentlige afsendere
for så vidt angår størrelsen på filer og
antallet af filer, der kan sendes pr. meddelelse. Det er
således ombudsmandens opfattelse, at kapaciteten i
postløsningen kan antages at udgøre en
væsentlig hindring for eller besværliggørelse af
retten efter lovens § 8.
I dag er der i Digital Post-løsningen
en teknisk begrænsning på 40 MB pr. meddelelse og 10
filer pr. meddelelse for virksomheder og på 60 MB pr.
meddelelse og 10 filer for borgere, når de er afsendere.
Når en myndighed modtager post fra Digital
Post-løsningen sker det teknisk ved, at posten hentes ind i
myndighedens bagvedliggende it-system. En myndigheds it-system kan
imidlertid have en begrænsning på antallet af filer og
den samlede størrelse på filer pr. meddelelse. I dag
kan de færreste myndigheders systemer håndtere mere end
10 MB.
Lovforslaget fremsættes med det
formål at sikre overensstemmelse mellem lovgrundlaget og de
faktiske muligheder for at anvende Digital Post. Dette gøres
ved at ændre bemyndigelsen i § 11, stk. 1 og
indsætte henvisninger hertil i §§ 7 og 8.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ændring
af lovens titel
Lovens titel er »Lov om Offentlig
Digital Post«. Denne titel kan imidlertid opfattes
således, at Digital Post-løsningen er en offentligt
tilgængelig løsning for alle afsendere.
Løsningen er til rådighed for offentlige afsendere,
jf. § 7. Det foreslås derfor, at det fremgår af
lovens titel, at Digital Post-løsningen er til
rådighed for offentlige afsendere.
2.2. Ændring
af bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
anvendelse af Digital Post m.v.
2.2.1. Gældende ret
Offentlige afsenderes ret til at anvende
Digital Post i kommunikationen med borgere og virksomheder er
reguleret i § 7. Der fremgår alene en begrænsning
af retten til at anvende Digital Post gennem henvisningen til
§ 9. Retten til at anvende Digital Post begrænses
således af anden lovgivning, hvorved det bestemmes, at
meddelelser skal sendes i fysisk form eller digitalt på anden
måde end via Digital Post. Der gælder således
ikke nogen begrænsning i størrelsen på filer
eller antallet af filer, der kan sendes pr. meddelelse.
Borgeres og virksomheders ret til at anvende
Digital Post i deres kommunikation med offentlige afsendere er
reguleret i § 8. Der fremgår alene en begrænsning
af retten til at anvende Digital Post gennem henvisningen til
§ 9. Retten til at anvende Digital Post begrænses
således af anden lovgivning, hvorved det bestemmes, at
meddelelser skal sendes i fysisk form eller digitalt på anden
måde end via Digital Post. Der gælder således
ikke nogen begrænsning i størrelsen på filer
eller antallet af filer, der kan sendes pr. meddelelse.
Det fremgår af den gældende
bemyndigelse i § 11, stk. 1 til finansministeren, at
finansministeren kan fastsætte nærmere regler om
anvendelsen m.v. af Digital Post, herunder om anvendelse af
særlige formater eller programmer. Ifølge
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2011-12, A, L 160 som fremsat, side 22, giver bemyndigelsen
mulighed for at fastsætte regler af mere teknisk karakter,
herunder om anvendelse af særlige digitale formater eller
programmer samt om sletning af en digital postkasse ved
ophør af en tilslutning.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Folketingets ombudsmand rettede i maj 2014
henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen vedrørende
modtagelseskapaciteten i den digitale postkasse på baggrund
af oplysninger om begrænsninger i modtagelseskapaciteten
på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Herefter fulgte en skriftlig dialog mellem
ombudsmanden og Digitaliseringsstyrelsen. Digitaliseringsstyrelsen
redegjorde heri bl.a. for den tekniske del af Digital Post og
sammenhængen til myndighedernes bagvedliggende it-systemer,
der bl.a. håndterer de filer, som myndighederne modtager fra
Digital Post.
Ombudsmanden konkluderede i sin endelige
redegørelse, at kapaciteten i postløsningen kan
antages at udgøre en væsentlig hindring eller
besværliggørelse af retten efter den gældende
§ 8. Ombudsmanden anser således ikke den ret, der
følger af den gældende § 8 for reel.
Folketingets ombudsmand har i sin
redegørelse af 2. maj 2015 om modtagelseskapaciteten i den
digitale postkasse konstateret, at borgeres og virksomheders ret,
som fremgår af § 8, til at anvende Digital Post til
kommunikation med myndigheder, efter sin ordlyd gælder uden
nogen begrænsninger, hvad angår filstørrelse og
antallet af filer, der kan sendes pr. meddelelse. Det fremgår
ikke af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2011-12, A, L 160 som fremsat, side 20, at der
gælder begrænsninger vedrørende
filstørrelse og antallet af filer pr. meddelelse.
Ombudsmandens redegørelse
vedrører alene § 8 om borgeres og virksomheders ret til
at sende post via Digital Post. Men en tilsvarende problemstilling
vurderes at gøre sig gældende i forhold til § 7,
stk. 1, der fastslår, at offentlige afsendere kan anvende
Digital Post til kommunikation med borgere og virksomheder. En
myndighed kan tilsvarende møde en teknisk begrænsning
i postløsningen, når den sender filer til borgere og
virksomheder.
De faktiske muligheder for afsendelse og
modtagelse er i dag fastlagt efter, hvad der er driftsteknisk
muligt inden for en forsvarlig økonomisk ramme. Det vurderes
således ikke at være hensigtsmæssigt at stille
krav om, at Digital Post-løsningen skal kunne håndtere
et i princippet ubegrænset antal filer eller
filstørrelse pr. meddelelse. Hertil kommer, at myndighederne
har forskellige behov, hvorfor det vurderes uhensigtsmæssigt
at stille krav om, at myndighederne skal kunne håndtere
ubegrænsede filstørrelser eller et ubegrænset
antal filer. Det bør således overlades til den enkelte
myndighed at vurdere, hvad den skal kunne håndtere i sine
bagvedliggende it-systemer, herunder om myndigheden har behov for
at håndtere mere end 10 MB, der i dag udgør en
minimumsgrænse, som er mulig at øge. Den faktiske
kapacitet i Digital Post-løsningen udgør den
øverste grænse for filstørrelse og antal filer,
som borgere og virksomheder kan sende pr. meddelelse.
Den faktiske grænse i Digital
Post-løsningen, som afsendende myndigheder i dag
mødes med, er 99,5 MB. Det betyder, at myndighederne kan
sende meddelelser til borgere og virksomheder på op til 99,5
MB. Det forudsætter dog, at myndighedens eget it-system har
den fornødne kapacitet.
Den foreslåede lovændring
foreslås gennemført som en ændring af den
gældende bemyndigelse i § 11, stk. 1. Det må
forudses, at der som følge af dels den teknologiske
udvikling og dels forskellige behov hos myndighederne, kan
være behov for en fleksibel mulighed for at fastsætte
nærmere regler om størrelse og antallet af filer, der
kan sendes pr. meddelelse, herunder regler om
minimumsstørrelse og antal filer, som myndighederne skal
kunne håndtere i deres bagvedliggende it-systemer. Dette
gælder, såvel når borgere og virksomheder sender
meddelelser via Digital Post til myndighederne, som når
myndighederne sender meddelelser fra egne systemer via Digital Post
til borgere og virksomheder. Myndighedernes behov afspejler
således de behov, som borgere og virksomheder har for
henholdsvis at kunne sende og modtage post via Digital Post. Det
foreslås, at der i §§ 7 og 8 indsættes
henvisning til § 11, stk. 1. Det betyder, at de regler, der
fastsættes i medfør af § 11, stk. 1 også
begrænser retten efter §§ 7 og 8.
Med forslaget ændres den gældende
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
anvendelsen af Digital Post, således at det præciseres
at bemyndigelsen også kan anvendes til at fastsætte
regler om filstørrelser og antal filer, der kan sendes pr.
meddelelse. Formålet hermed er at bringe lovgrundlaget for
Digital Post i overensstemmelse med de faktiske muligheder for at
sende meddelelser via den digitale postløsning.
2.3. Korrektion af
henvisning i § 12, stk. 5.
Den gældende bestemmelse i § 12,
stk. 5 fastsætter efter sin ordlyd, at regler om obligatorisk
tilslutning af juridiske enheder på grundlag af andre former
for registrering end den i § 3, stk. 1 nævnte, tidligst
kan træde i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af
§ 3, stk. 1. Det betyder således, at obligatorisk
tilslutning af juridiske enheder på grundlag af anden
registrering end cvr-nummer tidligst kan ske samtidig med den
obligatoriske tilslutning af borgere. Det fremgår af
bemærkningerne til § 12, stk. 5, jf. Folketingstidende
2011-12, A, L 160 som fremsat, side 22, at regler udstedt på
grundlag af bemyndigelsen i § 3, stk. 3 tidligst kan
træde i kraft samtidig med, at § 3, stk. 2 sættes
i kraft. Den korrekte henvisning i lovteksten til § 12, stk. 5
skulle derfor rettelig have været til § 3, stk. 2.
Fejlen har ikke haft konsekvenser, idet det
ikke har været aktuelt at anvende
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 12, stk. 5.
Det foreslås, at § 12, stk. 5
ændres, således at de korrekte henvisninger til §
3, stk. 2 fremgår.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 20. november 2015 til den 18. december 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Brugerforeningen, Dansk Blindesamfund, Dansk
Byggeri, Danske Regioner, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Industri, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DI-Digital,
Finansrådet, Forbrugerombudsmanden, Foreningen Danske
Revisorer, FSR-danske revisorer, Foreningen af Socialchefer,
Håndværksrådet, Institut for menneskerettigheder,
ITB, KL, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af
førtidspensionister, Landforeningen af Psykiatribrugere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Rigsrevisionen, SAND - De
Hjemløses landsorganisation, SIND, Udbetaling Danmark/ATP,
Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Den gældende lovs titel er »Lov om
Offentlig Digital Post«. Det foreslås, at titlen
ændres til »Lov om Digital Post fra offentlige
afsendere«.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr.
2
Ændringen er en konsekvens af nr. 1.
Offentlig Digital Post ændres således overalt til:
Digital Post.
Til nr.
3
Det fremgår af den gældende §
7, stk. 1, at offentlige afsendere kan anvende postløsningen
til at kommunikere med borgere og virksomheder, der er tilsluttet
postløsningen med de undtagelser, der følger af
§ 9. Bestemmelsen i § 9 fastsætter, at offentlige
afsenderes ret til at anvende postløsningen begrænses
af krav i anden lovgivning, der medfører at en meddelelse
skal sendes i fysisk form eller skal sendes digitalt på anden
måde. Det foreslås, at der i § 7, stk. 1
indsættes en henvisning til § 11, stk. 1. Det betyder,
at de regler, der fastsættes i medfør af § 11,
stk. 1 også begrænser retten efter § 7, stk. 1.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til nr.
4
Det fremgår af den gældende §
8, at borgere og virksomheder vil kunne anvende
postløsningen til at sende meddelelser til offentlige
afsendere med de undtagelser, der følger af § 9.
Bestemmelsen i § 9 fastsætter, at offentlige afsenderes
ret til at anvende postløsningen begrænses af krav i
anden lovgivning, der medfører at en meddelelse skal sendes
i fysisk form eller skal sendes digitalt på anden måde.
Det foreslås, at der i § 8 indsættes en henvisning
til § 11, stk. 1. Det betyder, at de regler, der
fastsættes i medfør af § 11, stk. 1, også
begrænser retten efter § 8. Der henvises til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til nr.
5
Det fremgår af den gældende §
11, stk. 1, at finansministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om anvendelsen m.v. af Digital Post.
Bestemmelsen kan udnyttes til at fastsætte supplerende
bestemmelser af mere teknisk karakter, herunder om anvendelse af
særlige digitale formater eller programmer samt om sletning
af en digital postkasse ved ophør af en tilslutning.
Det foreslås, at bemyndigelsen i §
11, stk. 1 ændres således, at det fremgår klart,
at finansministeren også kan fastsætte regler om den
samlede filstørrelse og antallet af filer, der kan sendes
pr. meddelelse til og fra en offentlig afsender. En offentlig
afsender er en offentlig myndighed m.v., der anvender Digital Post
som offentlig afsender, jf. § 7, stk. 5. Om den nærmere
begrundelse herfor henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.2.
Bemyndigelsen kan udnyttes til at
fastsætte regler om den maksimale størrelse på
filer og antal filer, som det skal være muligt for borgere og
virksomheder at sende pr. meddelelse via postløsningen.
Når en virksomhed er afsender og
anvender postløsningen via virk.dk, kan denne platform
håndtere filer, der fylder op til 40 MB. En meddelelse kan
indeholde op til 10 filer, forudsat at disses størrelse
samlet ikke overstiger 40 MB. Når en borger er afsender og
anvender postløsningen via borger.dk, kan denne platform
håndtere op til 60 MB og 10 filer pr. meddelelse,
således at den samlede størrelse ikke kan overstige 60
MB. Der skal dog samtidig tages højde for, hvilken
filstørrelse en myndighed kan håndtere i sine
bagvedliggende it-systemer. Når en myndighed vil sende
meddelelser til en borger eller virksomhed, har den nuværende
postløsning en begrænsning på 99,5 MB og 10
filer vedhæftet, forudsat at den samlede meddelelse ikke
overstiger 99,5 MB. Men der skal samtidig tages højde for,
hvilken filstørrelse en myndighed kan håndtere i sine
bagvedliggende it-systemer.
De forskellige MB grænser beror
således på, at der anvendes forskellige
brugergrænseflader i forbindelse med anvendelse af Digital
Post-løsningen, alt efter om der er tale om afsendelse eller
modtagelse og alt efter, om afsender eller modtager er en borger,
virksomhed eller offentlig afsender.
Det er hensigten, at den foreslåede
ændring af bemyndigelsen udmøntes samtidig med lovens
ikrafttræden. Denne udmøntning vil fastsætte den
MB størrelse, som der i dag er garanti for, at alle
myndighedssystemer kan modtage. Det er således hensigten, at
det skal fremgå, at der gælder en begrænsning
på 10 MB og 10 filer, således at den samlede meddelelse
ikke overstiger 10 MB. Herved sikres der overensstemmelse med den
kapacitet, som alle tilsluttede myndigheder faktisk i dag som
minimum kan håndtere. Dette er ikke til hinder for, at en
myndighed kan vælge at indrette sine bagvedliggende
it-systemer, således at de kan håndtere en anden MB
størrelse. I det omfang en myndigheds bagvedliggende
it-system kan håndtere op til 60 MB, kan en borger
således sende op til 60 MB pr. meddelelse og en virksomhed
kan sende op til 40 MB pr. meddelelse. I dag vil dette være
tilfældet for ganske få myndighedssystemer. En
myndighed, der kan modtage over 10 MB, skal sørge for, at
dette tydeligt fremgår i Digital Post-løsningen.
Digitaliseringsstyrelsen vil informere myndighederne om, hvorledes
en sådan angivelse skal ske.
Når en myndighed sender en meddelelse
til en borger eller virksomhed, er grænsen i Digital
Post-løsningen i dag 99,5 MB, hvilket er den øvre
grænse for en meddelelse sendt til en borger eller
virksomhed. Dette forudsætter, at myndighedens eget it-system
kan afsende op til 99,5 MB. Udmøntningen vil fastsætte
den MB-størrelse, som der i dag er garanti for, at Digital
Post- løsningen kan håndtere, når en myndighed
sender en meddelelse til en borger eller virksomhed.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes
til at fastsætte minimumskrav til størrelsen på
filer, som en myndighed skal kunne håndtere i sit
bagvedliggende it-system, hvori myndigheden behandler modtaget
digital post fra borgere og virksomheder. Dette er dog ikke aktuelt
på nuværende tidspunkt. Men det kan ikke afvises, at
der på et senere tidspunkt kan opstå behov for
fastlæggelse af minimumkrav.
Til nr.
6
Den gældende bestemmelse i § 12,
stk. 5 fastsætter efter sin ordlyd, at regler om obligatorisk
tilslutning af juridiske enheder på grundlag af andre former
for registrering end den i § 3, stk. 1 nævnte, tidligst
kan træde i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af
§ 3, stk. 1. Den korrekte henvisning skal imidlertid
være til § 3, stk. 2. Det foreslås derfor, at de
to henvisninger ændres fra § 3, stk. 1 til § 3,
stk. 2.
Den obligatoriske tilslutning af virksomheder
trådte i kraft den 1. november 2013. Den obligatoriske
tilslutning af borgere trådte i kraft den 1. november 2014.
Fastsættelse af regler om, at anden registrering end
cvr-nummer skal medføre obligatorisk tilslutning til Digital
Post har således efter bestemmelsens ordlyd tidligst kunnet
træde i kraft den 1. november 2014, mens det ifølge
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2011-12, A, L 160 som fremsat, side 22, var hensigten, at dette
skulle kunne ske fra den 1. november 2013, hvor den obligatoriske
tilslutning af virksomheder trådte i kraft. Det har ikke i
perioden mellem 1. november 2013 og 1. november 2014 været
aktuelt at anvende ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 12,
stk. 5. Fejlen har således ikke haft konsekvenser.
Der henvises til pkt. 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig
Digital Post foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | | Lov om Offentlig Digital
Post | | »Lov om Digital
Post fra offentlige afsendere«. | | | | | | 2. Over alt i
loven ændres »Offentlig Digital Post« til:
»Digital Post«. | | | | § 7.
Offentlige afsendere, jf. stk. 5, kan, jf. dog § 9, anvende
Offentlig Digital Post til kommunikation med fysiske personer og
juridiske enheder, der er tilsluttet postløsningen efter
§ 3 eller § 4 med de retsvirkninger, der følger af
§ 10. Ved kommunikation forstås afsendelse af alle
dokumenter og meddelelser m.v., herunder afgørelser. Stk.
2-5. --- | | 3. I § 7, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§ 9«: »og regler fastsat i
medfør af § 11, stk. 1«. | | | | § 8. Fysiske
personer og juridiske enheder, der er tilsluttet efter § 3
eller § 4, kan, jf. dog § 9, anvende postløsningen
til kommunikation med offentlige afsendere, jf. § 7, stk. 5,
med de retsvirkninger, der følger af § 10. | | 4. I § 8 indsættes efter »§
9«: »og regler fastsat i medfør af § 11,
stk. 1«. | | | | § 11.
Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om
anvendelsen m.v. af Offentlig Digital Post, herunder om anvendelse
af særlige formater eller programmer. Stk. 2.
--- | | 5. § 11, stk.1, affattes
således: »Finansministeren kan fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af Digital Post, herunder om
anvendelse af særlige formater og programmer samt om
størrelsen og antallet af filer, der kan sendes pr.
meddelelse til og fra en offentlig afsender.« | | | | §
12. --- Stk.
2-4. --- | | | Stk. 5. Regler
fastsat i medfør af § 3, stk. 3, om obligatorisk
tilslutning af juridiske enheder på grundlag af andre former
for registrering end den i § 3, stk. 1, nævnte, kan
tidligst træde i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af
§ 3, stk. 1. | | 6. To steder i
§ 12, stk. 5, ændres
»§ 3, stk. 1« til: »§ 3, stk.
2«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. |
|