Skriftlig fremsættelse (24. februar
2016)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fremtidsfuldmagter
(Lovforslag nr. L 135)
Lovforslaget
er med visse tilpasninger en genfremsættelse af lovforslag
nr. L 93 (2014-15 (1. samling)).
Med
lovforslaget foreslås det at indføre en
fremtidsfuldmagtsordning, som giver borgerne mulighed for selv at
udpege en eller flere fremtidige repræsentanter
(fremtidsfuldmægtige) til at varetage økonomiske og
personlige forhold, hvis borgeren på et tidspunkt ikke
længere selv har evne hertil som følge af sygdom,
svækket mental funktion eller lignende. En fremtidsfuldmagt
vil være et privatretligt alternativ til
værgemål.
Fremtidsfuldmagtsordningen styrker således retten til selv at
bestemme over eget liv og bevare indflydelse herpå - uanset
sygdom eller andet tab af mental kapacitet. Ordningen vil derved
tilgodese behovet hos personer, der f.eks. får en diagnose,
som indebærer, at de kan forudse, at de på et tidspunkt
ikke længere vil have evne til selv at varetage deres
forhold.
Den
foreslåede fremtidsfuldmagtsordning bygger bl.a. på en
anbefaling fra Europarådet om indførelse af
fremtidsfuldmagter.
Efter
lovforslaget skal en fremtidsfuldmagt oprettes digitalt i
Fremtidsfuldmagtsregistret som hovedregel ved brug af en digital
selvbetjeningsløsning. På denne måde opnås
bevismæssig sikkerhed for fuldmagtens indhold og
fuldmagtsgiverens identitet. For at sikre at fuldmagtsgiveren
fornuftsmæssigt er i stand til at oprette fuldmagt, og at
vedkommende ikke er undergivet et direkte pres eller tvang til at
meddele fuldmagt, vil fremtidsfuldmagten endvidere skulle vedkendes
for en notar. Notaren vil på samme måde som ved
testamentsoprettelse påse fuldmagtsgiverens evne til at
handle fornuftsmæssigt, og at fremtidsfuldmagten er udtryk
for fuldmagtsgiverens eget ønske.
Af hensyn til
fuldmagtsgiverens retssikkerhed og tredjeparters tillid til
fuldmagtsforholdet, vil en fremtidsfuldmagt efter lovforslaget
blive sat i kraft af Statsforvaltningen efter anmodning fra
fremtidsfuldmægtigen eller fuldmagtsgiveren.
Afgørelser om ikraftsættelse tinglyses herefter i
Personbogen, således at fremtidsfuldmægtigen over for
tredjemand bliver klart legitimeret til at handle på
fuldmagtsgiverens vegne.
Lovforslaget
indebærer endvidere, at Statsforvaltningen - efter
ikraftsættelsen - skal føre et "hvilende" tilsyn med
fremtidsfuldmægtigen og således kan gribe ind, hvis
Statsforvaltningen f.eks. gennem henvendelse bliver opmærksom
på forhold, som må antages at stride mod
fuldmagtsgiverens interesser. Fuldmagtsgiveren kan selv beslutte et
mere "aktivt" tilsyn og indsætte en tredjepart, f.eks. en
advokat eller en revisor, til at føre tilsyn med
fremtidsfuldmægtigen ("privat tilsyn").
Herudover
indeholder lovforslaget bl.a. regler om fremtidsfuldmagtens
retsvirkninger, fremtidsfuldmægtigens pligter og om
tilbagekaldelse, ændring og ophør af
fremtidsfuldmagter.
Lovforslaget
indeholder endelig de ændringer af sundhedsloven, som
Folketinget vedtog som et ændringsforslag til L 93 ved 2.
behandlingen af L 93. Herefter sidestilles
fremtidsfuldmægtige med værger i forhold til at give
stedfortrædende samtykke til behandling af en patient, der
varigt mangler evnen til at give informeret samtykke hertil.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.