Betænkning afgivet af Transport- og
Bygningsudvalget den 19. maj 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til
lovforslaget. Transport- og bygningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 5-7, 10, 11, 14-16 og 19-22.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, 4, 8, 9, 12, 13, 17 og 18.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2016 og var til 1. behandling den 4. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport- og bygningsministeren sendte den 29. oktober 2015 dette
udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 38. Den 25. februar
2016 sendte transport- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Åbent ekspertmøde
Transport- og Bygningsudvalget afholdt den
4. maj 2016 et åbent ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til transport- og bygningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de af transportministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-4, 8-13 og 17-22. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 5-7 og
14-16.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport- og
bygningsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod de af Enhedslistens stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for deres
stillingtagen til lovforslaget og ændringsforslagene ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, ALT, RV og SF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj
2014 om foranstaltninger for at reducere omkostninger ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, EU-Tidende 2014, nr. L 155, side 1, og
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side
1.««
[Lovteknisk ændring]
2) I
nr. 6 ændres »kapitel
6« til: »kapitel 2«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
3) I
det under nr. 6 foreslåede § 17 a, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »høring«: »af
miljøkonsekvensrapporten«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4) I
den under nr. 6 foreslåede § 17 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Høringsfristen for anlægslove, der omfatter projekter
omfattet af stk. 3, fastsættes til mindst 8 uger«.
[Minimumshøringsfrist for
anlægslove på vejområdet]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, RV og SF):
5) I
den under nr. 6 foreslåede § 17 b udgår i stk. 1 »og 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
6) I
den under nr. 6 foreslåede § 17 b udgår i stk. 2 », der er omfattet af § 17
a, stk. 3,«.
[Tydeliggørelse af krav om
ansøgning om en screeningsafgørelse for projekter,
der er omfattet af lovforslagets bilag 2]
7) I
den under nr. 6 foreslåede § 17 d udgår i stk. 2 », når det er relevant for
det konkrete projekt«.
[Overensstemmelse med tilsvarende
bestemmelse i L 147 om forslag til lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
8) I
det under nr. 6 foreslåede § 17 d, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er
obligatoriske høringsparter.«
[Obligatorisk høring af
visse styrelser ved screeningsafgørelser på
vejområdet]
9) I
det under nr. 6 foreslåede § 17 h, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er
obligatoriske høringsparter.«
[Obligatorisk høring af
visse styrelser vedrørende miljøkonsekvensrapporten
på vejområdet]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, ALT, RV og SF):
10) I
den under nr. 6 foreslåede § 17 i ændres i stk. 3 »udkast til
miljøkonsekvensrapport« til:
»miljøkonsekvensrapporten«, og
»sundheden« ændres til: »menneskers
sundhed«.
[Lovteknisk ændring, der skal
sikre enslydende ordlyd i flere bestemmelser]
Til § 2
11) Nr.
1 affattes således:
»1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29.
april 2004 om jernbanesikkerhed i EU og om ændring af
Rådets direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser til
jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om tildeling af
jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for
brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering
(jernbanesikkerhedsdirektivet), EF-Tidende 2004, nr. L 164, side
44, som ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/88/EU
af 9. juli 2014 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/49/EF for så vidt angår
fælles sikkerhedsindikatorer og fælles metoder til
beregning af omkostningerne ved ulykker og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21.
november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, EU-Tidende 2012, nr. L 343, side 32, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side
1.««
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
12) I
det under nr. 4 foreslåede § 38 a, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »høring«: »af
miljøkonsekvensrapporten«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 13]
13) I
den under nr. 4 foreslåede § 38 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Høringsfristen for anlægslove, der omfatter projekter
omfattet af stk. 3, fastsættes til mindst 8 uger«.
[Minimumshøringsfrist for
anlægslove på baneområdet]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, RV og SF):
14) I
den under nr. 4 foreslåede § 38 b udgår i stk. 1 »og 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 15]
15) I
den under nr. 4 foreslåede § 38 b udgår i stk. 2 », der er omfattet af § 38
a, stk. 3,«.
[Tydeliggørelse af krav om
ansøgning om en screeningsafgørelse for projekter,
der er omfattet af lovforslagets bilag 2]
16) I
den under nr. 4 foreslåede § 38 d udgår i stk. 2 », når det er relevant for
det konkrete projekt«.
[Overensstemmelse med tilsvarende
bestemmelse i L 147 om forslag til lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
17) I
det under nr. 4 foreslåede § 38 d, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er
obligatoriske høringsparter.«
[Obligatorisk høring af
styrelser ved screeningsafgørelser på
baneområdet]
18) I
det under nr. 4 foreslåede § 38 h, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er
obligatoriske høringsparter.«
[Obligatorisk høring af
visse styrelser vedrørende miljøkonsekvensrapporten
på vejområdet]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, ALT, RV og SF):
19) I
den under nr. 6 foreslåede § 38 i ændres i stk. 3 »udkast til
miljøkonsekvensrapport« til:
»miljøkonsekvensrapporten«, og
»sundheden« ændres til: »menneskers
sundhed«.
[Lovteknisk ændring, der skal
sikre enslydende ordlyd i flere bestemmelser]
20)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
116, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 2,
1. pkt.« til: »stk. 3, 1. pkt.«, og »stk.
3« ændres til: »stk. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
21)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
24, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 2 og
3« til: »stk. 3 og 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 7
22) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
De hidtil gældende regler finder anvendelse for projekter,
som er omfattet af denne lov, og hvor
1) der er
truffet en screeningsafgørelse før
ikrafttrædelsestidspunktet,
2) bygherren har
anmodet den kompetente VVM-myndighed om en udtalelse om
afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold
før ikrafttrædelsestidspunktet eller
3)
VVM-redegørelsen er afgivet før
ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Med ændringsforslaget skrives den
eksisterende fodnote i lov om offentlige veje m.v. sammen med den
nye foreslåede fodnote til loven om implementering af
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 (VVM-direktivet). Hermed fremgår der af loven - i
overensstemmelse med de lovtekniske retningslinjer herom - kun
én samlet fodnote i stedet for som oprindeligt
foreslået to fodnoter.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter, idet der ved en fejl er henvist til et forkert
kapitelnummer i den foreslåede bestemmelse. Med
ændringsforslaget henvises der korrekt henvises til kapitel 2
i lov om offentlige veje.
Til nr. 3, 4, 12 og 13
Med ændringsforslagene sikres mindst
8 ugers høringsfrist for vej- og jernbaneområdets
anlægslove, der vedrører nogle af de mest omfattende
og i naturen indgribende statslige anlægsprojekter. På
den måde sikres en rimelig periode til en offentlig debat og
granskning af store anlægsprojekter, herunder for direkte
berørte parter, organisationer, eksperter og andre relevante
myndigheder, forud for Folketingets eventuelle vedtagelse af
projekterne.
Til nr. 5
Den forslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Ordlyden af den foreslåede § 17
b sammenholdt med § 17 a kan give anledning til tvivl om,
hvorvidt der skal indgives en ansøgning om en
screeningsafgørelse for alle projekter, der er omfattet af
lovforslagets bilag 2. Formuleringen kan således give
anledning til at tro, at Vejdirektoratet alene skal indgive
ansøgning for projekter, der er omfattet af bilag 2, i de
tilfælde, hvor Trafik- og Byggestyrelsen allerede har
vurderet, at projektet er VVM-pligtigt. Dette er ikke meningsfuldt,
idet ansøgningen netop skal sikre, at Trafik- og
Byggestyrelsen foretager denne vurdering og træffer en
screeningsafgørelse.
Ændringsforslaget betyder dermed, at
det klart fremgår af lovforslaget, at i de tilfælde,
hvor projektet er opført på lovforslagets bilag 2,
skal Vejdirektoratet indgive ansøgning til Trafik- og
Byggestyrelsen, med henblik på at Trafik- og Byggestyrelsen
træffer en screeningsafgørelse om, hvorvidt projektet
er VVM-pligtigt.
Ændringsforslaget ændrer ikke
lovforslagets indhold. Endvidere ændrer
ændringsforslaget ikke ved, at det i praksis formentlig vil
være sjældent, at Vejdirektoratet i de tilfælde,
hvor et vejprojekt skal vedtages ved anlægslov, indgiver
ansøgning om en screeningsafgørelse, idet disse
projekter i udgangspunktet vil være VVM-pligtige.
Til nr. 7
Ændringen skal sikre overensstemmelse
mellem lovforslaget og L 147 (forslag til lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter). L 147 er fremsat af miljø- og
fødevareministeren og udgør den generelle
implementering af VVM-direktivet i dansk ret.
Til nr. 8, 9, 17 og 18
Med ændringsforslagen gøres
henholdsvis Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen til
obligatoriske høringsparter i forbindelse med administrative
tilladelser og anlægslove på vej- og baneområdet.
Dette sikrer, at myndigheder med stor og specifik
miljømæssig viden altid vil indgå i
beslutningsprocessen for store anlægsarbejder på de
berørte områder.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Det fremgår af lovforslagets § 17
i, stk. 3, at miljø- og fødevareministeren bl.a.
sender udkast til miljøkonsekvensrapport til et
ansøgt projekt i høring hos en berørt stat. I
de øvrige bestemmelser om høring over
miljøkonsekvensrapporten, f.eks. efter den foreslåede
§ 17 h, stk. 2, anføres det imidlertid ikke, at det er
et udkast til miljøkonsekvensrapporten, der sendes i
høring. Da der ikke er tiltænkt nogen forskel mellem
den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i høring
efter § 17 i, stk. 3, og den miljøkonsekvensrapport,
der skal sendes i høring efter de øvrige bestemmelser
om offentlig høring, sikrer ændringsforslaget, at
»udkast« udgår af § 17 i, stk. 3. Endvidere
erstattes »sundheden« med »menneskers
sundhed«, således at bestemmelsens ordlyd er i
overensstemmelse med § 17 g, stk. 5, nr. 1.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Med ændringsforslaget skrives den
eksisterende fodnote i jernbaneloven sammen med den nye
foreslåede fodnote til loven om implementering af
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 (VVM-direktivet). Hermed fremgår der af loven - i
overensstemmelse med de lovtekniske retningslinjer herom - kun
én samlet fodnote i stedet for som oprindeligt
foreslået to fodnoter.
Til nr. 14
Den forslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 15.
Til nr. 15
Ordlyden af den foreslåede § 38
b sammenholdt med § 38 a kan give anledning til tvivl om,
hvorvidt der skal indgives en ansøgning om en
screeningsafgørelse for alle projekter, der er omfattet af
lovforslagets bilag 2. Formuleringen kan således give
anledning til at tro, at Banedanmark alene skal indgive
ansøgning for projekter, der er omfattet af bilag 2, i de
tilfælde, hvor Trafik- og Byggestyrelsen allerede har
vurderet, at projektet er VVM-pligtigt. Dette er ikke meningsfuldt,
idet ansøgningen netop skal sikre, at Trafik- og
Byggestyrelsen foretager denne vurdering og træffer en
screeningsafgørelse.
Ændringsforslaget betyder dermed, at
det klart fremgår af lovforslaget, at i de tilfælde,
hvor projektet er opført på lovforslagets bilag 2,
skal Banedanmark indgive ansøgning til Trafik- og
Byggestyrelsen, med henblik på at Trafik- og Byggestyrelsen
træffer en screeningsafgørelse om, hvorvidt projektet
er VVM-pligtigt.
Ændringsforslaget ændrer ikke
lovforslagets indhold. Endvidere ændrer
ændringsforslaget ikke ved, at det i praksis formentlig vil
være sjældent, at Banedanmark i de tilfælde, hvor
et baneprojekt skal vedtages ved anlægslov, indgiver
ansøgning om en screeningsafgørelse, idet disse
projekter i udgangspunktet vil være VVM-pligtige.
Til nr. 16
Ændringen skal sikre overensstemmelse
mellem lovforslaget og L 147 (forslag til lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter). L 147 er fremsat af miljø- og
fødevareministeren og udgør den generelle
implementering af VVM-direktivet i dansk ret.
Til nr. 19
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Det fremgår af lovforslagets § 38
i, stk. 3, at miljø- og fødevareministeren bl.a.
sender udkast til miljøkonsekvensrapport til et
ansøgt projekt i høring hos en berørt stat. I
de øvrige bestemmelser om høring over
miljøkonsekvensrapporten, f.eks. efter den foreslåede
§ 38 h, stk. 2, anføres det imidlertid ikke, at det er
et udkast til miljøkonsekvensrapporten, der sendes i
høring. Da der ikke er tiltænkt nogen forskel mellem
den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i høring
efter § 38 i, stk. 3, og den miljøkonsekvensrapport,
der skal sendes i høring efter de øvrige bestemmelser
om offentlig høring, sikrer ændringsforslaget, at
»udkast« udgår af § 38 i, stk. 3. Endvidere
erstattes »sundheden« med »menneskers
sundhed«, således at bestemmelsens ordlyd er i
overensstemmelse med § 38 g, stk. 5, nr. 1.
Til nr. 20
Ændringen er af lovteknisk karakter.
I medfør af lovforslagets § 2, nr. 7, indsættes
et nyt stk. 2 i jernbanelovens § 116. Som følge heraf
rykkes de efterfølgende stykker i bestemmelsen,
således at stk. 2-4 bliver stk. 3-5. Med
ændringsforslaget foretages nødvendige
konsekvensrettelser, så henvisningerne i bestemmelsen er
korrekte.
Til nr. 21
Ændringen er af lovteknisk karakter.
I medfør af lovforslagets § 4, nr. 1, indsættes
et nyt stk. 1 og 2 i metroselskabslovens § 24. Som
følge heraf rykkes de efterfølgende stykker i
bestemmelsen, således at stk. 2-4 bliver stk. 3-5. Med
ændringsforslaget foretages nødvendige
konsekvensrettelser, så henvisningerne i bestemmelsen er
korrekte.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Peter Kofod
Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF)
Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm
(V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm
(EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Johannes Lebech
(RV) Karsten Hønge (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 134
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport- og bygningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra transport- og
bygningsministeren | 5 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Præsentation fra udvalgets
åbne ekspertmøde 4/5-16 | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 134
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvori forskellen efter ministerens
opfattelse består mellem det regelsæt, der ligger i det
fremsatte lovforslag, og så det regelsæt
vedrørende VVM, som fortsat hører under Miljø-
og Fødevareministeriet, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj
2014 om foranstaltninger for at reducere omkostninger ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, EU-Tidende 2014, nr. L 155, side 1, og
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.«
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29.
april 2004 om jernbanesikkerhed i EU og om ændring af
Rådets direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser til
jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om tildeling af
jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for
brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering
(jernbanesikkerhedsdirektivet), EF-Tidende 2004, nr. L 164, side
44, som ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/88/EU
af 9. juli 2014 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/49/EF for så vidt angår
fælles sikkerhedsindikatorer og fælles metoder til
beregning af omkostningerne ved ulykker og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21.
november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, EU-Tidende 2012, nr. L 343, side 32, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.«