Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 26. maj 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Regulering af mindre droner, justering af
arbejdsmiljøregler samt afgifter og gebyrer)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1036 af 28. august 2013, som ændret senest ved
§ 39 i lov nr. 426 af 18. maj 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 40 c ændres
»1-4« til: »1-9«.
2. I
§ 40 d, stk. 1, og § 40 e, stk. 1, ændres
»5« til: »10«.
3. I
§ 40 d, stk. 1, ændres
»sikkerhedsrepræsentant« til:
»arbejdsmiljørepræsentant«.
4. I
§ 40 d, stk. 2, ændres
»sikkerhedsrepræsentantens« til:
»arbejdsmiljørepræsentantens«.
5. I
§ 40 d, stk. 2-4, ændres
»sikkerhedsrepræsentanten« til:
»arbejdsmiljørepræsentanten«.
6. I
§ 40 d, stk. 5, ændres
»Sikkerhedsrepræsentanten« til:
»Arbejdsmiljørepræsentanten«.
7. I
§ 40 e, stk. 1, ændres
»et sikkerhedsudvalg« til: »en
arbejdsmiljøorganisation«.
8. I
§ 40 e, stk. 2, 1. pkt., stk. 3 og
4, ændres
»Sikkerhedsudvalget« til:
»Arbejdsmiljøorganisationen«.
9. I
§ 40 e, stk. 2, 1. pkt., § 40 f, 1.
pkt., og § 40 g, stk. 2,
ændres »sikkerhedsrepræsentanter« til:
»arbejdsmiljørepræsentanter«.
10. I
§ 40 e, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »Det enkelte sikkerhedsudvalg« til:
»Den enkelte arbejdsmiljøorganisation«.
11. I
§ 40 f, 1. pkt., ændres
»sikkerhedsudvalget« til:
»arbejdsmiljøorganisationen«.
12. I
§ 40 g, stk. 2, ændres
»sikkerhedsudvalg« til:
»arbejdsmiljøorganisationer«, og
»udvalgets« ændres til:
»arbejdsmiljøorganisationens«.
13.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 a
Regulering af mindre droner
Definition
§ 126 b. Ved en drone
forstås et ubemandet luftfartøj.
Stk. 2. Ved en
mindre drone forstås et ubemandet luftfartøj, som
ligger inden for den øvre vægtgrænse, som er
fastsat i medfør af stk. 3.
Stk. 3.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser om en øvre vægtgrænse for, hvad der
forstås ved en mindre drone.
Stk. 4.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte bestemmelser
om, at mindre droner under en nærmere fastsat
minimumsvægtgrænse helt eller delvis undtages fra
reglerne i denne lov.
Operative
flyveregler
§ 126 c. Flyvning med mindre
droner skal udføres på en sådan måde, at
andres liv og ejendom ikke udsættes for fare eller anden
unødig ulempe.
Stk. 2. Flyvning
med mindre droner må alene ske uden for
flyvesikkerhedsmæssigt kritiske områder,
sikringsmæssigt kritiske områder og særligt
følsomme naturområder, medmindre andet følger
af bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5 og §
126 i.
Stk. 3.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser om operative flyveregler.
Stk. 4.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser om flyvning over flyvesikkerhedsmæssigt kritiske
områder og særligt følsomme naturområder
med mindre droner, jf. stk. 2.
Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte nærmere bestemmelser om
flyvning over sikringsmæssigt kritiske områder med
mindre droner, herunder droner under en nærmere fastsat
minimumsvægtgrænse, samt bestemmelser, der har til
formål at sikre privatlivets fred.
Flyvning uden for
bymæssigt område
§ 126 d. Flyvning med mindre
droner uden for bymæssigt område kræver, at
føreren af dronen har erhvervet dronetegn udstedt af
transport- og bygningsministeren, medmindre føreren af
dronen er medlem af en anerkendt modelflyveorganisation.
Dronetegnet skal fremvises til politiet på forlangende.
Stk. 2. Flyvning
med mindre droner uden for bymæssigt område
kræver, at ejeren af dronen har tegnet ansvarsforsikring i
henhold til § 130.
Stk. 3. Flyvning
med mindre droner uden for bymæssigt område
kræver, at dronen kan identificeres, og at ejeren af dronen
er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, medmindre flyvningen
foregår fra en godkendt modelflyveplads og i det dertil
knyttede luftrum.
Stk. 4.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser om de forhold, der er nævnt i stk. 1-3, herunder
nærmere bestemmelser om erhvervelse og registrering af
dronetegn.
Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser om, at flyvning uden for bymæssigt område
med mindre droner, som grundet dronens konstruktion eller
vægt indebærer en øget
flyvesikkerhedsmæssig risiko, alene må ske, hvis
føreren er fyldt 16 år.
Flyvning i
bymæssigt område
§ 126 e. Flyvning med mindre
droner i bymæssigt område må alene ske i
professionelt øjemed, og hvis
1)
føreren af dronen har erhvervet dronebevis udstedt af
transport- og bygningsministeren,
2)
føreren af dronen er fyldt 18 år,
3) ejeren af
dronen har tegnet ansvarsforsikring i henhold til § 130,
4) dronen kan
identificeres og
5) dronen er
registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen.
Stk. 2.
Dronebeviset skal fremvises til politiet på forlangende.
Stk. 3.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser om betingelserne i stk. 1, herunder bestemmelser om
registrering af dronebevis.
Flyvning, som er
forbundet med en forhøjet flyvesikkerhedsmæssig
risiko
§ 126 f. Flyvning med mindre
droner, som er forbundet med en forhøjet
flyvesikkerhedsmæssig risiko, herunder bl.a. droneflyvning
over områder, hvor et større antal mennesker er samlet
i fri luft, kræver tilladelse af transport- og
bygningsministeren.
Stk. 2.
Transport- og bygningsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser om tilladelse og om flyvning, der er forbundet med en
forhøjet flyvesikkerhedsmæssig risiko, jf. stk. 1.
Flyvning under
påvirkning af spiritus, bevidsthedspåvirkende stoffer,
sygdom m.v.
§ 126 g. Flyvning eller
forsøg på flyvning med mindre droner i bymæssigt
område eller flyvning, hvortil der kræves tilladelse
efter § 126 f, må ikke finde sted, hvis føreren
af dronen har indtaget spiritus i et sådant omfang, at
1)
alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter fly?vningen
overstiger 0,50 promille eller alkoholkoncentrationen i
udåndingsluften under eller efter flyvningen overstiger 0,25
mg pr. liter luft eller
2)
føreren i øvrigt ikke kan føre dronen på
fuldt betryggende måde.
Stk. 2. Flyvning
eller forsøg på flyvning med mindre droner i
bymæssigt område eller flyvning, hvortil der
kræves tilladelse efter § 126 f, må ikke finde
sted, hvis førerens blod under eller efter flyvningen
indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler
fastsat af transport- og bygningsministeren er klassificeret som
farlige for flyvesikkerheden, og som ikke er indtaget i henhold til
en lovlig recept. 1. pkt. gælder tilsvarende for stoffer, som
den pågældende har indtaget i henhold til en lovlig
recept, hvis indtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med
recepten.
Stk. 3. Flyvning
eller forsøg på flyvning med mindre droner i
bymæssigt område eller flyvning, hvortil der
kræves tilladelse efter § 126 f, må endvidere ikke
finde sted, hvis føreren af dronen på grund af sygdom,
svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn,
påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller
af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand,
at denne er ude af stand til at føre dronen på fuldt
betryggende måde.
Stk. 4. Politiet
kan til enhver tid kræve, at føreren af en mindre
drone afgiver udåndings-, spyt- eller svedprøve eller
lader sine øjne besigtige.
Stk. 5. Politiet
kan fremstille en fører af en mindre drone til udtagelse af
blod- og urinprøve, hvis der er grund til at antage, at
vedkommende har overtrådt stk. 1, 2 eller 3, eller
vedkommende nægter at medvirke til en
udåndingsprøve, spytprøve, svedprøve
eller øjenbesigtigelse. Angår mistanken andre forhold
end spirituspåvirkning, kan politiet tillige fremstille den
pågældende til undersøgelse af en læge.
Det samme gælder ved mistanke om spirituspåvirkning,
når særlige omstændigheder taler derfor.
Stk. 6.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om de
prøver og undersøgelser, der er nævnt i stk. 4
og 5.
Trafikinformation og
konstruktion, udstyr og vedligeholdelse
§ 126 h. Transport- og
bygningsministeren kan ud over de forhold, der er nævnt i
§§ 126 b-126 g, fastsætte bestemmelser om
særlige tekniske forhold for mindre droner, herunder om
trafikinformation i forbindelse med flyvning med mindre droner og
konstruktion, udstyr og vedligeholdelse.
Politi og
redningsberedskab
§ 126 i. Transport- og
bygningsministeren kan efter forhandling med forsvarsministeren
fastsætte bestemmelser om særlige forhold for mindre
droner, der anvendes i forbindelse med redningsberedskabet.
Stk. 2.
Justitsministeren kan efter forhandling med transport- og
bygningsministeren fastsætte bestemmelser om særlige
forhold for politiets anvendelse af mindre droner.«
14. §
148 affattes således:
Ȥ 148. For
udførelse af Trafik- og Byggestyrelsens opgaver
vedrørende civil luftfart betales afgifter og gebyrer i
overensstemmelse med stk. 2-7. Afgiften dækker omkostninger
forbundet med Trafik- og Byggestyrelsens tilsyn med civil luftfart,
herunder tilsyn med aktører, der ikke er pålagt
afgiften i medfør af stk. 2, men hvis aktivitet har
betydning for luftfartspassagerernes sikkerhed.
Stk. 2. For
udførelse af Trafik- og Byggestyrelsens opgaver
vedrørende tilsyn med den civile luftfart betaler et
luftfartsselskab en afgift på 5,50 kr. for hver passager, som
selskabet befordrer. Afgiften betales for passagerer, som rejser
med et luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har en maksimal startvægt
på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk
flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Afgiften
nævnt i stk. 2 betales ikke for passagerer under 2 år,
transit- og transferpassagerer samt luftfartsselskabets personale
på tjenesterejse.
Stk. 4. Afgiften
i stk. 2 reguleres en gang årligt med 2 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent, og fratrukket
passagervækstprocenten mellem de to perioder på 12
måneder, der begyndte henholdsvis 36 og 24 måneder
før det pågældende finansår. Det herefter
fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre.
Transport- og bygningsministeren bekendtgør reguleringen
hvert år.
Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren fastsætter gebyrerne for
Trafik- og Byggestyrelsens øvrige opgaver vedrørende
civil luftfart, herunder tiltrædelseskontrol og
kursusvirksomhed i henhold til denne lov eller
fællesskabsretlige regler på
luftfartsområdet.
Stk. 6. Betales
afgiften efter stk. 2 og gebyrerne efter stk. 5 ikke rettidigt,
tillægges renter i overensstemmelse med rentelovens §
5.
Stk. 7.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
opkrævning m.v. af afgiften efter stk. 2 og gebyrer fastsat i
medfør af stk. 5, herunder regler om betaling for
erindringsskrivelser m.v.«
15. I
§ 149 indsættes som stk. 16 og 17:
»Stk. 16.
Overtrædelse af § 126 c, stk. 1 og 2, § 126 d,
stk. 1-3, § 126 e, stk. 1 og 2, og § 126 f, stk. 1,
straffes med bøde.
Stk. 17.
Overtrædelse af § 126 g, stk. 1-3, straffes med
bøde. Straffen kan stige til fængsel indtil 1
år, hvis føreren tidligere er dømt efter §
126 g, stk. 1-3.«
16. I
§ 150 indsættes som stk. 10-22:
»Stk. 10.
Føreren af en mindre drone skal betinget frakendes retten
til i professionelt øjemed at føre en mindre drone i
bymæssigt område eller til at føre en mindre
drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126 f, stk.
1, hvis
1)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 g, stk. 1, der ikke er omfattet af stk. 12, nr. 1,
2)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 g, stk. 2, 2. pkt., eller overtrædelse af § 126 g,
stk. 3, der ikke er omfattet af stk. 12, nr. 2, eller
3)
føreren af dronen under tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til flyvesikkerheden har voldt skade
på person eller ting eller fremkaldt fare herfor.
Stk. 11.
Betinget frakendelse efter stk. 10 sker på vilkår, at
den pågældende i en prøvetid på 3 år
fra endelig dom ikke fører en mindre drone under
sådanne omstændigheder, at retten til at føre en
mindre drone skal frakendes. Ved betinget frakendelse
udsættes fastsættelsen af frakendelsestiden.
Stk. 12.
Føreren af en mindre drone skal ubetinget frakendes retten
til i professionelt øjemed at føre en mindre drone i
bymæssigt område eller til at føre en mindre
drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126 f, stk.
1, for et tidsrum af mellem 2 og 10 år, hvis
1)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 g, stk. 1, med en alkoholkoncentration i blodet under eller
efter flyvningen over 1,20 promille eller en alkoholkoncentration i
udåndingsluften under eller efter flyvningen over
0,60 mg pr. liter luft,
2)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 g, stk. 2, 1. pkt., eller under skærpende
omstændigheder har gjort sig skyldig i overtrædelse af
§ 126 g, stk. 3,
3)
føreren af dronen forsætligt har voldt skade på
andres person eller ting, forsætligt har fremkaldt
nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført
en mindre drone på særlig hensynsløs
måde,
4)
føreren har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for
sig er omfattet af stk. 10,
5)
føreren tidligere er betinget frakendt retten til at
føre en mindre drone og har begået et nyt forhold
omfattet af stk. 10 i prøvetiden eller
6)
føreren tidligere er frakendt retten til at føre en
mindre drone ubetinget og har begået et nyt forhold, der er
omfattet af nr. 1-3 eller stk. 10, inden 2 år efter
udløbet af frakendelsestiden.
Stk. 13. Under
særligt formildende omstændigheder kan der ske betinget
frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 12 ellers
skulle ske ubetinget.
Stk. 14.
Skønner Trafik- og Byggestyrelsen, at betingelserne for
ubetinget frakendelse af retten til at føre en mindre drone
eller retten til at føre en mindre drone, hvortil der
kræves tilladelse efter § 126 f, stk. 1, foreligger, kan
Trafik- og Byggestyrelsen midlertidigt inddrage retten til at
føre en mindre drone eller retten til at føre en
mindre drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126
f, stk. 1. Trafik- og Byggestyrelsen skal i forbindelse hermed
vejlede føreren om prøvelsesretten, jf. stk. 15.
Stk. 15. Den,
hvis ret til at føre en mindre drone eller ret til at
føre en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse
efter § 126 f, stk. 1, er midlertidigt inddraget, kan forlange
inddragelsen prøvet af retten. Retten træffer ved
kendelse afgørelse om inddragelsen.
Stk. 16. Det
tidsrum, hvori retten til at føre en mindre drone eller
retten til at føre en mindre drone, hvortil der kræves
tilladelse efter § 126 f, stk. 1, har været inddraget,
fradrages i frakendelsestiden.
Stk. 17. Anke af
en dom, hvorved der er sket ubetinget frakendelse, efter at retten
til at føre en mindre drone eller retten til at føre
en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse efter §
126 f, stk. 1, har været inddraget i medfør af stk.
14, har ikke opsættende virkning for dommens bestemmelse om
frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse. I
andre tilfælde kan byretten på begæring af
anklagemyndigheden ved kendelse bestemme, at anke ikke skal have
opsættende virkning.
Stk. 18. Afsiges
der i en sag, hvori retten til at føre en mindre drone eller
retten til at føre en mindre drone, hvortil der kræves
tilladelse efter § 126 f, stk. 1, er inddraget efter stk. 14,
frifindende dom med hensyn til spørgsmålet om
frakendelse, eller sker frakendelsen betinget, skal dronebeviset
eller tilladelsen efter § 126 f, stk. 1, udleveres, selv om
dommen ankes.
Stk. 19. Er
retten til at føre en mindre drone eller retten til at
føre en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse
efter § 126 f, stk. 1, i henhold til denne lov frakendt nogen
for længere tid end 3 år, kan spørgsmålet
om generhvervelse af retten inden frakendelsestidens udløb
indbringes for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i
straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst finde sted,
når der er forløbet 3 år af frakendelsestiden.
Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger. Har retten til at være
fører tidligere været frakendt vedkommende ubetinget,
kan gengivelse af retten til at føre en mindre drone eller
retten til at føre en mindre drone, hvortil der kræves
tilladelse efter § 126 f, stk. 1, inden frakendelsestidens
udløb kun ske rent undtagelsesvis, og indbringelsen kan
tidligst finde sted, når der er forløbet 6 år af
frakendelsestiden.
Stk. 20.
Såfremt der inden udløbet af frakendelsestiden er sket
fornyet frakendelse af retten til at føre en mindre drone
eller retten til at føre en mindre drone, hvortil der
kræves tilladelse efter § 126 f, stk. 1, regnes de i
stk. 19 nævnte frister for indbringelse af
spørgsmålet om generhvervelse for domstolene fra
datoen for den seneste dom, hvorved førerretten er frakendt
den pågældende.
Stk. 21.
Reglerne i kapitel 93 a i lov om rettens pleje finder anvendelse
på krav om erstatning for frakendelse eller inddragelse af
retten til at føre en mindre drone eller retten til at
føre en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse
efter § 126 f, stk. 1, i anledning af
strafforfølgning.
Stk. 22. §
150, stk. 1-9, og §§ 150 a-150 d finder ikke anvendelse
ved frakendelse af retten til i professionelt øjemed at
føre en mindre drone i bymæssigt område eller
retten til at føre en mindre drone, hvortil der kræves
tilladelse efter § 126 f, stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Transport- og
bygningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 13, 15 og 16. Ministeren
kan herunder bestemme, at forskellige dele af disse numre
træder i kraft på forskellige tidspunkter.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.