Betænkning afgivet af Transport- og
Bygningsudvalget den 24. maj 2016
1. Ændringsforslag
Transport- og bygningsministeren har
stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2016 og var til 1. behandling den 4. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 25.
februar 2016 sendte transport- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Transport- og bygningsministeren og
embedsmænd afholdt den 14. april 2016 en teknisk gennemgang
af lovforslaget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Datatilsynet,
Modelflyvning Danmark og
UAS Denmark.
Transport- og bygningsministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har UAS Denmark mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til transport- og bygningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 og 3 og
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 og 4-8.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin
holdning til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
KF):
1) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 126 b, stk. 4, og § 126 c, stk. 5,
»minimumsgrænse« til:
»minimumsvægtgrænse«.
[Præcisering]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
2) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 9 a indsættes i § 126 d efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Flyvning med mindre droner uden for bymæssigt område
kræver, at dronen kan identificeres, og at ejeren af dronen
er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, medmindre flyvningen
foregår fra en godkendt modelflyveplads og i det dertil
knyttede luftrum.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Krav om identifikation og
registrering ved flyvning med mindre droner uden for
bymæssigt område]
3) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 126 d, stk. 3, der bliver stk. 4,
»stk. 1 og 2,« til: »stk. 1-3,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
KF):
4) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 126 d, stk. 3, der bliver stk. 4,
»erhvervelsen« til: »erhvervelse og
registrering«.
[Præcisering]
5) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 9 a indsættes i § 126 e, stk. 3, efter
»betingelserne i stk. 1«: », herunder
bestemmelser om registrering af dronebevis«.
[Præcisering]
6) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 126 h »i forbindelse med
flyvning med droner« til: »i forbindelse med flyvning
med mindre droner«.
[Præcisering]
7) I
den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 149
indsættes i stk. 16 efter
»§ 126 c, stk. 1 og 2,«: »§ 126 d, stk.
1-3,«.
[Lovteknisk ændring og
konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
8) Nr.
16 udgår.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere
terminologien vedrørende bagatelgrænsen. Terminologien
præciseres, da både afgrænsningen af, hvad der
forstås ved en mindre drone, og målestokken for, hvilke
droner der helt eller delvis er undtaget fra reglerne i loven, i
første omgang påtænkes at relatere sig til
dronens vægt. Det er fortsat hensigten, at målestokken
administrativt kan ændres fra vægt til et andet
parameter såsom eksempelvis kinetisk energi, såfremt
den teknologiske udvikling på området gør det
flyvesikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det gælder
både afgrænsningen af, hvad der forstås ved en
mindre drone, og målestokken for, hvilke droner der helt
eller delvis er undtaget fra reglerne i loven.
Til nr. 2
For flyvning med mindre droner uden for
bymæssigt område foreslås det at indsætte
krav om, at dronen kan identificeres, og at ejeren af dronen er
registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, medmindre flyvningen
foregår fra en godkendt modelflyveplads og i det dertil
knyttede luftrum.
Registreringen påtænkes i
første omgang at være fysisk identifikation i form af
et registreringsnummer, der tildeles af Trafik- og Byggestyrelsen
og påsættes dronen.
Ved at indføre krav om
identifikation og registrering får myndighederne lettere
adgang til at håndhæve reglerne for flyvning med mindre
droner, ligesom dronens ejer kan identificeres ved eventuelle
havarier.
Registerets informationer tænkes
anvendt af relevante myndigheder som led i håndhævelsen
af reglerne for flyvning med mindre droner og som led i afklaringen
af forhold omkring eksempelvis havarier, sikringsmæssig
ulovlig brug af droner m.v.
Det anses ikke for nødvendigt at
indsætte krav om identifikation og registrering, hvis
flyvningen foregår fra en godkendt modelflyveplads og i det
dertil knyttede luftrum, da denne flyvning foregår under
ordnede og godkendte forhold.
En godkendt modelflyveplads er et
område, som er godkendt som modelflyveplads af Trafik- og
Byggestyrelsen eller af en organisation, der er godkendt hertil af
Trafik- og Byggestyrelsen.
Oprettelsen af registeret sker i
overensstemmelse med persondatalovens regler herom, idet der ikke
med nærværende lov er tiltænkt en fravigelse af
gældende regler på området.
Til nr. 3
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
2 foreslås det at udvide bemyndigelsesbestemmelsen.
Til nr. 4
Det er fundet mest hensigtsmæssigt,
at udstedelsen af dronetegnet i første omgang varetages af
transport- og bygningsministeren med henblik på at
indhøste erfaringer på området. Denne opgave
påtænkes delegeret til Trafik- og Byggestyrelsen. Da
udstedelsen af dronetegn indebærer en registrering af
indehavere af dronetegn, foreslås det tydeliggjort i
lovteksten, at der endvidere kan fastsættes regler herom.
Oprettelsen af registeret sker i
overensstemmelse med persondatalovens regler herom, idet der ikke
med nærværende lov er tiltænkt en fravigelse af
gældende regler på området.
Til nr. 5
Da udstedelsen af dronebevis i lighed med
dronetegn indebærer en registrering af indehavere af
dronebevis, foreslås det tydeliggjort i lovteksten, at der
endvidere kan fastsættes regler herom.
Oprettelsen af registeret sker i
overensstemmelse med persondatalovens regler herom, idet der ikke
med nærværende lov er tiltænkt en fravigelse af
gældende regler på området.
Til nr. 6
Det foreslås at præcisere, at
transport- og bygningsministerens bemyndigelse til at
fastsætte bestemmelser om trafikinformation i forbindelse med
flyvning med droner alene vedrører trafikinformation i
forbindelse med flyvning med mindre droner og således ikke
droner generelt. Hvad der forstås ved en mindre drone,
fastsættes af transport- og bygningsministeren i
medfør af det foreslåede i § 126 b, stk. 3.
Til nr. 7-8
Af lovtekniske grunde foreslås det at
samle det foreslåede i § 149, stk. 16, og § 149,
stk. 17, i ét ændringsnummer. Som konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 udvides endvidere strafbestemmelsen til
også at omfatte flyvning med mindre droner uden for
bymæssigt område, hvis dronen ikke kan identificeres,
eller hvis ejeren af dronen ikke er registreret hos Trafik- og
Byggestyrelsen.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Peter Kofod
Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF)
Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm
(V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Trine Bramsen (S) Henning Hyllested (EL) Rune Lund (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Johannes Lebech (RV)
Karsten Hønge (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 132
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport- og bygningsministeren | 2 | Henvendelse af 3/3-16 fra
Datatilsynet | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 7/4-16 fra UAS
Denmark | 6 | Henvendelse af 14/4-16 fra Modelflyvning
Danmark | 7 | Invitation fra transport- og
bygningsministeren til round table om droner 20/4-16 | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Orientering om høring over kommende
ændringsforslag om registrering af droner, fra transport- og
bygningsministeren | 10 | Trafik- og Byggestyrelsens
præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
14/4-16 | 11 | Ændringsforslag fra transport- og
bygningsministeren | 12 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 132
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af 3/3-16
fra Datatilsynet, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor Datatilsynet ikke var
medtaget som høringspart, da lovforslaget om droner blev
sendt i høring, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-16
fra UAS Denmark, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/4-16 fra Modelflyvning Danmark, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om man med det foreliggende
lovforslag, inklusive de af ministeren stillede
ændringsforslag, lovligt kan sælge droner under den i
bemærkningerne foreslåede
minimumsvægtgrænse på 250 g, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå |
|