Fremsat den 24. februar 2016 af social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale
valg
(Valgret til personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
§ 1
I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 368 af 10.
april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 312 af 29.
marts 2014 og § 2 i lov nr. 1742 af 22. december 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, nr. 1, ændres
»eller« til: »,«.
2. I
§ 3, stk. 1, nr. 2, udgår
»medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, eller«.
3. I
§ 3, stk. 1, nr. 3, ændres
», medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6.« til:
»eller«.
4. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 4:
»4) uden
at være omfattet af nr. 1 har dansk indfødsret, har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i Danmark.«
5. I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 3, stk. 1, nr. 1«:
»eller 4«.
6. I
§ 47 a, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »og 4«.
7. § 47 a,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
8. I
§ 47 a, stk. 4, 1. pkt., der
bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »Er den
pågældende person med dansk indfødsret ikke
under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. § 6 i værgemålsloven« til:
»Har den pågældende person dansk
indfødsret«.
§ 2
I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april 2014, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1742 af 22. december 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
2. I
§ 12, stk. 2, 1. pkt., udgår
», iværksættelse eller ophævelse af
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6,«.
3. I
§ 108 a, stk. 1, ændres
»dansk statsborger« til: »person med dansk
indfødsret«.
4. § 108
a, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
5. I
§ 108 a, stk. 3, 1. pkt., der
bliver stk. 2, 1. pkt., ændres »dansk
statsborger« til: »person med dansk
indfødsret«, og », der ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6,« udgår.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Europa-Parlamentsvalg | | | | 2.1.1.1. | Valgret og valgbarhed | | | | 2.1.1.2. | Hjælp til stemmeafgivningen | | | | 2.1.1.3. | Valgbestyrelsen, valgstyrere og
tilforordnede vælgere | | | | 2.1.1.4. | Optagelse på valglisten | | | | 2.1.1.5. | Valgrets- og
valgbarhedserklæring | | | 2.1.2. | Kommunale og regionale valg | | | | 2.1.2.1. | Valgret og valgbarhed | | | | 2.1.2.2. | Hjælp til stemmeafgivningen | | | | 2.1.2.3. | Valgbestyrelsen, valgstyrere og
tilforordnede vælgere | | | | 2.1.2.4. | Berigtigelse af valglisten | | | | 2.1.2.5. | Valgbarhedsattest | | 2.2. | Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser | | | 2.2.1. | Gruppen af personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 | | | 2.2.2. | Valgret til personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 | | 2.3. | Lovforslagets indhold | | | 2.3.1. | Europa-Parlamentsvalg | | | | 2.3.1.1. | Valgret | | | | 2.3.1.2. | Optagelse på valglisten | | | | 2.3.1.3. | Valgrets- og
valgbarhedserklæring | | | 2.3.2. | Kommunale og regionale valg | | | | 2.3.2.1. | Valgret | | | | 2.3.2.2. | Berigtigelse af valglisten | | | | 2.3.2.3. | Valgbarhedsattest | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker, at flest
mulige inden for rammerne af grundloven skal have valgret til
landsdækkende valg i Danmark. Det foreslås derfor at
ændre valglovgivningen, således at personer, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, og som i øvrigt
opfylder valgretsbetingelserne, gives valgret til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg.
Der har igennem en periode
været en efterspørgsel - blandt andet fra Institut for
Menneskerettigheder - efter at ændre valglovgivningen,
således at personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, får valgret til alle
landsdækkende valg og folkeafstemninger i Danmark. Det er
efter gældende ret en betingelse for valgret til alle
landsdækkende valg og folkeafstemninger i Danmark, at man
ikke er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens §? ?6.
Det er regeringens vurdering, at
grundloven ikke giver mulighed for at give personer, der som
følge af værgemål efter
værgemålslovens § 6 har mistet deres retlige
handleevne, valgret til folketingsvalg. Derimod kan grundloven ikke
antages at være til hinder for at give valgret til personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, til
kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg. Der henvises
i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 17. marts
2014 af spørgsmål nr. 644 (alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Det følger derudover af
grundloven, at det er folketingsvælgere, dvs. de personer,
der har valgret til Folketinget, der er stemmeberettigede ved
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger.
Med henblik på i videre
omfang at give personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, valgret foreslås, at
denne personkreds gives valgret til kommunale og regionale valg og
Europa-Parlamentsvalg.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Europa-Parlamentsvalg
2.1.1.1. Valgret og
valgbarhed
Valgret til Europa-Parlamentet har
enhver, der på valgdagen enten 1) har valgret til
Folketinget, dvs. har dansk indfødsret, er fyldt 18
år, har fast bopæl i riget og ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, eller 2) har dansk
indfødsret, har opnået alderen for valgret til
Folketinget, har fast bopæl i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union og ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, eller 3) er statsborger i en
af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, har
opnået alderen for valgret til Folketinget, har fast
bopæl i Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol og ikke er under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6,
jf. § 3, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 368 af 10. april 2014.
Den, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, har således ikke
valgret til Europa-Parlamentet.
Valgbar til Europa-Parlamentet er
enhver, der har valgret til Europa-Parlamentet, og som fire uger
før valgdagen opfylder valgretsbetingelserne bortset fra
aldersbetingelsen, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk.
1. Eftersom personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, ikke har valgret til
Europa-Parlamentet, er de nævnte personer dermed heller ikke
valgbare til Europa-Parlamentet.
2.1.1.2. Hjælp til stemmeafgivningen
Vælgere, der ikke er i stand
til at foretage stemmeafgivning på den i valglovgivningen
foreskrevne måde, kan forlange fornøden hjælp
til stemmeafgivningen, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 25,
stk. 1, jf. folketingsvalglovens § 49, stk. 1. Hjælpen
ydes af to valgstyrere eller tilforordnede vælgere.
Vælgeren kan udpege en personlig hjælper i stedet for
den ene af de to valgstyrere/tilforordnede, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, jf.
folketingsvalglovens § 49, stk. 2.
Vælgere, der ikke selv er i
stand til at afkrydse stemmesedlen, kan også få
hjælp hertil. Hjælp til afkrydsning af en stemmeseddel
kan dog kun ydes, såfremt vælgeren umiddelbart over for
de to personer, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive,
på hvilken kandidatliste eller hvilken kandidat
vælgeren ønsker at stemme, jf.
Europa-Parlamentsvalglo?vens § 25, stk. 1, jf.
folketingsvalglovens § 49, stk. 4.
Tilsvarende skal stemmemodtageren
eller stemmemodtagerne yde hjælp til brevstemmeafgivningen,
jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 1, jf.
folketingsvalgsvalglovens § 61, stk. 4 og 6.
2.1.1.3. Valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede
vælgere
Forud for hvert
Europa-Parlamentsvalg vælges en valgbestyrelse for hver
opstillingskreds, et antal valgstyrere for hvert
afstemningsområde samt et antal tilforordnede vælgere,
jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, 1. pkt.
Valgbestyrelsen, valgstyrerne og de tilforordnede vælgere
vælges efter reglerne i kapitel 5 i folketingsvalgloven, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, 2. pkt.
Man kan vælges som medlem af
valgbestyrelsen, hvis man er valgbar til kommunalbestyrelsen og er
blevet valgt som medlem af kommunalbestyrelsen. Valgstyrerne og de
tilforordnede vælgere vælges af kommunalbestyrelsen
blandt de vælgere, der har valgret til Europa-Parlamentet og
har bopæl i kommunen.
Personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan således ikke
vælges som medlemmer af valgbestyrelsen, som valgstyrere
eller tilforordnede vælgere.
2.1.1.4. Optagelse
på valglisten
Kommunalbestyrelsen udarbejder i de
år, hvor der skal afholdes Europa-Parlamentsvalg, en
valgliste over vælgerne i kommunen, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 14, stk. 1, 1. pkt.
Ved udarbejdelse af valglisten og
ved optagelse på denne liste af de personer, der har valgret
efter Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 1, dvs.
personer der har valgret til Folketinget, finder reglerne om
valglister i folketingsvalg-lo?ven tilsvarende anvendelse, jf.
Europa-Parlamentsval?glo?vens § 14, stk. 2, 1. pkt. For
tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til, Færøerne
eller Grønland gælder dog samme regler som for
tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til, udlandet, jf.
Europa-Parlaments?val??glovens § 14, stk. 2, 2. pkt.
De personer, der har valgret efter
Europa-Parlamentsv?al???glo?vens § 3, stk. 1, nr. 2, (personer
med dansk indfødsret og med bopæl i andre
medlemsstater) optages efter anmodning på en særlig
valgliste i Københavns Kommune, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 14, stk. 3, 1. pkt.
De personer, der har valgret efter
Europa-Parlamentsval?glo?vens § 3, stk. 1, nr. 3,
(statsborgere i andre medlemsstater med bopæl i Danmark)
optages på valglisten efter tilsvarende regler som dem, der
gælder for personer, der har valgret efter § 3, stk. 1,
nr. 1, og som er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR) samt opfylder nogle øvrige lovfastsatte
betingelser, jf. nærmere Europa-Parlamentsv?al?glo?vens
§ 14 a, stk. 2.
2.1.1.5. Valgrets-
og valgbarhedserklæring
En person, der har dansk
indfødsret, kan udøve sin valgret til
Europa-Parlamentet i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union under forudsætning af, at den
pågældende opfylder de øvrige
valgretsbetingelser herfor. Social- og indenrigsministeren skal
efter anmodning herom fra den pågældendes
bopælsland bekræfte eller afkræfte en
erklæring om, at den pågældende ikke har fortabt
valgretten i Danmark, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a,
stk. 1.
En person med dansk
indfødsret, der har fast bopæl i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, skal i
forbindelse med opstilling til Europa-Parlamentet i
bopælslan?det afgive en erklæring om, at vedkommende
ikke har fortabt retten til at opstille til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark. Social- og indenrigsministeren giver efter anmodning herom
fra vedkommende myndighed i bopælslandet oplysning om den
pågældendes valgbarhed til Europa-Parlamentet i
Danmark, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 2, 1.
pkt.
Hvis den pågældende
person har dansk indfødsret og er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, meddeler social- og
indenrigsministeren vedkommende myndighed i bopælslandet, at
den pågældende ikke er valgbar til Europa-Parlamentet i
Danmark, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 3. Hvis
den pågældende person ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne,
meddeler social- og indenrigsministeren, at ministeren ikke har
kendskab til, at den pågældende har fortabt sin
valgbarhed til Europa-Parlamentet i Danmark, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 4, 1. pkt.
2.1.2. Kommunale og
regionale valg
2.1.2.1. Valgret og
valgbarhed
Valgret til kommunale og regionale
valg har enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, har
fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, og derudover
enten har dansk indfødsret, eller er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, eller er
statsborger i Island eller Norge eller uden afbrydelse har haft
fast bopæl i riget i de sidste 3 år forud for
valgdagen, jf. § 1, stk. 1, i den kommunale og regionale
valglov, jf. lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april 2014.
Endvidere har enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år,
er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union og er registreret i Udenrigsministeriets
protokol, valgret til kommunale og regionale valg, jf. den
kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 2.
Den, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, har derimod ikke valgret til
kommunale og regionale valg, uanset at personen opfylder de
øvrige valgretsbetingelser, jf. den kommunale og regionale
valglovs § 1, stk. 3.
Den, der har valgret til kommunale
og/eller regionale valg, er også valgbar til
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, jf. den
kommunale og regionale valglovs § 3. Eftersom personer, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, ikke har valgret til
kommunale og regionale valg, er de nævnte personer dermed
heller ikke valgbare til kommunalbestyrelser og
regionsråd.
2.1.2.2. Hjælp til stemmeafgivningen
Hjælp til stemmeafgivningen,
herunder brevstemmeafgivningen, ydes på samme måde ved
alle landsdækkende valg og folkeafstemninger i Danmark. Der
henvises til beskrivelsen af hjælp til stemmeafgivningen ved
Europa-Parlamentsvalg i afsnit 2.1.1.2.
Reglerne om hjælp til
stemmeafgivningen, herunder brevstemmeafgivningen, ved kommunale og
regionale valg findes i den kommunale og regionale valglovs
§§ 55 og 67, stk. 4 og 6.
2.1.2.3. Valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede
vælgere
Forud for kommunale og regionale
valg vælges en valgbestyrelse for hver kommune og hver
region, jf. den kommunale og regionale valglovs § 13, stk. 1.
Derudover vælges et antal valgstyrere samt et antal
tilforordnede vælgere til at bistå ved valget, jf. den
kommunale og regionale valglovs § 16, stk. 1, og §
17, stk. 1.
Man kan vælges som medlem af
valgbestyrelsen, hvis man er valgbar til kommunalbestyrelsen og er
blevet valgt som medlem af kommunalbestyrelsen. Hvis man er valgt
som medlem af kommunalbestyrelsen, kan man ligeledes vælges
som medlem af valgbestyrelsen ved folketingsvalg, folkeafstemninger
og Europa-Parlamentsvalg. Valgstyrerne og de tilforordnede
vælgere vælges af kommunalbestyrelsen blandt de
vælgere, der har bopæl i kommunen.
Personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan således ikke
vælges som medlemmer af valgbestyrelsen, som valgstyrere
eller tilforordnede vælgere.
2.1.2.4. Berigtigelse af valglisten
Kommunalbestyrelsen skal til og med
valgdagen berigtige valglisten, hvis kommunen modtager meddelelse
om flytning fra kommunen, dødsfald,
iværksættelse eller ophævelse af
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, eller erhvervelse henholdsvis
fortabelse af dansk indfødsret, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 12, stk. 2, 1. pkt.
2.1.2.5. Valgbarhedsattest
Der kan udstedes
valgbarhedsattester for danske statsborgere, der ønsker at
opstille som kandidat til kommunale valg i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union.
En anmodning om udstedelse af en
valgbarhedsattest for en dansk statsborger, der ønsker at
opstille som kandidat til kommunale valg i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, skal indgives til
social- og indenrigsministeren, jf. den kommunale og regionale
valglovs § 108 a, stk. 1.
Der kan ikke udstedes
valgbarhedsattester for danske statsborgere, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 108 a, stk. 2. For danske statsborgere,
der ikke er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, kan
der dermed godt udstedes valgbarhedsattester med det indhold, at
social- og indenrigsministeren ikke har kendskab til, at den
pågældende har fortabt sin valgbarhed til kommunale og
regionale råd i Danmark, jf. den kommunale og regionale
valglovs § 108 a, stk. 3, 1. pkt.
2.2. Social- og
Indenrigsministeriets overvejelser
2.2.1. Gruppen af
personer, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens §
6
Der er pr. 1. oktober 2015 i alt
1.906 personer, der i Det Centrale Personregister (CPR) er
registreret med ophold i Danmark og som værende under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6.
Efter værgemålslovens
§ 5, stk. 1, kan der iværksættes
værgemål for den, der på grund af sindssygdom,
herunder svær demens, eller hæmmet psykisk udvikling
eller anden form for alvorligt svækket helbred er ude af
stand til at varetage sine anliggender, hvis der er behov for det.
Bestemmelsen fastsætter således et retligt kriterium,
medicinske kriterier og et behovskriterium for at
iværksætte værgemål. Behovskriteriet
betyder, at der alene skal iværksættes
værgemål efter værgemålslovens § 5,
hvis der er behov for det. Personer, der er under
værgemål efter værgemålslovens § 5,
har valgret til alle landsdækkende valg og folkeafstemninger,
såfremt de tillige opfylder de øvrige
valgretsbetingelser.
Det følger af
værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., at den
retlige handleevne kan fratages i forbindelse med
værgemål efter § 5, der omfatter økonomiske
forhold, hvis dette er nødvendigt for at hindre, at den
pågældende udsætter sin formue, indkomst eller
andre økonomiske interesser for fare for at forringes
væsentligt, eller for at hindre økonomisk
udnyttelse.
Det følger videre af
værgemålslovens § 6, stk. 2, at den, der er
frataget handleevnen, er umyndig og ikke selv kan forpligte sig ved
retshandler eller råde over sin formue, medmindre andet er
bestemt.
I bemærkningerne til § 6
i forslaget til værgemålsloven er blandt andet
anført følgende om eksempler på personer, der
kan antages at høre til den persongruppe, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 (Folketingstidende 1994-95,
tillæg A, side 2465): "Det er hensigten, at denne type
værgemål især skal anvendes over for de svage,
der udviser aktiv adfærd. Hovedeksemplet er sindssyge, som
under maniske perioder vil kunne træffe vidtrækkende
skadelige økonomiske dispositioner, men der vil også
kunne være behov for at fratage de aktive demente, psykisk
udviklingshæmmede og skizofrene den retlige handleevne.
Formålet med bestemmelsen er ikke kun at undgå, at de
pågældende foretager uheldige aktive handlinger, men
også at beskytte dem mod andres overtalelse, udnyttelse eller
misbrug ved at indskrænke den svages mulighed for selv at
disponere. "
Det fremgår af
udtrækket fra CPR, at 18 år er den alder, hvor der er
flest, der har fået frataget den retlige handleevne. Blandt
personerne i udtrækket fik 16,4 pct. frataget den retlige
handleevne, da de var 18 år. Det kan derudover ses af
udtrækket, at 15,0 pct. af gruppen var 60 år eller
ældre på tidspunktet for fratagelsen af den retlige
handleevne. Det er derimod ikke muligt på baggrund af
udtrækket fra CPR at sige noget om baggrunden for
iværksættelsen af værgemål med fratagelse
af den retlige handleevne, og der er heller ikke foretaget
undersøgelser eller statistiske undersøgelser
heraf.
Det har ikke været muligt at
drage klare konklusioner om sammensætningen af den
persongruppe, der er frataget den retlige handleevne. For så
vidt angår de personer, der har fået frataget den
retlige handleevne på tidspunktet, hvor den
pågældende ellers ville være blevet myndig, kan
tidspunktet i sig selv tyde på, at baggrunden for
værgemålet var en tidligt opstået og måske
medfødt tilstand. Det kan ligeledes med nogen forsigtighed
antages, at det for personer, der har fået frataget den
retlige handleevne fra og med 60-års alde?ren, har
været begrundet i demens eller lignende aldersbetingede
sygdomme.
Det har endvidere ikke været
muligt at vurdere, hvorvidt den gruppe af personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, såfremt de tillige
opfylder de øvrige valgretsbetingelser, rent faktisk vil
være i stand til at stemme. Det kan formentlig antages, at
persongruppen både omfatter personer, der ikke vil være
i stand til at udøve deres valgret ved at afgive stemme,
perso?ner, der vil være i stand til at stemme med
hjælp, og perso?ner, der vil være i stand til at stemme
på sædvanlig vis uden hjælp. For så vidt
angår reglerne om hjælp til stemmeafgivningen henvises
til afsnit 2.1.1.2 vedrørende Europa-Parlamentsvalg og
afsnit 2.1.2.2 vedrørende kommunale og regionale valg.
Det kan ikke udelukkes, at det kan
betyde et marginalt fald i den samlede valgdeltagelse til kommunale
og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg, at der gives valgret
til personer, der er under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne, hvis det på forhånd kan
antages, at en del af persong?ruppen rent faktisk ikke vil
være i stand til at udøve deres valgret.
Det har ikke været muligt at
foretage præcise beregninger af, hvor stor en del af det
samlede antal stemmeberettigede persongruppen, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, vil udgøre. Dette
skyldes, at antallet af personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan ændre sig fra dag
til dag i både opad- og nedadgående retning. Derudover
er det uvist, om de personer, der er under værgemål med
fratagelse af de retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, opfylder de øvrige
valgretsbetingelser til kommunale og regionale valg og
Europa-Parlamentsvalg.
Persongruppen, der har valgret til
kommunale og regionale valg, er ikke fuldstændig
sammenfaldende med persongruppen, der har valgret til
Europa-Parlamentsvalg. Ved det seneste kommunale og regionale valg
den 19. november 2013 var vælgertallet 4.409.251. Hvis
persongruppen, der er under værgemål med fratagelse af
den retlige handleevne, havde haft valgret til dette valg og
også på dette tidspunkt udgjorde i alt 1.906 personer,
ville denne persongruppe i alt have udgjort 0,043 pct. af det
samlede vælgertal. Ved det seneste Europa-Parlamentsvalg den
25. maj 2014 var vælgertallet 4.141.329. Hvis persongruppen,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, ligeledes havde haft valgret til dette valg og
også på dette tidspunkt udgjorde i alt 1.906 personer,
ville denne persongruppe i alt have udgjort 0,046 pct. af det
samlede vælgertal. Et eventuelt fald i valgdeltagelsen som
følge af, at personer, der får valgret med forslaget,
ikke kan udnytte den, vil på den baggrund være
marginalt.
2.2.2. Valgret til
personer, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens §
6
Grundlæggende demokratiske
principper taler for, at kredsen af personer med valgret til et
folkevalgt organ er så bred som mulig, medmindre der
foreligger modstående hensyn.
Social- og Indenrigsministeriet har
på baggrund af ovenstående overvejet, om det vil
være hensigtsmæssigt at give valgret til persongruppen,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, til
kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg.
Som anført i afsnit 1 er
grundloven ikke til hinder for at give valgret til personer, der er
under værgemål med frata?gelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, til
kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg. Der?imod er
grundloven til hinder for at give de nævnte personer valgret
til folketingsvalg og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger.
Ved at give valgret til personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, til
kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg, vil der
gælde forskellige valgretsbetingelser i forhold til på
den ene side disse valg og på den anden side folketingsvalg
og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger. Ved folketingsvalg og
folkeafstemninger vil det således fortsat være en
betingelse for valgret, at personen ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6.
Efter Social- og
Indenrigsministeriets opfattelse skal dette forhold ikke
tillægges afgørende vægt. Der er i forvejen
forskellige valgretsbetingelser til de forskellige typer valg. Ved
folketingsvalg og folkeafstemninger er det for eksempel en
betingelse for at have valgret, at man har dansk indfødsret.
Ved kommunale og regionale valg er det derimod en betin?gelse, at
man enten har dansk indfødsret, er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, er
statsborger i Island eller Norge eller uden afbrydelse har haft
fast bopæl i riget i de sidste tre år forud for
valgdagen. Ved Europa-Parlamentsvalg skal man for at have valgret
til valget i Danmark enten have dansk indfødsret og fast
bopæl i Danmark eller i en af de øvrige medlemsstater
i Den Europæiske Union eller være statsborger i en af
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og have
fast bopæl i Danmark.
Det forhold, at personer, der er
under værgemål med frata?gelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, ikke har
rådighed over deres egne økonomiske forhold, eller det
forhold, at denne persongruppe på grund af sindssygdom,
herunder svær demens, hæmmet psykisk udvikling eller
anden form for alvorligt svækket helbred er ude af stand til
at varetage sine anliggender, er efter Social- og
Indenrigsministeriets opfattelse ikke en afgørende hindring
for at udøve valgretten. Som anført kan der ydes
hjælp til stemmeafgivningen, herunder afkrydsning af
stemmesedlen. Hjælp til at afkrydse stemmestemmesedlen kan
imidlertid kun ydes, hvis den pågældende umiddelbart
over for dem, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive,
på hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren
ønsker at stemme. Der henvises til
Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, jf.
folketingsvalglovens § 49, stk. 4, og den kommunale og
regionale valglovs § 55, stk. 4.
Social- og Indenrigsministeriet har
på baggrund af ovenstående overvejelser fundet det
hensigtsmæssigt, at der gives valgret til persongruppen, der
er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, til
kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg.
2.3. Lovforslagets
indhold
2.3.1. Europa-Parlamentsvalg
2.3.1.1. Valgret
Det foreslås, at personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, og som i
øvrigt opfylder valgretsbetingelserne, får valgret til
Europa-Parlamentsvalg.
Med forslaget får
således enhver valgret, der på valgdagen enten har
dansk indfødsret, har opnået alderen for valgret til
Folketinget og har fast bopæl i Danmark eller har dansk
indfødsret, har opnået alderen for valgret til
Folketinget og har fast bopæl i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union eller er statsborger i
en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,
har opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol.
Personer under værgemål
vil, såfremt de har behov for det, kunne forlange hjælp
til stemmeafgivningen som enhver anden vælger. Hjælp
til afkrydsning af en stemmeseddel kan dog kun ydes, såfremt
vælgeren umiddelbart over for de to personer, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilken
kandidatliste eller hvilken kandidat vælgeren ønsker
at stemme, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, jf.
folketingsvalglovens § 49, stk. 4.
Personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser, bliver således
ifølge forslaget ligeledes valgbare til Europa-Parlamentet.
Dette følger af Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk.
1, hvorefter personer, der har valgret til Europa-Parlamentet,
også er valgbare til Europa-Parlamentet.
De pågældende personer
vil ligeledes som udgangspunkt kunne vælges som valgstyrere
og tilforordnede vælgere til Europa-Parlamentsvalg. Ved
Europa-Parlamentsvalg vælger kommunalbestyrelsen valgstyrere
og tilforordnede vælgere blandt de vælgere, der har
bopæl i kommunen, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 16,
stk. 1, 1. pkt., jf. folketingsval?glovens § 29, stk. 1 og 2,
og § 30, stk. 1, 2. pkt. Kommunalbestyrelsen vil ved valget af
valgstyrere og tilforordnede vælgere lovligt kunne
lægge vægt på, at personerne skal kunne varetage
valgstyrernes og de tilforordnede vælgeres opgaver på
forsvarlig vis. På tilsvarende vis vil persongruppen kunne
vælges som medlem af en valgbestyrelse ved
Europa-Parlamentsvalg efter Europa-Parlamentsvalglovens
§ 16, stk. 1, 1. pkt., jf. folketingsvalglovens §
23, stk. 1, 1. pkt., og stk. 3. Valgbestyrelsen vælges blandt
den eller de berørte kommunalbestyrelsers medlemmer.
Der henvises til afsnit 2.1.1.3 om
valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede vælgere ved
Europa-Parlamentsvalg.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2-4, med tilhørende bemærkninger.
2.3.1.2. Optagelse
på valglisten
Det foreslås, at personer,
der har valgret efter lovforslagets § 1, nr. 4,
optages på valglisten på samme måde som de
personer, der har valgret efter Europa-Parlamentsvalglovens §
3, stk. 1, nr. 1. Det indebærer, at reglerne om udarbejdelse
af valglisten og for optagelse på valglisten i
folketingsval?gloven vil finde tilsvarende anvendelse. Det betyder,
at vælgerne skal optages på valglisten i den kommune,
hvor de er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister
(CPR), jf. folketingsvalglovens § 15.
Det følger derudover, at der
ved tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til,
Færøerne eller Grønland vil gælde de
samme regler som for tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til,
udlandet. Det betyder, at personer, der er flyttet til kommunen fra
udlandet, herunder Færøerne og Grønland, skal
optages på valglisten i tilflytningskommunen, såfremt
den pågæl?dende senest 7. -dagen før valgdagen
er flyttet til kommunen og senest denne dag har anmeldt flytningen
til kommunen, jf. folketingsvalglovens § 18, stk. 6, 1.
pkt.
Der henvises til afsnit 2.1.1.4 om
optagelse på valglisten.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5, med tilhørende bemærkninger.
2.3.1.3. Valgrets-
og valgbarhedserklæring
Som en konsekvens af, at personer,
der har valgret til Europa-Parlamentet, også er valgbare til
Europa-Parlamentet, foreslås Europa-Parlamentsvalglovens
§ 47 a ændret. Med lovforslaget skal social- og
indenrigsministeren ved en anmodning herom fra en myndighed i
kandidatens bopælsland meddele, at social- og
indenrigsministeren ikke har kendskab til, at en person med dansk
indfødsret har fortabt sin valgbarhed til Europa-Parlamentet
i Danmark. Social- og indenrigsministeren meddeler dette,
såfremt den pågældende har fast bopæl i en
af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og i
forbindelse med opstilling til Europa-Parlamentet i
bopælslandet har afgivet en erklæring om, at
vedkommende ikke har fortabt retten til at opstille til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Der henvises til afsnit 2.1.1.5 om
valgrets- og valgbarhedserklæringer.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 7 og 8, med tilhørende bemærkninger.
2.3.2. Kommunale og
regionale valg
2.3.2.1. Valgret
Det foreslås, at personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, og som i
øvrigt opfylder valgretsbetingelserne, får valgret til
kommunale og regionale valg.
Med forslaget får
således enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år,
har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, og derudover
enten har dansk indfødsret, er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, er
statsborger i Island eller Norge eller uden afbrydelse har haft
fast bopæl i riget i de sidste 3 år forud for
valgdagen, jf. den kommunale og regionale valglovs § 1, stk.
1. Desuden får enhver med forslaget valgret, der på
valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 1, stk. 2.
Personer under værgemål
vil, såfremt de har behov for det, kunne forlange hjælp
til stemmeafgivningen som enhver anden vælger. Hjælp
til afkrydsning af en stemmeseddel kan dog kun ydes, såfremt
vælgeren umiddelbart over for de to personer, der yder
hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilken
kandidatliste eller hvilken kandidat vælgeren ønsker
at stemme, jf. den kommunale og regionale valglovs § 55, stk.
4.
Personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser, bliver således
ifølge forslaget ligeledes valgbare til kommunalbestyrelser
og regionsråd. Dette følger af den kommunale og
regionale valglovs § 3, hvorefter personer, der har valgret
til kommunale og regionale valg, også er valgbare til
kommunalbestyrelser og regionsråd.
De pågældende personer
vil ligeledes som udgangspunkt kunne vælges som valgstyrere
og tilforordnede vælgere til kommunale henholdsvis regionale
valg. Ved kommunale og regionale valg vælger
kommunalbestyrelsen - og regionsrådet til fornyet
fintælling af regionsrådsvalget - valgstyrere og
tilforordnede vælgere blandt de vælgere, der har
bopæl i kommunen, jf. den kommunale og regionale valglovs
§§ 16, stk. 1 og 2, og § 17, stk. 1 og 2.
Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet vil ved valget
af valgstyrere og tilforordnede vælgere lovligt kunne
lægge vægt på, at perso?nerne skal kunne varetage
valgstyrernes og de tilforordnede vælgeres opgaver på
forsvarlig vis. På tilsvarende vis vil de
pågældende personer kunne vælges som medlem af en
valgbestyrelse ved kommunale henholdsvis regionale valg, jf. den
kommunale og regionale valglovs § 14, stk. 1, sidste pkt.
Valgbestyrelsen vælges blandt medlemmerne af
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet.
Der henvises til afsnit 2.1.2.3 om
valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede vælgere.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1, med tilhørende bemærkninger.
2.3.2.2. Berigtigelse af valglisten
Som en konsekvens af, at personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, får
valgret til kommunale og regionale valg, foreslås den
kommunale og regionale valglovs § 12, stk. 2, 1. pkt.
ændret. Med lovforslaget foreslås, at
kommunalbestyrelsen ikke skal berigtige valglisten, hvis kommunen
modtager oplysning om iværksættelse eller
ophævelse af værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, da
disse oplysninger ikke fremover vil have betydning for
valglisten.
Der henvises til afsnit 2.1.2.4 om
berigtigelse af valglisten.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 2, med tilhørende bemærkninger.
2.3.2.3. Valgbarhedsattest
Som en konsekvens af, at personer,
der har valgret til kommunale og regionale valg, også er
valgbare til kommunale og regionale valg, foreslås den
kommunale og regionale valglovs § 108 a ændret. Med
lovforslaget foreslås, at social- og indenrigsministeren
efteranmodning fra en dansk statsborger udsteder en
valgbarhedsattest med det indhold, at social- og
indenrigsministeren ikke har kendskab til, at den
pågældende har fortabt sin valgbarhed til kommunale og
regionale råd i Danmark.
Der henvises til afsnit 2.1.2.5. om
valgbarhedsattester.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 4 og 5, med tilhørende bemærkninger.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
staten, kommunerne og regionerne.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Det følger af artikel 8 i
Rådets akt af 8. oktober 1976 med senere ændringer om
almindelige direkte valg af medlemmerne af Europa-Parlamentet, at
med forbehold for forskrifterne i akten er valgproceduren
undergivet hver medlemsstats nationale forskrifter. De nationale
forskrifter, der eventuelt kan tage hensyn til særlige
forhold i medlemsstaterne, må ikke generelt berøre
valgmetodens forholdstalskarakter. Bestemmelsen indebærer, at
regler om for eksempel valgret fastsættes nationalt.
Lovforslaget har indvirkning
på den kreds af stemmeberetti?gede, der følger af
Rådets direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 med senere
ændringer om fastsættelse af de nærmere regler
for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for
unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke
er statsborgere, EF-Tidende 1993, nr. L 329, s. 34, samt
Rådets direktiv 94/80/EF af 19. december 1994 med senere
ændringer om fastsættelse af de nærmere regler
for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der
har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere,
EF-Tidende 1994, nr. L 368, s. 38.
Ingen af direktiverne indeholder
bestemmelser, der specifikt omtaler fratagelsen af valgretten for
personer, der er under værgemål, men henviser blot til,
at unionsborgere, der opfylder de betingelser for valgret og
valgbarhed, der i henhold til bopælslandets lovgivning
kræves opfyldt af landets egne statsborgere, har valgret og
er valgbare.
Lovforslaget indeholder
således ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 18. december 2015 til den 21. januar 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet,
Alzheimerforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regio?ner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Dansk Industri, Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF), Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Sjældne Diagnoser,
Statsforvaltningen, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Vestre Landsret, Ældreforum, Ældremobiliseringen,
Ældre Sagen og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er alene tale om en redaktionel
ændring, der sikrer, at opremsningen af de enkelte numre i
Europa-Parlamentsval?glovens § 3, stk. 1, sker ved brug af
kommaer mellem de enkelte numre på nær det sidste
nummer, hvor overgangen mellem det næstsidste og det sidste
nummer sker ved brug af ordet "eller".
Til nr. 2 og 3
Efter Europa-Parlamentsvalglovens
§ 3, stk. 1, nr. 2, har enhver, der på valgdagen har
dansk indfødsret, har opnået alderen for valgret til
Folketinget og har fast bopæl i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union og ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålsloven?s §? ?6, valgret til
Europa-Parlamentet. Det følger videre af
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 3, at enhver, der
på valgdagen er statsborger i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, har opnået
alderen for valgret til Folketinget og har fast bopæl i
Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol og
ikke er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, har valgret
til Europa-Parlamentet.
Med den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 2, af
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 2, udvides kredsen af stemmeberettigede
ved valg til Europa-Parlamentet til også at omfatte personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, og som
opfylder de øvrige valgretsbetingelser efter
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 2. Det vil sige,
at man har valgret, hvis man har dansk indfødsret, har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union.
Med den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 3, af
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 3, udvides kredsen af stemmeberettigede
ved valg til Europa-Parlamentet til også at omfatte personer,
der er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, og som
opfylder de øvrige valgretsbetingelser efter
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 3. Det vil sige,
at man har valgret, hvis man er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets
protokol.
Ændringen af bestemmelserne
indebærer endvidere, at personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser efter Europa-Parlamentsvalglovens
§ 3, stk. 1, nr. 2 og 3, ligeledes bliver valgbare til
Europa-Parlamentet, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk.
1. Efter denne bestemmelse er enhver, der har valgret til
Europa-Parlamentet, også valgbar til Europa-Parlamentet.
De foreslåede ændringer
omfatter alene personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6. Personer, der alene er under
værgemål efter værgemålslovens § 5
eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7, har allerede efter de
gældende regler valgret, såfremt de opfylder de
almindelige valgretsbetingelser.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 3, henvises til afsnit 2.2 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.1.1 og 2.3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, at personer, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, ikke har valgret til
Europa-Parlamentet.
Med forslaget indsættes et
nyt nummer i Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, hvorved
kredsen af stemmeberettigede ved valg til Europa-Parlamentet
udvides til blandt andet også at omfatte personer, der har
dansk indfødsret, har opnået alderen for valgret til
Folketinget og har fast bopæl i Danmark, men som ikke har
valgret til Folketinget og derfor ikke er omfattet af
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 1. De personer,
der er omfattet af lovforslagets § 1, nr. 4, er således
personer, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, og
som opfylder de øvrige betingelser for valgret til
folketingsvalg, der afholdes i Danmark, dvs. har dansk
indfødsret, har opnået alderen for valgret til
Folketinget og har fast bopæl i Danmark. Denne gruppe bliver
med forslaget ligeledes valgbare til Europa-Parlamentet, jf.
Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 1.
Den foreslåede ændring
omfatter alene personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6. Personer, der alene er under
værgemål efter værgemålslovens § 5
eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7, har allerede efter de
gældende regler valgret og er valgbare, såfremt de
opfylder de almindelige valgretsbetingelser.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 1, nr. 4, henvises til afsnit 2.2 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.1.1 og 2.3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Ifølge
Europa-Parlamentsvalglovens § 14, stk. 2, 1. pkt., finder
reglerne om valglister i folketingsvalgloven tilsvarende anvendelse
ved udarbejdelse af valglisten og ved optagelse på valglisten
af personer, der har valgret efter Europa-Parlamentsvalglovens
§ 3, stk. 1, nr. 1, dvs. personer, der har valgret til
Folketinget. For tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til,
Færøerne eller Grønland gælder dog samme
regler som for tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til,
udlandet, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 14, stk. 2, 2.
pkt.
Det foreslås, at personer,
der får valgret efter lovforslagets § 1, nr. 4, optages
på valglisten til Europa-Parlamentsvalg på samme
måde som personer, der har valgret efter
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 1.
For tilflytning fra, henholdsvis
fraflytning til, Færøerne eller Grønland vil
dog gælde samme regler som for tilflytning fra, henholdsvis
fraflytning til, udlandet, jf. Europa-Parlamentsvalglovens §
14, stk. 2, 2. pkt.
Lovforslagets § 1, nr. 5,
indebærer blandt andet, at personer, der får valgret
efter lovforslagets § 1, nr. 4, skal optages på
valglisten i den kommune, hvor de er bopælsregistreret i Det
Centrale Personregister (CPR), jf. folketingsvalglovens § 15.
Personer, der senest 15. -dagen før valgdagen er flyttet til
kommunen, og som senest denne dag har anmeldt flytningen til
tilflytningskommunen, skal optages på valglisten i
tilflytningskommunen, jf. folketingsvalglovens § 18, stk. 2,
1. pkt. Personer, der senest 7. -dagen før valgdagen er
flyttet til kommunen fra udlandet, herunder Færøerne
og Grønland, og som senest denne dag har anmeldt flytningen
til tilflytningskommunen, skal optages på valglisten i
tilflytningskommunen, jf. folketingsvalglovens § 18, stk. 6,
1. pkt.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 1, nr. 5, henvises til afsnit 2.3.1.2 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.1.4 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 3, jf. stk. 2, at
social- og indenrigsministeren efter anmodning fra vedkommende
myndighed i bopælslandet meddeler, at den
pågældende ikke er valgbar til Europa-Parlamentet i
Danmark, hvis den pågældende er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6.
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 7, hvorved stk. 3 i Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a
ophæves, således at § 47 a, stk. 4, bliver til
§ 47 a, stk. 3.
Til nr. 7 og 8
Det følger af
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 2, 1. pkt., at
social- og indenrigsministeren i de tilfælde, hvor en person
med dansk indfødsret, der har fast bopæl i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, i
forbindelse med opstilling til Europa-Parlamentsvalget i
bopælslandet har afgivet en erklæring om, at
vedkommende ikke har fortabt retten til at opstille til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark, efter anmodning fra vedkommende
myndighed i pågældendes bopælsland giver
oplysning om den pågældendes valgbarhed til
Europa-Parlamentet i Danmark.
Det følger af
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 3, at social- og
indenrigsministeren efter anmodning meddeler vedkommende myndighed
i bopælslandet, at en person med dansk indfødsret, der
er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne efter værgemålslovens § 6, ikke er
valgbar til Europa-Parlamentet i Danmark.
Det følger af
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 4, 1. pkt., at
social- og indenrigsministeren, hvis den pågældende
person med dansk indfødsret ikke er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, meddeler vedkommende
myndighed i bopælslandet, at social- og indenrigsministeren
ikke har kendskab til, at den pågældende har fortabt
sin valgbarhed til Europa-Parlamentet i Danmark.
Det følger af
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 4, 2. pkt., at
social- og indenrigsministeren, såfremt Folketinget tidligere
har truffet afgørelse om, at den pågældende ikke
er valgbar til Europa-Parlamentet, giver meddelelse herom til
vedkommende myndighed i pågældendes
bopælsland.
Med lovforslagets § 1, nr. 7,
ophæves Europa-Parlamentsval?glovens § 47 a, stk. 3.
Ophævelsen af bestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens
§ 47 a, stk. 3, er en konsekvens af, at personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser efter Europa-Parlamentsvalglovens
§ 3, stk. 1, nr. 2, med lovforslagets § 1, nr. 2,
får valgret og bliver valgbare til Europa-Parlamentet i
Danmark.
Med lovforslagets § 1, nr. 8,
ændres Europa-Parlamentsval?glovens § 47 a, stk. 4, 1.
pkt., der med forslagets § 1, nr. 7, bliver til § 47 a,
stk. 3, 1. pkt., således at social- og indenrigsministeren
efter anmodning meddeler vedkommende myndighed i den
pågældendes bopælsland, at social- og
indenrigsministeren ikke har kendskab til, at den
pågældende har fortabt sin valgbarhed til
Europa-Parlamentet i Danmark, såfremt den
pågældende person har dansk indfødsret. Dette
gælder, hvis den pågældende har fast bopæl
i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union
samt i forbindelse med opstilling til Europa-Parlamentsvalget i
bopælslandet har afgivet en erklæring om, at
vedkommende ikke har fortabt retten til at opstille til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Dette er en konsekvens af, at
personer, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, og
som opfylder de øvrige valgretsbetingelser efter
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 2, med
lovforslagets § 1, nr. 2, får valgret og bliver valgbare
til Europa-Parlamentet i Danmark.
Med lovforslaget sker der ingen
ændringer i Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 4,
2. pkt., der med lovforslagets § 1, nr. 7, bliver til §
47 a, stk. 3, 2. pkt. Den meddelelse, som social- og
indenrigsministeren efter denne bestemmelse skal give til den
pågældendes bopælsland, er uafhængig af den
meddelelse, som social- og indenrigsministeren skal give efter
Europa-Parlamentsvalglovens § 47 a, stk. 4, 1. pkt., der med
forslagets § 1, nr. 7, bliver til § 47 a, stk. 3, 1.
pkt.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 1, nr. 7 og 8, henvises til afsnit 2.3.1.3 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.1.5 i de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af den kommunale
og regionale valglovs § 1, stk. 3, at personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, ikke har valgret til
kommunale og regionale valg.
Med forslaget ophæves den
kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 3. Kredsen af
stemmeberettigede ved kommunale og regionale valg udvides
således til også at omfatte personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser. De øvrige
valgretsbetingelser er, at man på valgdagen skal være
fyldt 18 år, have fast bopæl i kommunen henholdsvis
regionen og herudover enten have dansk indfødsret,
være statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, være statsborger i Island eller Norge
eller uden afbrydelse have haft fast bopæl i riget i de
sidste tre år forud for valgdagen, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 1, stk. 1. Derudover har personer, der
på valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger i en af de
øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og er
registreret i Udenrigsministeriets protokol, også valgret til
kommunale og regionale valg, jf. den kommunale og regionale
valglovs § 1, stk. 2.
Ophævelsen indebærer
endvidere, at ovennævnte personkreds bliver valgbar til
kommunalbestyrelser og regionsråd, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 3. Efter denne bestemmelse er enhver, der
har valgret til kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet,
også valgbar til kommunalbestyrelsen henholdsvis
regionsrådet.
Den foreslåede ændring
omfatter alene personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6. Personer, der alene er under
værgemål efter værgemålslovens § 5
eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7, har allerede efter de
gældende regler valgret, såfremt de opfylder de
almindelige valgretsbetingelser.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 2, nr. 1, henvises til afsnit 2.2 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.2.1 og 2.4.2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 12,
stk. 2, 1. pkt., i den kommunale og regionale valglov, at
kommunalbestyrelsen til og med valgdagen skal berigtige valglisten,
hvis kommunen modtager oplysning om iværksættelse eller
ophævelse af værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens §??
???6.
Med forslaget udgår
oplysningen i § 12, stk. 2, 1. pkt., i den kommunale og
regionale valglov om, at vælgeren ikke må være
under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne. Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen
fremo?ver ikke skal berigtige valglisten, hvis kommunen modtager
meddelelse om iværksættelse eller ophævelse af
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § ??6 for en vælger. Dette
er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter
personer, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens § ?6,
fremover vil have valgret til kommunale og regionale valg.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 2, nr. 2, henvises til afsnit 2.3.2.2 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.2.4 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Der er alene tale om en redaktionel
ændring, der ændrer lovteksten i § 108 a, stk. 1,
til den autoriserede sprogbrug (dansk indfødsret), som
benyttes i grundloven og lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004 med senere
ændringer.
Til nr. 4
Det følger af den kommunale
og regionale valglovs § 108 a, stk. 1, at en anmodning om
udstedelse af valgbarhedsattest for en person med dansk
indfødsret, der ønsker at opstille som kandidat til
kommunale valg i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, skal indgives til social- og
indenrigsministeren. Det følger af den kommunale og
regionale valglovs § 108 a, stk. 2, at der ikke kan udstedes
valgbarhedsattest for en person med dansk indfødsret, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6.
Med lovforslagets § 2, nr. 4,
ophæves den kommunale og regionale valglovs § 108 a,
stk. 2. Ophævelsen er en konsekvens af, at personer, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
efter værgemålslovens § 6, og som opfylder de
øvrige valgretsbetingelser, med lovforslagets § 2, nr.
1, får valgret og bliver valgbare til kommunale og regionale
valg. Der vil derfor skulle udstedes valgbarhedsattest for denne
persongruppe i overensstemmelse med de almindelige regler i den
kommunale og regionale valglovs § 108 a, stk. 3, der med
forslaget bliver stk. 2, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 2, nr. 4, henvises til afsnit 2.3.2.3 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.2.5 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af den kommunale
og regionale valglovs § 108 a, stk. 3, 1. pkt., at der for
danske statsborgere, der ikke er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, kan udstedes
valgbarhedsattest med det indhold, at social- og
indenrigsministeren ikke har kendskab til, at den
pågældende har fortabt sin valgbarhed til kommunale og
regionale råd i Danmark.
Den foreslåede ændring
i den kommunale og regionale valglovs § 108 a, stk. 3, der med
forslaget bliver til § 108 a, stk. 2, medfører, at der
også kan udstedes valgbarhedsattest for en person med dansk
indfødsret, der er under værgemål med fratagelse
af den retlige handleevne efter værgemålslovens §
6. Dette er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1,
hvorefter personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, fremover vil have valgret og
være valgbare til kommunale og regionale valg.
Ændringen indeholder en
redaktionel ændring, der ændrer lovteksten i § 108
a, stk. 3, 1. pkt., til den autoriserede sprogbrug (dansk
indfødsret), som benyttes i grundloven og lov om dansk
indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni
2004 med senere ændringer.
Om begrundelsen for lovforslagets
§ 2, nr. 5, henvises til afsnit 2.3.2.3 i de almindelige
bemærkninger om Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.2.5 i de almindelige bemærkninger.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter
lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juli 2016.
Lovforslagets § 1 får
dermed virkning fra og med det næste Europa-Parlamentsvalg i
2019, og lovforslagets § 2 får virkning fra og med det
næste kommunale og regionale valg i 2017.
Lovforslaget får fra og med
Europa-Parlamentsvalget i 2019 og det kommunale og regionale valg i
2017 også virkning for personer, der ved lovens
ikrafttrædelsestidspunkt var og som stadig er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 på valgdagen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 368 af 10.
april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 312 af 29.
marts 2014 og § 2 i lov nr. 1742 af 22. december 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | § 3. Valgret
til Europa-Parlamentet har enhver, der på valgdagen 1) har valgret til Folketinget eller 2) har dansk indfødsret, har
opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast
bopæl i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, medmindre vedkommende er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, eller 3) er statsborger i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, har opnået
alderen for valgret til Folketinget og har fast bopæl i
Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol,
medmindre vedkommende er under værgemål med fratagelse
af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens §
6. Stk. 2.
--- | | 1. I § 3, stk. 1, nr. 1, ændres
»eller« til: »,«. 2. I § 3, stk. 1, nr. 2, udgår
»medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, eller«. 3. I § 3, stk. 1, nr. 3, ændres
», medmindre vedkommende er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6.« til:
»eller«. 4. I § 3, stk. 1, indsættes som nr. 4: »4) uden at være omfattet af
nr. 1 har dansk indfødsret, har opnået alderen for
valgret til Folketinget og har fast bopæl i
Danmark.« | | | | § 14.
--- Stk. 2. For
udarbejdelse af valglisten og for optagelse på denne liste af
personer, der har valgret efter § 3, stk. 1, nr. 1, finder
reglerne om valglister i lov om valg til Folketinget tilsvarende
anvendelse. For tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til,
Færøerne eller Grønland gælder dog samme
regler som for tilflytning fra, henholdsvis fraflytning til,
udlandet. Stk.
3-5. --- | | 5. I § 14, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »§ 3, stk. 1, nr. 1«: »eller
4«. | | | | § 47 a.
--- Stk. 2. Har en
person med dansk indfødsret, der har fast bopæl i en
af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, i
forbindelse med opstilling til Europa-Parlamentsvalget i
bopælslandet afgivet en erklæring om, at vedkommende
ikke har fortabt retten til at opstille til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark, giver økonomi- og indenrigsministeren efter
anmodning fra vedkommende myndighed i bopælslandet oplysning
om den pågældendes valgbarhed til Europa-Parlamentet i
Danmark, jf. stk. 3 og 4. Oplysning gives til vedkommende myndighed
i bopælslandet inden for 5 arbejdsdage efter modtagelsen af
anmodningen eller, hvis det er muligt og vedkommende myndighed i
bopælslandet har anmodet herom, inden for en kortere
tidsfrist. Stk. 3. Er den
pågældende person med dansk indfødsret under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
§ 6 i værgemålsloven, meddeler økonomi- og
indenrigsministeren vedkommende myndighed i bopælslandet, at
den pågældende ikke er valgbar til Europa-Parlamentet i
Danmark. Stk. 4. Er den
pågældende person med dansk indfødsret ikke
under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. § 6 i værgemålsloven, meddeler
økonomi- og indenrigsministeren vedkommende myndighed i
bopælslandet, at økonomi- og indenrigsministeren ikke
har kendskab til, at den pågældende har fortabt sin
valgbarhed til Europa-Parlamentet i Danmark. Har Folketinget
tidligere truffet afgørelse om, at den
pågældende ikke er valgbar til Europa-Parlamentet, jf.
§ 6, stk. 2, giver økonomi- og indenrigsministeren
meddelelse herom til vedkommende myndighed i
bopælslandet. | | 6. I § 47 a, stk. 2, 1. pkt., udgår
»og 4«. 7. § 47 a, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. 8. I § 47 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk.
3, 1. pkt., ændres »Er den pågældende
person med dansk indfødsret ikke under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne, jf. § 6 i
værgemålsloven« til: »Har den
pågældende person dansk indfødsret«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april 2014, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1742 af 22. december 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. Den, der
er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6, har ikke
valgret. Stk.
4. --- | | 1. § 1, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | § 12.
--- Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere til og med valgdagen berigtige
valglisten, hvis kommunen modtager meddelelse om flytning fra
kommunen, dødsfald, iværksættelse eller
ophævelse af værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller
erhvervelse henholdsvis fortabelse af dansk indfødsret. Er
en vælger flyttet til en anden kommune inden for samme
region, og optages vælgeren ikke på valglisten i denne
kommune, jf. § 8, stk. 2 og 3, anføres det i
valglisten, at vælgeren alene er berettiget til at afgive
stemme til regionsrådsvalget. | | 2. I § 12, stk. 2, 1. pkt., udgår
», iværksættelse eller ophævelse af
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6,«. | | | | § 108 a.
Anmodning om udstedelse af en valgbarhedsattest for en dansk
statsborger, der ønsker at opstille som kandidat til
kommunale valg i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, skal indgives til økonomi- og
indenrigsministeren. Stk. 2. For en
dansk statsborger, der er under værgemål med fratagelse
af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens §
6, kan der ikke udstedes valgbarhedsattest. Stk. 3. For en
dansk statsborger, der ikke er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf.
værgemålslovens § 6, kan udstedes
valgbarhedsattest med det indhold, at økonomi- og
indenrigsministeren ikke har kendskab til, at den
pågældende har fortabt sin valgbarhed til kommunale og
regionale råd i Danmark. Hvis Valgbarhedsnævnet i
indeværende valgperiode har truffet afgørelse om, at
den pågældende ikke er valgbar til kommunale og
regionale råd, jf. § 4, skal oplysning herom
påføres valgbarhedsattesten tillige med oplysning om,
hvornår forældelsesfristen for, at den
pågældende strafbare handling kan medføre tab af
valgbarhed til kommunale og regionale råd, udløber,
jf. § 4, stk. 2. | | 3. I § 108 a, stk. 1, ændres
»dansk statsborger« til: »person med dansk
indfødsret«. 4. § 108 a, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. 5. I § 108 a, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 2, 1. pkt., ændres »dansk statsborger« til:
»person med dansk indfødsret«, og », der
ikke er under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6,«
udgår. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. |
|