Fremsat den 24. februar 2016 af
uddannelses- og forskningsministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte
(Målretning af målgruppen og
nedsættelse af satsen for SVU til videregående
uddannelse)
§ 1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 340 af 1. april 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 3, ændres
»5« til: »4«.
2. I
§ 3 a, stk. 1, ændres
»på et niveau højere end uddannelse på
erhvervsakademiniveau« til: », jf. dog stk.
2«.
3. § 13,
stk. 1, affattes således:
»SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse, jf. § 4,
udgør ved heltidsuddannelse et beløb pr. uge svarende
til 80 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. §
47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved
deltidsuddannelse nedsættes SVU
forholdsmæssigt.«
4. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
SVU til videregående uddannelse, jf. § 8, udgør
et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af dagpengenes
højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
5. I
§ 13, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er modtaget
inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Målretning af
målgruppen for SVU til videregående
uddannelse | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Nedsættelse af
satsen for SVU til videregående uddannelse | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Den 19. november 2015 indgik regeringen (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti aftale
om finansloven for 2016. Lovforslaget er en konsekvens af
regeringens forslag om målretning af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovforslag nr. L 1 om
finanslov for finansåret 2016 (folketingsåret
2015-16).
SVU-ordningen blev oprindelig etableret som et led i en
større voksen- og efteruddannelsesreform, der trådte i
kraft den 1. januar 2001. Formålet var primært at
understøtte de personer på arbejdsmarkedet med ingen
eller kun lidt uddannelse. Det blev også lagt til grund, at
størstedelen af udgifterne til SVU-ordningen ville gå
til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial
uddannelse. Ordningen har imidlertid vist sig at blive anvendt til
uddannelse på videregående niveau i langt højere
grad, end det oprindeligt var forudsat.
Vilkårene for at få SVU til uddannelse på
videregående niveau er blevet gradvist skærpet i flere
omgange, herunder senest som led i opfølgning på
finansloven for 2014, hvor SVU til videregående uddannelse
blev målrettet personer, der højst har
gennemført en videregående uddannelse på
erhvervsakademiniveau.
Størstedelen af SVU-støtten udbetales imidlertid
fortsat til personer, der deltager i videregående uddannelse.
Det er derfor aftaleparternes opfattelse, at der er grundlag for at
målrette SVU-ordningen yderligere.
Med lovforslaget målrettes SVU til videregående
uddannelse uddannelsessøgende, der ikke har
gennemført en videregående uddannelse, og SVU-satsen
til videregående uddannelse nedsættes fra 80 til 60
pct. af dagpengenes højeste beløb.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Målretning af målgruppen for SVU til
videregående uddannelse
2.1.1. Gældende ret
Der kan efter de gældende regler gives SVU til en
række videregående uddannelser udbudt efter lov om
åben uddannelse og universitetslovens bestemmelser om
deltidsuddannelse, jf. § 8 i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr.
340 af 1. april 2015. De videregående uddannelser omfatter
især akademi-, diplom- og masteruddannelser.
Uddannelsesaktiviteterne må ikke være udbudt som
indtægtsdækket virksomhed og skal i perioden med SVU
være tilrettelagt som heltidsuddannelse.
Målgruppen for SVU til videregående uddannelse er
beskæftigede, der er fyldt 25 år, men som endnu ikke
har nået folkepensionsalderen, jf. lovens § 2, stk. 1.
Med lov nr. 82 af 28. januar 2014 om ændring af lov om
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) (Målretning af
SVU til videregående uddannelse), der trådte i kraft
den 1. februar 2014, blev SVU til videregående uddannelse
målrettet uddannelsessøgende, der højst har
gennemført en uddannelse på erhvervsakademiniveau. Det
følger således af lovens § 3 a, stk. 1, at det er
en betingelse for at få SVU til videregående
uddannelse, at den uddannelsessøgende ikke må have
gennemført en videregående uddannelse på et
niveau højere end uddannelse på erhvervsakademiniveau.
Dog kan ministeren efter bestemmelsens stk. 2 fastsætte
nærmere regler om betingelsen efter stk. 1 og kan herunder
fastsætte regler om, i hvilke situationer der kan ses bort
fra gennemført videregående uddannelse. Det
følger af de gældende regler i
SVU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 286 af
26. marts 2015 om statens voksenuddannelsesstøtte, at der
kan ses bort fra uddannelse, der ikke er afsluttet, og fagmoduler
og enkeltfagsundervisning, der ikke samlet udgør en
uddannelse, samt forældet uddannelse. Som forældet
videregående uddannelse anses bl.a. uddannelse, som den
uddannelsessøgende ikke har anvendt i de sidste 5 år
forud for ansøgningstidspunktet, eller uddannelse, som ikke
kan anvendes af helbredsmæssige grunde.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Efter- og videreuddannelse er et vigtigt redskab til at
opkvalificere arbejdsstyrken hurtigt og effektivt, når det er
nødvendigt. Samtidig nødvendiggør stramme
økonomiske rammer for den offentlige sektors økonomi,
at der foretages en løbende prioritering og effektivisering,
hvor det er muligt, så midlerne anvendes, hvor de gør
størst gavn.
Selvom målretningen fra 2014 har medført et stort
fald i antallet af SVU-tildelinger til videregående
uddannelse, udgør SVU til videregående uddannelse
fortsat størstedelen af det samlede antal ansøgninger
om SVU. En opgørelse over det samlede antal
ansøgninger modtaget i første halvdel af 2015 viser
således, at ansøgning om SVU til videregående
uddannelse udgør ca. 67 pct. af samtlige
ansøgninger.
Som en del af finanslovsaftalen for 2016 foreslås det
derfor, at skærpe vilkårene for SVU til
videregående uddannelse. Med lovforslaget skærpes
kravet til den uddannelsessøgendes uddannelsesbaggrund ved
ansøgning om SVU til videregående uddannelse. Den
foreslåede ændring indebærer, at personer, der
har gennemført en videregående uddannelse, fremover
ikke kan modtage SVU til videregående uddannelse uanset
niveauet for den gennemførte uddannelse. Forslaget ligger i
forlængelse af den målretning af SVU-ordningen, der
blev gennemført som opfølgning på finansloven
for 2014, og medfører, at SVU til videregående
uddannelse målrettes personer, der opkvalificeres til
videregående niveau i forbindelse med efter- og
videreuddannelse.
Faglærte, der har gennemgået en relevant
erhvervsuddannelse, og har mindst 2 års relevant
erhvervserfaring, vil efter de generelle regler om adgang til
uddannelse have mulighed for at blive optaget på en
akademiuddannelse og dermed uddanne sig til videregående
niveau, jf. målsætningen om det dobbelte
kompetenceløft i trepartsaftalen mellem den daværende
regering (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om mere og bedre voksen- og efteruddannelse
fra den 7. maj 2014.
Ministerens bemyndigelse efter lovens § 3 a, stk. 2, til at
fastsætte nærmere regler om gennemført
uddannelse, og i hvilke tilfælde, der kan ses bort fra
gennemført videregående uddannelse, berøres
ikke af lovforslaget. Det forudsættes således som
udgangspunkt, at bekendtgørelsens bestemmelser om,
hvornår en videregående uddannelse anses for
gennemført, og i hvilke tilfælde der kan ses bort fra
gennemført videregående uddannelse, fortsat vil finde
anvendelse ved lovens ikrafttræden.
Det følger af de generelle regler om adgang til
uddannelse, at såvel erhvervsakademier,
professionshøjskoler som universiteter kan optage
ansøgere, som ikke umiddelbart opfylder kravene til den
adgangsgivende eksamen, hvis uddannelsesinstitutionen ud fra en
konkret vurdering skønner, at ansøgeren har de
nødvendige faglige forudsætninger. Det
forudsættes derfor, at der fortsat vil være
uddannelsessøgende, som ikke tidligere har gennemført
en hel videregående uddannelse, eller hvor den
videregående uddannelse kan anses for forældet, som vil
kunne få SVU til f.eks. en diplom- eller
masteruddannelse.
2.2. Nedsættelse af satsen for SVU til
videregående uddannelse
2.2.1. Gældende ret
SVU gives som delvis kompensation for det indtægtstab, den
uddannelsessøgende har ved at deltage i uddannelse i
arbejdstiden, jf. SVU-lovens § 12. Støtten kan
udbetales til medarbejdere, der ikke modtager løn under
uddannelse, eller udbetales som refusion til arbejdsgivere, der
udbetaler sædvanlig løn under uddannelse jf. lovens
§ 13, stk. 6. Det følger af lovens § 13, stk. 1,
at SVU til heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge
svarende til 80 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Beløbet reguleres en
gang om året med virkning fra den første mandag i
januar måned og udgør i 2015 et beløb svarende
til 3.308 kr. pr. uge. SVU-støtten tildeles med samme sats
til såvel uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse som til videregående uddannelse.
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Forslaget om en satsnedsættelse af SVU til
videregående uddannelse skal ses i lyset af, at SVU-ordningen
oprindeligt primært var tiltænkt at understøtte
opkvalificering af beskæftigede med ingen eller kun lidt
uddannelse. Det blev derfor også lagt til grund, at
størsteparten af udgifterne til ordningen ville gå til
SVU til uddannelse under videregående niveau. Ordningen har
imidlertid vist sig i langt højere grad at blive anvendt til
uddannelse på videregående niveau. I første
halvdel af 2015 er der modtaget 5.262 ansøgninger om SVU. Af
disse udgør ansøgninger om SVU til uddannelse
på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse ca. 33 pct.,
mens de resterende ca. 67 pct. vedrører ansøgninger
om SVU til videregående uddannelse.
Med lovforslaget er det prioriteret, at SVU til
beskæftigede, som har lidt eller ingen uddannelse, og dermed
dem som ordningen oprindeligt var tiltænkt, fortsat kan
få SVU på uændrede vilkår, mens
beskæftigede, der vil læse på en
videregående uddannelse, i højere grad skal bidrage
til at finansiere omkostningerne til efter- og videreuddannelse i
samarbejde med deres arbejdsgiver. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at ca. 80 pct. af SVU-støtten udbetales til
arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn til
medarbejderne under uddannelsen.
Forslaget indebærer, at den nuværende
støttesats for SVU til videregående uddannelse
nedsættes fra 80 til 60 pct. af dagpengenes højeste
beløb, svarende til en satsnedsættelse fra 3.308 kr.
til 2.481 kr. pr. uge (2015-tal). SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse berøres ikke af
forslaget og vil dermed også fremover kunne udbetales med en
sats svarende til 80 pct. af dagpengenes højeste
beløb.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om målretning af målgruppen og
nedsættelse af satsen for SVU til videregående
uddannelser fra 80 til 60 pct. af højeste dagpengesats
forventes at medføre årlige statslige mindreudgifter
til SVU på henholdsvis ca. 16,1 mio. kr. og ca. 40,4 mio. kr.
Der forventes således årlige statslige mindreudgifter
til SVU på i alt ca. 56,5 mio. kr. med fuld effekt fra 2017.
I 2016 forventes mindreudgifterne til SVU at være i alt ca.
28,3 mio. kr., da loven foreslås at træde i kraft den
1. juli 2016.
Der forventes en estimeret udgift til systemmæssig
implementering af regelændringerne på henholdsvis ca.
1,4 mio. kr. i 2016 og 0,6 mio. kr. i 2017. I de
efterfølgende år forventes der en udgift på 0,5
mio. kr. til dækning af de samlede it-udgifter inkl.
vedligeholdelsesudgifter.
Offentlige arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig
løn under medarbejderens uddannelse i arbejdstiden, har
efter de gældende regler mulighed for at få udbetalt
SVU som refusion, hvis medarbejderen opfylder betingelserne for
SVU. De foreslåede ændringer om målretning af
målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til
videregående uddannelse medfører for det
første, at der vil være et mindre antal personer, der
opfylder betingelserne for at få tildelt SVU, og for det
andet, at den sats, der ligger til grund for beregningen af
støttens omfang på videregående niveau,
reduceres fra 80 til 60 pct. af dagpengenes højeste
beløb. De foreslåede ændringer indebærer
dermed også, at offentlige arbejdsgivere, der udbetaler
sædvanlig løn til medarbejdere, der deltager i
uddannelse på videregående niveau i arbejdstiden, i
højere grad må bidrage økonomisk til
finansiering af omkostningerne til efter- og videreuddannelse.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
offentlige arbejdsgivere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn under
medarbejderens uddannelse i arbejdstiden, har efter de
gældende regler mulighed for at få udbetalt SVU som
refusion, hvis medarbejderen opfylder betingelserne for SVU. De
foreslåede ændringer om målretning af
målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til
videregående uddannelse medfører for det
første, at der vil være et mindre antal personer, der
opfylder betingelserne for at få tildelt SVU, og for det
andet, at den sats, der ligger til grund for beregningen af
støttens omfang på videregående niveau,
reduceres fra 80 til 60 pct. af dagpengenes højeste
beløb. De foreslåede ændringer indebærer
dermed også, at arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig
løn til medarbejdere, der deltager i uddannelse på
videregående niveau i arbejdstiden, i højere grad
må bidrage økonomisk til finansiering af
omkostningerne til efter- og videreuddannelse.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. november
2015 til den 6. januar 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Akademikerne,
AK-Samvirke, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Danske
Erhvervsskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske
Universiteter, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Fagligt
Fælles Forbund, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FTF,
HK/Stat, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Lederforeningen
for VUC, LO, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Rigsrevisionen, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsakademi
Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi MidtVest,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi SydVest,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Københavns
Erhvervsakademi, Marstal Navigationsskole,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Professionshøjskolen University College
Lillebælt, Professionshøjskolen University College
Nordjylland, Professionshøjskolen University College
Sjælland, Professionshøjskolen University College
Syddanmark, Professionshøjskolen VIA University College,
SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole, Svendborg
Søfartsskole, Århus Maskinmesterskole, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School,
Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet i København,
Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk
Universitet.
| | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | De statslige netto-mindreudgifter
forventes at udgøre ca. 26,9 mio. kr. i 2016, 55,9 mio. kr.
i 2017 og ca. 56 mio. kr. årligt i 2018 og frem inklusive
udgifter til it-understøttelse. | De foreslåede ændringer om
målretning og nedsættelse af satsen for SVU til
videregående uddannelse indebærer, at offentlige
arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn under
uddannelsen, i højere grad må bidrage økonomisk
ved medarbejdernes deltagelse i efter- og videreuddannelse i
arbejdstiden. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De foreslåede ændringer om
målretning og nedsættelse af satsen for SVU til
videregående uddannelse indebærer, at arbejdsgivere,
der udbetaler sædvanlig løn under uddannelsen, i
højere grad må bidrage økonomisk ved
medarbejdernes deltagelse i efter- og videreuddannelse i
arbejdstiden. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl ikke
er blevet indarbejdet, jf. lov nr. 1566 af 21. december 2010, hvis
§ 1, nr. 7, ophævede SVU-lovens § 8, stk. 4,
hvorefter stk. 5 blev stk. 4. Med den foreslåede
ændring i § 2, stk. 1, nr. 3, gennemføres den
udestående konsekvensændring.
Til nr. 2
Det følger af den gældende bestemmelse i SVU-lovens
§ 3 a, stk. 1, at for at få SVU til videregående
uddannelse, må den uddannelsessøgende ikke have
gennemført en videregående uddannelse på et
niveau højere end uddannelse på erhvervsakademiniveau.
Ved vurderingen af, om en gennemført videregående
uddannelse højst svarer til uddannelse på
erhvervsakademiniveau, lægges det efter de gældende
regler til grund, at uddannelsen højst må svare til
niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring, jf.
§ 9 a, stk. 2, i SVU-bekendtgørelsen.
Med den foreslåede ændring skærpes kravet til
den uddannelsessøgendes uddannelsesbaggrund yderligere. Med
forslaget målrettes SVU til videregående uddannelse
personer, der ikke forud for ansøgning om SVU har
gennemført en uddannelse på videregående niveau.
De videregående uddannelser i Danmark er beskrevet og
akkrediteres i henhold til Kvalifikationsrammen for
Videregående Uddannelser. Det foreslås derfor, at det
fremover er niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Videregående
Uddannelser, der lægges til grund ved vurderingen af, om den
uddannelsessøgende har gennemført en
videregående uddannelse. Det vil sige at personer, der har
gennemført en uddannelse på erhvervsakademiniveau,
ikke længere vil kunne få SVU.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 3
Det følger af SVU-lovens § 13, stk. 1, at SVU til
heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til
80 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Satsen er den samme ved
tildeling af SVU til uddannelse på folkeskoleniveau, til
gymnasial uddannelse og til videregående uddannelse.
Med dette lovforslags § 1, nr. 3, der nyaffatter § 13,
stk. 1, finder satsen på 80 pct. af dagpengenes
højeste beløb fremover kun anvendelse ved SVU til
uddannelse efter lovens kapitel 3 om uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Der vil som hidtil kunne
gives SVU til deltidsuddannelse ved uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Ved deltidsuddannelse
nedsættes SVU forholdsmæssigt, jf. SVU-lovens §
12, stk. 3. Da § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. anvender begrebet »dagpengenes højeste
beløb«, vil denne formulering erstatte den
nuværende anvendelse af begrebet
»arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb«.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 4
Det følger af § 13, stk. 1, i SVU-loven, at SVU til
heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til
80 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Med dette lovforslags § 1, nr. 4, der indsætter et
nyt stk. 2 i § 13, foreslås det, at SVU til
videregående uddannelse, jf. SVU-lovens § 8,
udgør et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af
dagpengenes højeste beløb. Den foreslåede
ændring indebærer, at satsen for SVU til
videregående uddannelse nedsættes fra 80 til 60 pct. af
dagpengenes højeste beløb, svarende til en
nedsættelse fra 3.308 kr. pr. uge til 2.481 kr. pr. uge
(2015-tal). Det vil også fremover være en
forudsætning for at få SVU til videregående
uddannelse, at uddannelsesaktiviteten er tilrettelagt på
heltid.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 5
Som en konsekvens af den foreslåede ændring i dette
lovforslags § 1, nr. 4, der indsætter et nyt stk. 2 i
lovens § 13, foreslås det, at § 13, stk. 4, bliver
stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Det foreslås med bestemmelsen i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Med den foreslåede bestemmelse i stk.
2 fastslås det, at loven ikke finder anvendelse for
ansøgninger om SVU, der er modtaget inden lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr.
340 af 1. april 2015, foretages følgende
ændringer: | § 2.
--- | | | 1-2) --- | | | 3) gennemgår en uddannelse, der
giver ret til SVU, jf. § 4, stk. 1, og
§ 8, stk. 1, 2 og 5, | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 3, ændres
»5« til: »4«. | 4-8) --- | | | Stk.
2-5. --- | | | | | | § 3 a.
For at få SVU efter bestemmelserne i kapitel 4 til
videregående uddannelse må den
uddannelsessøgende ikke have gennemført en
videregående uddannelse på et niveau højere end
uddannelse på erhvervsakademiniveau. Stk.
2. --- | | 2. I § 3 a, stk. 1, ændres
»på et niveau højere end uddannelse på
erhvervsakademiniveau« til: », jf. dog stk.
2«. | | | | § 13. SVU til heltidsuddannelse
udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved
deltidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt. | | 3. § 13, stk. 1, affattes
således: »SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse, jf. § 4, stk. 1,
udgør ved heltidsuddannelse et beløb pr. uge svarende
til 80 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. §
47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved
deltidsuddannelse nedsættes SVU
forholdsmæssigt.« | | | | Stk.
2-3. --- | | 4. I § 13 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk.
2. SVU til videregående uddannelse, jf. § 8, stk.
1, udgør et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af
dagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7. | | | | Stk. 4.
SVU gives ikke til uddannelse, der i alt berettiger til mindre end
ugesatsen for heltidsuddannelse, jf. stk. 1. Stk.
5-6. --- | | 5. I § 13, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 1«: »og
2«. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er
modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | |
|