Fremsat den 24. februar 2016 af
uddannelses- og forskningsministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser
(Målretning af
befordringsrabatordningen)
§ 1
I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1189 af 10. oktober 2013, som ændret ved § 1 i lov nr.
749 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »gyldigt«: », jf. dog stk.
2«.
2. § 3,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
3. I
§ 3 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
For den del af udgiften til abonnementskort, der ligger over 69,03
kr. (2016-niveau) pr. dag, ydes en rabat på 50 pct.
Stk. 3. Ved
beregningen af rabatten efter stk. 1 og 2 betragtes et
månedskort som et abonnementskort på 30
dage.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
4. I
§ 3, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres »Egenbetalingen efter stk. 1, jf. §
1,« til: »Satserne i stk. 1 og 2«.
5. I
§ 3 indsættes efter stk. 2,
der bliver stk. 4, som nyt stykke:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at bestemmelsen i stk. 2 ikke finder anvendelse for studerende, der
har bopæl i visse kommuner.«
6. I
§ 4, stk. 4, og § 5, nr. 4, ændres »§
3, stk. 1« til: »§ 3, stk. 1-3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Loven
gælder ikke for studerende, der er begyndt på en
videregående uddannelse før 1. juli 2016. For disse
studerende finder de hidtil gældende regler anvendelse. For
studerende, der påbegynder en ny videregående
uddannelse den 1. juli 2016 eller senere, finder loven dog
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser gives der rabat på
abonnementskort til befordring med bus, tog og metro i den
offentlige servicetrafik. Den studerende har en egenbetaling, der i
2016 udgør 20,50 kr. pr. dag, og får 100 pct. rabat
på den del af abonnementskortets pris, der ligger ud over
egenbetalingen. Rabatten gives alene på abonnementskort, der
dækker strækningen mellem den studerendes bopæl
og uddannelsessted. En lignende befordringsrabatordning
gælder for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser og
er reguleret af lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 773 af 10. juni 2015.
Med lovforslaget målrettes reglerne om
rabat på abonnementskort til studerende ved
videregående uddannelser ved at nedsætte rabatten
på de dyreste abonnementskort. Uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges dog efter forslaget til at
fastsætte regler, hvorefter ændringen af
befordringsrabatordningen ikke finder anvendelse for studerende,
der er bosat i landdistriktskommunerne. Disse vil derfor fortsat
kunne opnå samme rabat som i dag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det følger af lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser
(befordringsrabatloven), at der gives rabat ved køb af
abonnementskort til befordring med bus, tog og metro i den
offentlige servicetrafik. Rabatten gives til den billigste daglige
befordring mellem bopæl og uddannelsessted med fradrag af et
egenbetalingsbeløb på 20,50 kr. (2016-niveau) for hver
dag, abonnementskortet er gyldigt. Et månedskort betragtes
som et abonnementskort på 30 dage.
Det følger endvidere af § 4 i
bekendtgørelse nr. 1633 af 14. december 2015 om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
(befordringsrabatbekendtgørelsen), at studerende, der
deltager i uddannelse ved flere uddannelsessteder på samme
tid og derfor har brug for flere abonnementskort med samme
gyldighedsperiode, alene skal betale egenbetalingsbeløbet
én gang.
2.2. Ministeriets overvejelser
Den samlede udgift til
befordringsrabatordningerne for uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser og studerende ved videregående uddannelser
er steget med ca. 310 mio. kr. fra 2011 til 2014, hvilket er en
stigning på knap 80 pct.
En del af udgiftsstigningen skal ses i lyset
af, at befordringsrabatordningerne er blevet udvidet ved politiske
aftaler med henblik på at gøre det billigere og mere
attraktivt for unge - særligt uddannelsessøgende
på ungdomsuddannelser - at benytte kollektiv trafik. Dette er
senest sket i 2012 med aftalen mellem den daværende regering
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre),
Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser og
investeringer til forbedring af den kollektive trafik. Med aftalen
indførtes ungdomskortordningen, der har til hensigt dels at
sikre, at uddannelsessøgende på ungdomsuddannelser,
studerende ved videregående uddannelser og alle
16-19-årige unge får mulighed for fri kollektiv trafik
i hele det takstområde, som ungdomskortindehaveren bor i,
dels at disse får mulighed for at kunne rejse til meget
fordelagtige priser i den øvrige lokaltrafik og
landsdelstrafikken. De eksisterende befordringsrabatordninger for
henholdsvis uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser og
studerende ved videregående uddannelser blev hermed
integreret i ungdomskortordningen, jf. § 2, nr. 2, i
bekendtgørelse nr. 672 af 20. juni 2014 om
uddannelseskort.
En del af udgiftsstigningen for studerende ved
videregående uddannelser kan dog i højere grad siges
at være utilsigtet. Baggrunden herfor er blandt andet, at
befordringsrabatordningerne for uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser og studerende ved videregående uddannelser
i 2011 blev harmoniseret som en del af aftalen mellem den
daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi fra
2010. I den forbindelse blev egenbetalingen for studerende ved
videregående uddannelser, som har lang transport og brug for
dyre rabatkort, ændret markant. Rabatsatsen blev
forøget fra 65 pct. til 100 pct., og den hidtidige
maksimumgrænse for rabat på knap 40 kr. pr. dag blev
ophævet. På den baggrund udgør Trafikstyrelsens
og Styrelsen for Videregående Uddannelsers udgifter til
abonnementskort, der koster over 3.000 kr. om måneden,
svarende til 100 kr. pr. dag, knap 40 pct. af de samlede udgifter
til befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser.
Som en del af finanslovsaftalen for 2016
foreslås det derfor at målrette
befordringsrabatordningen for studerende i videregående
uddannelser ved at nedsætte rabatten på de dyreste
abonnementskort. Det foreslås således, at der alene
ydes 50 pct. rabat på den del af abonnementskortets pris, der
ligger over 2.071 kr. pr. måned, hvilket svarer til 69,03 kr.
pr. dag. Studerende, som går på en videregående
uddannelse og er bosat i landdistriktskommuner, vil efter regler
fastsat af uddannelses- og forskningsministeren kunne undtages fra
ændringen og vil derfor fortsat kunne få 100 pct. rabat
ud over egenbetalingen.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at målrette
befordringsrabatordningen for studerende ved videregående
uddannelser ved at nedsætte rabatten på de dyreste
abonnementskort. Det foreslås således, at der alene
gives 50 pct. rabat på den del af abonnementskortets pris,
der overstiger 69,03 kr. pr. dag.
Det følger af finanslovsaftalen, at
forslaget ikke skal gælde for studerende, der har bopæl
i landdistriktskommuner. Det foreslås derfor, at uddannelses-
og forskningsministeren kan bestemme, at den nye regel om 50 pct.
rabat på den del af abonnementskortets pris, der overstiger
69,03 kr. pr. dag, ikke finder anvendelse for studerende, der har
bopæl i visse kommuner.
Der er ingen officiel definition af
landdistriktskommuner, men det følger af ligningslovens
§ 9 c, stk. 3, der har til hensigt at tilgodese borgere, der
pendler til arbejdet fra yderkommuner, at der indtil udgangen af
2018 kan gives et forhøjet befordringsfradrag til borgere,
der har sædvanlig bopæl i kommunerne Bornholm,
Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund,
Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lolland, Læsø,
Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive, Slagelse,
Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder,
Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø og Aabenraa.
Det er hensigten at fastsætte regler,
hvorefter studerende, der har sædvanlig bopæl i en af
ovennævnte kommuner, undtages fra reglen om 50 pct. rabat
således, at disse studerende alene skal betale egenbetalingen
på 20,50 kr. (2016-niveau) pr. dag uanset abonnementskortets
pris.
Den foreslåede ændring
vedrører alene det abonnementskort, der gælder for
strækningen mellem den studerendes bopæl og
primære uddannelsessted. Studerende, der deltager i
uddannelse ved flere uddannelsessteder på samme tid og derfor
har brug for flere abonnementskort med samme gyldighedsperiode,
foreslås fortsat alene at skulle betale
egenbetalingsbeløbet én gang. Der vil derfor ikke
være egenbetaling for det sekundære abonnementskort.
Det forudsættes derfor, at
befordringsrabatbekendtgørelsens § 4
konsekvensændres, så der tages højde for, at
egenbetalingen på det primære abonnementskort beregnes
enten efter de gældende regler eller efter den
foreslåede regel, hvorefter rabatten nedsættes for de
dyreste abonnementskort.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget forventes at medføre
mindreudgifter for staten i form af lavere rabat på de
dyreste abonnementskort til studerende ved videregående
uddannelser på 40,7 mio. kr. i 2016, 60,6 mio. kr. i 2017 og
81,5 mio. kr. årligt i 2018 og frem (før
tilbageløb).
Omkostninger til it-udvikling samt drift og
vedligehold heraf samt finansielle omkostninger forventes i 2016 at
udgøre 6,3 mio. kr. I 2017 og frem forventes omkostningerne
at blive ca. 1,4 mio. kr. om året. Omkostningerne finansieres
af provenuet ved forslaget.
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 2. december 2015 til den 6. januar 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
:
Akademikerne, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Arriva, Bestyrelsesforeningen
for Social- og Sundhedsskolerne, Bornholms Trafikselskab, C3,
Center for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Konservative Studerende, Danmarks
Liberale Studerende, Danmarks Medie og Journalisthøjskole,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner,
Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Universiteter, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
DSB Regional, DSB S-tog a/s, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Forbundet af Offentlige
Ansatte (FOA), Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Fynbus, Gymnasieelevernes
Landsorganisation, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Rektorforening, Handelsskolernes
Lærerforening (HL), HK/Kommunal, HK/Stat,
Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og
forbrugerstyrelsen, Kulturministeriets Rektorer (KUR),
Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederforeningen (VUC), Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes landskreds, Midttrafik,
Movia, Nordjylland trafikselskab - NT, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Pædagogstuderendes studieorganisation, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Skolelederforeningen, Studenterrådgivningen, Suhr's
Seminarium, SU-rådet, Sydtrafik, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Uddannelsesforbundet, VEU-rådet og VUC
Bestyrelsesforeningen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Forslaget forventes at medføre en
mindreudgift på 40,7 mio. kr. i 2016, 60,6 mio. kr. i 2017 og
81,5 mio. kr. årligt i 2018 og frem (før
tilbageløb). Omkostninger til it-udvikling samt drift og
vedligehold heraf samt finansielle omkostninger forventes i 2016 at
udgøre 6,3 mio. kr. I 2017 og frem forventes omkostningerne
at blive ca. 1,4 mio. kr. om året. Omkostningerne finansieres
af provenuet ved forslaget. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af befordringsrabatlovens
§ 3, stk. 1, 1. pkt., at befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser gives til den billigste daglige
befordring mellem bopæl og uddannelsessted med fradrag af et
egenbetalingsbeløb på 20,50 kr. (2016-niveau) for hver
dag, abonnementskortet er gyldigt.
Med forslaget indsættes der i
befordringsrabatlovens § 3, stk. 1, 1.
pkt., en henvisning til bestemmelsens stk. 2 som undtagelse
til stk. 1.
Forslaget er således en konsekvens af
den under § 1, nr. 3, foreslåede nye bestemmelse i
befordringsrabatlovens § 3, stk. 2, hvorefter der alene gives
50 pct. rabat på den del af abonnementskortets pris, der
overstiger 69,03 kr. pr. dag.
Til nr. 2
Der gives efter befordringsrabatlovens §
1 rabat ved køb af abonnementskort til befordring med bus,
tog og metro i den offentlige servicetrafik. Ved abonnementskort
forstås personlige periode- eller pendlerkort med en valgfri
gyldighedsperiode, herunder månedskort. Det følger af
befordringsrabatlovens § 3, stk. 1, 2. pkt., at et
månedskort betragtes som et abonnementskort på 30
dage.
Forslaget, hvormed befordringsrabatlovens
§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves, er en konsekvens af lovforslaget § 1, nr. 3,
hvormed der forslås indsat en tilsvarende bestemmelse som
§ 3, stk. 3, i befordringsrabatloven.
Til nr. 3
Efter befordringsrabatloven kan studerende ved
videregående uddannelser få rabat på
abonnementskort til befordring med bus, tog og metro i den
offentlige servicetrafik mellem den studerendes bopæl og
uddannelsessted. Rabatten udgør hele det beløb, som
abonnementskortet koster ud over egenbetalingen, som er fastsat i
befordringsrabatlovens § 3, stk. 1, og i 2016 udgør
20,50 kr. pr dag.
Som en del af finanslovsaftalen for 2016
foreslås det at målrette befordringsrabatordningen for
studerende ved videregående uddannelser ved at nedsætte
rabatten på de dyreste abonnementskort. Det foreslås
således at fastsætte som § 3,
stk. 2, i befordringsrabatloven, at der alene gives 50 pct.
rabat på den del af abonnementskortets pris, der overstiger
69,03 kr. pr. dag.
Endvidere foreslås det fastsat som § 3, stk. 3, i befordringsrabatloven, at
et abonnementskort på 30 dage betragtes som et
månedskort ved beregning af rabatten efter
befordringsrabatlovens § 3, stk. 1, og efter det
foreslående nye stk. 2. Bestemmelsen svarer til
gældende ret, jf. befordringsrabatlovens § 3, stk. 1, 2.
pkt., der med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
ophævet.
Til nr. 4
Det følger af befordringsrabatlovens
§ 3, stk. 2, at egenbetalingen efter § 3, stk. 1,
reguleres én gang pr. kalenderår på et tidspunkt
fastsat af uddannelses- og forskningsministeren med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Reguleringen sker på grundlag af den egenbetaling, der
gælder på reguleringstidspunktet. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste
ørebeløb.
Som konsekvens af, lovforslagets § 1, nr.
3, foreslås det at ændre befordringsrabatlovens § 3, stk. 2, der bliver stk. 4, så
satsen på 69,03 kr. pr. dag (2016-niveau), der foreslås
med lovforslagets § 1, nr. 3, reguleres på samme
måde som egenbetalingen efter befordringsrabatloven.
Til nr. 5.
Det følger af finanslovsaftalen, at den
nye regel om 50 pct. rabat på den del af abonnementskortets
pris, der ligger ud over 69,03 kr. pr dag, ikke skal gælde
for studerende, der har bopæl i landdistriktskommuner. Det
foreslås derfor at fastsætte som § 3, stk. 5, i befordringsrabatloven, at
uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at den under
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 3, stk. 2, i
befordringsrabatloven ikke finder anvendelse for studerende, der
har bopæl i visse kommuner.
Der er ingen officiel definition af
landdistriktskommuner, men det følger af ligningslovens
§ 9 c, stk. 3, der har til hensigt at tilgodese borgere, der
pendler til arbejdet fra yderkommuner, at der indtil udgangen af
2018 kan gives et forhøjet befordringsfradrag til borgere,
der har sædvanlig bopæl i kommunerne Bornholm,
Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund,
Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lolland, Læsø,
Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive, Slagelse,
Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder,
Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø og Aabenraa.
Det er hensigten med hjemmel i den
foreslåede § 3, stk. 5, i befordringsrabatloven at tage
udgangspunkt i de kommuner, der indtil 2018 er omfattet af
ligningslovens § 9 c, stk. 3, og fastsætte regler,
hvorefter studerende, der har sædvanlig bopæl i en af
disse kommuner, undtages fra den under lovforslagets § 1, nr.
3, foreslåede nye § 3, stk. 2, i befordringsrabatloven,
således at disse studerende alene skal betale egenbetalingen
på 20,50 kr. (2016-niveau) pr. dag uanset abonnementskortets
pris.
Til nr. 6
De foreslåede ændringer i
befordringsrabatlovens § 4, stk.
4, og § 5, nr. 4,
følger af, at der med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås indsat nye stykker i befordringsrabatlovens § 3
om rabattens beregning. Henvisningerne i § 4, stk. 4, og
§ 5, nr. 4, til bestemmelser om rabattens beregning
konsekvensrettes således.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Loven foreslås ikke at finde anvendelse
for studerende, der allerede er i gang med en videregående
uddannelser den 1. juli 2016. Disse vil være omfattet af de
hidtil gældende regler, hvorefter rabatten på
abonnementskort altid udgør abonnementskortets fulde pris
med fradrag af egenbetalingen, jf. befordringsrabatlovens § 3,
stk. 1.
Endelige foreslås det, at loven dog
finder anvendelse for studerende, der påbegynder en ny videregående uddannelse, herunder
skifter fra en bachelor- til en kandidatuddannelse, den 1. juli
2016 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | §
1 I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1189 af 10. oktober 2013, som ændret ved § 1 i lov nr.
749 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3.
Rabat efter § 1 gives til den billigste daglige befordring
mellem bopæl og uddannelsessted med fradrag af et
egenbetalingsbeløb på 18,37 kr. (2010-niveau) for hver
dag, abonnementskortet er gyldigt. Ved beregningen af rabatten
betragtes et månedskort som et abonnementskort på 30
dage. Stk. 2.
Egenbetalingen efter stk. 1, jf. § 1, reguleres én gang
pr. kalenderår på et tidspunkt fastsat af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Reguleringen sker på grundlag af den egenbetaling, der
gælder på reguleringstidspunktet. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste
ørebeløb. | | 1. I § 3, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »gyldigt«: », jf. dog stk. 2«. | | | | 2. § 3, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | | | | | 3. I § 3 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: »Stk. 2.
For den del af udgiften til abonnementskort, der ligger over 69,03
kr. (2016-niveau) pr. dag, ydes en rabat på 50 pct. Stk. 3. Ved
beregningen af rabatten efter stk. 1 og 2 betragtes et
månedskort som et abonnementskort på 30
dage.« Stk. 2 bliver herefter stk. 4. | | | | | | 4. I § 3, stk.
2, der bliver stk. 4, ændres »Satserne efter
stk. 1, jf. § 1,«. til:
»Beløbsgrænserne i stk. 1 og 2«. | | | | | | 5. I § 3 indsættes efter stk. 2, der
bliver stk. 4, som nyt stykke: »Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at bestemmelsen i stk. 2 ikke finder anvendelse for studerende, der
har bopæl i visse kommuner.« | | | | § 4. (.
. .) Stk. 4.
Revisoren for en transportansvarlig efter stk. 1 attesterer,
at rabatten er ydet i overensstemmelse med § 3,
stk. 1, og at rabatbeløbet i øvrigt er opgjort
korrekt. | | 6. I § 4, stk. 4, og § 5, nr. 4, ændres »§
3, stk. 1« til: »§ 3, stk. 1-3«. | | | | § 5.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om: (. . .) | | | 4) At rabatbeløb efter § 3, stk.
1, jf. § 1, i særlige tilfælde af den
transportansvarlige skal udbetales kontant til studerende, der har
ret til rabat, når de tidligere har købt
abonnementskort uden rabat, idet rabatten dog ikke kan udbetales
kontant, hvis den studerende har undladt at søge i
tide. | | | | | | | | §
2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. Stk. 2. Loven
gælder ikke for studerende, der er begyndt på en
videregående uddannelse før 1. juli 2016. For disse
studerende finder de hidtil gældende regler anvendelse. For
studerende, der påbegynder en ny videregående
uddannelse den 1. juli 2016 eller senere, finder loven dog
anvendelse. | | | |
|