Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 3. maj 2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2016 og var til 1. behandling den 17. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 2. december 2015
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 49. Den 24.
februar 2016 sendte uddannelses- og forskningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at lovforslaget er en udløber af finansloven. Det
handler om en justering af nogle relativt favorable
befordringsordninger, der er for studerende på de
videregående uddannelser. Det har vist sig, at der med de
ændringer, der blev lavet tilbage i 2013, har været en
meget stor stigning i udnyttelsen af befordringsfradraget for
transport mellem de store hovedbyer i Danmark. Det betyder, at
studerende rejser på tværs af landet for at tage deres
uddannelse, hvor hensigten med de her ordninger i vores øjne
i høj grad var at sikre, at man kunne komme ude fra
landdistrikterne og ind til de store byer, men ikke at man f.eks.
skulle kunne blive boende i København, mens man tog en
uddannelse i Odense. Med lovforslaget får man stadig
dækket over 50 pct. af prisen også på de lange
rejser. Derfor støtter DF forslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter ikke forslaget, da det vil forringe unges muligheder
for at kunne betale transporten til og fra uddannelsesstedet og
således gøre det sværere at tage en uddannelse.
Det mener EL er meget kritisabelt. EL ønsker ikke at
sætte studerende under endnu mere økonomisk pres.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at det fortsat skal være attraktivt for studerende at
benytte offentlige transportmidler, når de skal til og fra
deres uddannelsessted. Det var bl.a. baggrunden for, at RV i 2012
stemte for at prioritere den offentlige transport og nedsætte
taksterne.
RV mener derfor, at det er
uhensigtsmæssigt at skære i
befordringsrabatordningerne, da disse ordninger giver flere
studerende mulighed for at gennemføre en uddannelse, uanset
hvor i landet de bor.
Flere høringssvar giver udtryk for,
at dette forslag vil medføre større frafald blandt de
studerende og svække den sociale mobilitet. Der kan ligeledes
være risiko for, at flere uddannelsesudbud i
yderområderne må lukkes, hvis de ikke længere kan
tiltrække tilstrækkeligt med studerende.
RV kan derfor ikke støtte
lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte lovforslaget, da det vil
indebære store stigninger i transportudgifterne for mange
studerende og dermed forringe vilkårene væsentligt i
forhold til at tage en videregående uddannelse. Forslaget
vil, som fremført af flere uddannelsesinstitutioner i deres
høringssvar, svække den sociale mobilitet, idet de
højere udgifter til transport kan få flere studerende
til at falde fra eller helt opgive at begynde på en
uddannelse. Lovforslaget kan samtidig svække den sunde
konkurrence mellem uddannelsesinstitutionerne, fordi
uddannelsessteder med høje udgifter til kollektiv transport
for de studerende vil blive væsentlig mindre attraktive
uanset tilrettelæggelsen af de udbudte uddannelser og
kvaliteten i undervisningen m.v. Forslaget indebærer
således risiko for samfundsøkonomiske tab i form af
mindre og ringere uddannelse.
Forslaget medfører endvidere risiko
for lukning af uddannelsesinstitutioner i landets
yderområder, fordi de ikke længere vil kunne
tiltrække tilstrækkeligt med studerende. Det vil
være katastrofalt for byer som eksempelvis Næstved,
Kalundborg og Assens, hvis uddannelseslivet forsvinder som
følge af højere udgifter til transport for de
studerende.
Endelig vil forslaget resultere i et
markant indtægtstab hos DSB på størrelsesordenen
50 til 100 mio. kr. årligt. SF frygter, at
indtægtstabet hos DSB vil gå ud over togdriften og
dermed få negative konsekvenser for alle rejsende med den
kollektive transport.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian
Langballe (DF) Tilde Bork (DF) Merete Dea Larsen (DF) Anni
Matthiesen (V) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise
Schack Elholm (V) Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Merete Riisager (LA) Henrik Dahl (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Christian
Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Kaare Dybvad (S)
Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Pernille Schnoor (ALT) Eva
Flyvholm (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Torsten Gejl (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Ida Auken (RV) Jacob Mark (SF) Trine
Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
1 Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 126
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra uddannelses- og forskningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 126
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om den foreslåede ændring
af befordringsrabatten er omfattet af forlig, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan taksterne vil se ud for
studerende, der bor i København, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om de ændrede takster vil
betyde et øget frafald, fordi studerende ikke har råd
til at betale for ungdomskortet, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om de ændrede takster vil
føre til færre studerende på uddannelser uden
for Københavnsområdet, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, at ministeren har oplyst, at ca.
80 pct. af lovforslagets provenu knytter sig til forhøjelsen
af egenbetalingen for de studerende, der er bosat i landets
største byer, og om at redegøre for, hvor de
resterende 20 pct. af provenuet kommer fra, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, at ministeren har oplyst, at ca.
80 pct. af lovforslagets provenu knytter sig til forhøjelsen
af egenbetalingen for de studerende, der er bosat i landets
største byer, og om at oplyse, hvor i landet de studerende,
som de resterende 20 pct. af provenuet dækker over, bor, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvordan pendlingen mellem de
danske byer foregår med henblik på at fastlægge,
hvilke kommuner der skal omfattes af befordringsrabatordningen, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvilke byer der i højest
grad pendles til og fra i forbindelse med deltagelse i
videregående uddannelse, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå |
|