Fremsat den 24. februar 2016 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven,
opkrævningsloven og selskabsskatteloven
(Indførelse af
beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med
udbetaling og opkrævning m.v.)
§ 1
I lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1253 af 17. november 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften før § 16
indsættes efter »Afskrivning«: »og
bortfald«.
2. I
§ 16 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Overskydende beløb hos
restanceinddrivelsesmyndigheden på 200 kr.
eller derunder bortfalder, når udbetaling over
Nemkontosystemet ikke har kunnet finde sted inden for en periode
på 3 måneder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 117 af 29. januar 2016, som ændret ved § 3 i lov nr.
1884 af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 23, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »tillæg som nævnt i § 59, 4.
pkt.,« til: »rente som nævnt i §
59,«.
2. § 56,
nr. 4, ophæves.
Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 4 og 5.
3. I
§ 56 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
For indeholdelsespligtige, der er omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder stk. 1 alene
forudlønnede.
Stk. 3. Kommuner
og regioner skal afregne indeholdt kildeskat senest den
første hverdag i måneden.«
4. I
§ 62 C indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Beløb på 200 kr. eller derunder bortfalder, når
udbetaling over Nemkontosystemet ikke har kunnet finde sted inden
for en periode på 3 måneder.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1081 af 7. september 2015, som ændret senest ved lov nr. 997
af 30. august 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 Y, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »14 dage efter betalingen, dog senest 1
måned efter fakturaens modtagelse« til: »i
forbindelse med virksomhedens selvangivelsesfrist for det
indkomstår, hvori købet er foretaget«
§ 4
I opkrævningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 6, indsættes som
5. pkt.:
»1.-4. pkt. finder ikke anvendelse på
regioner og kommuner.«
2. I
§ 16 c, stk. 1, indsættes
som 4. pkt.:
»En debetsaldo på 200 kr. eller
derunder forrentes ikke efter registreringen af virksomhedens
ophør.«
3. I
§ 16 c, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »hvor debetsaldoen er«:
»større end 200 kr. og«.
4. I
§ 16 c, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »100 kr.« til: »200 kr.«
5. I
§ 16 c, stk. 4, indsættes
som 6. og 7.
pkt.:
»En kreditsaldo på 200 kr. eller
derunder tilhørende en ophørt virksomhed bortfalder 3
år efter registreringen af virksomhedens ophør.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller
suspenderes.«
§ 5
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 20. maj 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august 2015,
foretages følgende ændringer:
1. § 29 B,
stk. 2, 3-5. pkt., affattes således:
»Når et selskab, der ikke indgår
i en sambeskatning, eller alle selskaber i en sambeskatning i
løbet af et indkomstår etablerer ny
koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkomsten i selskabet
eller selskaberne inden etableringen af koncernforbindelse ikke
medregnes under sambeskatningen ved indkomstårets
udløb, kan acontoskat, som selskabet eller selskaberne har
angivet, i stedet henføres til indkomstperioder før
etableringen af koncernforbindelsen. Det er en betingelse, at de
selskaber, som har angivet og betalt acontoskatten, anmoder herom
senest den 1. februar i året efter indkomståret eller
senest 3 måneder efter etableringen af koncernforbindelsen.
Der beregnes ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af acontoskat som
nævnt i 3. pkt.«
2. § 29 B,
stk. 8, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Denne procentsats fradrages en andel
svarende til den i § 17, stk. 1, nævnte procent.
Herefter ganges procenten med 480/360 og afrundes til en
decimal.«
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 3
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning fra og med indkomståret 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1. | Udvidelse af adgangen
til at betale acontoskat ved etablering af
koncernforbindelse | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Forlængelse af
fristen for indberetning af kontant betaling | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | | 3.3. | Indførelse af
bagatelgrænse for ophørte virksomheder, der har en
gæld på skattekontoen | | | 3.3.1. | Gældende
ret | | | 3.3.2. | Lovforslaget | | 3.4 | Forhøjelse af
bagatelgrænsen for udbetaling fra skattekontoen | | | 3.4.1. | Gældende
ret | | | 3.4.2. | Lovforslaget | | 3.5. | Indførelse af
bagatelgrænse for ophørte virksomheder, der har et
tilgodehavende på skattekontoen | | | 3.5.1. | Gældende
ret | | | 3.5.2. | Lovforslaget | | 3.6. | Overskydende skat
på 200 kr. eller derunder, som ikke kan udbetales over
Nemkontosystemet, bortfalder | | | 3.6.1. | Gældende
ret | | | 3.6.2. | Lovforslaget | | 3.7. | Indførelse af
bagatelgrænse for udbetaling fra
restanceinddrivelsesmyndigheden | | | 3.7.1. | Gældende
ret | | | 3.7.2. | Lovforslaget | | 3.8. | Præcisering
vedrørende betalingsfristen i lovgivningen om et Offentligt
Betalingssystem | | | 3.8.1. | Gældende
ret | | | 3.8.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | | 5.1. | Indførelse af
bagatelgrænse for udbetaling af overskydende
skat | | 5.2. | Bagatelgrænser
på skattekontoen | | 5.3. | Udvidelse af adgangen
til at betale acontoskat ved etablering af
koncernforbindelse | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 12. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Der har i længere tid været kritik
af SKATs udsendelse af indbetalingskort og udstedelse af checks
på småbeløb. For at imødekomme denne
kritik og sikre en hensigtsmæssig balance mellem
værdien for skatteyderne af en præcis afregning og
omkostningerne ved administrationen forbundet hermed,
foreslår regeringen, at der indføres en
bagatelgrænse på 200 kr. i forbindelse med udbetaling
og opkrævning fra SKAT.
Med lovforslaget sker der en forenkling og
effektivisering af administrationen af mindre betalinger for
både skatteyder og SKAT.
Lovforslaget indeholder en række
elementer, som bringer skatteadministrationen mere på linje
med skatteydernes opfattelse af, hvad der er fornuftig og
omkostningsbevidst administration. Blandt andet indføres der
med forslaget bagatelgrænser på en række ind- og
udbetalinger til og fra SKAT, således at der sikres en
hensigtsmæssig balance mellem værdien for skatteyderne
af en præcis afregning af beløb og omkostningerne ved
administrationen forbundet hermed.
Herudover foreslår regeringen to
regelforenklinger, som giver udvidet adgang til at betale
acontoskat og letter de administrative byrder for virksomhederne
ved forlængelse af frister.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
På baggrund af længere tids kritik
af SKATs udsendelse af indbetalingskort og udstedelse af checks
på småbeløb har SKAT gennemført en
brugerundersøgelse af skatteydernes holdning til
indførelse af bagatelgrænser for betalinger i
skattelovgivningen.
Undersøgelsen viste, at omkring 84 pct.
af alle virksomheder går ind for, at der indføres
bagatelgrænser for opkrævninger og udbetalinger fra
SKAT. Mange virksomheder bemærkede, at en bagatelgrænse
skal gælde både ved opkrævninger og ved
udbetalinger.
Undersøgelsen viste, at der er meget
forskelligt syn på, hvornår en betaling har en
sådan størrelse, at den skal falde ind under en
bagatelgrænse. Således synes 11,7 pct. af de adspurgte
ikke, at der bør indføres en bagatelgrænse.
66,6 pct. pegede på bagatelgrænser, som ligger i
intervallet 1-200 kr., og 21,7 pct. pegede på
bagatelgrænser over 200 kr.
Når SKAT udsteder checks på
beløb, som af modtageren anses for at være
bagatelagtige, er der risiko for, at modtageren undlader at
indløse checken, med den konsekvens at checken skal
annulleres. Udstedelse af en check koster ca. 50 kr., mens en
check, som ikke indløses, koster yderligere 140 kr. i
forbindelse med annullation af checken. Hvis en checkmodtager anser
beløbet på checken for at være bagatelagtigt, er
der en risiko for, at checken ikke vil blive indløst. Det
koster i sig selv 190 kr. før medregning af
lønudgifter og øvrige administrative udgifter.
Hertil kommer, at bankernes checksamarbejde
ophører ved udgangen af 2016, hvilket indebærer, at de
enkelte banker ikke længere er forpligtet til at
indløse checks udstedt af andre banker, hvilket vil medvirke
til, at det kan blive vanskeligere at indløse checks.
På baggrund af de direkte omkostninger
ved udstedelse og tilbagekaldelse af checks, som ikke bliver
hævet, sammenholdt med, at 78,3 pct. af de adspurgte i
brugerundersøgelsen må forventes at ville hæve
en modtaget check på 200 kr. eller derover, er det valgt at
sætte bagatelgrænsen til 200 kr. Med denne grænse
er der lagt vægt på en rimelig balance mellem
udgifterne ved udbetaling og beløbets størrelse.
Lovforslaget har endvidere til formål at
lempe adgangen for selskaber til at betale acontoskat i forbindelse
med etablering af koncernforbindelse. Med lempelsen gives
længere tid til at opgøre årets skat i
forbindelse med etablering af koncernforbindelse med henblik
på at indbetale ekstra acontoskat for at undgå
restskat. Herved bliver reglerne mere fleksible for
selskaberne.
Herudover foreslås det at forlænge
fristen for virksomhedens indberetning af oplysninger
vedrørende kontant betaling med henblik på at give
virksomhederne en rimelig tid til at foretage de nødvendige
indberetninger og sikre, at virksomhedernes evt. rådgivere
får mulighed for at følge op på, om der er
foretaget de nødvendige indberetninger til SKAT, inden der
foretages skattemæssigt fradrag og afskrivning i
virksomhedernes regnskaber.
3. Lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Udvidelse af
adgangen til at betale acontoskat ved etablering af
koncernforbindelse
3.1.1. Gældende ret
Selskaber betaler acontoskat i løbet af
indkomståret. Ordinær acontoskat skal betales
henholdsvis senest den 20. marts i indkomståret og senest den
20. november i indkomståret, jf. selskabsskattelovens §
29 A, stk. 5. Derudover kan selskaber indbetale frivillig
acontoskat frem til den 1. februar i året efter
indkomståret, jf. selskabsskattelovens § 29 A, stk.
6.
Ved ændring af ejerforhold kan der ske
ændring af sambeskatningsforholdet. Ved udtræden af en
sambeskatning uden indtræden i en ny sambeskatning
opstår der en periode, hvor selskabets skattepligtige
indkomst skal opgøres i en selvstændig
særindkomst, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 5.
Selskaber, som indgår i en
sambeskatning, betaler acontoskat samlet for hele koncernen, jf.
§ 29 B, skt. 2. Acontoskatten betales af
administrationsselskabet i koncernen, jf. § 31, stk. 6. Hvis
selskabet i en del af året ikke indgår i en
sambeskatning, opstår der for perioden en særindkomst.
Ved ind- og udtræden af sambeskatning opdeles indkomsten
mellem de to administrationsselskaber og en eventuel
særindkomst, men hele acontoskatten godskrives som
udgangspunkt det selskab, som er administrationsselskab den sidste
dag i året, jf. § 29 B, stk. 2, 2. pkt. Selskaberne kan
dog anmode om, at acontoskat, som er betalt inden etableringen af
den seneste koncernforbindelse, henføres til dækning
af indkomsten før koncernetableringen, jf. § 29 B, stk.
2, 3. pkt. Hvis et selskab tidligere i året har indgået
i en anden koncernforbindelse, kan acontoskat efter
anmodning også henføres til denne periode.
Hvis der eksempelvis i forbindelse med et
aktiekøb etableres en koncernforbindelse i løbet af
indkomståret, opdeles indkomsten i en særindkomst for
selskabet for perioden frem til etableringen af koncernforbindelsen
og en koncernindkomst samlet for den nye koncern. Acontoskat, som
det indtrædende selskab har betalt inden koncernetableringen,
henføres som udgangspunkt til administrationsselskabet.
Selskaberne kan dog anmode om, at acontoskat, som selskabet
har betalt inden etableringen af koncernforbindelsen,
henføres til dækning af indkomsten før
koncernetableringen (særindkomsten).
Hvis selskabet har betalt for lidt acontoskat
i perioden til dækning af indkomsten før
koncernetableringen, har selskabet mulighed for at indbetale
yderligere acontoskat frem til tidspunktet for etableringen af den
nye koncernforbindelse. Men der er ikke adgang til at indbetale
yderligere acontoskat til dækning af indkomsten før
koncernetableringen efter etableringen af koncernforbindelsen, jf.
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2. 3. pkt. Dette er
kritiseret, fordi det giver et stort arbejdspres på
selskaber, som handles, idet de skal nå at opgøre
skatten af særindkomsten og indbetale frivillig acontoskat
inden etableringen af koncernforbindelsen.
Efter gældende regler har selskaberne en
frist på 3 måne?der efter etableringen af
koncernforbindelse til at anmode om, at acontoskat, der er betalt
af det handlede selskab inden etableringen af koncernforbindelsen,
omkonteres til dækning af skatten på
særindkomsten, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2,
4. pkt.
3.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at selskaber, som
indtræder i en ny koncernforbindelse, får mulighed
for at angive og indbetale frivillig acontoskat senest den 1.
februar i året efter indkomståret efter de almindelige
regler til dækning af indkomstskatten vedrørende
perioder før etableringen af den nye koncernforbindelse.
Således sidestilles selskaber, der overtages og indgår
i en ny koncernforbindelse i løbet af indkomståret,
med andre selskaber i forhold til fristen for at betale
acontoskat.
Tilsvarende foreslås det, at fristen for
at anmode om omkontering af acontoskat, der er betalt inden
koncernetableringen til dækning af indkomsten for tidligere
indkomstperioder, forlænges til den 1. februar i året
efter indkomståret eller senest 3 måneder efter
etableringen af den nye koncernforbindelse. Herved vil fristen
for at anmode om omkontering svare til sidste frist for indbetaling
af frivillig acontoskat. Selskabet vil dog altid have mindst 3
måneder fra etableringen af den nye koncernforbindelse til at
indsende anmodningen.
3.2. Forlængelse af fristen for indberetning af
kontant betaling
3.2.1. Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af
varer og ydelser for personer, der driver selvstændig
erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er skattepligtige efter
selskabsskattelovens §§ 1 eller 2, og fonde, der er
skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, betinget af,
at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som
sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, jf.
ligningslovens § 8 Y, stk. 1. Dette gælder dog ikke,
hvis den samlede betaling udgør mindre end 10.000 kr. inkl.
moms.
Såfremt virksomheden ikke har betalt via
et pengeinstitut eller et betalingsinstitut, kan virksomheden efter
de gældende regler i stedet foretage indberetning på
SKATs hjemmeside om det foretagne køb, herunder
fakturaoplysninger, der entydigt identificerer den
leverandør, betalingen er foretaget til, jf. ligningslovens
§ 8 Y, stk. 3. Foretages denne indberetning, kan virksomheden
opretholde sin ret til skattemæssigt fradrag. Efter
gældende ret skal indberetningen foretages senest 14 dage
efter betalingen, dog senest 1 måned efter fakturaens
modtagelse, jf. ligningslovens § 8 Y, stk. 3.
3.2.2. Lovforslaget
Med lovforslagets § 3 foreslås det
at forlænge den nugældende frist på 14 dage for
virksomheden til at foretage indberetning til SKAT
vedrørende kontant betaling eller betaling ved check
vedrørende køb af varer eller ydelser, der samlet set
overstiger 10.000 kr. inkl. moms.
Den nugældende regulering blev
indført i 2012 og har i en række tilfælde vist
sig at være unødigt restriktiv. Formålet med
bestemmelsen var at modvirke sort arbejde, men bestemmelsen har
samtidig vist sig at medføre utilsigtede økonomiske
konsekvenser for flere virksomheder, der har afregnet skatter og
afgifter korrekt og rettidigt, men som følge af manglende
rettidig indberetning har mistet retten til skattemæssigt
fradrag vedrørende de anskaffede aktiver.
Det foreslås, at den nugældende
frist på 14 dage forlænges, således at
indberetningsfristen vedrørende oplysninger om køb af
varer og ydelser, der samlet set overstiger 10.000 kr. inkl. moms,
fremover vil være sammenfaldende med virksomhedens
selvangivelsesfrist. Er betalingen sket via et pengeinstitut eller
et betalingsinstitut, som sikrer identifikation af såvel
betaler som betalingsmodtager, skal der fortsat ikke foretages
indberetning til SKAT om det foretagne køb for at få
fradrag.
En sådan forlængelse af
indberetningsfristen vil sikre, at virksomhederne får en
rimelig frist til at foretage indberetning af de nødvendige
oplysninger, og sikre, at virksomhedernes evt. rådgivere
får mulighed for at gøre virksomhederne
opmærksomme herpå og derved foranledige, at
oplysningerne indberettes.
Med lovforslaget foreslås det ikke at
ændre i kravene til de oplysninger, som virksomhederne skal
indberette til SKAT for at opretholde den skattemæssige
fradragsret. Der skal således fortsat som minimum foretages
indberetning om det betalte beløbs størrelse,
betalingsdatoen, sælgerens cvr-nummer, sælgers navn,
fakturanummeret og fakturadato.
3.3. Indførelse af bagatelgrænse for
ophørte virksomheder, der har en gæld på
skattekontoen
3.3.1. Gældende ret
Fra august 2013 har alle virksomheder med et
cvr- eller se-nummer fået en skattekonto, som samler
betalinger mellem virksomheden og SKAT i en samlet saldo. Hvis
virksomheden har gæld på skattekontoen, tilskrives
løbende morarente, jf. opkrævningslovens § 16 c,
stk. 1. En mindre gæld i forbindelse med
virksomhedsophør kan ofte henføres til, at
virksomheden på et tidspunkt har betalt en fordring for sent
uden at være opmærksom på, at der derved er
påløbet et mindre rentebeløb.
Efter opkrævningslovens § 16 c,
stk. 3, udsender SKAT rykkere til ophørte virksomheder, som
har gæld på skattekontoen, uanset gældens
størrelse. Ved udsendelse af rykkerbrev pålægges
der et gebyr på 65 kr. Betales beløbet ikke inden den
frist, der er fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives
til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. Hvis
beløbet bliver stående på skattekontoen vil
gælden typisk forælde efter en 3-årig
periode.
3.3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at renteberegningen
stoppes, hvis virksomheden er ophørt, og saldoen
på skattekontoen er på 200 kr. eller derunder. Samtidig
foreslås det, at der ikke sendes et rykkerbrev til
ophørte virksomheder, hvor debetsaldoen er på 200 kr.
eller derunder. Ved ophør forstås det tidspunkt, hvor
virksomheden registreres hos Erhvervsstyrelsen som ophørt.
Herved undgås det, at SKAT bruger ressourcer og omkostninger
på at opkræve og inddrive småbeløb.
Herudover sikres det, at virksomheden ikke ulejliges med
opkrævning og inddrivelse af småbeløb fra en
virksomhedsdrift, som kan være ophørt for lang tid
siden. Når gælden er forældet efter reglerne i
forældelsesloven, bliver beløbet afskrevet.
3.4. Forhøjelse af bagatelgrænsen for
udbetaling fra skattekontoen
3.4.1. Gældende ret
Efter gældende regler er der en generel
mindstegrænse på 100 kr. for udbetaling af
indestående på skattekontoen, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 4. Dette gælder
også udbetalinger, hvor virksomheden har hævet sin
udbetalingsgrænse.
3.4.2. Lovforslaget
Af hensyn til, at virksomhederne ikke skal
have meget små beløb udbetalt ved overskridelsen af
maksimumsbeløbsgrænsen, foreslås det, at den
generelle mindstegrænse for udbetalinger af
indeståender på skattekontoen på 100 kr.
forhøjes til 200 kr.
For virksomheder, der ikke har ændret
virksomhedens udbetalingsgrænse, vil den foreslåede
mindstegrænse betyde, at virksomhederne ikke får
beløb på under 200 kr. udbetalt.
For en virksomhed, som har hævet sin
beløbsgrænse til de maksimale 200.000 kr., vil
forslaget indebære, at der først sker udbetaling,
når indeståendet på skattekontoen udgør
200.200 kr. eller derover. I denne situation vil virksomheden
få udbetalt den del af saldoen, som overstiger 200.000
kr.
Virksomhederne vil fortsat kunne få
beløb under 200 kr. udbetalt fra skattekontoen. Dette kan
ske, ved at virksomheden retter henvendelse til SKAT og beder
om at få beløbet udbetalt.
3.5. Indførelse af bagatelgrænse for
ophørte virksomheder, der har et tilgodehavende på
skattekontoen
3.5.1. Gældende ret
Efter gældende regler kan udbetaling af
en kreditsaldo ikke ske, før der kan udbetales mindst 100
kr., medmindre virksomheden konkret anmoder om udbetaling, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 4. I så fald vil
virksomheden altid kunne få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt.
Beløb på skattekontoen er som
udgangspunkt omfattet af de almindelige regler om 3 års
forældelse, medmindre andet er bestemt for de enkelte
kravstyper. Den 3-årige forældelse efter reglerne i
forældelseslovens kapitel 5 afbrydes, når skyldneren
over for fordringshaveren udtrykkeligt eller ved sin
handlemåde erkender sin forpligtelse. Det, at SKAT via
skattekontoen udstiller det tilgodehavende beløb, betragtes
i praksis som en erkendelse af gælden, og derfor afbrydes
forældelsen af en kreditsaldo løbende, således
at beløbet i princippet ikke forældes, så
længe det udstilles på skattekontoen.
For ophørte virksomheder vil
beløb på op til 100 kr. således blive
stående på skattekontoen på ubestemt tid. Ved
ophør forstås det tidspunkt, hvor virksomheden
afregistreres hos Erhvervsstyrelsen.
3.5.2. Lovforslaget
Det foreslås, at en kreditsaldo på
200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør. Det betyder, at SKAT 3 år efter
datoen for virksomhedens afmeldelse skal indtægtsføre
en ophørt virksomheds tilgodehavende på op til 200
kr., hvis virksomheden ikke har anmodet om udbetaling inden
udløbet af den 3-årige periode. Forslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om at forhøje den generelle
minimumsgrænse for udbetaling fra skattekontoen fra 100 kr.
til 200 kr. Der er tale om en absolut frist, der ikke afbrydes
eller suspenderes efter reglerne i forældelsesloven. Fristen
regnes fra datoen for registreringen af virksomhedens
afmeldelse.
Herved undgås det, at der hos SKAT
ophobes et stort antal skattekonti på ophørte
virksomheder, hvor virksomhederne har et tilgodehavende på op
til 200 kr., og hvor SKAT ikke udbetaler beløbet på
grund af udbetalingsgrænsen.
3.6. Overskydende
skat på 200 kr. eller derunder, som ikke kan udbetales over
Nemkontosystemet, bortfalder
3.6.1. Gældende ret
Efter gældende regler gælder ingen
bagatelgrænse ved udbetaling af overskydende skat, ud over at
der kun udbetales hele kroner, jf. kildeskattelovens § 62,
stk. 4. Det betyder, at skatteyderen kan modtage overskydende skat
på helt ned til 1 krone.
Udbetalingen sker over Nemkontoen. Efter
Nemkontosystemet skal alle over 18 år anvise en Nemkonto,
hvortil det offentlige kan udbetale beløb, jf.
bekendtgørelse nr. 766 af 5. juli 2006 om Nemkontoordningen.
Borgere under 18 år, der skal have en udbetaling fra en
offentlig myndighed, skal ligeledes anvise en Nemkonto.
Øvrige personer, herunder udrejste personer, kan anvise en
Nemkonto ved, at deres udenlandske bankkonto eksempelvis anvises
som Nemkonto.
For skatteydere, der ikke har oprettet en
Nemkonto, sker udbetalingen ved, at beløbet overføres
til en ventekonto, jf. bekendtgørelse nr. 195 af 24. februar
2012 om ændring af bekendtgørelse om
Nemkontoordningen. Hermed har SKAT udbetalt beløbet med
frigørende virkning. Digitaliseringsstyrelsen sender i disse
tilfælde besked til beløbsmodtageren om, at
beløbet er indsat på en ventekonto, og at udbetaling
vil ske, når beløbsmodtageren har anvist en
Nemkonto.
I visse tilfælde er det ikke muligt for
SKAT at udbetale et beløb over Nemkontosystemet, selv om
skatteyderen står opført i registret over personer med
en Nemkonto. Det skyldes, at der ikke eksisterer en
korresponderende konto i pengeinstituttet, hvortil SKAT kan
overføre beløbet. At der ikke eksisterer en
korresponderende konto i et pengeinstitut, kan eksempelvis skyldes
bankskifte eller anden omlægning, hvor oplysningen om det nye
kontonummer endnu ikke er anvist til Digitaliseringsstyrelsens
system over eksisterende Nemkonti. I disse situationer returnerer
pengeinstituttet beløbet til SKAT, der udbetaler
beløbet ved check.
3.6.2. Lovforslaget
Det foreslås, at overskydende skat
på 200 kr. eller derunder bortfalder, når udbetaling
over Nemkontosystemet ikke har kunnet finde sted inden for en
periode på 3 måneder. I praksis indebærer det, at
SKAT gentagne gange skal forsøge at udbetale beløbet
inden for en periode af 3 måneder. Hvis udbetaling herefter
ikke har kunnet finde sted, bortfalder beløbet.
Herved undgås det, at SKAT udsender
checks med overskydende skat, når beløbet er på
200 kr. eller derunder.
3.7. Indførelse af bagatelgrænse for
udbetaling fra restanceinddrivelsesmyndigheden
3.7.1. Gældende ret
Krav under inddrivelse forrentes fra den
første i måneden efter modtagelsen hos
restanceinddrivelsesmyndigheden til og med den dag, hvor betaling
sker, jf. lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
§ 5, stk. 1. Renten beregnes for det antal dage, restancen har
bestået. Når der udsendes brev til kunden om
inddrivelsesskridt, f.eks. en rykker med angivelse af sidste
rettidige betalingsfrist, beregnes renten frem til sidste rettidige
betalingsfrist. Ved udsendelse af rykkerbreve fra
restanceinddrivelsesmyndigheden er restancen således tillagt
renter til og med den dag, der er anført i rykkerbrevet. Ved
den faktiske betaling sker den egentlige tilskrivning af renten
frem til betalingsdagen. Hvis restancen bliver betalt inden den
dag, som er anført i rykkerbrevet, er den beregnede rente
for høj, hvorved der opstår et mindre tilgodehavende
til den tidligere skyldner. Tilsvarende kan der opstå
tilgodehavender til skyldneren, hvis den sidste rate af
lønindeholdelse overstiger restgælden under
inddrivelse, hvorved der inddrives for meget.
Efter gældende regler udbetales ethvert
beløb uanset beløbsstørrelse, hvis der i
forbindelse med inddrivelsen indbetales for meget eller for
tidligt, eller der inddrives for meget i forhold til den samlede
saldo af gæld under inddrivelse. Overskydende beløb
udbetales som udgangspunkt over Nemkontosystemet.
I visse tilfælde er det ikke muligt for
SKAT at udbetale et beløb over Nemkontosystemet, selv om
skyldneren står opført i registret over personer med
en Nemkonto. Det skyldes, at der ikke eksisterer en
korresponderende konto i pengeinstituttet, hvortil SKAT kan
overføre beløbet. At der ikke eksisterer en
korresponderende konto i et pengeinstitut, kan eksempelvis skyldes
bankskifte eller anden omlægning, hvor oplysningen om det nye
kontonummer endnu ikke er anvist til Digitaliseringsstyrelsens
system over eksisterende Nemkonti. I disse situationer returnerer
pengeinstituttet beløbet til SKAT, der udbetaler
beløbet ved check. Hvis checkbeløbet er beskedent, er
der risiko for, at checkmodtageren ikke indløser checken,
hvilket fører til, at checken skal tilbagekaldes. Det
betyder, at administrationen med opgørelsen og udbetalingen
kan overstige værdien af beløbet til udbetaling.
3.7.2. Lovforslaget
Hvis skyldneren indbetaler for meget i
forbindelse med indfrielse af gæld, eller
restanceinddrivelsesmyndigheden inddriver for meget ved
lønindeholdelse eller udlæg, skal det overskydende
beløb tilbagebetales til skyldneren.
Det foreslås, at for meget indbetalte
eller inddrevne beløb på 200 kr. eller derunder
bortfalder, når udbetaling over Nemkontosystemet ikke har
kunnet finde sted inden for en periode på 3 måneder. I
praksis indebærer det, at SKAT gentagne gange skal
forsøge at udbetale beløbet inden for en periode af 3
måneder. Hvis udbetaling herefter ikke har kunnet finde sted,
bortfalder beløbet.
3.8. Præcisering vedrørende betalingsfristen
i lovgivningen om et Offentligt Betalingssystem
3.8.1. Gældende ret
Kommuner og regioner skal efter reglerne om et
Offentligt Betalingssystem indbetale indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag den første hverdag (bankdag) i
måneden. Fristen er fastlagt, med henblik på at
indbetalingen af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag kan
modregnes med statens udbetaling af 12-delsraten over kontoen i et
Offentligt Betalingssystem.
Efter opkrævningslovens § 2, stk.
6, skal store arbejdsgivere angive og indbetale indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag den sidste hverdag (bankdag) i den
måned, som indkomsten vedrører. Kommuner og regioner
vil være omfattet af reglen om store arbejdsgivere på
grund af antallet af medarbejdere.
Opkrævningslovens regler gælder
for indeholdelsespligtige, som er eller skulle være
registreret hos SKAT, medmindre der er fastsat særlige
bestemmelser i anden lovgivning. For så vidt angår
angivelsespligten, er dette sket i lov om et indkomstregister med
tilhørende bekendtgørelser, der fastsætter
indberetningspligter for lønoplysninger - herunder pligten
til at indberette oplysninger om indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Af bekendtgørelse nr. 1256 af 9.
november 2010 om et indkomstregister fremgår, at kommuner og
regioner skal indberette lønoplysninger senest den sidste
hverdag (bankdag) i måneden. Herved er det sikret, at
oplysninger om kommunernes og regionernes indeholdte A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag er indberettet i god tid, inden modregningen i
Offentligt Betalingssystem skal finde sted den første
hverdag (bankdag) i måneden.
Efter kildeskattelovens § 56 kan
skatteministeren fastsætte en fremrykket afregning af
indeholdt kildeskat for ministerier, kommuner, regioner og
offentlige institutioner m.fl. Disse indeholdelsespligtige
arbejdsgivere vil i praksis være omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, hvorefter store
arbejdsgivere skal afregne indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører, jf. ovenfor. For store arbejdsgiveres
bagudlønnede ansatte, der får deres løn
udbetalt sidste hverdag (bankdag) i den måned, som
A-indkomsten vedrører, har kildeskattelovens § 56 ikke
længere nogen selvstændig betydning, fordi en
yderligere fremrykning af afregningsfristen ikke kan ske. Kravet
på A-skat og arbejdsmarkedsbidrag stiftes således
først ved udbetalingen af A-indkomsten, jf.
kildeskattelovens § 46, stk. 1. Derimod har bestemmelsen
fortsat betydning for forudlønnede, fordi
opkrævningslovens § 2, stk. 6, ikke sondrer mellem
forud- og bagudlønnede.
I bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts
2015 om kildeskat, § 26, stk. 2, jf. stk. 3, er det bestemt,
at kommuner og regioner for deres bagudlønnede ansatte skal
afregne indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den sidste hverdag
(bankdag) i den måned, som A-indkomsten vedrører, mens
afregningen for forudlønnede skal ske den første
hverdag (bankdag) i måneden.
I bekendtgørelse nr. 336 af 10. april
2007 om Offentligt Betalingssystem for kommuner og regioner
fastslås derimod i § 8, stk. 1, og § 12, stk. 1, om
henholdsvis kommuner og regioner, at kommuner og regioner skal
afregne A-skatten og arbejdsmarkedsbidraget vedrørende
lønnen til deres ansatte den første hverdag (bankdag)
i måneden.
Der er således ikke gennemført en
konsekvensrettelse af kildeskattebekendtgørelsen og
opkrævningslovens § 2, stk. 6, til reglerne om regioners
og kommuners betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
bekendtgørelsen om Offentligt Betalingssystem for kommuner
og regioner.
3.8.2. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås en
ændring i opkrævningslovens § 2, stk. 6, så
det i et nyt punktum bestemmes, at stk. 6 om store arbejdsgivere
ikke finder anvendelse på regioner og kommuner. For regioner
og kommuner anvendes i stedet de afregningsregler, der
fastslås i bekendtgørelse nr. 336 af 10. april 2007 om
Offentligt Betalingssystem for kommuner og regioner, jf. ovenfor i
afsnit 3.8.1 om gældende ret. Det foreslås, at den
afregningsfrist, der er fastsat for regioner og kommuner i denne
bekendtgørelse, indsættes i et nyt stk. 3 til
kildeskattelovens § 56.
Samtidig foreslås det, at bemyndigelsen
i kildeskattelovens § 56 til skatteministeren til at bestemme
en fremrykket afregning for regioner og kommuner ophæves,
idet bestemmelsen ikke længere har nogen relevans.
Det foreslås samtidig, at det i et nyt
stk. 2 fastslås, at stk. 1 - hvis den i kildeskattelovens
§ 56 nævnte indeholdelsespligtige er en stor
arbejdsgiver, der omfattes af opkrævningslovens § 2,
stk. 6, hvilket i praksis vil være tilfældet - alene
gælder forudlønnede. Som anført ovenfor i
afsnit 3.8.1 har kildeskattelovens § 56 ikke længere
nogen relevans for bagudlønnede hos store arbejdsgivere.
Ændringerne indebærer, at
kildeskattebekendtgørelsens § 26 vil skulle
ophæves samtidig med ikrafttrædelsen af denne lov, dvs.
den 1. juli 2016.
Med disse ændringer vil det blive
udtrykkeligt fastslået, at fristen for kommuners og regioners
indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag svarer til de
afregningsfrister, der følger af lovgivningen om Offentligt
Betalingssystem.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indeholder en række
elementer, der sigter på en forenkling og præcisering
af reglerne på skatteområdet. Forslagene vurderes
samlet set kun at have meget begrænsede provenumæssige
konsekvenser. Opgjort på finansår vil der i 2016
være et merprovenu på 200 mio. kr. som følge af
fremrykkede indtægter fra selskabsskat.
Forslaget om at udvide adgangen til frivillig
indbetaling af acontoskat til dækning af skatten i
særindkomsten for selskaber vil medføre en fremrykning
af langt hovedparten af den del af disse selskabers skattebetaling,
der fremkommer som restskat i november i året efter
indkomståret. I stedet fremkommer skattebetalingen som
frivillig indbetaling i november i indkomståret.
Fremrykningen på ca. et år indebærer på den
ene side en rentefordel for staten og på den anden side et
bortfald af restskattetillæg. Da statens nominelle
lånerente, jf. de langsigtede forudsætninger i
2020-planen, stort set svarer til restskattetillægget,
skønnes forslaget ikke at have nævneværdig varig
virkning. Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige afledte konsekvenser. Baseret på
forholdene i 2011-2013 skønnes fremrykningen i
finansåret 2016 at andrage et merprovenu på ca. 200
mio. kr.
Herudover indeholder lovforslaget en
række bagatelgrænser, der dog vurderes at berøre
så få juridiske og fysiske personer, at
provenuvirkningen er minimal.
Lovforslagets øvrige elementer vurderes
ikke at have provenumæssige konsekvenser.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
5.1. Indførelse af bagatelgrænse for
udbetaling af overskydende skat
Forslaget om indførelse af en
bagatelgrænse for udbetaling af overskydende skat, som ikke
kan udbetales over Nemkontosystemet inden for en periode på 3
måneder, kræver ændring i
årsopgørelsessystemets udbetalingssystem. Den samlede
ændring anslås at medføre
engangsomkostninger på 3,5 mio. kr. Bortfald af
udstedelse af checks skønnes at give en årlig
besparelse på ca. 100.000 kr.
5.2. Bagatelgrænser på
skattekontoen
Forslagene vedrørende indførelse
og forhøjelse af bagatelgrænser på skattekontoen
vurderes at medføre omkostninger på ca. 400.000 kr.
til systemtilretninger. Bortfald af udstedelse af checks
skønnes at give en årlig besparelse på ca.
80.000 kr.
5.3. Udvidelse af
adgangen til at betale acontoskat ved etablering af
koncernforbindelse
Omkontering af acontoskat foregår i en
manuel proces. Da fristen for at anmode om omkontering af
acontoskat gøres mere fleksibel, og selskaber, der
indtræder i en ny koncernforbindelse, får mulighed
for at angive og indbetale frivillig acontoskat frem til den 1.
februar efter indkomståret, skønnes det, at
lovforslaget vil medføre anvendelse af yderligere ressourcer
på op til ½ årsværk svarende til ca.
300.000 kr.
De øvrige dele af lovforslaget
indebærer ikke administrative konsekvenser for det
offentlige.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser i
forhold til indførelsen af bagatelgrænser for ind- og
udbetalinger eller forlængelse af fristen for indberetning om
kontantbetaling. Lovforslagets præcisering af, at kommuners
og regioners indbetaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag skal følge reglerne i lovgivningen om
Offentligt Betalingssystem, har ingen økonomiske
konsekvenser.
Lovforslaget skønnes at have
begrænsede, positive, erhvervsøkonomiske konsekvenser
i forhold til udvidelsen af adgangen til at betale acontoskat ved
etablering af koncernforbindelse. Forslaget betyder en
økonomisk lettelse for de selskaber, der i forbindelse med
etablering af en ny koncernforbindelse ikke når at
beregne og indbetale frivillig acontoskat til dækning af
særindkomsten. I dag får disse selskaber i vidt omfang
restskat på særindkomsten. Det skyldes dels, at de ikke
når at indbetale frivillig acontoskat inden
koncernetableringen, og at nogle selskaber glemmer at anmode
om omkontering af acontoskat til særindkomsten inden for
fristen. Når fristen for at indbetale frivillig
acontoskat forlænges til den sædvanlige frist for
indbetaling af frivillig acontoskat, vil flere selskaber nå
at få opgjort skatten af særindkomsten og indbetale
yderligere acontoskat med henblik på at undgå
restskat.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet under 4 mio. kr. årligt, og
har derfor ikke kvantificeret konsekvenserne yderligere.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget om at indføre
bagatelgrænser ved ind- og udbetalinger sikrer, at SKAT i
forbindelse med virksomhedsophør ikke foretager udbetalinger
og opkrævning af småbeløb, hvor de
administrative omkostninger ved håndteringen af betalingen
ikke synes at stå mål med beløbenes
størrelse. Herved slipper virksomheder, der ophører,
for at modtage opkrævninger og checks på meget
små beløb.
Med forslaget om at udvide adgangen til at
betale acontoskat ved etablering af koncernforbindelse lettes
presset på administrationen i det selskab, der indgår i
en ny sambeskatning, i tiden op til etableringen af den nye
koncernforbindelse, idet der bliver længere tid til at
få opgjort og betalt korrekt acontoskat for indkomstperioden
inden indtræden i den nye sambeskatningskreds. Tilsvarende
vil der i de fleste situationer blive længere tid til at
anmode om omkontering af acontoskat til dækning af
indkomstskatten for tidligere indkomstperioder. Når fristen
for at betale frivillig acontoskat, der kan anvendes til
dækning af indkomstskatten på særindkomsten,
forlænges til den 1. februar i året efter
indkomståret, bliver fristen sammenfaldende med den
almindelige sidste frist for indbetaling af frivillig acontoskat.
Der vil i TastSelv, hvor selskaberne skal ind for at angive
betaling af frivillig acontoskat, blive mindet om fristen for at
ansøge om omkontering, og selskaberne vil kunne
ansøge om omkontering samme sted i systemet.
Forslaget om ændring af fristen for
virksomhedens indberetning af kontant betaling vurderes at have
positive erhvervsadministrative konsekvenser, da forslaget vil
være begunstigende for de selvangivelsespligtige, idet
fristen for indberetning vedrørende kontantbetaling eller
betalingen ved check forlænges.
Lovforslaget har ingen erhvervsadministrative
konsekvenser i forhold til præcisering af, at kommuners og
regioners indbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
skal følge reglerne i lovgivningen om Offentligt
Betalingssystem.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 20. november 2015 til den 18. december 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Cepos,
Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI, FSR -
danske revisorer, Håndværksrådet, KL, Kraka,
Landsskatteretten, SEGES, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig
Forening.
| 12. Sammenfattende
skema | Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Opgjort på finansår vil der i
2016 være et merprovenu på 200 mio. kr. som
følge af fremrykkede indtægter fra
selskabsskat. | Forslagene vurderes samlet set kun at have
meget begrænsede provenumæssige konsekvenser. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Bortfald af checks skønnes at give
en besparelse på ca. 0,2 mio. kr. | Forslagene om bagatelgrænser på
skattekontoen og udbetaling af overskydende skat indebærer
administrative omkostninger på ca. 4 mio. kr. til
systemtilretning. Forslaget om acontoskat ved etablering af
koncernforbindelse vurderes at ville medføre anvendelse af
yderligere ressourcer på ½ årsværk
svarende til ca. 0,3 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om acontoskat vurderes at have
begrænsede positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslagene om acontoskat og
forlængelsen af fristen for at indberette om kontant betaling
vurderes at have begrænsede positive administrative
konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Ved bortfald
ophører kravet med at eksistere. Med forslaget i
lovforslagets § 1, nr. 2, om, at mindre tilgodehavender skal
kunne bortfalde alene begrundet i beløbets størrelse,
er der behov for en justering af overskriften, så bortfald
også bliver omfattet. Det foreslås, at overskriften
»Afskrivning af krav« ændres til
»Afskrivning og bortfald af krav«.
Til nr.
2
Ifølge
§ 16, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige kan restanceinddrivelsesmyndigheden afskrive fordringer
til det offentlige, inklusive renter, gebyrer og andre
omkostninger, herunder undlade at afbryde forældelse, hvis
det må anses for åbenbart formålsløst
eller forbundet med uforholdsmæssige omkostninger at
fortsætte inddrivelsen.
I lovforslagets
§ 1, nr. 2, er der foreslået en udvidelse af § 16 i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige med et nyt
stykke.
I det
foreslåede stk. 2 foreslås,
at tilgodehavender, som ikke overstiger 200 kr., ikke skal
udbetales, hvis udbetaling over Nemkontosystemet ikke har kunnet
finde sted inden for en periode på 3 måneder. I praksis
indebærer det, at disse beløb bortfalder, hvis det
ikke er lykkedes for SKAT ved gentagne forsøg at udbetale
beløbet over Nemkontosystemet inden for en periode på
3 måneder.
Til §
2
Til nr.
1
Det fremgår
af kildeskattelovens § 23, at tillæg, som betales ved
frivillig betaling af yderligere forskudsskat, ikke kan fradrages.
I forbindelse med ændring af reglerne om frivillig betaling
af yderligere forskudsskat ved lov nr. 462 af 12. juni 2009, hvor
tillægget blev ændret til en dag-til-dag rente, blev
det overset, at bestemmelsen i § 23 skulle konsekvensrettes.
Det foreslås at tilrette ordlyden, så den stemmer med
kildeskattelovens § 59.
Til nr.
2
Efter
gældende regler skal kommuners og regioners afregning af
A-skat m.v. vedrørende lønnen til deres ansatte
foretages den første hverdag (bankdag) i måneden efter
udbetalingsmåneden, jf. § 8, stk. 1, og § 12, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 336 af 10. april 2007 om Offentligt
Betalingssystem for kommuner og regioner.
Det
foreslås, at kildeskattelovens § 56, nr. 4, hvorefter
skatteministeren for regioner og kommuner kan bestemme en
fremrykket afregning af indeholdt kildeskat efter kildeskatteloven,
ophæves, fordi reguleringen af kommuners og regioners
afregning af A-skat m.v. vedrørende lønnen til deres
ansatte følger af lovgivningen om Offentligt Betalingssystem
for kommuner og regioner, jf. § 8, stk. 1, og § 12, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 336 af 10. april 2007 om Offentligt
Betalingssystem for kommuner og regioner. Den afregningsfrist, der
fremgår af denne bekendtgørelse, vil samtidig blive
udtrykkeligt fastslået i den foreslåede bestemmelse i
§ 2, nr. 3, om indførelsen af et nyt stk. 3 i
kildeskattelovens § 56.
Til nr.
3
Skatteministeren
kan i medfør af kildeskattelovens § 56 for ministerier,
kommuner, regioner og offentlige institutioner m.fl. bestemme
en fremrykket afregning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. For de af bestemmelsen omfattede
indeholdelsespligtige, der tillige omfattes af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store arbejdsgivere,
har kildeskattelovens § 56 udtømt sin betydning for de
bagudlønnede ansatte hos disse arbejdsgivere. Det skyldes,
at der allerede med bestemmelsen i opkrævningslovens §
2, stk. 6, er sket en fremrykning af afregningen til dagen for
udbetalingen af A-indkomsten, nemlig sidste hverdag (bankdag) i den
måned, som A-indkomsten vedrører. Da kravet på
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag først stiftes denne dag, jf.
kildeskattelovens § 46, stk. 1, er yderligere fremrykning ikke
mulig.
I bestemmelsen
foreslås derfor, at det i et nyt stk.
2 til kildeskattelovens § 56 fastslås, at stk. 1
- hvis den i § 56, stk. 1, nævnte arbejdsgiver omfattes
af opkrævningslovens § 2, stk. 6, hvilket i praksis vil
være tilfældet - alene gælder for
forudlønnede.
Samtidig
foreslås, at det i et nyt stk. 3
udtrykkeligt fastslås, at regioner og kommuner skal
afregne A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende
lønnen til deres ansatte senest den første hverdag
(bankdag) i måneden. Med denne ændring og den
foreslåede ændring i lovforslagets § 4, nr. 1,
præciseres det, at afregningsfristen for regioner og kommuner
svarer til den afregningsfrist, der fremgår af § 8, stk.
1, og § 12, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 336 af 10.
april 2007 om Offentligt Betalingssystem for kommuner og
regioner.
Til nr.
4
Efter
gældende regler udbetales overskydende skat straks over
Nemkontosystemet uanset beløbets størrelse. Dog
udbetales kun hele kroner, jf. kildeskattelovens § 62, stk.
4.
For
skattepligtige, der på udbetalingstidspunktet ikke har en
Nemkonto, skal overskydende skatter efter § 36, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 766 af 5. juni 2006 om
Nemkontoordningen overføres til en ventekonto.
Beløbet står på ventekontoen, indtil den
skattepligtige opretter en Nemkonto, hvortil beløbet kan
udbetales.
For
skattepligtige, der på udbetalingstidspunktet har en
Nemkonto, skal overskydende skat som hovedregel overføres
hertil. I visse tilfælde vil det dog, på trods af, at
den skattepligtige står opført i registret over
personer med en Nemkonto, ikke være muligt for SKAT at
udbetale beløbet over Nemkontosystemet. Det skyldes, at der
ikke eksisterer en konto i pengeinstituttet, hvortil SKAT kan
overføre beløbet. At der ikke eksisterer en konto i
et pengeinstitut, kan eksempelvis skyldes bankskifte eller anden
omlægning, hvor oplysningen om det nye kontonummer endnu ikke
er overført til Digitaliseringsstyrelsens system over
eksisterende Nemkonti. I disse situationer returnerer
pengeinstituttet beløbet til SKAT, der udbetaler
beløbet ved check.
Det
foreslås, at beløb på 200 kr. eller derunder
bortfalder, hvis udbetaling over Nemkontosystemet ikke har kunnet
finde sted inden for en periode på 3 måneder. I praksis
indebærer det, at disse beløb vil bortfalde, hvis det
ikke er lykkedes for SKAT ved gentagne forsøg at udbetale
beløbet over Nemkontosystemet inden for en periode på
3 måneder.
Til §
3
Til nr.
1
Efter
ligningslovens § 8 Y kan en virksomhed, hvis den ikke har
mulighed for at betale via et pengeinstitut eller
betalingsinstitut, opnå sit fradrag ved på told- og
skatteforvaltningens hjemmeside at indberette oplysninger om det
foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt
identificerer leverandøren, og betalingen heraf. Denne
indberetning skal foretages senest 14 dage efter betalingen, dog
senest 1 måned efter fakturaens modtagelse.
Den digitale
betaling sikrer, at der efterlades et digitalt spor, hvor
både betalingsmodtager og betaler kan identificeres.
Aftagervirksomheden kan fastholde sit fradrag ved at betale
digitalt. Betaler en virksomhed sin leverandør med
kontanter, nægtes virksomheden fradrag efter skattereglerne,
når beløbet overstiger 10.000 kr. inkl. moms.
Da betaling med
checks ikke altid sikrer sporbarhed, anerkendes betaling med cheks
ikke som digital betaling. Som digital betaling anses
følgende betalingsformer:
1)
Overførsel til leverandørens konto via posthus, bank
eller netbank
2) Kortbetaling via
leverandørens hjemmeside eller via leverandørens
kortterminal
3) Indbetalingskort
(girokort)
Fristen for at
foretage indberetning om foretagne kontantbetalinger har vist sig
unødigt restriktiv. Det foreslås derfor, at den
nugældende frist på 14 dage forlænges,
således at indberetningsfristen vedrørende oplysninger
om køb af varer og ydelser, der samlet set overstiger 10.000
kr. inkl. moms, fremover vil være sammenfaldende med
virksomhedens selvangivelsesfrist. Er betalingen sket via et
pengeinstitut eller et betalingsinstitut, som sikrer identifikation
af såvel betaler som betalingsmodtager, skal der fortsat ikke
foretages indberetning til SKAT om det foretagne køb for at
få fradrag.
Til §
4
Til nr.
1
I § 26, stk.
2, jf. stk. 3, i bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 om
kildeskat er det bestemt, at kommuner og regioner for deres
bagudlønnede ansatte skal afregne indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag den sidste hverdag (bankdag) i den
måned, som A-indkomsten vedrører, mens afregningen for
forudlønnede skal ske den første hverdag (bankdag) i
måneden.
Opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store arbejdsgivere
bestemmer, at indeholdelsespligtige, hvis sammenlagte tilsvar af
arbejdsmarkedsbidrag og A-skat i en forudgående periode
på 12 måneder regnet fra og med oktober 2 år
før kalenderåret til og med september i året
før kalenderåret overstiger henholdsvis 250.000 kr. og
1 mio. kr., skal afregne indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Regioner og kommuner vil være store
arbejdsgivere. Modsat § 26, stk. 2, jf. stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 om kildeskat
sondrer opkrævningslovens § 2, stk. 6, ikke mellem
forud- og bagudlønnede ansatte.
I
bekendtgørelse nr. 336 af 10. april 2007 om Offentligt
Betalingssystem for kommuner og regioner fastslås imidlertid
i § 8, stk. 1, og § 12, stk. 1, om henholdsvis kommuner
og regioner, at kommuner og regioner skal afregne A-skatten og
arbejdsmarkedsbidraget vedrørende lønnen til deres
ansatte den første hverdag (bankdag) i måneden.
Det
foreslås derfor i bestemmelsen i § 4, nr. 1, at det i et
nyt 5. pkt. til opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store
arbejdsgivere bestemmes, at 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse
på regioner og kommuner, fordi en afregning på den
sidste hverdag (bankdag) i måneden netop ikke skal ske.
Derved præciseres, at det i stedet er afregningsfristen i
henhold til § 8, stk. 1, og § 12, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 336 af 10. april 2007 om Offentligt
Betalingssystem for kommuner og regioner - dvs. den første
hverdag (bankdag) i måneden - der skal anvendes for
henholdsvis kommuner og regioner, og denne afregningsfrist vil
tillige komme til at fremgå af den i lovforslagets § 2,
nr. 3, foreslåede udvidelse af kildeskattelovens § 56
med et nyt stk. 3, jf. ovenfor i bemærkningerne til § 2,
nr. 3.
Til nr.
2 og 3
Efter
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3, udsender SKAT ikke
rykkerbreve om en debetsaldo på 5.000 kr. eller derunder.
Rykkerbrev udsendes dog til ophørte virksomheder, også
hvor debetsaldoen er mindre end 5.000 kr. Betales beløbet
ikke inden den frist, der er fastsat i rykkerbrevet, kan
beløbet overgives til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen. Der
pålægges et gebyr på 65 kr. efter
opkrævningslovens § 6 ved udsendelse af rykkerbrev.
Beløb
på skattekontoen er som udgangspunkt omfattet af den
almindelige 3-årige forældelse, jf.
forældelseslovens § 3.
Efter
opkrævningslovens § 16 c, stk. 1, forrentes en
debetsaldo med den rente, der er fastsat i opkrævningslovens
§ 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og tilskrives
månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget.
Det
foreslås i forslagets § 4, nr. 1, at en debetsaldo
på 200 kr. eller derunder ikke forrentes efter registreringen
af virksomhedens ophør, jf. om registrering af ophør
under bemærkningerne til lovforslagets § 4, nr. 5.
Samtidig foreslås det i forslagets § 4, nr. 2, at der
ikke sendes et rykkerbrev til ophørte virksomheder, hvor
debetsaldoen er på 200 kr. eller derunder.
Sker der en
tilgang til saldoen, f.eks. på grund af genoptagelse af en
momsangivelse, således at den ophørte virksomhed
kommer til at skylde mere end 200 kr., vil der skulle ske
forrentning og inddrivelse af hele saldoen på sædvanlig
vis. Renteberegningen skal ske fra den dag, hvor saldoen overstiger
200 kr.
Der kan stadig
ske modregning med en saldo på skattekontoen på op til
200 kr.
Til nr.
4
Efter
opkrævningslovens § 16 c, stk. 4, 3. pkt., kan
udbetalingen af en kreditsaldo fra skattekontoen først ske,
når udbetalingen som minimum udgør 100 kr. En
virksomhed kan dog, uanset denne bagatelgrænse, anmode om at
få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt.
Det
foreslås, at bagatelgrænsen hæves fra 100 kr. til
200 kr., således at udbetalingen af en kreditsaldo
først kan ske, når udbetalingen som minimum
udgør 200 kr. En virksomhed skal fortsat kunne anmode om at
få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt.
Bagatelgrænsen på 200 kr. indebærer, at
virksomheder undgår at få meget små beløb
udbetalt. Af hensyn til, at virksomheder fortsat skal have mulighed
for at få ethvert beløb udbetalt fra skattekontoen
uanset størrelse, vil virksomheder, der ønsker
beløb under 200 kr. udbetalt fra skattekontoen, kunne anmode
om at få beløbet udbetalt.
Til nr.
5
Udbetaling af en
kreditsaldo på skattekontoen kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 100 kr., jf. opkrævningslovens § 16 c,
stk. 4. Virksomheder kan dog altid efter anmodning få ethvert
beløb uanset størrelse udbetalt.
For
ophørte virksomheder, som ikke anmoder om at få
beløbet udbetalt, vil beløbet efter gældende
regler blive stående på skattekontoen uendeligt. Det
skyldes, at SKATs udstilling af beløbet på
skattekontoen indebærer en erkendelse af gælden, som
hindrer forældelse.
Det
medfører, at der hos SKAT ophobes et stort antal skattekonti
på ophørte virksomheder, hvor virksomhederne har et
tilgodehavende på op til 100 kr., og hvor SKAT ikke udbetaler
beløbet på grund af udbetalingsgrænsen.
Det
foreslås, at en kreditsaldo på 200 kr. eller derunder
tilhørende en ophørt virksomhed bortfalder 3 år
efter registreringen af virksomhedens ophør. Hvis
virksomheden ikke har anmodet om udbetaling inden 3 år, efter
den er ophørt, skal SKAT indtægtsføre den
ophørte virksomheds tilgodehavende på op til 200
kr.
Endvidere
foreslås det, at den 3-årige frist ikke kan afbrydes
eller suspenderes. Det vil som udgangspunkt være
forældelseslovens bestemmelser, der finder anvendelse,
når der i en anden lov er fastsat særlige
forældelsesfrister eller andre særlige bestemmelser om
forældelse, i den udstrækning andet ikke følger
af den anden lov, jf. forældelseslovens § 28. Med den
foreslåede bestemmelse om, at en kreditsaldo på 200 kr.
eller derunder bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør, er der tale om en absolut frist, og
forældelseslovens § 28 kan derfor ikke føre til
en anvendelse af forældelseslovens regler om afbrydelse og
suspension.
Når en
virksomhed bliver afmeldt, foretager virksomheden eller dennes
repræsentant en registrering på virk.dk. På
virk.dk får virksomhederne bl.a. information om, at når
et cvr-nummer ophører, lukkes de tilhørende
NemID-medarbejdersignaturer også. Hvis der er tale om
almindeligt ophør, kan alle med adgang til virksomhedens
eller foreningens digitale postkasse på forhånd
sikre sig fortsat adgang.
Når
virksomheden har gennemført sin registrering, modtager
virksomheden en kvittering på mail samme dag.
Efterfølgende modtager virksomheden et ophørsbevis
fra SKAT, når registreringen er endeligt godkendt. Af
ophørsbeviset fremgår det, at virksomheden har pligt
til at indberette til og med ophørsdatoen inden for de
områder, virksomheden er registreret for f.eks. moms, A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og punktafgifter. Virksomheden anvises
samtidig, hvor og hvordan de kan få yderligere information.
På skat.dk oplyses virksomhederne samtidig om, at de skal
bestille en TastSelv-kode hos SKATs Kundecenter, således at
de kan indberette moms m.v. for sidste gang på et senere
tidspunkt.
SKAT vil
fremadrettet udvide informationen på ophørsbeviset,
så der informeres om, at indestående på
skattekontoen under 200 kr. ikke udbetales, og at virksomheden
derfor selv skal holde øje med saldoen på sin
skattekonto, hvis et eventuelt restbeløb under 200 kr.
ønskes udbetalt. Samtidig vil SKAT informere om, at SKAT vil
indtægtsføre beløbet efter 3 år, hvis
virksomheden ikke inden periodens udløb har anmodet om at
få beløbet udbetalt.
Til §
5
Til nr.
1
Efter
gældende regler opdeles indkomsten ved etablering af ny
koncernforbindelse, jf. selskabsskattelovens § 31 C, i
løbet af indkomståret i en særindkomst for
selskabet eller selskaberne for perioden frem til etableringen af
den nye koncernforbindelse og i en koncernindkomst samlet for den
nye koncern, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 5. En
indkomstperiode inden etableringen af den nye koncernforbindelse
selvangives selvstændigt. Acontoskat, som et
indtrædende selskab har betalt inden koncernetableringen,
henføres som udgangspunkt til administrationsselskabet, jf.
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2. Selskaberne kan dog
anmode om, at acontoskat, som selskabet eller selskaberne har
betalt inden etableringen af koncernforbindelsen, henføres
til dækning af indkomsten i tidligere indkomstperioder.
Hvis selskabet
eller selskaberne har betalt for meget acontoskat i perioden inden
etableringen af koncernforbindelsen, kan beløbet udbetales
af SKAT efter anmodning, jf. selskabsskattelovens § 29
D.
Hvis selskabet
har betalt for lidt acontoskat i perioden før etableringen
af den nye koncernforbindelse, har selskabet eller selskaberne
mulighed for at indbetale yderligere frem til tidspunktet for
etableringen af den nye koncernforbindelse. Selskaberne har derimod
ikke mulighed for at indbetale yderligere acontoskat til
dækning af indkomstskatten vedrørende tidligere
indkomstperioder efter samme frister som andre selskaber. Dette
giver et stort arbejdspres på selskaber, som handles,
idet de skal nå at opgøre skatten af indkomsten inden
etableringen af koncernforbindelsen.
Efter
gældende regler har selskaberne en frist på 3
måneder efter etableringen af koncernforbindelse til at
anmode om, at acontoskat, der er betalt af selskabet inden
etableringen af koncernforbindelsen, omkonteres til
dækning af skatten på særindkomsten, jf.
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2.
Det
foreslås i den foreslåede bestemmelse, at selskaber,
som indtræder i en ny koncernforbindelse, får mulighed
for at angive og indbetale frivillig acontoskat efter de
almindelige frister til dækning af indkomstskat
vedrørende tidligere indkomstperioder. Således
sidestilles selskaber, der overtages og indgår i en ny
koncern i løbet af indkomståret, med andre selskaber i
relation til betalingsfrister for frivillig acontoskat.
Tilsvarende
foreslås det i den foreslåede bestemmelse, at fristen
for at anmode om omkontering af acontoskat til dækning af
skatten af særindkomsten gøres mere fleksibel, ved at
fristen for at anmode om omkontering løber frem til den 1.
februar i året efter indkomståret eller senest 3
måneder efter etableringen af den nye koncernforbindelse.
Til nr.
2
Efter
gældende regler i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 8,
beregnes godtgørelsesprocenten for selskabers overskydende
skat som den gennemsnitlige indskudsbevisrente i Nationalbanken for
perioden fra og med januar til og med september i
indkomståret tillagt et fast tillæg på 0,75
procentpoint. Herfra fradrages skatteværdien. Denne
efter-skat-rente ganges med 480 og divideres med 360 med henblik
på at afspejle kredittiden fra det gennemsnitlige
indbetalingstidspunkt midt i indkomståret og til 1. november
i året efter indkomståret. Herefter afrundes til en
decimal.
Den
gældende formulering af bestemmelsen foreslås
præciseret, så det bliver klart, at det er den
gennemsnitlige justerede indskudsbevisrente efter skat, som skal
ganges med 480 og divideres med 360, inden det endelige resultat
afrundes til en decimal.
Til §
6
Det
foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med
regeringens beslutning om, at ny lovgivning, der har virkning for
erhvervslivet, som hovedregel skal træde i kraft enten den 1.
juli eller den 1. januar.
I stk. 2 foreslås det dog, at lovens
§ 3 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
For en
række virksomheder er selvangivelsesfristen den 1. juli. Det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt er valgt af hensyn
til at sikre, at såvel virksomhederne som deres
rådgivere får så lang tid som muligt til at
følge op på en evt. manglende indberetning til SKAT,
som kan have betydning for udarbejdelsen og indgivelsen af
selvangivelsen for 2015, som for mange virksomheder er den 1. juli
2016.
Det
foreslås endvidere, at forlængelsen af fristen på
14 dage til indberetning af kontant betaling skal have virkning fra
og med indkomståret 2015. Når den foreslåede
regel muliggør en indberetning i året efter det
år, hvor betalingen er foretaget, forekommer det
unødigt restriktivt, at bestemmelsen ikke skulle få
virkning allerede for indkomståret 2015. Loven gives
således tilbagevirkende kraft til indkomståret 2015,
hvilket er til gunst for virksomhederne. Virkningstidspunktet
betyder, at virksomheder, der har foretaget køb i
indkomståret 2015 eller senere, får længere frist
til at indberette om eventuel kontant betaling eller betaling med
check i forbindelse med deres køb.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1253 af 17. november 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | Afskrivning af
krav | | 1. I overskriften før § 16
indsættes efter »Afskrivning«: »og
bortfald«. | | | | § 16.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan afskrive fordringer til det
offentlige, inklusive renter, gebyrer og andre omkostninger,
herunder undlade at afbryde forældelse, hvis det må
anses for åbenbart formålsløst eller forbundet
med uforholdsmæssige omkostninger at fortsætte
inddrivelsen. | | | Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
anvendelsen af stk. 1. | | 2. I § 16 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Overskydende beløb hos restanceinddrivelsesmyndigheden
på 200 kr. eller derunder bortfalder, når udbetaling
over Nemkontosystemet ikke har kunnet finde sted inden for en
periode på 3 måneder.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | | | § 2 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1884 af 29. december 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | § 23.
Personlige skatter, bortset fra arbejdsmarkedsbidraget, og
kirkeskat kan ikke fradrages ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Det samme gælder personlige skatter,
der pålignes i udlandet af indkomst eller formue, samt
tillæg som nævnt i § 59, 4. pkt., tillæg til
restskat som nævnt i § 61, stk. 2, og renter som
nævnt i § 63 og dødsboskattelovens § 89,
stk. 6 og 7. | | 1. I § 23, stk. 1, 2. pkt., ændres
»tillæg som nævnt i § 59, 4. pkt., til:
»rente som nævnt i § 59,«. | | | | § 56. For
følgende indeholdelsespligtige kan skatteministeren bestemme
en fremrykket afregning af indeholdt kildeskat efter
kildeskatteloven: | | 2. § 56, nr. 4, ophæves. Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 4 og
5. | 1) | Ministerier og institutioner, hvis
driftsbudget er optaget på statens bevillingslove. | | | 2) | Institutioner, foreninger og fonde, hvor
vedkommende minister i henhold til § 2, stk. 2, i lov om
statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at lovens regler om
regnskabsvæsen skal finde anvendelse. | | | 3) | Ikke statslige institutioner, hvor staten
yder tilskud til dækning af institutionens driftsudgifter
på halvdelen eller mere. | | | 4) | Regionerne og kommunerne. | | | 5) | Kommunale fællesskaber, jf. §
60 i lov om kommunernes styrelse, hvori der alene deltager
kommuner, og hvis regnskab optages i en kommunes regnskab. | | | 6) | Selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med en region eller kommune. | | | | | 3. I § 56 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
For indeholdelsespligtige, der er omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder stk. 1 alene
forudlønnede. Stk. 3. Kommuner
og regioner skal afregne indeholdt kildeskat senest den
første hverdag i måneden.« | | | | § 62 c.
Rater, der opkræves efter denne lov, skal være på
mindst 500 kr., indtil hele beløbet er betalt. Stk. 2….
. Stk. 3. Ved
opkrævning af beløb efter denne lov opkræves kun
hele kronebeløb. Tilsvarende gælder ved
opkrævning af rater efter stk. 1. | | 4. I § 62 C indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Beløb på 200 kr. eller derunder bortfalder, når
udbetaling over Nemkontosystemet ikke har kunnet finde sted inden
for en periode på 3 måneder.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | | | § 3 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som
ændret senest ved lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 8
Y… Stk. 3. Hvis en
virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut
eller betalingsinstitut som anført i stk. 1, kan
virksomheden opnå sit fradrag ved på told- og
skatteforvaltningens hjemmeside at indberette oplysninger om det
foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt
identificerer leverandøren, og betalingen heraf. Denne
indberetning skal foretages senest 14 dage efter betalingen, dog
senest 1 måned efter fakturaens modtagelse. | | 1. I § 8 Y, stk. 3, 2. pkt., ændres
»14 dage efter betalingen, dog senest 1 måned efter
fakturaens modtagelse.« til: »i forbindelse med
virksomhedens selvangivelsesfrist for det indkomstår,
hvori købet er foretaget.« | | | | | | § 4 | | | | | | I opkrævningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. Stk. 6. For
indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven, hvor det sammenlagte
tilsvar i henhold til indgivne angivelser, foretagne indberetninger
til indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser,
jf. § 4, af enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en
forudgående 12-måneders-periode regnet fra og med
oktober 2 år før kalenderåret til og med
september i året før kalenderåret overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den sidste
hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Forfaldstidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som
nævnt i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for hvilke der
føres særskilt regnskab, og som har fået tildelt
flere SE-numre. Dette gælder dog ikke, hvis den
indeholdelsespligtiges samlede tilsvar ikke overstiger 250.000 kr.
henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt. Sidste rettidige angivelses- og
betalingsdag er forfaldsdagen. | | 1. I § 2, stk. 6, indsættes som 5. pkt.: »1.-4. pkt. finder ikke anvendelse
på regioner og kommuner.« | | | | § 16 c. En
debetsaldo forrentes med den rente, der er fastsat i § 7, stk.
1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og tilskrives
månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. Stk. 2….
. | | 2. I § 16 c, stk. 1, indsættes som
4. pkt.: »En debetsaldo på 200 kr. eller
derunder forrentes ikke efter registreringen af virksomhedens
ophør.« | Stk. 3.
Overstiger en debetsaldo for en virksomhed 5.000 kr., skal hele
beløbet indbetales straks, og told- og skatteforvaltningen
udsender et rykkerbrev herom til virksomheden. Told- og
skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder. Rykkerbrev udsendes dog til
ophørte virksomheder, også hvor debetsaldoen er
mindre end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist,
der er fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til
inddrivelse. Et beløb, der overgives til inddrivelse, vil
fremgå af skattekontoen. Der pålægges gebyr efter
§ 6 ved udsendelse af rykkerbrev. | | 3. I § 16 c, stk. 3, 3. pkt., indsættes
efter »hvor debetsaldoen er«: »større end
200 kr. og« | Stk. 4. En
kreditsaldo udbetales til virksomhedens Nemkonto, medmindre
virksomheden har ønsket en beløbsgrænse for
udbetaling af en kreditsaldo. En beløbsgrænse for
udbetaling af en kreditsaldo kan højst udgøre 200.000
kr. Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 100 kr. Virksomheder kan uanset 3. pkt. anmode om
at få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, hvis virksomheden
mangler at indsende angivelser for afsluttede perioder eller at
indsende selvangivelse, jf. § 12, stk. 4. | | 4. I § 16 c, stk. 4, 3. pkt., ændres
»100 kr.« til: »200 kr.« 5. I § 16 c, stk. 4, indsættes som
6. og 7.
pkt.: »En kreditsaldo på 200 kr.
eller derunder tilhørende en ophørt virksomhed
bortfalder 3 år efter registreringen af virksomhedens
ophør. Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller
suspenderes.« | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 20.
maj 2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august
2015, foretages følgende ændring: | | | | § 29
B. . . Stk. 2. For
sambeskattede selskaber m.v. beregnes den samlede indkomstskat,
restskat eller overskydende skat for indkomståret hos
administrationsselskabet, jf. § 31, stk. 6, eller § 31 A,
stk. 4. Acontoskat for selskaber, der ved indkomstårets
udløb indgår i en sambeskatning, indgår fuldt ud
i skatteberegningen. Når et selskab, der ikke indgår i
en sambeskatning, eller alle selskaber i en sambeskatning i
løbet af et indkomstår etablerer ny
koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkomsten i selskabet
eller selskaberne inden etableringen af koncernforbindelsen ikke
medregnes under sambeskatningen ved indkomstårets
udløb, kan acontoskat, som selskabet eller selskaberne har
betalt inden etableringen af koncernforbindelsen, i stedet
henføres til denne indkomstperiode. Det er en betingelse, at
anmodning herom indgives af de berørte selskaber senest 3
måneder efter etableringen af koncernforbindelse. Der
beregnes ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af acontoskat som
nævnt i 3. pkt. | | 1. § 29 B, stk. 2, 3.-5. pkt., affattes
således: »Når et selskab, der ikke
indgår i en sambeskatning, eller alle selskaber i en
sambeskatning i løbet af et indkomstår etablerer ny
koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkomsten i selskabet
eller selskaberne inden etableringen af koncernforbindelse ikke
medregnes under sambeskatningen ved indkomstårets
udløb, kan acontoskat, som selskabet eller selskaberne har
angivet, i stedet henføres til indkomstperioder før
etableringen af koncernforbindelsen. Det er en betingelse, at de
selskaber, som har angivet og betalt acontoskatten, anmoder herom
senest den 1. februar i året efter indkomståret eller
senest 3 måneder efter etableringen af koncernforbindelsen.
Der beregnes ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af acontoskat som
nævnt i 3. pkt.« | … | | | Stk. 8.
Godtgørelsesprocenten, jf. stk. 5, fastsættes en gang
årligt og beregnes som den gennemsnitlige indskudsbevisrente
i Danmarks Nationalbank i perioden fra og med den 1. januar til og
med den 30. september i indkomståret tillagt et fast
tillæg på 0,75 procentpoint. Herefter fradrages denne
procentsats en andel svarende til den i § 17, stk. 1,
nævnte procent ganget med 480/360, afrundet til en decimal.
Godtgørelsesprocenten kan dog ikke overstige 5 pct. | | 2. § 29 B, stk. 8, 2. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes: »Denne procentsats fradrages en andel
svarende til den i § 17, stk. 1, nævnte procent.
Herefter ganges procenten med 480/360 og afrundes til en
decimal.« | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 3
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning fra og med indkomståret
2015. |
|