Skriftlig fremsættelse (23. februar
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.,
aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige
andre love samt ophævelse af lov om investeringsfonds
(Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskatning af
underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier
og nedsættelse af indkomstskattesatsen på
udgående udbytter samt indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i
investeringsinstitutter, justering af indgrebet i
virksomhedsordningen og andre justeringer af
erhvervsbeskatningen)
(Lovforslag nr. L 123)
Formålet med lovforslaget er at skabe
klarhed om retstilstanden på en række områder i
erhvervsbeskatningen. Regeringen ønsker at tilvejebringe
så entydige regler som muligt på de enkelte
retsområder, så virksomhederne med rimelig sikkerhed
ved, hvad der gælder.
Formålet med en del af lovforslaget
er at bringe erhvervsbeskatningen i overensstemmelse med EU-retten
på tre punkter, hvor den gældende lovgivning er i strid
med EU-traktatens bestemmelser om fri bevægelighed. For det
første foreslås der som opfølgning på en
dom fra EU-Domstolen en justering af reglerne om genbeskatning af
udenlandske underskud fra før 2005 i faste driftssteder. For
det andet foreslås en justering af definitionen af
datterselskabsaktier som følge af en anden dom fra
EU-Domstolen. For det tredje foreslås en nedsættelse
til 22 pct. af beskatningen af udenlandske selskaber, der modtager
udbytter fra danske selskaber.
Derudover har lovforslaget til formål
at imødegå muligheden for omgåelse af
udbyttebeskatning ved investering via investeringsinstitutter. Det
er i forbindelse med "SKAT ud af krisen - Et oplæg til
politisk samling" bl.a. tilkendegivet, at Skatteministeriet vil
analysere de gældende regler for beskatning, indeholdelse og
indberetning af udbytte med henblik på at sikre, at reglerne
er tilstrækkeligt robuste. Det er konstateret, at der er to
muligheder for, at der efter de gældende regler for
investeringsinstitutter kan ske omgåelse af
udbyttebeskatningen, ved at skattepligtige udbytter konverteres til
skattefrie avancer.
Endvidere har lovforslaget til formål
at foretage en justering af indgrebet i virksomhedsordningen, der
blev gennemført i 2014. Bl.a. foreslås der en
justering af reglen om beskatning ved sikkerhedsstillelse, der skal
sikre, at der ikke kan ske en utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen. Hensigten med justeringen af indgrebet i
virksomhedsordningen er bl.a. at sikre, at der er klarhed over de
skattemæssige konsekvenser ved at stille virksomhedens
aktiver til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen.
Endelig foreslås en række
mindre justeringer af erhvervsbeskatningen.
Det skønnes, at lovforslaget samlet
set vil medføre et varigt mindreprovenu på ca. 50 mio.
kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
De dele af lovforslaget, der
vedrører imødegåelse af muligheden for
omgåelse af udbyttebeskatning ved investering via
investeringsinstitutter samt en mindre ændring af
indberetningsreglerne for administratorer af værdipapirfonde,
har ikke været på høring forud for
fremsættelsen. Endvidere er justeringen af indgrebet i
virksomhedsordningen væsentligt ændret i forhold til
det udkast af lovforslaget, der blev sendt i høring i
efteråret 2015. Disse dele af lovforslaget sendes derfor i
høring i forbindelse med fremsættelsen med
høringsfrist den 30. marts 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.