Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. maj 2016
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar
2016 og var til 1. behandling den 28. april 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 5. oktober 2015 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 59 (folketingsåret
2014-15, 2. samling). Den 23. februar 2016 sendte skatteministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Høringen gav anledning til justeringer af udkastet til
lovforslag. De nye dele og de justerede dele af lovforslaget blev
sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 21.
april 2016 og den 17. maj 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og notater herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og en medarbejder fra
Skatteministeriet har den 12. maj 2016 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Aktionærforening,
Ernst & Young,
Forsikring & Pension,
Hansen TaxLegal Advokatfirma,
I & T Fondsmæglerselskabet
Investering & Tryghed,
Investeringsfondsbranchen,
PFA Pension,
Rønne & Lundgren
Advokatpartnerselskab og
SKAGEN Fondene.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Ernst & Young,
Investeringsfondsbranchen,
PFA Pension og
I & T Fondsmæglerselskabet
Investering & Tryghed.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 38
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, ALT og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, SF og RV) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder som
tilkendegivet i beslutningsforslag nr. B 115 (folketingsåret
2013-14) fortsat, at det er vigtigt, at Danmark har
konkurrencedygtige skatteregler, da det er en væsentlig
faktor, hvis sektoren skal kunne tiltrække udenlandsk kapital
til forvaltning i Danmark. DF, V og KF lægger samtidig stor
vægt på, at reglerne er robuste, idet det dog
anerkendes, at dette lovforslag i visse situationer
vanskeliggør forholdene for investeringsinstitutter.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
udtaler, at S kan støtte de af skatteministeren stillede
ændringsforslag, som sikrer, at der ikke sker
dobbeltbeskatning, og som samtidig sikrer en smidig og
administrerbar løsning. Ligeledes vil S stemme for selve
lovforslaget ud fra et ønske om løbende at sikre, at
der sker korrekt beskatning, og at utilsigtet brug af
skattereglerne hindres. Skatteministeriet har identificeret
skattehuller i relation til udbytteskat, og det forhold bidrager S
naturligvis politisk til at rette op på. S vil dog samtidig
påtale, at regeringen ikke sørger for længere
tid til reel behandling af et så komplekst lovforslag som
dette. Det øger risikoen for lovsjusk og for, at der
sidenhen må laves nye lovændringer. S har i
diskussionen af forslaget i udvalget og over for ministeren lagt
vægt på, at der blev ændret på lovforslaget
for at undgå de væsentlige omkostninger, der ellers
ville blive pålagt danske livsforsikringsselskaber.
Investeringsfondsbranchen har rejst en række indvendinger mod
lovforslaget, som det ikke har været muligt for
skatteministeren at imødekomme. S støtter, at det,
der af Skatteministeriet betegnes som skattehuller, lukkes, men er
dog ikke sikker på, at der ikke kunne findes en bedre
løsning på samme problem. Tidspresset i
lovgivningsprocessen har imidlertid ikke været befordrende
for at nå frem til en bedre løsning. S opfordrer
regeringen til at genoptage dialogen med investeringsfondsbranchen
om dennes vilkår oven på lovens vedtagelse.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at partierne er for de dele af
lovforslaget, der handler om at begrænse mulighederne for
omgåelse af udbyttebeskatning ved tilbagesalg til et
udstedende investeringsinstitut eller ved ombytning til
investeringsbeviser uden ret til udbytte. EL og SF er dog imod de
skattelempelser, der indføres med henvisning til
EU-lovgivning. Derfor vil EL og SF stemme hverken for eller imod
dette lovforslag.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at RV ikke ønsker at støtte
lovforslaget, fordi lovgivningsprocessen har været under al
kritik, hvilket de mange ændringsforslag i sig selv
illustrerer. Trods gentagne forsikringer fra skatteministeren synes
den konstruktive dialog med branchen stadig at være
fraværende. RV er derfor ikke blevet overbevist om, at der
ikke kunne findes en bedre løsning med hensyn til at
opnå det samme resultat, uden at investeringsselskaber bliver
ramt og branchen risikerer at blive presset ud af Danmark. Omvendt
kan RV ikke stemme imod selve lovforslaget, da Skatteministeriet
insisterer på, at den nuværende lovgivning indeholder
seriøse muligheder for skattesvig, og at dette lovforslag er
den eneste mulighed for at lukke disse huller i lovgivningen. RV
opfordrer på den baggrund regeringen til så hurtigt som
muligt at råde bod på det forsømte og indlede en
hurtig og direkte dialog med investeringsfondsbranchen med henblik
på at rette op på de uhensigtsmæssigheder, som
lovforslaget indeholder.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 2, stk. 3, nr. 3, affattes
således:
»3) Ved
afståelse af aktier m.v., der omfattes af § 19, eller
ved afståelse af investeringsbeviser, jf. dog ligningslovens
§ 16 B, stk. 2, nr. 4.««
[Fritagelse for avancebeskatning i
de situationer, hvor afståelsessummer beskattes som
udbytte]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»02. I §
23, stk. 2, indsættes som 5.
pkt.:
»Afståelsessummer, der er
skattepligtige efter ligningslovens §§ 16 A eller 16 B,
indgår ikke i opgørelsen.«
03. I
§ 23, stk. 7, indsættes
efter 4. pkt.:
»Afståelsessummer, der er
skattepligtige efter ligningslovens §§ 16 A eller 16 B,
indgår ikke i opgørelsen.««
[Justering af opgørelsen ved
lagerbeskatning, således at afståelsessummer, der
beskattes som udbytte, ikke samtidig indgår i
lagerbeskatningen]
Ny paragraf
3)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 117 af 29. januar 2016, som ændret ved § 3 i lov nr.
1884 af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 65, stk. 7, 1. pkt., og stk. 9, 1. pkt., indsættes efter
»eller godskrivning af udbytte«: »og udbetaling
eller godskrivning af afståelsessummer omfattet af
ligningslovens § 16 B, stk. 1,«.
2. I
§ 65 A, stk. 1, ændres
»på 27 pct.« til: »med den sats, der
fremgår af § 2, stk. 6, eller af selskabsskattelovens
§ 2, stk. 3,«.«
[Hjemmel til, at
investeringsinstitutter skal indeholde kildeskat i
afståelsessummer ved tilbagesalg, og konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, om
nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående
udbytter]
Til § 12
4) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 2 b indsættes i § 4 b, stk. 3, som 3. pkt.:
»Stk. 1 finder ikke anvendelse for
gæld med pant i fast ejendom omfattet af § 1, stk. 3, 2.
og 3. pkt., hvis gælden kan henføres til
omlægning af gæld, der er undtaget efter 1. pkt., og
kursværdien af gælden ikke overstiger kursværdien
af den gæld, der er omlagt.«
[Mulighed for at omlægge
stuehusgæld med pant i en blandet benyttet ejendom]
Til § 16
5) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
§ 3, nr. 02 og 03, og § 9, nr. 3 og 4, har virkning for
salg til det udstedende selskab, der sker den 23. februar 2016
eller senere.«
[Det præciseres, at der ikke
både kan ske udbytte- og avancebeskatning med virkning fra
fremsættelsen af lovforslaget]
6) I
stk. 6 indsættes efter
»2014«: »og finder anvendelse for alle
sikkerhedsstillelser«.
[Det præciseres, at
overgangsreglen omfatter alle sikkerhedsstillelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lovforslagets § 9, nr. 3,
foreslås det, at afståelse af aktier m.v. eller
investeringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut skal
behandles som en udbytteudlodning, medmindre
investeringsinstituttet udbyder deres andele til offentligheden og
er undergivet et krav om risikospredning og
tilbagekøbspligt. Det foreslås i tilknytning hertil at
justere bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 2, stk.
3, nr. 3, for herved at præcisere, at investor ikke
både bliver udbyttebeskattet efter ligningslovens § 16
B, stk. 1, og samtidig avancebeskattet efter
aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 3, nr. 3.
Det foreslås at justere
aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 3, nr. 3, således
at det også fremgår klart af denne lov, at
afståelsessummer undtages fra beskatning, i tilfælde af
at afståelsessummen ved et tilbagesalg til det udstedende
selskab m.v. skal behandles som en udbytteudlodning efter
ligningslovens § 16 B, stk. 1.
Til nr. 2
Ved lovforslagets § 9, nr. 3,
foreslås det, at afståelse af aktier m.v. eller
investeringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut skal
behandles som en udbytteudlodning, medmindre
investeringsinstituttet udbyder deres andele til offentligheden og
er undergivet et krav om risikospredning og
tilbagekøbspligt.
Danske investorer, der fremover vil blive
udbyttebeskattet ved tilbagesalg af investeringsbeviser til det
udstedende selskab, vil i visse situationer være undergivet
en lagerbeskatning af deres beviser. En lagerbeskatning
indebærer, at der løbende skal opgøres et
skattepligtigt afkast af investeringsbeviset baseret på
udviklingen i kursen på beviset. Danske personlige
investorer, der investerer i aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19 i et investeringsselskab,
vil være undergivet en lagerbeskatning. Selskaber, herunder
livsforsikringsselskaber, der investerer i aktier m.v. i
investeringsselskaber og investeringsbeviser i minimumsbeskattede
investeringsinstitutter, jf. ligningslovens § 16 C, vil
ligeledes være undergivet en lagerbeskatning. Pensionskasser
vil også være undergivet en lagerbeskatning efter
reglerne i pensionsafkastbeskatningsloven, men da pensionskasser
ikke er selskabsskattepligtige, vil de ikke blive omfattet af
udbyttebeskatningen ved tilbagesalg til et udstedende
investeringsinstitut.
Indkomstårets gevinst og tab efter
lagerprincippet opgøres som forskellen mellem aktiernes
værdi ved indkomstårets slutning og aktiernes
værdi ved indkomstårets begyndelse. For aktier, som er
erhvervet i indkomstårets løb, anvendes
anskaffelsessummen i stedet for aktiernes værdi ved
indkomstårets begyndelse. For aktier, som er afstået i
indkomstårets løb, anvendes afståelsessummen i
stedet for aktiernes værdi ved indkomstårets
slutning.
Det er i dag ikke fastlagt i
skattelovgivningen eller i offentliggjort praksis, hvorledes
opgørelsen efter lagerprincippet foretages i de
tilfælde, hvor en afståelsessum beskattes som et
udbytte efter danske regler. I det omfang en afståelsessum er
skattepligtig som udbytte, kan der opstå en
dobbeltbeskatning, hvis afståelsessummen også medregnes
i opgørelsen efter lagerprincippet.
Dette kan illustreres med følgende
eksempel:
Tabel
1. Eksempel - Afståelsessum,
der er skattepligtig som udbytte, medregnes også i
opgørelsen efter lagerprincippet. |
|
|
|
| Forudsætninger |
|
| Primoværdi | 100 aktier. Samlet værdi 100
kr. |
|
| Afståelse, der ikke omfattes af
aktieavancebeskatningsloven, men udbyttebeskattes | 50 aktier. Afståelsessum 60 kr. |
|
| Ultimoværdi | 50 aktier. Samlet værdi 60 kr. |
|
| Afståelse af aktier, der beskattes
som udbytte: |
| 60 kr. |
|
| Opgørelse efter
lagerprincippet: |
|
|
|
| Ultimobeholdning | 60 kr. |
|
| + | Afståelsessum for aktier
afstået i årets løb | 60 kr. |
|
| - | Primobeholdning | 100 kr. |
|
| - | Anskaffelsessum for aktier købt i
årets løb | 0 kr. |
|
| = | Årets gevinst/tab |
| 20 kr. |
|
| Samlet beløb til beskatning |
| 80 kr. |
|
|
|
|
|
|
|
Som det fremgår af eksemplet, vil der
ske en beskatning af 80 kr. Hvis der i stedet for tilbagesalget var
foretaget en udbytteudlodning fra investeringsinstituttet på
de 60 kr., ville de 60 kr. være blevet beskattet. Men
samtidig var værdien af investeringsbeviset faldet med det
samme beløb. I eksemplet indgår den fulde værdi
på 120 kr. derimod i beregningen, når
afståelsessummen for de tilbagesolgte investeringsbeviser
indgår i beregningen.
Det foreslås på den baggrund,
at der i aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 2 og 7, om
opgørelsen ved lagerbeskatning indføres bestemmelser,
der medfører, at den afståelsessum, der beskattes som
et udbytte efter danske regler, ikke medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter
lagerprincippet.
Dette bevirker, at afståelsessummer,
der kvalificeres som skattepligtige udbytter, behandles på
samme måde som almindelige deklarerede udbytter, når
lagerprincippet finder anvendelse.
Følgende eksempel illustrerer
opgørelsesmetoden. De samme forudsætninger anvendes
som i tabel 1:
Tabel
2. Eksempel - Afståelsessum,
der er skattepligtig som udbytte, medregnes ikke i
opgørelsen efter lagerprincippet. |
| Afståelse af aktier, der beskattes
som udbytte: |
| 60 kr. |
|
| Opgørelse efter
lagerprincippet: |
|
|
|
| Ultimobeholdning | 60 kr. |
|
| + | Afståelsessum for aktier
afstået i årets løb | 0 kr. |
|
| - | Primobeholdning | 100 kr. |
|
| - | Anskaffelsessum for aktier købt i
årets løb | 0 kr. |
|
| = | Årets gevinst/tab |
| -40 kr. |
|
| Samlet beløb til beskatning |
| 20 kr. |
|
|
|
|
|
|
|
Som det fremgår af eksemplet, vil
investor blive udbyttebeskattet af afståelsessummen på
60 kr. Ved lagerbeskatningen vil afståelsessummen for de
tilbagesolgte aktier ikke indgå i opgørelsen.
Tilbagesalget vil alt andet lige bevirke, at værdien af
investeringsbeviset falder svarende til de 60 kr. På den
baggrund vil investor i lagerbeskatningen realisere et tab på
40 kr., som er fradragsberettiget ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Når afståelsessummer beskattes
som udbytte og investor lagerbeskattes, vil der hermed ikke
være en samlet økonomisk forskel i beskatningen, i
forhold til at der sker almindelig afståelse af aktier m.v.
Investor beskattes således alene af værdiudviklingen
på værdipapiret i løbet af indkomståret,
som er det grundlæggende princip ved lagerbeskatning. Der kan
dog være en likviditetsmæssig forskel i beskatningen,
da kildebeskatningen af udbyttet sker på tidspunktet, hvor
afståelsen sker, mens opgørelsen af avancen sker
ultimo indkomståret efter lagerprincippet. Eventuel
overskydende skat vil herefter kunne udbetales i forbindelse med
skatteansættelsen.
Der vil efter omstændighederne
være mulighed for, at selskabet kan få det overskydende
beløb tilbagebetalt af SKAT før
skatteansættelsen, jf. selskabsskattelovens § 29 D. Hvis
der ønskes tilbagebetaling efter denne bestemmelse, skal
selskabet indsende en begrundelse for anmodning om udbetaling.
Anmodningen skal være vedlagt den fornødne
dokumentation, herunder dokumentation for eller
sandsynliggørelse af, at den indbetalte udbytteskat vil
overstige årets indkomstskat.
Fysiske personer vil have mulighed for at
ændre forskud?sopgørelsen, således at der tages
højde for, at den indeholdte kildeskat modsvares af et
tilsvarende tabsfradrag i lagerbeskatningen. Der er herudover i
særlige tilfælde mulighed for efter kildeskattelovens
§ 55 at rette henvendelse til SKAT med henblik på at
få tilbagebetalt for meget betalt foreløbig skat, hvis
denne væsentligt vil overstige slutskatten.
Med den foreslåede justering af
lagerbeskatningen kan der være forskel i den samlede
beskatning efter henholdsvis lagerbeskatning og
realisationsbeskatning i de situationer, hvor en
afståelsessum udbyttebeskattes. Hvis der f.eks. sker et
delvist tilbagesalg til det udstedende selskab og dette har
udløst beskatning efter ligningslovens § 16 B, stk. 1,
vil der efter fast administrativ praksis ske en
videreførelse af anskaffelsessummen fra de afståede
aktier i de resterende aktier, der ikke er afstået. Da den
samlede aktieværdi er blevet reduceret med
afståelsessummen, vil en realisationsbeskatning
medføre, at en gevinst bliver mindre, eller at et tab bliver
større ved senere almindelig afståelse af de
resterende aktier. Hvis der derimod sker afståelse af
samtlige aktier ved tilbagesalg til det udstedende selskab, er der
ikke nogen restbeholdning at videreføre de afståede
aktiers anskaffelsessum i. Derved vil der ske udbyttebeskatning af
hele afståelsessummen. Dette er dog en konsekvens af, at der
ved realisati?onsbeskatning i denne situation ikke er mulighed for
efterfølgende at udnytte anskaffelsessummen.
Til nr. 3
Ved lovforslagets § 9, nr. 3,
foreslås det, at afståelse af aktier m.v. eller
investeringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut skal
behandles som en udbytteudlodning, medmindre
investeringsinstituttets andele udbydes til offentligheden og
investeringsinstituttet efter national lovgivning, EU-retlig
regulering eller international aftale er undergivet et krav om
risikospredning og pligt til på en deltagers forlangende at
tilbagekøbe eller indløse udstedte andele.
Det foreslås i tilknytning hertil, at
der i kildeskattelovens § 65 skabes hjemmel til at
pålægge investeringsinstituttet et krav om indeholdelse
af kildeskat i de afståelsessummer, der efter lovforslagets
§ 9, nr. 3, skal beskattes som udbytte. Det foreslås
således, at investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
omfattet af ligningslovens § 16 C og investeringsselskaber,
jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, skal foretage
indeholdelse af udbytteskat i afståelsessummer omfattet af
ligningslovens § 16 B, stk. 1. Uden krav om indeholdelse af
kildeskat i forhold til de afståelsessummer, der skal
beskattes som udbytte, kan beskatningen af udenlandske investorer
ikke sikres fuldt ud, da beskatningen vil være afhængig
af, at den udenlandske investor selv selvangiver og betaler
skatten.
Kravet om, at investeringsinstitutter skal
indeholde kildeskat i afståelsessummer ved tilbagesalg til
det udstedende investeringsinstitut, svarer til det tilsvarende
krav, som er pålagt f.eks. almindelige aktieselskaber ved
tilbagesalg til det udstedende selskab, jf. kildeskattelovens
§ 65, stk. 1.
Det foreslås, at den foreslåede
ændring af kildeskattelovens § 65 har virkning fra den
1. juli 2016 svarende til lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt, jf. lovforslagets § 16, stk.
1.
Det fremgår af kildeskattelovens
§ 65 A, stk. 1, at begrænset skattepligtige personer og
selskaber betaler en endelig skat på 27 pct. i de
tilfælde, hvor der ikke er sket indeholdelse efter
kildeskattelovens § 65. Den endelige skat kan dog blive
nedsat, såfremt Danmark i en dobbeltbeskatningsoverenskomst
med en fremmed stat, Færøerne eller Grønland
har aftalt en lavere kildebeskatning af udbytter.
I lovforslagets § 1, nr. 6, er det
foreslået, at indkomstskattesatsen for begrænset
skattepligtige selskaber i selska?bsskattelovens § 2, stk. 3,
nedsættes til 22 pct. Det foreslås derfor, at
kildeskattelovens § 65 A, stk. 1, konsekvensrettes, hvorved
beskatningssatserne i bestemmelsen svarer til de
udbytteindkomstskattesatser, der gælder for begrænset
skattepligtige selskaber, jf. selskabsskattelovens § 2, stk.
3, og begrænset skattepligtige fysiske personer, jf.
kildeskattelovens § 2, stk. 6.
Til nr. 4
Det foreslås, at der ikke skal ske
beskatning ved sikkerhedsstillelse, når der er tale om
gæld med pant i fast ejendom omfattet af
virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt., og
gælden kan henføres til omlægning af gæld,
der er undtaget efter de i lovforslaget foreslåede § 4
b, stk. 3, 1. og 2. pkt., og kursværdien af gælden ikke
overstiger kursværdien af den gæld, der er omlagt.
Der foreslås således en
tilføjelse til den regel, hvorefter den skattepligtige kan
stille aktiver i virksomhedsordningen til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virksomhedsordnin?gen, svarende til
værdien af den del af en blandet benyttet ejendom, der tjener
til bolig for den skattepligtige.
Den foreslåede tilføjelse
tager højde for de situationer, hvor skattepligtige, der
ønsker at omlægge gæld, der er undtaget efter
reglen i det foreslåede § 4 b, stk. 3, kan opleve, at en
del af den omlagte gæld ikke kan undtages efter denne regel,
fordi f.eks. ejendomsværdien af stuehuset er faldet siden den
oprindelige gældsoptagelse. Dette skyldes, at den omlagte
gæld skal vurderes på ny efter reglen i den
foreslåede § 4 b, stk. 3, fordi det efter
skattelovgivningens almindelige regler anses for at være
stiftet ny gæld, når gælden omlægges. Det
betyder endvidere, at der foreligger en ny sikkerhedsstillelse, som
omfattes af reglerne i det foreslåede kapitel 2 b om
beskatning ved sikkerhedsstillelse.
Der kan eksempelvis være tale om en
situation, hvor den skattepligtige har optaget et lån
på 2,5 mio. kr. på et tidspunkt, hvor stuehusets
offentlige ejendomsværdi var fastsat til 2,5 mio. kr.
Lånet på 2,5 mio. kr. ønskes nu omlagt, men
stuehusets offentlige ejendomsværdi er på tidspunktet
for omlægningen fastsat til 2 mio. kr., mens den kontante
anskaffelsessum for stuehuset var 1,5 mio. kr. Reglen i den
foreslåede § 4 b, stk. 3, indebærer i sin
nuværende form, at det ved en omlægning af lånet
på 2,5 mio. kr. vil være muligt at stille sikkerhed for
gæld for det højeste beløb af enten
anskaffelsessummen med tillæg af forbedringer eller
ejendomsværdien med tillæg af forbedringer. I det
konkrete tilfælde vil der kunne stilles sikkerhed for 2 mio.
kr. (stuehusets offentlige ejendomsværdi). Det vil sige, at
såfremt der stilles sikkerhed for hele lånet på
2,5 mio. kr., vil 0,5 mio. kr. ikke være undtaget efter denne
regel.
Med den foreslåede nye regel i det
foreslåede § 4 b, stk. 3, vil det være muligt for
den skattepligtige at stille sikkerhed for lånet på 2,5
mio. kr., selv om ejendomsværdien for stuehuset måtte
være faldet forud for tidspunktet for omlægningen af
lånet. Det vil sige, at der er mulighed for at optaget et nyt
lån, som kan dække indfrielsen af det eksisterende
lån.
Det bemærkes dog, at der med den
foreslåede tilføjelse til reglen i det i lovforslaget
foreslåede § 4 b, stk. 3, kun tillades en
omlægning af gæld, der allerede er undtaget efter denne
regel. Det indebærer, at gældens kursværdi efter
omlægningen ikke må overstige kursværdien af den
gæld, der er omlagt og oprindelig undtaget. Der er
således ikke mulighed for at optage mere gæld til
finansiering af f.eks. omkostningerne til omlægningen eller
vedligeholdelse af stuehuset.
Optages der således yderligere
gæld i forbindelse med omlægningen af gæld, der
er undtaget efter reglen i de foreslåede § 4 b, stk. 3,
1. og 2. pkt., finder den foreslåede undtagelse ikke
anvendelse.
Provenumæssige
konsekvenser
Den med ændringsforslaget
foreslåede tilføjelse til reglen i det i lovforslaget
foreslåede § 4 b, stk. 3, indebærer, at der gives
afkald på et marginalt ikketilsigtet merprovenu.
Til nr. 5
Ændringsforslag nr. 2 foreslås
tillagt samme virkningstidspunkt som lovforslagets § 9, nr. 3
og 4. Den foreslåede regel om, at der ikke både er
udbytteskat og avanceskat af den samme afståelse,
foreslås således at have virkning fra og med
lovforslagets fremsættelse den 23. februar 2016.
Til nr. 6
Det foreslås, at den i lovforslaget
foreslåede bestemmelse, hvorefter det er muligt at give de
nye regler om overførsel ved sikkerhedsstillelse (det
foreslåede kapitel 2 b) virkning fra og med den 11. juni
2014, præciseres, således at det fremgår direkte
af lovteksten, at valget omfatter alle sikkerhedsstillelser, der er
foretaget i den omhandlede periode.
Med den foreslåede justering
fremgår det således klart af lovteksten, at de
gældende regler i virksomhedsskattelovens § 10, stk.
6-8, og de nye regler om overførsel ved sikkerhedsstillelse
ikke gælder parallelt, hvis den skattepligtige vælger,
at sidstnævnte skal gælde fra og med den 11. juni 2014.
Det vil sige, at såfremt den skattepligtige vælger, at
de nye regler om overførsel ved sikkerhedsstillelse skal
gælde fra og med den 11. juni 2014, omfatter dette valg alle
sikkerhedsstillelser, der er foretaget i perioden. Der er
således ikke mulighed for at lade nogle sikkerhedsstillelser
være omfattet af det ene regelsæt, mens andre skal
være omfattet af det andet regelsæt.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Erling Bonnesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin
(S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 123
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren | 2 | Henvendelse af 17/3-16 fra SKAGEN
Fondene | 3 | Bilaget tilbagetaget | 4 | Henvendelse af 23/3-16 fra Ernst &
Young | 5 | Bilag tilbagetaget | 6 | Henvendelse af 18/4-16 fra Hansen TaxLegal
Advokatfirma | 7 | Henvendelse af 20/4-16 fra Rønne
& Lundgren Advokatpartnerselskab | 8 | Supplerende høringssvar og
høringsskema, fra skatteministeren | 9 | Henvendelse af 27/4-16 fra
Investeringsfondsbranchen | 10 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 11 | Henvendelse af 11/5-16 fra
Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til
brug ved foretræde den 12/5-16 | 12 | Henvendelse af 12/5-16 fra Dansk
Aktionærforening | 13 | Henvendelse af 10/5-16 fra
Investeringsfondsbranchen | 14 | Henvendelse af 13/5-16 fra Ernst &
Young | 15 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 16 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 17 | Henvendelse af 13/5-16 fra PFA
Pension | 18 | Henvendelse af 18/5-16 fra
Investeringsfondsbranchen | 19 | 1. udkast til betænkning | 20 | Henvendelse af 18/5-16 fra Forsikring
& Pension | 21 | Præsentationsmateriale udleveret
under foretræde for Skatteudvalget den 19. maj 2016 fra PFA
Pension | 22 | Henvendelse af 24/5-16 fra I & T
Fondsmæglerselskabet Investering & Tryghed | 23 | 2. udkast til betænkning | 24 | Henvendelse af 26/5-16 fra Nordea
Invest |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 123
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/3-16 fra SKAGEN Fondene, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/3-16 fra Ernst & Young, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om at redegøre for baggrunden
for nedsættelsen til 22 pct. af beskatningen af udenlandske
selskaber, der modtager udbytter fra danske selskaber, og hvilke
provenumæssige konsekvenser denne nedsættelse vil have,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/4-16 fra Hansen TaxLegal Advokatfirma, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/4-16 fra Rønne & Lundg?ren Advokatpartnerselskab, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan mindreprovenuet på
85 mio. kr. i 2016 finansieres, og hvordan lovforslaget
fremadrettet finansieres, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorfor regler om fri
bevægelighed for kapital skal udvides, når vi ved,
hvordan sådanne regler er brugt til at undgå at betale
skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvad begrundelsen har været
for, at Danmark hidtil har haft strammere regler for
skattefritagelse for danske investeringer i udenlandske selskaber
m.m. end dem, der nu foreslås, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren kan afvise, at
lovforslaget vil mindske mulighederne for kontrol med beskatning af
selskaber, der ligger i kendte skattelylande i EU, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at bekræfte, at lovforslaget
medfører mulighed for skatteun?ddragelse i forhold til
lande, hvor kontrollen med selskaber ikke er tilstrækkelige
sammenlignet med de regler, der er gældende for selskaber i
Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om at redegøre for, om
skattefriheden for danske investeringer i udenlandske selskaber
gælder, hvis der er skattepligt i hjemlandet, uanset
skatteprocenten i det pågældende land, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, i hvilke lande man med denne
lovændring kan slippe for skattekontrol sammenlignet med den
nuværende lovgivning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke krav der er til de aftaler
om udveksling af skatteoplysninger, der med lovforslaget kan
begrunde skattefrihed, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om at redegøre for, om aftalen
om udveksling af skatteoplysnin?ger mellem Danmark og Panama er
tilstrækkelig i forhold til lovforslagets tildeling af
skattefrihed, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om at redegøre for begrundelsen
for, at der blev indført en overgangsregel om fuld
genbeskatning i § 15, stk. 9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvorfor Danmark har fastholdt en
skatteprocent på 27 pct. i selskabsskattelovens § 2, og
hvorfor denne skal ændres til 22 pct., når den i
forvejen kan undgås ved at kanalisere indkomsten gennem et
selskab i EU/EØS, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvorfor der fortsat skal
være mulighed for, at afståelse af aktier eller
investeringsbeviser m.m. kan gennemføres for at omgå
dansk udbyttebeskatning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, i hvilket omfang dette lovforslag
er omfattet af EU-lovgivning, som Danmark ikke kan ændre
eller fravælge, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvilke muligheder for udnyttelse
af skattely der fortsat vil eksistere efter denne lovændring,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvor meget skattefordelen ved at
ændre reglerne om genbeskatning af udenlandske underskud
kunne gøres op til samlet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvad de skattemæssige
konsekvenser af forslaget er vedrørende afskaffelse af
genbeskatning af den resterende genbeskatningssaldo, når
selskabets ledelse flyttes til udlandet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, når genbeskatning kan
undgås efter lovforslaget, om det så gælder alle
faste driftssteder til koncernforbundne selskaber, uanset hvilket
land de befinder sig i, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af ændringsforslag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om kommentar til præsentation
til brug ved foretræde den 12/5-16 fra
Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 26 | Spm. om at oversende præsentationen
fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om at redegøre for forskellene
mellem gældende ret og de foreslåede ændringer
for så vidt angår justeringen af indgrebet mod
utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
12/5-16 fra Dansk Aktionærforening, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/5-16 fra Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om de skattemæssige konsekvenser
for den enkelte virksomhedsejer af de foreslåede
ændringer af reglerne om hæverækkefølgen
frem for efter de nugældende regler, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/5-16 fra Ernst & Young, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/5-16 fra PFA Pension, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm., om ministeren har kendskab til
konkrete eksempler på, at dansk udbyttebeskatning bliver
omgået, ved at investor ombytter til investeringsbeviser uden
udbytte, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/5-16 fra Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 18/5-16 fra Forsikring & Pension, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om ministerens kommentar til
præsentationsmaterialet af 19/5-16 fra Forsikring &
Pension, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om ministeren vil stille et
ændringsforslag om dispensation for indeholdelse af
udbytteskat, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/5-16 fra I & T Fondsmæglerselskabet Investering &
Tryghed, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|