Skriftlig fremsættelse (12. februar
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en
børne- og ungeydelse og
opkrævningsloven
(Restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse i perioden til og med
2019, gennemførelse af modregning og indkomstaftrapning af
børne- og ungeydelsen uden partshøring m.v.)
(Lovforslag nr. L 122)
Lovforslaget
er det andet af en række lovgivningstiltag på
inddrivelsesområdet, der er igangsat i Skatteministeriet, som
følge af at SKAT den 8. september 2015 besluttede at stoppe
al automatisk inddrivelse via Ét Fælles
Inddrivelsessystem, EFI.
Forslaget skal
bidrage til at sikre, at der igen kan ske effektiv inddrivelse af
gæld til det offentlige, herunder at der kan etableres et nyt
it-system til understøttelse af inddrivelsen, samt sikre en
hensigtsmæssig behandling af klager på
inddrivelsesområdet.
Det er
centralt for regeringen, at vi får skabt en effektiv
inddrivelse. Det er hverken ret eller rimeligt, at andre borgere
skal betale for dem, der slipper for at betale, fordi deres
gæld ikke inddrives. Derfor er det også
afgørende, at vi får etableret en ny
it-understøttelse af SKATs inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Det er
målsætningen, at et nyt it-system til at
understøtte inddrivelsen kan være færdigt i
2019. I perioden frem mod det nye system skal der etableres en
midlertidig it-understøttelse.
Interimssystemet vil i starten alene kunne sikre en begrænset
it-understøttelse af inddrivelsen, men forventes gradvist at
kunne udbygges til evt. at udgøre en permanent
it-løsning. Det foreslås derfor, at der for perioden
med begrænset it-understøttelse kan fastsættes
regler om fravigelse af den generelle
dækningsrækkefølge og regler om inddrivelse af
udvalgte fordringer.
Desuden
foreslås klagestrukturen på inddrivelsesområdet
ændret, så klager skal sendes direkte til SKAT.
Ændrer SKAT ikke afgørelsen, videresendes klagen til
Skatteankestyrelsen. Med denne ændring vil behandlingen af de
klager, der indgives over SKATs afgørelser om inddrivelse,
og de sager, hvor SKAT kan være forpligtet til at foretage
genoptagelse, hvis der er konstateret en ulovlig inddrivelse, i
højere grad kunne samles ét sted.
Lovforslaget
vil senere blive fulgt op af yderligere tiltag vedrørende
inddrivelsen, bl.a. vedrørende adgangen til afskrivning og
forenkling af reglerne på inddrivelsesområdet, som er
en forudsætning for at få skabt en effektiv
it-understøttelse af området.
Herudover
indeholder lovforslaget en række justeringer og
præciseringer, der skal sikre et klart og entydigt
hjemmelsgrundlag.
For det
første præciseres det, at modregning, der
gennemføres af SKAT, og indkomstaftrapning af børne-
og ungeydelsen kan ske uden partshøring, og at SKAT ved
skærpet konkurskarantæne kan nægte/inddrage
registreringen for moms m.v.
Desuden
foreslås det, at SKAT kan indhente og anvende oplysninger om,
hvilke personer der er berettigede til børne- og ungeydelse,
og om nettoindkomst og betalingsevne til statistiske og
regnskabsmæssige formål.
Lovforslaget
blev sendt i høring den 19. januar 2016 med frist til den
16. februar 2016, dvs. hen over fremsættelsen, for at sikre
en fire ugers høringsfrist og samtidig sikre, at loven kan
træde i kraft den 1. april 2016, hvor det forventes, at SKAT
igen systemmæssigt kan gennemføre modregning i
forbindelse med den årlige udbetaling af overskydende
skat.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.