Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 3. marts 2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. februar
2016 og var til 1. behandling den 23. februar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 19. januar 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 90. Den 19. februar 2016 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at det er fornuftigt gradvis at opbygge et nyt
system, men bemærker samtidig, at det bør overvejes,
om ikke det er bedre at stile efter en digitalisering på
80-90 pct. og dertil have nogle kvalificerede medarbejdere til at
klare resten frem for at stile efter en løsning med
fuldstændig digitalisering. Det er desuden vigtigt, at
systemet bliver opbygget med fokus på brugernes, dvs.
medarbejderne i SKAT, behov og ejerskab, samtidig med at
retssikkerheden for borgere og virksomheder sikres.
Dette lovforslag er blevet
nødvendigt, fordi man har udsultet SKATs ressourcer i 15
år. SKAT er så vigtig en institution i vores samfund,
at vi bliver nødt til at afsætte de nødvendige
ressourcer nu og herefter give SKAT arbejdsro. De forventede
besparelser med bl.a. EFI har reelt kostet et mangedobbelt
milliardbeløb.
Persondatalovens overholdelse, overholdelse
af datadirektivet og en klar tilkendegivelse af, at de indsamlede
data kun må bruges i denne præcise kontekst, er
endvidere afgørende for Alternativets ja.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at partierne meget gerne vil
være med til at hjælpe SKAT ud af krisen og sikre, at
SKAT kan fungere i interimperioden. EL og SF mener dog ikke, at
lovforslaget kan diskuteres uafhængigt af en diskussion af,
om SKAT har de nødvendige personaleressourcer. SKAT er
blevet sparet i stykker, og det politiske flertal, der står
bag »SKAT ud af krisen«, er ikke i nærheden af at
forholde sig til manglen på medarbejdere i SKAT.
Tilførslen af personaleressourcer er helt
utilstrækkelig, da nettotilgangen kun er 85 nye
årsværk. De resterende 315 årsværk er
nogle, der ellers ville have været fyret på grund af
besparelser. Hertil kommer, at SKATs budget i 2016 er lavere end i
2015.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen
stillede Enhedslisten et spørgsmål til
skatteministeren om, hvorvidt alle elementer i lovforslaget var
nødvendige, hvis man tilførte personaleressourcer til
SKAT. I svaret på spørgsmål 5 medgiver
skatteministeren, at bl.a. fravigelse af
dækningsrækkefølgen og inddrivelse af udvalgte
fordringer i interimsperioden principielt ville kunne
undværes, hvis der blev tilført »omfattende
ressourcer«. Regeringen fastholder, at det primært er
ved hjælp af interimsystemet, at fordringer skal
forfølges, frem for at bruge flere manuelle ressourcer, da
tilførslen af omfattende ressourcer til manuel behandling af
fordringer »ikke er regeringens ambition«. Det er
derimod EL's og SF's ambition at tilføre omfattende
ressourcer til SKAT. Derfor ønsker EL og SF heller ikke at
støtte et lovforslag, der svækker muligheden for
partshøringer og betyder, at nogle typer af fordringer ikke
behandles i en periode. Efter EL's og SF's mening er der tale om
endnu flere lappeløsninger, der på ingen måde
adresserer det grundlæggende problem: de manglende
ressourcer, herunder ikke mindst til flere ansatte, i SKAT. EL og
SF ønsker således ikke at støtte et lovforslag,
som endnu en gang omgår problemet med de massive
nedskæringer, som et flertal af Folketingets partier
ulykkeligvis har påført SKAT til stor skade for
samfundsøkonomien.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Anne Sina (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin (S)
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas
Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 122
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 122
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at sikre, at en aflastning af SKAT
vil kunne blive drøftet politisk og eventuelt fremgå
af lovgivningen snarest, hvis aflastningen bestod i at tillade
kommunale forsyninger at inddrive gæld uden SKATs
indblanding, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvornår det såkaldte
interrimsystem vil blive taget i brug, og om ministeren har
opstillet succeskriterier for systemets inddrivelseseffekt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at redegøre for effekten af
den manuelle inddrivelse hidtil og forventningen til effekten frem
til ibrugtagningen af det såkaldte interrimsystem, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at uddybe, hvorfor der er behov for
en præcisering af, at nedsættelse af børne- og
ungeydelsen efter reglerne om indkomstaftrapning kan ske uden
forudgående partshøring, når det er en praksis,
der allerede benyttes, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at oplyse, om dele om lovforslaget
kan undværes, såfremt der ansættes flere
ressourcer i SKAT, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at be- eller afkræfte, at
regeringen vil købe kommunernes fordringer, jf. artiklen
»Regeringen vil købe kommuners tilgodehavender«
bragt i Politiken den 9. februar 2016, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at uddybe den juridiske uenighed
mellem Skatteministeriet og Datatilsynet, som fremgår af
høringsskemaet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil
tage for at hjælpe kommunerne med at foretage
restanceforebyggende tiltag, inden restancerne sendes til
inddrivelse i SKAT, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
klager over SKATs afgørelser om inddrivelse som
restancemyndighed fremover skal indsendes til SKAT, og at SKAT
automatisk videresender klagen til Skatteankestyrelsen,
såfremt SKAT ikke kan give fuldt medhold i klagen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|