Fremsat den 11. februar 2016 af
miljø- og fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Landskabelige hensyn og inddragelse af
offentligheden)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1317 af 19. november 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om
miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og
afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L
143, side 56, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk
lagring af kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og
forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
114,«: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien og om ændring af direktiv
2004/35/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 15, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
596/2009 af 18. juni 2009 om tilpasning til Rådets
afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er omfattet af
proceduren i traktatens artikel 251, for så vidt angår
forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009, nr. L 188,
side 14,«.
2.
Efter § 2 indsættes:
»§ 2 a. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om varetagelse
af landskabelige hensyn ved administration af loven og regler
udstedt i medfør af loven, i det omfang det er
nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtelser.«
3. I
§ 79 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse med
afgørelser om virksomheder, anlæg eller indretninger
m.v. i en anden stat, som kan få indvirkning på
miljøet i Danmark, for at opfylde Danmarks EU-retlige og
internationale forpligtelser.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
4. I
§ 79, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Varetagelse af landskabelige hensyn | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | Udvindingsaffaldsdirektivet | | | | 2.1.1.2. | Miljøbeskyttelsesloven og
planloven | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Inddragelse af offentligheden | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Udvindingsaffaldsdirektivet og
IE-direktivet | | | | 2.2.1.2. | Miljøbeskyttelsesloven | | | 2.2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven
om varetagelse af landskabelige hensyn ved administration af loven
og regler udstedt i medfør af loven, i det omfang det er
nødvendigt for at kunne gennemføre EU-retlige
forpligtelser i dansk ret. Det er endvidere formålet med
lovforslaget at give miljø- og fødevareministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om inddragelse af
offentligheden i de tilfælde, hvor virksomheder, anlæg
eller indretninger mv. i en anden stat kan få indvirkning
på miljøet i Danmark med henblik på at
gennemføre EU-retlige og internationale forpligtelser i
dansk ret.
Lovforslaget er aktuelt foranlediget af
Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr. 2011/2056 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien og om ændring af direktiv
2004/35/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 15, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
596/2009 af 18. juni 2009,EU-Tidende 2009, nr. L 188, side 14,
(herefter udvindingsaffaldsdirektivet) i dansk ret. Lovforslaget
skal herudover aktuelt muliggøre, at der kan
fastsættes de nødvendige regler til en korrekt
gennemførelse af visse offentlighedsregler i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24.
november 2010 om industrielle emissioner, EU-Tidende 2010, nr. L
334, side 17 (herefter IE-direktivet).
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Varetagelse af
landskabelige hensyn
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Udvindingsaffaldsdirektivet
Udvindingsaffaldsdirektivet opstiller
foranstaltninger, procedurer og retningslinjer, som skal forebygge
og i videst muligt omfang begrænse de skadevirkninger
på miljøet, der skyldes håndtering af affald fra
udvindingsindustrien. Direktivet regulerer ikke, under hvilke
betingelser der må ske udvinding af mineraler.
Direktivet indeholder ikke en definition af
begrebet miljø, men det fremgår af direktivets
formålsbestemmelse i artikel 1, at direktivet har til
formål at forebygge og i videst muligt omfang begrænse
skadevirkningerne på miljøet, navnlig vand, luft,
jord, fauna, flora og landskab.
Direktivets artikel 4 stiller bl.a. som et
alment krav, at udvindingsaffald skal håndteres, uden at der
påføres landskaber eller områder af særlig
interesse skade.
Direktivet stiller i artikel 11, stk. 2, litra
b, mere specifikt krav om, at det ved opførelse og drift af
et affaldsanlæg bl.a. skal sikres, at skader på
landskabet begrænses mest muligt. Af
udvindingsaffaldsdirektivets artikel 11, stk. 2, litra d,
følger endvidere, at det skal sikres ved opførelse af
et nyt anlæg eller ved ændring af et bestående,
at der er taget passende skridt til rehabilitering af
landområdet og lukning af affaldsanlægget. Det
følger endvidere af artikel 14, stk. 1, litra b, at der skal
stilles finansiel sikkerhed med det formål, at der på
ethvert tidspunkt bl.a. er midler til rådighed til
rehabilitering af det område, der påvirkes af
affaldsanlægget. Det fremgår af definitionen i artikel
3, nr. 20, at der ved rehabilitering skal forstås behandling
af det landområde, der påvirkes af et
affaldsanlæg, på en sådan måde at det
bringes tilbage til en tilfredsstillende tilstand med hensyn til
bl.a. landskab. Direktivet indeholder ingen definition af begrebet
landskab.
2.1.1.2. Miljøbeskyttelsesloven og
planloven
Miljøbeskyttelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1317 af 19. november 2015, skal efter
sin formålsbestemmelse i § 1, stk. 1, medvirke til at
værne natur og miljø, så samfundsudviklingen kan
ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskers
livsvilkår og for bevarelse af dyre- og plantelivet. Det
følger endvidere af lovens § 1, stk. 2, at der med
denne lov (bl.a.) tilsigtes særligt at forebygge og
bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund samt
vibrations- og støjulemper (jf. nr. 1), og at fremme
genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med
affaldshåndtering (jf. nr. 5). Det følger endvidere af
§ 2, stk. 1, nr. 1, at loven omfatter al virksomhed, som
gennem udsendelse af faste flydende eller luftformige stoffer,
gennem udsendelse af mikroorganismer, der kan være til skade
for miljø og sundhed, eller ved frembringelse af affald kan
medføre forurening af luft, vand, jord og undergrund.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke en definition af
lovens forureningsbegreb.
Det følger imidlertid af lovens
forarbejder helt fra den første miljøbeskyttelseslov
fra 1973, at æstetiske forhold kun kan beskyttes imod
forureningsmæssige påvirkninger, og at synsindtryk og
rent æstetiske hensyn ikke kan varetages ved lovens
administration, jf. Folketingstidende 1972-73, tillæg A,
spalte 3935. Heraf følger således også, at
landskabelige hensyn og værdier ikke kan varetages ved
administration af miljøbeskyttelsesloven.
Landskabelige hensyn i forbindelse med
forurenende aktiviteter kan varetages efter visse andre love
på natur og miljøområdet, herunder planlovens
regler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015,
om vurdering af visse anlægs indvirkning på
miljøet (VVM-reglerne), lokalplanlægning samt
landzonereglerne.
En række forurenende aktiviteter, som i
dag er omfattet af miljøbeskyttelsesloven, er
screeningspligtige efter den gældende
VVM-bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1832 af 16.
december 2015 om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet), der er udstedt i
medfør af planloven.
Det følger af
VVM-bekendtgørelsens § 3, stk. 1, at den kompetente
myndighed skal vurdere, om anlægget må antages at kunne
få en væsentlig virkning på miljøet
(VVM-pligt). Anlægget vurderes efter kriterier, som
fremgår af VVM-bekendtgørelsens bilag 3.
Anlæggets placering skal bl.a. vurderes ud fra det naturlige
miljøs bæreevne med særlig opmærksomhed
på bl.a. fredede områder og vigtige landskaber set ud
fra et historisk, kulturelt, arkæologisk, æstetisk
eller geologisk synspunkt, jf. bilag 3, pkt. 2, litra f og i. Hvis
screeningen viser, at anlægget ikke vil have væsentlige
virkninger på miljøet og dermed ikke er VVM-pligtigt,
følger således, at anlægget heller ikke vil
kunne have væsentlige skadevirkninger på
landskabet.
Såfremt anlægget er VVM-pligtigt,
følger det af VVM-bekendtgørelsens § 7, at
anlægget er underlagt kravet om en VVM-tilladelse. Det
følger endvidere af bekendtgørelsens 8, stk. 3, at
VVM-tilladelsen erstattes af en godkendelse efter § 33 i
miljøbeskyttelsesloven, hvis det konkrete anlæg kan
etableres inden for rammerne af en gældende lokalplan, som er
tilvejebragt før tidspunktet for tilladelsen til det
VVM-pligtige anlæg.
Opførelse af ny bebyggelse eller
ændring i anvendelse af bestående bebyggelse og
ubebyggede arealer i landzone kræver en tilladelse, jf.
planlovens § 35, stk. 1. Det følger af planlovens
formålsbestemmelse (§ 1, stk. 2, nr. 2), at loven
særligt tilsigter, at der skabes og bevares værdifulde
landskaber. Heraf følger, at den kompetente myndighed som
led i lovlig og saglig forvaltning skal sikre dette formål
som led i sin landzoneadministration. Kravet om en
landzonetilladelse er grundkernen i beskyttelsen af det åbne
land mod spredt og ikke planlagt bebyggelse. En landzonetilladelse
vil derfor i relevant omfang altid have et indhold, der sikrer, at
skader på landskabet begrænses mest muligt. Dette
gælder, uanset om et anlæg er VVM-pligtigt eller
ej.
Det følger imidlertid af planlovens
§ 15, stk. 4, at en lokalplan kan erstatte tilladelser efter
§ 35, stk. 1, som er nødvendige for lokalplanens
virkeliggørelse. I sådanne tilfælde antages det,
at en lokalplans bestemmelser skal opfylde de samme betingelser,
som gælder for, hvornår der kan meddeles en
landzonetilladelse, og at lokalplanen skal være ligeså
præcis som landzonetilladelsen - og dermed at lokalplanen i
samme grad som landzonetilladelsen skal varetage de landskabelige
hensyn.
For anlæg beliggende i byzone kan
planlovens regler om lokalplaner ikke i tilstrækkeligt omfang
forpligte myndighederne til at sikre, at et anlæg skal
opføres, forvaltes og vedligeholdes på en sådan
måde, at skader på landskabet begrænses mest
muligt.
Den gældende bekendtgørelse nr.
1150 af 28. november 2012 om håndtering af udvindingsaffald,
der er udstedt i medfør af miljøbeskyttelsesloven, og
som delvist gennemfører udvindingsaffaldsdirektivet i dansk
ret, indeholder bl.a. regler til gennemførelse af
udvindingsaffaldsdirektivets artikel 11, stk. 2, litra d, og
artikel 14, stk. 1, litra b, hvorefter en
affaldshåndteringsplan skal indeholde et forslag til plan for
procedure for nedlukning herunder retablering. Endvidere stilles
der krav om sikkerhedsstillelse for bl.a. udgifter til retablering
af landområdet. Landskabelige hensyn kan imidlertid i dag
ikke varetages med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven.
Planlovens regler kan i samme omfang som
beskrevet ovenfor vedr. kravet i artikel 11, stk. 2, litra b,
gennemføre direktivets krav i artikel 11, stk. 2, litra d,
hvorefter det skal sikres ved opførelse af et nyt
anlæg eller ved ændring af et bestående, at der
er taget passende skridt til retablering af landområdet og
lukning af affaldsanlægget.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag
hjemmel til at kræve sikkerhedsstillelse for de
forpligtelser, herunder nedlukning og efterbehandling, som
påhviler et affaldsanlæg. Men som ovenfor nævnt
kan miljøbeskyttelsesloven i dag ikke varetage landskabelige
hensyn ved administration af loven.
Hverken planloven eller anden
miljølovgivning indeholder i dag hjemmel til at kræve
sikkerhedsstillelse for udgifter til rehabilitering - af hensyn til
landskabet - af et landområde, der påvirkes af et
affaldsanlæg.
2.1.2. Lovforslaget
Hverken miljøbeskyttelsesloven,
planloven eller anden miljølovgivning kan i dag fuldt ud
imødekomme de bestemmelser i udvindingsaffaldsdirektivet,
der stiller krav om varetagelse af landskabelige hensyn. Der er
derfor behov for at tilvejebringe den fornødne hjemmel for
at kunne gennemføre direktivet korrekt i dansk ret.
Med lovforslaget foreslås miljø-
og fødevareministeren derfor bemyndiget til - i det omfang
det er nødvendigt for at gennemføre Danmarks
EU-retlige forpligtelser - at fastsætte regler om, at der kan
varetages hensyn til landskabet ved administration af
miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt i medfør
heraf. Bemyndigelsen kan således ikke udnyttes til at
fastsætte nationale særregler. Bestemmelsen
foreslås endvidere udformet således, at den også
kan anvendes til gennemførelse af lignende EU-retlige
forpligtelser på andre områder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen kun skal
udnyttes, hvis det er nødvendigt for at gennemføre
EU-retlige krav om varetagelse af landskabelige hensyn ved
reguleringen af aktiviteten, og hvis aktiviteten i øvrigt i
alt væsentlighed kan reguleres efter
miljøbeskyttelseslovens regler. Udnyttelse af bemyndigelsen
udelukker dog ikke, at den pågældende aktivitet tillige
kan være underlagt et tilladelseskrav efter anden lovgivning,
der også varetager landskabelige hensyn, f.eks.
landzonetilladelse efter planlovens § 35.
Aktuelt er det hensigten, at bemyndigelsen
skal udnyttes til at fastsætte regler til brug for
gennemførelse af de bestemmelser i
udvindingsaffaldsdirektivet, der stiller krav om varetagelse af
landskabelige hensyn.
2.2. Inddragelse af
offentligheden
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Udvindingsaffaldsdirektivet og
IE-direktivet
Udvindingsaffaldsdirektivets artikel 16, stk.
1, fastlægger en pligt for EU's medlemsstater til at give
oplysninger til andre medlemsstater i de tilfælde, hvor
driften af visse affaldsanlæg vil kunne få betydelige
skadevirkninger på miljøet og deraf følgende
risici for menneskers sundhed i en anden medlemsstat. Bestemmelsen
fastlægger bl.a., hvilke oplysninger der skal udveksles, og
hvornår disse oplysninger skal afgives. Det drejer sig om de
oplysninger, som indgår i en ansøgning om tilladelse
til at håndtere udvindingsaffald efter direktivets artikel
7.
Direktivets artikel 16, stk. 2,
fastsætter endvidere en pligt for medlemsstaterne til som led
i bilaterale konsultationer at give den berørte offentlighed
i deres egen medlemsstat adgang til ansøgningerne og til at
udtale sig herom i et passende tidsrum, således at
offentligheden får ret til at udtale sig herom, inden den
kompetente myndighed træffer sin afgørelse.
IE-direktivets artikel 26, stk. 1,
fastlægger en tilsvarende oplysningspligt for
EU-medlemsstaterne, i tilfælde hvor driften af et
anlæg, som er omfattet af IE-direktivet, vil kunne få
betydelig negativ indvirkning på miljøet i en anden
medlemsstat. Bestemmelsen fastlægger bl.a., hvilke
oplysninger der skal udveksles, og hvornår disse oplysninger
skal afgives. Det drejer sig om oplysninger, som fremgår af
direktivets bilag IV, herunder oplysninger om den aktivitet, der
ansøges om godkendelse til.
Medlemsstaterne skal endvidere i medfør
af artikel 26, stk. 2, sikre, at offentligheden i den stat, der kan
blive berørt, får adgang til ansøgningerne i et
passende tidsrum, således at den får ret til at udtale
sig herom, før den kompetente myndighed træffer sin
afgørelse. Det følger af bestemmelsens stk. 3, at den
kompetente myndighed skal tage hensyn til resultaterne af
høringen, når den træffer afgørelse
vedrørende ansøgningen.
Bestemmelsens stk. 4 stiller endelig krav om,
at den kompetente myndighed underretter enhver medlemsstat, som er
blevet hørt, om den afgørelse, der er blevet truffet
vedrørende ansøgningen, og tilstiller den de
informationer, der omhandles i direktivets artikel 24, stk. 2. Den
pågældende medlemsstat træffer de
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at disse
informationer stilles til rådighed på passende vis for
den berørte offentlighed på dens eget
område.
Udvindingsaffaldsdirektivet og IE-direktivet
indeholder begge definitioner af »offentligheden« og
»den berørte offentlighed«, der i alt
væsentlighed er ens.
I udvindingsaffaldsdirektivets artikel 3, nr.
22 og 23, defineres offentligheden, som en eller flere fysiske
eller juridiske personer og, i overensstemmelse med national
lovgivning eller praksis, foreninger, organisationer eller grupper
heraf. Og den berørte offentlighed, som den del af
offentligheden, der påvirkes eller må formodes at blive
påvirket af, eller som har en interesse i
beslutningsprocessen på miljøområdet i artikel 6
og 7 i udvindingsaffaldsdirektivet. I forbindelse med denne
definition anses en sådan interesse at foreligge for
ikke-statslige organisationer, der beskæftiger sig med
miljøbeskyttelse og opfylder eventuelle krav i henhold til
den nationale lovgivning.
IE-direktivet definerer i artikel 3, nr. 16 og
17, offentligheden, som en eller flere fysiske eller juridiske
personer og i henhold til national lovgivning eller praksis disses
foreninger, organisationer eller grupper og den berørte
offentlighed, som den del af offentligheden, som er berørt
af, kan blive berørt af eller har en interesse i
beslutningsprocesser om udstedelse eller ajourføring af en
godkendelse eller af vilkårene for en godkendelse. I
forbindelse med denne definition anses ikke-statslige
organisationer, der arbejder for at fremme miljøbeskyttelse,
og som opfylder alle krav efter national lovgivning, for at have en
interesse.
2.2.1.2. Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven indeholder
regler om forudgående inddragelse af offentligheden i
forbindelse med en række afgørelser om
godkendelsespligtige virksomheder (listevirksomhed), som
træffes efter loven eller regler udstedt i medfør af
loven. Miljøbeskyttelsesloven indeholder derimod i dag ikke
regler om at inddrage offentligheden i forbindelse med
afgørelser om virksomheder, anlæg eller indretninger
mv. i et andet land end Danmark, og hvor aktiviteten vil kunne
få indvirkning på miljøet i Danmark. Begrebet
offentligheden i den danske miljølovgivning skal
forstås - medmindre andet udtrykkeligt er anført - som
enhver. Dansk miljølovgivning anvender normalt heller ikke
det mere snævre begreb den berørte offentlighed. I
stedet anvendes det brede offentlighedsbegreb.
2.2.2. Lovforslaget
Pligten for Danmark til at høre
offentligheden følger allerede direkte af
udvindingsaffaldsdirektivet og IE-direktivet, men fordi
direktivernes bestemmelser om inddragelse af offentligheden
også giver rettigheder for borgerne, skal disse bestemmelser
gennemføres i dansk ret.
For at opfylde Danmarks EU-retlige eller
internationale forpligtelser foreslås miljø- og
fødevareministeren derfor bemyndiget til at fastsætte
regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse med
afgørelser om virksomheder, anlæg eller indretninger
mv. i en anden stat, der kan få indvirkning på
miljøet i Danmark.
Det foreslås, at bemyndigelsens
anvendelsesområde afgrænses således, at der kan
fastsættes regler om inddragelse af offentligheden svarende
til miljøbeskyttelseslovens sædvanlige
offentlighedsbegreb, jf. ovenfor under afsnit 2.2.1.1. og 2.2.1.2.
Bestemmelsen foreslås endvidere udformet således, at
den også kan anvendes til gennemførelse af lignende
EU-retlige eller internationale forpligtelser på andre
områder.
Det foreslås endelig, at den
gældende lovs § 79, stk. 4, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om, at inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering også skal kunne finde
anvendelse på inddragelse af offentligheden ved
grænseoverskridende virkninger af virksomheder, anlæg,
indretninger mv., i det omfang det er foreneligt med Danmarks
EU-retlige og internationale forpligtelser.
Det forventes, at forslaget til bemyndigelser
aktuelt skal udnyttes til at fastsætte regler om offentlighed
med henblik på korrekt gennemførelse af
udvindingsaffaldsdirektivets og IE-direktivets regler om
inddragelse af offentligheden ved grænseoverskridende
virkninger af affaldsanlæg og forurenende virksomhed mv.
Det bemærkes, at Miljø- og
Fødevareministeriet ikke ses at have anmodet om eller
modtaget oplysninger om anlæg i en anden stat, som er
omfattet af reglerne om inddragelse af offentligheden i
udvindingsaffaldsdirektivet eller IE-direktivet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører ikke i sig selv
offentlige økonomiske konsekvenser, da der alene er tale om
bemyndigelser. Det vurderes, at den aktuelle udmøntning af
bemyndigelserne heller ikke vil have offentlige økonomiske
konsekvenser. Det vurderes således, at der ikke i dag er
affaldsanlæg i Danmark, der er omfattet af
udvindingsaffaldsdirektivet, og pligt for medlemsstaten til at
høre offentligheden følger allerede af
direktiverne.
Lovforslaget medfører ikke i sig selv
offentlige administrative konsekvenser, da der alene er tale om
bemyndigelser. Det vurderes, at den aktuelle udmøntning af
bemyndigelserne heller ikke medfører administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Det vurderes
således, at der ikke i dag er affaldsanlæg i Danmark,
der er omfattet af udvindingsaffaldsdirektivet, og pligt for
medlemsstaten til at høre offentligheden følger
allerede direkte af direktiverne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører ikke i sig selv
nogen økonomiske og administrative konsekvenser, da der
alene er tale om bemyndigelser. Det vurderes, at den forventede,
aktuelle udmøntning af bemyndigelserne heller ikke
medfører nogen økonomiske og administrative
konsekvenser, idet det vurderes, at der ikke i dag er
affaldsanlæg i Danmark, der er omfattet af
udvindingsaffaldsdirektivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke i sig selv
nogen miljømæssige konsekvenser, da der alene er tale
om bemyndigelser. Det vurderes, at den forventede, aktuelle
udmøntning af bemyndigelserne heller ikke medfører
nogen miljømæssige konsekvenser. Det vurderes
således, at der ikke i dag er affaldsanlæg i Danmark,
der er omfattet af udvindingsaffaldsdirektivet. Pligten til at
inddrage offentligheden i sager om virksomheder uden for Danmarks
grænser, der kan få væsentlige indvirkninger
på miljøet i Danmark, følger endvidere direkte
af direktiverne. Det bemærkes, at der endnu ikke været
sager, hvor øvrige medlemslande har notificeret Danmark om
aktiviteter, der kan få indvirkning på miljøet i
Danmark.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget skal bl.a. sikre en korrekt
implementering af dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien og om ændring af direktiv 2004/35/EF
(udvindingsaffaldsdirektivet) og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om
industrielle emissioner (IE-direktivet). Lovforslaget
fremsættes i forlængelse af svar på Kommissionens
supplerende åbningsskrivelse nr. 2011/2056 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. november 2015 til den 22. december 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de tekniske
videnskaber, Akademirådet, Akzo Nobel Mariager, Alectia,
Altox A/S, Aquacircle, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd,
Asfaltindustrien, Astma-Allergi Forbundet, BAT-Kartellet,
Biodynamisk Forening, Boligselskabernes Landsforening,
Brancheforeningen Danske Auto- & Overfladelakerere (DAO),
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for
skadedyrsfirmaer, Branchen ForbrugerElektronik (BFE),
Bryggeriforeningen, Københavns Kommune, Center for
Miljø, CONCITO, Coop Danmark, Copenhagen Resource Institute,
COWI A/S, Dakofa - Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer,
DAKOFO, Danmarks Farve- og Limindustri, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Landboungdom, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, Dansk Affaldsforening,
Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Entomologisk
Forening, Dansk Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund , Dansk
Gasteknisk Center, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Miljøteknologi, Dansk Mode
og Textil, Dansk Planteværn, Dansk Standard, Dansk Transport
og Logistik (DTL), Dansk Træforening, Dansk
Træinformation, Danske Biologer, FaDB, Danske Boligadvokater,
Danske Havne, Danske Kloakmestre, Danske Krematoriers Landforening,
Danske Landskabsarkitekter, Danske Regioner, Danske
Råstoffer, Danske Vandløb, DANVA, DCE (Nationalt
Center for Miljø og Energi), De Samvirkende
Købmænd, Datatilsynet, Den Danske
Landinspektørforening, Det danske fjerkræråd,
Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,
DI, DONG Energy, DPA (Dansk ProducentAnsvar), DS
Håndværk & Industri, Professor, dr. Jur. Ellen
Margrethe Basse (Aarhus Universitet), Elretur,
Embedslægeforeningen, Energi og olie forum, Energinet.dk,
Entomologisk Forening, Eurofins, Eurolab Danmark, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet,
FORCE Technology, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af
Danske Brøndborere, Foreningen af Danske Varmforzinkere,
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af
fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af miljø, plan og naturmedarbejdere i det
offentlige (Envina), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen
Regnskovsgruppen Nepenthes, Forsikring og Pension, Forsvarets
Bygnings- og Etablissementstjeneste, Frederiksberg Kommune,
Friluftsrådet, Genvindingsindustrien, GEUS, Godkendt
Teknologisk Service (GTS), Green Network, Greenpeace, Greenpeace
Danmark, Grønne familier, Hedeselskabet, Professor Helle
Tegner Anker (Københavns Universitet),
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark, KL, Kommunekemi A/S, KORA, KTC - Kommunalteknisk
Chefforening, KU Life, Københavns Kommune, Københavns
Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet,
Københavns Universitet - Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet - Institut
for Plante- og Miljøvidenskab, Laboratoriernes
Brancheforening, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen
af Landsbysamfund, Landsforeningen Danske Maskinstationer,
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Landsorganisationen i Danmark, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Lone Kørnøv, Lyskildebranchens WEEE Forening
(LWF), Lægeforeningen, Miljøbevægelsen NOAH,
Miljøstyrelsens Referencelaboratorium, Natur og Ungdom, Oil
Gas Denmark, Orbicon, Professor, dr. Jur. Peter Pagh (
Københavns Universitet), Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Procesindustriens
brancheforening, Rambøll Danmark, Rigsrevisionen, RUC
(Roskilde Universitetscenter), SEGES, Skov & Landskab,
Småskovsforeningen Danmark, Teknologisk Institut, Total
E&P Denmark B. V., Veltek, Visit Denmark og WWF
Verdensnaturfonden.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skal bl.a. sikre en korrekt
implementering af dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien og om ændring af direktiv 2004/35/EF
(udvindingsaffaldsdirektivet) og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om
industrielle emissioner. Lovforslaget fremsættes i
forlængelse af svar på Kommissionens supplerende
åbningsskrivelse nr. 2011/2056 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF af 15.
marts 2006 om håndtering af affald fra
udvindingsindustrien. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Med forslaget foretages der en ændring
af miljøbeskyttelseslovens fodnote, hvorved der
indsættes en henvisning til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien og om
ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 102,
side 15, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 596/2009 af 18. juni 2009, EU-Tidende 2009, nr.
L 188, side 14. Henvisningen til direktivet i fodnoten er ved en
forglemmelse ikke blevet indsat tidligere.
Til nr.
2
Miljøbeskyttelsesloven kan i dag ikke
varetage landskabelige hensyn ved administration af loven og regler
udstedt i medfør af loven. Landskabelige hensyn i
forbindelse med forurenende aktiviteter kan i et vist omfang
varetages efter visse andre love på natur og
miljøområdet, herunder planlovens regler om vurdering
af visse anlægs indvirkning på miljøet
(VVM-reglerne), lokalplanlægning samt landzonereglerne.
Foranlediget af behovet for korrekt
gennemførelse af de bestemmelser i
udvindingsaffaldsdirektivet, der stiller krav om varetagelse af
landskabelige hensyn, foreslås miljø- og
fødevareministeren som noget nyt bemyndiget til - i det
omfang der er nødvendigt for at gennemføre Danmarks
EU-retlige forpligtelser - at fastsætte regler om, at der kan
varetages hensyn til landskabet ved administration af
miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt i medfør
heraf.
Aktuelt er det således hensigten, at
bemyndigelsen skal anvendes til at gennemføre de
bestemmelser i udvindingsaffaldsdirektivet, som stiller krav om
varetagelse af landskabelige hensyn. I den forbindelse forventes
den foreslåede bemyndigelse også udnyttet i regler om
høring af offentligheden over virksomheder, anlæg,
indretninger m.v., i en anden stat, der kan få virkninger
på miljøet i Danmark, jf. de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.2.2.
Bemyndigelsen kan også udnyttes til at
gennemføre andre EU-direktiver mv., men det er hensigten, at
bemyndigelsen kun skal udnyttes, hvis det er nødvendigt for
at gennemføre de EU-retlige krav om varetagelse af
landskabelige hensyn ved reguleringen af aktiviteten, og hvis
aktiviteten i øvrigt i alt væsentlighed kan reguleres
efter miljøbeskyttelseslovens regler. Udnyttelse af
bemyndigelsen udelukker dog ikke, at den pågældende
aktivitet tillige kan være underlagt et tilladelseskrav efter
anden lovgivning, der også varetager landskabelige hensyn,
f.eks. landzonetilladelse efter planlovens § 35.
Udvindingsaffaldsdirektivet definerer ikke
udtrykket »landskab«. I mangel heraf kan
VVM-direktivets landskabsbegreb være relevant, da
udvindingsaffaldsdirektivet henviser til VVM-direktivet.
VVM-direktivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, fastslår i artikel 3,
stk. 1, litra d), at en miljøkonsekvensvurdering skal,
afhængigt af hvert enkelt tilfælde, bestå i
på passende måde at påvise, beskrive og vurdere
et projekts væsentlige direkte og indirekte virkninger
på bl.a. kulturarven og landskabet. Dette følges op af
direktivets bilag IV, nr. 4, hvoraf det fremgår, at de i
artikel 3, stk. 1, nævnte faktorer (kulturarven, herunder de
arkitektoniske og arkæologiske aspekter, og landskab) skal
beskrives, når de kan forventes at blive berørt i
væsentlig grad af projektet. For screeningspligtige
projekter, dvs. projekter, der er optaget VVM-direktivets bilag II,
vil der også i forbindelse med projektets placering skulle
foretages en beskrivelse af indvirkningen på landskabet, jf.
bilag III, nr. 2, litra c, pkt. viii.
Af VVM-direktivets præambel betragtning
16 fremgår der følgende om landskabet: »For at
beskytte og fremme kulturarven, herunder også historiske
bymiljøer og landskaber, der er en integrerende del af den
kulturelle mangfoldighed, som Unionen er forpligtet til at
respektere og fremme i henhold til artikel 167, stk. 4, TEUF, kan
de definitioner og principper, der er opstillet i
Europarådets konventioner om disse emner, særlig den
europæiske konvention af 6. maj 1969 om beskyttelse af den
arkæologiske arv, konventionen af 3. oktober 1985 om bevaring
af Europas arkitekturarv, den europæiske landskabskonvention
af 20. oktober 2000 og rammekonventionen af 27. oktober 2005 om
kulturarvens værdi for samfundet, være nyttige. Med
henblik på en bedre bevaring af den historiske arv,
kulturarven og landskabet er det vigtigt, at der i
miljøkonsekvensvurderinger tages hensyn til projekters
visuelle indvirkninger, dvs. ændringerne i den måde,
som et bebygget eller naturligt landskab fremtræder
på.«
Beskrivelse af landskabet og de landskabelige
værdier indgår således på forskellig vis i
forbindelse med vurderingen af et anlægsprojekts indvirkning
på dette. Landskabet skal betragtes ud fra den umiddelbare
oplevelsesværdi forstået som det æstetiske
landskab, landskabets kulturværdi, dets rekreative
værdi og dets geologiske værdi. Disse forskellige
værdier skal alle tages i betragtning i forbindelse med
miljøvurderingen. Hertil kommer en særlig vægt
på muligheden for at færdes i landskabet, og om
anlægsprojektet vil udgøre en hindring eller barriere
for offentlighedens adgang til naturen og landskabet.
Til nr.
3
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag
ikke regler om at inddrage offentligheden i forbindelse med
afgørelser om virksomheder, anlæg eller indretninger
mv. i et andet land end Danmark, og hvor aktiviteten vil kunne
får indvirkning på miljøet i Danmark.
For at kunne gennemføre Danmarks
EU-retlige eller internationale forpligtelser i dansk ret
foreslås miljø- og fødevareministeren derfor
som noget nyt bemyndiget til at fastsætte regler om
inddragelse af offentligheden i forbindelse med afgørelser
om virksomheder, anlæg og indretninger mv. i en anden stat
end Danmark, som kan få indvirkninger på miljøet
i Danmark. Der henvises til de almindelige bemærkninger i
afsnit 2.2.2.
Bemyndigelsen omfatter inddragelse af
offentligheden i forbindelse med afgørelser om virksomheder,
anlæg eller indretninger, men også andre aktiviteter,
der reguleres efter miljøbeskyttelsesloven. Bemyndigelsen
vil kunne udnyttes til at fastsætte regler om f.eks.
høring og annoncering samt efterfølgende informering
af offentligheden om godkendelsen eller tilladelsen mv. alt efter
de EU-krav, som de forskellige direktiver eller internationale
forpligtelser måtte stille til inddragelse af
offentligheden.
Det bemærkes, at bestemmelsens
offentlighedsbegreb skal forstås som »enhver«,
selv om det pågældende direktiv anvender et
snævrere offentlighedsbegreb.
Det forventes, at bemyndigelsen aktuelt vil
blive anvendt til at fastsætte krav om offentlighedens
inddragelse vedr. virksomheder, anlæg og indretninger mv.
omfattet af IE-direktivet og udvindingsaffaldsdirektivet.
Bemyndigelsen kan også anvendes til at
fastsætte regler om offentlighedens inddragelse som
følge af andre EU-regler eller internationale aftaler eller
konventioner.
Til nr.
4
Den gældende lovs § 79, stk. 4,
giver miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til i
regler udstedt i medfør af § 79,stk. 1-3, at
fastsætte regler om, at inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering, i det omfang det er foreneligt
med Danmarks EU-retlige og internationale forpligtelser.
Bemyndigelserne i stk. 1-3 giver ministeren hjemmel til at
fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i
forbindelse med afgørelser om listevirksomhed, ved
udarbejdelse af eksterne beredskabsplaner for listevirksomheder og
ved udarbejdelse af planer og programmer på lovens
område.
Det foreslås, at § 79, stk. 4, om
digital annoncering også skal kunne finde anvendelse på
inddragelse af offentligheden i forbindelse med afgørelser
om virksomheder, anlæg eller indretninger mv. i et andet land
end Danmark, hvor aktiviteten vil kunne får indvirkning
på miljøet i Danmark, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3, om den foreslåede nye §
79, stk. 3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1317 af 19. november 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater,
der stammer fra landbruget, EF-Tidende 1991, nr. L 375, side 1, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20.
november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363, side 368, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet),
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006 om
tilpasning af direktiv 73/239/EØF, 74/557/EØF og
2002/83/EF vedrørende miljø på grund af
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse, EU-Tidende 2006,
nr. L 363, side 368, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og
emballageaffald, EF-Tidende 1994, nr. L 365, side 10, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 219/2009 af 11. marts 2009 om tilpasning til
Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der
er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så
vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009,
nr. L 87, side 109, dele af Rådets direktiv 1999/31/EF af 26.
april 1999 om deponering af affald, EF-Tidende 1999, nr. L 182,
side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22. oktober 2008 om
tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse
retsakter, der er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251,
for så vidt angår forskriftsproceduren med kontrol,
EU-Tidende 2008, nr. L 311, side 1, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om
udrangerede køretøjer, EF-Tidende 2000, nr. L 269,
side 34, som ændret senest ved Kommissionens direktiv
2011/37/EU af 30. marts 2011 om ændring af bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om
udrangerede køretøjer, EU-Tidende 2011, nr. L 85,
side 3, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om
miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om
ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv
82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF,
84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27.
januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 37, side 24, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/112/EF af 16.
december 2008 om ændring af Rådets direktiv
76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv
2000/53/EF, 2002/96/EF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende 2008, nr. L 345,
side 68, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/108/EF af 8. december 2003 om ændring af direktiv
2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 345, side 106¸ dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23.
april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 114, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier
og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer samt om
ophævelse af direktiv 91/157/EØF, EU-Tidende 2006, nr.
L 266, side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/103/EF af 19. november 2008 om
ændring af direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer
og udtjente batterier og akkumulatorer, for så vidt
angår markedsføring af batterier og akkumulatorer,
EU-Tidende 2008, nr. L 327, side 7, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og
om ophævelse af visse direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312,
side 3, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre
marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en
bæredygtig anvendelse af pesticider, EU-Tidende 2009, nr. L
309, side 71, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om
industrielle emissioner, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 17, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4.
juli 2012 om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer og om ændring og efterfølgende
ophævelse af Rådets direktiv 96/82/EF, EU-Tidende 2012,
nr. L 197, side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende 2012, nr. L 197, side
38. | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L 143, side 56, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af
kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og
forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
114,«: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald
fra udvindingsindustrien og om ændring af direktiv
2004/35/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 15, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
596/2009 af 18. juni 2009 om tilpasning til Rådets
afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er omfattet af
proceduren i traktatens artikel 251, for så vidt angår
forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009, nr. L 188, side
14,«. | | | | | | 2. Efter §
2 indsættes: »§ 2
a. Miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om varetagelse
af landskabelige hensyn ved administration af loven og regler
udstedt i medfør af loven, i det omfang det er
nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtelser.« | | | | § 79.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om inddragelse af offentligheden forud for godkendelses-
henholdsvis tilsynsmyndighedens afgørelser efter § 33,
stk. 1, § 37 b, § 41 a og § 41 b samt andre
afgørelser vedrørende listevirksomhed, der
træffes efter bestemmelser i loven eller efter regler udstedt
i medfør af loven eller efter lov om miljøgodkendelse
m.v. af husdyrbrug. Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse med
udarbejdelse af eksterne beredskabsplaner for listevirksomheder,
jf. § 35 d. | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om inddragelse af
offentligheden i forbindelse med udarbejdelse af planer og
programmer på lovens område. Stk. 4. I regler
fastsat i medfør af stk. 1-3 kan ministeren fastsætte
regler om, at inddragelse af offentligheden kan ske udelukkende ved
digital annoncering. | | 3. I § 79 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse med
afgørelser om virksomheder, anlæg eller indretninger
m.v. i en anden stat, som kan få indvirkning på
miljøet i Danmark, for at opfylde Danmarks EU-retlige og
internationale forpligtelser.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | | | 4. I § 79, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2016. |
|