Skriftlig fremsættelse (11. februar
2016)
Miljø- og
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Landskabelige hensyn og inddragelse af
offentligheden)
(Lovforslag nr. L 120)
Formålet med lovforslaget er at give
en bemyndigelse til miljø- og fødevareministeren til
at fastsætte regler om varetagelse af hensyn til landskabet i
miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt i medfør
heraf i det omfang, at det er nødvendigt for at
gennemføre EU-retlige forpligtigelser i dansk ret.
Bemyndigelsen kan derfor ikke udnyttes til at fastsætte
nationale særregler. Lovforslaget er regeringens svar
på Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr.
2011/2056 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien
(udvindingsaffaldsdirektivet) i dansk ret. Kommissionen har i
åbningsskrivelsen påpeget, at en række af
direktivets bestemmelser ikke er korrekt gennemført i dansk
lovgivning.
Baggrunden for forslaget er EU-retlige krav
i udvindingsaffaldsdirektivet, hvorefter skader på landskabet
skal begrænses mest muligt ved opførelse af et
udvindingsaffaldsanlæg. I den forbindelse skal der stilles
sikkerhed for udgifterne til rehabiliteringen af landområdet.
Miljøbeskyttelsesloven kan i dag ikke varetage landskabelige
hensyn ved administration af loven. Bemyndigelsen udformes
således, at den kan anvendes til at gennemføre andre
EU-regler, som stiller krav om varetagelse af landskabelige
hensyn.
Med lovforslaget foreslås endvidere
en bemyndigelse for miljø- og fødevareministeren til
at fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i
forbindelse med afgørelser om virksomheder, anlæg m.v.
i et andet land, der kan få væsentlig indvirkning
på miljøet i Danmark. Baggrunden herfor er ligeledes
EU-retlige krav i udvindingsaffaldsdirektivet og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU om
industrielle emissioner. Det foreslås at anvende
miljølovgivningens sædvanlige offentlighedsbegreb, som
betyder "enhver" i stedet for direktivernes, som i nogen grad
overlader det til medlemslandenes lovgivning at definere, hvem
offentligheden er, og i nogle situationer kun kræver
høring af den del af offentligheden, som vurderes konkret at
blive berørt af virksomhedens forurening.
Der er for nuværende ikke
virksomheder, der vil være omfattet af lovforslaget, idet der
vurderes ikke at være affaldsanlæg omfattet af
direktivet i Danmark.
Ændringerne foreslås at
træde i kraft 1. juni 2016.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.