Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2015)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøvenligt design af energirelaterede produkter, lov om
energimærkning af energirelaterede produkter, lov om fremme
af energibesparelser i bygninger, lov om fjernkøling og lov
om fremme af besparelser i energiforbruget.
(Lovforslag nr. L 12)
Formålet med lovforslaget er at
ændre i en række love på energiområdet, der
alle handler om energieffektivisering. Forslaget indeholder
således forslag til ændring af fem forskellige love
på energiområdet ved det samme lovforslag, og har
overordnet til formål at øge graden af
energieffektivisering i det danske samfund.
Formålet med forslaget til
ændring af reglerne om ecodesign og energimærkning er
at sikre et effektivt tilsyn med overholdelse af de regler, som
følger af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse
af krav til miljøvenligt design af energirelaterede
produkter (omarbejdning) (ecodesigndirektivet) og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj
2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og
ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og
standardiserede produktoplysninger
(energimærkningsdirektivet).
Forslaget skal bidrage til en højere
grad af overholdelse af energieffektivitetskravene i ecodesign- og
energimærkningsreglerne, og dermed også til at
opnå energibesparelser og mindske produkternes
miljøpåvirkning. Øget energieffektivitet
bidrager væsentligt til at nå målene for
reduktion af udledning af drivhusgasser i EU. Et mere effektivt
tilsyn vil desuden bidrage til en bedre forbrugerbeskyttelse, idet
man mere effektivt sikrer, at produkter der ikke lever op til
kravene ikke udbydes til salg i Danmark. Hertil vil forslaget
forbedre konkurrencevilkårene for erhvervslivet, når
man i højere grad sikrer, at der ikke findes produkter til
salg, som ikke lever op til kravene i lovgivningen for de
energirelaterede produkter.
For så vidt angår forslaget til
ændring af reglerne om energimærkning i bygninger i lov
om fremme af energibesparelser i bygninger, er lovforslagets
formål at præcisere, hvem der har forpligtelsen til at
få udarbejdet en energimærkning i bygninger, der er
registrerede som ejerlejligheder eller andelsboliger, idet der
efter gældende ret påhviler ejerforeninger og
boligforeninger en uhensigtsmæssig forpligtelse, når
boligenheden skal energimærkes, som var det én bygning
efter de gældende regler herom.
Lovforslaget indebærer desuden en
præcisering af, hvad der skal opsættes, når der
er krav om opsætning af udførte
energimærkninger, idet der har været tvivl om omfanget
af forpligtelsen. Gældende ret kan opfattes således, at
der stilles krav om opsætning af en større del af
energimærkningsrapporten, end der er krav om efter
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/31/EU af 19. maj
2010 om bygningers energimæssige ydeevne (omarbejdning),
kaldet bygningsdirektivet. Med ændringsforslaget
præciseres det således, at der kun skal opsættes
den del, der er krav om efter bygningsdirektivets artikel 13.
Formålet med ændring af
reglerne for BedreBolig-ordningen i lov om fremme af
energibesparelser i bygninger er at lette
godkendelsesvilkårene for BedreBolig-rådgivere.
Lovforslaget forventes at gøre det enklere at drive
virksomhed som BedreBolig-rådgiver. Forslaget forventes at
medvirke til, at der godkendes flere BedreBolig-rådgivere, at
øge den samlede omsætning for
BedreBolig-rådgiverne og bidrage til vækst i
byggebranchen.
Med forslaget indføres mulighed for,
at en BedreBolig-rådgivervirksomhed kan godkendes, uanset om
virksomheden ikke selv har kompetencer indenfor
BedreBolig-ordningens anvendelsesområde for
tilbudsindhentning og projektstyring, hvis virksomheden kan henvise
til en anden virksomhed, som er godkendt på dette
område.
Lovforslaget indeholder forslag til
ændring af lov om fjernkøling og lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, der skal sikre mulighed for fuld
gennemførelse på fjernkølingsområdet af
artikel 10 og 11 samt bilag VII i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet, om
ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF
(energieffektivitetsdirektivet). Det foreslås således,
at der gives hjemmel til energi-, forsynings- og klimaministeren
til at sikre fjernkølingskunder samme rettigheder som
på områderne for el-, naturgas- og varmeforsyning til
at modtage fakturering en gang årligt samt at modtage
faktureringsoplysninger op til fire gange årligt.
De foreslåede bestemmelser skal bl.a.
sikre, at ministeren i forhold til de slutkunder, der ikke har
intelligente målere som omhandlet i direktiv 2009/72/EF og
direktiv 2009/73/EF, og i det omfang, det vurderes teknisk muligt
og økonomisk begrundet, er bemyndiget til at fastsætte
bestemmelser om fakturering og levering af faktureringsoplysninger
baseret på det faktiske forbrug, om hyppigheden af udlevering
af faktureringsoplysninger m.v., og om hvorvidt leveringen af disse
oplysninger skal ske elektronisk. Ligeledes bemyndiges ministeren
bl.a. til i overensstemmelse med direktivets krav at
fastsætte bestemmelser om, at der ikke kan opkræves
særskilt gebyr for udlevering af faktureringsoplysninger m.v.
Flere af direktivets krav indeholder et skønselement, og en
regulering kan derfor omfatte alle direktivets relevante krav eller
dele. De foreslåede hjemmelsbestemmelser i lov om
fjernkøling og lov om fremme af besparelser i
energiforbruget er påtænkt anvendt til at udstede
regler om fakturering, faktureringsoplysninger og adgang til
forbrugsoplysninger, i det omfang det er nødvendigt til at
sikre direktivets gennemførelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.