Fremsat den 11. februar 2016 af
finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om
elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner på det indre marked
Anvendelsesområde
§ 1. Denne lov finder
anvendelse på tillidstjenesteudbydere, som udbyder
tillidstjenester og er etableret på det danske marked, som er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF
(eIDAS-forordningen).
Kontrol og straf
m.v.
§ 2. Digitaliseringsstyrelsen
påser overholdelsen af eIDAS-forordningen og regler fastsat i
medfør af eIDAS-forordningen. Digitaliseringsstyrelsen
påser endvidere overholdelsen af denne lov og regler fastsat
i medfør af loven.
§ 3. Finansministeren kan
fastsætte nærmere regler om sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere.
§ 4. Digitaliseringsstyrelsen
er ansvarlig for tilsynsopgaver i Danmark i medfør af
eIDAS-forordningens artikel 17.
Stk. 2.
Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn efter stk. 1, herunder
bestemmelser om indholdet af overensstemmelsesvurderingsrapporter
udstedt i henhold til eIDAS-forordningens artikel 21, stk. 1.
§ 5. Myndigheder og personer,
der udøver opgaver efter eIDAS-forordningens artikel 17 og
20, samt enhver, der i øvrigt yder bistand hertil, er under
ansvar efter straffelovens §§ 152-152 f forpligtet til at
iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende med hensyn til
oplysninger om tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske og
sikkerhedsmæssige indretning samt processer for
opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring
systemerne.
§ 6. Medmindre strengere straf
er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der
1) ikke
overholder sikkerhedskrav til tillidstjenesteudbydere, jf.
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1
2) ikke
overholder underretningspligt for tillidstjenesteudbydere, jf.
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 2 eller
3) afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger til
Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Ændringer i anden lovgivning
§ 7. I lov om fragtaftaler ved
international vejtransport, jf. lovbekendtgørelse nr. 1122
af 18. september 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 5, ændres
»lov om elektroniske signaturer« til: »forordning
(EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked og om ophævelse af direktiv
1999/93/EF«.
Ikrafttrædelse
m.v.
§ 8. Loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Samtidig
hermed ophæves lov nr. 417 af 31. maj 2000 om elektroniske
signaturer.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indholdsfortegnelse | 2. | Indledning | 3. | Baggrund for lovforslaget | 4. | Lovforslagets indhold | 5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | De administrative konsekvenser for
borgere | 8. | De miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
2. Indledning
Området omkring elektroniske signaturer
har hidtil været reguleret af direktiv 1999/93/EF om
elektroniske signaturer. Direktivet blev implementeret i dansk ret
ved lov nr. 417 af 31. maj 2000 om elektroniske signaturer. I
medfør af loven er der udstedt to bekendtgørelser,
henholdsvis bekendtgørelse nr. 923 af 5. oktober 2000 om
sikkerhedskrav m.v. til nøglecentre og bekendtgørelse
nr. 922 af 5. oktober 2000 om nøglecentres og
systemrevisionens indberetning af oplysninger til
Telestyrelsen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF
(eIDAS-forordningen), skal erstatte det eksisterende direktiv om
elektroniske signaturer, 1999/93/EF, men har et bredere
anvendelsesområde, idet forordningen i tillæg til
regulering af elektroniske signaturer også regulerer en
bredere gruppe af elektroniske tillidstjenester samt elektroniske
identiteter og dokumenter.
Baggrunden for forordningen er således,
at lovgivning om elektroniske signaturer samt gensidig anerkendelse
af elektronisk identifikation og autentifikation er
nøgletiltag i Den digitale dagsorden for Europa, og at den
eksisterende EU-lovgivning udelukkende dækker elektroniske
signaturer. Endelig var der identificeret en opsplitning af
markedet, idet der var forskellige regler gældende for
tillidstjenesteudbydere afhængig af, hvilken medlemsstat de
leverede en ydelse i. eIDAS-forordningen forventes at harmonisere
området og derved skabe større tryghed, når der
interageres på tværs af grænser.
Dette lovforslag fremsættes som
supplement til bestemmelserne i eIDAS-forordningen med henblik
på at styrke tilliden til elektroniske transaktioner på
det danske marked ved at supplere det fælles grundlag for
sikker elektronisk interaktion mellem borgere, virksomheder og
offentlige myndigheder og derved øge effektiviteten i
offentlige og private onlinetjenester, elektronisk
forretningsførelse og elektronisk handel i Danmark.
Lovforslaget vil medføre
ophævelse af lov om elektroniske signaturer og de to
bekendtgørelser, der har hjemmel i denne. Ophævelsen
skyldes, at eIDAS-forordningen har umiddelbar retsvirkning i
Danmark, og at lov om elektroniske signaturer samt
bekendtgørelse nr. 923 af 5. oktober 2000 om sikkerhedskrav
m.v. til nøglecentre og bekendtgørelse nr. 922 af 5.
oktober 2000 om nøglecentres og systemrevisionens
indberetning af oplysninger til Telestyrelsen, som regulerer det
samme område, derfor skal ophæves.
Lovforslaget tilsigter også at udpege
det nationale tilsynsorgan, regulere sanktionering af
tillidstjenesteudbydere, tavshedspligt for de persongrupper, der
beskæftiger sig med tilsyn med tillidstjenesteudbydernes
sikkerhedsmæssige indretning og give finansministeren
bemyndigelse til på nationalt plan at fastsætte
formelle detaljer omkring de sikkerheds- og tilsynsmæssige
rammer.
eIDAS-forordningen blev vedtaget den 23. juli
2014, og den finder som udgangspunkt anvendelse fra den 1. juli
2016.
Forordningsgrundlaget for lovforslaget er:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af
23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester til
brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF (eIDAS-forordningen).
3. Baggrund for
lovforslaget
Baggrunden for lovforslaget er at sikre
opfyldelse af de krav eIDAS-forordningen stiller til
medlemsstaterne og samtidig give mulighed for at tilpasse formelle
krav til sikkerhed og tilsyn løbende i forhold til
udviklingen på området.
I henhold til artikel 288 i TEUF-traktaten
gælder eIDAS-forordningen umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelser af bestemmelser fra eIDAS-forordningen i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke den nævnte forordning.
Den gældende lov om elektroniske
signaturer implementerer direktiv 1999/93/EF om en
fællesskabsramme for elektroniske signaturer, herefter kaldet
direktivet, som blev sat i kraft den 1. oktober 2000. Lovens
formål er at fremme en sikker og effektiv anvendelse af
elektronisk kommunikation gennem fastsættelse af krav til
visse elektroniske signaturer og til nøglecentre, der
udsteder certifikater til elektroniske signaturer. Lov om
elektroniske signaturer er specifikt tilpasset elektroniske
signaturer og forhold, der berører disse.
Da eIDAS-forordningen erstatter og
tilbagekalder direktivet, og da eIDAS-forordningen regulerer
såvel elektroniske signaturer som en række yderligere
tillidstjenester, er det nødvendigt med denne lov at
ophæve lov om elektroniske signaturer. Dette bevirker, at
visse områder vil være utilstrækkeligt
regulerede. Det foreslås derfor i nærværende
lovforslag, at der gives bemyndigelse til finansministeren til at
fastsætte nogle formelle krav til tilsyn og sikkerhed, der
tidligere var fastsat med hjemmel i lov om elektroniske signaturer.
Lovforslaget indeholder desuden en bestemmelse om tavshedspligt for
myndigheder og personer, der udøver opgaver efter
eIDAS-forordningens artikel 17 og 20 om tilsynsorganer og tilsyn
med tillidstjenesteudbydere, samt enhver, der i øvrigt yder
bistand hertil.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 16, at de enkelte medlemsstater skal fastsætte regler
om sanktioner for overtrædelser af eIDAS-forordningen. Det er
et krav, at sanktionerne er effektive, står i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og har afskrækkende
virkning.
Det fremgår af eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 1, 1. pkt., at hver medlemsstat skal udpege et
tilsynsorgan, der er hjemmehørende på dens
område.
eIDAS-forordningen har umiddelbar retsvirkning
i Danmark, og det er derfor nødvendigt at ophæve lov
om elektroniske signaturer, bekendtgørelse nr. 923 af 5.
oktober 2000 om sikkerhedskrav mv. til nøglecentre,
bekendtgørelse nr. 922 af 5. oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen.
Det fremgår af eIDAS-forordningen, at
den træder i kraft i etaper. Hovedparten træder i kraft
den 1. juli 2016, men visse bemyndigelsesbestemmelser trådte
allerede i kraft 17. september 2014. Nedenfor findes en
redegørelse for indholdet af de bestemmelser, der allerede
er trådt i kraft, og som er relevante for dette
lovforslag.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 8,
bestemmer at Kommissionen ved hjælp af
gennemførelsesretsakter kan fastlægge formater og
procedurer for rapporteringen i medfør af
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 6.
Kommissionen har ved fremsættelsen af
lovforslaget ikke udnyttet bemyndigelsen til via
gennemførelsesretsakter at fastlægge sådanne
formater og procedurer for tilsynsorganers rapportering til
Kommissionen om det foregående kalenderårs
primære tilsynsvirksomhed sammen med en sammenfatning af de
indberetninger af brud på sikkerheden, som er modtaget fra
tillidstjenesteudbyderne i overensstemmelse med eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 2.
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 4
bestemmer, at Kommissionen ved gennemførelsesretsakter kan
specificere tillidstjenesteudbyderes sikkerhedsforanstaltninger
yderligere og vedtage formater og procedurer, herunder tidsfrister,
for tillidstjenesteudbyderes underretning i tilfælde af brud
på sikkerheden. Et eksempel på en
tillidstjenesteudbyder i dansk kontekst er Nets DanID A/S, som
udsteder den offentlige digitale signatur NemID.
Kommissionen har ved fremsættelsen ikke
benyttet sig af muligheden for ved gennemførelsesretsakter
yderligere at specificere eller vedtage formater og procedurer,
herunder tidsfrister for tillidstjenesteudbyderes rapportering af
konstaterede brud på sikkerheden eller tab af integritet, som
har en væsentlig indvirkning på den udbudte
tillidstjeneste eller de berørte personoplysninger.
eIDAS-forordningens artikel 21, stk. 4
bestemmer, at Kommissionen ved hjælp af
gennemførelsesretsakter kan fastlægge formater og
procedurer vedrørende kvalificerede tillidstjenesteudbyderes
anmeldelse af hensigt om at udbyde en kvalificeret tillidstjeneste
til tilsynsorganet og indsendelse af
overensstemmelsesvurderingsrapport udstedt af et
overensstemmelsesvurderingsorgan. Et
overensstemmelsesvurderingsorgan vil typisk være et
konsulenthus, der gennem akkreditering har opnået ret til at
vurdere en tillidstjenesteudbyders overensstemmelse med
eIDAS-forordningens krav. Resultatet af
overensstemmelsesvurderingsorganets overensstemmelsesvurdering vil
være en overensstemmelsesvurderingrapport.
Kommissionen har ved fremsættelsen ikke
benyttet sig af muligheden for ved hjælp af
gennemførelsesretsakter at fastlægge formater og
procedurer for kvalificerede tillidstjenesteudbyderes anmeldelse af
hensigt om at udbyde en kvalificeret tillidstjeneste til
tilsynsorganet og indsendelse af overensstemmelsesvurderingrapport
udstedt af et overensstemmelsesvurderingsorgan.
Det forhold, at der ikke er anført
nogen endelig dato for Kommissionens nærmere regulering af de
anførte områder danner baggrund for lovforslagets
bestemmelser herom.
4. Lovforslagets
indhold
4.1 Udpegning af tilsynsorgan.
4.1.1 Gældende ret
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 1, 1. pkt., at hver medlemsstat skal udpege et
tilsynsorgan, der er hjemmehørende på dens
område.
Det forhold, at eIDAS-forordningen er ny,
bevirker, at der på nuværende tidspunkt ikke eksisterer
gældende ret, som dækker helt samme område.
Lov om elektroniske signaturer regulerer dog
kvalificerede elektroniske signaturer og overlapper således
delvist forhold, der reguleres i eIDAS-forordningen. I lov om
elektroniske signaturer reguleres tilsyn med nøglecentre i
kapitel 9. Det fremgår således, at Telestyrelsen
påser overholdelse af loven og bestemmelser udstedt i
medfør af loven.
4.1.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Telestyrelsen eksisterer ikke længere,
men opgaverne henhører i dag under Digitaliseringsstyrelsen.
Med denne lov udpeger Finansministeriet derfor
Digitaliseringsstyrelsen som tilsynsorgan i forhold til
eIDAS-forordningen.
Digitaliseringsstyrelsen har i dag til opgave
- at modtage
anmeldelse fra nøglecentre
- at
fastsætte en tidsfrist for opfyldelse af påbud
- at modtage
rapporter fra nøglecentre og fastsætte frist for
indsendelse
- at
fastsætte nærmere regler vedrørende
nøglecentres rapporter samt om systemrevisionens
gennemførelse i nøglecentre
- at udstede
påbud om anmeldelse, rapportering og nøglecentres
overensstemmelse med loven eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven
- at
fastsætte tidsfrister for opfyldelse af påbud
- at
pålægge nøglecentre tvangsbøder med
henblik på at gennemtvinge påbud
- at kræve
gennemførelse af ekstraordinær systemrevision og
udpege systemrevisor
- at fratage
nøglecentre retten til, at anvende betegnelsen kvalificerede
certifikater
- at sikre
systemrevisors habilitet
- at behandle
oplysninger afgivet fra systemrevisor uden nøglecentrets
accept.
Det foreslås i lovforslaget, at
Digitaliseringsstyrelsen påser overholdelse af
eIDAS-forordningen og regler fastsat i medfør af
eIDAS-forordningen samt lovforslaget og regler fastsat i
medfør af dette.
Rollen som tilsynsorgan indebærer, at
Digitaliseringsstyrelsen skal føre tilsyn med
tillidstjenesteudbydere, der er etableret i Danmark, for ved
hjælp af forudgående og efterfølgende
tilsynsvirksomhed at sikre, at disse tillidstjenesteudbydere og de
tillidstjenester, de udbyder, opfylder kravene i
eIDAS-forordningen.
Digitaliseringsstyrelsen skal således
føre et proaktivt tilsyn med kvalificerede
tillidstjenesteudbydere ved at modtage anmeldelser om tilsyn og
overensstemmelsesvurderingsrapporter om kvalificerede
tillidstjenester. Det proaktive tilsyn indebærer, at
Digitaliseringsstyrelsen af egen drift skal iværksætte
tilsyn med kvalificerede tillidstjenesteudbydere, der er etableret
i Danmark.
Derudover skal Digitaliseringsstyrelsen
føre et reaktivt tilsyn, herunder om nødvendigt gribe
ind over for ikke-kvalificerede tillidstjenesteudbydere, der er
etableret i Danmark. Det skal ske ved hjælp af
efterfølgende tilsynsvirksomhed, når der underrettes
om, at disse ikke-kvalificerede tillidstjenesteudbydere eller de
tillidstjenester, de udbyder, angiveligt ikke opfylder kravene i
eIDAS-forordningen.
Digitaliseringsstyrelsen skal med andre ord
føre et reaktivt tilsyn med ikke-kvalificerede
tillidstjenesteudbydere, da disse ikke er forpligtede til at
anmelde deres tillidstjenester eller aflevere
overensstemmelsesvurderingsrapporter i medfør af
eIDAS-forordningen.
Digitaliseringsstyrelsen får til opgave
- at rapportere til
de øvrige medlemsstater og Kommissionen i tilfælde af
sikkerhedsbrud på en anmeldt elektronisk
identifikationsordning, jf. eIDAS-forordningens artikel 10, stk.
2
- at analysere
overensstemmelsesvurderingsrapporter, jf. eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 4, litra b
- at underrette
andre tilsynsorganer og offentligheden om brud på sikkerheden
eller tab af integritet jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4,
litra c
- at aflægge
rapport til Kommissionen om sin primære virksomhed jf.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra d
- at foretage
kontrolundersøgelser eller anmode et
overensstemmelsesvurderingsorgan om at udføre en
overensstemmelsesvurdering af de kvalificerede
tillidstjenesteudbydere jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4,
litra e
- at samarbejde med
databeskyttelsesmyndighederne navnlig ved hurtigst muligt at
underrette dem om resultaterne af kontrolundersøgelser af
kvalificerede tillidstjenesteudbydere, hvis der er mistanke om
overtrædelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger
jf, eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra f
- at tildele
kvalificerede tillidstjenesteudbydere og de tjenester, de udbyder,
status som kvalificeret og at trække denne status tilbage jf.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra g
- at underrette det
organ, der er ansvarligt for den nationale positivliste, om sine
afgørelser om tildeling eller tilbagetrækning af
status som kvalificeret jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4,
litra h
- at kontrollere,
at der findes bestemmelser om planer for virksomhedsafbrydelse, og
at de anvendes korrekt, i tilfælde hvor den kvalificerede
tillidstjenesteudbyder afbryder sin virksomhed, herunder hvordan
oplysninger forbliver tilgængelige jf. eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 4, litra i
- at
pålægge tillidstjenesteudbydere at afhjælpe
mangler i opfyldelsen af de krav, der er fastsat i forordningen,
jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra j
- at oprette,
vedligeholde og ajourføre en tillidsinfrastruktur i
overensstemmelse med reglerne i national ret, jf.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 5
- senest den 31.
marts hvert år at forelægge Kommissionen en rapport om
det foregående kalenderårs primære
tilsynsvirksomhed sammen med en sammenfatning af de indberetninger
af brud på sikkerheden, som er modtaget fra
tillidstjenesteudbydere, jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk.
6
- at udveksle god
praksis med andre medlemsstaters tilsynsorganer, jf.
eIDAS-forordningens artikel 18
- at samarbejde med
andre tilsynsorganer og yde dem bistand i overensstemmelse med
eIDAS-forordningens artikel 18
- at tilsynet en
gang om året skal forelægge en sammenfattende rapport
for ENISA om de indberetninger af brud på sikkerheden eller
tab af integritet, som er modtaget fra tillidstjenesteudbyderne,
jf. eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 3
- at oprette,
ajourføre og offentliggøre positivlister, jf.
eIDAS-forordningens artikel 22.
4.2 Sanktionering for overtrædelse af
eIDAS-forordningen
4.2.1 Gældende ret
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 16, at de enkelte medlemsstater skal fastsætte regler
om sanktioner for overtrædelser af eIDAS-forordningen. Det er
et krav, at sanktionerne er effektive, står i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og skal have afskrækkende
virkning.
Det forhold, at eIDAS-forordningen er ny,
bevirker, at der på nuværende tidspunkt ikke eksisterer
gældende ret, som dækker sanktionering for
overtrædelse af selve eIDAS-forordningen.
I lov om elektroniske signaturer reguleres
sanktionering for overtrædelse af denne i § 24.
Lov om elektroniske signaturer § 24, stk.
1, nr. 1, sanktionerer således overtrædelse af
offentliggørelse af certifikat uden underskriverens
samtykke, opbevaring eller kopiering af de personers
signaturgenereringsdata, som nøglecentret gennem udstedelsen
af certifikater måtte have fået kendskab til. Derudover
sanktioneres overtrædelse af lov om elektroniske signaturer
§ 12, hvoraf det fremgår at et nøglecenter kun
må indsamle personoplysninger i forbindelse med
nøglecentervirksomheden direkte fra den registrerede eller
med den registreredes udtrykkelige samtykke og kun i det omfang,
det er nødvendigt for udstedelsen eller opretholdelsen af et
certifikat. Personoplysninger indsamlet i forbindelse med
nøglecentrets virksomhed må ikke behandles eller
videregives til andet formål uden den registreredes
udtrykkelige samtykke hertil.
Markedsføring eller anvendelse af
signaturgenereringssystemer, der betegnes som sikre, før de
er blevet efterprøvet samt afgivelse af vildledende
oplysninger og overtrædelse af påbud er tillige
sanktioneret i lov om elektroniske signaturer.
Lov om elektroniske signaturers § 24,
stk. 1, nr. 2 og 3 sanktionerer ydermere afgivelse af urigtige
oplysninger til Telestyrelsen og overtrædelse af påbud
eller afgørelser fra Telestyrelsen. Sanktioneringen omfatter
juridiske personer, og der er fastsat en forældelsesfrist
på fem år, jf. § 24, stk. 3.
4.2.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Bestemmelserne om sanktionering i lov om
elektroniske signaturer har ikke været anvendt i praksis,
idet der ikke har været afgivet påbud eller
gennemført andre sanktioner i medfør af loven. Dette
er et resultat af, at der kun i begrænset omfang har
eksisteret kvalificerede nøglecentre i Danmark, og der
således ikke har været situationer, der har betinget
sanktioner. På den baggrund findes ingen praktisk erfaring
med anvendelse af sanktioneringsbestemmelser på
området.
eIDAS-forordningen og dermed lovforslaget
vedrører ikke alene specifikt certifikater, som det er
tilfældet med lov om elektroniske signaturer. Forordningen og
dermed lovforslaget vedrører derimod tillidstjenesteudbydere
og deres virksomhed i bredere forstand. Det vurderes, at
såfremt en tillidstjenesteudbyder overtræder de
bestemmelser, der er sanktioneret i lov om elektroniske signaturer,
§ 24, stk. 1, nr. 1 vil dette tillige være i strid med
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1 som påbyder
tillidstjenesteudbydere at træffe passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger til at styre de
sikkerhedsmæssige risici i forbindelse med de
tillidstjenester, de udbyder.
For så vidt angår behandling af
personoplysninger er dette reguleret i lov nr. 429 af 31/05/2000 om
behandling af personoplysninger. I eIDAS-forordningen er der
således ikke specifikke bestemmelser om persondata, men en
pligt for tilsynet til at samarbejde med
databeskyttelsesmyndighederne og rapportere om hændelser
relateret til persondata.
Lovforslaget indeholder sanktionering af
manglende overholdelse af sikkerhedskrav og underretningspligt for
tillidstjenesteudbydere, jf. eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1
og 2. Derudover sanktioneres tillidstjenesteudbydernes afgivelse af
urigtige oplysninger til tilsynsorganet.
4.3 Bemyndigelse til fastsættelse af
nærmere regler om sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere
4.3.1 Gældende ret
Sikkerhedskrav til nøglecentre
reguleres i lov om elektroniske signaturers kapitel 4 og
bekendtgørelse om sikkerhedskrav mv. til nøglecentre.
Det foreslås i lovforslaget, at disse ophæves.
Reguleringen af sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere, herunder nøglecentre, vil fra den
1. juli 2016 være reguleret i eIDAS-forordningens artikel
19.
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1
fastslår, at kvalificerede og ikke-kvalificerede
tillidstjenesteudbydere skal træffe passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger til at styre de
sikkerhedsmæssige risici i forbindelse med de
tillidstjenester, de udbyder. Under hensyn til den seneste
teknologiske udvikling skal disse foranstaltninger garantere et
sikkerhedsniveau, der svarer til risikoens omfang.
Tillidstjenesteudbyderne bør navnlig tage skridt til at
forhindre og minimere virkningen af sikkerhedsrelaterede
hændelser og underrette de berørte parter om de
negative virkninger af sådanne hændelser.
Tillidstjenesteudbyderne skal behandle personoplysninger i
overensstemmelse med direktiv 95/46/EF, som omhandler beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger. Direktiv 95/46/EF ve?drører således
ikke oplysninger om tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske-
og sikkerhedsmæssige indretning samt processer for
opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring
systemerne. Direktivet er i dansk ret implementeret ved lov nr. 429
af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger.
Kommissionen gives i eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 4, mulighed for at specificere de i stk. 1
omhandlede foranstaltninger yderligere.
Kommissionen har ved lovforslagets
fremsættelse ikke benyttet sig af muligheden for at
specificere yderligere via gennemførelsesretsakter, hvad der
menes med passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger i
eIDAS-forordningen.
I lov om elektroniske signaturer,
bekendtgørelse nr. 923 af 5. oktober 2000 om sikkerhedskrav
mv. til nøglecentre, bekendtgørelse nr. 922 af 5.
oktober 2000 om nøglecentres og systemrevisionens
indberetning af oplysninger til Telestyrelsen findes ikke krav til,
at tillidstjenesteudbydere skal underrette tilsynsorganet om
konstaterede brud på sikkerheden.
Et sådant krav følger imidlertid
af eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 2, 1. afsnit og
indebærer, at de kvalificerede og ikke-kvalificerede
tillidstjenesteudbydere, der konstaterer et brud på
sikkerheden eller tab af integritet, som har en væsentlig
indvirkning på den udbudte tillidstjeneste eller de
berørte personoplysninger, hurtigst muligt og under alle
omstændigheder inden for 24 timer efter at være blevet
opmærksomme på forholdet skal underrette
tilsynsorganet, og eventuelt andre relevante organer som f.eks. det
kompetente nationale organ for informationssikkerhed eller
databeskyttelsesmyndigheden.
Kommissionen har ved lovforslagets
fremsættelse ikke benyttet sig af muligheden for ved
gennemførelsesretsakter at vedtage formater og procedurer,
herunder tidsfrister, for tillidstjenesteudbyderes rapporteringen i
forbindelse med konstaterede brud på sikkerheden.
4.3.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Finansministeren gives med lovforslaget
bemyndigelse til at udstede en bekendtgørelse i lighed med
tidligere bekendtgørelse udstedt i medfør af lov om
elektroniske signaturer i det tilfælde, at Kommissionen ikke
udarbejder gennemførelsesretsakt vedrørende
tillidstjenesteudbydernes sikkerhedsforanstaltninger.
Det foreslås også i lovforslaget,
at finansministeren gives bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om sikkerhedskrav til tillidstjenesteudbydere.
Da det vurderes, at der er mulighed for i højere grad at
gøre reguleringen af underretningen af konstaterede
sikkerhedsbrud anvendelig. Bestemmelsen skal sikre, at der er
mulighed for at præcisere indholdet af sikkerhedskravene,
herunder kravene til rapportering af hændelser for at sikre
et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau. De sikkerhedskrav, der
forventes at blive indeholdt i bemyndigelsen, er endnu ikke
endeligt fastlagt. Det forventes dog, at der vil blive taget
udgangspunkt i de sikkerhedskrav, der fremgår af lov om
elektroniske signaturer, bekendtgørelse om sikkerhedskrav
mv. til nøglecentre og relevante sikkerhedsstandarder
på området, samt materiale udarbejdet af ENISA
(European Union Agency for Network and Information Security). Det
kan oplyses, at ENISA pt. arbejder på en
fælleseuropæisk skabelon for indberetning af
sikkerhedshændelser i medfør af eIDAS-forordningens
artikel 19. Såfremt Kommissionen ikke udarbejder en
gennemførselsretsakt i medfør af eIDAs-forordningens
artikel 19, stk. 4, kan finansministeren bl.a. udnytte
bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at denne skabelon
skal anvendes.
Det bemærkes, at såfremt
Kommissionen vælger at udnytte bemyndigelsen til at regulere
dette nærmere via en gennemførelsesretsakt, vil en
sådan have forrang for eventuelle bekendtgørelser
udstedt i medfør af denne lov. Er der allerede udstedt
bekendtgørelser, der strider mod
gennemførelsesretsakter, vil disse blive ophævet.
4.4 Bemyndigelse til fastsættelse af
yderligere bestemmelser om tilsyn
4.4.1 Gældende ret
Tilsyn med nøglecentre reguleres i lov
om elektroniske signaturer kapitel 9 og indholdet af
nøglecentres rapportering til Telestyrelsen reguleres i
bekendtgørelse nr. 922 af 5. oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen. Denne regulering ophæves i
medfør af lovforslaget.
Reguleringen af tilsyn, herunder
nøglecentres rapportering til tilsynsorganet, vil fra den 1.
juli 2016 være reguleret i eIDAS-forordningens artikler 17 og
21.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 3, at tilsynsorganet skal føre tilsyn.
Selve tilsynsbegrebet er dog ikke nærmere defineret i
eIDAS-forordningen.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 21, stk. 1 og 17, stk. 4, b at tilsynsorganet henholdsvis
skal modtage og analysere overensstemmelsesvurderingsrapporter fra
tillidstjenesteudbyderne.
Begrebet overensstemmelsesvurderingsrapport er
ikke nærmere defineret. Det følger dog af
eIDAS-forordningens artikel 21, stk. 4, 1. pkt., at Kommissionen
ved hjælp af gennemførelsesretsakter kan
fastlægge formater og procedurer for
tillidstjenesteudbydernes indsendelse og tilsynets kontrol af
indsendte overensstemmelsesvurderingsrapporter.
Kommissionen har ved lovforslagets
fremsættelse ikke benyttet sig af muligheden for ved
hjælp af gennemførelsesretsakter at vedtage
sådanne formater og procedurer.
4.4.2. Ministeriets
vurdering og den foreslåede ordning
Det vurderes at være mest
hensigtsmæssigt i forhold til den konkrete udførelse
af tilsynet og analyse samt vurdering af
overensstemmelsesvurderingsrapporter, at der fastsættes
yderligere bestemmelser om tilsynsorganets tilsyn med
tillidstjenesteudbydere, herunder indholdet af
overensstemmelsesvurderingsrapporterne.
Det foreslås i lovforslaget, at
finansministeren gives bemyndigelse til at fastsætte
yderligere bestemmelser om tilsynsorganets tilsyn med
tillidstjenesteudbydere, herunder indholdet af
overensstemmelsesvurderingsrapporter.
De tilsynsbestemmelser, der forventes at blive
indeholdt i bemyndigelsen, er endnu ikke endeligt fastlagt. Det
forventes dog, at der vil blive taget udgangspunkt i de
tilsynsbestemmelser, der fremgår af lov om elektroniske
signaturer og bekendtgørelse nr. 922 af 5. oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen og endelig relevante
sikkerhedsstandarder på området, samt materiale
udarbejdet af ENISA (European Union Agency for Network and
Information Security).
Det bemærkes, at såfremt
Kommissionen vælger at regulere dette nærmere via en
gennemførelsesretsakt, vil en sådan have forrang for
eventuelle bekendtgørelser udstedt i medfør af denne
lov. Er der allerede udstedt bekendtgørelser, der strider
mod gennemførelsesretsakter, vil disse blive
ophævet.
4.5 Tavshedspligt for
tilsynsførende
4.5.1 Gældende ret
Der er ingen bestemmelser om tavshedspligt for
tilsynsførende i lov om elektroniske signaturer,
bekendtgørelse nr. 922 af 5. oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen eller bekendtgørelse nr. 923
af 5. oktober 2000 om sikkerhedskrav m.v. til
nøglecentre.
Det fremgår af betragtning 11 til
eIDAS-forordningen, at tillidstjenesteudbydere og tilsynsorganer
bør opfylde kravene i direktiv 95/46/EF om fortrolighed og
behandlingssikkerhed.
Direktiv 95/46/EF omhandler beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Direktiv
95/46/EF vedrører således ikke oplysninger om
tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske- og
sikkerhedsmæssige indretning samt processer for
opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring
systemerne.
4.5.2 Ministeriets vurdering og den foreslåede
ordning
Tilsynet baserer sig på indberetninger
fra tillidstjenesteudbyderne, herunder oplysninger fra
overensstemmelsesvurderingsorganet indeholdt i de såkaldte
overensstemmelsesvurderingsrapporter. Det er afgørende, at
tilsynet får indsigt i alle oplysninger, der fremkommer i
forbindelse med tilsynet om f.eks. risiko- og
sikkerhedsvurderinger, herunder eventuelle sårbarheder. Disse
oplysninger kan indikere svagheder i både systemer,
systeminstallationer samt de sikkerhedsmæssige processer, som
kan betyde, at tilsynet vil kræve forbedring af systemer,
ændrede sikkerhedsmæssige processer eller lignende. Det
er derfor afgørende, at disse oplysninger kan indberettes i
fortrolighed, da kendskab til og indsigt i systemers og processers
eventuelle svagheder vil øge risikoen for angreb på og
kompromittering af sikkerheden. Det offentlige har inden for de
seneste år været genstand for et stigende antal
sikkerhedsmæssige hændelser, og det vurderes, at denne
tendens vil fortsætte. Angreb på systemer af så
central karakter som fx NemID kan have vidtrækkende
konsekvenser for borgere og erhvervsdrivende samt hele den
offentlige sektor. Denne type angreb vil ligeledes mindske tilliden
til digitale tjenester og kan dermed hindre digitalisering og
begrænse mulige gevinster.
Det er således en forudsætning
for, at tilsynsorganet kan føre det nødvendige tilsyn
med tillidstjenesteudbydere, at alle oplysninger og
sikkerhedsmæssige procedurer om systemer, sårbarheder
m.v. indgår i den rapportering, der indgives til
tilsynsorganet. Der vurderes samtidig ikke at være hensyn,
der tilsiger, at borgere skal være bekendt med de mere
specifikke tekniske indretninger og sikkerhedsmæssige
procedurer, som er med til at skabe sikkerheden i systemerne, og
som derfor indgår i tilsynsarbejdet.
Lovforslaget indfører derfor en
særlig tavshedspligt, der medfører, at myndigheder og
personer, der udøver tilsyn med tillidstjenesteudbydere,
samt enhver, der i øvrigt yder bistand til tilsynet,
iagttager ubetinget tavshed over for uvedkommende med hensyn til
oplysninger om tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske- og
sikkerhedsmæssige indretning samt processer for
opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring
systemerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige, ud over hvad der
allerede er angivet i forbindelse med vedtagelsen af
eIDAS-forordningen.
Det forventes, at de ekstra opgaver, der
følger med det udvidede tilsyn, som følger af
eIDAS-forordningen, vil svare til et årsværk. Opgaven
håndteres inden for eksisterende økonomiske
rammer.
Lovforslaget skønnes at få
administrative konsekvenser for staten.
I medfør af eIDAS-forordningen skal
medlemsstaterne udpege et tilsynsorgan. Med lovforslaget
foreslås det, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som
tilsynsførende myndighed. Tilsynsopgaven vurderes at have et
omfang svarende til et årsværk, hvilket er oplyst i
forbindelse med vedtagelse af eIDAS-forordningen. Behovet for
ekstra ressourcer bunder navnlig i udvidelse af tilsynsopgaven med
tilsyn med flere typer af tillidstjenester og i forhold til krav om
samarbejde mellem tilsyn på tværs af grænser og i
nye rapporteringsopgaver overfor henholdsvis medlemsstaternes
tilsyn, Kommissionen og ENISA om fx brud på sikkerheden eller
tab af integritet, som det har modtaget fra
tillidstjenesteudbyderne.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget medfører ikke, at der
oprettes nye administrative myndigheder eller væsentlige
udvidelser af allerede eksisterende myndigheder.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Dette skyldes, at
lovforslagets bemyndigelser sigter mod at muliggøre
opretholdelse af den nuværende retstilstand i det omfang, det
er muligt.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder forslag til
bestemmelser, der opfylder og supplerer krav fastsat i
eIDAS-forordningen og bemyndigelser til at regulere sikkerhedskrav
til tillidstjenesteudbydere og det nærmere indhold af tilsyn
med tillidstjenesteudbydere, herunder indholdet af
overensstemmelsesvurderingsrapporter.
eIDAS-forordningens fulde titel er
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af
23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester til
brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF som blev trykt i Den
Europæiske Unions Tidende L 257, 57. årgang, 28. august
2014.
Hovedparten af eIDAS-forordningen træder
i kraft den 1. juli 2016.
eIDAS-forordningen skal erstatte det
eksisterende direktiv om elektroniske signaturer, 1999/93/EF, men
har et bredere anvendelsesområde, idet forordningen i
tillæg til regulering af elektroniske signaturer også
regulerer en bredere gruppe af elektroniske tillidstjenester samt
elektroniske identiteter og dokumenter. Med lovforslaget
ophæves lov om elektroniske signaturer, som implementerede
direktiv 1999/93/EF.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslaget har i perioden fra den
22. oktober 2015 til den 18. november 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
ATP, Danmarks Nationalbank, Dansk
Aktionærforening, Danske Revisorer, Danske Regioner,
Finansrådet, IT-Branchen, KL, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, National Sundheds-it, Nets DanID, Signaturgruppen,
Dansk Erhverv, IBM, Danske revisorer, KMD, Finansrådet, CSC,
BEC - Bankernes EDB-central, DI Digital, DANSK IT.
11. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Tilsyns- og rapporteringsopgaver forventes
at medføre udgifter for staten svarende til et
årsværk. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
opfylder og supplerer krav fastsat i eIDAS-forordningen og
bemyndigelser til at regulere sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere og det nærmere indhold af tilsyn med
tillidstjenesteudbydere. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Anvendelsesområde
Til §
1
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger forslagets anvendelsesområde.
Lov om elektroniske signaturer fandt alene
anvendelse på nøglecentre etableret i Danmark.
eIDAS-forordningen finder anvendelse på
alle tillidstjenesteudbydere, der er hjemmehørende i
Unionen. Begrebet tillidstjenesteudbyder er defineret i
eIDAS-forordningens artikel 3, nr. 19, og skal forstås som
det er defineret i eIDAS-forordningen. Et eksempel på en
tillidstjenesteudbyder i dansk kontekst er Nets DanID A/S.
Med bestemmelsen foreslås det, at
lovforslaget finder anvendelse på tillidstjenesteudbydere,
som udbyder tillidstjenester, som er etableret i Danmark, og som er
omfattet af eIDAS-forordningen.
Kontrol og straf
m.v.
Til §
2
Udpegning af tilsynsorganet i medfør af
lov om elektroniske signaturer fremgår af § 18, stk. 1.
Det foreslås, at lov om elektroniske signaturer ophæves
pr. 1. juli 2016. Det fremgår af eIDAS-forordningens artikel
17, stk. 1, at medlemsstaterne skal udpege et tilsynsorgan i
forhold til overholdelse af eIDAS-forordningen.
I stk. 1 foreslås det, at
Digitaliseringsstyrelsen udpeges til at påse overholdelsen af
eIDAS-forordningen og loven.
Det foreslås, at
Digitaliseringsstyrelsen fører kontrol med, at kravene i
eIDAS-forordningen og lovforslaget overholdes.
Digitaliseringsstyrelsen foreslås som
tilsynsorgan efter eIDAS-forordningen, fordi
Digitaliseringsstyrelsen i dag fører tilsyn med
nøglecentre i henhold til lov om elektroniske signaturer.
Digitaliseringsstyrelsen vurderes derfor at ligge inde med de
fornødne kompetencer og den nødvendige erfaring til
at varetage opgaven.
Til §
3
Sikkerhedskrav til nøglecentre
reguleres i lov om elektroniske signaturer kapitel 4 og
bekendtgørelse nr. 223 af 5. oktober 2000 om sikkerhedskrav
m.v. til nøglecentre. Disse ophæves i medfør af
lovforslaget.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 2, at tillidstjenesteudbydere skal underrette
tilsynsorganet om konstaterede brud på sikkerheden. Et
sådant krav findes ikke i lov om elektroniske signaturer,
bekendtgørelse nr. 923 af 5. oktober 2000 om sikkerhedskrav
m.v. til nøglecentre eller bekendtgørelse nr. 922 af
5. oktober 2000 om nøglecentres og systemrevisionens
indberetning af oplysninger til Telestyrelsen.
Reguleringen af sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere, herunder nøglecentre, vil fra den
1. juli 2016 være reguleret i eIDAS-forordningens artikel
19.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 1, at kvalificerede og ikke-kvalificerede
tillidstjenesteudbydere skal træffe passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger til at styre de
sikkerhedsmæssige risici i forbindelse med de
tillidstjenester, de udbyder. Under hensyn til den seneste
teknologiske udvikling skal disse foranstaltninger garantere et
sikkerhedsniveau, der svarer til risikoens omfang.
Kommissionen gives i eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 4, mulighed for at specificere de i
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1 omhandlede foranstaltninger
yderligere.
Kommissionen har ved lovforslagets
fremsættelse ikke benyttet sig af muligheden for at
specificere yderligere via gennemførelsesretsakter, hvad der
i eIDAS-forordningen menes med, at tillidstjenesteudbydere skal
træffe passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger.
Kommissionen har ved lovforslagets
fremsættelse ej heller benyttet sig af muligheden for ved
gennemførelsesretsakter at vedtage formater og procedurer,
herunder tidsfrister, for tillidstjenesteudbydernes rapporteringer
i tilfælde af konstaterede sikkerhedsbrud.
Reguleringen af passende tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger i eIDAS-forordningen
giver plads til fortolkning, og finansministeren gives derfor i
bestemmelsens stk. 1 bemyndigelse til at udstede en
bekendtgørelse i lighed med tidligere bekendtgørelse
udstedt i medfør af lov om elektroniske signaturer i det
tilfælde, at Kommissionen ikke udarbejder
gennemførelsesretsakt på dette område.
Det vurderes, at der er mulighed for i
højere grad at gøre reguleringen af underretningen af
konstaterede sikkerhedsbrud praktisk anvendelig.
Denne vurdering finder støtte i det
forhold, at Kommissionen i eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 4
gives mulighed for ved gennemførelsesretsakter at vedtage
formater og procedurer, herunder tidsfrister.
Det foreslås derfor i lovforslagets stk.
1, at finansministeren gives bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om sikkerhedskrav til tillidstjenesteudbydere.
Bestemmelsen skal sikre, at der er mulighed for at præcisere
indholdet af sikkerhedskravene, herunder kravene til rapportering
af hændelser for at sikre et tilstrækkeligt
sikkerhedsniveau. De sikkerhedskrav, der forventes at blive
indeholdt i bemyndigelsen, er endnu ikke endeligt fastlagt. Det
forventes dog, at der vil blive taget udgangspunkt i de
sikkerhedskrav, der fremgår af lov om elektroniske
signaturer, bekendtgørelse nr. 923 af 5. oktober 2000 om
sikkerhedskrav m.v. til nøglecentre og relevante
sikkerhedsstandarder på området, samt materiale
udarbejdet af ENISA (European Union Agency for Network and
Information Security). Det kan oplyses, at ENISA pt. arbejder
på en fælleseuropæisk skabelon for indberetning
af sikkerhedshændelser i medfør af eIDAS-forordningens
artikel 19. Såfremt Kommissionen ikke udarbejder
gennemførselsretsakt i medfør af eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 4, kan finansministeren bl.a. benytte
bemyndigelsen til at pege på denne skabelon i forbindelse med
rapportering af sikkerhedshændelser.
Til §
4
Tilsyn med nøglecentre reguleres i lov
om elektroniske signaturers kapitel 9 og indholdet af
nøglecentres rapportering til Telestyrelsen reguleres i
bekendtgørelse nr. 922 af 5.oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen. Disse ophæves i medfør
af lovforslaget.
Reguleringen af tilsyn, herunder
nøglecentres rapportering til tilsynsorganet, vil fra den 1.
juli 2016 være reguleret i eIDAS-forordningens artikel 17 og
21.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 3, at tilsynsorganet skal føre tilsyn.
Selve begrebet tilsyn er dog ikke nærmere defineret i
eIDAS-forordningen.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 21, stk. 1 og 17, stk. 4, b, at tilsynsorganet henholdsvis
skal modtage og analysere overensstemmelsesvurderingsrapporter fra
tillidstjenesteudbyderne.
Begrebet overensstemmelsesvurderingsrapport er
ikke nærmere defineret. Det følger dog af
eIDAS-forordningens artikel 21, stk. 4, 1. pkt., at Kommissionen
ved hjælp af gennemførelsesretsakter kan
fastlægge formater og procedurer for tillidstjenesternes
indsendelse og kontrol af overensstemmelsesvurderingsrapporter.
Kommissionen har ved lovforslagets
fremsættelse ikke benyttet sig af muligheden for ved
hjælp af gennemførelsesretsakter at vedtage
sådanne formater og procedurer.
Den foreslåede bestemmelses stk. 1 henviser til de tilsynsopgaver, som
Digitaliseringsstyrelsen foreslås at blive ansvarlig for.
Disse opgaver består i:
- at analysere
overensstemmelsesvurderingsrapporter, jf. eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 4, litra b
- at underrette
andre tilsynsorganer og offentligheden om brud på sikkerheden
eller tab af integritet jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4,
litra c
- at aflægge
rapport til Kommissionen om sin primære virksomhed jf.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra d
- at foretage
kontrolundersøgelser eller anmode et
overensstemmelsesvurderingsorgan om at udføre en
overensstemmelsesvurdering af de kvalificerede
tillidstjenesteudbydere jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4,
litra e
- at samarbejde med
databeskyttelsesmyndighederne navnlig ved hurtigst muligt at
underrette dem om resultaterne af kontrolundersøgelser af
kvalificerede tillidstjenesteudbydere, hvis der er mistanke om
overtrædelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger
jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra f
- at tildele
kvalificerede tillidstjenesteudbydere og de tjenester, de udbyder,
status som kvalificeret og at trække denne status tilbage jf.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra g
- at underrette det
organ, der er ansvarligt for den nationale positivliste, om sine
afgørelser om tildeling eller tilbagetrækning af
status som kvalificeret jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4,
litra h
- at kontrollere,
at der findes bestemmelser om planer for virksomhedsafbrydelse, og
at de anvendes korrekt, i tilfælde hvor den kvalificerede
tillidstjenesteudbyder afbryder sin virksomhed, herunder hvordan
oplysninger forbliver tilgængelige jf. eIDAS-forordningens
artikel 17, stk. 4, litra i
- at
pålægge tillidstjenesteudbydere at afhjælpe
mangler i opfyldelsen af de krav, der er fastsat i forordningen,
jf. eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 4, litra j
- at oprette,
vedligeholde og ajourføre en tillidsinfrastruktur i
overensstemmelse med reglerne i national ret, jf.
eIDAS-forordningens artikel 17, stk. 5
- senest den 31.
marts hvert år at forelægge Kommissionen en rapport om
det foregående kalenderårs primære
tilsynsvirksomhed sammen med en sammenfatning af de indberetninger
af brud på sikkerheden, som er modtaget fra
tillidstjenesteudbydere, jf. artikel 17, stk. 6.
I stk. 2.
foreslås det, at finansministeren bemyndiges til at
fastsætte yderligere bestemmelser om
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med tillidstjenesteudbydere,
herunder bestemmelser om indholdet af
overensstemmelsesvurderingsrapporter i henhold til
eIDAS-forordningens artikel 21, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse er indsat,
fordi der ikke er fastsat nogen endelig frist for Kommissionens
eventuelle yderligere regulering af tilsynet med
tillidstjenesteudbyderne og overensstemmelsesvurderingsrapporten.
Bestemmelsen giver således mulighed for at indføre
bestemmelser til regulering af områder, der i dag er mere
detaljeret reguleret i lov om elektroniske signaturer og
bekendtgørelserne dertil. Det begrundes i det forhold, at
lov om elektroniske signaturer og bekendtgørelserne
ophæves, hvilket vil medføre at området vil
henstå utilstrækkeligt reguleret.
De tilsynsbestemmelser, der forventes at blive
indeholdt i bemyndigelsen, er endnu ikke endeligt fastlagt. Det
forventes dog, at der vil blive taget udgangspunkt i de
tilsynsbestemmelser, der fremgår af lov om elektroniske
signaturer og i bekendtgørelse nr. 922 af 5. oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen og relevante sikkerhedsstandarder
på området, samt materiale udarbejdet af ENISA
(European Union Agency for Network and Information Security).
Til §
5
Der er ingen bestemmelser om tavshedspligt for
tilsynsførende i lov om elektroniske signaturer,
bekendtgørelse nr. 922 af 5. oktober 2000 om
nøglecentres og systemrevisionens indberetning af
oplysninger til Telestyrelsen eller bekendtgørelse nr. 923
af 5. oktober 2000 om sikkerhedskrav m.v. til
nøglecentre.
Det fremgår af betragtning 11 til
eIDAS-forordningen, at tillidstjenesteudbydere og tilsynsorganer
bør opfylde kravene i direktiv 95/46/EF om fortrolighed og
behandlingssikkerhed.
Direktiv 95/46/EF omhandler beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Direktiv
95/46/EF vedrører således ikke oplysninger om
tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske- og
sikkerhedsmæssige indretning samt processer for
opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring
systemerne.
Bestemmelsen regulerer tavshedspligten for
personer, der udøver tilsyn med
tillidstjenesteudbyderne.
Tilsynet baserer sig på indberetninger
fra tillidstjenesteudbyderne, herunder oplysninger fra
overensstemmelsesvurderingsorganet indeholdt i de såkaldte
overensstemmelsesvurderingsrapporter. Begrebet
overensstemmelsesvurderingsorgan er defineret i eIDAS-forordningen,
artikel 3, nr. 18 og skal forstås som defineret i
eIDAS-forordningen. Det er afgørende, at tilsynet får
indsigt i alle oplysninger, der fremkommer i forbindelse med
tilsynet om f.eks. risiko- og sikkerhedsvurderinger, herunder
eventuelle sårbarheder. Disse oplysninger kan indikere
svagheder i både systemer, systeminstallationer samt de
sikkerhedsmæssige processer, som kan betyde, at tilsynet vil
kræve forbedring af systemer, ændrede
sikkerhedsmæssige processer eller lignende. Det er derfor
afgørende, at disse oplysninger kan indberettes i
fortrolighed, da kendskab til og indsigt i systemers og processers
eventuelle svagheder vil øge risikoen for angreb på og
kompromittering af sikkerheden. Det offentlige har inden for de
seneste år været genstand for et stigende antal
sikkerhedsmæssige hændelser, og det vurderes, at denne
tendens vil fortsætte. Angreb på systemer af så
central karakter som fx NemID, kan have vidtrækkende
konsekvenser for borgere og erhvervsdrivende samt hele den
offentlige sektor. Denne type angreb vil ligeledes mindske tilliden
til digitale tjenester og kan dermed hindre digitalisering og
begrænse mulige gevinster.
Det er således en forudsætning
for, at tilsynsorganet kan føre det nødvendige tilsyn
med tillidstjenesteudbydere, at alle oplysninger og
sikkerhedsmæssige procedurer om systemer, sårbarheder
m.v. indgår i den rapportering, der indgives til
tilsynsorganet. Der vurderes samtidig ikke at være hensyn,
der tilsiger, at borgere skal være bekendt med de mere
specifikke tekniske indretninger og sikkerhedsmæssige
procedurer, som er med til at skabe sikkerheden i systemerne, og
som derfor indgår i tilsynsarbejdet.
Lovforslaget indfører derfor en
særlig tavshedspligt, der medfører, at myndigheder og
personer, der udøver tilsyn med tillidstjenesteudbydere,
samt enhver, der i øvrigt yder bistand til tilsynet,
iagttager ubetinget tavshed over for uvedkommende med hensyn til
oplysninger om tillidstjenesteudbydernes systemers tekniske- og
sikkerhedsmæssige indretning samt processer for
opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerheden omkring
systemerne.
Til §
6
Sanktionering af nøglecentre findes i
lov om elektroniske signaturer, kapitel 11, § 24. Det
foreslås i lovforslaget, at lov om elektroniske signaturer
ophæves.
Bestemmelserne om sanktionering i lov om
elektroniske signaturer har ikke været bragt i praktisk
anvendelse, idet der ikke har været afgivet påbud eller
gennemført andre sanktioner i medfør af loven. Dette
er et resultat af, at der kun i begrænset omfang har
eksisteret kvalificerede nøglecentre i Danmark, og der
således ikke har været situationer, der har betinget
sanktioner. På den baggrund findes der ingen praktisk
erfaring med anvendelse af sanktioneringsbestemmelser på
området.
eIDAS-forordningen og dermed lovforslaget
vedrører ikke alene specifikt certifikater, som det er
tilfældet med lov om elektroniske signaturer. Forordningen og
dermed lovforslaget vedrører derimod tillidstjenesteudbydere
og deres virksomhed i bredere forstand. Det vurderes, at
såfremt en tillidstjenesteudbyder overtræder de
bestemmelser, der er sanktioneret i lov om elektroniske signaturer,
§ 24, stk. 1, nr. 1 vil dette tillige være i strid med
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1 som påbyder
tillidstjenesteudbydere at træffe passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger til at styre de
sikkerhedsmæssige risici i forbindelse med de
tillidstjenester, de udbyder.
For så vidt angår behandling af
personoplysninger er dette reguleret i lov nr. 429 af 31/05/2000 om
behandling af personoplysninger. I eIDAS-forordningen er der
således ikke specifikke bestemmelser om persondata, men der
er en pligt for tilsynet til at samarbejde med
databeskyttelsesmyndighederne og rapportere om hændelser
relateret til persondata.
Lovforslaget indeholder sanktionering af
manglende overholdelse af sikkerhedskrav og underretningspligt for
tillidstjenesteudbydere, jf. eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 1
og 2. Derudover sanktioneres tillidstjenesteudbydernes afgivelse af
urigtige oplysninger til tilsynsorganet. eIDAS-forordningens
artikel 19, stk. 1 pålægger tillidstjenesteudbydere at
træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger
til at styre de sikkerhedsmæssige risici i forbindelse med de
tillidstjenester, de udbyder. Under hensyn til den seneste
teknologiske udvikling skal disse foranstaltninger garantere et
sikkerhedsniveau, der svarer til risikoens omfang.
Tillidstjenesteudbyderne bør navnlig tage skridt til at
forhindre og minimere virkningen af sikkerhedsrelaterede
hændelser og underrette de berørte parter om de
negative virkninger af sådanne hændelser. Efter
eIDAS-forordningens artikel 19, stk. 2 skal
tillidstjenesteudbydere, der konstaterer et brud på
sikkerheden eller tab af integritet, som har en væsentlig
indvirkning på den udbudte tillidstjeneste eller de
berørte personoplysninger, hurtigst muligt og under alle
omstændigheder inden for 24 timer efter at være blevet
opmærksomme på forholdet underrette tilsynsorganet, og
eventuelt andre relevante organer som f.eks. det kompetente
nationale organ for informationssikkerhed eller
databeskyttelsesmyndigheden.
Når det er sandsynligt, at et brud
på sikkerheden eller tab af integritet vil krænke den
fysiske eller juridiske person, som har modtaget tillidstjenesten,
skal tillidstjenesteudbyderen også hurtigst muligt underrette
den fysiske eller juridiske person om bruddet på sikkerheden
eller tab af integritet.
Det følger af eIDAS-forordningens
artikel 16, at medlemsstaterne skal fastsætte regler om
sanktioner for overtrædelse af eIDAS-forordningen.
Sanktionerne skal være effektive samt stå i rimeligt
forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende
virkning.
Det vurderes, at den foreslåede
bestemmelse indfrier dette ved at sanktionere for
overtrædelse af eIDAS-forordningens bestemmelser om
sikkerhedskrav, underretningspligt for tillidstjenesteudbydere og
afgivelse af urigtige oplysninger.
Ændringer i
anden lovgivning
Til §
7
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2016, samtidig med eIDAS-forordningens
ikrafttræden.
I medfør af stk.
2 foreslås det, at lov om elektroniske signaturer
ophæves. Som konsekvens heraf vil de bekendtgørelser,
der er udstedt i medfør af lov om elektroniske signaturer,
bortfalde.
Til §
8
Lovforslaget indeholder i § 8 en
ændring af lov om fragtaftaler ved international vejtransport
(CMR-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1122 af 18. september
2015. Efter CMR-lovens § 6, stk. 5, skal digitale signaturer,
som anvendes i forbindelse med elektroniske fragtbreve, være
baseret på den gældende OCES-standard eller opfylde
kravene i lov om elektroniske signaturer, der foreslås
ophævet med dette lovforslag.
Den foreslåede ændring
indebærer, at digitale signaturer på elektroniske
fragtbreve fra den 1. juli 2016 skal være baseret på
den gældende OCES-standard eller opfylde kravene i
eIDAS-forordningen.
Til §
9
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2016.
I stk. 2
foreslås det, at lov nr. 417 af 31. maj 2000 om elektroniske
signaturer ophæves samtidig med lovens i
ikrafttræden.