Fremsat den 10. februar 2016 af transport-
og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel,
lov om buskørsel og lov om taxikørsel m.v.
(Løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, udvidelse af overenskomstnævnets
kompetence m.v.)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1639 af 26. december 2013,
§ 11 i lov nr. 742 af 1. juni 2015 og § 1 i lov nr. 746
af 1. juni 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Ved kollektive overenskomster forstås i denne lov kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsp?arter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1639 af 26. december 2013,
§ 10 i lov nr. 742 af 1. juni 2015 og § 2 i lov nr. 746
af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Lovens område m.v.«
2.
Efter § 1c indsættes i kapitel
1:
Ȥ 1 d. Ved kollektive
overenskomster forstås i denne lov kollektive overenskomster,
der er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.«
§ 3
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4 a, stk. 1, ændres
»§ 12, stk. 1, nr. 6« til: »§ 12, stk.
1, nr. 7«.
2. I
§ 4 a, stk. 3, ændres
»§ 12, stk. 1, nr. 9« til: »§ 12, stk.
1, nr. 10«.
3. § 5,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsp?arter i Danmark, og som gælder på
hele det danske område.«
4.
Efter § 5 indsættes før overskriften før
§ 6:
Ȥ 5 a. Indehaveren af
en tilladelse skal efter påbud fra den myndighed, der har
meddelt tilladelsen, indsende dokumentation for, at indehaveren
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, som findes i de kollektive overenskomster,
der er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, jf. § 5,
stk. 5.
§ 5 b. Den myndighed, der har
meddelt en tilladelse, hører overenskomstparterne til
vurdering af, om indehaveren følger de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Stk. 2. I sager
efter stk. 1, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske område,
ikke er fulgt, hører myndigheden overenskomstnævnet,
jf. § 6 b i lov om godskørsel.«
5. I
§ 12, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) hvilke
kollektive overenskomster, der anses for indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område,«
Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14.
6. I
§ 12, stk. 4, ændres
»stk. 1, nr. 7« til: » stk. 1, nr. 8«.
7.
Efter § 16 indsættes før overskriften før
§ 17:
Ȥ 16 a. Den myndighed,
der har påbudt en indehaver af en tilladelse om dokumentation
for, at denne følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske område,
jf. § 5 a, kan pålægge indehaveren ugentlige
tvangsbøder, hvis denne undlader at indsende den
nævnte dokumentation.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. For indehavere
af en tilladelse til godskørsel, buskørsel,
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, der ved lovens ikrafttræden
følger bestemmelserne i en overenskomst, der ikke er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, eller som ikke
gælder på hele det danske område, finder §
1, stk. 5, i lov om godskørsel, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, § 1 d i lov om buskørsel, som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 2, og § 5, stk. 5, i lov om
taxikørsel m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr.
3, først anvendelse fra det tidspunkt, hvor den
pågældende kollektive overenskomst udløber eller
kan opsiges til ophør, eller når den
pågældende tilladelse bortfalder, tilbagekaldes eller
udløber.
Stk. 3. Transport- og
bygningsministeren fremsætter senest i folketingsåret
2017-18 forslag om revision af § 5, stk. 5, §§ 5 a,
5 b og 16 a i lov om taxikørsel m.v. som affattet ved denne
lovs § 3, nr. 3-5 og 7.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Løn- og
arbejdsvilkår for chauffører | | 3.1. | Gældende
ret | | 3.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 4. | Påbud om
indsendelse af dokumentation for løn- og
arbejdsvilkår | | 4.1. | Gældende
ret | | 4.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 5. | Overenskomstnævnet m.v. | | 5.1. | Gældende
ret | | 5.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 6. | Tvangsbøder | | 6.1. | Gældende
ret | | 6.2. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 8. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 9. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 13. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bidrage
til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og at fremme
færdselssikkerheden ved at fremsætte krav om, at
indehaveren af en tilladelse til at udføre
godskørsel, buskørsel, taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik
skal følge bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Lovforslaget har endvidere til formål at
styrke tilsynet med overholdelsen af løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der udfører
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, ved at udvide overenskomstnævnets
virksomhed til også at omfatte sådan kørsel.
2. Baggrund
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag anlagt mod Trafik- og Byggestyrelsen, hvorved
Højesteret udtalte sig om fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5. Spørgsmålet i sagen var, om en lokal kollektiv
overenskomst for chauffører, der udførte offentlig
servicetrafik, levede op til lovgivningens krav om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører. En konsekvens af
Højesterets dom er, at enhver kollektiv overenskomst for
chauffører - uanset dens indhold - lever op til de
pågældende bestemmelser i buskørselsloven og
taxiloven.
Højesteret henviste i dommen til
dissensen i Vestre Landsrets dom af 18. april 2013, hvor det er
anført, at lovforarbejderne til bestemmelserne i
buskørselslovens § 18, stk. 2, og til taxilovens §
5, stk. 5, ikke gav det fornødne sikre grundlag for at
antage, at der skal udfindes et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår med den konsekvens, at ikke alle kollektive
overenskomster på området kan anvendes. Det
anføres videre, at en sådan ordning, som kan
indebære en begrænsning af princippet om aftalefrihed
på arbejdsmarkedet, må kræve klar lovhjemmel. Det
er en sådan udtrykkelig lovhjemmel, som foreslås
indført med lovforslaget.
Godskørselslovens § 6, stk. 3, er
enslydende med buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, ligesom forarbejderne til
bestemmelserne svarer til hinanden. Uanset, at Højesterets
dom alene angår buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, omtales også forarbejderne til
godskørselslovens § 6, stk. 3, i begrundelsen. Der er
dermed ikke grundlag for at antage, at der skulle gælde en
anden retsstilling efter godskørselslovens § 6, stk. 3,
hvorfor godskørselsloven også er omfattet af
lovforslaget.
3. Løn- og
arbejdsvilkår for chauffører
3.1. Gældende
ret
Trafik- og Byggestyrelsen udsteder tilladelser
til godskørsel, jf. godskørselslovens § 1, stk.
1, tilladelser til buskørsel, jf. buskørselslovens
§ 1, stk. 1, og tilladelser til offentlig servicetrafik, jf.
taxilovens § 2, stk. 1. Tilladelser til taxikørsel,
limousinekørsel og sygetransport udstedes i medfør af
taxilovens § 2, stk. 1, af kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor indehaveren har forretningssted.
Indehavere af tilladelser til
godskørsel, buskørsel, taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport eller til offentlig
servicetrafik skal i henhold til godskørselslovens § 6,
stk. 3, buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster.
Bestemmelserne er formuleret ens og har til formål at bidrage
til udviklingen af sunde konkurrencevilkår samt - for
så vidt angår bestemmelserne i de kollektive
overenskomster om arbejdstid og lignende vilkår - at fremme
færdselssikkerheden. Bestemmelsen i godskørselslovens
§ 6, stk. 3, tager primært sigte på situationer,
der indebærer konkurrenceforvridninger, jf. Folketingstidende
1988-89, tillæg A, spalte 1561. I forarbejderne til
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5, henvises der til forarbejderne til godskørselslovens
§ 6, stk. 3.
Det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen i godskørselslovens § 6, stk. 3, at denne
bestemmelse svarer til bestemmelsen i § 6, stk. 2, i den
tidligere gældende lov om godstransport med
motorkøretøjer. I forarbejderne til § 6, stk. 2,
i lov om godstransport med motorkøretøjer, jf.
Folketingstidende 1972-73, tillæg A, spalte 5736, er det
anført, at en chauffør i tilfælde af
underbetaling i forhold til en kollektiv overenskomst ikke med
hjemmel i bestemmelsen kan støtte ret på et krav om
efterbetaling over for arbejdsgiveren. I forbindelse med
ikrafttræden den 1. januar 1989 af lov nr. 851 af 21.
december 1988 om godskørsel blev lov om godstransport med
motorkøretøjer ophævet.
I overensstemmelse med dette har Østre
Landsret i en dom af 25. juni 2004 fastslået, at
godskørselslovens § 6, stk. 3, er en offentligretlig
forskrift, som den enkelte chauffør ikke kan støtte
ret på i forholdet til arbejdsgiveren. Bestemmelserne i
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5, svarer til godskørselslovens § 6, stk. 3, og
der henvises således til forarbejderne til
godskørselslovens § 6, stk. 3, i forarbejderne til
§ 18, stk. 2, i buskørselsloven og § 5, stk. 5, i
taxiloven.
Trafik- og Byggestyrelsen har indtil
Højesterets dom af 4. februar 2015 fortolket bestemmelserne
således, at chauffører, der udfører
godskørsel, buskørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik, skulle aflønnes
i overensstemmelse med en landsdækkende kollektiv
overenskomst på de pågældende områder. Der
er på nuværende tidspunkt indgået overenskomster
mellem 3F og en række arbejdsgiverorganisationer samt mellem
Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse. De
indgåede overenskomster bygger i overvejende grad på
timeaflønning, idet der dog for så vidt angår
området for de såkaldte EP-tilladelser tillige er
mulighed for provisionsaflønning. EP-tilladelser er
tilladelser til erhvervsmæssig personbefordring, som giver
ret til udførelse af almindelig rutekørsel i
køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet, i tilknytning til en kontrakt
med et trafikselskab omfattet af trafikselskabsloven. Disse
tilladelser blev tidligere udstedt efter busloven, men udstedes i
dag med hjemmel i taxiloven under benævnelsen tilladelse til
offentlig servicetrafik. I forbindelse med en ændring af
taxiloven ophørte Trafik- og Byggestyrelsen i 2011 med at
udstede EP-tilladelser, og der er pr. 1. februar 2016 til 18
indehavere udstedt 55 EP-tilladelser, som senest udløber den
30. september 2016.
Bestemmelserne i godskørselslovens
§ 6, stk. 3, buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, indebar efter Trafik- og
Byggestyrelsens fortolkning ikke en forpligtelse til at indgå
en bestemt kollektiv overenskomst på et af områderne,
men derimod alene en pligt til at sikre, at løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der udfører
godskørsel, buskørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik, levede op til
intentionerne anført i bemærkningerne til forslaget
til § 6, stk. 3, i godskørselsloven, hvorefter
løn, hviletid m.v. ikke må blive konkurrenceparametre
til skade for konkurrencen i erhvervet og
færdselssikkerheden.
I forbindelse med Trafik- og Byggestyrelsens
tilsyn med virksomheder, der er indehavere af tilladelser til
offentlig servicetrafik, har Trafik- og Byggestyrelsen kunnet
konstatere, at nogle af virksomhederne aflønnede deres
chauffører på provisionsbasis, og at virksomhederne
således ikke efter Trafik- og Byggestyrelsens fortolkning
levede op til kravet i taxilovens § 5, stk. 5. Hovedparten af
disse virksomheder overgik til timelønsaflønning
efter, at Trafik- og Byggestyrelsen havde oplyst om styrelsens
fortolkning. Én virksomhed, hvis chauffører blev
aflønnet udelukkende på provisionsbasis og ikke var
sikret en mindsteløn, pension eller løn under sygdom,
indbragte imidlertid Trafik- og Byggestyrelsens fortolkning for
domstolene. Med sin dom af 4. februar 2015 fastslog
Højesteret, at virksomheden opfyldte kravene i taxilovens
§ 5, stk. 5. En konsekvens af Højesterets dom var
således, at enhver kollektiv overenskomst for
chauffører - uanset dens indhold - lever op til de
pågældende bestemmelser i godskørselsloven, i
buskørselsloven og i taxiloven.
3.2 Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Det vurderes på baggrund af
Højesterets dom af 4. februar 2015, at formuleringen af
bestemmelserne i godskørselslovens § 6, stk. 3,
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5, ikke er tilstrækkelig klar. Det har derfor
været fundet nødvendigt at justere ordlyden af de tre
bestemmelser således, at der indføres et udtrykkeligt
lovmæssigt krav om at følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Med de foreslåede bestemmelser kommer
det nu til at fremgå direkte af lovens ordlyd, at der skal
være tale om en landsdækkende overenskomst, der er
indgået af danske arbejdsmarkedsparter, for at den lever op
til de foreslåede bestemmelser.
Den 15. juni 2015 trådte lov nr. 746 om
ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel i kraft. Herefter har udenlandske
chaufførvikarvirksomheder pligt til at følge
bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og pension i
gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, når chaufføren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj, vogntog eller
motorkøretøj indrettet til befordring af flere end ni
personer føreren medregnet. Lovændringen har endvidere
den konsekvens, at bestemmelserne i nærværende
lovforslags § 1, nr. 1, og § 2, nr. 2, også vil
komme til at gælde for udenlandske
chaufførvikarvirksomheder, således at der ved
»kollektive overenskomster« forstås
»kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område«. En chaufførvikarvirksomhed
etableret på dansk område har tilladelse i henhold til
godskørselslovens § 1, stk. 1, eller
buskørselslovens § 1, stk. 1, og skal derfor
følge bestemmelsen i godskørselslovens § 6, stk.
3, eller buskørselslovens § 18, stk. 2, om
overenskomstmæssig aflønning af chauffører.
4. Påbud om
indsendelse af dokumentation for løn- og
arbejdsvilkår
4.1. Gældende
ret
En indehaver af tilladelser efter
godskørselsloven eller buskørselsloven skal efter
påbud fra transport- og bygningsministeren indsende
dokumentation for, at denne følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår i de pågældende
kollektive overenskomster, jf. godskørselslovens § 6,
stk. 4, og buskørselslovens § 18, stk. 3.
Dokumentationen for løn- og arbejdsvilkår kan
foreligge i form af bl.a. ansættelseskontrakter,
lønsedler med underliggende bilag, f.eks.
kørselsrapporter, ugesedler, dagsedler eller
trafikbøger.
Der findes ikke tilsvarende bestemmelser i
taxiloven.
4.2. Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at sikre, at
chaufførers løn- og arbejdsvilkår ikke bliver
konkurrenceparametre til skade for konkurrencen i erhvervet og
færdselssikkerheden, har Transport- og Bygningsministeriet
fundet det nødvendigt at styrke tilsynet med overholdelsen
af bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
så vidt angår tilladelser i henhold til taxiloven.
Det foreslås i lovforslagets § 3,
nr. 5, at indføre en bestemmelse i taxiloven, hvorefter en
indehaver af en tilladelse efter taxiloven efter påbud fra
den myndighed, der har meddelt tilladelsen, skal indsende
dokumentation for, at indehaveren følger de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Dokumentationen for løn- og
arbejdsvilkår kan foreligge i form af bl.a.
ansættelseskontrakter, lønsedler med underliggende
bilag, f.eks. kørselsrapporter, ugesedler, dagsedler eller
trafikbøger.
Det er kun tilladelsesindehavere, der ikke er
omfattet af en overenskomst via deres medlemskab af en
arbejdsgiverforening, eller som ikke har tiltrådt den
landsdækkende overenskomst, der vil blive pålagt at
indsende dokumentation til den tilladelsesudstedende myndighed for,
at de følger de relevante kollektive overenskomster, idet
arbejdsmarkedets parter efter den danske aftalemodel selv
kontrollerer overholdelsen af overenskomsten for virksomheder, som
er omfattet af eller har tiltrådt overenskomsten.
Pligten for en tilladelsesindehaver til at
indsende dokumentation for, at denne følger bestemmelserne
om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive
overenskomster, finder ikke anvendelse i det omfang, dette
følger af retssikkerhedslovens § 10 om retten til ikke
at inkriminere sig selv, jf. lov nr. 442 af 9. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.
5. Overenskomstnævnet m.v.
5.1. Gældende
ret
I medfør af godskørselslovens
§ 6 b har arbejdsmarkedets parter oprettet et
overenskomstnævn, som afgiver udtalelse om, hvorvidt en
tilladelsesindehaver overholder bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de pågældende kollektive
overenskomster for chauffører, jf. godskørselslovens
§ 6, stk. 3. Overenskomstnævnet kan desuden udtale sig
om tilladelsesindehaveres overholdelse af buskørselslovens
§ 18, stk. 2, jf. lovens § 18 a, stk. 2.
Overenskomstnævnet blev etableret i 2013
efter anmodning fra arbejdsmarkedets parter. I henhold til
godskørselslovens § 6 b består
overenskomstnævnet af en formand, der er landsdommer, og som
udpeges af Arbejdsrettens formand, to medlemmer udpeget af
henholdsvis DI og Dansk Erhverv Arbejdsgiver, samt to medlemmer
udpeget af Fagligt Fælles Forbund. Medlemmerne udpeges for en
fireårig periode. Ved forelæggelse af sager for
overenskomstnævnet, der ikke angår overenskomster
indgået af DI, Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Fagligt
Fælles Forbund, suppleres overenskomstnævnet med en
repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver- og
lønmodtagerside, som har indgået den kollektive
overenskomst, der konkret er henvist til. Overenskomstnævnet
behandler kun sager, hvor tilladelsesindehaveren ikke er medlem af
en arbejdsgiverforening eller har indgået en
tiltrædelsesoverenskomst. Spørgsmål om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører ansat af
tilladelsesindehavere, der er medlemmer af en arbejdsgiverforening,
eller som er omfattet af en tiltrædelsesoverenskomst,
afgøres i henhold til den danske aftalemodel af
arbejdsmarkedets parter.
Transport- og bygningsministeren kan som led i
kontrollen med indehavere af tilladelser til godkørsel eller
buskørsel med hjemmel i godskørselslovens § 6,
stk. 4, eller buskørselslovens § 18, stk. 3,
kræve at modtage dokumentation for chaufførernes
løn- og arbejdsvilkår. Transport- og
bygningsministeren kan i henhold til godskørselslovens
§ 6 c, stk. 1, og buskørselslovens § 18 a, stk. 1,
høre overenskomstparterne på området med henblik
på at få en vurdering af, om en tilladelsesindehaver
overholder bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår.
Det følger af godskørselslovens
§ 6 c, stk. 2, at Transport- og Bygningsministeriet
hører overenskomstnævnet i sager, hvor en af
overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt.
Overenskomstnævnets udtalelse om,
hvorvidt en tilladelsesindehaver følger gældende
danske kollektive overenskomster, indgår i transport- og
bygningsministerens afgørelse af, om der er
tilstrækkeligt grundlag for tilbagekaldelse af tilladelsen.
Det fremgår af bemærkningerne til ændringen af
godskørselsloven og buskørselsloven i
folketingsåret 1998/99, at der oftest i praksis vil blive
tildelt en forudgående advarsel, inden der træffes
afgørelse om tilbagekaldelse. Advarslen angiver, at
fremtidige overtrædelser vil kunne føre til
tilbagekaldelse af tilladelsen eller godkendelsen, jf.
Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side 2800 og side
4437.
Der er ingen hjemmel i taxiloven til at
høre overenskomstparterne eller overenskomstnævnet
vedrørende aflønning af chauffører.
5.2 Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Det vurderes, at den ordning, som er etableret
på gods- og buskørselsområdet, har bidraget til
en sikring af, at tilladelsesindehaverne følger bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår i henhold til de
pågældende kollektive overenskomster for
chauffører. Med henblik på at sikre, at løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser i henhold til
taxiloven, ikke bliver konkurrenceparametre til skade for
konkurrencen i erhvervet og for færdselssikkerheden, findes
det således formålstjenligt at indføre en
tilsvarende ordning for chauffører, der udfører
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik.
Det foreslås derfor i lovforslagets
§ 3, nr. 4, at den myndighed, der har udstedt en tilladelse
til taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, skal have tilsvarende adgang til at
kræve dokumentation for chaufførers løn- og
arbejdsvilkår og til at høre overenskomstparterne med
henblik på at få vurderet, om indehaveren af en
tilladelse følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
I sager, hvor en af overenskomstparterne eller
begge overenskomstparter udtaler, at en virksomhed ikke
følger de kollektive overenskomster, foreslås det
desuden, at den tilladelsesudstedende myndighed hører
overenskomstnævnet, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 5 b, stk. 2.
I sager, hvor der er tvivl om overholdelse af
den foreslåede § 5, stk. 5, i taxiloven, skal
overenskomstnævnet tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt en tilladelsesindehaver følger bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår i en kollektiv overenskomst, der
er indgået af arbejdsmarkedsparter, og som gælder
på hele det danske område.
6. Tvangsbøder
6.1. Gældende
ret
Transport- og bygningsministeren kan efter
godskørselslovens § 17 b og buskørselslovens
§ 22 b pålægge indehaveren af en tilladelse
ugentlige tvangsbøder, hvis denne undlader at efterkomme
transport- og bygningsministerens påbud om at indsende
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster.
Niveauet af de ugentlige tvangsbøder
ligger i praksis på omkring 10.000 kr. Tvangsbøderne
kan dog være på et højere beløb, hvis
den, der ikke efterkommer et påbud, f.eks. er indehaver af en
betydelig mængde tilladelser med mange ansatte
chauffører, således at tvangsbøderne reelt
udgør et incitament til at efterkomme et påbud om at
indsende dokumentation for overholdelse af bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører.
Der er ikke i taxiloven hjemmel til at
pålægge indehaveren af en tilladelse tvangsbøder
ved manglende indsendelse af dokumentation for, at virksomheden
følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster.
6.2. Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er fundet nødvendigt, at ordningen
på godskørsels- og buskørselsområdet med
ugentlige tvangsbøder i tilfælde af, at en
tilladelsesindehaver undlader at efterkomme påbud fra den
tilladelsesudstedende myndighed om at indsende dokumentation for
overholdelse af bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår,
også indføres på taxilovens område, da der
tillige foreligger et særligt behov for effektiv kontrol og
håndhævelse på dette område.
Det foreslås derfor i lovforslagets
§ 3, nr. 7, at der indføres mulighed for, at den
tilladelsesudstedende myndighed kan udskrive ugentlige
tvangsbøder i tilfælde af, at en indehaver af en
tilladelse efter taxiloven ikke efterkommer et påbud om at
indsende dokumentation for, at denne følger bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster,
der er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Formålet med bestemmelsen er at
gennemtvinge en handlepligt for dermed at sikre bedre kontrol med,
at indehavere af tilladelser i henhold til taxiloven følger
lovens krav til løn- og arbejdsvilkår for
chauffører.
Det vurderes, at adgangen til at
pålægge ugentlige tvangsbøder på omkring
10.000 kr. vil være et godt incitament for indehavere af
tilladelser i henhold til taxiloven til at overholde lovens krav
til løn- og arbejdsvilkår.
Hvis et påbud ikke efterkommes af en
indehaver af en betydelig mængde tilladelser med mange
ansatte chauffører, vil dette kunne berettige til at anvende
større tvangsbøder end ovennævnte udgangspunkt,
således at tvangsbøden fortsat kan være et
incitament til at efterkomme påbuddet.
Eftersom tvangsbødens formål er
at skabe større incitament for en tilladelsesindehaver til
at efterkomme den tilladelsesudstedende myndigheds påbud, kan
tvangsbøder ikke inddrives efter, at det forhold, som
tvangsbøden udspringer af, er bragt til ophør.
Tvangsbøden er således alene et middel til at få
den pågældende chauffør til at medvirke ved
gennemførelse af kontrol med løn- og
arbejdsvilkår og ikke en straf.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil medføre en mindre
merudgift for Trafik- og Byggestyrelsen i forbindelse med
udvidelsen af overenskomstnævnets kompetence. Det antages
således, at Trafik- og Byggestyrelsens udgifter til
vederlæggelse af nævnets formand og sekretær
må forventes at stige som følge af øget
aktivitet i nævnet.
Forslaget vil ikke få administrative
konsekvenser for staten.
Forslaget vil forbedre kommunernes muligheder
for at føre tilsyn med taxi-, limousine- og
sygetransportchaufførers løn- og arbejdsvilkår,
men forventes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget foreslås, at
indehaveren af en tilladelse til at udføre
godskørsel, buskørsel, taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik
skal følge bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Dette er en ændring i forhold til
gældende ret, hvorefter enhver kollektiv overenskomst
på området uanset dens indhold lever op til de
gældende regler.
For tilladelsesindehavere, der indtil lovens
ikrafttræden har indgået eller fulgt bestemmelser i
sådanne kollektive overenskomster, vurderes lovforslaget ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser, idet
disse tilladelsesindehavere allerede lever op til lovforslagets
definition af kollektive overenskomster, jf. lovforslagets §
1, nr. 1, § 2, nr. 2 og § 3 nr. 3.
For tilladelsesindehavere, som ikke på
tidspunktet for ikrafttrædelsen af denne lov har
indgået eller fulgt bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, kan
lovforslaget medføre merudgifter.
Med lovforslagets § 4, stk. 2,
foreslås indført en overgangsbestemmelse,
således at indehavere af en tilladelse til godskørsel,
buskørsel, taxikørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik, ikke skal følge
lovens bestemmelser, førend eventuelle indgåede
kollektive overenskomster, som ikke lever op til den
foreslåede definition, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
§ 2, nr. 2 og § 3, nr. 3, udløber eller kan
opsiges til ophør, eller når den
pågældende tilladelse bortfalder, tilbagekaldes eller
udløber.
Indehavere af tilladelser i henhold til
taxiloven, der ikke er medlemmer af en arbejdsgiverforening eller
ikke har tiltrådt en kollektiv overenskomst, og som ikke er
omfattet af den foreslåede overgangsbestemmelse i
lovforslagets § 4, stk. 2, vil efter påbud fra den
tilladelsesudstedende myndighed have pligt til at indsende
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår i relevante kollektive overenskomster. Dette
forventes at medføre begrænsede administrative byrder
for de relevante tilladelsesindehavere.
9. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til
EU-retten
Dette lovforslag fastlægger, hvad der i
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
taxikørsel m.v. skal forstås ved kollektive
overenskomster.
Ved lov nr. 746 af 1. juni 2015 om
ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel, som trådte i kraft den 15. juni 2015, blev
indført lovhjemmel til at kræve, at
chaufførvikarvirksomheder følger bestemmelserne om
løn, overarbejde, feriepenge og pension i gældende
danske kollektive overenskomster for chauffører,
såfremt chaufførvikaren er udlejet til kørsel
på dansk område med et dansk indregistreret
køretøj. Hermed udnyttes muligheden i
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 96/71/EF af 16.
december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (udstationeringsdirektivet) artikel
3, stk. 9. Efter denne artikel kan medlemsstaterne bestemme, at en
virksomhed skal sikre arbejdstagere de samme vilkår, som dem,
der gælder for vikarer i den medlemsstat, på hvis
område arbejdet udføres. Loven medfører
endvidere, at chaufførvikarer fra andre EU-lande er sikret
de samme vilkår, som gælder for danske
chaufførvikarer. Vikarers arbejdsvilkår er blandt
andet reguleret af lov nr. 595 af 12. juni 2013 om vikarers
retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v., som
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/104/EF af 19. november 2008 om vikararbejde (vikardirektivet).
Som anført i bemærkningerne til loven vurderes
ændringen af godskørselslovens § 6 a, stk. 3, og
buskørselslovens § 9, stk. 3, at være i
overensstemmelse med vikardirektivet.
For så vidt angår virksomheder,
der er etableret i Danmark, fremgår det af artikel 3, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1071/2009 af
21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for
udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af
Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning nr. 1071/2009),
at medlemsstaterne kan stille yderligere krav til virksomheder for
at få tilladelse til at udøve vejtransporterhvervet
end de krav, som er oplistet i forordningens artikel 3, stk. 1.
Sådanne krav skal være rimelige og må ikke
medføre forskelsbehandling.
Formålet med lovforslaget er at bidrage
til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og at fremme
færdselssikkerheden ved, at indehaveren af en tilladelse til
at udføre godskørsel, buskørsel,
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik skal følge bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område. De foreslåede bestemmelser i §
1, stk. 5, i godskørselsloven, § 1 d i
buskørselsloven og § 5, stk. 5, i taxiloven
gælder desuden for alle dansk etablerede
tilladelsesindehavere. På den baggrund vurderes lovforslaget,
hvorefter indehavere af tilladelser til at udføre
godskørsel, buskørsel, taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, skal følge bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, at være i
overensstemmelse med artikel 3, stk. 2, i forordning nr.
1071/2009.
12. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 15. - 22. januar 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik, ATAX Arbejdsgiverforeningen for Taxibranchen,
Brancheforeningen for Limousine Vognmænd, Centralforeningen
af Taxiforeninger i Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Speditører, Det Centrale Handicapråd,
Det Økologiske Råd, DI, DI Transport, Fagligt
Fælles Forbund, Foreningen EP-Danmark, Frie Danske
Lastbilvognmænd, ITD - Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagforening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i
Danmark, NOAH-Trafik, Overenskomstnævnet v/formanden,
Rådet for Sikker Trafik, Taxa 4x35, Taxi Nord,
Trafikselskaberne i Danmark og Økonomisk Forening for
Persontransport.
13. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre en mindre
merudgift for Trafik- og Byggestyrelsen i forbindelse med
udvidelsen af overenskomstnævnets kompetence. Forslaget vil
forbedre kommunernes muligheder for at føre tilsyn med
taxi-, limousine- og sygetransportchaufførers løn- og
arbejdsvilkår, men forventes ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for kommunerne. Lovforslaget vil
ikke have økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | For tilladelsesindehavere, som ikke
på tidspunktet for ikrafttrædelsen af denne lov har
indgået eller fulgt bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, kan
lovforslaget medføre merudgifter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vil medføre mindre
administrative konsekvenser for indehavere af tilladelser i henhold
til taxiloven, som ikke er medlem af en arbejdsgiverforening, som
ikke har tiltrådt en kollektiv overenskomst, og som ikke er
omfattet af overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 4, stk. 2,
idet en sådan tilladelsesindehaver efter påbud fra den
tilladelsesudstedende myndighed skal indsende dokumentation for
overholdelse af den foreslåede § 5, stk. 5, i
taxiloven. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Dette lovforslag fastlægger, hvad der
i lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
taxikørsel m.v. skal forstås ved kollektive
overenskomster. ? Ved lov nr. 746 af 1. juni 2015 om
ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel, som trådte i kraft den 15. juni 2015,
blev indført lovhjemmel til at kræve, at
chaufførvikarvirksomheder følger bestemmelserne om
løn, overarbejde, feriepenge og pension i gældende
danske kollektive overenskomster for chauffører,
såfremt chaufførvikaren er udlejet til kørsel
på dansk område med et dansk indregistreret
køretøj. Hermed udnyttes muligheden i
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 96/71/EF af 16.
december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (udstationeringsdirektivet) artikel
3, stk. 9. Efter denne artikel kan medlemsstaterne bestemme, at en
virksomhed skal sikre arbejdstagere de samme vilkår, som dem,
der gælder for vikarer i den medlemsstat, på hvis
område arbejdet udføres. Loven medfører
endvidere, at chaufførvikarer fra andre EU-lande er sikret
de samme vilkår, som gælder for danske
chaufførvikarer. Vikarers arbejdsvilkår er blandt
andet reguleret af lov nr. 595 af 12. juni 2013 om vikarers
retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v., som
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/104/EF af 19. november 2008 om vikararbejde (vikardirektivet).
Som anført i bemærkningerne til loven vurderes
ændringen af godskørselslovens § 6 a, stk. 3, og
buskørselslovens § 9, stk. 3, at være i
overensstemmelse med vikardirektivet. ? For så vidt angår virksomheder,
der er etableret i Danmark, fremgår det af artikel 3, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1071/2009 af
21. oktober 2009 om fælles regler om betingelser for
udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af
Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning nr. 1071/2009),
at medlemsstaterne kan stille yderligere krav til virksomheder for
at få tilladelse til at udøve vejtransporterhvervet
end de krav, som er oplistet i forordningens artikel 3, stk. 1.
Sådanne krav skal være rimelige og må ikke
medføre forskelsbehandling. ? Formålet med lovforslaget er at
bidrage til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og at
fremme færdselssikkerheden ved, at indehaveren af en
tilladelse til at udføre godskørsel,
buskørsel, taxikørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik skal følge
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. De
foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 5, i
godskørselsloven, § 1 d i buskørselsloven og
§ 5, stk. 5, i taxiloven gælder desuden for alle dansk
etablerede tilladelsesindehavere. På den baggrund vurderes
lovforslaget, hvorefter indehavere af tilladelser til at
udføre godskørsel, buskørsel,
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport og
offentlig servicetrafik, skal følge bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, der
er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, at være i
overensstemmelse med artikel 3, stk. 2, i forordning nr.
1071/2009. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 6, stk. 3, i
godskørselsloven skal indehaveren af en tilladelse
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag vedrørende fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5. Højesterets dom har den konsekvens, at der ikke med
hjemmel i buskørselslovens § 18, stk. 2, eller
taxilovens § 5, stk. 5, herunder disse bestemmelsers
forarbejder, kan stilles krav om, at en tilladelsesindehaver skal
følge et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, men at
tilladelsesindehaveren inden for rammerne af bestemmelserne kan
følge enhver kollektiv overenskomst på området
uanset dens indhold. Højesteret underkendte med sin dom
Trafik- og Byggestyrelsens hidtidige fortolkning af bestemmelserne
og styrelsens praksis.
Uanset, at Højesterets dom alene
omhandler buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens
§ 5, stk. 5, er der efter Transport- og Bygningsministeriets
vurdering ikke grundlag for at antage, at der skulle gælde en
anden retsstilling for godskørselslovens § 6, stk. 3,
idet bestemmelserne svarer til hinanden.
Det foreslås derfor, at det kommer til
at fremgå af lovens § 1, stk.
5, at der ved kollektive overenskomster forstås
kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på
hele det danske område.
Ved ændringen indføres
således udtrykkelig lovhjemmel til at sikre, at indehaveren
af en tilladelse til godskørsel skal følge de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Der indsættes således et krav om,
at den kollektive overenskomst er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, hvilket vil sige, at den kollektive
overenskomst er indgået af to danske arbejdsmarkedsparter.
Bestemmelsen vil således ikke være opfyldt, hvis den
ene eller begge arbejdsmarkedsparter er udenlandske.
Der indsættes endvidere krav om, at de
pågældende tilladelsesindehavere skal følge en
kollektiv overenskomst, der er landsdækkende. Det vil
være en konkret vurdering, om en kollektiv overenskomst er
landsdækkende. Det vil ofte fremgå af en kollektiv
overenskomst, hvilket geografisk område den dækker.
Hvis den kollektive overenskomst efter sin ordlyd er
landsdækkende, vil den klart leve op til den foreslåede
bestemmelse. Hvis den geografiske dækning ikke er angivet i
den kollektive overenskomst, vil det være op til en
fortolkning af overenskomsten, om den kan anses for at være
landsdækkende, således at den lever op til kravet i den
foreslåede bestemmelse.
Trafik- og Byggestyrelsen vil på sin
hjemmeside offentliggøre, hvilke kollektive overenskomster
på godskørselsområdet, som styrelsen har
kendskab til, og som kan anerkendes som kollektive overenskomster,
der er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Indholdet af
disse kollektive overenskomster vil tillige være
tilgængelig via Trafik- og Byggestyrelsens hjemmeside.
Den 15. juni 2015 trådte lov nr. 746 om
ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel i kraft. Herefter har udenlandske
chaufførvikarvirksomheder pligt til at følge
bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og pension i
gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, når chaufføren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj eller vogntog. Den
foreslåede § 1, stk. 5, finder derfor også
anvendelse for udenlandske chaufførvikarvirksomheder,
således at der ved »kollektive overenskomster«
forstås »kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område«.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til §
2
Til nr.
1
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 1 ændres fra Tilladelse til buskørsel til
Lovens område m.v., idet den nuværende titel ikke
længere vil være dækkende for kapitlets indhold
efter indførelsen af den foreslåede § 1 d om
begrebet kollektive overenskomst, jf. lovforslagets § 2, nr.
2. Dertil kommer, at den foreslåede overskrift til kapitel 1
i buskørselsloven dermed kommer til at være enslydende
med overskriften på det tilsvarende afsnit i
godskørselsloven.
Til nr.
2
Efter § 18, stk. 2, i
buskørselsloven skal indehaveren af en tilladelse til
vognmandsvirksomhed følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster.
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag vedrørende fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2, og taxilovens § 5,
stk. 5. Højesterets dom har den konsekvens, at der ikke med
hjemmel i buskørselslovens § 18, stk. 2, eller
taxilovens § 5, stk. 5, herunder disse bestemmelsers
forarbejder, kan stilles krav om, at en tilladelsesindehaver skal
følge et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, men at
tilladelsesindehaveren inden for rammerne af bestemmelserne kan
følge enhver kollektiv overenskomst på området
uanset dens indhold. Højesteret underkendte med sin dom
Trafik- og Byggestyrelsens hidtidige fortolkning af bestemmelserne
og styrelsens praksis.
Det foreslås i § 1 d, at der ved kollektive
overenskomster forstås kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Ved ændringen indføres
således udtrykkelig lovhjemmel til at sikre, at indehaveren
af en tilladelse til buskørsel følger de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Der indsættes således et krav om,
at den kollektive overenskomst er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, hvilket vil sige, at den kollektive
overenskomst er indgået af to danske arbejdsmarkedsparter.
Bestemmelsen vil således ikke være opfyldt, hvis den
ene eller begge arbejdsmarkedsparter er udenlandske.
Der indsættes endvidere krav om, at de
pågældende tilladelsesindehavere skal følge en
kollektiv overenskomst, der er landsdækkende. Det vil
være en konkret vurdering, om en kollektiv overenskomst er
landsdækkende. Det vil ofte fremgå af en kollektiv
overenskomst, hvilket geografisk område den dækker.
Hvis den kollektive overenskomst efter sin ordlyd er
landsdækkende, vil den klart leve op til den foreslåede
bestemmelse. Hvis den geografiske dækning ikke er angivet i
den kollektive overenskomst, vil det være op til en
fortolkning af overenskomsten, om den kan anses for at være
landsdækkende, således at den lever op til kravet i den
foreslåede bestemmelse.
Trafik- og Byggestyrelsen vil på sin
hjemmeside offentliggøre, hvilke kollektive overenskomster
på buskørselsområdet, som styrelsen har kendskab
til, og som kan anerkendes som kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Indholdet af
disse kollektive overenskomster vil tillige være
tilgængelig via Trafik- og Byggestyrelsens hjemmeside.
Den 15. juni 2015 trådte lov nr. 746 om
ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel i kraft. Herefter har udenlandske
chaufførvikarvirksomheder pligt til at følge
bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og pension i
gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, når chaufføren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj eller vogntog. Den
foreslåede § 1 d finder derfor også anvendelse for
udenlandske chaufførvikarvirksomheder, således at der
ved »kollektive overenskomster« forstås
»kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område«.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til §
3
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af den foreslåede § 3, nr. 5.
Til nr.
3
Efter den gældende bestemmelse i
taxilovens § 5, stk. 5, skal indehaveren af en tilladelse
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Højesteret afsagde den 4. februar 2015
dom i en sag vedrørende fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2 og taxilovens § 5,
stk. 5. Højesterets dom har den konsekvens, at der ikke med
hjemmel i buskørselslovens § 18, stk. 2, eller
taxilovens § 5, stk. 5, herunder disse bestemmelsers
forarbejder, kan stilles krav om, at en tilladelsesindehaver skal
følge et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de
pågældende kollektive overenskomster, men at
tilladelsesindehaveren inden for rammerne af bestemmelserne kan
følge enhver kollektiv overenskomst på området
uanset dens indhold. Højesteret underkendte med sin dom
Trafik- og Byggestyrelsens hidtidige fortolkning af bestemmelserne
og styrelsens praksis.
Det foreslås derfor, at det i § 5, stk. 5, fastsættes, at en
indehaver af en tilladelse skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Ved ændringen indføres
således udtrykkelig lovhjemmel til at sikre, at indehaveren
af en tilladelse til taxikørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik følger de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Der indsættes således et krav om,
at den kollektive overenskomst er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, hvilket vil sige, at den kollektive
overenskomst er indgået af to danske arbejdsmarkedsparter.
Bestemmelsen vil således ikke være opfyldt, hvis den
ene eller begge arbejdsmarkedsparter er udenlandske.
Der indsættes endvidere krav om, at de
pågældende tilladelsesindehavere skal følge en
kollektiv overenskomst, der er landsdækkende. Det vil
være en konkret vurdering, om en kollektiv overenskomst er
landsdækkende. Det vil ofte fremgå af en kollektiv
overenskomst, hvilket geografisk område den dækker.
Hvis den kollektive overenskomst efter sin ordlyd er
landsdækkende, vil den klart leve op til den foreslåede
bestemmelse. Hvis den geografiske dækning ikke er angivet i
den kollektive overenskomst, vil det være op til en
fortolkning af overenskomsten, om den kan anses for at være
landsdækkende, således at den lever op til kravet i den
foreslåede bestemmelse.
Det vil i bekendtgørelsesform blive
fastsat, hvilke kollektive overenskomster som anerkendes som
kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område. Der henvises herom til nr. 5.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til nr.
4
Taxiloven indeholder ikke på
nuværende tidspunkt bestemmelser, som pålægger en
tilladelsesindehaver at dokumentere over for den
tilladelsesudstedende myndighed, at vedkommende følger
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de gældende kollektive overenskomster.
Taxiloven indeholder desuden ikke på nuværende
tidspunkt bestemmelser om høring af overenskomstparter eller
overenskomstnævn om, hvorvidt en tilladelsesindehaver
overholder den foreslåede § 5, stk. 5, i loven.
Med henblik på at sikre, at
chaufførers løn- og arbejdsvilkår ikke bliver
konkurrenceparametre til skade for konkurrencen i erhvervet og
færdselssikkerheden, og for at styrke tilsynet med
overholdelsen af bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår, foreslås det, at der i § 5 a, indføres hjemmel til, at
den myndighed, der har meddelt en tilladelse, kan påbyde
indehaveren at indsende dokumentation for, at indehaveren
følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, som findes i de kollektive overenskomster,
der er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
For så vidt angår tilladelser til
taxikørsel, limousinekørsel eller sygetransport vil
den relevante myndighed være den kommune, der har meddelt
tilladelsen, mens den relevante myndighed ved tilladelser til
offentlig servicetrafik er Trafik- og Byggestyrelsen.
Dokumentationen for løn- og
arbejdsvilkår kan foreligge i form af bl.a.
ansættelseskontrakter, lønsedler med underliggende
bilag, f.eks. kørselsrapporter, ugesedler, dagsedler eller
trafikbøger. Et påbud om at indsende dokumentation
for, at indehavere af tilladelser følger bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører i en
kollektiv overenskomst, vil almindeligvis ske i forbindelse med en
systematisk kontrol, f.eks. et år efter, at tilladelsen er
udstedt eller i forbindelse med fornyelse af tilladelser eller ved
stikprøvekontrol.
Det er kun tilladelsesindehavere, der ikke er
omfattet af en overenskomst via deres medlemskab af en
arbejdsgiverforening, eller som ikke har tiltrådt en
landsdækkende overenskomst, der vil blive pålagt at
indsende dokumentation til den tilladelsesudstedende myndighed for,
at de følger de relevante kollektive overenskomster, idet
arbejdsmarkedets parter efter den danske aftalemodel selv
kontrollerer overholdelsen af overenskomsten for virksomheder, som
er omfattet af eller har tiltrådt overenskomsten.
Pligten for en tilladelsesindehaver til at
indsende dokumentation for, at den følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster,
finder ikke anvendelse i det omfang, dette følger af
retssikkerhedslovens § 10 om retten til ikke at inkriminere
sig selv, jf. lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.
Det foreslås endvidere i § 5b, stk. 1, at den myndighed, der har
meddelt en tilladelse, hører overenskomstparterne til
vurdering af, om indehaveren følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, jf. den
foreslåede § 5, stk. 5.
Den myndighed, der har anmodet en
tilladelsesindehaver om at indsende dokumentation for, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår følges,
kan således forelægge det modtagne materiale for de
relevante overenskomstparter med henblik på en vurdering af,
om tilladelsesindehaveren følger bestemmelserne om
løn- og arbejdsvilkår i de pågældende
kollektive overenskomster for chauffører.
Når myndigheden har modtaget udtalelser
fra overenskomstparterne, forelægges disse i overensstemmelse
med forvaltningslovens bestemmelser om partshøring for den
pågældende tilladelsesindehaver med henblik på,
at denne skal have mulighed for at kommentere de foreliggende
vurderinger.
Det foreslås i § 5b, stk. 2, at den
tilladelsesudstedende myndighed i sager, hvor en af
overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de pågældende kollektive
overenskomster ikke er fulgt, hører
overenskomstnævnet, jf. § 6 b i
godskørselsloven.
I sager, hvor der er tvivl om overholdelse af
den foreslåede § 5, stk. 5, i taxiloven, skal
overenskomstnævnet tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt en indehaver af en tilladelse følger
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i en kollektiv
overenskomst, der er indgået af en af arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Overenskomstnævnets udtalelse om,
hvorvidt bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i en kollektiv overenskomst er fulgt,
indgår i den tilladelsesudstedende myndigheds vurdering af,
om der er tilstrækkeligt grundlag for at agere over for
indehaveren af en tilladelse f.eks. i form af en advarsel eller
tilbagekaldelse af de pågældende tilladelser.
Ved forelæggelse af sager for
overenskomstnævnet, der ikke angår overenskomster
indgået af DI, Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Fagligt
Fælles Forbund, suppleres overenskomstnævnet med en
repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver- og
lønmodtagersiden, som har indgået den kollektive
overenskomst, der konkret er henvist til, jf.
godskørselslovens § 6 b, stk. 3.
Overenskomstnævnet høres kun i de
tilfælde, hvor en tilladelsesindehaver ikke selv har
indgået eller tiltrådt en kollektiv overenskomst. Hvis
indehaveren af en tilladelse har indgået eller tiltrådt
en kollektiv overenskomst, løses eventuelle tvistigheder
mellem parterne om overenskomstforhold efter den danske aftalemodel
af arbejdsmarkedets parter i det almindelige fagretlige regi.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 4 og 5.
Til nr.
5
Med den foreslåede ændring af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 12, stk.
1, skabes der hjemmel til, at transport- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke kollektive
overenskomster, der anses for indgået af arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Baggrunden for, at det er fundet
nødvendigt at bemyndige transport- og bygningsministeren til
at fastsætte regler herom, er, at overtrædelse af
§ 5, stk. 5, straffes med bøde.
For at sikre den fornødne klarhed over,
hvilke kollektive overenskomster, der anses for indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, vil dette blive fastsat i
bekendtgørelsesform.
Det forudsættes, at transport- og
bygningsministeren forud for udarbejdelsen af
bekendtgørelsen vil indhente udtalelser fra arbejdsmarkedets
parter til brug for vurderingen af, hvilke kollektive
overenskomster, der anses for indgået af arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Når det er blevet fastsat, hvilke
kollektive overenskomster, der anses for indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, vil indholdet af disse kollektive
overenskomster være tilgængelig via Trafik- og
Byggestyrelsens hjemmeside.
Til nr.
6
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af den foreslåede § 3, nr. 5.
Til nr.
7
Med den foreslåede § 5 a kan en
tilladelsesindehaver i henhold til taxiloven af den
tilladelsesudstedende myndighed pålægges at indsende
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår i kollektive overenskomster, jf. nr. 4.
Det foreslås i § 16 a at give den myndighed, der har
anmodet en indehaver af en tilladelse om dokumentation for, at
indehaveren følger bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, mulighed for at
pålægge indehaveren ugentlige tvangsbøder, hvis
indehaveren undlader at indsende dokumentation efter påbud
herom.
Formålet med bestemmelsen er at give et
incitament til, at indehavere af tilladelser i henhold til
taxiloven følger lovens krav til løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, samt at sikre bedre
kontrol hermed. Tvangsbøder er ikke en straf, men et middel,
der pålægges for at skabe et større incitament
til opfyldelsen af en forpligtelse over for det offentlige. Af
samme årsag vil tvangsbøderne ikke kunne inddrives,
når det forhold, tvangsbøden udspringer af, ikke
længere er til stede.
Anvendelsen af tvangsbøder
forudsætter, at det ved udløbet af en nærmere
angivet frist kan konstateres, at en indehaver af en tilladelse
undlader at handle i henhold til den tilladelsesudstedende
myndigheds påbud, efter hvilket indehaveren har fået
meddelelse om at indsende dokumentation for overholdelse af
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i kollektive
overenskomster. Det samme vil gøre sig gældende,
såfremt tilladelsesindehaveren kun delvist opfylder
myndighedens påbud.
Såfremt en indehaver af en tilladelse
undlader at efterkomme et påbud fra den tilladelsesudstedende
myndighed inden en given frist eller kun opfylder det delvist,
gives en ny frist ved rykkerskrivelse. Samtidig gives der i
rykkerskrivelsen en advarsel om, at fortsat manglende efterkommen
af påbuddet kan medføre pålæg af ugentlige
tvangsbøder. Sidder indehaveren af en tilladelse også
denne rykkerskrivelse overhørig, vil den
tilladelsesudstedende myndighed ved fristens udløb
træffe beslutning om, at der nu pålægges
ugentlige tvangsbøder med angivelse af forfaldsdatoen for
den første tvangsbøde og ugedagen for forfaldsdatoen
for de efterfølgende tvangsbøder. Efterkommes
påbuddet fortsat ikke, kan den tilladelsesudstedende
myndighed dagen efter forfaldsdatoen for den første
tvangsbøde sende det udestående krav til inddrivelse
hos Skat.
Niveauet af de ugentlige tvangsbøder
vil ligge på omkring 10.000 kr. Men hvis den, der ikke
efterkommer et påbud, f.eks. er indehaver af en betydelig
mængde tilladelser med mange ansatte chauffører, vil
dette kunne berettige til at anvende større
tvangsbøder end ovennævnte udgangspunkt, således
at tvangsbøden fortsat kan være et middel til
medvirken ved gennemførelse af kontrol med løn- og
arbejdsvilkår for chauffører.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 6.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016, da der er tale om erhvervsrettet
regulering.
Det foreslås med § 4, stk. 2, at
der indsættes en overgangsbestemmelse, hvorefter indehavere
af en tilladelse til godskørsel, buskørsel,
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, der har indgået en kollektiv
overenskomst før lovens ikrafttræden, der ikke er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, eller som ikke
gælder på hele det danske område, først
skal følge bestemmelserne i § 1, stk. 5, i lov om
godskørsel, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
§ 1 d i lov om buskørsel, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, og § 5, stk. 5, i lov om taxikørsel
m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 3, fra det
tidspunkt, hvor de pågældende kollektive overenskomster
udløber eller kan opsiges til ophør, eller når
tilladelsen bortfalder, tilbagekaldes eller udløber.
Baggrunden herfor er, at det ikke kan
udelukkes, at visse tilladelsesindehavere har indgået
kollektive overenskomster, der ikke lever op til de
foreslåede bestemmelser i § 1, nr. 1, § 2, nr. 2 og
§ 3, nr. 3.
Overgangsbestemmelsen har til formål at
sikre, at der ikke med lovforslaget sker ekspropriative indgreb,
jf. grundlovens § 73, over for sådanne
tilladelsesindehavere.
Det foreslås endvidere, at der
indsættes en revisionsbestemmelse i § 4, stk. 3, hvorefter transport- og
bygningsministeren senest i folketingsåret 2017-18
fremsætter forslag om revision af § 5, stk. 5,
§§ 5 a, 5 b og 16 a i lov om taxikørsel m.v. som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 3-5 og 7.
Baggrunden for revisionsbestemmelsen er, at
taxiområdet er et dynamisk område, hvor der ikke
tidligere har været stillet krav om, at chauffører
skulle have løn- og arbejdsvilkår i henhold til
landsdækkende kollektive overenskomster.
Derfor vil transport- og bygningsministeren
følge udviklingen på området og senest i
folketingsåret 2017-18 revidere de foreslåede
bestemmelser i § 5, stk. 5, §§ 5 a, 5 b og 16 a i
lov om taxikørsel m.v.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1639 af 26. november 2013,
§ 11 i lov nr. 742 af 1. juni 2015 og § 1 i lov nr. 746
af 1. juni 2015, foretages følgende ændring: | | | | §
1. --- Stk. 1-4
--- | | 1. I § 1
indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Ved kollektive overenskomster forstås i denne lov kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske
område.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1639 af 26. november 2013,
§ 10 i lov nr. 742 af 1. juni 2015 og § 2 i lov nr. 746
af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften
til kapitel 1 affattes
således: | | | | »Kapitel 1 | | »Kapitel 1 | | | | Tilladelse til
buskørsel | | Lovens område
m.v.« | | | | | | 2. Efter §
1c indsættes i kapitel 1: »§ 1 d.
Ved kollektive overenskomster forstås i denne lov kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske
område.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 4 a, stk. 1, ændres
»§ 12, stk. 1, nr. 6« til: »§ 12, stk.
1, nr. 7«. | | | | | | 2. I § 4 a, stk. 3, ændres
»§ 12, stk. 1, nr. 9« til: »§ 12, stk.
1, nr. 10«. | | | | §
5. --- Stk.
1-4. --- Stk. 5.
Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster. | | 3. § 5, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.« | | | | | | 4. Efter §
5 indsættes før overskriften før §
6: Ȥ 5 a.
Indehaveren af en tilladelse skal efter påbud fra den
myndighed, der har meddelt tilladelsen, indsende dokumentation for,
at indehaveren følger de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de
kollektive overenskomster, der er indgået af
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, jf. § 5, stk. 5. | | | | | | § 5 b. Den
myndighed, der har meddelt en tilladelse, hører
overenskomstparterne til vurdering af, om indehaveren følger
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område. Stk. 2. I sager
efter stk. 1, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører i de kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske område,
ikke er fulgt, hører myndigheden overenskomstnævnet,
jf. § 6 b i lov om godskørsel.« | | | | § 12.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om Nr. 1-13 --- | | 5. I § 12, stk. 1, indsættes efter nr.
5 som nyt nummer: »6) hvilke kollektive overenskomster,
der anses for indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og
som gælder på hele det danske
område,« Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14. | | | | | | 6. I § 12, stk. 4, ændres »stk.
1, nr. 7« til: »stk. 1, nr. 8«. | | | | | | 7. Efter §
16 indsættes før overskriften før §
17: Ȥ 16
a. Den myndighed, der har påbudt en indehaver af en
tilladelse om dokumentation for, at denne følger
bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører i de kollektive overenskomster, der er
indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, jf. § 5 a,
kan pålægge indehaveren ugentlige tvangsbøder,
hvis denne undlader at indsende den nævnte
dokumentation. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. Stk. 2. For
indehavere af en tilladelse til godskørsel,
buskørsel, taxikørsel, limousinekørsel,
sygetransport eller offentlig servicetrafik, der ved lovens
ikrafttræden følger bestemmelserne i en overenskomst,
der ikke er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, eller
som ikke gælder på hele det danske område, finder
§ 1, stk. 5, i lov om godskørsel, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, § 1 d i lov om buskørsel,
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, og § 5, stk. 5, i
lov om taxikørsel m.v., som affattet ved denne lovs §
3, nr. 3, først anvendelse fra det tidspunkt, hvor den
pågældende kollektive overenskomst udløber eller
kan opsiges til ophør, eller når den
pågældende tilladelse bortfalder, tilbagekaldes eller
udløber. Stk. 3.
Transport- og bygningsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2017-18 forslag om revision af § 5, stk.
5, §§ 5 a, 5 b og 16 a i lov om taxikørsel m.v.
som affattet ved denne lovs § 3, nr. 3-5 og 7. |
|