Fremsat den 10. februar 2016 af social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Revision af hjemmetræningsordningen,
herunder præcisering af kravet om udredning,
fastsættelse af krav om inddragelse af sundhedsfaglige
kompetencer, præcisering af reglerne for tabt
arbejdsfortjeneste m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013, § 1 i
lov nr. 722 af 25. juni 2014, lov nr. 1576 af 15. december 2015 og
lov nr. 1894 af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 32, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »hjemmet«: »som
hjemmetræning«.
2. I
§ 32, stk. 1, 3. pkt.,
ændres », jf. stk. 6-8.« til: », jf. §
32 a.«
3. § 32,
stk. 6-9, ophæves.
4.
Efter § 32 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 32 a.
Kommunalbestyrelsen godkender efter anmodning fra indehaveren af
forældremyndigheden, at forældrene helt eller delvist
udfører hjemmetræning i hjemmet, jf. § 32, stk.
1, 3. pkt., hvis følgende betingelser er opfyldt:
1)
Hjemmetræningen fremmer barnets eller den unges tarv og
trivsel og imødekommer barnets eller den unges behov.
2)
Forældrene er i stand til at udføre opgaverne.
3)
Hjemmetræningen sker efter dokumenterbare
træningsmetoder.
Stk. 2.
Sundhedsfaglige træningselementer, som enten er fastlagt som
sygehusbehandling eller på anden vis har karakter af
specialiseret sundhedsfaglig behandling, kan ikke godkendes som en
del af hjemmetræningen.
Stk. 3.
Godkendelse efter stk. 1 skal ske på baggrund af en
børnefaglig undersøgelse jf. § 50. Hvis
træningsmetoden indeholder fysiske, sundhedsfaglige elementer
i et ikke-uvæsentligt omfang, skal kommunalbestyrelsen sikre,
at afgørelsen om godkendelse af træningsmetoden sker
med inddragelse af relevante sundhedsfaglige kompetencer.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen fører løbende tilsyn med
indsatsen over for barnet eller den unge, herunder at indsatsen
tilgodeser barnets eller den unges fysiske, psykiske og sociale
behov. Hvis træningsmetoden indeholder fysiske,
sundhedsfaglige elementer i et ikke uvæsentligt omfang, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at tilsynet med træningsmetoden
sker med inddragelse af relevante sundhedsfaglige kompetencer.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter §§ 42 og 43 til forældre,
der forsørger og træner et barn eller en ung under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne i hjemmet. Der kan ikke ydes hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste som følge af
hjemmeundervisning af børn efter kapitel 8 i lov om
friskoler og private grundskoler m.v., uanset om undervisningen
foregår i kombination med hjemmetræning efter denne
lov.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen sørger for træningsredskaber,
kurser, hjælpere m.v., når forældrene
træner et barn eller en ung i hjemmet. Kommunalbestyrelsens
udgifter til træningsredskaber, kurser, hjælpere, m.v.
til det enkelte barn eller den enkelte unge må ikke overstige
500.000 kr. årligt.
Stk. 7. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
særlig støtte i hjemmet, herunder regler om
dokumenterbare metoder, godkendelse af hjemmetræning,
inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer, tilsyn med indsatsen,
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, brug af
sundhedsfaglige træningselementer og træningsredskaber,
kurser, hjælpere m.v., herunder rammer for udbetaling af
støtte hertil.«
5. I §
182, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 32, stk.
8,« til: »§ 32 a, stk. 6,«
6. § 195
b ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2. Godkendelser
givet efter den hidtil gældende bestemmelse i § 32, stk.
6, i lov om social service, er fortsat gældende efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Baggrund | 3. Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. Begrebet hjemmetræning | | | 3.1.1. Gældende ret | | | 3.1.2. Ministeriets overvejelser | | | 3.1.3. Den foreslåede ordning | | 3.2. Rammer for udredning, godkendelse og
tilsyn | | | 3.2.1. Gældende ret | | | 3.3.2. Ministeriets overvejelser | | | 3.3.3. Den foreslåede ordning | | 3.3. Hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste | | | 3.3.1. Gældende ret | | | 3.3.2. Ministeriets overvejelser | | | 3.3.3. Den foreslåede ordning | | 3.4. Ændringer i bemyndigelsen i
forhold til rammerne for tilskud til træningsredskaber mv.
samt tilsyn | | | 3.4.1. Gældende ret | | | 3.4.2. Ministeriets overvejelser | | | 3.4.3. Den foreslåede ordning | 4. De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivent mv. | 6. De administrative konsekvenser for
borgerne | 7. De miljømæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og
organisationer | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
aftale om revision af reglerne om hjemmetræning, som blev
indgået den 9. oktober 2015 mellem Regeringen (Venstre),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti.
Aftalen og dermed også lovforslaget tager afsæt i
servicelovens § 195 b, hvoraf det fremgår, at social- og
indenrigsministeren senest i folketingssamlingen 2015/2016 skal
fremsætte forslag til revision af servicelovens § 32,
stk. 6-9, om hjemmetræning.
Hjemmetræning er en samlet betegnelse for træning af
børn og unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk nedsat funktionsevne, som forældre gennemfører
i hjemmet med hjemmel i servicelovens § 32, stk. 6-9.
Reglerne om hjemmetræning blev på baggrund af en
forsøgsordning vedtaget i 2008. Her blev det samtidig
besluttet, at ordningen skulle revideres i folketingssamlingen
2011/2012. Med vedtagelsen af lov nr. 629 af 11. juni 2010
besluttede Folketinget at forenkle reglerne om hjemmetræning
og særlige dagtilbud, så kommunerne fremover selv kunne
tilrettelægge organiseringen af udredningen og
visitationen.
I 2012 blev den i 2008 besluttede revision udskudt til
Folketingssamlingen 2015/2016, blandt andet for at afvente
resultaterne af evalueringen Hjemmetræning - Evaluering af
regelsættet om hjælp og støtte efter
servicelovens § 32 stk. 6-9, som SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd - afsluttede i december 2014.
Evalueringens konklusioner har indgået som inspiration
både til aftalen og lovforslaget.
Med lovforslaget foreslås, at begrebet hjemmetræning
indsættes i lovteksten i servicelovens § 32, stk. 1, 3.
pkt., så det bliver gjort klart for både
kommunalbestyrelser og forældre, at serviceloven indeholder
regler om hjemmetræning.
Det foreslås endvidere, at rammerne for godkendelse og
tilsyn bliver præciseret, og det bliver tydeliggjort, at
træningselementer af sundhedsfaglig karakter, som enten er
fastlagt som sygehusbehandling eller på anden vis har
karakter af specialiseret sundhedsfaglig behandling, ikke kan
godkendes og bevilliges som en del af en
hjemmetræningsordning. Desuden udvides reglerne med et krav
om målrettet inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer i
forhold til træningsmetoder, som indeholder fysiske,
sundhedsfaglige elementer i et ikke-uvæsentligt omfang,
både ved godkendelse og tilsyn.
Desuden foreslås det, at reglerne om tabt
arbejdsfortjeneste præciseres, så det klart
fremgår, at forældrene ikke kan modtage hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste for hjemmeundervisning.
Samtidig vil det blive tydeliggjort i vejledningen på
området, at der vil kunne ydes hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid til forældre,
der hjemmetræner, også når barnet eller den unge
samtidig hjemmeundervises, hvis barnets behov for
hjemmetræning tilsiger det, og betingelserne i servicelovens
§ 42 i øvrigt er opfyldt. Endeligt præciseres det
i vejledningen, at kommunalbestyrelsens afgørelse om
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste altid skal
træffes ud fra en helhedsvurdering af barnets eller den unges
og familiens samlede behov.
Det foreslås endvidere, at bemyndigelsesbestemmelsen
udvides, så der skabes hjemmel til, at social- og
indenrigsministeren i en bekendtgørelse dels kan ændre
kravet om antallet af årlige tilsyns- og
opfølgningsbesøg, dels kan indføre en mulighed
for, at kommunalbestyrelsen og forældrene kan indgå
aftale om, at der udbetales et fast beløb til dækning
af forudsigelige udgifter til træningsredskaber, kurser,
hjælpere mv.
Med dette lovforslag opfyldes kravet om revision af
servicelovens § 32, stk. 6-9, jf. servicelovens § 195 b.
Det foreslås derfor afslutningsvist, at revisionsbestemmelsen
i servicelovens § 195 b ophæves.
2. Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at
revisionen af hjemmetræningsreglerne dels har til
formål at gøre reglerne mere klare og nemmere at
arbejde med og dels skal understøtte, at afgørelser
om hjemmetræning tager afsæt i en samlet vurdering af
barnets eller den unges tarv og trivsel.
Som led i forenklingen af reglerne
begrænses antallet af tilsyns- og
opfølgningsbesøg fra de nuværende seks til to
om året. De to årlige tilsynsbesøg skal fremover
tilgodese formålene med både de eksisterende
tilsynsbesøg og de eksisterende
opfølgningsbesøg, som de er beskrevet i §§
5 og 6 i bekendtgørelse nr. 1130 af 27. september 2010 om
hjælp til børn og unge, der på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har
behov for hjælp eller særlig støtte.
Tilsynsbesøgene skal tage afsæt i den oprindelige
beskrivelse af hjemmetræningsordningen, som kommunen - efter
drøftelse med forældrene - har godkendt.
Samtidig ønsker
aftalepartierne at sikre, at ordningen kan fortsætte,
så forældre til børn med betydelig og varigt
nedsat funktionsevne også fremover får ret til at
hjemmetræne deres børn, samt til frit at vælge
hvilken metode, de vil træne barnet efter, hvis de helt
overordnede krav i loven er opfyldt: At træningen fremmer
barnets tarv og trivsel og imødekommer barnets behov, at
forældrene kan løfte opgaven, og at metoden er
dokumenterbar.
Aftalepartierne ønsker
endvidere at sikre, at kommunerne heller ikke fremover skal kunne
afslå forældres ansøgning om hjemmetræning
efter en bestemt metode, med mindre dette sker på baggrund af
en konkret vurdering af, at metoden ikke er egnet til netop dette
barn. Forældrene vil fortsat have det primære ansvar
for at gennemføre træningen.
Derudover vil forældrene også fremover få ret
til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste samt
ret til økonomisk støtte til træningsredskaber,
kurser, hjælpere mv., når det er nødvendigt for
at gennemføre træningen. Aftalepartierne er tillige
enige om, at der skal indføres hjemmel til, at kommunerne og
forældrene, hvis de er enige om det, kan indgå
frivillige aftaler om, at der udbetales et fast månedligt,
halvårligt eller årligt beløb til dækning
af forudsigelige udgifter til træningsredskaber, kurser,
hjælpere mv. Hvis der ikke indgås en aftale om et fast
beløb, fastsættes støtten som hidtil på
grundlag af dokumenterede udgifter.
Aftalepartierne er desuden enige
om, at der i dag er udfordringer med de kommunale
sagsbehandlingstider, og at kommunalbestyrelsen bør have
særligt fokus på at sikre en hurtig sagsbehandling.
Aftalepartierne ønsker også med lovrevisionen at
understøtte, at afgørelser om hjemmetræning
tager afsæt i en samlet vurdering af barnets eller den unges
tarv og trivsel under hensyntagen til støttebehov, alder og
udvikling.
Derudover er parterne enige om
vigtigheden af, at de kommunale sagsbehandlere har et godt kendskab
til reglerne og er opmærksomme på at informere
forældrene om muligheden for at hjemmetræne.
Derfor iværksættes i
forlængelse af den foreslåede revision af reglerne en
række tiltag, som yderligere kan understøtte
sagsbehandlingen på hjemmetræningsområdet. Denne
indsats vil blandt andet bestå af en opdatering af
håndbogen om hjemmetræning og udvikling af et
værktøj, som kommunerne kan bruge under
tilsynsbesøgene.
Aftalepartierne er endeligt enige
om, at Social- og Indenrigsministeriet skal igangsætte en
opfølgning på implementeringen af reglerne to år
efter deres ikrafttræden.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Begrebet hjemmetræning
3.1.1. Gældende ret
Hjælp i form af træning i hjemmet af børn og
unge med betydelig og varigt nedsat funktionsevne er reguleret i
§ 32 i lov om social service (herefter benævnt
serviceloven).
Servicelovens § 32, stk. 1, 1. pkt., fastslår, at
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om hjælp
til børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller
særlig støtte. Det fremgår derudover af
servicelovens § 32, stk. 1, 3. pkt., at hjælpen kan
udføres helt eller delvist af forældrene i
hjemmet.
Et særtræk fra Danmark Statistik viser, at der i
2014 var 189 børn og unge, som hjemmetrænes efter
servicelovens § 32, stk. 6-9, mens antallet ifølge SFI
evalueringen fra 2014 skønnes at være i alt omkring
200 børn og unge. Da der ofte er tale om børn og unge
med komplekse funktionsnedsættelser, vil kommunerne typisk
kunne gøre brug af specialrådgivning fra den nationale
Videns- og Specialrådgivningsorganisation på det
sociale område og på specialundervisningsområdet
(VISO) i forhold til udredning af barnet eller den unge samt
eventuelt til arbejdet med at opstille målbare mål for
barnet eller den unge.
3.1.2. Ministeriets overvejelser
Ordet "hjemmetræning" fremgår ikke af den
nuværende lovtekst, men i daglig tale omtales servicelovens
§ 32, stk. 6-9, som hjemmetræningsreglerne. Det er
derfor ministeriets vurdering, at det kan fremstå uklart, at
disse regler, som med dette lovforslag foreslås flyttet til
§ 32 a, omhandler hjemmetræning.
Ved at tilføje "hjemmetræning" i lovteksten bliver
det gjort klarere for både kommunalbestyrelser og
forældre, at serviceloven indeholder reglerne om
hjemmetræning. Endvidere kan hjemmetræningsreglerne med
fordel placeres i en selvstændig bestemmelse af hensyn til
lovtekstens overskuelighed.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ordene "som hjemmetræning"
tilføjes i § 32, stk. 1, 3. pkt. Desuden foreslås
det, at reglerne om hjemmetræning i den nugældende
§ 32, stk. 6-9, flyttes til en selvstændig bestemmelse -
en ny § 32 a - med henblik på at gøre reglerne
tydeligere og nemmere at anvende.
3.2. Rammer for udredning, godkendelse og
tilsyn
3.2.1. Gældende ret
Servicelovens § 32, stk. 1, fastslår, at
kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
hjælp til børn, der på grund af betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for
hjælp eller særlig støtte.
Ifølge servicelovens § 32, stk. 6, 1. pkt., skal
kommunalbestyrelsen efter anmodning fra
forældremyndighedsindehaveren godkende, at forældrene
helt eller delvist udfører hjælpen efter stk. 1 i
hjemmet. Det følger af § 32, stk. 6, 2. og 3. pkt., at
godkendelsen sker under forudsætning af, at hjælpen
udført i hjemmet imødekommer barnets eller den unges
behov, at forældrene er i stand til at udføre
opgaverne, samt at træning af barnet eller den unge i hjemmet
sker efter dokumenterbare træningsmetoder.
Ifølge § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1130
af 27. september 2010 om hjælp til børn og unge, der
på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne har behov for hjælp eller særlig
støtte, skal en godkendelse af hjemmetræning ske
på baggrund af en undersøgelse af barnets eller den
unges forhold efter servicelovens § 50 om børnefaglige
undersøgelser. Det er således en betingelse, at
barnets eller den unges funktionsevne, behov og trivsel,
forældrenes ressourcer og familiens samlede situation, skal
være udredt og beskrevet af kommunalbestyrelsen, før
en hjemmetræningsordning kan godkendes.
Det fremgår af § 2, stk. 5, i ovennævnte
bekendtgørelse, at kommunalbestyrelsen skal vurdere, om
hjemmetræning efter den eller de af forældrene
foreslåede træningsmetoder imødekommer barnets
eller den unges behov. Det fremgår desuden, at
kommunalbestyrelsen skal vurdere familiens samlede situation og
forældrenes personlige ressourcer i forhold til at kunne
påtage sig at træne barnet eller den unge.
Det fremgår af servicelovens § 32, stk. 6, 4. pkt.,
at kommunalbestyrelsen løbende skal føre tilsyn med
indsatsen over for barnet eller den unge.
Ifølge § 5, stk. 1, i bekendtgørelsen skal
kommunalbestyrelsen to gange om året føre tilsyn med
barnets eller den unges udvikling og trivsel, når
forældre træner barnet eller den unge i hjemmet. I
tilsynet skal også indgå en vurdering af familiens
trivsel som helhed, herunder eventuelle søskendes
trivsel.
Ifølge bekendtgørelsens § 6 skal
kommunalbestyrelsen desuden fire gange årligt foretage
opfølgning af træningsindsatsen, hvor barnet eller den
unge observeres og eventuelt testes. Opfølgning
foregår med udgangspunkt i en tids- og faseplan for
evaluering af indsatsen og en plan for måling og
dokumentation af virkningen af indsatsen for barnets eller den
unges udvikling.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 5, stk. 3,
at kommunalbestyrelsen på grundlag af afrapporteringen fra
tilsynsbesøget og bemærkninger fra forældrene og
barnet eller den unge skal vurdere, om der er behov for i
samarbejde med familien at justere hjemmetræningen, eller om
der skal ske en revisitation af barnet eller den unge.
Reglerne om hjemmetræning giver forældrene en stor
frihed til selv at vælge, hvilke metoder de ønsker at
anvende i hjemmetræningen af barnet eller den unge. Hvis de
overordnede krav er opfyldt, kan forældrene som udgangspunkt
vælge frit mellem konventionelle metoder, som er kendt og
anvendt i de kommunale tilbud, og alternative metoder, som typisk
ikke anvendes i kommunale tilbud.
Rammerne for fortolkningen af reglerne er blevet
præciseret i Ankestyrelsens principafgørelse nr.
70-14, som fastslår, at sundhedsfaglige
træningselementer, der har karakter af sygehusbehandling,
ikke kan godkendes som en del af hjemmetræningen.
3.2.2. Ministeriets overvejelser
SFI's evaluering af hjemmetræningsreglerne fra 2014 viser,
at både de kommunale sagsbehandlere og de forældre, som
hjemmetræner deres børn, finder reglerne komplicerede
og efterlyser klarere rammer for forvaltning af reglerne.
Endvidere er det et ønske hos partierne bag aftalen om
revisionen af reglerne at præcisere, at afgørelser om
hjemmetræning skal tage afsæt i en samlet vurdering af
barnets eller den unges tarv og trivsel under hensyntagen til
barnets eller den unges støttebehov, alder og udvikling.
Ministeriet vurderer, at begge hensyn kan imødekommes,
hvis det direkte i lovteksten anføres, at en godkendelse af
hjemmetræning altid skal ske med afsæt i en
børnefaglig undersøgelse efter servicelovens §
50, samt at det er en betingelse for godkendelse af
hjemmetræning, at træningen skal fremme barnets eller
den unges tarv og trivsel. Det bør desuden præciseres
i loven, at hensynet til barnets eller den unges fysiske, psykiske
og sociale behov også skal vægtes højt i
forbindelse med godkendelse af og tilsyn med ordningen.
Både forældre og kommuner har i SFI-evalueringen
angivet, at der ikke er behov for både to årlige
tilsynsbesøg og fire årlige
opfølgningsbesøg i hjemmet, blandt andet fordi det
for mange af de børn, der hjemmetrænes, er vanskeligt
at sætte mål og dokumentere en udvikling på den
korte tid mellem besøgene. Derudover har Sundhedsstyrelsen
oplyst, at børn med betydelig og varigt nedsat funktionsevne
under 10 år bør evalueres to gange om året med
henblik på vurdering og eventuel justering af den
eksisterende indsats, mens børn og unge over 10 år
bør vurderes og følges mindst én gang om
året.
På denne baggrund ønsker partierne bag aftalen, at
der fremover alene stilles krav om to årlige
tilsynsbesøg i hjemmet. Disse besøg skal fremover
tilgodese formålene med både de eksisterende
tilsynsbesøg og de eksisterende
opfølgningsbesøg. Partiernes ønske
foreslås tilgodeset ved den foreslåede ændring i
bemyndigelsesbestemmelsen, som giver hjemmel til ændring i
bekendtgørelse nr. 1130 af 27. september 2010 om hjælp
til børn og unge, der på grund af betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp
eller særlig støtte. Denne ændring er beskrevet
under § 1, nr. 4, i bemærkningerne til lovforslagets
enkelte bestemmelser.
For at undgå uklarhed om gældende ret, bør
det af hensyn til både kommunalbestyrelser og forældre
ligeledes fremgå tydeligt af ordlyden i servicelovens §
32 a, stk. 2, at træningselementer af sundhedsfaglig
karakter, som enten er fastlagt som sygehusbehandling eller
på anden vis har karakter af specialiseret sundhedsfaglig
behandling, ikke kan godkendes som en del af
hjemmetræningen.
Det fremgår blandt andet af SFI's evaluering, at
forældrenes frihed til frit at vælge en
træningsmetode skaber udfordringer for de kommunale
sagsbehandlere, som ikke altid oplever at have den
nødvendige faglige baggrund til at kunne vurdere, om den
ønskede træningsmetode er til gavn for barnet eller
den unge. Denne usikkerhed gælder ikke mindst i forhold til
alternative træningsmetoder, som indeholder fysiske,
sundhedsfaglige træningselementer.
Samtidig har Sundhedsstyrelsen og Dansk Pædiatrisk Selskab
givet udtryk for bekymring for, at der i nogle
træningskoncepter anvendes udokumenterede metoder, hvoraf
nogle dels er uden indikation og dels anses for at være
potentielt farlige.
Såvel sagsbehandlernes usikkerhed som de sundhedsfaglige
bekymringer vurderes at kunne mindskes betydeligt, hvis der skabes
sikkerhed for, at relevante sundhedsfaglige kompetencer inddrages i
behandlingen af sager, hvor hjemmetræningen indeholder
fysiske, sundhedsfaglige træningselementer i et
ikke-uvæsentligt omfang.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det direkte i den nye bestemmelse i
servicelovens § 32 a, stk. 3, anføres, at en
godkendelse af hjemmetræning altid skal ske på baggrund
af en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens
§ 50.
Endvidere foreslås det, at det i den nye § 32 a, stk.
4, anføres, at hensynet til barnets eller den unges fysiske,
psykiske og sociale behov tilgodeses i forbindelse med tilsyn med
ordningen.
Det foreslås endvidere, at det i den nye bestemmelse i
servicelovens § 32 a, stk. 2, præciseres, at
træningselementer af sundhedsfaglig karakter, som enten er
fastlagt som sygehusbehandling eller på anden vis har
karakter af specialiseret sundhedsfaglig behandling, ikke kan
godkendes som en del af hjemmetræningen. Dette vil, med
afsæt i Ankestyrelsens principafgørelse nr. 70-14,
f.eks. præcisere, at anvendelse af højt specialiserede
træningselementer som brug af carbogengas, genindånding
i refleksposer og trykkammerbehandlinger, ikke kan godkendes og
bevilliges som en del af en hjemmetræningsordning.
Endeligt foreslås det, at der stilles krav om, at
kommunalbestyrelsen skal inddrage relevante sundhedsfaglige
kompetencer i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med
træningsmetoder, som indeholder fysiske, sundhedsfaglige
træningselementer i et ikke-uvæsentligt omfang, jf. de
nye bestemmelser i servicelovens § 32 a, stk. 3 og 4. Kravet
om inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer vil derfor som
udgangspunkt ikke omfatte hjemmetræningsordninger, som
fokuserer på træning af kognitive og sociale
færdigheder, sprog mv.
3.3. Hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste
3.3.1. Gældende ret
Ifølge servicelovens § 32, stk. 7, skal
kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste og supplerende ydelse ved ledighed efter
servicelovens §§ 42 og 43 til forældre, der
forsørger og træner et barn eller en ung under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne i hjemmet. Ansøgninger om hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste skal dermed behandles
efter den generelle regel i servicelovens § 42. Hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42
forudsætter, at det er en nødvendig konsekvens af
barnets funktionsnedsættelse, at barnet passes i hjemmet, og
at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller
faderen, der passer barnet.
Det fremgår af vejledning nr. 9047 af 28. januar 2015 om
særlig støtte til børn og unge og deres
familier punkt 227, at det er muligt at yde tabt arbejdsfortjeneste
fra nogle timer om dagen eller om ugen og op til 37 timer om ugen.
Det fremgår desuden af Ankestyrelsens principafgørelse
nr. 15-09, at der i ganske særlige tilfælde vil kunne
ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ud
over den normale arbejdstid på 37 timer, hvis det kan
dokumenteres, at den ansøgte forældres arbejdstid fast
har ligget væsentlig ud over den normale arbejdstid.
Derudover fremgår det af vejledningens punkt 224, at en
afgørelse om tabt arbejdsfortjeneste blandt andet skal tage
afsæt i en vurdering af, om barnet eller den unge har et
stort behov for pleje og overvågning, sover meget uroligt
eller sparsomt, eller hvis sygdom er meget varieret med hensyn til
kræfter, smerter og anfald. Hensyn til søskende kan
også indgå i vurderingen.
Som følge heraf vil forældre, der
hjemmetræner deres børn, som udgangspunkt i praksis
som minimum kunne få udmålt hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste svarende til det antal
timer, de bruger på at hjemmetræne barnet.
Der er ikke hjemmel i hverken serviceloven eller lov nr. 786 af
15. juni 2015 om friskoler og private grundskoler m.v., herefter
friskoleloven, til at yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste for de timer, som forældrene bruger
på at hjemmeundervise barnet eller den unge. Det er med
Højesterets dom af 19. august 2014 og Ankestyrelsens
principafgørelse nr. 69-14 fastslået, at der ikke kan
ydes tabt arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning
af børn, heller ikke selv om undervisningen foregår i
kombination med hjemmetræning, samt at kommunen i vurderingen
af omfanget af hjemmeundervisningen kan tage afsæt i, hvor
mange timer barnet alternativt skulle have været undervist i
skolen - det såkaldte normtimetal. Ankestyrelsen har
samtidigt slået fast, at kommunalbestyrelsen kan reducere
normtimetallet under henvisning til, at hjemmeundervisning ofte er
mere koncentreret end et almindeligt skoletilbud.
Afgørelserne har fået betydning for udmålingen
af den samlede tabte arbejdsfortjeneste til forældre, som
både hjemmetræner og hjemmeunderviser deres
børn, idet hjælpen til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste i nogle kommuner er blevet reduceret med det
timetal, kommunen har fastlagt vil skulle bruges på at
hjemmeundervise.
Det fremgår ikke af reglerne om hjemmeundervisning i
friskoleloven, hvor mange timer hjemmeundervisningen skal omfatte.
Efter disse regler fører kommunen alene tilsyn med, at
hjemmeundervisning står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Tilsynet omhandler altså indhold
frem for form og omfang.
Ved en vurdering af omfanget af hjemmeundervisningen vil det
være relevant for kommunen at inddrage Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestillings almindelige regler for
undervisningstiden i folkeskolen - såvel reglerne for
undervisning af eleverne generelt som for de tilfælde, hvor
folkeskolen giver enkeltmandsundervisning.
3.3.2. Ministeriets overvejelser
Rammerne for fortolkningen af reglerne er via
principafgørelsen fra Ankestyrelsen og dommen fra
Højesteret blevet præciseret, jf. afsnit 3.3.1 om
gældende ret, hvorefter der ikke kan ydes tabt
arbejdsfortjeneste for den tid, der bruges til hjemmeundervisning.
Da dette som nævnt har fået betydning for
udmålingen af den samlede tabte arbejdsfortjeneste til
forældre, som både hjemmetræner og
hjemmeunderviser deres børn, vurderes det, at der er behov
for at præcisere gældende ret til gavn for både
kommunalbestyrelser og forældre.
Derudover finder aftalepartierne,
at der generelt set er behov for at tydeliggøre, at
tildelingen af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste altid skal ske ud fra en helhedsvurdering af
barnets eller den unges og familiens samlede behov. I denne
vurdering skal der både tages hensyn til behovet for
hjemmetræning og til, om der kan tildeles hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste af andre grunde, f.eks.
fordi det er nødvendigt for at kunne tilgodese barnets
skiftende søvnmønstre, deltagelse i mange
behandlinger og undersøgelser, hensynet til søskendes
behov eller lignende. Dette gælder også i familier, som
både hjemmetræner deres barn efter serviceloven og
hjemmeunderviser deres barn efter reglerne i friskoleloven,
herunder i familier, hvor antallet af timer der hjemmetrænes,
er blevet sat ned i forbindelse med, at barnet eller den unge
modtager undervisning.
Der er enighed om, at der er behov for at præcisere, at
forældrene ikke kan få hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning af
barnet. Det vil dog være relevant for kommunalbestyrelsen at
overveje, om der i forbindelse med fastsættelsen af omfanget
af hjemmeundervisningen bør indregnes en reduktion i forhold
til det antal timer, der undervises i folkeskolen - det
såkaldte normtimetal - under henvisning til, at
hjemmeundervisning ofte er mere koncentreret end et almindeligt
skoletilbud.
Samtidig er aftalepartierne dog enige om, at det skal
gøres klart, at kommunalbestyrelsen ikke automatisk kan
reducere den tabte arbejdsfortjeneste med det antal timer, der
bruges på at hjemmeundervise barnet. Hvis kommunalbestyrelsen
ønsker at ændre på en tidligere afgørelse
om tabt arbejdsfortjeneste, eksempelvis fordi
hjemmetræningsordningen er omlagt i forbindelse med, at
barnet har nået skolealderen, skal kommunalbestyrelsen
foretage en ny, samlet vurdering af behovet for støtte efter
§ 42 efter retningslinjerne i denne bestemmelse.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at det skal fremgå
af vejledningen, at hvis en hjemmetræningsordning
fortsætter uændret, eksempelvis så
kommunalbestyrelsen stadig godkender hjemmetræning på
fuld tid, som supplement til (hjemme)undervisning af barnet eller
den unge, vil det som udgangspunkt betyde, at støtten til
forældrene også fortsætter uændret. Hvis
barnet eller den unge både hjemmeundervises og
hjemmetrænes på fuld tid, vurderes det dog at
være en forudsætning for, at der fortsat kan ydes tabt
arbejdsfortjeneste på fuld tid, at det ikke er den samme
forælder, der både hjemmetræner og
hjemmeunderviser barnet eller den unge.
Endelig er aftalepartierne enige om at det, med henvisning til
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings regler,
skal tydeliggøres i vejledningen, at kommunalbestyrelsen
skal foretage en helt konkret vurdering af omfanget af
hjemmeundervisningen, da reglerne om hjemmeundervisning i
friskoleloven ikke indeholder regler om omfanget af
hjemmeundervisningen.
I den konkrete vurdering vil folkeskolelovens almindelige regler
om undervisningstid og timetal, herunder for så vidt
angår elever, der modtager enkeltmandsundervisning, skulle
inddrages som et element, der kan danne et udgangspunkt for den
konkrete vurdering, som kommunalbestyrelsen skal foretage. Det
bemærkes, at undervisningstiden kan nedsættes
væsentligt for elever, der modtager enkeltmandsundervisning,
jf. bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014 om folkeskolens
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Desuden bemærkes det, at kommunalbestyrelsen, med
udgangspunkt i Ankestyrelsens principafgørelse nr. 69-14,
bør overveje at reducere folkeskolens almindelige
normtimetal under henvisning til, at hjemmeundervisning ofte er
mere koncentreret end et almindeligt skoletilbud.
3.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det indsættes direkte i den
foreslåede nye bestemmelse i servicelovens § 32 a, stk.
5, at forældrene ikke kan modtage hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste for hjemmeundervisning,
heller ikke selv om hjemmeundervisningen eventuelt sker i
kombination med hjemmetræning.
Der vil desuden som supplement hertil blive foretaget
præciseringer i vejledningen på området. Det vil
blandt andet blive tydeliggjort, at kommunalbestyrelsens
afgørelser om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste altid skal tage afsæt i en vurdering af
barnets eller den unges og familiens samlede behov - også
når den tabte arbejdsfortjeneste ydes i forbindelse med
hjemmetræning af barnet. Udgangspunktet for denne vurdering
er de generelle kriterier for hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, som er fastlagt ved praksis og beskrevet i
vejledning nr. 9047 af 28. januar 2015, kap. 9.
Endvidere vil det blive præciseret i vejledningen, at
når et barn når skolealderen, vil det ofte også
medføre et behov for at genoverveje, om den hidtidige
hjemmetræningsordning tilgodeser barnets behov, uanset om
barnet undervises i skolen eller i hjemmet.
3.4. Ændringer i bemyndigelsen i forhold til
rammerne for tilskud til træningsredskaber mv. samt
tilsyn
3.4.1. Gældende ret
Det fremgår af servicelovens § 32, stk. 9, at social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
særlig støtte i hjemmet, herunder regler om
dokumenterbare metoder, om løbende tilsyn med indsatsen og
om træningsredskaber, kurser, hjælpere m.v.
Bemyndigelsen er udnyttet til at udstede bekendtgørelse
nr. 1130 af 27. september 2010 om hjælp til børn og
unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig
støtte. Denne bekendtgørelse indeholder i forhold til
hjemmetræning regler om udredning, visitation,
økonomisk støtte samt tilsyn og
opfølgning.
3.4.2. Ministeriets overvejelser
For at kunne imødekomme aftalepartiernes ønsker
til revisionen af hjemmetræningsreglerne, herunder
særligt ønskerne om at reducere antallet af
tilsynsbesøg samt skabe hjemmel til indgåelse af
frivillige aftaler om støtte til træningsredskaber
mv., vurderes der behov for at udvide bemyndigelsen, så der
skabes en bredere bemyndigelseshjemmel.
Formålet hermed er at give social- og indenrigsministeren
en eksplicit bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om de elementer, der indgår i den foreslåede
lovrevision. Det vil sige godkendelse af hjemmetræning,
inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer, hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, brug af sundhedsfaglige
træningselementer og rammer for udbetaling af støtte
til træningsredskaber, kurser, hjælpere mv.
3.4.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at bemyndigelsen i den foreslåede nye
§ 32 a, stk. 7, udvides til også at gælde
fastsættelse af nærmere regler om godkendelse af
hjemmetræning, inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer,
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, brug af
træningselementer af sundhedsfaglig karakter og
træningsredskaber, kurser, hjælpere m.v., herunder
rammer for udbetaling af støtte til disse.
Med afsæt i bemyndigelsen foreslås det, at der i
bekendtgørelsen gennemføres konsekvensændringer
som følge af lovforslaget, herunder ændringer i
bekendtgørelsens regler om tilsyn og opfølgning samt
støtte til træningsredskaber mv.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. november
2015 til den 10. december 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
ABA-foreningen, Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Autismeforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejerråd, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Pædiatrisk Selskab, Danske Regioner, Den Danske
Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen, Danske Fysioterapeuter,
Hjernebarnet, KL, Lægeforeningen, Sammenslutningen af Unge
med Handicap og Sjældne Diagnoser.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I den nugældende § 32, stk. 1, 3. pkt.,
fastslås at hjælp efter servicelovens § 32, stk.
1, 1. pkt., kan udføres helt eller delvist af
forældrene i hjemmet. Ordet "hjemmetræning"
indgår således ikke i den nugældende bestemmelse,
og det fremgår derfor ikke klart, at serviceloven indeholder
regler om hjemmetræning.
Med den foreslåede ændring i § 32, stk. 1, 3. pkt., indsættes
begrebet hjemmetræning derfor i loven, jf. de alm.
bemærkninger afsnit 3.1. Det er vigtigt, at kommunale
sagsbehandlere har et godt kendskab til reglerne og er
opmærksomme på at informere forældrene om
muligheden for at hjemmetræne.
Til nr. 2
I den nugældende § 32, stk. 1, 3. pkt., findes en
henvisning til de nugældende regler om hjemmetræning i
§ 32, stk. 6-9. Med dette lovforslags § 1, nr. 4,
foreslås reglerne om hjemmetræning placeret i en ny
bestemmelse, nemlig § 32 a. Det
foreslås derfor, at der efter § 32 som en ny bestemmelse
indsættes § 32 a, stk. 1-7.
Til nr. 3
De nugældende regler om hjemmetræning findes i
servicelovens § 32, stk. 6-9. Med dette lovforslags § 1,
nr. 4, foreslås reglerne om hjemmetræning placeret i en
ny bestemmelse, nemlig § 32 a. Det foreslås derfor som
en konsekvens heraf, at den nugældende § 32, stk. 6-9
ophæves.
Til nr. 4
Ifølge den nugældende § 32, stk. 6, 1.-3.
pkt., godkender kommunalbestyrelsen efter anmodning fra
forældremyndighedsindehaveren, at forældrene helt eller
delvist udfører hjælp og støtte til barnet i
hjemmet. Det er en betingelse for godkendelse, at hjælpen
imødekommer barnets behov, at forældrene kan varetage
opgaven, og at træningen sker efter dokumenterbare
metoder.
Partierne bag aftalen om revisionen af reglerne har
ønsket at fastholde de nugældende kriterier for
godkendelse af hjemmetræning, men har også
ønsket at tydeliggøre, at afgørelser om
hjemmetræning skal tage afsæt i en samlet vurdering af
barnets eller den unges tarv og trivsel under hensyntagen til
barnets eller den unges støttebehov, alder og udvikling.
Med den foreslåede formulering af den nye § 32 a, stk. 1, reguleres betingelser
for godkendelse af hjemmetræningsordninger samlet og
overskueligt med henblik på at gøre regler-ne
tydeligere og nemmere at anvende.
Forslaget til formulering af den nye § 32 a, stk. 1, nr. 1,
tydeliggør, at det er en betingelse for at godkende en
hjemmetræningsordning, at ordningen vil fremme såvel
barnets eller den unges behov som barnets eller den unges tarv og
trivsel. Denne betingelse betyder, at kommunalbestyrelsen skal
foretage en samlet vurdering af barnets eller den unges konkrete
fysiske, psykiske og sociale behov i lyset af barnets alder og
udviklingstrin.
Med de foreslåede nye bestemmelser i § 32 a
videreføres bestemmelsen om, at kommunalbestyrelsen efter
anmodning fra indehaveren af forældremyndigheden godkender,
at forældrene helt eller delvist udfører hjælpen
efter § 32, stk. 1, 1. pkt., i hjemmet. Ligeledes
videreføres reglerne om, at det er en betingelse for
godkendelse af hjemmetræning, at hjælpen skal
imødekomme barnet eller den unges behov, at forældrene
er i stand til at udføre opgaverne, og at
hjemmetræningen sker efter dokumenterbare
træningsmetoder.
Betingelsen om at forældrene skal være i stand til
at udføre opgaverne betyder, at kommunalbestyrelsen skal
vurdere familiens samlede situation og forældrenes personlige
ressourcer i forhold til at kunne påtage sig at træne
barnet eller den unge.
Betingelsen om, at træningsmetoden skal være
dokumenterbar, betyder, at kommunalbestyrelsen skal vurdere, om
metoden indeholder nogle målbare indikatorer, som kan
anvendes til måling af, om metoden resulterer i den
forventede effekt.
Den nugældende § 32, stk. 6, indeholder ikke en
eksplicit regulering af, hvilke sundhedsfaglige elementer, der kan
godkendes som en del af hjemmetræningen. Men rammerne for
fortolkningen af reglerne er blevet præciseret i
Ankestyrelsens principafgørelse nr. 70-14, som
fastslår, at sundhedsfaglige træningselementer der har
karakter af sygehusbehandling, ikke kan godkendes som en del af
hjemmetræningen.
For at gøre reglerne mere klare og overskuelige for
såvel forældre som kommuner, har partierne bag aftalen
om revisionen af reglerne ønsket at tydeliggøre
gældende ret, ved at lade det fremgå direkte af den
foreslåede bestemmelse, at træningselementer af
sundhedsfaglig karakter, som enten er fastlagt som
sygehusbehandling eller på anden vis har karakter af
specialiseret sundhedsfaglig behandling, ikke kan godkendes som en
del af hjemmetræningen.
Med den foreslåede nye § 32 a,
stk. 2 fremgår det derfor direkte af lovteksten, at
sundhedsfaglige træningselementer, der har karakter af
sygehusbehandling, ikke kan godkendes som en del af
hjemmetræningen. Dette sker med en formulering om, at
træningselementer af sundhedsfaglig karakter, som enten er
fastlagt som sygehusbehandling eller på anden vis har
karakter af specialiseret sundhedsfaglig behandling, ikke kan
godkendes som en del af en hjemmetræningsordning.
Ved træningselementer af sundhedsfaglig karakter, som
enten er fastlagt som sygehusbehandling eller på anden vis
har karakter af specialiseret sundhedsfaglig behandling
forstås f.eks., men ikke alene, anvendelse af carbogengas,
genindånding i refleksposer og trykkammerbehandling (uanset
tryksætning).
Den nugældende § 32, stk. 6, indeholder ikke krav om,
at godkendelse af hjemmetræning skal ske på baggrund af
en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens
§ 50. Kommunalbestyrelsen er dog allerede efter gældende
ret forpligtet til at gennemføre en børnefaglig
undersøgelse, inden der træffes afgørelse om at
godkende eller give afslag på en ansøgning om
hjemmetræning, i medfør af § 2, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1130 af 27. september 2010 om hjælp
til børn og unge, der på grund af betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp
eller særlig støtte.
For at gøre reglerne mere klare og overskuelige for
såvel forældre som kommuner, har partierne bag aftalen
om revisionen af reglerne ønsket at tydeliggøre
gældende ret i forhold til udredningen i selve
lovteksten.
Med den foreslåede nye § 32 a,
stk. 3, 1. pkt., indføres betingelsen om, at
godkendelse af hjemmetræning skal ske på baggrund af en
børnefaglig undersøgelse efter servicelovens §
50, derfor direkte i loven, så alle forudsætninger for
godkendelse af en hjemmetræningsordning bliver samlet i
lovteksten.
Formålet med gennemførelsen af en
børnefaglig undersøgelse efter servicelovens §
50 er at sikre, at barnets eller den unges funktionsevne, behov og
trivsel, forældrenes ressourcer og familiens samlede
situation, er fuldt udredt og beskrevet af kommunalbestyrelsen,
før en hjemmetræningsordning kan godkendes.
Den nugældende § 32, stk. 6, indeholder ikke krav om,
at kommunalbestyrelsen skal inddrage sundhedsfaglige kompetencer i
forbindelse med godkendelse af træningsmetoder, som
indeholder fysiske, sundhedsfaglige elementer.
Kommunerne har, blandt andet i SFI's evaluering
Hjemmetræning - Evaluering af regelsættet om
hjælp og støtte efter servicelovens § 32, stk.
6-9, givet udtryk for, at de oplever udfordringer i forhold til at
kunne vurdere, om den ønskede træningsmetode er til
gavn for barnet eller den unge. Denne usikkerhed gælder ikke
mindst i forhold til alternative træningsmetoder, som
indeholder fysiske, sundhedsfaglige træningselementer.
Samtidig har Sundhedsstyrelsen givet udtryk for bekymring for, at
der i nogle træningskoncepter anvendes udokumenterede
metoder, hvoraf nogle dels er uden indikation og dels anses for at
være potentielt farlige.
På denne baggrund har partierne bag aftalen om revisionen
af reglerne ønsket, at det fremover skal sikres, at
relevante sundhedsfaglige kompetencer inddrages i forbindelse med
godkendelse af træningsmetoder, som indeholder fysiske,
sundhedsfaglige træningselementer i et ikke-uvæsentligt
omfang. Dette hensyn gælder også i forhold til tilsynet
med sådanne hjemmetræningsordninger, jf. afsnittet
nedenfor om den foreslåede nye § 32 a, stk. 4, 2.
pkt.
Med den foreslåede nye § 32 a,
stk. 3, 2. pkt., indføres derfor et nyt krav om, at
kommunalbestyrelsen skal sikre, at godkendelse af
træningsmetoderne sker med inddragelse af relevante
sundhedsfaglige kompetencer, hvis træningsmetoderne
indeholder fysiske, sundhedsfaglige elementer i et
ikke-uvæsentligt omfang.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen i hver enkelt
sag skal vurdere, om de træningsmetoder, forældre
ønsker at anvende, indeholder fysiske, sundhedsfaglige
elementer i et ikke-uvæsentligt omfang.
Der findes ikke en udtømmende liste over, hvilke metoder
eller kombinationer af metoder, der kan anvendes i
hjemmetræningen og dermed heller ikke en liste over, hvilke
metoder der vil blive berørt af det nye krav. Valget af
metode vil dog skulle afspejle barnets eller den unges
funktionsnedsættelse.
Som udgangspunkt vil børn og unge med omfattende
funktionsnedsættelser, som både har fysiske, motoriske
og kognitive udfordringer, typisk blive trænet efter metoder,
som både har fysiske træningselementer og elementer af
kognitiv træning. Da træning af disse børn eller
unge som regel vil indeholde fysiske, sundhedsfaglige elementer i
et ikke-uvæsentligt omfang, vil hjemmetræningsordninger
for denne målgruppe typisk blive omfattet af de nye krav om
inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer i sagsbehandlingen.
Omvendt vil børn eller unge med udviklings- eller
opmærksomhedsforstyrrelser og andre ikke-fysiske
funktionsnedsættelser typisk blive trænet efter
metoder, som fokuserer på træning af kognitive og
sociale færdigheder, sprog mv. Hjemmetræningsordninger
for disse børn eller unge vil typisk ikke blive omfattet af
de nye krav om inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer i
sagsbehandlingen, med mindre der i disse træningsmetoder
også indgår fysiske, sundhedsfaglige elementer i et
ikke-uvæsentligt omfang. Som eksempler på fysiske,
sundhedsfaglige elementer kan nævnes træning af
bevægelsesfunktioner, træning af
respirationsfunktioner, træning af muskeludholdenhed og
muskelstyrke (f.eks. som bøj og stræk af lemmer eller
krybe-kravle øvelser) eller træning til
smidiggørelse af bindevæv og sener (f.eks. gentagne
sving og trampolinhop). Hvis træningsmetoden indeholder disse
eller andre fysiske, sundhedsfaglige elementer i et
ikke-uvæsentligt omfang, skal kommunalbestyrelsen sikre, at
afgørelsen om godkendelse af træningsmetoden sker med
inddragelse af relevante sundhedsfaglige kompetencer, så
afgørelsen om godkendelsen kan ske på baggrund af en
samlet social- og sundhedsfaglig vurdering af, hvorvidt den
foreslåede behandlings- og træningsindsats er til gavn
for barnet eller den unge.
Den sundhedsfaglige person vil skulle bidrage med en vurdering
af de fysiske, sundhedsfaglige elementer i træningen, blandt
andet med henblik på at sikre, at der ikke anvendes
træningselementer, som sundhedsfagligt vurderes at være
enten kontraindicerede til det enkelte barn eller den enkelte unge,
eller som kan anses for at være potentielt farlige for barnet
eller den unge.
Den kommunale sundhedsperson vil også kunne bidrage med
sundhedsfaglige vurderinger af konkrete, sundhedsfaglige
træningselementer eller træningsredskaber, og vil kunne
rådgive sagsbehandleren om, hvorvidt der er behov for at
inddrage anden specialiseret ekspertise, f.eks. relevant
speciallægeviden i forhold til at vurdere, om specifikke
træningselementer kan godkendes som en del af
hjemmetræningen.
Der foreslås ikke fastsat krav til, hvilke sundhedsfaglige
kompetencer, der skal inddrages, og dette vil kunne variere fra sag
til sag. Det skønnes dog, at det ofte vil være
relevant at inddrage en kommunal sundhedsperson som eksempelvis en
ergo- eller fysioterapeut.
Denne kommunale sundhedsperson vil desuden kunne rådgive
den kommunale sagsbehandler i forhold til, om der bør
inddrages yderligere sundhedsfaglige kompetencer i forbindelse med
godkendelse af hjemmetræningen, hvis der f.eks. er tale om
meget omfattende, højintensive eller komplekse
træningsmetoder eller træningselementer. Dette vil
eksempelvis kunne være relevant i forhold til de børn
og unge, der på grund af meget komplekse
funktionsnedsættelser allerede er kendt i sundhedssystemet,
og som sideløbende med den kommunale indsats eller
hjemmetræningen følges i sundhedsvæsenet. I
forhold til disse børn og unge vil kommunalbestyrelsen ofte
kunne inddrage erklæringer eller anden rådgivning fra
den eller de speciallæger, som i forvejen følger
barnet eller den unge i sygehusvæsenet.
Ifølge den nugældende § 32, stk. 6, 4. pkt.,
skal kommunalbestyrelsen løbende føre tilsyn med
indsatsen, forstået som den træning, forældrene
gennemfører i hjemmet.
Partierne bag aftalen om revisionen af reglerne har
ønsket at fastholde kommunalbestyrelsens forpligtelse til at
føre løbende tilsyn med hjemmetræningen, men
har også ønsket at tydeliggøre, at tilsynet med
hjemmetræningen skal sikre, at træningen tilgodeser
barnets eller den unges fysiske, psykiske og sociale behov.
Det foreslås derfor i den nye §
32 a, stk. 4, 1. pkt., at fastholde kommunebestyrelsens
forpligtelse til at føre løbende tilsyn med
indsatsten overfor barnet eller den unge. Samtidigt
præciseres det direkte i lovteksten, at det overordnede
formål med tilsynet skal være at følge op
på barnets eller den unges udvikling og trivsel, når
forældre træner barnet eller den unge i hjemmet, samt
at vurdere familiens trivsel som helhed, herunder eventuelle
søskendes trivsel.
Herudover foreslås det, at det direkte i den nye § 32
a, stk. 4, 1. pkt., tilføjes, at tilsynet også skal
sikre, at træningen skal tilgodese barnets eller den unges
fysiske, psykiske og sociale behov, så kommunalbestyrelsen
under tilsynsbesøgene fremover også skal have
særlig opmærksomhed på, om træningen samlet
set skønnes at være til gavn for barnet eller den
unge, under hensyntagen til barnets eller den unges
støttebehov, alder og udvikling.
Heri ligger blandt andet, at kommunalbestyrelsen skal
følge op på de mål, der er sat for
træningen og vurdere, om de stadig er relevante. Der vil
kunne være behov for at justere på målene, hvis
barnet eller den unge ikke trives eller udvikler sig som forventet,
eller hvis barnet eller den unge har nået en alder, hvor der
er behov for at sætte nye mål, eksempelvis samvær
med jævnaldrene eller deltagelse i sociale aktiviteter uden
for hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal også under
tilsynsbesøget vurdere, om barnets eller den unges fysiske
eller psykiske behov har ændret sig som følge af, at
barnet eller den unge er blevet ældre.
Kommunalbestyrelsen vil skulle vurdere, om der er sket
ændringer i barnets eller den unges fysiske, psykiske og
sociale behov ved hvert tilsynsbesøg. Denne vurdering findes
at være særligt væsentlig i forbindelse med skift
i barnets eller den unges livsfaser, eksempelvis overgangen fra
spædbarn til småbarn, fra småbarn til skolebarn,
fra barn til teenager og i forbindelse med en kommende overgang fra
ung til voksen.
Den nugældende § 32, stk. 6, 4. pkt., indeholder ikke
krav om, at kommunalbestyrelsen skal inddrage sundhedsfaglige
kompetencer i forbindelse med tilsynet med træningsmetoder,
som indeholder fysiske, sundhedsfaglige elementer.
Kommunerne har, blandt andet i SFI's evaluering, givet udtryk
for, at de oplever udfordringer i forhold til at kunne vurdere, om
den konkrete træningsmetode er til gavn for barnet eller den
unge. Denne usikkerhed gælder ikke mindst i forhold til
alternative træningsmetoder, som indeholder fysiske,
sundhedsfaglige træningselementer. Samtidig har
Sundhedsstyrelsen givet udtryk for bekymring for, at der i nogle
træningskoncepter anvendes udokumenterede metoder, hvoraf
nogle dels er uden indikation og dels anses for at være
potentielt farlige.
På denne baggrund har partierne bag aftalen om revisionen
af reglerne ønsket, at det fremover skal sikres, at
relevante sundhedsfaglige kompetencer inddrages i forbindelse med
tilsynet med træningsmetoder, som indeholder fysiske,
sundhedsfaglige træningselementer i et ikke-uvæsentligt
omfang. Dette hensyn gælder også i forhold til
godkendelse af sådanne hjemmetræningsordninger, jf.
afsnittet ovenfor om den foreslåede nye § 32 a, stk. 3,
2. pkt.
Med den foreslåede nye § 32 a,
stk. 4, 2. pkt., indføres derfor et nyt krav om, at
kommunalbestyrelsen skal sikre, at tilsynet med
træningsmetoderne sker med inddragelse af relevante
sundhedsfaglige kompetencer, hvis træningsmetoderne
indeholder fysiske, sundhedsfaglige elementer i et
ikke-uvæsentligt omfang.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen i hver enkelt
sag skal vurdere, om de træningsmetoder, forældrene
anvender, indeholder fysiske, sundhedsfaglige elementer i et
ikke-uvæsentligt omfang. Der findes ikke en udtømmende
liste over, hvilke metoder eller kombinationer af metoder, der kan
anvendes i hjemmetræningen og dermed heller ikke en liste
over, hvilke metoder der vil blive berørt af det nye krav.
Valget af metode vil dog skulle afspejle barnets eller den unges
funktionsnedsættelse.
Som udgangspunkt vil børn og unge med omfattende
funktionsnedsættelser, som både har fysiske, motoriske
og kognitive udfordringer, typisk blive trænet efter metoder,
som både har fysiske træningselementer og elementer af
kognitiv træning. Da træning af disse børn og
unge som regel vil indeholde fysiske, sundhedsfaglige elementer i
et ikke-uvæsentligt omfang, vil hjemmetræningsordninger
for denne målgruppe typisk blive omfattet af de nye krav om
inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer i sagsbehandlingen.
Omvendt vil børn og unge med udviklings- eller
opmærksomhedsforstyrrelser og andre ikke-fysiske
funktionsnedsættelser typisk blive trænet efter
metoder, som fokuserer på træning af kognitive og
sociale færdigheder, sprog mv. Hjemmetræningsordninger
for disse børn og unge vil typisk ikke blive omfattet af de
nye krav om inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer i
forbindelse med tilsynet, medmindre der i disse
træningsmetoder også indgår fysiske,
sundhedsfaglige elementer i et ikke-uvæsentligt omfang. Som
eksempler på fysiske, sundhedsfaglige elementer kan
nævnes træning af bevægelsesfunktioner,
træning af respirationsfunktioner, træning af
muskeludholdenhed og muskelstyrke (f.eks. som bøj og
stræk af lemmer eller krybe-kravle øvelser) eller
træning til smidiggørelse af bindevæv og sener
(f.eks. gentagne sving og trampolinhop). Hvis træningsmetoden
indeholder disse eller andre fysiske, sundhedsfaglige elementer i
et ikke-uvæsentligt omfang, skal kommunalbestyrelsen sikre,
at tilsynet med træningsmetoden sker med inddragelse af
relevante sundhedsfaglige kompetencer, så tilsynet med
hjemmetræningsordningen kan ske på baggrund af en
samlet social- og sundhedsfaglig vurdering af, hvorvidt den
igangværende behandlings- og træningsindsats er til
gavn for barnet eller den unge.
Den sundhedsfaglige person vil skulle bidrage med en vurdering
af de fysiske, sundhedsfaglige elementer i træningen, blandt
andet med henblik på at sikre, at der ikke anvendes
træningselementer, som sundhedsfagligt vurderes at være
enten kontraindicerede til det enkelte barn eller den enkelte unge,
eller som kan anses for at være potentielt farlige for barnet
eller den unge.
Den kommunale sundhedsperson vil også kunne bidrage med
sundhedsfaglige vurderinger af konkrete, sundhedsfaglige
træningselementer eller træningsredskaber, og vil kunne
rådgive sagsbehandleren om, hvorvidt der er behov for at
inddrage anden specialiseret ekspertise, f.eks. relevant
speciallægeviden i forhold til at vurdere, om specifikke
træningselementer kan indgå som en del af
hjemmetræningen.
Der foreslås ikke fastsat krav til, hvilke sundhedsfaglige
kompetencer, der skal inddrages, og dette vil kunne variere fra sag
til sag. Det skønnes dog, at det ofte vil være
relevant at inddrage en kommunal sundhedsperson som eksempelvis en
ergo- eller fysioterapeut.
Denne kommunale sundhedsperson vil desuden kunne rådgive
den kommunale sagsbehandler i forhold til, om der bør
inddrages yderligere sundhedsfaglige kompetencer i forbindelse med
tilsynet med hjemmetræningen, hvis der f.eks. er tale om
meget omfattende, højintensive eller komplekse
træningsmetoder eller -elementer. Dette vil eksempelvis kunne
være relevant i forhold til de børn eller unge, der
på grund af meget komplekse funktionsnedsættelser
allerede er kendt i sundhedssystemet, og som sideløbende med
den kommunale indsats eller hjemmetræningen følges i
sundhedsvæsenet. I forhold til disse børn eller unge
vil kommunalbestyrelsen ofte kunne inddrage erklæringer eller
anden rådgivning fra den eller de speciallæger, som i
forvejen følger barnet eller den unge i
sygehusvæsenet.
Denne kommunale sundhedsperson vil også skulle deltage i
tilsynsbesøgene hos de familier, som har fået godkendt
en hjemmetræningsordning, for at sikre, at vurderingen af
hjemmetræningen kan ske på baggrund af en samlet
social- og sundhedsfaglig vurdering af, hvorvidt den
igangværende træning er til gavn for barnet eller den
unge.
Ifølge den nugældende § 32, stk. 7, skal
kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste og supplerende ydelse ved ledighed efter
servicelovens §§ 42 og 43 til forældre, der
forsørger og træner et barn eller en ung under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne i hjemmet.
Partierne bag aftalen om revisionen af reglerne har
ønsket at fastholde de eksisterende kriterier for
tilkendelse af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste for familier, der hjemmetræner deres
børn efter servicelovens bestemmelser.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 32 a, stk. 5, 1. pkt.,
videreføres disse betingelser derfor uændret.
Hjælpen til dækning af tabt arbejdsfortjeneste skal
dermed også fremover ydes efter de generelle regler i
servicelovens §§ 42-43. Hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste forudsætter, at det er en
nødvendig konsekvens af barnets eller den unges
funktionsnedsættelse, at barnet eller den unge passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen
eller faderen, der passer barnet eller den unge. En
afgørelse om tabt arbejdsfortjeneste vil ifølge
gældende regler blandt andet skulle tage afsæt i en
vurdering af, om barnet eller den unge har et stort behov for pleje
og overvågning, sover meget uroligt eller sparsomt, eller
hvis sygdom er meget varieret med hensyn til kræfter, smerter
og anfald. Hensyn til søskende kan også indgå i
vurderingen.
Det fremgår ikke eksplicit af den nugældende §
32, stk. 7, at der ikke kan ydes hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning af
barnet eller den unge.
Der er dog ikke hjemmel hverken i serviceloven eller i
fri-skoleloven til at yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste for de timer, som forældrene bruger
på at hjemmeundervise barnet eller den unge. Dette
gælder også selv om undervisningen foregår i
kombination med hjemmetræning, hvilket blev fastslået i
Højesterets dom af 19. august 2014 og Ankestyrelsens
principafgørelse nr. 69-14.
For at gøre reglerne mere klare og overskuelige for
såvel forældre som kommuner har partierne bag aftalen
om revisionen af reglerne ønsket at tydeliggøre
gældende ret ved at lade det fremgå direkte i
serviceloven, at der ikke kan ydes hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning. Med
den foreslåede § 32 a, stk. 5, 2.
pkt., fremgår det derfor direkte af lovteksten, at der
ikke kan ydes hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning.
Derudover finder aftalepartierne, at der generelt set er behov
for at tydeliggøre, at tildelingen af hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste altid skal ske ud fra en
helhedsvurdering af barnets eller den unges og familiens samlede
behov med afsæt i de generelle regler om hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Dette gælder
også i familier, som både hjemmetræner deres barn
efter serviceloven og hjemmeunderviser deres barn efter reglerne i
friskoleloven.
Ifølge den nugældende § 32, stk. 8, skal
kommunalbestyrelsen sørge for træningsredskaber,
kurser, hjælpere mv., når forældrene træner
et barn eller en ung i hjemmet. Kommunalbestyrelsens udgifter til
træningsredskaber, kurser, hjælpere mv. til det enkelte
barn eller den enkelte unge må ikke overstige 500.000 kr.
årligt.
Partierne bag aftalen om revisionen af reglerne har
ønsket at fastholde de eksisterende kriterier for
støtten til træningsredskaber, kurser, hjælpere
mv.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 32 a, stk. 6, videreføres de
lovgivningsmæssige rammer i den nugældende § 32,
stk. 8, uændret. Forældrene vil derfor også
fremover have ret til hjælp til træningsredskaber,
kurser, hjælpere m.v., der er forbundet med
hjemmetræningen ligesom beløbsgrænsen for
kommunalbestyrelsens udgifter til træningsredskaber, kurser,
hjælpere m.v. videreføres uændret.
Den nugældende § 32, stk. 9, giver social- og
indenrigsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om særlig støtte i hjemmet,
herunder regler om dokumenterbare metoder, om løbende tilsyn
med indsatsen og om træningsredskaber, kurser, hjælpere
m.v.
Partierne bag aftalen om revisionen af reglerne har
ønsket at fastholde denne bemyndigelse, men har også
ønsket at udvide bemyndigelsen, så social- og
indenrigsministeren får en eksplicit bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om de elementer, der
indgår i den foreslåede lovrevision. Det vil sige
godkendelse af hjemmetræning, inddragelse af sundhedsfaglige
kompetencer, hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, brug af sundhedsfaglige træningselementer
og rammer for udbetaling af støtte til
træningsredskaber, kurser, hjælpere mv.
Med den foreslåede nye § 32 a,
stk. 7, udvides social- og indenrigsministerens
bemyndigelse, så der fremover skabes hjemmel til yderligere
ændringer i bekendtgørelse nr. 1130 af 27. september
2010 om hjælp til børn og unge, der på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har
behov for hjælp eller særlig støtte.
Den foreslåede udvidede bemyndigelsesbestemmelse vil
blandt andet skulle benyttes til at foretage en ændring i
ovennævnte bekendtgørelse, så der fremover alene
vil blive stillet krav om, at der gennemføres to
årlige tilsynsbesøg, i modsætning til det
gældende krav i bekendtgørelsens §§ 5 og 6
om to årlige tilsynsbesøg og fire årlige
opfølgningsbesøg. De to årlige
tilsynsbesøg skal fremover tilgodese formålene med
både de eksisterende tilsynsbesøg og de eksisterende
opfølgningsbesøg.
Af SFI evalueringen fremgår, at forældrene generelt
er tilfredse med kommunernes opfølgnings- og
tilsynsbesøg, men både kommuner og forældre har
angivet, at der ikke er behov for så stort et antal
besøg i hjemmet, blandt andet fordi det kan være
svært at dokumentere udvikling hos barnet eller den unge i
løbet af så korte tidsintervaller som 2 måneder.
Samtidig vurderer Sundhedsstyrelsen, at børn med betydelig
og varigt nedsat funktionsevne under 10 år bør
evalueres to gange om året med henblik på vurdering og
eventuel justering af eksisterende indsats, mens børn og
unge over 10 år bør vurderes og følges mindst
én gang om året.
På den baggrund er aftalepartierne enige om at forenkle
reglerne ved at nedsætte antallet af besøg i hjemmet
til to tilsyn om året. Det vil desuden blive præciseret
i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen kan vælge at
gennemføre tilsyns- og opfølgningsbesøg ud
over de to lovpligtige tilsynsbesøg, hvis der er behov
herfor.
Af den nuværende bekendtgørelses § 4, stk. 1,
fremgår det, at hjælpen både kan omfatte
enkeltstående og løbende ydelser til dækning af
udgifter til træningsredskaber, kurser, løn til
hjælpere, der medvirker ved træningen m.v. Det
fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 3, at
hjælpen bevilges på grundlag af dokumenterede
udgifter.
SFI-evalueringen fra 2014 har påvist, at både
kommunalbestyrelser og forældre oplever sagsbehandlingen i
forhold til bevilling af træningsredskaber, kurser,
hjælpere m.v. som ressourcekrævende og finder reglerne
svære at forstå. Aftalepartierne ønsker derfor
at forenkle reglerne, ved at give kommunalbestyrelsen og
forældrene mulighed for at indgå frivillige aftaler om
udbetaling af et fast beløb til dækning af udgifter
til træningsredskaber, kurser, hjælpere mv.
Den foreslåede udvidede bemyndigelsesbestemmelse
muliggør derfor tilføjelse af en ny bestemmelse i
bekendtgørelsen om, at kommunalbestyrelsen og
forældrene kan indgå aftale om, at der udbetales et
fast beløb til dækning af forudsigelige udgifter til
træningsredskaber, kurser, hjælpere mv.
Bestemmelsen vil blive formuleret således, at det vil
være frivilligt for både kommunalbestyrelsen og
forældrene, om parterne ønsker at indgå
sådanne aftaler. Det betyder, at begge parter skal være
enige om at indgå aftale om udbetaling af et fast,
skønsmæssigt udmålt beløb til
dækning af udgifter til træningsredskaber, kurser,
løn til hjælpere mv. Hvis parterne ikke kan blive
enige, bruges de gældende regler i
bekendtgørelsen.
I de sager, hvor forældrene og kommunalbestyrelsen
vælger at indgå en aftale, vil forældrene og
kommunalbestyrelsen dels kunne bruge mindre tid på
henholdsvis at udforme og at behandle ansøgninger om
støtte til træningsredskaber mv., dels mindske behovet
for drøftelser om anskaffelser af relevante
træningsredskaber, kurser, hjælpere mv.
Beløbet vil enten kunne blive aftalt og udbetalt
månedligt, halvårligt eller årligt.
Beløbet vil skulle fastsættes på baggrund af et
skøn over de forventede udgifter, og aftalen skal
træde i stedet for den udbetaling af støtte til
træningsredskaber, kurser, hjælpere mv. som bevilges
på grundlag af dokumenterede udgifter, jf.
bekendtgørelsens nuværende § 4, stk. 3.
Hvis familien får behov for f.eks. træningsredskaber
eller hjælpere, som forudsætter støtte udover
det aftalte beløb, skal der indgives en ansøgning til
kommunalbestyrelsen efter retningslinjerne i
bekendtgørelsens nuværende § 4, stk. 3.
Til nr. 5
Servicelovens § 182, stk. 2, fastslår, med henvisning
til servicelovens § 32, stk. 8, at beløbet til
træningsredskaber, kurser, hjælpere mv. reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten.
Hvis dette forslag vedtages, vil der fremover skulle henvises
til den nye § 32 a, stk. 6. Forslaget er derfor alene en
konsekvensændring, som foretages, fordi hjemlen til at
udbetale støtte til træningsredskaber, kurser,
hjælpere mv. flyttes til den nye bestemmelse. Der er
således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 6
Ifølge servicelovens § 195 b skal social- og
indenrigsministeren senest i folketingssamlingen 2015-2016
fremsætte lovforslag til revision af § 32, stk. 6-9.
Hvis dette lovforslag vedtages, opfyldes kravet om revision.
Det foreslås derfor, at revisionsbestemmelsen i
servicelovens § 195 b ophæves.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Af stk. 2 fremgår det, at
forældre, der allerede den 1. juli 2016 er godkendt til at
hjemmetræne i henhold til den hidtil gældende
bestemmelse i servicelovens § 32, stk. 6, bevarer denne
godkendelse efter lovens ikrafttræden.
Ansøgninger om godkendelse af hjemmetræning, som
ikke er færdigbehandlet forud for denne lovs
ikrafttræden den 1. juli 2016, skal behandles efter de nye
bestemmelser i denne lovs § 32 a.
Reglerne om tilsyn med hjemmetræning i servicelovens
§ 32 a, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4,
gælder ligeledes godkendelser givet efter den hidtil
gældende regel i servicelovens § 32, stk. 6. Det
betyder, at både gennemførelsen af tilsynet og
opfølgning på tilsynet skal foretages efter reglerne
gældende efter lovens ikrafttræden også i forhold
til godkendelser givet før lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013, § 1 i
lov nr. 722 af 25. juni 2014 samt lov nr. 1576 af 15. december 2015
og lov nr. 1894 af 29. december 2015, foretages følgende
ændringer: | | | | § 32.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om hjælp
til børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller
særlig støtte. Hjælpen kan tilrettelægges
i særlige dagtilbud, jf. stk. 3, i særlige klubtilbud,
jf. § 36, eller i forbindelse med andre tilbud efter denne lov
eller efter dagtilbudsloven. Hjælpen kan også
udføres helt eller delvis af forældrene i hjemmet, jf.
stk. 6-8. Stk. 2. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
samarbejdet med forældre, om inddragelse af barnet eller den
unge, om udredning af barnets eller den unges behov og om
fremgangsmåden ved kommunens sagsbehandling. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er det
nødvendige antal pladser i særlige dagtilbud til
børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for
støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem
ophold i et af de almindelige dagtilbud eller fritidshjem efter
dagtilbudsloven. Stk. 4. Social-
og indenrigsministeren fastsætter i en bekendtgørelse
regler om forældrebestyrelser i særlige
dagtilbud. Stk. 5. Social-
og indenrigsministeren fastsætter i en bekendtgørelse
regler om beregning af tilskud og egenbetaling for ophold i de
særlige dagtilbud. Stk. 6. Efter
anmodning fra indehaveren af forældremyndigheden godkender
kommunalbestyrelsen under de betingelser, der er nævnt i 2.
og 3. pkt., at forældrene helt eller delvis udfører
hjælpen efter stk. 1 i hjemmet. Hjælp udført i
hjemmet skal imødekomme barnets eller den unges behov, og
forældrene skal være i stand til at udføre
opgaverne. Træning af barnet i hjemmet skal ske efter
dokumenterbare træningsmetoder. Kommunalbestyrelsen
fører løbende tilsyn med indsatsen over for
barnet. Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter §§ 42 og 43 til forældre,
der forsørger og træner et barn eller en ung under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne i hjemmet. Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen sørger for træningsredskaber,
kurser, hjælpere m.v., når forældrene
træner et barn eller en ung i hjemmet. Kommunalbestyrelsens
udgifter til træningsredskaber, kurser, hjælpere, m.v.
til det enkelte barn eller den enkelte unge må ikke overstige
500.000 kr. årligt. Stk. 9. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
særlig støtte i hjemmet, herunder regler om
dokumenterbare metoder, om løbende tilsyn med indsatsen og
om træningsredskaber, kurser, hjælpere m.v. | | 1. I § 32, stk. 1, 3. pkt., indsættes
efter »hjemmet«: »som
hjemmetræning«. 2. I § 32, stk. 1, 3. pkt., ændres
», jf. stk. 6-8.« til: », jf. § 32
a.« 3. § 32,
stk. 6-9, ophæves. | | | | | | 4. Efter
§ 32 indsættes i kapitel 7: »§ 32
a. Kommunalbestyrelsen godkender efter anmodning fra
indehaveren af forældremyndigheden, at forældrene helt
eller delvist udfører hjælpen efter § 32, stk. 1,
1. pkt., som hjemmetræning i hjemmet, jf. § 32, stk. 1,
3. pkt., hvis følgende betingelser er opfyldt: 1) Hjemmetræningen fremmer barnets
eller den unges tarv og trivsel og imødekommer barnets eller
den unges behov, 2) forældrene er i stand til at
udføre opgaverne og 3) hjemmetræningen sker efter
dokumenterbare træningsmetoder. Stk. 2.
Sundhedsfaglige træningselementer, som enten er fastlagt som
sygehusbehandling eller på anden vis har karakter af
specialiseret sundhedsfaglig behandling, kan ikke godkendes som en
del af hjemmetræningen. Stk. 3.
Godkendelse efter stk. 1 skal ske på baggrund af en
undersøgelse af barnets eller den unges forhold efter §
50. Hvis træningsmetoden indeholder fysiske, sundhedsfaglige
elementer i et ikke-uvæsentligt omfang, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at afgørelsen om godkendelse af
træningsmetoden sker med inddragelse af relevante
sundhedsfaglige kompetencer. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen fører løbende tilsyn med
indsatsen over for barnet eller den unge, herunder med, at
indsatsen tilgodeser barnets eller den unges fysiske, psykiske og
sociale behov. Hvis træningsmetoden indeholder fysiske,
sundhedsfaglige elementer i et ikke-uvæsentligt omfang, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at tilsynet med træningsmetoden
sker med inddragelse af relevante sundhedsfaglige
kompetencer. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter §§ 42 og 43 til forældre,
der forsørger og træner et barn eller en ung under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne i hjemmet. Der kan ikke ydes hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste som følge af
hjemmeundervisning af børn efter kapitel 8 i lov om
friskoler og private grundskoler m.v., uanset om undervisningen
foregår i kombination med hjemmetræning efter denne
lov. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen sørger for træningsredskaber,
kurser, hjælpere m.v., når forældrene
træner et barn eller en ung i hjemmet. Kommunalbestyrelsens
udgifter til træningsredskaber, kurser, hjælpere, m.v.
til det enkelte barn eller den enkelte unge må ikke overstige
500.000 kr. årligt. Stk. 7. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
særlig støtte i hjemmet, herunder regler om
dokumenterbare metoder, godkendelse af hjemmetræning,
inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer, tilsyn med indsatsen,
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, brug af
sundhedsfaglige træningselementer og træningsredskaber,
kurser, hjælpere m.v., herunder rammer for udbetaling af
støtte hertil.« | | | | § 182, stk.
2. Det beløb, der er nævnt i § 32, stk. 8,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2009. | | 5. I § 182, stk. 2 1. pkt., ændres
» § 32, stk. 8« til: » § 32 a, stk. 6
«. | | | | § 195 b.
Social- og indenrigsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2015-16 forslag til revision af § 32,
stk. 6-9. | | 6. § 195 b ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016. Stk. 2.
Godkendelser givet efter den hidtil gældende bestemmelse i
§ 32, stk. 6, i lov om social service, er fortsat
gældende efter lovens ikrafttræden. |
|