Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 14. april 2016
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2016 og var til 1. behandling den 1. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 12. november 2015 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 59. Den 10. februar 2016
sendte social- og indenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra foreningen
Hjernebarnet.
Social- og indenrigsministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for lovforslaget og det stillede ændringsforslag. DF
mener, at det er vigtigt, at forældre har mulighed for at
hjemmetræne deres børn, og derfor ønsker DF at
bevare hjemmetræningsordningen. Desværre har nogle
kommuner ikke administreret hjemmetræningsordningen efter
hensigten.
Med dette lovforslag bliver det nu
slået endegyldigt fast, at hjemmetræningsordningen er
et fast element i serviceloven. Det betyder, at forældre til
børn og unge, der på grund af betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt
behov for støtte, kan få bevilget hjemmetræning.
Lovforslaget medfører i praksis, at forældre får
bedre muligheder for selv at træne deres børn i
hjemmet.
DF mener, at det er vigtigt, at
hjemmetræningsordningen tager afsæt i den
pågældendes og familiens situation som helhed.
Særlig i forhold til dækning af tabt arbejdsfortjeneste
er det med lovforslaget blevet tydeliggjort, at
kommunalbestyrelsen, hvis den tillægger omfanget af
hjemmeundervisningen betydning i forbindelse med en
afgørelse om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, skal foretage en konkret vurdering af omfanget
af hjemmeundervisningen med afsæt i barnets eller den unges
alder og funktionsevne. Kommunalbestyrelsen kan ikke blot tage
afsæt i det samlede normtimeantal, men den skal se på
hele familiens situation.
Med lovforslaget indskærpes det, at
sagsbehandlingstiderne på området skal overholdes, og
dette vil DF følge nøje. Ligeledes vil DF nøje
følge implementeringen af lovforslaget og se, om
lovforslaget udmøntes efter hensigten. Hvis det viser sig,
at der stadig er udfordringer med at fortolke loven, eller at
lovforslaget får en utilsigtet virkning, vil DF tage det op
med ministeren på området.
For Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er det vigtigt, at forældre med denne lovrevision
også fremover reelt får mulighed for at
hjemmetræne deres børn enten på fuld tid eller i
kombination med kommunal specialpædagogisk bistand. Det er
vigtigt, at forældre skal kunne tage ansvar for at
gennemføre træningen, og at kommunen i samarbejde med
forældrene kan sikre sig, at træningen opfylder barnets
behov ud fra en samlet konkret og individuel vurdering.
Forældre til børn med
betydelig og varigt nedsat psykisk og fysisk funktionsevne har
vist, at de ved hjemmetræningsordningen kan støtte
deres børns udvikling gennem deres store engagement og
gennem træning, som både bygger på metoder, man
kan genfinde i offentlige tilbud til denne gruppe børn, og
alternative metoder, som er brugt og anerkendt andre steder end i
Danmark.
SF ønsker at følge
implementeringen af loven for at sikre, at den skaber større
klarhed og fremtidssikrer en ordning, som mange børn og unge
med funktionsnedsættelser har gavn af.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 4 foreslåede § 32 a indsættes i stk. 5 som 3.
pkt.:
»Kommunalbestyrelsen skal, hvis den tillægger omfanget
af hjemmeundervisningen betydning i forbindelse med en
afgørelse om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, foretage en konkret vurdering af omfanget af
hjemmeundervisningen med afsæt i barnets eller den unges
alder og funktionsevne.«
[Præcisering af
kommunalbestyrelsens vurdering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres det, at kommunalbestyrelsen altid skal foretage en
konkret vurdering af omfanget af hjemmeundervisningen, hvis
hjemmeundervisningen har betydning for en afgørelse om
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Det
præciseres også, at denne vurdering skal tage
afsæt i barnets eller den unges alder og funktionsevne.
Forslaget ændrer ikke på det
forhold, at der hverken i serviceloven eller lov nr. 786 af 15.
juni 2015 om friskoler og private grundskoler m.v. er hjemmel til
at yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste som
følge af hjemmeundervisning. Det følger af
Højesterets dom af 19. august 2014 og Ankestyrelsens
principafgørelse nr. 69-14, at der ikke kan ydes
dækning af tabt arbejdsfortjeneste som følge af
hjemmeundervisning af børn, heller ikke selv om
undervisningen foregår i kombination med
hjemmetræning.
Ændringen i forslaget til § 32
a, stk. 5, udspringer af aftalepartiernes ønske om at
tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen i sager om tabt
arbejdsfortjeneste til forældre, der både
hjemmetræner og hjemmeunderviser deres børn, skal
foretage en konkret vurdering af omfanget af hjemmeundervisningen,
da reglerne om hjemmeundervisning i friskoleloven ikke indeholder
regler om omfanget af hjemmeundervisningen.
Kommunalbestyrelsens konkrete vurdering vil
kunne tage afsæt i folkeskolelovens almindelige regler om
undervisningstid og timetal, herunder reglerne om
enkeltmandsundervisning, ligesom det vil kunne indgå som del
af grundlaget for vurderingen, hvor mange timer barnet alternativt
skulle have været undervist i skolen - det såkaldte
normtimetal.
Med ændringen præciseres det,
at disse generelle rammer alene kan tjene som afsæt for den
konkrete vurdering af det enkelte barns undervisningsbehov, men at
eksempelvis normtimetallet ikke pr. automatik kan anvendes. Den
konkrete vurdering må således ikke udelukkende tage
afsæt i barnets kronologiske alder, men skal tage
højde for det enkelte barns eller unges funktionsevne og
udviklingstrin.
Det timetal, der skønsmæssigt
vurderes at skulle afsættes til hjemmeundervisningen i
forbindelse med afgørelsen om hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste, skal således afspejle et
realistisk omfang af hjemmeundervisningen for det
pågældende barn eller den pågældende unge.
Hvis barnets eller den unges udviklingsniveau er betydeligt lavere
end den kronologiske alder, skal dette således afspejles i
fastsættelsen af omfanget af hjemmeundervisningen.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Dorthe Ullemose
(DF) Karina Due (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Karen
J. Klint (S) Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Troels
Ravn (S) Trine Bramsen (S) Yildiz Akdogan (S) Rune Lund (EL)
Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 117
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 10/3-16 fra foreningen
Hjernebarnet | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra social- og
indenrigsministeren | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning | 9 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 117
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der er indholdsmæssige
ændringer fra lovudkastet til det endelige lovforslag m.v.,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om at modregne i dækningen af
tabt arbejdsfortjeneste med normtimetallet m.v., til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om krav til detaljeringsgraden af den
skriftlige begrundelse ved afslag på ansøgning om
hjemmetræning, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke ankemuligheder
forældre vil have i det tilfælde, at en kommune giver
afslag på en ansøgning om hjemmetræning, til
social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om tidligere klagesager vedr.
timetallet til hjemmeundervisning og tildeling af tabt
arbejdsfortjeneste, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om der skal ske en individuel
vurdering af timetallet til hjemmeundervisning, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om faglige ressourcepersoner, der
bistår med vejledning af personalet i barnets daginstitution
m.v., til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/3-16 fra foreningen Hjernebarnet, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
|