Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 19. april 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., lov om sikkerhed til søs og
forskellige andre love1)
(Sikring af søfarendes
økonomiske stilling ved rederens misligholdelse af
ansættelsesforholdet, styrket sikkerhed ved større
maritime anlægsprojekter, forsikring i forbindelse med
vragfjernelse, effektivisering af synsvirksomheden på
dykkerområdet m.v.)
§ 1
I lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 73
af 17. januar 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 251 af
30. marts 2011, § 4 i lov nr. 724 af 25. juni 2014 og § 4
i lov nr. 740 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
lovens fodnote indsættes efter
»1999/63/EF (EU-Tidende, nr. L 124 af 20. maj 2009, side
30-50)«: », og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/54/EU af 20. november 2013 om visse af
flagstatens ansvar for overholdelse og håndhævelse af
konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006,
EU-Tidende 2013, nr. L 329, side 1.«
2. I
§ 10 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »hygiejne«: »og
fornøden lægebehandling«.
3. § 10 a,
stk. 4, ophæves.
4. § 42,
stk. 1, affattes således:
»Opsiges en skibsofficer, der har været
uafbrudt beskæftiget i samme rederi i 12 eller 17 år,
skal rederen ved officerens fratræden udrede et beløb
svarende til 1 henholdsvis 3 måneders løn.«
5. § 42,
stk. 2-4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 2.
6. § 49,
nr. 25 og 26, ophæves, og
i stedet indsættes:
»25)
§ 61,
26) § 73 a
og
27) § 73
c.«
7. § 73
a affattes således:
Ȥ 73 a. Rederen skal
tegne en forsikring godkendt af Søfartsstyrelsen eller
stille anden tilsvarende finansiel sikkerhed, der dækker
skibsførerens og de søfarendes krav over for rederiet
og arbejdsgiveren, hvis denne er en anden end rederiet, i
tilfælde, hvor en søfarende bliver efterladt.
Stk. 2. En
søfarende anses som efterladt, såfremt rederen i strid
med sine forpligtelser efter ansættelseskontrakten, herunder
den kollektive overenskomst, som måtte finde anvendelse,
eller denne lov
1) undlader at
dække den søfarendes hjemsendelsesomkostninger,
2) har efterladt
den søfarende uden det fornødne til underhold eller
økonomisk støtte eller
3) på
anden måde ensidigt og uberettiget har afbrudt forbindelsen
med den søfarende, herunder hvis den søfarende ikke
har modtaget løn i mindst 2 måneder.
Stk. 3. Den
finansielle sikkerhed, jf. stk. 1, skal dække
1) den
søfarendes grundlæggende behov, indtil den
søfarende er kommet hjem, herunder forplejning, sikring af
varme, elektricitet, kommunikation, hygiejne og nødvendig
lægebehandling m.v., hjemrejseomkostninger samt andre
rimelige udgifter, som er en følge af, at den
søfarende er blevet efterladt, og
2) 4
måneders udestående løn og andet vederlag m.v.,
som den søfarende er berettiget til som følge af
ansættelsesforholdet, i det omfang disse krav ikke er
omfattet af dækningen fra Lønmodtagernes
Garantifond.
Stk. 4.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
den finansielle sikkerhed, jf. stk. 1, herunder om
dækningsgrænser, om dokumentation for rejste krav, om
mulighed for at gøre kravet gældende direkte over for
stilleren af den finansielle sikkerhed og om, at sikkerheden ikke
skal omfatte krav, som er omfattet af offentlige sociale
sikringsordninger, der dækker de søfarende, og
ordninger, der gennemfører Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/94/EF af 22. oktober 2008 om beskyttelse
af arbejdstagerne i tilfælde af arbejdsgiverens
insolvens.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministen kan fastsætte regler om, at
den pulje, som er nævnt i § 10 a, stk. 3, udgør
finansiel sikkerhed til dækning af udgifter, som er omfattet
af stk. 3, nr. 1.
Stk. 6.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
udfærdigelse af certifikater eller anden dokumentation for
den finansielle sikkerhed, jf. stk. 1, og om opslag heraf på
skibet.«
8.
Efter § 73 b indsættes:
Ȥ 73 c. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om
fri hjemrejse med underhold efter § 6, stk. 5, § 8, stk.
1, § 10, stk. 3, §§ 11-14, § 18, stk. 2,
§§ 18 b, 19 og 30, § 48, stk. 2, og § 49.
§ 73 d.
Søfartsstyrelsen kan efter forhandling med
Arbejdsskadestyrelsen fastsætte regler om certificering eller
anden dokumentation for beskyttelse af de søfarende efter
arbejdsskadeloven og om opslag af dokumentation og certifikater
m.v. på skibet.«
9. I
§ 74, stk. 1, ændres
», loven og de regler, der er udstedt i medfør af
denne,« til: »loven, de regler, der er udstedt i
medfør af loven, og aftalen, der er indgået mellem
European Community Shipowners' Association (ECSA) og European
Transport Workers' Federation (EFT) om konventionen om
søfarendes ansættelsesforhold af 2006,«.
§ 2
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1384 af 23. december 2012,
§ 3 i lov nr. 618 af 12. juni 2013 og § 1 i lov nr. 724
af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. Som
fodnote 2 til lovens titel
indsættes:
»2)
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Loven indeholder
bestemmelser vedrørende anvendelsen her i landet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1177/2010
af 24. november 2010 om passagerers rettigheder ved sørejser
og rejser på indre vandveje og om ændring af forordning
(EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 1.«
2. § 17,
stk. 4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren fører kontrol med
navigationssystemer og afmærkning.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om de systemer m.v. og den kontrol, som er
nævnt i stk. 4.«
Stk. 5-8 bliver herefter til stk. 6-9.
3. I
§ 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og 471« til: », 471 og
486«.
4. I
§ 20 a, stk. 2,
ændres »stk. 7 og 8« til: »stk. 8
og 9«.
5. I
overskriften til kapitel 9
indsættes efter »tilbageholdelser«:
»m.v.«
6.
Efter kapitel 11 indsættes:
»Kapitel 11 a
Sikkerhed ved
anlægsprojekter
§ 27 a. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at bygherrer
for anlægsprojekter, der foregår helt eller delvis til
søs, skal medvirke til, at aktiviteter, der er forbundet med
projektet, bliver udført i overensstemmelse med denne lov og
de regler, som er udstedt i medfør heraf.«
§ 3
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 75 af 17. januar 2014, som ændret bl.a. ved lov nr. 599
af 24. juni 2005, § 1 i lov nr. 249 af 21. marts 2012 og
§ 1 i lov nr. 1384 af 23. december 2012 og senest ved § 3
i lov nr. 740 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændringer:
1. §
43 affattes således:
Ȥ 43. Skibsregistrators
afgørelser i henhold til denne lov kan af enhver, der har en
retlig interesse heri, indbringes,
1) hvis skibets
rederi er hjemmehørende i Danmark, for landsretten i den
landsretskreds, hvor rederiet er hjemmehørende, eller,
2) hvis skibets
rederi er hjemmehørende uden for Danmark, for Østre
Landsret.
Stk. 2.
Afgørelsen skal indbringes for den pågældende
landsret inden for en frist af 14 dage regnet fra den dag, da
afgørelsen er meddelt vedkommende. Landsretten kan dog,
når ansøgning indgives inden 6 måneder efter
dette tidspunkt, og hvis omstændighederne taler for det,
tillade, at skibsregistrators afgørelse indbringes for
retten. Meddeles tilladelse, skal sag anlægges inden 14 dage.
Hvis fagkundskab til søforhold skønnes at være
af betydning, kan retten tilkalde to søkyndige dommere, der
udtages blandt de i medfør af retsplejelovens § 92
beskikkede sagkyndige. De om kæremål i borgerlige sager
gældende regler finder i øvrigt med de fornødne
lempelser tilsvarende anvendelse på indbringelsen for og
behandlingen ved landsretten.
Stk. 3.
Landsrettens afgørelser efter stk. 1 og stk. 2, 1.
og 2. pkt., kan ikke kæres. Procesbevillingsnævnet kan
dog give tilladelse til kære af de nævnte
afgørelser, hvis kæren vedrører
spørgsmål af principiel karakter. Retsplejelovens
§ 392, stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse.«
2. §
166 affattes således:
Ȥ 166. Den registrerede
ejer af et skib er uden hensyn til skyld ansvarlig for omkostninger
forbundet med vragets lokalisering, afmærkning og fjernelse,
hvis vraget befinder sig på dansk territorium eller i dansk
eksklusiv økonomisk zone.
Stk. 2. Den
registrerede ejer af et skib, som fører dansk flag, har med
de begrænsninger, der følger af
vragfjernelseskonventionen, pligt til at sikre, at vraget
fjernes,
1) når
dette ligger i et konventionsområde uden for dansk
territorium og dansk eksklusiv økonomisk zone, og
2) når den
berørte stat i overensstemmelse med konventi?onen har
bestemt, at vraget udgør en fare.
Stk. 3. Dette
kapitel berører ikke retten til ansvarsbegrænsning
efter kapitel 9.
Stk. 4. Krav mod
den registrerede ejer om erstatning af omkostninger forbundet med
et vrags lokalisering, afmærkning og fjernelse kan kun rejses
i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel, jf. dog §
164, stk. 2-5.
Stk. 5. Er
fjernelsen af et vrag en bjærgning i medfør af kapitel
16, ydes der betaling eller kompensation til bjærgerne efter
reglerne i kapitel 16.«
3. § 167,
stk. 2, ophæves.
4. §
168 affattes således:
Ȥ 168. Den registrerede
ejer af et skib, som fører dansk flag, og som har en
bruttotonnage på 20 eller derover, skal for at gå i
fart have en godkendt forsikring eller anden garanti, der
dækker ejerens ansvar i medfør af dette kapitel, og et
certifikat, hvis skibet har en bruttotonnage på 300 og
derover, jf. § 170. Forsikringssummen kan begrænses til
ansvarsgrænsen i § 175.
Stk. 2. En
forsikring for et skib med en bruttotonnage på 300 eller
derover skal for at kunne godkendes opfylde følgende
krav:
1) Forsikringen
må kun kunne ophøre
a) ved
udløbet af den gyldighedsperiode, som fremgår af
certifikatet, jf. § 169, eller
b) tidligst ved
udløbet af 3 måneder fra det tidspunkt, hvor
forsikreren har meddelt Søfartsstyrelsen, at forsikringen
vil ophøre.
2) Ethvert krav
om erstatning for omkostninger skal kunne rettes direkte til
forsikreren. Forsikreren skal i disse tilfælde kunne
påberåbe sig de samme indsigelser, som den registrerede
ejer ville kunne, hvis kravet var blevet rettet mod ejeren.
Forsikreren må dog ikke kunne påberåbe sig den
registrerede ejers konkurs, likvidation eller ophør.
Stk. 3. En
forsikring for et skib med en bruttotonnage på 20 eller
derover, men mindre end 300, skal opfylde de krav, som er
nævnt i stk. 2, nr. 1, litra b, og nr. 2.
Stk. 4.
Søfartsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
forsikring og garanti som nævnt i stk. 1, herunder om, hvilke
krav forsikringen og forsikreren skal opfylde, for at forsikringen
kan godkendes.«
5.
Efter § 170 indsættes i kapitel 8
a:
Ȥ 170 a. For skibe
eller vrag gælder §§ 164-170 tilsvarende, når
skibet eller vraget bugseres.
Stk. 2. Ved
bugsering af andre genstande end skibe og vrag eller ved bugsering
af skibe og vrag, for hvilke der ikke i andre regler i dette
kapitel er foreskrevet forsikringspligt, er den, der har bestilt
bugseringen, ansvarlig for omkostningerne forbundet med det
bugseredes lokalisering, afmærkning, fjernelse og
bjærgning, hvis genstanden, skibet eller vraget i forbindelse
med bugseringen forliser, tabes, strander, synker eller driver til
søs el.lign. på dansk territorium. Den, der har
bestilt bugseringen, skal tegne en forsikring eller have anden
tilsvarende økonomisk sikkerhed, der dækker ansvaret
for omkostningerne. Den, der har bestilt bugseringen, skal desuden
sikre, at slæbet er sødygtigt.
Stk. 3. Den, der
bugserer et skib, et vrag eller en anden genstand på dansk
territorium, skal påse, at der er tegnet forsikring eller
stillet anden tilsvarende økonomisk sikkerhed.«
6. I
§ 202, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »oplysnings- og bidragspligt«:
», herunder om forpligtelse til at indsende en
revisorerklæring om rigtigheden af de indberettede
oplysninger«.
7.
Efter kapitel 18 indsættes i afsnit
VI:
»Kapitel 18 a
Sikkerhed ved
anlægsprojekter
§ 486. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at bygherrer
for anlægsprojekter, der foregår helt eller delvis til
søs, skal påse, at der for skibe, der medvirker i
projektet, er tegnet forsikring eller stillet sikkerhed i
overensstemmelse med §§ 153, 168, 186, 197, 198 og 403
a-403 c.«
8. I
§ 514, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 168, stk. 1 og 2,« til:
»§ 168, stk. 1, § 170 a, stk. 2 og 3,«.
9. I
§ 515 b ændres
»§§ 153, 186, 197, 198, 403 a, 403 b, 403 c og
471« til: »§ 153, § 170 a, stk. 2 og 3, og
§§ 186, 197, 198, 403 a-403 c, 471 og 486«.
§ 4
I lov om dykkerarbejde og dykkermateriel m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 69 af 17. januar 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 16 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan på nærmere
angivne vilkår autorisere klassifikationsselskaber, andre
virksomheder eller enkeltpersoner til på
Søfartsstyrelsens vegne at foretage syn af dykkermateriel,
herunder hjælpemateriel, som nævnt i stk. 1.
Stk. 3. De
klassifikationsselskaber, andre virksomheder og enkeltpersoner, som
er nævnt i stk. 2, kan kræve betaling for deres
arbejde.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§ 5
I lov om skibes besætning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 74 af 17. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1. § 4,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
For skibe med en bruttotonnage under 20 i indenrigsfart kan
Søfartsstyrelsen i stedet for udstedelse af certifikat som
nævnt i stk. 1 fastsætte regler om besætningen
for grupper af skibe.«
2. I
§ 6, stk. 2, ændres i
skemaet med titlen Øvrige skibe
»Styrmand af 1. grad (STCW-regl. III/3 as Chief Mate)«
til: »Styrmand af 1. grad (STCW-regl. II/2 as Chief
Mate)«.
3. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
ændres », jf. lov nr. 476 af 9. juni 2004 om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark« til: »i
henhold til lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i
Danmark«.
4.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 a
Sikkerhed ved
anlægsprojekter m.v.
§ 26 a. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at bygherrer
for anlægsprojekter, der foregår helt eller delvis til
søs, skal medvirke til, at aktiviteter, der er forbundet med
projektet, bliver udført i overensstemmelse med loven og de
regler, som er udstedt i medfør af loven.«
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1
træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 7
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. §§ 1-5
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. § 3 kan
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/54/EU af 20.
november 2013 om visse af flagstatens ansvar for overholdelse og
håndhævelse af konventionen om søfarendes
arbejdsforhold af 2006, EU-Tidende 2013, nr. L 329, side 1.
2)
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Loven indeholder
bestemmelser vedrørende anvendelsen her i landet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1177/2010
af 24. november 2010 om passagerers rettigheder ved sørejser
og rejser på indre vandveje og om ændring af forordning
(EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 1.