Fremsat den 5. februar 2016 af Liselott
Blixt (DF), Karina Adsbøl (DF), Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF), Jeppe Jakobsen (DF), Karin
Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Mulighed for, at ikkeautoriserede personer
kan udføre priktest)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011, som ændret ved lov nr. 361 af 9. april 2013,
lov nr. 519 af 26. maj 2014 og lov nr. 1536 af 27. december 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 74, stk. 3, indsættes
efter »Nåleakupunkturbehandling«: »og
priktest«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2016.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Undtagelse af priktest fra den
lægeforbeholdte virksomhed | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Den foreslåede ordning |
|
1. Indledning
Hver dag bliver omtrent 79 personer i Danmark
diagnosticeret med diabetes. I 2012 var der således 320.545
diabetikere, hvilket svarer til ca. 5,7 pct. af befolkningen.
Som diabetiker har man behov for at måle
sit blodsukker regelmæssigt. Det kan man f.eks. gøre
med en priktest, der er et minimalt indgreb, hvor man med en pen
prikker et lille hul i fingeren.
Alle må udføre en priktest
på sig selv, men det er kun læger ellers lægers
medhjælp, der må udføre en priktest på
andre.
Årsagen til, at kun læger eller
lægers medhjælp må udføre en priktest, er,
at testen er defineret som et operativt indgreb, der kræver
en autorisation at udføre, fordi testen bryder huden, og
fordi testen udføres i behandlingsmæssigt eller
diagnostisk øjemed.
Med dette forslag er det derfor hensigten, at
priktest bliver undtaget i ovennævnte definition, da det kan
være en hindring for nogle borgere at skulle opsøge
læge for at blive testet. Det foreslås at udbrede
muligheden for hurtigere at opdage og dermed diagnosticere
diabetes. Det er derfor hensigten, at priktesten omfattes af samme
undtagelse i loven som nåleakupunktur.
Da lægevidenskaben er i konstant
udvikling, er det også hensigten, at andre sygdomme, som det
er muligt at opdage eller kontrollere ved hjælp af en
priktest, skal omfattes af denne undtagelse.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Unødige barrierer skal fjernes, og den
generelle folkesundhed skal fremmes.
Det vurderes, at op mod 200.000 danskere lever
med diabetes 2 uden at vide det, og det skønnes, at op mod
750.000 danskere har forstadier til diabetes (prædiabetes).
Mange af disse danskere ville kunne blive henvist til behandling
hos en læge, hvis f. eks. Diabetesforeningen kunne prikteste
borgere på gågaden i forbindelse med sundhedskampagner,
eller hvis apoteker kunne tilbyde en priktest til kunder, der
beskriver symptomer på diabetes.
Når så mange danskere ikke er
opmærksomme på symptomerne på diabetes, kunne det
tyde på, at mange danskere ikke opsøger
sundhedsvæsenet for at blive testet. Det kunne derfor
gøre flere opmærksomme på deres risiko for at
have diabetes eller prædiabetes, hvis de blev tilbudt en test
lige nu og her i stedet for selv at skulle opsøge egen
læge.
Dermed vil det være muligt at
højne den generelle folkesundhed, hvis flere danskere vil
blive testet og blive opmærksomme på, at de har
symptomer på f.eks. diabetes. Hvis flere søger
lægehjælp tidligt i et sygdomsforløb, vil det
ofte være nemmere at behandle, og man kan derved undgå
eventuelle behandlingskrævende følgesygdomme.
Udviklingen har gjort, at der i dag findes en
række nemme og simple måder at tage en priktest
på til brug for måling af f.eks. blodsukker.
Udviklingen har haft til hensigt, at diabetikere - som
lægmænd - selv kan foretage disse test uden bistand fra
en læge.
Indgrebet medfører en så minimal
risiko for sundhedsfare, at der ved iagttagelse af elementære
hygiejniske forholdsregler ikke bør kunne tilstøde
borgeren nogen komplikationer.
Derfor er der ingen grund til fortsat at
opretholde kravet om, at det kun er læger eller deres
medhjælp, der må foretage en priktest.
Priktesten skal ikke stå alene. Hvis
testens resultat viser tegn på f.eks. diabetes, skal borgeren
altid opfordres til at søge egen læge, der kan
kontrollere testen og iværksætte en eventuel behandling
af borgeren.
Muligheden for, at andre end læger eller
deres medhjælp kan foretage priktesten, vil kunne sikre, at
flere i sidste ende vil opsøge læge for at blive
diagnosticeret og behandlet.
Da udviklingen inden for lægevidenskaben
er i konstant udvikling, kan det ikke udelukkes, at der ligesom
diabetes findes andre lidelser, der kan dokumenteres ved en
priktest. Derfor skal undtagelsen af priktest ikke kun gælde
for diabetes, men for alle lidelser, hvor det er muligt at
dokumentere lidelsen ved hjælp af en priktest.
Med lovforslaget undtages priktest derfor fra
lovens § 74, stk. 2. Priktest bliver undtaget fra bestemmelsen
på lige fod med nåleakupunktur, der blev undtaget fra
§ 74, stk. 2, med lov nr. 451 af 22. maj 2006. Hensynet bag
undtagelsen af nåleakupunktur var, at Sundhedsstyrelsen
mente, at risikoen ved behandling med nåleakupunktur efter
styrelsens opfattelse måtte anses for minimal ved iagttagelse
af elementære hygiejniske forholdsregler. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at det samme hensyn gør sig
gældende for priktest.
3. Undtagelse
af priktest fra den lægeforbeholdte virksomhed
3.1. Gældende ret
Efter § 74, stk. 3, er det kun behandling
med nåleakupunktur, der er undtaget fra hovedreglen om, at
det kun er læger eller deres medhjælp, der må
foretage operative indgreb. Efter gældende ret falder
priktest ind under denne kategori, da testen medfører, at
huden bliver brudt, og fordi testen foretages i
behandlingsmæssigt eller diagnostisk øjemed.
Dermed er det ikke muligt for tredjemand at
hjælpe en diabetiker med at måle vedkommendes
blodsukker, hvis det involverer en priktest. Ligeledes vil det
heller ikke være muligt for tredjemand at teste borgere, der
ikke ved, om de lider af f.eks. diabetes.
3.2. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede ordning er det
hensigten, at det på samme vis som med nåleakupunktur
skal være muligt for ikke autoriserede personer at foretage
priktest på andre end dem selv.
Forslaget sigter på at skabe
større fleksibilitet og fjerne unødige barrierer.
Priktest foreslås undtaget fra lovens
hovedregel om, at det kun er læger og deres medhjælp,
der må foretage sådanne test. Det vil med lovforslaget
blive muligt for tredjemand at foretage en priktest, der kan
påvise, om en borger har en sygdom, der kan dokumenteres ved
en priktest, eller at se, om den pågældende borgers
tilstand er stabil, f.eks. ved måling af blodsukker. Det
anses for ufarligt at lade andre end læger foretage
priktest.
Forslaget ændrer ikke på, at
diabetikere og andre borgere fortsat kan vælge at få
foretaget en priktest hos en læge. Forslaget har kun til
hensigt at muliggøre, at andre end læger kan foretage
testen, da den har så ufarlig en karakter bl.a. på
grund af de nye redskaber til at foretage testen med, at det ikke
længere kræver en sundhedsfaglig uddannelse at foretage
testen. Det skal dog holdes for øje, at af hensyn til
diabetikeres og andre borgeres sikkerhed skal de altid henvises til
en læge, hvis testens resultat giver anledning til
bekymring.
På den baggrund foreslås det, at
priktest bliver omfattet af undtagelsen i § 74, stk. 3.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er tale om en ny bestemmelse, der
medfører, at priktest kan foretages af alle personer med
eller uden autorisation, under forudsætning af, at de
opfylder betingelsen i § 73 om ikke i forbindelse med testen
at udsætte nogens helbred for påviselig fare.
Udførelse af priktest er således ikke længere
forbeholdt læger og deres medhjælp. Den retlige
vurdering af priktest har hidtil været, at indgrebet blev
kategoriseret som et operativt indgreb i autorisationslovens
forstand. Dette indebar, at alene læger - og deres
medhjælp - lovligt kunne udføre priktest.
Med den foreslåede ændring af
§ 74, stk. 3, sikres det, at borgere med behov for
jævnligt at få målt blodsukker eller borgere, der
ikke er klar over, at de har en lidelse, ikke skal opsøge
læge, men har mulighed for at henvende sig til andre
faggrupper, som nu kan tilbyde den service.
Med forslaget er det således kun selve
udførelsen af testen, det nu bliver muligt for andre
faggrupper at foretage og aflæse, mens selve behandlingen og
den endelige diagnosticering af en borger fortsat ligger hos de
autoriserede sundhedspersoner.
Det betyder, at såfremt resultatet af en
priktest tyder på, at borgeren lider af f.eks. diabetes, skal
denne altid opfordres til at opsøge egen læge for at
blive udredt.
Ændringen indebærer således,
at det at udføre en priktest, uanset hvilken sygdom eller
tilstand man tester for, kan udføres af såvel personer
med autorisation som personer uden autorisation.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2016.
Til §
3
Efter bestemmelsens stk. 1 finder loven ikke
anvendelse for Grønland og Færøerne.
Loven kan dog efter stk. 2 ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afgivelser, som de
færøske forhold tilsiger, på helt samme
måde som hovedloven, jf. autorisationslovens § 97.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 877
af 4. august 2011, som ændret ved lov nr. 361 af 9. april
2013, lov nr. 519 af 26. maj 2014 og lov nr. 1536 af 27. december
2014, foretages følgende ændring: | §
74. | | | Stk.
1. - | | | Stk.
2. - | | | Stk. 3.
Nåleakupunkturbehandling er ikke omfattet af bestemmelsen i
stk. 2. | | 1. I § 74, stk. 3, indsættes efter
»Nåleakupunkturbehandling«: »og
priktest«. | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2016. | | | | | | § 3 | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2. | | | Stk. 2. Loven
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|
Skriftlig fremsættelse
Liselott Blixt
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Mulighed for, at ikkeautoriserede personer kan udføre
priktest)
(Lovforslag nr. L 115)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.