Fremsat den 28. januar 2016 af sundheds-
og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om euforiserende
stoffer
(Assisteret stofindtagelse i
stofindtagelsesrum)
§ 1
I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 748 af 1. juli 2008, som ændret
ved lov nr. 163 af 28. februar 2012 og lov nr. 606 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 b, stk. 2, indsættes
efter »personale,«: »stofindtagelse,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
baggrund | 3. | Gældende
ret | 4. | Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser | 5. | Lovforslagets
indhold | | 5.1. | Assisteret
stofindtagelse | | 5.2. | Håndhævelse af forbuddet mod besiddelse
af euforiserende stoffer | | 5.3. | Ansvarsmæssige
overvejelser | | 5.4. | Autoriserede
sundhedspersoner | 6. | Forholdet til FN's
narkotikakonventioner | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 7.1. | Konsekvenser for
kommunerne | | 7.2. | Konsekvenser for
regionerne | | 7.3. | Konsekvenser for
staten | 8. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 9. | Administrative
konsekvenser for borgere | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 13. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker at nedbringe
dødeligheden blandt personer med et stofmisbrug.
I evalueringen af ordningen med
stofindtagelsesrum konkluderes det bl.a., at stofindtagelsesrum
synes at være en effektiv foranstaltning, som medfører
klare fordele for målgruppen såvel som for det
omgivende samfund. De udenlandske erfaringer om, at
stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til at nedbringe
dødeligheden for personer med et stofmisbrug og forbedre
deres forhold, synes at være blevet bekræftet i dansk
sammenhæng.
Regeringen foreslår, at der skabes klare
retlige rammer for, at de kommuner, som måtte ønske
det, kan give injektionsbrugere, som ikke fysisk er i stand til at
injicere deres euforiserende stoffer, adgang til at få en
anden persons assistance til stofindtagelsen i stofindtagelsesrum.
Injektionen må alene foretages af en person på 18
år eller derover og må ikke foretages af
stofindtagelsesrummets personale.
Der er tale om en relativt lille særligt
belastet gruppe injektionsbrugere, som f.eks. er meget abstinente
og ryster så meget, at de ikke selv kan injicere stoffet,
eller som f.eks. ikke kan se eller nå en brugbar vene.
Assisteret stofindtagelse er forbundet med
særligt store risici, der i høj grad kan
begrænses, hvis stofindtagelsen sker i hygiejniske omgivelser
og under overvågning af kvalificeret personale som i et
stofindtagelsesrum.
Skabelsen af klare retlige rammer for
assisteret stofindtagelse er i overensstemmelse med formålet
med ordningen med stofindtagelsesrum og med hensigten om, at
stofindtagelsesrum bør være lavtærskeltilbud,
hvor bl.a. adgangen til stofindtagelsesrum, deres
åbningstider og kapacitet afspejler de lokale behov.
2. Lovforslagets
baggrund
Med lov nr. 606 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum)
blev der tilvejebragt et retsgrundlag for oprettelse og drift af
stofindtagelsesrum.
Tilvejebringelsen af retsgrundlaget var udtryk
for en imødekommelse af enkelte kommuners ønske om at
kunne tilrettelægge den social- og sundhedsfaglige indsats
således, at stofindtagelsesrum kan indgå som en
skadesreducerende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til
personer med et stofmisbrug.
Kommunernes ønske om at kunne oprette
stofindtagelsesrum skulle ses i lyset af, at stofmisbrug ofte har
meget alvorlige sundhedsmæssige og sociale konsekvenser for
de personer, som har et stofmisbrug, hvortil kommer generne for de
borgere, herunder børnefamilier, som bor og færdes i
lokalområder berørt af stofmisbrug. Fra kommunal side
blev der bl.a. henvist til erfaringer fra udlandet, der har vist,
at stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til dels at nedbringe
dødeligheden blandt og forbedre forholdene for personer med
et stofmisbrug, dels at begrænse generne for det omgivende
samfund.
Af bemærkningerne til lov nr. 606 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat, fremgår det, at Sundheds- og Ældreministeriet
vil foretage en evaluering i 2015 med henblik på den
fremtidige tilrettelæggelse af ordningen. Med udgangen af
2014 blev der drevet stofindtagelsesrum i Københavns, Aarhus
og Odense kommuner. Det var dermed afrapporteringer fra de tre
kommuner, som dannede grundlag for evalueringen, som Sundheds- og
Ældreministeriet offentliggjorde den 27. maj 2015 og samtidig
fremsendte til orientering for Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg, jf. SUU alm. del - bilag 1417.
Af evalueringen fremgår det bl.a., at
stofindtagelsesrummene i 2014 i alt havde 3.564 aktive brugere, som
i årets løb samlet indtog stoffer 199.075 gange i
rummene. Fra stofindtagelsesrummenes oprettelse til udgangen af
2014 var det samlede antal stofindtagelser i stofindtagelsesrumme
355.255.
Det fremgår af evalueringen, at alle
disse stofindtagelser på grund af målgruppens
stærke afhængighed må antages at ville have
fundet sted, selv om der ikke havde været adgang til
stofindtagelsesrum. Langt de fleste af stofindtagelserne ville i
givet fald næppe have fundet sted i hygiejniske omgivelser,
og formentlig ingen af dem ville have fundet sted under
overvågning af kvalificeret personale.
Der peges i evalueringen på, at selv om
stofindtagelsesrummenes bidrag til begrænsning af risikoen
for dødsfald og skader forbundet med stofindtagelse ikke
umiddelbart kan kvantificeres, så må det antages, at
både de hygiejniske omgivelser og det kvalificerede personale
har stor betydning i denne henseende.
I den forbindelse fremgår det af
evalueringen, at der blev sat ind med akut behandling i forbindelse
med de i alt 301 tilfælde af overdosis/svær
forgiftning, som fandt sted fra stofindtagelsesrummenes oprettelse
til udgangen af 2014. Alene i 2014 skete det 133 gange. Ingen af
disse tilfælde, hvor brugeren ikke kunne trække vejret
ved egen hjælp, medførte døden. Var disse
overdoser/svære forgiftninger indtruffet et andet sted end i
et stofindtagelsesrum, ville der ikke nødvendigvis have
været mulighed for at sætte ind med akut behandling og
i hvert fald ikke lige så hurtigt.
I evalueringen konkluderes det bl.a., at
stofindtagelsesrum synes at være en effektiv foranstaltning,
som medfører klare fordele for målgruppen såvel
som for det omgivende samfund. Samlet set synes de udenlandske
erfaringer om, at stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til at
nedbringe dødeligheden for personer med et stofmisbrug og
forbedre deres forhold, at være blevet bekræftet i
dansk sammenhæng. Desuden peger evalueringen på, at
stofindtagelsesrum - som det er set fra andre lande - bidrager til
at begrænse generne for det omgivende samfund.
Fordelene for det omgivende samfund må
sammen med kommunernes og de selvejende institutioners samarbejde
med politiet, lokalsamfundet og målgruppen antages at
være medvirkende til, at der ikke er rapporteret om
væsentlige problemer forbundet med rummenes drift.
De rapporterede problemer forekommer
primært at være af praktisk karakter, f.eks. kapacitet
og åbningstider, og der synes enten at være fundet
løsninger eller at blive arbejdet på at finde
løsninger på problemerne.
F.eks. har der i København vist sig en
problemstilling, som angår en relativt lille særligt
belastet gruppe injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til
at injicere deres stoffer uden assistance fra en anden person. Der
er tale om injektionsbrugere, som f.eks. er meget abstinente og
ryster så meget, at de ikke selv kan injicere stoffet, eller
som f.eks. ikke kan se eller nå en brugbar vene.
I Københavns Kommune håndteres
problemstillingen på den måde, at man i forhold til
dem, som til trods for skiltning om, at brugeren selv skal foretage
stofindtagelsen, og til trods for målrettet indsats for at
motivere til anden indtagelsesform, alligevel får assistance
fra en anden person, nøjes med at indskærpe de
gældende regler for stofindtagelse i stofindtagelsesrummet.
Kommunen begrunder håndteringen med, at den assisterede
stofindtagelse, som finder sted i narkotikamiljøet uden for
stofindtagelsesrummet, er forbundet med særligt store risici,
som i høj grad kan begrænses, hvis stofindtagelsen i
stedet sker i hygiejniske omgivelser og under overvågning af
kvalificeret personale som i et stofindtagelsesrum. Kommunen
finder, at det vil være i modstrid med formålet med
stofindtagelsesrum generelt at afvise dem, der gør brug af
assisteret stofindtagelse - en afvisning, der må
forudsættes at kræve politimæssig assistance - og
at stofindtagelsesrummene bør kunne rumme den særligt
belastede gruppe, som det drejer sig om.
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke
haft bemærkninger til Københavns Kommunes
håndtering af problemstillingen, hvilket Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg blev orienteret om i forbindelse med
fremsendelsen af evalueringen.
3. Gældende
ret
Med lov nr. 606 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum),
som trådte i kraft den 1. juli 2012, blev der som § 3 b
indsat en ny bestemmelse i loven. Formålet med bestemmelsen
var at tilvejebringe et retsgrundlag for oprettelse og drift af
stofindtagelsesrum.
I henhold til § 3 b, stk. 1, kan
sundheds- og ældreministeren efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse meddele konkrete tilladelser til oprettelse og
drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet
af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kommunen for
personer på 18 år eller derover med en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
I henhold til § 3 b, stk. 2,
fastsætter sundheds- og ældreministeren nærmere
regler om stofindtagelsesrum som nævnt i stk. 1, herunder om
bl.a. hygiejniske omgivelser, overvågning af kvalificeret
personale, social- og sundhedsfaglige tilbud samt
afrapportering.
Af bemærkningerne til lov nr. 606 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat, fremgår det, at forbuddet mod besiddelse af
euforiserende stoffer til andre end medicinske og videnskabelige
formål fastholdes. Det forudsættes imidlertid med
lovforslaget, at besiddelse af euforiserende stoffer til eget
forbrug i og i umiddelbar nærhed af et kommunalt
stofindtagelsesrum eller et stofindtagelsesrum drevet af en
selvejende institution med driftsoverenskomst med kommunen i
praksis normalt ikke forfølges af politiet, hvis den
pågældende er fyldt 18 år og som følge af
et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer har
en stærk afhængighed af det pågældende
stof.
Af bemærkningerne fremgår det
endvidere, at det i medfør af bemyndigelsen i § 3 b,
stk. 2, vil blive fastsat, at en bruger af et stofindtagelsesrum
selv skal foretage stofindtagelsen.
4. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Som nævnt i afsnit 3 fremgår det
af bemærkningerne til lov nr. 606 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum),
jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som fremsat, at det i
medfør af bemyndigelsen i § 3 b, stk. 2, vil blive
fastsat, at en bruger af et stofindtagelsesrum selv skal foretage
stofindtagelsen. Om baggrunden herfor fremgår det, at
personalets og andre personers indgivelse af euforiserende stoffer
kunne give anledning til tvivl om strafbar besiddelse samt til
ansvarsmæssige og for førstnævnte gruppes
vedkommende tillige fagligt-etiske problemer, hvortil kommer, at
der ikke i praksis synes at være problemer med udelukkelse af
patienter fra den såkaldte heroinordinationsordning som
følge af, at patienter indskrevet i ordningen selv skal
indtage den lægeordinerede heroin.
Det skal i forbindelse med de omhandlede dele
af bemærkningerne nævnes, at ingen - hverken Sundheds-
og Ældreministeriet, Københavns Kommune,
brugerrepræsentanter eller andre høringsparter -
forudså problemstillingen med den relativt lille
særligt belastede gruppe injektionsbrugere, som ikke fysisk
er i stand til at injicere deres stoffer uden assistance fra en
anden person. Problemstillingen viste sig først senere, jf.
afsnit 2, hvori Københavns Kommune håndtering af
problemstillingen beskrives.
Hvis det i overensstemmelse med
bemærkningerne blev fastsat, at brugerne selv skal foretage
stofindtagelsen, ville det betyde, at Københavns Kommunes
håndtering af problemstillingen ikke kunne fortsætte,
og at man altså skulle afvise de injektionsbrugere, som ikke
fysisk er i stand til at injicere deres stoffer uden assistance fra
en anden person. Derfor er der endnu ikke fastsat nærmere
regler i medfør af bemyndigelsen i § 3 b, stk. 2.
En varig løsning af problemstillingen
forudsætter, at der skabes klare retlige rammer for
assisteret stofindtagelse. Når de er skabt, kan der
fastsættes nærmere regler i medfør af
bemyndigelsen i § 3 b, stk. 2.
Skabelsen af klare retlige rammer for
assisteret stofindtagelse er i overensstemmelse med formålet
med ordningen med stofindtagelsesrum; nemlig at bidrage til
nedbringelse af dødeligheden blandt og forbedring af
forholdene for personer med et stofmisbrug samt til
begrænsning af generne for det omgivende samfund, og med
hensigten om, at stofindtagelsesrum bør være
lavtærskeltilbud, jf. bemærkningerne til lov nr. 606 af
18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat.
Da der er tale om personer med en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, må de
injektionsbrugere, som ikke fysisk er i stand til at injicere deres
stoffer uden assistance fra en anden person, nemlig formodes under
alle omstændigheder at indtage deres stoffer med assistance.
Kan de ikke gøre brug af stofindtagelsesrum, vil den
assisterede stofindtagelse finde sted i mindre hygiejniske
omgivelser og uden overvågning af kvalificeret personale med
større risiko for dødsfald og skader til
følge.
De klare fordele for målgruppen, dvs.
personer med en stærk afhængighed som følge af
et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer,
som stofindtagelsesrum medfører, jf. afsnit 2, bør
også komme den del af målgruppen, der ikke fysisk er i
stand til at injicere deres stoffer uden assistance fra en anden
person, til gavn.
Den særlige belastning, som
karakteriserer denne del af målgruppen, og de særligt
store risici, som er forbundet med assisteret stofindtagelse,
betyder, at netop disse personer i høj grad kan have gavn af
at indtage deres stoffer i hygiejniske omgivelser og under
overvågning af kvalificeret personale, som kan vejlede om
stofindtagelsen, give sundhedsfaglige råd, foretage
helbredsvurderinger og henvise til eksterne tilbud, herunder
sundhedsfaglige og socialfaglige tilbud samt
stofmisbrugsbehandling, og som kan sætte ind med akut
behandling i tilfælde af overdosis/svær forgiftning
eller anden nødsituation, jf. afsnit 2.
Af evalueringen af ordningen med
stofindtagelsesrum, jf. afsnit 2, fremgår det bl.a., at der
hverken fra kommunerne eller fra anden side er rapporteret om
problemer i anledning af, at forbuddet mod besiddelse af
euforiserende stoffer til andre end medicinske og videnskabelige
formål er fastholdt samtidig med, at det forudsættes,
at besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug i og i
umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum i praksis normalt
ikke forfølges af politiet, hvis personen er fyldt 18
år og som følge af et længere og vedvarende
misbrug af euforiserende stoffer har en stærk
afhængighed af det pågældende stof. Det er en
politimæssig opgave at håndhæve forbuddet mod
besiddelse af euforiserende stoffer til andre end medicinske og
videnskabelige formål. Hverken bedømmelsen af, hvem
der er personer på 18 år eller derover med en
stærk afhængighed som følge af et længere
og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, vurderingen af,
hvilken mængde der kan anses for bestemt til eget forbrug,
eller den nærmere fastlæggelse af området for
umiddelbar nærhed af stofindtagelsesrummet synes at have
givet anledning til problemer i praksis.
I evalueringen konkluderes det, at når
håndhævelsen af forbuddet ikke synes at have givet
anledning til problemer i praksis, så skyldes det formentlig,
at oprettelsen af stofindtagelsesrum sker efter drøftelse
med politiet, som derfor er bekendt med det enkelte rums
beliggenhed og de fastsatte vilkår for oprettelsen og driften
af rummet, og at politiet deltager aktivt i møder og andet
samarbejde om stofindtagelsesrummene. Hertil kommer, at hensynet
til at få stofindtagelsesrummene til at fungere efter
hensigten og hensynet til beboerne omkring rummene bliver inddraget
i de politifaglige skøn, der foretages som led i
håndhævelsen.
Skabelsen af klare retlige rammer for
assisteret stofindtagelse forventes umiddelbart heller ikke at give
anledning til væsentlige betænkeligheder i forhold til
håndhævelsen af forbuddet i praksis. Forbuddet mod
besiddelse af euforiserende stoffer til andre end medicinske og
videnskabelige formål fastholdes samtidig med, at det
forudsættes, at en persons rent tekniske og helt kortvarige
besiddelse i et stofindtagelsesrum af en af stofindtagelsesrummets
brugeres stof til brugerens eget forbrug i praksis normalt ikke
forfølges af politiet, hvis besiddelsen finder sted i
forbindelse med assisteret stofindtagelse i overensstemmelse med de
herom fastsatte regler.
Selv om assisteret stofindtagelse, der finder
sted i overensstemmelse med de herom fastsatte regler, ikke
forventes at give anledning til ansvarsmæssige problemer i
hverken strafferetlig eller erstatningsretlig henseende, jf. afsnit
5.3., ville det være fagligt-etisk problematisk, hvis
injektionen måtte foretages af stofindtagelsesrummets
personale.
Det ville således være
fagligt-etisk problematisk, hvis personale i et tilbud, som drives
af en kommune eller efter driftsoverenskomst med en kommune,
måtte foretage injektion af et euforiserende stof, hvis
nærmere indhold og virkning er ukendt.
Af bemærkningerne til lov nr. 606 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat, fremgår det, at det personale, som overvåger
stofindtagelsen, skal være i stand til at udlevere det
relevante udstyr til brug for stofindtagelsen, at vejlede om
stofindtagelsen og at give førstehjælp, hvis der
indtages en overdosis eller opstår en anden
nødsituation. Endvidere fremgår det, at udlevering af
udstyr til brug for stofindtagelsen, vejledning herom og
overvågning heraf ikke i denne sammenhæng betragtes som
behandling omfattet af sundhedsloven eller som virksomhed omfattet
af autorisationsloven. Det fremgår endvidere, at der ikke med
varetagelsen af udleverings-, vejlednings- og
overvågningsopgaverne anses at være etableret noget
sundhedsperson-patient forhold.
Dette skal ses i lyset af, at
stofindtagelsesrum i realiteten skal kunne drives som
lavtærskeltilbud, hvilket ikke ville harmonere med de krav om
journalføring mv., der gælder i forbindelse med
behandling omfattet af sundhedsloven og virksomhed omfattet af
autorisationsloven.
Selv om injektion af euforiserende stoffer i
forbindelse med stofmisbrug i lighed med udlevering af udstyr til
brug for stofindtagelsen, vejledning herom og overvågning
heraf ikke betragtes som behandling omfattet af sundhedsloven eller
virksomhed omfattet af autorisationsloven, så er der en
kvalitativ forskel mellem på den ene side udleverings-,
vejlednings- og overvågningsopgaverne i et stofindtagelsesrum
og på den anden side foretagelsen af en injektion. Den
bistand, som førstnævnte opgaver er udtryk for, er
indirekte i modsætning til foretagelsen af en injektion.
Derfor ville det være fagligt-etisk problematisk, hvis
injektionen måtte foretages af stofindtagelsesrummets
personale.
End ikke i forbindelse med den såkaldte
heroinordinationsordning, hvor der er tale om injektion af
lægeligt ordineret diacetylmorphin (heroin), må
personalet foretage injektionen af det ordinerede lægemiddel,
hvis indhold og virkning er kendt. I ordningen består
personalets bistand i udlevering af lægemidlet og af udstyret
til brug for injektionen, vejledning herom samt overvågning
heraf. Patienter indskrevet i ordningen skal selv foretage
injektionen, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning om ordination af
diacetylmorphin (heroin) ved opioidafhængighed.
I praksis synes der ikke at være
problemer med udelukkelse af personer fra
heroinordinationsordningen som følge af, at personalet ikke
må foretage injektionen af den lægeordinerede heroin.
På den baggrund og i lyset af, at Københavns Kommune i
sin håndtering af problemstillingen med assisteret
stofindtagelse i stofindtagelsesrum, jf. afsnit 2, heller ikke
lader personalet foretage injektionen af det af brugeren medbragte
euforiserende stof, forventes der heller ikke problemer med
udelukkelse af injektionsbrugere, som ikke fysisk er i stand til at
injicere deres stoffer, fra stofindtagelsesrum med adgang til
assisteret stofindtagelse som følge af, at personalet ikke
må foretage injektionen.
5. Lovforslagets
indhold
5.1. Assisteret
stofindtagelse
Med lovforslaget foreslås det at
ændre § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer
således, at sundheds- og ældreministeren bemyndiges til
også at fastsætte nærmere regler om
stofindtagelse i stofindtagelsesrum som nævnt i lovens §
3 b, stk. 1.
I medfør af bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler om stofindtagelse i
stofindtagelsesrum vil det blive fastsat, at stofindtagelsesrummets
brugere selv skal foretage stofindtagelsen, idet den enkelte
kommunalbestyrelse dog kan beslutte at give injektionsbrugere, der
ikke fysisk er i stand til at indtage deres euforiserende stof uden
assistance, adgang til at blive assisteret af en anden person, som
dog skal være 18 år eller derover, og som ikke må
tilhøre stofindtagelsesrummets personale. Med assistance
forstås i denne sammenhæng foretagelse af
injektionen.
Operative indgreb må efter § 74,
stk. 2, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011 med senere ændringer, (autorisationsloven)
ikke foretages af en person, der ikke har autorisation som
læge, medmindre andet er særligt lovhjemlet. Der er med
andre ord tale om lægeforbeholdt virksomhed.
Selv om et operativt indgreb defineres ved
gennembrud af hud og væv, jf. bilag 1 til Sundhedsstyrelsens
vejledning nr. 115 af 11. december 2009 om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af
forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed), så er foretagelse af
en injektion af euforiserende stoffer i forbindelse med stofmisbrug
ikke omfattet af autorisationslovens § 74, stk. 2. Når
der ikke er tale om lægeforbeholdt virksomhed, skyldes det,
at injektionen ikke foretages i behandlingsøjemed.
Når den assisterende person skal
være 18 år eller derover, skyldes det, at man
først som 18-årig har den fulde selvbestemmelsesret,
og at børn og unge, som er yngre end 18 år, ikke
bør have deres gang i et stofindtagelsesrum.
Aldersgrænsen svarer i øvrigt til den
aldersgrænse, som gælder for målgruppen for
stofindtagelsesrum, jf. § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende
stoffer. Om baggrunden for begrænsningen i forhold til
stofindtagelsesrummets personale henvises til afsnit 4.
I medfør af bemyndigelsen vil det
endvidere blive fastsat, at det i forbindelse med den registrering,
som i forvejen foretages forud for hver stofindtagelse i
stofindtagelsesrummene, dvs. den registrering, som foretages ved
ankomsten, skal registreres, hvis der er tale om assisteret
stofindtagelse. Hvis behovet for assisteret stofindtagelse
først opstår efter ankomsten, f.eks. efter brugerens
gentagne fejlslagne forsøg på at injicere sig selv,
skal det forud for den assisterede stofindtagelse registreres, at
der er tale om en sådan stofindtagelse.
I forbindelse med den forudgående
registrering af, at der er tale om assisteret stofindtagelse, skal
det tillige registreres, at brugeren er informeret om, at
assisteret stofindtagelse er forbundet med særligt store
risici, og om, at den assisterede stofindtagelse sker på
brugerens eget ansvar. Desuden skal det registreres, at brugeren
efter at have modtaget denne information har givet sit samtykke til
den assisterede stofindtagelse. Samtykket skal være
udtrykkeligt, og et stiltiende samtykke vil derfor ikke være
gyldigt i denne sammenhæng. Brugeren skal således
eksplicit tilkendegive at være indforstået med den
assisterede stofindtagelse. Tilkendegivelsen kan være enten
skriftlig eller mundtlig. For at der kan være tale om et
gyldigt samtykke, skal brugeren af personalet vurderes at
være i stand til at forstå informationen og samtykkets
betydning med hensyn til ansvar, jf. afsnit 5.3.
Herudover vil det i medfør af
bemyndigelsen blive fastsat, at assisteret stofindtagelse skal ske
under skærpet overvågning af kvalificeret personale.
Som led i overvågningen skal personalet bl.a. vurdere den
assisterende persons tilstand.
Som ansvarlig for den social- og
sundhedsfaglige indsats bør den enkelte kommune, som
opretter og driver stofindtagelsesrum eller har indgået
aftale med en selvejende institution med driftsoverenskomst med
kommunen om driften af stofindtagelsesrum, tage stilling til,
hvorvidt kommunen ønsker, at der skal være adgang til
assisteret stofindtagelse i det enkelte stofindtagelsesrum.
Kommunen bør tage stilling hertil under hensyn til de lokale
forhold, herunder misbrugsmønstrene samt
stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning.
De kommuner, som måtte beslutte at give
injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til at indtage deres
euforiserende stof uden assistance, adgang til at blive assisteret
af en anden person, som dog skal være 18 år eller
derover, og som ikke må tilhøre stofindtagelsesrummets
personale, må tage stilling til fastsættelsen af mere
specifikke regler om assisteret stofindtagelse i det enkelte
stofindtagelsesrum. F.eks. vil kommunen kunne fastsætte mere
specifikke regler om, hvilke personer der må assistere i
forbindelse med assisteret stofindtagelse.
I medfør af bemyndigelsen vil det
desuden blive fastsat, at en kommunalbestyrelses ansøgning
til Sundheds- og Ældreministeriet om tilladelse til
oprettelse og drift af stofindtagelsesrum skal indeholde oplysning
om eventuel adgang til assisteret stofindtagelse i
stofindtagelsesrummet. Det forudsættes, at en
ansøgnings nærmere indhold udformes under inddragelse
af den lokale politikreds, jf. bemærkningerne til lov nr. 606
af 18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat. Politiet vil således også blive inddraget i
forbindelse med en beslutning om, at der skal være adgang til
assisteret stofindtagelse i et stofindtagelsesrum.
Det vil endelig blive fastsat, at en
kommunalbestyrelse, som beslutter, at der skal være adgang
til assisteret stofindtagelse i et stofindtagelsesrum, hvis
oprettelse og drift Sundheds- og Ældreministeriet allerede
har meddelt tilladelse til, skal give ministeriet meddelelse om
beslutningen og om, at den er taget under inddragelse af den lokale
politikreds.
5.2. Håndhævelse af forbuddet mod besiddelse
af euforiserende stoffer
Den forudgående registrering af, at der
er tale om assisteret stofindtagelse, og personalets skærpede
overvågning af stofindtagelsen, jf. afsnit 5.1., har bl.a.
til formål at sikre, at det er brugeren, som selv medbringer
det euforiserende stof til eget forbrug, og som er i besiddelse af
stoffet indtil foretagelsen af injektionen. Sikringen heraf
betyder, at den assisterende persons besiddelse af brugerens stof
alene er af rent teknisk og helt kortvarig karakter.
En sådan rent teknisk og helt kortvarig
besiddelse af et euforiserende stof vil udgøre en
overtrædelse af det forbud mod besiddelse til andre end
medicinske og videnskabelige formål, som følger af lov
om euforiserende stoffers § 1, stk. 3, jf. stk. 1, og §
2, stk. 4, jf. stk. 1. Det forudsættes imidlertid med
lovforslaget, at en sådan besiddelse i et kommunalt
stofindtagelsesrum eller et stofindtagelsesrum drevet af en
selvejende institution med driftsoverenskomst med kommunen i
praksis normalt ikke forfølges af politiet, hvis besiddelsen
finder sted i forbindelse med assisteret stofindtagelse i
overensstemmelse med de herom fastsatte regler, jf. afsnit 5.1.
Når der er tale om en persons rent
tekniske og helt kortvarige besiddelse i et stofindtagelsesrum af
en af stofindtagelsesrummets brugeres stof til brugerens eget
forbrug, vil politiet altså håndhæve forbuddet
mod besiddelse af euforiserende stoffer på samme måde,
som det håndhæves, når der er tale om en brugers
besiddelse til eget forbrug i og i umiddelbar nærhed af et
stofindtagelsesrum, hvis den pågældende er fyldt 18
år og som følge af et længere og vedvarende
misbrug af euforiserende stoffer har en stærk
afhængighed af det pågældende stof, jf. afsnit
3.
En person, som er i rent teknisk og helt
kortvarig besiddelse i et stofindtagelsesrum af en af et
stofindtagelsesrums brugers stof til brugerens eget forbrug, vil
således efter politiets konkrete skøn ikke få
beslaglagt og konfiskeret stoffet, når det ud fra de
foreliggende omstændigheder må lægges til grund,
at der er tale om assisteret stofindtagelse, som finder sted i
overensstemmelse med de herom fastsatte regler, jf. afsnit 5.1.
For så vidt angår politiets
håndhævelse af forbuddet mod besiddelse af
euforiserende stoffer til andre end medicinske og videnskabelige
formål i stofindtagelsesrum, vil det - som det generelt
gælder i dag - være overladt til et politifagligt
skøn at forholde sig til besiddelse af euforiserende
stoffer. Da en beslutning om at give adgang til assisteret
stofindtagelse i et stofindtagelsesrum forudsættes taget
under inddragelse af den lokale politikreds, jf. afsnit 5.1., vil
politiet være bekendt hermed. Denne oplysning vil sammen med
hensynet til at få stofindtagelsesrummet til at fungere efter
hensigten blive inddraget i det politifaglige skøn.
For så vidt angår politiets
håndhævelse af forbuddet i stofindtagelsesrum,
gælder i øvrigt de almindelige regler om indgreb,
orden og sikkerhed i retsplejeloven og i lov om politiets
virksomhed.
Ændringsforslaget udelukker derfor
heller ikke, at politiet som hidtil kan foretage kontrol i et
stofindtagelsesrum, eksempelvis med henblik på at sikre, at
de fastsatte vilkår for oprettelsen og driften af
stofindtagelsesrummet efterleves i praksis.
5.3. Ansvarsmæssige overvejelser
Generelt om strafansvar for personalet i
stofindtagelsesrum fremgår det af bemærkningerne til
lov nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om
euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende
2011-12, A, L 185 som fremsat, at det forudsættes, at den
almindelige drift af stofindtagelsesrum i overensstemmelse med
sundheds- og ældreministerens tilladelse ikke vil kunne
medføre strafansvar for personalet efter loven eller
bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, herunder for
medvirken til andres overtrædelser, jf. straffelovens §
23.
Særligt om ansvar i forbindelse med
assisteret stofindtagelse skal bemærkes den forudgående
registrering dels af, at brugeren er informeret om, at assisteret
stofindtagelse er forbundet med særligt store risici, og om,
at den assisterede stofindtagelse sker på brugerens eget
ansvar, dels af, at brugeren efter at have modtaget denne
information har givet sit udtrykkelige samtykke til den assisterede
stofindtagelse, jf. afsnit 5.1. Dette har bl.a. til formål at
sikre, at den assisterede stofindtagelse ikke giver anledning til
ansvarsmæssige problemer.
Samtykket betyder, at hvis den assisterende
person i forbindelse med injektionen uagtsomt tilføjer
brugeren skade på legeme eller helbred eller uagtsomt
forvolder brugerens død, så vil injektionen i
almindelighed være straffri.
Erstatningsretligt vil samtykket i
almindelighed virke ansvarsfritagende for den assisterende
person.
Assisteret stofindtagelse, som finder sted i
overensstemmelse med de herom fastsatte regler, forventes
således ikke at give anledning til ansvarsmæssige
problemer i hverken strafferetlig eller erstatningsretlig
henseende.
I øvrigt kan de særligt store
risici, som er forbundet med assisteret stofindtagelse, i
høj grad begrænses, hvis stofindtagelsen sker i
hygiejniske omgivelser og under overvågning af kvalificeret
personale som i et stofindtagelsesrum, jf. afsnit 4.
Begrænsningen af risiciene skyldes, at det kvalificerede
personale er i stand til at udlevere det relevante udstyr til brug
for stofindtagelsen, til at vejlede om stofindtagelsen og til at
sætte ind med akut behandling i tilfælde af
overdosis/svær forgiftning. Hertil kommer, at det
kvalificerede personales overvågning skal være
skærpet i forbindelse med assisteret stofindtagelse, og at
personalet som led i overvågningen bl.a. skal vurdere den
assisterende persons tilstand, jf. afsnit 5.1.
5.4. Autoriserede
sundhedspersoner
Autoriserede sundhedspersoner er ikke
afskåret fra at foretage injektion i forbindelse med
assisteret stofindtagelse i stofindtagelsesrum. Dette skal ses i
lyset af, at injektionen ikke betragtes som behandling omfattet af
sundhedsloven eller virksomhed omfattet af autorisationsloven. Da
injektionen ikke foretages i behandlingsøjemed, og da der
derfor ikke er tale om lægeforbeholdt virksomhed, jf. afsnit
5.1., gælder dette alle autoriserede sundhedspersoner. De
må dog ikke tilhøre stofindtagelsesrummets
personale.
Hvis en autoriseret sundhedsperson foretager
injektion i forbindelse med assisteret stofindtagelse i
stofindtagelsesrum, gælder ingen forpligtelse efter
autorisationslovens § 17 til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed. Det skyldes, at injektionen ikke betragtes
som behandling omfattet af sundhedsloven eller virksomhed omfattet
af autorisationsloven.
I forbindelse med den enkelte kommunes
stillingtagen til fastsættelsen af mere specifikke regler om
assisteret stofindtagelse i det enkelte stofindtagelsesrum,
herunder f.eks. om, hvilke personer der må assistere i
forbindelse med assisteret stofindtagelse, jf. afsnit 5.1., vil
kommunen kunne beslutte at afskære andre end personer under
18 år og personer, som tilhører stofindtagelsesrummets
personale, fra at foretage injektion.
6. Forholdet til
FN's narkotikakonventioner
Danmark er part i og bundet af FN's
narkotikakonventioner. Det drejer sig om Enkeltkonvention af 30.
marts 1961 om kontrol med narkotiske midler (enkeltkonventionen),
Konvention af 21. februar 1971 om psykotrope stoffer
(psykotropkonventionen) og FN-konventionen af 20. december 1988
imod handel med narkotika og psykotrope stoffer
(kontrolkonventionen).
Af bemærkningerne til lov nr. 606 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat, fremgår det, at det som udgangspunkt næppe kan
stride imod FN's narkotikakonventioners overordnede formål at
komme gruppen af personer med en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
euforiserende stoffer i møde med en foranstaltning, som
ingen konventionsparter havde forestillet sig, da konventionerne
blev indgået, men som vil kunne medvirke til at nedbringe
dødeligheden blandt og forbedre forholdene for
stofmisbrugerne.
Af bemærkningerne fremgår det
endvidere, at en stillingtagen til, hvorvidt oprettelse og drift af
stofindtagelsesrum er i strid med FN's narkotikakonventioner,
imidlertid må bero på en vurdering af de konkrete
omstændigheder, hvorunder oprettelsen og driften finder sted.
I forlængelse heraf beskrives de omstændigheder,
hvorunder stofindtagelsesrum vil blive oprettet og drevet i
Danmark, og det konkluderes, at oprettelse og drift af
stofindtagelsesrum under disse omstændigheder vil være
i overensstemmelse med konventionerne.
Af bemærkningerne fremgår det, at
oprettelsen og driften af stofindtagelsesrum endog kan siges at
bidrage til opfyldelsen af visse forpligtelser efter FN's
narkotikakonventioner samt FN's menneskerettighedserklæring
og FN's konvention om økonomiske, sociale og kulturelle
rettigheder.
Det forhold, at den enkelte kommunalbestyrelse
vil kunne beslutte at give injektionsbrugere, der ikke fysisk er i
stand til at indtage deres euforiserende stof uden assistance,
adgang til at blive assisteret af en anden person, som dog ikke
må tilhøre stofindtagelsesrummets personale, jf.
afsnit 5, vil efter regeringens opfattelse ikke ændre
på vurderingen af, at stofindtagelsesrum oprettet og drevet i
henhold til den danske lovgivning er i overensstemmelse med FN's
narkotikakonventioner, og at det endog kan siges at bidrage til
opfyldelsen af visse forpligtelser.
I den forbindelse lægges der bl.a.
vægt på, at den assisterende persons besiddelse af
brugerens stof til eget forbrug alene er af rent teknisk og helt
kortvarig karakter, hvilket sikres gennem foretagelse af en
forudgående registrering af, at der er tale om assisteret
stofindtagelse, og gennem personalets skærpede
overvågning af stofindtagelsen, jf. afsnit 5.1. og 5.2.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
7.1. Konsekvenser
for kommunerne
Lovforslaget kan alene få
økonomiske og administrative konsekvenser for de kommuner,
som selv har valgt eller vælger at tilrettelægge den
social- og sundhedsfaglige indsats således, at
stofindtagelsesrum indgår som en skadesreducerende
foranstaltning i kommunens samlede tilbud til personer med et
stofmisbrug, og som selv måtte beslutte at give
injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til at indtage deres
euforiserende stof uden assistance, adgang til at blive assisteret
af en anden person.
Uanset de krav om forudgående
registrering og skærpet overvågning af assisteret
stofindtagelse, som vil blive stillet i medfør af den
ændrede bemyndigelse i lov om euforiserende stoffers § 3
b, stk. 2, jf. afsnit 5.1., vil størrelsen af udgifter
være meget begrænset. Det skyldes, at gruppen af
injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til at indtage deres
euforiserende stof uden assistance, er relativt lille.
De administrative konsekvenser vil også
være meget begrænsede. Kommunens stillingtagen til,
hvorvidt den ønsker, at der skal være adgang til
assisteret stofindtagelse i det enkelte stofindtagelsesrum, skal
forberedes, og en beslutning herom vil i givet fald skulle meddeles
til Sundheds- og Ældreministeriet, hvortil kommer, at den
forudgående registrering og skærpede overvågning
af assisteret stofindtagelse, jf. afsnit 5.1., skal
tilrettelægges.
7.2. Konsekvenser
for regionerne
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
7.3. Konsekvenser
for staten
Af bemærkningerne til lov nr. 606 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum), jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 185 som
fremsat, fremgår det, at lovforslaget ikke er udtryk for en
forventning om, at kommuner gør brug af muligheden for at
oprette og drive stofindtagelsesrum, og at det således vil
være valgfrit for kommunerne at oprette og drive
stofindtagelsesrum og at indgå aftale med en selvejende
institution med driftsoveren?skomst med kommunen om driften af
stofindtagelsesrum.
I lighed hermed vil det være valgfrit
for de kommuner, som gør brug af muligheden for at oprette
og drive stofindtagelsesrum, også at gøre brug af
muligheden for at give injektionsbrugere, der ikke fysisk er i
stand til at indtage deres euforiserende stof uden assistance,
adgang til at blive assisteret af en anden person.
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
9. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har i perioden fra den 25.
november 2015 til den 22. december 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Aidsfondet, Antidote
Danmark, Blå Kors Danmark, Bopam - Børn og
Pårørende af Misbrugere, Brugerforeningen, Brugernes
Akademi, Center for Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen,
Danske Regioner, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for
Addiktiv Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Den Danske Dommerforening,
Embedslægeforeningen, Fagligt Selskab for Addiktiv Sygepleje,
Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Færøernes
Landsstyre, Gadejuristen, Grønlands Selvstyre, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkens Korshær, KFUM's Sociale Arbejde,
KL, Københavns Kommune, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsforeningen af
Væresteder (LVS), Landsforeningen for Socialpædagoger
(LFS), LOS - De private sociale tilbud, Lægeforeningen,
Misbrugspolitik.dk, Mændenes Hjem, Odense Kommune,
Pårørendenetværket Antistigma, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af boformer for hjemløse i Danmark (SBH),
Sammenslutningen af Værestedsbrugere i Danmark (SVID),
samtlige byretter, SAND - De Hjemløses Landsorganisation,
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd,
Socialpædagogernes Landsforbund, Vejle Kommune, Vestre
Landsret, Østre Landsret og Aarhus Kommune.
| 13. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser for staten, kommunerne
eller regionerne. | Ingen konsekvenser for staten eller
regionerne. Meget begrænsede udgifter til
forudgående registrering og skærpet overvågning
for kommuner, som selv har valgt eller vælger at
tilrettelægge den social- og sundhedsfaglige indsats
således, at stofindtagelsesrum indgår som en
skade?sreducerende foranstaltning i kommunens samlede tilbud
til personer med et stofmisbrug, og som selv måtte beslutte
at give injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til at
indtage deres euforiserende stof uden assistance, adgang til at
blive assisteret af en anden person. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser for staten, kommunerne
eller regionerne. | Ingen konsekvenser for staten eller
regionerne. Meget begrænsede konsekvenser i form
af forberedelse af beslutning og meddelelse herom til Sundheds- og
Ældreministeriet samt tilrettelæggelse af
forudgående registrering og skærpet overvågning
for kommuner, som selv har valgt eller vælger at
tilrettelægge den social- og sundhedsfaglige indsats
således, at stofindtagelsesrum indgår som en
skadesreducerende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til
personer med et stofmisbrug, og som selv måtte beslutte at
give injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til at indtage
deres euforiserende stof uden assistance, adgang til at blive
assisteret af en anden person. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af lov om euforiserende
stoffers § 1, stk. 3, jf. stk. 1, og § 2, stk. 4, jf.
stk. 1, at lovlig besiddelse for visse stoffers vedkommende som
udgangspunkt er udelukket her i landet, og at lovlig besiddelse for
andre stoffers vedkommende er reserveret til medicinske og
videnskabelige formål. Besiddelse af euforiserende stoffer
til rusformål uden lægelig ordination er således
forbudt, og stofferne vil normalt blive søgt beslaglagt og
konfiskeret, jf. straffelovens § 75, stk. 2, og der vil
normalt blive meddelt advarsel, pålagt bøde eller
rejst tiltale i overensstemmelse med retningslinjerne herom, jf.
Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2006 (revideret 29. april 2015) om
sanktionspåstande mv. i narkotikasager.
Oprettelse og drift af stofindtagelsesrum
kræver derfor en særlig hjemmel, som blev etableret med
indsættelsen i lov om euforiserende stoffer af § 3 b,
jf. lov nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om
euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum).
I henhold til § 3 b, stk. 1, kan
sundheds- og ældreministeren efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse meddele konkrete tilladelser til oprettelse og
drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet
af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kommunen for
personer på 18 år eller derover med en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. I henhold til § 3
b, stk. 2, fastsætter ministeren nærmere regler om
stofindtagelsesrum som nævnt i stk. 1, herunder om bl.a.
hygiejniske omgivelser, overvågning af kvalificeret
personale, social- og sundhedsfaglige tilbud samt
afrapportering.
Der er endnu ikke fastsat nærmere regler
i medfør af bemyndigelsen i § 3 b, stk. 2.
Med lovforslaget foreslås det at
ændre § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer
således, at sundheds- og ældreministeren bemyndiges til
også at fastsætte nærmere regler om
stofindtagelse i stofindtagelsesrum.
Formålet med den foreslåede
bemyndigelse er at skabe klare retlige rammer for assisteret
stofindtagelse.
I medfør af den foreslåede
bemyndigelse til også at fastsætte nærmere regler
om stofindtagelse i stofindtagelsesrum vil det blive fastsat, at
stofindtagelsesrummets brugere selv skal foretage stofindtagelsen,
idet den enkelte kommunalbestyrelse dog kan beslutte at give
injektionsbrugere, der ikke fysisk er i stand til at indtage deres
euforiserende stof uden assistance, adgang til at blive assisteret
af en anden person, som dog skal være 18 år eller
derover, og som ikke må tilhøre stofindtagelsesrummets
personale.
Det vil endvidere blive fastsat, at det i
forbindelse med den registrering, som i forvejen foretages forud
for hver stofindtagelse i stofindtagelsesrummene, skal registreres,
hvis der er tale om assisteret stofindtagelse og i givet fald, dels
at brugeren er informeret om, at assisteret stofindtagelse er
forbundet med særligt store risici, og om, at den assisterede
stofindtagelse sker på brugerens eget ansvar, dels at
brugeren efter at have modtaget denne information har givet sit
udtrykkelige samtykke til den assisterede stofindtagelse.
Herudover vil det blive fastsat, at assisteret
stofindtagelse skal ske under skærpet overvågning af
kvalificeret personale.
Endelig vil det blive fastsat, at en
kommunalbestyrelses ansøgning til Sundheds- og
Ældreministeriet om tilladelse til oprettelse og drift af
stofindtagelsesrum skal indeholde oplysning om eventuel adgang til
assisteret stofindtagelse i stofindtagelsesrummet, og at en
kommunalbestyrelse, som beslutter, at der skal være adgang
til assisteret stofindtagelse i et stofindtagelsesrum, hvis
oprettelse og drift ministeriet allerede har meddelt tilladelse
til, skal give ministeriet meddelelse om beslutningen og om, at den
er taget under inddragelse af den lokale politikreds.
Med lovforslaget, hvormed § 3 b blev
indsat, forudsattes det, at besiddelse af euforiserende stoffer til
eget forbrug i og i umiddelbar nærhed af et kommunalt
stofindtagelsesrum eller et stofindtagelsesrum drevet af en
selvejende institution med driftsoverenskomst med kommunen i
praksis normalt ikke forfølges af politiet, hvis den
pågældende er fyldt 18 år og som følge af
et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer har
en stærk afhængighed af det pågældende
stof.
Med lovforslaget om at bemyndige sundheds- og
ældreministeren til at fastsætte nærmere regler
om stofindtagelse i stofindtagelsesrum forudsættes det, at
selv om en rent teknisk og helt kortvarig besiddelse af et
euforiserende stof vil udgøre en overtrædelse af lov
om euforiserende stoffers forbud mod besiddelse til andre end
medicinske og videnskabelige formål, så vil besiddelsen
i praksis normalt ikke forfølges af politiet, hvis der er
tale om besiddelse i et kommunalt stofindtagelsesrum eller et
stofindtagelsesrum drevet af en selvejende institution med
driftsoverenskomst med kommunen, og besiddelsen finder sted i
forbindelse med assisteret stofindtagelse i overensstemmelse med de
herom fastsatte regler.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, herunder særligt afsnit
5.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Bestemmelser i medfør af den med loven
ændrede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, forventes fastsat, således at de kan
træde i kraft samtidig med eller hurtigst muligt efter lovens
ikrafttrædelse.
Til §
3
Stk. 1
vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Efter stk. 2 kan
loven dog ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 748 af 1. juli 2008, som ændret
ved lov nr. 163 af 28. februar 2012 og lov nr. 606 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring: | | | | § 3 b.
Sundheds- og ældreministeren kan efter ansøgning fra
en kommunalbestyrelse meddele konkrete tilladelser til oprettelse
og drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum
drevet af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med
kommunen for personer på 18 år eller derover med en
stærk afhængighed som følge af et længere
og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. | | | Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om stofindtagelsesrum som nævnt i stk. 1, herunder om
bl.a. hygiejniske omgivelser, overvågning af kvalificeret
personale, social- og sundhedsfaglige tilbud samt
afrapportering. | | 1. I § 3 b, stk. 2, indsættes efter
»personale,«: »stofindtagelse,«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk.1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. | | | Stk. 2. Loven
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. | | | |
|