Fremsat den 7. oktober 2015 af Energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning og lov
om Energinet.dk
(Støtte til eksisterende
naturgasfyrede industrielle kraft-varme-værker m.v.)
§ 1
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012,
§ 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 1 i lov nr. 577
af 4. maj 2015 og senest ved § 3 i lov nr. 744 af 1. juni
2015, foretages følgende ændringer:
1. § 7,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Stk. 1 har kun gyldighed indtil den 1. april 2016.«
2.
Efter § 58 b indsættes før overskriften
før § 59:
Ȥ 58 c. Tilskud kan
ydes fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2020 til
produktion af elektricitet fra industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel, og som er tilsluttet elforsyningsnettet senest den
21. marts 2012.
Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales månedligt til
anlæg omfattet af stk. 1 med udgangspunkt i en tolvtedel af
grundbeløbet, jf. stk. 3. Når den gennemsnitlige
månedlige markedspris som nævnt i § 59, stk. 2, er
13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres
grundbeløbet med faktoren 1,7122. Grundbeløbet
reduceres lineært ved en markedspris over 13,453 øre
pr. kWh, således at det bortfalder, når markedsprisen
er 41,582 øre pr. kWh.
Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr. 1. januar
2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7 øre pr. kWh.
Grundbeløbet opgøres på baggrund af
anlæggets elproduktion i 2011 med fradrag af det
nødvendige egetforbrug til elproduktionen. Har der ikke i
2011 været elproduktion i mere end 4 uger, fastsættes
grundbeløbet på grundlag af elproduktionen i 2010,
hvis værket anmoder om dette.
Stk. 4. Ydelsen
af tilskuddet efter stk. 1, er betinget af,
1) at
anlægget er driftsklart og til rådighed for driften af
det sammenhængende elforsyningsnet,
2) at
elektriciteten er fremstillet ved en højeffektiv
kraft-varme-produktion,
3) at der
betales afgift efter lov om afgift af elektricitet for den
elektricitet, som anlægget producerer,
4) at der
foretages afskrivninger på anlægget, og
5) at der ikke
ydes anden støtte til den elektricitet, som anlægget
producerer, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Uanset
betingelsen i stk. 4, nr. 5, kan tilskud ydes selvom anlægget
også modtager tilskud efter § 58.
Stk. 6.
Administrationen af tilskuddet, herunder beregning og udbetaling
heraf, varetages af Energinet.dk. Energinet.dk skal senest den 31.
december 2016 træffe afgørelse om tilskud.
Stk. 7. Staten
afholder udgifterne til tilskud til anlæg efter stk. 1, og
omkostningerne forbundet med administration af ordningen efter stk.
6 inden for en bevillingsramme fastsat på finansloven.
Stk. 8. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan efter forelæggelse for det
i § 3 nævnte udvalg fastsætte regler om
nedsættelse eller suspension af tilskuddet.
Stk. 9. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om tilskudsmodtagere efter
stk. 1, herunder om tilskudsbeløb, tilskudsmodtagere
m.v.
Stk. 10.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler om beregningsmetoder efter stk. 2 og 3.
Stk. 11.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, hvorledes betingelserne i stk. 4 skal opfyldes.
Stk. 12.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af tilskuddet, jf. stk.
6.
Stk. 13.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, at Energinet.dk skal opgøre produktionsomkostningerne
for elektricitet produceret af tilskudsmodtagere, og om, hvordan
omkostningerne skal opgøres, jf. stk. 6. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at tilskudsmodtagere, skal
meddele Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for
at opgøre produktionsomkostninger efter 1. pkt.
Stk. 14.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om tilsyn og kontrol med udbetaling af tilskud. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at Energinet.dk skal fastsætte retningslinjer for
kontrollen og tilsynet. Retningslinjerne skal godkendes af
ministeren.«
3. I
§ 64, 1. pkt., affattes
således:
»Energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler om betingelser og tidsfrister for
elproducenters fravalg af pristillæg og andre ydelser efter
§§ 58, 58 b og 58c.«
§ 2
I lov om Energinet.dk, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 8. november 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 4
i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og § 3 i lov nr. 633 af 16.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, 2. pkt. ændres
»§ 2, stk. 4« til: »stk. 5«.
§ 3
I lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring af
lov om elforsyning (Justering og udskydelse af engrosmodellen og
udskydelse af leveringspligten) foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 7, ophæves.
§ 4
I lov nr. 744 af 1. juni 2015 om ændring af
lov om fremme af vedvarende energi, lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser og lov om
elforsyning, (Ny ansøgningsprocedure og grænse
på 500 kW for støtte til bl.a. solcelleanlæg og
husstandsvindmøller, investeringstilskud og
driftsstøtte til kraft-varme-værker,
afregningsvilkår for Horns Rev 3 og ophævelse af
treledstariffen m.v.), foretages følgende
ændringer:
1. § 3,
nr. 10, ophæves.
2. I
§ 7, stk. 4, udgår
»10,«.
§ 5
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Europa-Kommissionens afgørelse om
tilskudsordningen
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskudsordning til eksisterende industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Gyldighed af § 7, stk. 1, i lov om
elforsyning, der omhandler netvirksomheders håndtering af
elforbrugere med manglende betalingsevne eller
betalingsvillighed
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og foreslåede ændring
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er, at tilskudsordningen
til elproduktion fra industrielle kraft-varme-værker
træder i kraft. Formålet med ordningen er, at give
tilskud til industrielle kraft-varme-værker, som producerer
elektricitet, ved anvendelse af naturgas som brændsel.
Ordningen blev besluttet af Energiforligskredsen bag Aftalen mellem
den tidligere regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti om den danske energipolitik
2012-2020 indgået den 22. marts 2012 (i det følgende
benævnt Energiaftalen 2012) og ændret i Aftale om en
vækstplan mellem den tidligere regering (Socialdemokraterne,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti indgået i april 2013.
Folketinget har senest ved lov nr. 744 af 1. juni 2015 vedtaget
§ 58 c i lov om elforsyning, men den er ikke trådt i
kraft, da den afventede Europa-Kommissionens godkendelse. I juli
2015 traf Europa-Kommissionen afgørelse om godkendelse af
tilskudsordningen til produktion af elektricitet i industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel. Tilskudsordningen kan dermed træde i kraft, i
overensstemmelse med de vilkår der følger af
Europa-Kommissionens afgørelse om godkendelse efter EU's
statsstøtteregler.
Derudover har lovforslaget til formål, at det i lovteksten
kommer til at fremgå, at det kun er naturgasfyrede
industrielle kraft-varme-værker, som kan modtage
støtte.
I forbindelse med ikrafttrædelse af tilskudsordningen
foreslås også en konsekvensændring af lov om
Energinet.dk og enkelte lovtekniske ændringer af lov om
elforsyning.
Endvidere foreslås en ændring af lov om elforsyning
og lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring af lov om
elforsyning for at rette en fejl vedrørende gyldigheden af
§ 7, stk. 1, i lov om elforsyning. Bestemmelsen omhandler
netvirksomheders håndtering af elforbrugere med manglende
betalingsevne eller betalingsvillighed.
1.1. Europa-Kommissionens afgørelse om
tilskudsordningen
Europa-Kommissionen traf den 14. juli 2015 afgørelse
vedrørende statsstøttesag SA. 35486 (N/2013)
støtte til produktion af elektricitet fremstillet i
industrielle kraft-varme-værker. I afgørelsen
beskrives rammerne for tilskudsordningen, og der oplistes
forskellige vilkår, som tilskudsmyndigheden skal overholde. I
rammerne fremgår bl.a., at der kan gives tilskud til
elproduktion fra industrielle kraft-varme-værker, som
anvender naturgas som brændsel. Derudover fremgår det
af afgørelsen, at anlæg som modtager tilskud efter den
foreslåede tilskudsordning, ikke samtidig kan modtage tilskud
fra andre tilskudsordninger. Europa-Kommissionen har dog godkendt,
at anlæg kan modtage tilskud efter en tilskudsordning
godkendt af Europa-Kommissionen i statsstøttesag N 602/2004
støtte til miljøvenlig elproduktion, som er
gennemført i elforsyningslovens § 58.
Af Europa-Kommissionens afgørelse fremgår
derudover, at tilskudsordningen er godkendt for en nærmere
afgrænset tidsperiode. Der kan dermed ydes et tilskud
på 3 øre pr. kWh fra den 1. januar 2013 til den 31.
december 2020 og et ekstra tilskud på 4 øre pr. kWh
for perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020.
Af afgørelsen fremgår det, at tilskudsmodtagere
skal modtage afgørelse om tilskud senest den 31. december
2016. Derudover fremgår, at Danmark er forpligtet til at
overholde vilkåret om individuel anmeldelse af tilskud efter
ordningen, hvis tilskuddet ydes til et kraft-varme-anlæg med
en deraf følgende elkapacitet baseret på kraftvarme,
der overstiger 300 MW. Kravet herom følger af pkt. 20, litra
d) i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Udbetalingen af
tilskuddet kan først ske efter Europa-Kommissionens
godkendelse af tilskuddet.
Det fremgår endvidere af afgørelsen, at kravet om
offentliggørelse af oplysninger om tilskudsordningen, som
fremgår af Europa-Kommissionens retningslinjer om
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020,
jf. EUT C 200, side 1, afsnit 3.2.7 skal overholdes. Kravet
indebærer, at tilskudsbeløb på over 500.000 euro
skal indberettes til et offentligt statsstøtteregister, som
skal etableres af medlemsstaterne senest den 1. juli 2016 på
en central hjemmeside på internettet, enten på
nationalt eller regionalt niveau. Det fremgår af
retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020, at følgende oplysninger skal
offentliggøres: afgørelsen om godkendelse af
tilskudsordningen, de nationale
gennemførelsesforanstaltninger, navnet på den
myndighed der tildeler tilskuddet, tilskuddets størrelse og
form samt oplysninger om tilskudsmodtageren, herunder navn,
virksomhedstype (SMV/stor), adresse på regionsniveau og
branchekoder. Medlemsstaterne offentliggør oplysningerne
senest 6 måneder efter tilskuddet er tildelt, og
oplysningerne skal være tilgængelige i mindst 10
år.
Vilkårene i afgørelsen følger af EU's
statsstøtteregler herunder de ovenfor nævnte
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse
og energi 2014-2020. Af retningslinjerne fremgår bl.a. at
tilskud kan ydes efter ansøgningsprocedure, med anvendelsen
af et ansøgningsskema, som opfylder kravene i
retningslinjerne. Af retningslinjerne følger endvidere, at
produktionsomkostningerne skal ajourføres mindst en gang om
året, at der kun kan ydes støtte, indtil
anlægget er fuldt afskrevet i overensstemmelse med de
almindelige regnskabsregler, samt at tilskuddet pr. energienhed
ikke må overstige forskellen mellem de samlede normaliserede
omkostninger til energiproduktion og markedsprisen. Disse
vilkår har til formål, at sikre, at der ikke sker
overkompensation. Hvis der foreligger risiko for overkompensation
skal tilskud nedsættes eller suspenderes.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskudsordning til eksisterende naturgasfyrede
industrielle kraft-varme-værker, som anvender naturgas som
brændsel
2.1.1. Gældende ret
Folketinget vedtog senest ved lov nr. 744 af 1. juni 2015 en
lovteknisk ændring af § 58 c i lov om elforsyning, som
gennemfører tilskudsordningen. Bestemmelsen er ikke
trådt i kraft, da dette først kan ske, efter
Europa-Kommissionens har truffet afgørelse om godkendelse af
ordningen.
2.1.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 58 c i lov om elforsyningslovens
nyaffattes i overensstemmelse med de vilkår, der indgår
i Europa-Kommissionens afgørelse af 14. juli 2015, og dels
at der gives bemyndigelse til, at energi, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om det administrative
grundlag for tilskudsordningen.
Derudover har lovforslaget til formål, at det i lovteksten
kommer til at fremgå, at det kun er naturgasfyrede
industrielle kraft-varme-værker, som kan modtage
støtte.
Tilskudsordningen blev besluttet ved Energiaftalen 2012, da
industrielle kraft-varme-værker baseret på naturgas var
under pres af, at elprisen ikke var steget lige så meget som
prisen på naturgas. Desuden har disse værker
øgede produktionsomkostninger som følge af Nox-afgiften. Der er
miljømæssige fordele ved en fortsat samproduktion af
el og varme på de industrielle kraft-varme-værker. For
at opretholde disse værkers incitament til fortsat at
være i drift, selvom økonomien er under pres,
indføres et tilskud på 3 øre pr. kWh fra 1.
januar 2013, som stiger til 7 øre pr. kWh fra 1. januar 2014
og til den 31. december 2020. Tilskuddet beregnes på grundlag
af værkets elproduktion i 2011.
Tilskuddet er i hele tilskudsperioden bl.a. betinget af, at
anlægget er nettilsluttet senest den 21. marts 2012, at der
var en elproduktion i 2011, at der foretages afskrivningen på
anlægget, og at elektriciteten er fremstillet ved en
højeffektiv kraft-varme-produktion.
Det foreslås, at Energinet.dk varetager administrationen
af tilskudsordningen, herunder træffer afgørelse om,
hvorvidt ansøgere om tilskud er berettiget til at modtage
tilskud og størrelsen af tilskuddet. Derudover
foreslås, at Energinet.dk årligt opgør
produktionsomkostningerne på baggrund af oplysninger indsendt
af tilskudsmodtagere.
2.2. Gyldighed af § 7, stk. 1, i lov om elforsyning,
der omhandler netvirksomheders håndtering af elforbrugere med
manglende betalingsevne eller betalingsvillighed
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 633 af 18. juni 2014 blev der indsat en bestemmelse
i lov om elforsyning, § 7, stk. 1, der omhandler
netvirksomheders håndtering af elforbrugere med manglende
betalingsevne eller betalingsvillighed. Det fremgår af
bestemmelsen, at netvirksomheder kan kræve sikkerhed for
betaling af fremtidigt forbrug fra sådanne forbrugere.
Såfremt elforbrugeren ikke stiller den fornødne
sikkerhed, kan netvirksomheden afbryde elforsyningen. Afbrydelse af
elforsyningen til en elforbruger kan dog ifølge bestemmelsen
ikke ske på grund af manglende betaling for allerede afholdt
forbrug.
I 2012 blev det vedtaget, at der skulle indføres den
såkaldte engrosmodel på elmarkedet. Engrosmodellen
indebærer, at der ikke længere vil være et
kundeforhold mellem netvirkomhederne og den enkelte elforbruger for
levering af elektricitet til kunden. Det vil fremover alene
være elhandelsvirksomhederne, der indgår aftaler med
elforbrugerne om levering af elektricitet. Disse aftaler vil
også omfatte netydelsen, som elhandelsvirksomhederne vil
skulle købe fra netvirksomhederne. Når engrosmodellen
træder i kraft vil netvirksomhederne derfor ikke
længere skulle opkræve betaling direkte fra
elforbrugerne, hvorfor bestemmelsen i § 7, stk. 1, om
håndtering af elforbrugere med manglende betalingsevne eller
betalingsvillighed ikke længere vil være relevant.
På tidspunktet for vedtagelsen af lov nr. 633 af 18. juni
2014, skulle engrosmodellen være trådt i kraft den 1.
oktober 2015. Derfor følger det af § 7, stk. 2, som
vedtaget ved lov nr. 633, at bestemmelsen i stk. 1 kun har
gyldighed indtil den 1. oktober 2015.
Ved lov nr. 577 af 4. maj 2015 om ændring af lov om
elforsyning blev engrosmodellens ikrafttræden udskudt til den
1. april 2016. Lov nr. 577 indeholder i § 1, nr. 7, som
konsekvens heraf en ændring af § 7, stk. 2, i lov om
elforsyning, hvorefter gyldigheden af § 7, stk. 1,
forlænges indtil den 1. april 2016. Hermed skulle der
være taget højde for, at der indtil denne dato stadig
vil være et kundeforhold mellem netvirksomhederne og
elforbrugerne om levering af elektricitet. Det fremgår
imidlertid ved en fejl af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
§ 4, stk. 2, i lov nr. 577, at ændringen af datoen i
§ 7, stk. 2, fra at være 1. oktober 2015 til at
være 1. april 2016, først træder i kraft den 1.
april 2016.
2.2.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og foreslåede ændring
På grund af den forkerte ikrafttrædelsesbestemmelse
i § 4, stk. 2, i lov nr. 577, er gyldigheden af § 7, stk.
1, begrænset til den 1. oktober 2015. Der er imidlertid
fortsat et kundeforhold mellem netvirksomhederne og elforbrugerne
indtil den 1. april 2016, som er datoen for ikrafttræden af
engrosmodellen. Rammerne for netvirksomhedernes håndtering af
elforbrugere med manglende betalingsevne eller betalingsvillighed,
der er indeholdt i § 7, stk. 1, bør gælde indtil
denne dato. Derfor foreslås det at ændre
gyldighedsdatoen i § 7, stk. 2, i lov om elforsyning, og at
lade ændringen af gyldigheden træde i kraft snarest
muligt.
Vedrørende retstilstanden i perioden mellem den 1.
oktober 2015 og tidspunktet for ikrafttræden af den
nyaffattede § 7, stk. 2, i lov om elforsyning, med gyldighed
indtil den 1. april 2016, bemærkes følgende.
§ 7, stk. 1, i lov om elforsyning er en undtagelse fra det
almindelige obligationsretlige princip om, at aftaler kan
ophæves, hvis der er væsentlig misligholdelse fra den
ene parts side. Undtagelsen er begrundet i hensynet til
elforbrugerens interesse i at modtage uafbrudt elforsyning.
Det fremgår af forarbejderne til § 7, stk. 1, som
indsat ved lov nr. 633 af 18. juni 2014, jf. Folketingstidende
2013-14, A, L 180 som fremsat, side 26, at der ved
indsættelsen af bestemmelsen var tale om en
præcisering. Netvirksomhedernes håndtering af
elforbrugere med manglende betalingsevne eller betalingsvillighed
fulgte allerede på daværende tidspunkt de rammer, der
fremgår af § 7, stk. 1. Rammerne svarer til den praksis,
som er lagt af Ankenævnet på Energiområdet i
forbindelse med behandling af relevante sager og af Energitilsynet
i forbindelse med godkendelser af metoderne for netvirksomhedernes
leveringsbetingelser. Baggrunden for indsættelsen af §
7, stk. 1, var alene, at der tidligere var blevet indsat lignende
rammer i § 72, stk. 5, i lov om elforsyning, der gælder
i forhold til de forsyningspligtige virksomheders håndtering
af dårlige betalere. Herved blev der rejst tvivl om, hvorvidt
der kunne sluttes modsætningsvis. Dette var ikke hensigten.
Med indførelse af § 7, stk. 1, i lov om elforsyning
blev det gjort klart, at også netvirksomheder kunne
fortsætte den daværende praksis.
Netvirksomheders gældende leveringsbetingelser indeholder
betalingsvilkår, herunder vilkår ved for sen eller
manglende betaling eller misligholdelse. Vilkårene skal ligge
inden for de rammer, der er indeholdt i § 7, stk. 1, i lov om
elforsyning.
På denne baggrund antages det, at netvirksomhederne
også i perioden mellem den 1. oktober 2015 og datoen for
ikrafttræden af nærværende lovforslag, i
overensstemmelse med deres gældende leveringsbetingelser
fortsat vil kunne kræve sikkerhed for betaling af fremtidigt
forbrug og alene vil kunne afbryde en elforbrugers elforsyning,
hvis denne ikke stiller sikkerhed.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil give mulighed for, at Energinet.dk i henhold
til regler udstedt af energi-, forsynings- og klimaministeren
foretager nærmere angivne opgaver på
ansøgningstidspunktet og i tilskudsperioden. Dette kan
føre til en forøgelse af Energinet.dk's opgaver med
f.eks. beregning, udbetaling af tilskud og årlig
opgørelse af produktionsomkostninger i forbindelse med
administrationen af tilskudsordningen.
Der er på Finanslov 2015 afsat 153,4 mio. kr. i 2015 og
60,1 mio. kr. per år for årene 2016 og frem, jf.
finanslovens § 29.24.20. Industriel kraftvarme. Lovforslaget
vurderes herudover ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Tilskudsordningen til produktion af elektricitet i industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel vil have positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Tilskudsordningen vil give mulighed for, at
virksomheder kan modtage et økonomisk tilskud, der forbedrer
anlæggets/værkets økonomiske situation.
Yderligere giver tilskudsordningen incitament til en fortsat drift
af en mere miljøvenlig og økonomisk bedre
samproduktion af el og varme sammenlignet med separat el- og
varmeproduktion. Tilskudsordningen er frivillig.
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget i den fremsendte udformning ikke
medfører administrative byrder for erhvervslivet. TER
bemærker dog, at lovforslaget indeholder bemyndigelser til,
at der kan fastsættes nærmere regler, som potentielt
medfører administrative byrder for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative byrder eller lettelser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes for så vidt angår
tilskudsordningen at have positive miljømæssige
konsekvenser i det omfang det bidrager til en fastholdelse af
samproduktion af el og varme, som er tilskudsordningens sigte. Det
skønnes at der ved samproduktion af el og varme er en
betydelig brændselsbesparelse med deraf afledte positive
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Elementerne i lovforslaget om tilskudsordningen til industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel, har statsstøtteretlige aspekter.
Lovforslaget skal bl.a. sikre, at Danmark overholder vilkår i
Europa-Kommissionens afgørelse af 14. juli 2015 om
statsstøtte til produktion af elektricitet i industrielle
kraft-varme-værker (statsstøttesag SA.
35486(N/2013)).
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. september
2015 til den 17. september 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Affald Danmark, Akademisk Arkitektforening,
Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverne, ARLA FOODS ENERGY A/S, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, Bioenergipark Tønder,
BIPS - Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde,
Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskadefonden, Bygherreforeningen
i Danmark, Carlsberg Danmark A/S, Cepos, Cheminova A/S,
CO-industri, Concito, Dajolka, DAKA, Dakofo, DANFOSS A/S, Danmarks
Statistik, DANAK (Den Danske Akkrediterings og Metrologifond),
Danisco - Genencor, Danish Malting Group A/S, Danish Operators,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU),
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Energi,
Dansk Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk Center
(DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Metal, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk
Solvarmeforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik
(DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Varme Service, Dansk
Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og
Spildevandsforening), Datatilsynet, De frie energiselskaber, De
Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det økologiske
Råd, DI ITEK, DI - Organisation for erhvervslivet,
Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S, DTU - Afdelingen
for myndighedsbetjening, Ejendomsforeningen Danmark, Emmelev
Mølle, Energi- og olieforum, Energiforbrugeren, Energiforum
Danmark, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten,
E. ON Danmark A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af fabrikanter
og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen af Varmepumpefabrikanter i
Danmark, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Forhandlingsfællesskabet ,
Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, FSR Danske revisorer,
GasTech, Greenpeace, Grundfos, GTS (Godkendt Teknologisk service),
Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HOFOR, Hveiti,
Håndværksrådet, Inbicon, Indukraft Sekretariatet
c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA),
Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi,
IT-Branchen, Kalk og Teglværksforeningen, KL, KL -
Økonomisk sekretariat, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Københavns
Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsbyggefonden, LCA Center,
Maabjerg Energy Concept, Maricogen A/S, Mellemfolkeligt Samvirke,
Mærsk Olie og Gas A/S, Neas Energy A/S, NGF Nature Energy,
NOAH Energi og Klima, NORDIC SUGAR A/S, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Noreco, NOVOPAN TRÆINDUSTRI A/S,
Novozymes, Olie Gas Danmark, Organisationen for Vedvarende Energi,
Partnerskabet for brint og brændselsceller, Plastindustrien,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning
(REO), Registreringsordningen for energisynskonsulenter, RenoSam,
Rockwool A/S, Sammensluttede Danske Energiforbrugere, SE, SEAS-NVE,
Statens Byggeforsknings Institut, Statoil Gazelle A/S, Statoil
Refining Denmark A/S, Tekniq, Teknologisk Institut, Teleindustrien,
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Varmepumpefabrikantforeningen, Varmepumpeordningen, Vattenfall A/S,
VedvarendeEnergi, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Verdens Skove, Vindeenergi Danmark,
Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden og
Østkraft.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Øgede udgifter for Energinet.dk i
forbindelse med administration af tilskudsordningen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Forøgelse af opgaver for
Energinet.dk i forbindelse med administration af
tilskudsordningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Tilskuddet til industrielle
kraft-varme-værker forbedrer værkernes
økonomiske vilkår. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Ved anvendelse af de
foreslåede bemyndigelser til at fastsætte nærmere
regler, kan disse potentielt medføre administrative byrder
for erhvervslivet. | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget støtter en fortsat
samproduktion af el og varme og opretholder dermed en betydelig
brændselsbesparelse med deraf afledte positive
miljømæssige konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget sikrer, at Danmark overholder
vilkår i Europa-Kommissionens afgørelse fra juli 2015
om støtte til produktion af elektricitet i industrielle
kraft-varme-værker (statsstøttesag SA.
35486(N/2013)). |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge § 7, stk. 1, i lov om elforsyning kan
netvirksomhederne kræve sikkerhed for betaling af fremtidigt
forbrug fra elforbrugere med manglende betalingsevne eller
betalingsvillighed. Såfremt forbrugeren ikke stiller den
fornødne sikkerhed, kan netvirksomheden afbryde
elforsyningen. Afbrydelse af elforsyningen til en forbruger kan dog
ifølge bestemmelsen ikke ske på grund af manglende
betaling for allerede afholdt forbrug.
Det følger af § 7, stk. 2, i lov om elforsyning, at
stk. 1 kun har gyldighed indtil den 1. oktober 2015.
Ved § 1, nr. 7, i lov nr. 577 af 4. maj 2015 blev datoen i
§ 7, stk. 2, i lov om elforsyning ændret til den 1.
april 2016 for at forlænge gyldigheden af § 7, stk. 1,
indtil engrosmodellens ikrafttræden. Det fremgår
imidlertid ved en fejl af § 4, stk. 2, i lov nr. 577 af 4. maj
2015, at ændringen først træder i kraft den 1.
april 2016.
For at rette op på fejlen foreslås det, at § 7,
stk. 2, i lov om elforsyning nyaffattes således, at det
fremgår, at § 7, stk. 1, har gyldighed indtil den 1.
april 2016. Samtidig foreslås det af lovtekniske grunde at
ophæve § 1, nr. 7, i lov nr. 577, jf. lovforslagets
§ 4, nr. 1.
Der henvises nærmere til afsnit 2.2. i de almindelige
bemærkninger om sammenhængen mellem datoen for
ikrafttræden af engrosmodellen og datoen for gyldigheden af
§ 7, stk. 1, samt om vurderingen af retstilstanden i perioden
mellem den 1. oktober 2015 og datoen for ikrafttræden af
nærværende lovforslag.
Til nr. 2
§ 58 c i lov om elforsyning blev senest ændret ved
lov nr. 744 af 1. juni 2015 og er endnu ikke trådt i kraft,
da tilskudsordningen afventede Europa-Kommissionens godkendelse.
Europa-Kommissionen godkendte den 14. juli 2015, at der kan ydes
tilskud til produktion af elektricitet fra industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel. Der henvises i øvrigt til afsnit 1.1. i de
almindelige bemærkninger.
Af lovtekniske hensyn affattes hele § 58 c på ny.
Tilskud efter stk. 1 kan ydes til
industrielle kraft-varme-værkers anlæg, der er
nettilsluttet senest den 21. marts 2012. Tilskuddet ydes fra og med
den 1. januar 2013 til og med den 31. december 2020. Ved
industrielle kraft-varme-værker omfattet af stk. 1
forstås værker, med et eller flere anlæg, som
anvender naturgas til produktion af el og hvor varmen
nyttiggøres til procesformål eller til hovedsageligt
erhvervsbygningers opvarmning og forsyning af varmt vand. Et
industrielt kraft-varme-værk kan for eksempel bestå af
et eller flere anlæg, hvor der anvendes flere forskellige
brændsler. Derimod er værker, som har decentral
kraft-varme-produktion på et kraft-varme-værk, som er
godkendt som et kollektivt varmeforsyningsanlæg i henhold til
lov om varmeforsyning, og hvor der sker nyttiggørelse af
varmeproduktionen, samt kraft-varme-anlæg med en
varmekapacitet under 0,25 MW, hvis formål er at levere energi
til bygningers opvarmning og forsyning ikke tilskudsberettiget
efter forslaget.
Folketinget har tidligere vedtaget en bestemmelse om
tilskudsordningen, hvor det fremgik, at alle industrielle
kraft-varme-værker kunne modtage støtte til
elproduktionen. For at bestemmelsen er i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens godkendelse, som beskrevet i afsnit 1.1. i de
almindelige bemærkninger, foreslås nu, at det tydeligt
fremgår af lovteksten, at det kun er naturgasfyrede
industrielle kraft-varme-værker, som kan modtage
støtte.
Det er kun anlæg, som anvender naturgas til at producere
elektricitet, som er nettilsluttet senest den 21. marts 2012, og
som kan dokumentere en elproduktion i 2011, jf. stk. 3, der er
berettiget til at modtage tilskud.
Et anlæg som ansøger om tilskud har ikke automatisk
krav på at modtage tilskud fra den 1. januar 2013 til den 31.
december 2020. Udbetaling af tilskud er betinget af, at
anlægget ved ansøgning og løbende i
tilskudsperioden dokumenterer, at det opfylder samtlige betingelser
i stk. 4.
For så vidt angår stk. 2
omhandler bestemmelsen fastsættelse og udbetaling af tilskud.
Dette beregnes individuelt for hvert industrielt anlæg
omfattet af stk. 1 og fastsættes månedligt med
udgangspunkt i en tolvtedel af grundbeløbet, som
fastsættes efter forslagets stk. 3. Grundbeløbet er
konstant for det enkelte anlæg, men beløbet reguleres
afhængigt af udviklingen i den gennemsnitlige månedlige
markedspris, som fremgår af § 59, stk. 2. Når
denne markedspris er 13,453 øre pr. kWh eller derunder,
indekseres grundbeløbet med faktoren 1,7122. Det
fremgår endvidere, at grundbeløbet reduceres
lineært ved en markedspris over 13,453 øre pr. kWh og
bortfalder ved en markedspris på 41,582 øre pr. kWh.
Ved markedspriser på 41,582 øre pr. kWh og derover kan
der således ikke længere opnås støtte. Ved
markedspris forstås her elmarkedspris.
I stk. 3 fastlægges hvorledes
grundbeløbet skal fastsættes. Grundbeløbet
opgøres på baggrund af anlæggets elproduktion i
2011 med fradrag af det nødvendige egetforbrug til
elproduktion. Hermed fastsættes grundbeløbet en gang
for alle, uanset hvordan anlæggets produktionsmønster
senere måtte udvikle sig. Bestemmelsen giver dermed ikke
mulighed for senere at ændre dette grundbeløb, hvis
anlægget eksempelvis udvider sin produktionskapacitet.
Hvis anlægget ikke har produceret elektricitet i mere end
4 uger i 2011, så følger det af stk. 3, at
anlægget kan vælge, at grundbeløbet
fastsættes på grundlag af elproduktionen i 2010, men
ikke andre år. Anlægget kan derimod ikke vælge,
at grundbeløbet fastsættes på grundlag af
elproduktionen i 2010, alene fordi den faktiske elproduktion var
højere i 2010 end i 2011. Når anlægget
ansøger om tilskud efter tilskudsordningen hos Energinet.dk,
jf. stk. 6, skal det oplyses, om anlægget ønsker at
anvende elproduktionen i 2010 til beregning af grundbeløbet
samtidig med, at anlægget fremsender relevant dokumentation
for, at anlægget ikke har produceret elektricitet i mere end
4 uger i 2011.
Eftersom tilskuddet ikke vil være betinget af, at
anlægget leverer en bestemt elproduktion i de år, hvor
tilskuddet udbetales, er der efter stk. 4, nr.
1, krav om, at anlægget skal være driftsklar og
til rådighed for driften af det sammenhængende
elforsyningsnet. Herved er det sikret, at anlægget reelt er i
stand til at levere elektricitet. Der vil ikke kunne ydes tilskud i
perioder, hvor anlægget er ude af drift pga. havari og andre
ekstraordinære driftsstandsninger eller planlagte
driftsstandsninger, herunder eftersyn. Tilsvarende gælder,
hvis et anlæg reelt må anses for at have indstillet
elproduktionen. Derudover fremgår det af stk. 4, nr. 2, at den elektricitet, som
anlægget producerer, skal være fremstillet ved en
højeffektiv kraft-varme-produktion, jf. Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og
2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og
2006/32/EF. Direktivets definition af højeffektiv
kraft-varme-produktion er gennemført i dansk lovgivning i
bekendtgørelsen om oprindelsesgaranti for elektricitet for
højeffektiv kraftvarmeproduktion. Kravet om
højeffektiv kraft-varme-produktion og herunder kravet om
primærenergibesparelser vil Energinet.dk, bl.a. skulle
påse er opfyldt i forbindelse med ansøgning om
tilskud. Derudover fremgår det af stk.
4, nr. 3, at tilskud kun kan ydes, hvis der betales afgift
efter lov om afgift af elektricitet for elproduktionen fra
anlægget.
I stk. 4, nr. 4, foreslås det,
at tilskud også betinges af, at der foretages afskrivninger
på anlægget. Tilskudsordningen er rettet imod
industrielle kraft-varme-værker, som i de fleste
tilfælde er etableret i midten af 1990-erne og står
foran en udskiftning eller væsentlig renovering frem til
2020. Derfor er det nødvendigt, at det kan dokumenteres, at
der er foretaget reinvesteringer med henblik på at
forlænge anlæggets levetid. Kravet om, at der foretages
afskrivninger på anlægget, følger af
Europa-Kommissionens afgørelse fra juli 2015, jf. afsnit
1.1. i de almindelige bemærkninger. Det forudsættes, at
et anlæg, som har været i drift i mere end 20 år
og ikke har foretaget reinvesteringer i anlægget med henblik
på at forlænge anlæggets levetid, ikke vil
være berettiget til at modtage tilskud efter den
foreslåede ordning.
Derudover foreslås, i stk. 4, nr.
5, at anlæg ikke vil kunne modtage anden støtte
til den elproduktion, som tilskudsordningen giver tilskud til.
Kravet indgår i Europa-Kommissionens afgørelse, jf.
afsnit 1.1 i de almindelige bemærkninger. Det betyder, at
hvis et industrielt kraft-varme-værks anlæg modtager
investeringsstøtte efter lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser til
konvertering af elproduktionen, kan anlægget ikke
længere modtage tilskud til elproduktion efter den
foreslåede tilskudsordning.
Såfremt et anlæg modtager støtte efter
elforsyningslovens § 58, kan der dog også modtages
støtte efter tilskudsordningen i dette lovforslag, denne
undtagelse fremgår af stk. 5.
Efter stk. 5, er det muligt for anlæg, som modtager tilskud
fra den foreslåede tilskudsordning samtidig at modtage
tilskud efter § 58 i lov om elforsyning. Muligheden for at
modtage støtte fra begge tilskudsordninger er godkendt af
Europa-Kommissionen, jf. afsnit 1.1. i de almindelige
bemærkninger.
I stk. 6, er det fastlagt, at
Energinet.dk, som også administrerer pristillæggene
efter §§ 58 og 58 b, forestår administrationen af
denne tilskudsordning. Energinet.dk's administrationsomkostninger
udgør en del af de samlede omkostninger til tilskuddet, jf.
finanslovens anmærkninger § 29.24.20. Industriel
kraftvarme.
Energinet.dk skal senest den 31. december 2016 have truffet
afgørelse om tilskud jf. Europa-Kommissionens
afgørelse. For at potentielle ansøgere kan nå
at ansøge om og modtage afgørelse om tilskud inden
den pågældende dato, vil der blive fastsat regler herom
i en bekendtgørelse. Når Energinet.dk træffer
afgørelse om tilskud, skal det påses om ansøger
er et anlæg med en elkapacitet baseret på kraft-varme,
der overstiger 300 MW. Såfremt dette er tilfældet, skal
energi-, forsynings- og klimaministeren orienteres herom med
henblik på at foretage individuel anmeldelse af tilskuddet
til Europa-Kommissionen.
I forbindelse med beregning af tilskud på
ansøgningstidspunktet skal Energinet.dk derudover have de
nødvendige oplysninger til at vurdere, om et anlæg i
et industrielt kraft-varme-værk kan modtage tilskud til hele
elproduktionen. Tilskud afhænger af, om anlægget
udelukkende producerer el baseret på naturgas, eller om der
benyttes et andet brændsel (f.eks. gasolie), da der kun kan
ydes tilskud til den elproduktionen, som produceres ved at anvende
naturgas som brændsel, jf. Europa-Kommissionens
afgørelse. Der henvises til afsnit 1.1. i de almindelige
bemærkninger afsnit.
For eksempel hvis der anvendes et andet brændsel end
naturgas vil der ske en forholdsmæssig nedsættelse af
tilskuddet afhængig af den samlede elproduktion, der er
baseret på andet brændsel end naturgas. Det vil sige,
at der højst kan opnås tilskud svarende til den del af
elproduktionen, der er baseret på naturgas. Hvis der anvendes
5 pct. andet brændsel, kan der således højest
gives tilskud til 95 pct. af elproduktionen.
Af stk. 7 fremgår det, at
omkostninger til udbetaling af tilskud og omkostninger til
administrationen af ordningen, finansieres inden for
bevillingsrammen som fastsat på finansloven. Energinet.dk
varetager administrationen af det statslige tilskud, herunder
beregning og udbetaling af disse.
Det er fundet nødvendigt at specificere ordningens
finansiering da ordningen, i modsætning til andre
støtteordningerne i loven, er lovbunden og således
ikke finansieres af elforbrugernes PSO-betaling (public service
obligation).
Ifølge stk. 8 kan ministeren
efter forelæggelse for det i § 3 nævnte udvalg
fastsætte regler om, at tilskuddet skal nedsættes eller
suspenderes. Nedsættelse af tilskuddet kan ske ved at
reducere tilskuddets størrelse eller varighed. Bemyndigelsen
skal sikre, at anlæg, som modtager tilskud, ikke bliver
overkompenseret. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
tilskuddet reduceres eller suspenderes, hvis
produktionsomkostningerne, herunder f.eks. forskellen mellem prisen
på el og naturgas eller ændringer i omkostningerne til
drift og vedligeholdelse af anlægget, herunder afgifter,
forandrer sig i en sådan grad, at der er risiko for
overkompensation. Der må ikke foreligge overkompensation i
henhold til EU's statsstøtteregler og Europa-Kommissionens
afgørelse af 14. juli 2015. Der henvises i øvrigt til
afsnit 1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås endvidere en bemyndigelse i stk. 9 til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om tilskudsordningen,
herunder oplysninger om tilskudsmodtagere og størrelsen af
udbetalte tilskud.
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler
om offentliggørelse af oplysninger om tilskudsordningen og
oplysninger om tilskudsmodtageren og tilskuddets størrelse
vil omfatte de oplysninger, som ifølge EU's
statsstøtteregler skal offentliggøres.
Formålet med den foreslåede bemyndigelse er
således at give ministeren bemyndigelse til også at
fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger i
overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Bemyndigelsen
forudsættes anvendt inden for rammerne af
statsstøttereglerne og i overensstemmelse med
persondatalovens regler. Offentliggørelsen af de
pågældende oplysninger varetages af myndighederne. Der
henvises i øvrigt til afsnit 1.1. i de almindelige
bemærkninger.
Efter stk. 10 kan der
fastsættes regler om beregningsmetoder efter stk. 2 og 3.
Derudover foreslås i stk. 11, at
der også kan fastsættes regler om de krav, som skal
være iagttaget for at modtage tilskuddet, jf. stk. 4. Der kan
herunder fastsættes bestemmelser om, hvad der forstås
ved, at anlægget skal holde sig driftsklar og til
rådighed for det sammenhængende elforsyningsnet og
producere en højeffektiv kraft-varme-produktion og regler
om, hvorledes dette kan dokumenteres.
Derudover forslås en bemyndigelse i stk. 12 til at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om administrationen af
tilskudsordningen. Bemyndigelsen forventes anvendt til bl.a. at
fastsætte nærmere regler om
ansøgningsproceduren, afgørelser om tilskud herunder
om ansøgningsproceduren, ansøgningens form og indhold
samt ansøgningstidsfrist, brug af standardblanketter og
Energinet.dk's behandling af ansøgninger. Bemyndigelsen
vedrører således den praktiske tilrettelæggelse
af ansøgningsproceduren og de nærmere regler for
hvordan man skal søge, hvilke blanketter der skal udfyldes
og hvilke oplysninger der skal vedlægges. F.eks. vil der af
reglerne nærmere fremgå hvilke oplysninger
ansøgeren skal meddele Energinet.dk i forbindelse med en
ansøgning om tilskud. Bemyndigelsen skal sikre, at tilskud
kun kan ydes på baggrund af en ansøgningsprocedure,
således at vilkår herom i Europa-Kommissionens
afgørelse fra juli 2015 overholdes. Bemyndigelsen har
derudover til formål at sikre, at Energinet.dk modtager de
oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, om
anlægget er berettiget til at modtage tilskud.
Ansøgeren om tilskud skal bl.a. oplyse følgende i et
ansøgningsskema til Energinet.dk: virksomhedens
størrelse, en beskrivelse af anlægget, det
tilskudsbeløb, der er nødvendigt for at opretholde
driften af anlægget og produktionsomkostninger.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan udstede en
bekendtgørelse om de nærmere administrative regler for
ordningen.
I stk. 13 foreslås en
bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren til at
fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
produktionsomkostningerne for energiproduktionen på
industrielle kraft-varme-værkers anlæg, som anvender
naturgas som brændsel, og hvordan omkostningerne skal
opgøres. Det er Energinet.dk, jf. stk. 6, som forestår
administrationen af tilskudsordningen. Gennem denne administration
vil Energinet.dk bl.a. kunne få kendskab til anlæggenes
produktionsomkostninger. Det vurderes derfor mest
hensigtsmæssigt, at det er Energinet.dk, som opgør
produktionsomkostningerne med henblik på, at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan vurdere, om der foreligger
overkompensation.
Bemyndigelsen er nødvendig, da det er et vilkår,
som indgår i Europa-Kommissionens afgørelse fra juli
2015, jf. afsnit 1.1 i de almindelige bemærkninger. En
opgørelse af produktionsomkostningerne er nødvendig
for at vurdere, om tilskuddet kan føre til overkompensation.
Der kan f.eks. ved meget lave priser på naturgas være
en risiko for overkompensation. Energi-, forsynings- og
klimaministeren forventes at fastsætte regler om, hvor ofte
der skal foretages en opgørelse af
produktionsomkostningerne, og hvordan disse skal opgøres. I
opgørelsen af produktionsomkostningerne indgår bl.a.
afgifter, brændselspriser samt øvrige drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger for anlægget.
Hvis opgørelsen af produktionsomkostningerne viser, at
tilskudsniveauet for det enkelte anlæg er for højt,
vil det være nødvendigt at nedjustere tilskuddet. Uden
den foreslåede bemyndigelse vil energi-, forsynings- og
klimaministeren skulle fremsætte et forslag for Folketinget
om at vedtage en sådan nedjustering af tilskuddet.
Såfremt det ved opgørelsen af produktionsomkostninger
viser sig, at der kan være flere anlæg, som ikke
længere kan modtage tilskud, pga. overkompensation, kan det
vise sig nødvendigt at ændre tilskudsordningen.
Der foreslås endvidere en bemyndigelse i stk. 13, 2. pkt., til at energi-, forsynings-
og klimaministeren kan fastsætte regler om, at enhver, der
modtager tilskud efter stk. 1, skal meddele Energinet.dk
oplysninger, der er nødvendige for, at Energinet.dk kan
opgøre produktionsomkostningerne efter det foreslåede
stk. 13, 1. pkt.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at
tilskudsmodtageren, skal meddele Energinet.dk nærmere angivne
oplysninger. Oplysningsforpligtelsen efter stk. 13, 2. pkt., vil
også kunne omfatte krav om nærmere dokumentation for
oplysningerne.
Det foreslås endvidere en bemyndigelse i stk. 14, 1. pkt., til at energi-, forsynings-
og klimaministeren for at udøve en effektiv kontrol kan
fastsætte regler om Energinet.dk's udøvelse af tilsyn
og kontrol med udbetaling af tilskud. Bemyndigelsen forventes
anvendt til at udstede regler om den praktiske
tilrettelæggelse af tilsyns- og kontrolopgaver, som
Energinet.dk også foretager for tilsvarende
tilskudsordninger, jf. elforsyningslovens § 85 a.
Der vil således kunne stilles krav om, at
tilskudsmodtagere skal meddele oplysninger om elproduktionen,
produktionsanlægget, driftsmæssige forhold og
brændselsanvendelse i et register. Et sådant register
skal bl.a. styrke kontrollen med udbetaling af støtte.
Indberetning til og udvekslingen af data fra registeret vil
foregå inden for rammerne af lov om behandling af
personoplysninger.
Der vil ligeledes kunne stilles krav om, at oplysningerne skal
være attesteret af en revisor eller af den netvirksomhed, i
hvis område anlægget er beliggende. Der vil i den
forbindelse kunne stilles krav til de målinger, der foretages
i forbindelse med Energinet.dk's tilsyn og kontrol.
Derudover vil der kunne fastsættes regler om, at
nærmere angivne oplysninger skal verificeres af en
uafhængig virksomhed eller ved akkrediteret certificering.
Der vil eksempelvis kunne fastsættes regler om
bekræftelse af oplysninger om brændselsanvendelse m.v.
i et industrielt kraft-varme-værk ved erklæring af
uvildig, sagkyndig tredjemand. Udgifterne til opfyldelse af
bestemmelsens krav om tilsyn og kontrol af udbetaling af tilskud
påhviler ejeren af det industrielle
kraft-varme-værk.
Endvidere foreslås en bemyndigelse i stk. 14, 2. og 3. pkt., til at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at
Energinet.dk fastsætter retningslinjer for kontrollen og
tilsynet. Der sigtes i denne forbindelse navnlig til praktiske
retningslinjer for tilrettelæggelse af
informationsudvekslingen mellem tilskudsmodtagere og Energinet.dk,
herunder opstilling af nødvendige rutiner og
forretningsgange. Retningslinjerne skal godkendes af energi-,
forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 3
Det foreslås, at § 64, 1. pkt. nyaffattes. Den
gældende bestemmelse i § 64 i lov om elforsyning
vedrører energi-, forsynings- og klimaministerens mulighed
for at fastsætte regler om fravalg af pristillæg og
andre ydelser efter §§ 58, 58 a, 58 b og 59 a, stk. 1.
Ved § 3, nr. 15, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 blev det
vedtaget, at henvisningerne til §§ 58 a og 59 a, stk. 1,
udgår. Den vedtagne ændring er endnu ikke trådt i
kraft ved fremsættelsen af dette lovforslag. Men når
dette lovforslag træder i kraft er § 3, nr. 15, i lov
nr. 744 af 1. juni 2015 trådt i kraft, derfor foreslås
at nyaffatte § 64, 1. pkt., så alle ændringerne
indgår i ordlyden. Dermed foreslås, at energi-,
forsynings- og klimaministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om betingelser og tidsfrister for fravalg af
pristillæg og andre ydelser efter §§ 58, 58 b og 58
c.
Til §
2
Til nr. 1
Ifølge § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om Energinet.dk
varetager Energinet.dk administrative opgaver vedrørende
miljøvenlig elektricitet i medfør af lov om
elforsyning bortset fra opgaver vedrørende tilskud til
industriel kraftvarme, som varetages i medfør af § 2,
stk. 4. Ved lov nr. 633 af 16. juni 2014 blev der indsat et nyt
stk. 4, uden at henvisningen i § 2, stk. 2, 2. pkt. i lov om
Energinet.dk blev ændret til § 2, stk. 4. Der er
således tale om en lovteknisk fejl.
For at rette op på fejlen foreslås det, at
henvisningen til § 2, stk. 4, i § 2, stk. 2, 2. pkt., i
lov om Energinet.dk ændres til at henvise til stk. 5.
Til §
3
Til nr. 1
Ved § 1, nr. 7, i lov nr. 577 af 4. maj 2015 blev datoen i
§ 7, stk. 2, i lov om elforsyning ændret til den 1.
april 2016 for at forlænge gyldigheden af § 7, stk. 1, i
lov om elforsyning indtil engrosmodellens ikrafttræden, der
med lov nr. 577 blev udskudt til den 1. april 2016. Det
fremgår imidlertid af bestemmelsen i § 4, stk. 2, i lov
nr. 577, at ændringen først træder i kraft den
1. april 2016.
Af lovtekniske grunde foreslås § 1, nr. 7, i lov nr.
577 ophævet. Samtidig foreslås bestemmelsen i § 7,
stk. 2, i lov om elforsyning nyaffattet ved lovforslagets § 1,
nr. 1, således at det fremgår, at § 7, stk. 1, i
lov om elforsyning har gyldighed indtil den 1. april 2016.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til §
4
Til nr. 1
Bestemmelsen foreslås ophævet. I § 3, nr. 10, i
lov nr. 744 af 1. juni 2015 blev bestemmelsen om tilskudsordningen
vedtaget af Folketinget, da bestemmelsen nu affattes på ny i
dette lovforslags § 1, nr. 2, skal bestemmelsen ikke
træde i kraft, men ophæves.
Til nr. 2
Det foreslås, at § 7, stk. 4, i lov nr. 744 af 1.
juni 2015 ændres, så henvisningen til § 3, nr. 10,
udgår. Der er tale om en konsekvensændring af
forslagets § 4, nr. 1, om ophævelse af § 3, nr. 10,
i lov nr. 744 af 1. juni 2015.
Til §
5
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Herved sikres det, at
tilskudsordningen kan træde i kraft hurtigst muligt, så
der kan påbegyndes udbetaling af tilskud hurtigst muligt.
Tilskudsordningen blev vedtaget ved Energiaftalen 2012 og herefter
afventet Europa-Kommissionens godkendelse. Europa-Kommissionen traf
afgørelse om godkendelse af tilskudsordningen den 14. juli
2015, og derfor foreslås, at ordningen hurtigst muligt
træder i kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012,
§ 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 1 i lov nr. 577
af 4. maj 2015 og senest ved § 3 i lov nr. 744 af 1. juni
2015, foretages følgende ændringer: | | | | §
7. … | | | Stk. 2. Stk.
1 har kun gyldighed indtil den 1. oktober 2015. | | 1. § 7, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Stk. 1 har kun gyldighed indtil den 1. april 2016.« | | | | § 58 b.
… | | 2. Efter
§ 58 b indsættes før overskriften før
§ 59: »§ 58
c. Tilskud kan ydes fra den 1. januar 2013 til den 31.
december 2020 til produktion af elektricitet fra industrielle
kraft-varme-værkers anlæg, som anvender naturgas som
brændsel, og som er tilsluttet elforsyningsnettet senest den
21. marts 2012. Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales månedligt til
anlæg omfattet af stk. 1 med udgangspunkt i en tolvtedel af
grundbeløbet, jf. stk. 3. Når den gennemsnitlige
månedlige markedspris som nævnt i § 59, stk. 2, er
13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres
grundbeløbet med faktoren 1,7122. Grundbeløbet
reduceres lineært ved en markedspris over 13,453 øre
pr. kWh, således at det bortfalder, når markedsprisen
er 41,582 øre pr. kWh. Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr. 1. januar
2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7 øre pr. kWh.
Grundbeløbet opgøres på baggrund af
anlæggets elproduktion i 2011 med fradrag af det
nødvendige egetforbrug til elproduktionen. Har der ikke i
2011 været elproduktion i mere end 4 uger, fastsættes
grundbeløbet på grundlag af elproduktionen i 2010,
hvis værket anmoder om dette. Stk. 4. Ydelsen
af tilskuddet efter stk. 1, er betinget af, 1) at anlægget er driftsklart og til
rådighed for driften af det sammenhængende
elforsyningsnet, 2) at elektriciteten er fremstillet ved en
højeffektiv kraft-varme-produktion, 3) at der betales afgift efter lov om afgift
af elektricitet for den elektricitet, som anlægget
producerer, 4) at der foretages afskrivninger på
anlægget, og 5) at der ikke ydes anden støtte til
den elektricitet, som anlægget producerer, jf. dog stk.
5. Stk. 5. Uanset
betingelsen i stk. 4, nr. 5, kan tilskud ydes selvom anlægget
også modtager tilskud efter § 58. Stk. 6.
Administrationen af tilskuddet, herunder beregning og udbetaling
heraf, varetages af Energinet.dk. Energinet.dk skal senest den 31.
december 2016 træffe afgørelse om tilskud. Stk. 7. Staten
afholder udgifterne til tilskud til anlæg efter stk. 1, og
omkostningerne forbundet med administration af ordningen efter stk.
6 inden for en bevillingsramme fastsat på finansloven. Stk. 8. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan efter forelæggelse for det
i § 3 nævnte udvalg fastsætte regler om
nedsættelse eller suspension af tilskuddet. Stk. 9. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om tilskudsmodtagere efter
stk. 1, herunder om tilskudsbeløb, tilskudsmodtagere
m.v. Stk. 10.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler om beregningsmetoder efter stk. 2 og 3. Stk. 11.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, hvorledes betingelserne i stk. 4 skal opfyldes. Stk. 12.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om administrationen af tilskuddet, jf. stk. 6. Stk. 13.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om, at Energinet.dk skal opgøre produktionsomkostningerne
for elektricitet produceret af tilskudsmodtagere, og om, hvordan
omkostningerne skal opgøres, jf. stk. 6. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at tilskudsmodtagere, skal
meddele Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for
at opgøre produktionsomkostninger efter 1. pkt. Stk. 14.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler
om tilsyn og kontrol med udbetaling af tilskud. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at Energinet.dk skal fastsætte retningslinjer for
kontrollen og tilsynet. Retningslinjerne skal godkendes af
ministeren.« | | | | § 64.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
betingelser og tidsfrister for elproducenters fravalg af
pristillæg og andre ydelser efter §§ 58, 58 a og 58
b og 59 a, stk. 1. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, at elproducenter skal betale
nødvendige omkostninger forbundet med fravalg af de
nævnte pristillæg m.v. | | 3. I § 64, 1. pkt., affattes
således: »Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om betingelser og
tidsfrister for elproducenters fravalg af pristillæg og andre
ydelser efter §§ 58, 58 b og 58 c.« | | | | | | § 2 | | | I lov om Energinet.dk., jf.
lovbekendtgørelese nr. 1097 af 8. november 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 4
i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og § 3 i lov nr. 633 af 16.
juni 2014, foretages følgende ændringer: | § 2.
…. | | | | | | Stk. 2.
Energinet.dk varetager efter reglerne i denne lov samt efter
reglerne i lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi
og lov om naturgasforsyning og med baggrund i en
sammenhængende og helhedsorienteret planlægning
systemansvarlig virksomhed og eltransmissionsvirksomhed, herunder
opgaven som uafhængig systemoperatør, og
gastransmissionsvirksomhed. Endvidere varetager Energinet.dk
administrative opgaver vedrørende miljøvenlig
elektricitet i medfør af lov om elforsyning bortset fra
opgaver vedrørende tilskud til industriel kraftvarme, som
varetages i medfør af § 2, stk. 4, administrative
opgaver vedrørende miljøvenlig elektricitet i
medfør af lov om fremme af vedvarende energi og
administrative opgaver i medfør af lov om naturgasforsyning
vedrørende levering af opgraderet biogas til det
sammenkoblede system og til bygasnettet. Stk.
… | | 1. I § 2, stk. 2., 2. pkt. ændres
»§ 2, stk. 4« til: »stk. 5«. | | | | | | | | | § 3 | | | I lov nr. 577 af 4. maj 2015 om
ændring af lov om elforsyning (Justering og udskydelse af
engrosmodellen og udskydelse af leveringspligten), foretages
følgende ændring: | | | | §
1. … | | | 7. I § 7, stk. 2, ændres »1.
oktober 2015« til: »1. april 2016«. | | 1. § 1, nr. 7, ophæves | | | | | | § 4 | | | I lov nr. 744 af 1. juni 2015 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om tilskud
til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser og lov om elforsyning (Ny
ansøgningsprocedure og grænse på 500 kW for
støtte til bl.a. solcelleanlæg og
husstandsvindmøller, investeringstilskud og
driftsstøtte til kraft-varme-værker,
afregningsvilkår for Horns Rev 3 og ophævelse af
treledstariffen m.v.), foretages følgende
ændring: | | | | §
3. … | | | 10. Efter
§ 58 b indsættes før overskriften før
§ 59: | | 1. § 3, nr. 10, ophæves. | »§ 58
c. Denne bestemmelse omhandler tilskud til elektricitet til
industrielle kraft-varme-værker, som er tilsluttet
elforsyningsnettet senest den 21. marts 2012. Tilskuddet ydes fra
og med den 1. januar 2013 til og med den 31. december 2020. Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes og udbetales månedligt til
værker omfattet af stk. 1 med udgangspunkt i en tolvtedel af
grundbeløbet som nævnt i stk. 3. Når den
gennemsnitlige månedlige markedspris som nævnt i §
59, stk. 2, er 13,453 øre pr. kWh eller derunder, indekseres
grundbeløbet med faktoren 1,7122. Grundbeløbet
reduceres lineært ved en markedspris over 13,453 øre
pr. kWh, således at det bortfalder, når markedsprisen
er 41,582 øre pr. kWh. Stk. 3.
Grundbeløbet udgør 3 øre pr. kWh pr. 1. januar
2013 og stiger pr. 1. januar 2014 til 7 øre pr. kWh.
Grundbeløbet opgøres på baggrund af
værkets elproduktion i 2011 med fradrag af det
nødvendige egetforbrug til elproduktionen. Hvis der ikke har
været elproduktion i mere end 4 uger i 2011, fastsættes
grundbeløbet på grundlag af elproduktionen i 2010,
hvis værket anmoder om dette. Stk. 4. Ydelsen
af tilskuddet er betinget af, at værket er driftsklart og til
rådighed for driften af det sammenhængende
elforsyningsnet. Desuden skal elektriciteten fra værket
være fremstillet ved en højeffektiv
kraft-varme-produktion. Endvidere skal der betales afgift efter lov
om afgift af elektricitet for den elektricitet, som værket
producerer. Tilskuddet ydes, uanset om der tillige ydes
pristillæg efter regler i denne lov eller i lov om fremme af
vedvarende energi. Stk. 5.
Administrationen af tilskuddet, herunder beregning og udbetaling af
dette, varetages af Energinet.dk. Stk. 6. Staten
afholder udgifterne til tilskud til industrielle
kraft-varme-værker efter stk. 1-3 og omkostningerne forbundet
med administration af ordningen efter stk. 5 inden for en
bevillingsramme fastsat på finansloven. Stk. 7. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan efter forelæggelse for det
i § 3 nævnte udvalg fastsætte regler om, at
tilskuddet skal nedsættes eller bortfalde. Stk. 8. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
beregningsmetoder efter stk. 2 og 3. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, hvorledes betingelserne i stk. 4 skal
opfyldes.« | | | | | | Stk. 4. Klima-,
energi- og bygningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 3, nr. 10, 12, 18 og 20, og §
6. Stk.
… | | 2. I § 7, stk. 4, udgår
»10,«. | | | | | | § 5 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | |
|