Fremsat den 27. januar 2016 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udlevering af
lovovertrædere, lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union, lov om
international fuldbyrdelse af straf m.v. og retsplejeloven
(Overførsel af kompetence fra
Justitsministeriets departement til anklagemyndigheden i sager om
udlevering og fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser m.v.)
§ 1
I lov om udlevering af lovovertrædere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 833 af 25. august 2005, som
ændret senest ved § 3 i lov nr. 428 af 1. maj 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 21, stk. 1, udgår
»eller den, ministeren bemyndiger dertil,«.
2.
Efter § 21 c indsættes:
Ȥ 21 d.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at rigsadvokaten,
statsadvokaterne eller politidirektørerne kan udøve
de beføjelser, der i denne lov er tillagt
justitsministeren.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1 eller i medfør af § 18 h,
stk. 4, 1. pkt., herunder at afgørelserne ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 2
I lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union, jf.
lovbekendtgørelse nr. 213 af 22. februar 2013, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1572 af 15. december 2015,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 54 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 3
I lov om international fuldbyrdelse af straf
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 740 af 18. juli 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 428 af 1. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, § 6, 2. pkt., og
§ 10, stk. 1, indsættes
efter »justitsministeren«: »eller den, ministeren
bemyndiger dertil«.
2. I
§ 3, stk. 3, 1. pkt., og § 10, stk. 3, indsættes efter
»Justitsministeren«: »eller den, ministeren
bemyndiger dertil,«.
3. I
§ 10, stk. 4, indsættes
efter »justitsministeren«: »eller den, ministeren
bemyndiger dertil,«.
4.
Efter § 12 a indsættes i kapitel
5:
Ȥ 12 b.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter denne lov, herunder at afgørelserne ikke
kan indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 4
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1255 af 16. november 2015, som ændret ved § 10 i lov
nr. 1741 af 22. december 2015 og § 1 i lov nr. 1867 af 29.
december 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 327, stk. 5, 3. pkt.,
ændres »§ 392, stk. 2,« til: »§
392, stk. 3, og § 392 a, stk. 2,«.
2. I
§ 394, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 389, § 391 eller § 392«
til: »§ 148 a, stk. 4, § 389, § 389 a, stk. 1,
§ 391, 392 eller § 392 a, stk. 2«.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. maj 2016.
§ 6
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§§ 1 og 3 kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Behandling af sager om udlevering | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | | 2.1.2.1. | Overførsel af kompetence | | | | 2.1.2.2. | Afskærelse af klageadgang | | 2.2. | Fuldbyrdelse af strafferetlige
afgørelser | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Inden for Den Europæiske Union | | | | 2.2.1.2 | Uden for Den Europæiske Union | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | | 2.2.2.1. | Overførsel af kompetence | | | | 2.2.2.2. | Afskærelse af klageadgang | | 2.3. | Kære | | | 2.3.1. | Kære af afslag på fri
proces | | | | 2.3.1.1. | Gældende ret | | | | 2.3.1.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | 2.3.2 | Kærefrister | | | | 2.3.2.1. | Gældende ret | | | | 2.3.2.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er
at etablere det lovgivningsmæssige grundlag for, at en
række konkrete sager på det strafferetlige
område, der i dag behandles i Justitsministeriets
departement, fremover i stedet kan behandles af
anklagemyndigheden.
Det drejer sig navnlig om sager om
udlevering af personer til strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse og sager om international fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser, f.eks. fuldbyrdelse her i landet
af udenlandske afgørelser om fængselsstraf,
bødestraf eller konfiskation.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at det vil være mere hensigtsmæssigt, hvis
sådanne konkrete sager fremover behandles af
anklagemyndigheden og ikke i Justitsministeriets departement, som
det sker i dag.
Der foreslås derfor indsat de
nødvendige bemyndigelsesbestemmelser i de relevante love,
således at afgørelseskompetencen mv. i disse sager kan
overføres til anklagemyndigheden.
Desuden foreslås, at
justitsministeren i forbindelse med en overførsel af sagerne
til anklagemyndigheden kan fastsætte regler om adgangen til
at klage over anklagemyndighedens afgørelser i disse sager,
herunder bestemmelser om, at afgørelserne ikke kan
påklages til en anden administrativ myndighed.
Der foreslås endvidere en
ændring af henvisningen i retsplejelovens § 327, stk. 5,
3. pkt., til § 392, stk. 2, vedrørende kære af
afslag på fri proces, som Justitsministeriet er blevet
opmærksom på ikke er korrekt. Herudover foreslås
en ændring af retsplejelovens § 394, stk. 2, 1. pkt.,
idet Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at der
ikke er blevet fastsat regler om kærefrist i en række
bestemmelser i forbindelse med tidligere lovændringer.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Behandling af
sager om udlevering
2.1.1. Gældende ret
Sager om udlevering af personer til
strafforfølgning eller straffuldbyrdelse i et andet land
behandles efter reglerne i udleveringsloven. Udleveringsloven
indeholder dels regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at udlevering kan ske, jf. lovens kapitel 2-2 b, dels
regler om behandling af sager om udlevering, jf. lovens kapitel 3-3
b.
Kompetencen til at træffe
beslutning om udlevering - med undtagelse af udlevering til de
nordiske lande - er i dag tillagt justitsministeren. For så
vidt angår sager om udlevering til stater uden for Den
Europæiske Union og Norden fremgår kompetencen af
lovens § 15, stk. 1, og for så vidt angår sager om
udlevering til medlemsstater i Den Europæiske Union (den
europæiske arrestordre) fremgår kompetencen af lovens
§ 18 b, stk. 5.
Kompetencen til at træffe
beslutning om udlevering til Finland, Island, Norge eller Sverige
(den nordiske arrestordre) er derimod tillagt
politidirektøren, jf. udleveringslovens § 18 h, stk. 4.
Justitsministeriets departement er derfor normalt ikke involveret i
behandlingen af denne type sager. Det følger dog af
udleveringslovens § 18 h, stk. 4, at i de tilfælde, hvor
der samtidig med en nordisk arrestordre foreligger en anden
begæring om udlevering fra et land uden for Norden,
træffes afgørelse om udlevering af
justitsministeren.
Når en anmodning om
udlevering eller en europæisk arrestordre modtages i
Justitsministeriets departement, sendes den til politiet på
det sted, hvor den, som søges udleveret, har ophold,
medmindre justitsministeren allerede på grundlag af
oplysningerne i anmodningen eller den europæiske arrestordre
finder at burde afslå udlevering. Efter modtagelsen af
anmodningen eller arrestordren iværksætter politiet
uden ophold den undersøgelse, der er nødvendig for at
afgøre, om betingelserne for udlevering er opfyldt, jf.
udleveringslovens § 12 og § 18 b, stk. 1.
Når politiets
undersøgelse er afsluttet, forelægges
spørgsmålet om udlevering for justitsministeren, der
træffer afgørelse i sagen, jf. de ovenfor nævnte
bestemmelser i udleveringslovens § 15, stk. 1, og § 18 b,
stk. 5. I sager om udlevering på grundlag af en
europæisk arrestordre følger det af udleveringslovens
§ 18 d, stk. 1, at justitsministerens afgørelse skal
træffes snarest og så vidt muligt inden 10 dage efter,
at den, der begæres udleveret, er anholdt her i landet eller
har meddelt samtykke til udleveringen.
Udleveringsloven indeholder ikke
tilsvarende sagsbehandlingsfrister for sager om udlevering til
stater uden for EU, men i praksis behandles sådanne sager
ligeledes normalt som sager af hastende karakter. Det skyldes
bl.a., at den pågældende, der søges udleveret,
ofte vil være varetægtsfængslet i anledning af
udleveringssagen.
Træffer justitsministeren
beslutning om udlevering, kan den, der skal udleveres, inden tre
dage forlange, at politiet indbringer spørgsmålet om
beslutningens lovlighed for retten på det sted, hvor den
pågældende opholder sig, jf. udleveringslovens §
16 og § 18 b, stk. 5, 2. pkt. Rettens afgørelse
træffes ved kendelse, der inden for en frist på tre
dage kan kæres til landsretten. Indbringes beslutningen for
retten, kan udlevering ikke ske, før beslutningen er fundet
lovlig ved endelig retskendelse, jf. udleveringslovens § 17,
stk. 1, 2. pkt., og § 18 e, stk. 1, 2. pkt. I sager om
udlevering på grundlag af en europæisk arrestordre
følger det § 18 d, stk. 2, at hvis
udleveringsbeslutningen indbringes for retten, skal rettens
endelige afgørelse så vidt muligt afsiges inden 60
dage efter anholdelsen af den pågældende her i
landet.
Justitsministeren er i
medfør af udleveringsloven tillige tillagt
beslutningskompetencen vedrørende en række forhold,
der knytter sig til en beslutning om udlevering.
Det er således
justitsministeren, der i medfør af udleveringslovens §
20, stk. 1, kan meddele tilladelse til, at en person, der er
udleveret efter reglerne i udleveringsloven, underkastes
strafforfølgning eller straffuldbyrdelse eller udleveres
videre til tredjeland for en anden strafbar handling begået
før udleveringen end den, den pågældende er
udleveret for.
Endvidere er det justitsministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, der giver tilladelse til,
at personer, der udleveres fra en fremmed stat til en anden, kan
føres gennem Danmark, hvis betingelserne herfor er opfyldt,
jf. udleveringslovens § 21, stk. 1. Da
bemyndigelsesbestemmelsen ikke er udnyttet, meddeles sådanne
tilladelser til transit i dag af justitsministeren.
Endelig følger det af
udleveringslovens § 10, nr. 2, og § 10 j, stk. 1, at den
udleverede ikke uden justitsministerens tilladelse må
underkastes strafforfølgning ved en særdomstol.
Det er i øvrigt
Justitsministeriets departement, der i dag udsteder
europæiske arrestordrer og fremsender
udleveringsbegæringer til stater uden for Den
Europæiske Union og Norden i sager, hvor Danmark
ønsker en person udleveret til strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse. Denne kompetence er imidlertid ikke
nærmere lovreguleret.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.1.2.1. Overførsel af kompetence
Justitsministeriet finder, at
beslutningskompetencen i konkrete sager om udlevering af personer
til strafforfølgning eller staffuldbyrdelse i et andet land
bør overføres fra justitsministeren til
anklagemyndigheden. Det bør således være
anklagemyndigheden, der fremover træffer afgørelse om,
hvorvidt udlevering kan ske både i sager om udlevering til en
anden EU-medlemsstat og i sager om udlevering til stater uden for
EU og Norden. Tilsvarende bør det være
anklagemyndigheden, der udøver de øvrige
beføjelser vedrørende udleveringssager, der er
beskrevet ovenfor under punkt 2.1.1. Det bemærkes i
øvrigt i den forbindelse, at kompetencen til at udstede
europæiske arrestordrer tillige fremover påtænkes
placeret hos anklagemyndigheden.
Sager om udlevering rejser ofte
forskellige spørgsmål af strafferetlig karakter,
ligesom Justitsministeriets departements behandling af
udleveringsbegæringer i dag sker i samarbejde med politiet og
anklagemyndigheden i den politikreds, hvor den
pågældende opholder sig (og eventuelt sidder
varetægtsfængslet i anledning af udleveringssagen).
Endvidere er det anklagemyndigheden i den pågældende
politikreds, som indbringer en beslutning om udlevering for
byretten, såfremt den pågældende forlanger
beslutningens lovlighed prøvet ved retten.
På den baggrund finder
Justitsministeriet, at behandlingen af udleveringssager mere
hensigtsmæssigt vil kunne placeres hos den overordnede
anklagemyndighed.
Det foreslås derfor, at der i
udleveringsloven indsættes en bemyndigelse til, at de
beføjelser, der efter loven er tillagt justitsministeren,
ved bekendtgørelse kan overføres til Rigsadvokaten,
statsadvokaterne eller politidirektørerne. Det er i
første omgang Justitsministeriets hensigt at udnytte
bemyndigelsen til administrativt at overføre
beføjelserne til Rigsadvokaten. Da det imidlertid på
længere sigt kan vise sig hensigtsmæssigt, at
beføjelserne placeres hos andre dele af anklagemyndigheden
(statsadvokaterne eller politidirektørerne) giver den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse tillige mulighed
herfor.
Det bemærkes, at det i
forbindelse med gennemførelsen af Rådets
rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den
europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse
mellem medlemsstaterne blev overvejet, hvorvidt kompetencen i disse
sager burde placeres hos Justitsministeriets departement.
Rammeafgørelsen indeholder ikke nærmere regler om,
hvilke myndigheder medlemsstaterne skal udpege som kompetente
myndigheder i relation til behandlingen af modtagne arrestordrer og
udstedelse af arrestordrer.
Justitsministeriet fandt dengang i
2003, at kompetencen til at behandle sager i 1. instans om
udlevering på grundlag af den europæiske arrestordre
(både for så vidt angår udstedelsen af en
arrestordre og behandlingen af en arrestordre udstedt af en anden
medlemsstat) indtil videre burde placeres i Justitsministeriets
departement. Der blev i den forbindelse bl.a. lagt vægt
på, at en central placering af kompetencen til at
træffe afgørelse om udlevering i henhold til den
europæiske arrestordre ville sikre en ensartet behandling af
sagerne. Dette ville især være hensigtsmæssigt i
en periode, hvor der endnu ikke var en fast
afgørelsespraksis i sagerne. Desuden blev der lagt
vægt på, at hensynet til en ensartet administration af
udleveringsloven talte for, at Justitsministeriets departement traf
afgørelse om udlevering, uanset om der var tale om
udlevering til en anden EU-medlemsstat eller til stater uden for
EU. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lov
nr. 433 af 10. juni 2003 om ændring af lov om udlevering af
lovovertrædere og lov om udlevering af lovovertrædere
til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
EU-rammeafgørelse om den europæiske arrestordre mv.),
jf. Folketingstidende, 2002-03, tillæg A, side 4309.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at disse hensyn også vil blive tilgodeset ved at
overføre behandlingen af udleveringssager - både sager
om udlevering til andre EU-medlemsstater og til stater uden for EU
- til Rigsadvokaten, der som central, overordnet anklagemyndighed
vil kunne sikre en fortsat ensartet behandling af sagerne.
Kompetencen til at træffe
afgørelse i sager om udlevering til et af de nordiske lande,
som i dag er placeret hos politidirektørerne, jf.
udleveringslovens § 18 h, stk. 4, foreslås ikke
ændret. Dog findes det hensigtsmæssigt, at
afgørelser i de tilfælde, hvor der samtidig med en
nordisk arrestordre foreligger en begæring om udlevering fra
et land uden for Norden, som i dag træffes af
justitsministeren, også indtil videre henlægges til
Rigsadvokaten.
Der henvises til § 1, nr. 2, i
lovforslaget.
2.1.2.2. Afskærelse af klageadgang
Da beslutninger om udlevering - med
undtagelse af udlevering inden for Norden - i dag træffes af
Justitsministeriets departement, er der ikke mulighed for at
påklage en sådan beslutning til en anden administrativ
myndighed. Derimod er der i udleveringsloven fastsat en
særlig let adgang for den, der er omfattet af en
udleveringsbeslutning, til at få beslutningens lovlighed
prøvet ved domstolene.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at ved en overførsel af
afgørelseskompetencen i udleveringssager til Rigsadvokaten,
vil Rigsadvokatens beslutninger om udlevering som udgangspunkt
blive omfattet af reglen om klageadgang i retsplejelovens §
98, stk. 4, hvorefter afgørelser truffet af Rigsadvokaten i
1. instans kan påklages til Justitsministeriets
departement.
Justitsministeriet finder
imidlertid, at den gældende ordning, hvorefter en beslutning
om udlevering ikke kan påklages administrativt, men alene
forlanges indbragt for retten, bør fastholdes. Det skyldes
først og fremmest, at der med den særlig lette adgang
til domstolsprøvelse ikke findes at være noget
retssikkerhedsmæssigt behov for en administrativ
klageadgang.
Hertil kommer, at sager om
udlevering ofte er af hastende karakter. Det følger
eksempelvis af artikel 17 i rammeafgørelsen om den
europæiske arrestordre, hvoraf det fremgår, at
medlemsstaterne skal behandle og fuldbyrde en europæisk
arrestordre som en hastesag, ligesom bestemmelsen indeholder visse
frister for sagsbehandlingstiden. Dette er afspejlet i
tidsfristerne i udleveringslovens § 18 d, som er nærmere
beskrevet ovenfor under punkt 2.1.1.
En ordning, hvorefter en beslutning
om udlevering tillige skal kunne påklages administrativt, vil
derfor gøre det meget vanskeligt at overholde de
gældende regler om sagsbehandlingstid, der er fastsat
på baggrund af rammeafgørelsen om den europæiske
arrestordre.
Det foreslås derfor, at der i
udleveringsloven indsættes en bemyndigelse til, at
Justitsministeriet ved overførsel af kompetence i
medfør af den foreslåede bestemmelse i
udleveringslovens § 21 d, stk. 1, tillige kan fastsætte
regler om, at afgørelser truffet i medfør af
bemyndigelsen ikke kan påklages til en anden administrativ
myndighed. I forbindelse med at det administrativt bliver fastsat,
at kompetencen i udleveringssager henlægges til
Rigsadvokaten, vil det administrativt blive bestemt, at
Rigsadvokatens afgørelser i disse sager ikke kan
påklages til Justitsministeriets departement.
Som nævnt ovenfor under punkt
2.1.1 træffes beslutning om udlevering til de nordiske lande
i dag af politidirektørerne med mulighed for, at den, der
skal udleveres, kan forlange politidirektørens beslutning om
udlevering indbragt for domstolene på samme måde som i
andre sager om udlevering. Rigsadvokaten har oplyst over for
Justitsministeriet, at statsadvokaterne ikke i praksis modtager
klager over politidirektørernes afgørelser om
udlevering, selvom udleveringsloven ikke i dag indeholder
bestemmelser om afskærelse af klageadgangen.
Justitsministeriet finder imidlertid, at der for at sikre, at de
enkelte ordninger om behandling af udleveringssager er ens, er
grund til også at fastsætte regler, der afskærer
adgangen til at påklage politidirektørernes
udleveringsbeslutninger til statsadvokaten. Den foreslåede
bemyndigelse giver derfor tillige mulighed herfor.
Der henvises til § 1, nr. 2, i
lovforslaget.
2.2. Fuldbyrdelse af
strafferetlige afgørelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Inden for
Den Europæiske Union
Strafferetlige afgørelser,
der er truffet i andre medlemsstater i Den Europæiske Union,
kan fuldbyrdes her i landet efter reglerne i lov om fuldbyrdelse af
visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union, jf. § 1, stk. 2. Lovens § 1, stk. 1, opregner de
afgørelsestyper, der er omfattet af loven. For
afgørelser truffet i Finland og Sverige gælder dog
tillige de særlige regler om nordisk samarbejde, jf. §
1, stk. 3.
Det følger af lovens §
54, stk. 1, at justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, træffer afgørelse om anmodninger om
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om konfiskation,
bødestraf, fængselsstraf eller andre
frihedsberøvende foranstaltninger og foranstaltninger som
alternativ til varetægtsfængsling og om anmodninger om
anerkendelse af og overtagelse af tilsyn med afgørelser om
pligter eller påbud i forbindelse med udsættelse af
straffastsættelse eller straffuldbyrdelse som alternativ
sanktion eller ved prøveløsladelse.
Bemyndigelsen i lovens § 54,
stk. 1, er ikke udnyttet, hvorfor kompetencen i dag tilkommer
Justitsministeriet.
For så vidt angår
afgørelser om fuldbyrdelse af en fængselsstraf eller
anden frihedsberøvende foranstaltning og afgørelser
om fuldbyrdelse af en foranstaltning som alternativ til
varetægtsfængsling træffer justitsministeren
afgørelse i medfør af § 54, stk. 1, hvis
justitsministeren finder, at anmodningen skal afslås. Findes
der derimod ikke at være grunde til at afslå en
anmodning om at overtage fuldbyrdelsen af en fængselsstraf
mv. eller af en foranstaltning som alternativ til
varetægtsfængsling, anmoder Justitsministeriets
departement anklagemyndigheden om at indbringe sagen for retten,
jf. lovens § 54 a og § 54 d. Afgørelse om
fuldbyrdelse af fængselsstraf eller anden
frihedsberøvende foranstaltning og foranstaltninger som
alternativ til varetægtsfængsling træffes
herefter af domstolene, jf. § 54, stk. 2 og 3. Der henvises
endvidere til bemærkningerne til lov nr. 347 af 14. maj 2008
om ændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union, lov om udlevering
af lovovertrædere og lov om Det Centrale Dna-profil-register
(Gennemførelse af rammeafgørelsen om en
europæisk bevissikringskendelse og rammeafgørelsen om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i
straffesager om idømmelse af frihedsstraf mv.) jf.
Folketingstidende, 2007-08, 2. samling, tillæg A, side
3031-3032.
For så vidt angår
afgørelser om fuldbyrdelse af bødestraf og
konfiskation træffes afgørelsen af justitsministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, jf. lovens § 54, stk.
1. Der gælder dog en særlig let adgang til
domstolsprøvelse i sådanne sager, jf. lovens §
56, stk. 1, hvorefter enhver, som er part i sagen, kan forlange, at
anklagemyndigheden indbringer Justitsministeriets afgørelse
for retten.
For så vidt angår
afgørelser om anerkendelse af og overtagelse af tilsyn med
afgørelser om pligter eller påbud i forbindelse med
udsættelse af straffastsættelse eller straffuldbyrdelse
som alternativ sanktion eller ved prøveløsladelse,
træffes disse af justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, uden særlig adgang til
domstolsprøvelse. Det følger dog af lovens § 29
n, at når tilsyn er overtaget, finder bestemmelserne i
straffeloven og straffuldbyrdelsesloven mv. dog anvendelse på
senere afgørelser, der træffes her i landet i
forbindelse med tilsynet. Således vil afgørelser, der
indebærer fuldbyrdelse eller fastsættelse af
fængselsstraf for betingede domme, skulle træffes af
domstolene, jf. straffelovens §§ 60-61.
Lov om fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union
indeholder endvidere en række tidsfrister for behandlingen af
de ovenfor omtalte sager. Afgørelser om fuldbyrdelse af en
fængselsstraf eller anden frihedsberøvende
foranstaltning træffes så vidt muligt inden 90 dage
efter modtagelsen af anmodningen fra udstedelsesstaten, mens
afgørelser om anerkendelse af og overtagelse af tilsyn med
afgørelser om pligter mv. træffes hurtigst muligt og
senest 60 dage efter modtagelsen af dommen eller afgørelsen,
jf. § 54, stk. 4 og 5. Afgørelse om anerkendelse og
fuldbyrdelse af foranstaltninger som alternativ til
varetægtsfængsling træffes hurtigst muligt og
senest 20 arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen fra
udstedelsesstaten, jf. § 54, stk. 6, 1. pkt.
2.2.1.2. Uden for
Den Europæiske Union og Norden
Efter reglerne i lov om
international fuldbyrdelse af straf mv. kan udenlandske
afgørelser om straf fuldbyrdes her i landet og danske
afgørelser om straf fuldbyrdes i udlandet, jf. lovens §
1, stk. 1. Loven gælder for afgørelser, der ikke er
omfattet af enten lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union eller af lov om
samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående
fuldbyrdelse af straf mv., jf. lovens § 1, stk. 2 og 3.
De afgørelser, der er
omfattet af loven, er bl.a. fuldbyrdelse af afgørelser om
bøde og konfiskation og afgørelser om
overførsel af domfældte i medfør af den
europæiske konvention af 21. marts 1983 om overførelse
af domfældte og tillægsprotokollen hertil. Loven
tillægger justitsministeren kompetence på en
række punkter vedrørende behandlingen af de konkrete
sager.
Lovens § 2, stk. 1, bestemmer,
at afgørelser, som er omfattet af konventionen om
overførsel af domfældte, kan fuldbyrdes efter
konventionens regler. Afgørelse om samtykke til
overførsel efter konventionen (både i sager, hvor
Danmark er domsland, og hvor Danmark er fuldbyrdelsesland)
træffes af justitsministeren, jf. § 2, stk. 2.
Endvidere er det justitsministeren,
der kan bestemme, at fuldbyrdelse af en udenlandsk afgørelse
i Danmark skal ske efter reglerne i konventionens artikel 10 om
fortsat fuldbyrdelse - og ikke efter reglerne i konventionens
artikel 11 om omsætning af straffen, som er hovedreglen -
hvis det ikke ellers vil være muligt at få en
domfældt overført hertil, jf. lovens § 3, stk. 3.
Selve afgørelsen om omsætning eller tilpasning af
straffen træffes af domstolene, jf. lovens § 3, stk. 2
og 3.
Sager, som efter loven skal
afgøres af en domstol her i landet, indbringes af
anklagemyndigheden for byretten på det sted, hvor den
pågældende bor. Har den pågældende ikke
bopæl her i landet, bestemmer justitsministeren, hvilken
byret der skal behandle sagen, jf. lovens § 6.
Endvidere kan justitsministeren,
når humanitære eller andre særlige hensyn taler
derfor, bestemme, at straf mv., som er pålagt i en anden
stat, kan fuldbyrdes her i landet, selvom der ikke i forhold til
den pågældende stat gælder en af de i loven
omhandlede konventioner eller overenskomster, jf. lovens § 10,
stk. 1. I forbindelse med sådanne aftaler i enkeltsager
fastsætter justitsministeren ligeledes, i hvilket omfang
reglerne i loven og de heri nævnte konventioner skal
fraviges, og hvorvidt aftalen kan indgås på
vilkår om, at der på tilsvarende betingelser kan ske
fuldbyrdelse i den anden stat af afgørelser, der er fastsat
her i landet vedrørende personer, der er
hjemmehørende i den anden stat, jf. lovens § 10, stk. 3
og 4.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.2.1. Overførsel af kompetence
Justitsministeriet finder, at
beslutningskompetencen i konkrete sager om fuldbyrdelse af
udenlandske strafferetlige afgørelser i Danmark og
fuldbyrdelse af visse danske strafferetlige afgørelser i
udlandet bør overføres til anklagemyndigheden. Det
bør således være anklagemyndigheden, der
fremover træffer afgørelse om, hvorvidt udenlandske
afgørelser kan fuldbyrdes i Danmark, både når
afgørelserne er truffet i en anden EU-medlemsstat, og
når afgørelserne er truffet i en stat uden for EU og
Norden. Tilsvarende bør det være anklagemyndigheden,
der for så vidt angår visse typer af sager om
fuldbyrdelse vurderer, hvorvidt der er grundlag for at anmode
udenlandske myndigheder om at fuldbyrde strafferetlige
afgørelser, der er truffet i Danmark.
Det bemærkes i den
forbindelse, at sager om overførsel af domfældte
personer til afsoning i hjemlandet ikke påtænkes udlagt
til anklagemyndigheden.
Sager om fuldbyrdelse af
udenlandske afgørelser i Danmark rejser ofte forskellige
spørgsmål af strafferetlig karakter, ligesom
Justitsministeriets departements behandling af sagerne i dag sker i
samarbejde med politi og anklagemyndighed i den relevante
politikreds. Skal sagen indbringes for retten, forestås dette
ligeledes af anklagemyndigheden.
På den baggrund finder
Justitsministeriet, at behandlingen af sagerne mere
hensigtsmæssigt vil kunne placeres hos
anklagemyndigheden.
Det foreslås derfor, at der i
lov om international fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser mv. indsættes en bemyndigelse til, at
justitsministeren kan henlægge de beføjelser, der i
dag efter loven tilkommer justitsministeren i konkrete sager om
fuldbyrdelse, til en anden administrativ myndighed. Det er i
første omgang Justitsministeriets hensigt at udnytte
bemyndigelsen til administrativt at overføre
beføjelserne til Rigsadvokaten.
I lov om fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union er
der allerede indsat de fornødne bemyndigelsesbestemmelser,
der gør det muligt for Justitsministeriet at overføre
beslutningskompetencen til andre myndigheder, herunder til
Rigsadvokaten, hvorfor der ikke er behov for at indsætte nye
bemyndigelsesbestemmelser i denne lov.
Der henvises til § 3 i
lovforslaget.
2.2.2.2. Afskærelse af klageadgang
Da det er Justitsministeriets
departement, der behandler de sager om fuldbyrdelse af
strafferetlige afgørelser, som påtænkes
overført til anklagemyndigheden, er der i dag ikke adgang
til administrativ rekurs i de tilfælde, hvor ministeriet
træffer afgørelse. Derimod er der i nogle af
sagskategorierne fastsat en særlig let adgang til
domstolsprøvelse, jf. ovenfor under punkt 2.2.1.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at der ved en overførsel af sagerne til
Rigsadvokaten som udgangspunkt - i det omfang der træffes
afgørelse i sagerne - vil være klageadgang til
Justitsministeriets departement i medfør af retsplejelovens
§ 98, stk. 4, hvorefter afgørelser truffet af
Rigsadvokaten i 1. instans kan påklages til
Justitsministeriets departement.
Justitsministeriet finder
imidlertid, at den gældende ordning, hvorefter
afgørelserne i disse sager ikke kan påklages
administrativt, bør fastholdes. Det skyldes dels, at der i
en række af sagerne er fastsat særlig let adgang til
domstolsprøvelse, hvorfor der ikke findes at være
noget retssikkerhedsmæssigt behov for en administrativ
klageadgang, dels at der for de sager, som er omfattet af lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union, er fastsat en række tidsfrister for
sagsbehandlingen, jf. ovenfor under punkt 2.2.1.1, på
baggrund af de bagvedliggende EU-rammeafgørelser, som loven
gennemfører. En ordning hvorefter afgørelser i disse
sager skal kunne påklages administrativt, vil derfor
gøre det vanskeligt at overholde de disse frister.
Det foreslås derfor, at der i
både lov om international fuldbyrdelse af straf mv. og i lov
om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union indsættes bemyndigelse til, at
Justitsministeriet kan fastsætte regler om, at
afgørelser i sager om fuldbyrdelse truffet i medfør
af bemyndigelse ikke skal kunne påklages til en anden
administrativ myndighed. I forbindelse med at det administrativt
bliver fastsat, at kompetencen i sagerne henlægges til
Rigsadvokaten, vil det administrativt blive bestemt, at
Rigsadvokatens afgørelser i disse sager ikke kan
påklages til Justitsministeriets departement.
Der henvises til § 2 og §
3 i lovforslaget.
2.3. Kære
2.3.1. Kære
af afslag på fri proces
2.3.1.1. Gældende ret
Det følger af
retsplejelovens § 327, stk. 5, 3. pkt., at afslag på fri
proces til en sag, der behandles af Sø- og Handelsretten
eller af landsretten som 1. instans, uanset § 392, stk. 2, kan
kæres uden særlig tilladelse.
2.3.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Justitsministeriet er blevet
opmærksom på, at henvisningen i retsplejelovens §
327, stk. 5, 3, pkt., til § 392, stk. 2, vedrørende
kære af afslag på fri proces til en sag, der behandles
af landsretten som 1. instans eller af Sø- og Handelsretten,
ikke er korrekt. Det foreslås derfor, at henvisningen
ændres således, at der rettelig henvises til §
392, stk. 3, og § 392 a, stk. 2.
2.3.2. Kærefrister
2.3.2.1. Gældende ret
Det følger af
retsplejelovens § 394, stk. 2, 1. pkt., at hvis der er meddelt
kæretilladelse efter §§ 389, 391 eller 392, skal
kære ske inden 2 uger efter, at tilladelsen er meddelt
ansøgeren.
2.3.2.2 Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Justitsministeriet er blevet
opmærksom på, at der ikke er blevet fastsat regler om
kærefrist i en række bestemmelser i retsplejeloven i
forbindelse med tidligere lovændringer.
Det foreslås af hensyn til
sagernes fremme, at hvis der er meddelt tilladelse til at
kære rettens beslutning om fritagelse fra at anvende
domstolenes sagsportal eller afslag herpå efter
retsplejelovens § 148 a, stk. 4, hvis der efter § 389 a,
stk. 1, er meddelt tilladelse til at kære kendelser og andre
beslutninger, der afsiges af byretten under hovedforhandlingen
eller under dennes forberedelse, eller hvis der efter § 392 a,
stk. 2, er meddelt tilladelse til at kære Sø- og
Handelsrettens kendelser, skal kære ske inden 2 uger efter,
at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne af betydning.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vedrører
overførsel af kompetencen fra Justitsministeriets
departement til anklagemyndigheden til at behandle sager omfattet
af Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002
om den europæiske arrestordre og om procedurerne for
overgivelse mellem medlemsstaterne, Rådets
rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på
bødestraffe, Rådets rammeafgørelse 2006/783/RIA
af 6. oktober 2006 om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse på afgørelser om konfiskation,
Rådets rammeafgørelse 2008/909/RIA af 27. november
2008 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på
domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraffe eller
frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på
fuldbyrdelse i Den Europæiske Union, Rådets
rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november 2008 om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme og
afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik
på tilsyn med tilsynsforanstaltninger og alternative
sanktioner og Rådets rammeafgørelse 2009/829/RIA af
23. oktober 2009 om anvendelse mellem Den Europæiske Unions
medlemsstater af princippet om gensidig anerkendelse på
afgørelser om tilsynsforanstaltninger som et alternativ til
varetægtsfængsling.
Justitsministeriet vil i
forbindelse med, at sagerne overføres til
anklagemyndigheden, i fornødent omfang og i overensstemmelse
med de nævnte rammeafgørelser orientere Rådets
Generalsekretariat om, hvilke myndigheder i Danmark der fremover
vil være kompetente til at træffe afgørelse mv.
i sager omfattet af rammeafgørelserne.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 14. december 2015 til den 11. januar 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Procesbevillingsnævnet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Fængselsforbundet, Advokatrådet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk Forening,
Det Kriminalpræventive Råd, Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl., Kriminalforsorgsforeningen,
HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Amnesty International, Danske Advokater,
Landsforeningen KRIM, Justitia, Rigsombudsmanden for
Færøerne og Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgene | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vedrører
overførsel af kompetencen fra Justitsministeriets
departement til anklagemyndigheden til at behandle sager omfattet
af Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni
2002, Rådets rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24.
februar 2005, Rådets rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6.
oktober 2006, Rådets rammeafgørelse 2008/909/RIA af
27. november 2008, Rådets rammeafgørelse 2008/947/RIA
af 27. november 2008 og Rådets rammeafgørelse
2009/829/RIA af 23. oktober 2009. Justitsministeriet vil i forbindelse med,
at sagerne overføres til anklagemyndigheden, i
fornødent omfang og i overensstemmelse med de nævnte
rammeafgørelser orientere Rådets Generalsekretariat
om, hvilke myndigheder i Danmark der fremover vil være
kompetente til at træffe afgørelse mv. i sager
omfattet af rammeafgørelserne. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af
udleveringslovens § 21, stk. 1, at justitsministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil, kan tillade, at en person, der
udleveres fra en fremmed stat til en anden, føres gennem
riget, såfremt bestemmelserne i § 2 og § 2 a eller
§§ 4-6 ikke ville være til hinder for, at der skete
udlevering her fra landet for den pågældende
handling.
Det foreslås, at den i
bestemmelsen indeholdte adgang til bemyndigelse udgår.
Den foreslåede ændring
er en konsekvens af, at der foreslås indsat en generel
bemyndigelsesbestemmelse, som omfatter alle beføjelser, der
efter loven er tillagt justitsministeren, jf. lovforslagets §
1, nr. 2.
Til nr. 2
Det er i dag justitsministeren, der
træffer afgørelse i sager om udlevering til andre
lande end de nordiske lande.
Der foreslås med stk. 1
indført en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler om, at de
beføjelser, der i loven er tillagt justitsministeren, kan
udøves af Rigsadvokaten, statsadvokaterne eller
politidirektørerne.
Bemyndigelsen påtænkes
i første omgang udnyttet til administrativt at
overføre kompetencen til at træffe afgørelse i
sager om udlevering mv. fra Justitsministeriets departement til
Rigsadvokaten. Da det imidlertid på længere sigt kan
vise sig hensigtsmæssigt, at beføjelserne placeres hos
andre dele af anklagemyndigheden, f.eks. hos statsadvokaterne,
giver den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse tillige
mulighed herfor.
I stk.
2 foreslås indsat en bemyndigelse til, at
justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1 eller i medfør af
udleveringslovens § 18 h, stk. 4, 1. pkt. (om
afgørelser om udlevering truffet af politidirektøren
på grundlag af en nordisk arrestordre). Bestemmelsen giver
bl.a. mulighed for at afskære klageadgang over sådanne
afgørelser.
Bestemmelsen påtænkes i
første omgang udnyttet til at afskære adgangen til at
påklage afgørelser efter udleveringsloven til
Justitsministeriets departement i forbindelse med, at
afgørelseskompetencen overføres til Rigsadvokaten.
Det er således hensigten, at retsplejelovens § 98, stk.
4, hvorefter afgørelser, der træffes af Rigsadvokaten
som 1. instans, kan påklages til justitsministeren, ikke skal
finde anvendelse i sager, der behandles efter udleveringsloven. Den
foreslåede bestemmelse tilsigter således at fravige den
generelle ordning i retsplejelovens § 98, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til
punkt 2.1.2.1. og 2.1.2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Med den foreslåede
bestemmelse bemyndiges justitsministeren til at fastsætte
regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er
truffet i henhold til bemyndigelse efter lovens § 54, stk. 1,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
anden administrativ myndighed.
Bestemmelsen påtænkes i
første omgang udnyttet til at afskære adgangen til at
påklage afgørelser efter lovens § 54, stk. 1, til
Justitsministeriets departement i forbindelse med, at
afgørelseskompetencen overføres til Rigsadvokaten.
Det er således hensigten, at retsplejelovens § 98, stk.
4, hvorefter afgørelser, der træffes af Rigsadvokaten
som 1. instans, kan påklages til justitsministeren, ikke skal
finde anvendelse i denne type sager. Den foreslåede
bestemmelse tilsigter således at fravige den generelle
ordning i retsplejelovens § 98, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Lov om international fuldbyrdelse
af straf mv. indeholder i dag en række bestemmelser, hvorved
kompetencen til at træffe afgørelser i medfør
af loven tillægges justitsministeren.
Der foreslås i § 2, stk. 2,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at træffe
afgørelse om samtykke til overførsel i henhold til
konventionen om overførsel af domfældte kan
overføres fra Justitsministeriets departement til anden
administrativ myndighed. Dette gælder både i sager,
hvor Danmark er domsland, og i sager hvor Danmark er
fuldbyrdelsesland.
Desuden foreslås der i § 6, 2.
pkt., indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at
bestemme ved hvilken byret sager, der efter loven skal
afgøres af en domstol, skal behandles, i de tilfælde
hvor den pågældende ikke har bopæl her i landet,
kan overføres fra Justitsministeriets departement til anden
administrativ myndighed.
Endelig foreslås der i § 10, stk. 1,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til i konkrete
tilfælde at beslutte, at straf mv., som er pålagt i en
anden stat, kan fuldbyrdes her i landet, selv om der ikke
gælder en konvention eller overenskomst mellem Danmark og den
pågældende stat, kan overføres fra
Justitsministeriets departement til anden administrativ
myndighed.
Bemyndigelserne
påtænkes i første omgang udnyttet til at
overføre kompetencen efter bestemmelserne fra
Justitsministeriets departement til Rigsadvokaten. Det kan
imidlertid på længere sigt vise sig
hensigtsmæssigt, at beføjelserne placeres hos anden
administrativ myndighed, f.eks. hos statsadvokaterne. Kompetencen
efter § 2, stk. 2, i sager om overførsel af
domfældte fra Danmark til
afsoning i en anden stat (dvs. hvor Danmark er domsland)
påtænkes dog ikke henlagt til Rigsadvokaten.
Der henvises i øvrigt til
punkt 2.2.1.2. og 2.2.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Lov om international fuldbyrdelse
af straf mv. indeholder i dag en række bestemmelser, hvorved
kompetencen til at træffe afgørelser i medfør
af loven tillægges justitsministeren.
Der foreslås i § 3, stk. 3, 1.
pkt., indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at
bestemme, at fuldbyrdelse af en udenlandsk afgørelse om
frihedsstraf skal ske efter konventionens regler om fortsat
fuldbyrdelse og ikke reglerne om omsætning, jf. § 3,
stk. 2, kan overføres fra Justitsministeriets departement
til anden administrativ myndighed.
Desuden foreslås i § 10, stk. 3,
indsat en bemyndigelse til, at kompetencen til at bestemme, i
hvilket omfang lovens kapitler 2 og 4 eller 3-4 og de heri
nævnte konventioner skal fraviges i forbindelse med konkrete
aftaler om overførsel af domfældte efter § 10,
stk. 1, kan overføres fra Justitsministeriets departement
til anden administrativ myndighed.
Bemyndigelserne
påtænkes i første omgang udnyttet til at
overføre kompetencen efter bestemmelserne fra
Justitsministeriets departement til Rigsadvokaten. Det kan
imidlertid på længere sigt vise sig
hensigtsmæssigt, at beføjelserne placeres hos anden
administrativ myndighed, f.eks. hos statsadvokaterne.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1.2. og 2.2.2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 10,
stk. 4, at justitsministeren i nødvendigt omfang i
forbindelse med en aftale som nævnt i § 10, stk. 1, kan
indgå på, at der på tilsvarende betingelser kan
ske fuldbyrdelse i en anden stat af straf mv., der er fastsat her i
landet vedrørende personer, der er hjemmehørende i
den anden stat.
Der foreslås i § 10,
stk. 4, indsat en bemyndigelse til, at denne kompetence kan
overføres fra Justitsministeriets departement til anden
administrativ myndighed.
Bemyndigelsen påtænkes
i første omgang udnyttet til at overføre kompetencen
efter bestemmelsen fra Justitsministeriets departement til
Rigsadvokaten. Det kan imidlertid på længere sigt vise
sig hensigtsmæssigt, at beføjelserne placeres hos
anden administrativ myndighed, f.eks. hos statsadvokaterne.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1.2. og 2.2.2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Der foreslås i en ny §
12 b indsat en bemyndigelse til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet efter loven i henhold til de
foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 1-3. Bestemmelsen giver bl.a. mulighed for at
afskære klageadgang over sådanne afgørelser.
Bestemmelsen påtænkes i
første omgang udnyttet til at afskære adgangen til at
påklage afgørelser efter loven til Justitsministeriets
departement i forbindelse med, at afgørelseskompetencen
overføres til Rigsadvokaten. Det er således hensigten,
at retsplejelovens § 98, stk. 4, hvorefter afgørelser,
der træffes af rigsadvokaten som 1. instans, kan
påklages til justitsministeren, ikke skal finde anvendelse i
denne type sager. Den foreslåede bestemmelse tilsigter
således at fravige den generelle ordning i retsplejelovens
§ 98, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til
punkt 2.2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af
retsplejelovens § 327, stk. 5, 3. pkt., at afslag på fri
proces til en sag, der behandles af Sø- og Handelsretten
eller af landsretten som 1. instans, uanset § 392, stk. 2, kan
kæres uden særlig tilladelse.
Justitsministeriet er blevet
opmærksom på, at henvisningen i retsplejelovens §
327, stk. 5, 3. pkt., til § 392, stk. 2, er forkert, og det
foreslås som følge heraf, at der henvises til de rette
bestemmelser i retsplejeloven, som er § 392, stk. 3, og §
392 a, stk. 2, hvor det fremgår, at landsrettens og
Sø- og Handelsrettens kendelser kan kæres med
Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af
retsplejelovens § 394, stk. 2, 1. pkt., at kære skal ske
inden kærefristens udløb eller, hvis der er meddelt
kæretilladelse efter §§ 389, 391 eller 392, inden 2
uger efter, at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
Det følger af
retsplejelovens § 148 a, stk. 4, som blev indsat ved lov nr.
1867 af 29. december 2015 om ændring af retsplejeloven, lov
om Domstolsstyrelsen og lov om retsafgifter (Digitalisering af
retsprocessen i borgerlige sager, oprettelse af en domsdatabase
m.v.), at rettens beslutning om fritagelse fra at anvende
domstolenes sagsportal eller afslag herpå ikke uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for
højere ret.
Efter retsplejelovens § 389 a,
stk. 1, som blev indsat ved lov nr. 737 af 26. juni 2014 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Revision
af reglerne om behandling af civile sager og syn og skøn,
forhøjelse af beløbsgrænse for anke,
indførelse af deltidsordning for dommere m.v.,
medieannoncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse af digitale
lånedokumenter, skriftlig behandling af anke i straffesager
med samstemmende påstand m.v.), kan kendelser og andre
beslutninger, der afsiges af byretten under hovedforhandlingen
eller under dennes forberedelse, kun kæres med
Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Efter retsplejelovens § 392 a,
stk. 2, kan Sø- og Handelsrettens kendelser og beslutninger,
der ikke er afsagt efter regle?rne i § 253, ligeledes kun
kæres med Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Det foreslås af hensyn til
sagernes fremme, at hvis der er meddelt kæretilladelse efter
retsplejelovens § 148 a, stk. 4, § 389 a, stk. 1, eller
§ 392 a, stk. 2, skal kære ske inden 2 uger efter, at
tilladelsen er meddelt ansøgeren.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. maj 2016.
Til §
6
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at de
foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland. De foreslåede
ændringer af lov om udlevering af lovovertrædere og lov
om international fuldbyrdelse af straf mv., jf. lovforslagets
§§ 1 og 3, kan dog ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om udlevering af lovovertrædere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 833 af 25. august 2005, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 428 af 1. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 21.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
tillade, at en person, der udleveres fra en fremmed stat til en
anden, føres gennem riget, såfremt bestemmelserne i
§ 2 og § 2 a eller §§ 4-6 ikke ville være
til hinder for, at der skete udlevering her fra landet for den
pågældende handling. | | 1. I § 21, stk. 1,
udgår »eller den, ministeren bemyndiger
dertil,«. | Stk. 2-4. --- | | | | | | | | 2. Efter
§ 21 c indsættes: | | | »§ 21
d. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
rigsadvokaten, statsadvokaterne eller politidirektørerne kan
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
justitsministeren. | | | Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er
truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1 eller i
medfør af § 18 h, stk. 4, 1. pkt., herunder at
afgørelserne ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.« | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union, jf.
lovbekendtgørelse nr. 213 af 22. februar 2013, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1572 af 15. december 2015,
foretages følgende ændring: | | | | § 54.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
træffer afgørelse om anmodninger om anerkendelse og
fuldbyrdelse af afgørelser om konfiskation,
bødestraf, fængselsstraf eller andre
frihedsberøvende foranstaltninger og foranstaltninger som
alternativ til varetægtsfængsling og om anmodninger om
anerkendelse af og overtagelse af tilsyn med afgørelser om
pligter eller påbud i forbindelse med udsættelse af
straffastsættelse eller straffuldbyrdelse, som alternativ
sanktion eller ved prøveløsladelse, jf. dog stk. 2 og
3. | | | Stk.
2-6. --- | | 1. I § 54 indsættes som stk. 7: | | | »Stk. 7.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.« | | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om international fuldbyrdelse af straf
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 740 af 18. juli 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 428 af 1. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | §
2. --- | | | Stk. 2. Afgørelse om samtykke efter
konventionens art. 3, stk. 1, litra f, træffes af
justitsministeren. | | 1. I § 2, stk. 2, § 6, 2.
pkt., og § 10, stk. 1,
indsættes efter »justitsministeren«: »eller
den, ministeren bemyndiger dertil«. | | | | §
3. --- | | | Stk. 2. --- | | | Stk. 3. Justitsministeren kan, hvis det ellers
ikke vil være muligt at få en domfældt
overført hertil, bestemme, at fuldbyrdelse af den
udenlandske afgørelse skal ske efter reglerne i
konventionens art. 10 om fortsat fuldbyrdelse. Der skal ske
tilpasning af sanktionen i overensstemmelse med art. 10, stk. 2.
Afgørelsen om tilpasning træffes ved dom. | | 2. I § 3, stk. 3, 1.
pkt., og § 10, stk. 3,
indsættes efter »Justitsministeren«: »eller
den, ministeren bemyndiger dertil,«. | | | | § 6. Sager,
som skal afgøres af en domstol her i landet, indbringes af
anklagemyndigheden for byretten på det sted, hvor den
pågældende bor. Har den pågældende ikke
bopæl her i landet, bestemmer justitsministeren, hvilken
byret der skal behandle sagen. | | 1. I § 2, stk. 2, § 6, 2.
pkt., og § 10, stk. 1,
indsættes efter »justitsministeren«: »eller
den, ministeren bemyndiger dertil«. | | | | § 10.
Gælder der i forhold til en anden stat ikke nogen af de i
kapitel 2-3 a nævnte konventioner eller af de i § 9
nævnte overenskomster, kan justitsministeren, når
humanitære eller andre særlige hensyn taler derfor,
bestemme, at straf mv., som er pålagt i den anden stat, kan
fuldbyrdes her i landet. | | 1. I § 2, stk. 2, § 6, 2.
pkt., og § 10, stk. 1,
indsættes efter »justitsministeren«: »eller
den, ministeren bemyndiger dertil«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter i forbindelse med de i stk. 1
nævnte afgørelser, i hvilket omfang bestemmelserne i
denne lovs kapitler 2 og 4 eller 3-4 og de heri nævnte
konventioner skal fraviges, jf. dog § 11. | | 2. I § 3, stk. 3, 1.
pkt., og § 10, stk. 3,
indsættes efter »Justitsministeren«: »eller
den, ministeren bemyndiger dertil,«. | Stk. 4. I
nødvendigt omfang kan justitsministeren i forbindelse med en
aftale som nævnt i stk. 1 indgå på, at der
på tilsvarende betingelser kan ske fuldbyrdelse i en anden
stat af straf mv., der er fastsat her i landet vedrørende
personer, der er hjemmehørende i den anden stat. | | 3. I § 10, stk. 4,
indsættes efter »justitsministeren«: »eller
den, ministeren bemyndiger dertil,«. | | | | | | 4. Efter
§ 12 a indsættes i kapitel 5: | | | »§ 12
b. Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen
til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold
til bemyndigelse efter denne lov, herunder at afgørelserne
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.« | | | | | | § 4 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16. november 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
327. --- | | | Stk. 2-4. --- | | | Stk. 5.
[…]. Uanset § 392, stk. 2, kan afslag på fri
proces til en sag, der behandles af Sø- og Handelsretten
eller af landsretten som 1. instans, kæres uden særlig
tilladelse. | | 1. I § 327, stk. 5, 3. pkt., ændres
»§ 392, stk. 2,« til: »§ 392, stk. 3,
og § 392 a, stk. 2,«. | | | | § 394.
--- | | | Stk. 2.
Kære skal ske inden kærefristens udløb eller,
hvis der er meddelt tilladelse efter § 389, § 391 eller
§ 392, inden 2 uger efter, at tilladelsen er meddelt
ansøgeren. […]. | | 2. I § 394, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 389, § 391 eller § 392« til:
»§ 148 a, stk. 4, § 389, § 389 a, stk. 1,
§ 391, 392 eller § 392 a, stk. 2«. | | | | | | § 5 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj
2016. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2. Lovens §§ 1 og 3 kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|