Fremsat den 20. januar 2016 af sundheds-
og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Værdighedspolitikker for
ældreplejen)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013, § 1 i
lov nr. 722 af 25. juni 2014, § 1 i lov nr. 1576 af 15.
december 2015 og § 1 i lov nr. 1894 af 29. december 2015,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 81 indsættes:
Ȥ 81 a.
Kommunalbestyrelsen skal i et møde træffe beslutning
om samt offentliggøre en værdighedspolitik, der
beskriver de overordnede værdier og prioriteringer for
personlig hjælp, omsorg og pleje m.v., som ydes efter lov om
social service til personer over folkepensionsalderen, jf. § 1
a i lov om social pension.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens forpligtelser efter stk.
1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2. Den
første værdighedspolitik skal offentliggøres af
kommunalbestyrelsen senest den 1. juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Med lovforslaget forpligtes
kommunalbestyrelsen til i et møde at træffe beslutning
om en værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje.
Værdighedspolitikken, der skal offentliggøres, skal
beskrive de overordnede værdier og prioriteringer for
personlig hjælp, omsorg og pleje m.v., som gives efter lov om
social service til personer over folkepensionsalderen. Det
foreslås, at den første værdighedspolitik skal
offentliggøres af kommunalbestyrelsen senest den 1. juli
2016.
Det foreslås endvidere, at sundheds- og
ældreministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for kommunalbestyrelsens forpligtelser til at
træffe beslutning om samt offentliggøre
værdighedspolitikkerne.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt
til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal
vedtage og offentliggøre en værdighedspolitik inden
for det første år i den 4-årige kommunale
valgperiode. Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive anvendt
til at fastsætte, at værdighedspolitikken skal
udgøre den værdimæssige ramme for
kommunalbestyrelsens overordnede mål og principper for en
værdig ældrepleje.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive
anvendt til at forpligte kommunalbestyrelsen til som minimum at
beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte
følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af
den enkelte ældre: 1) livskvalitet, 2) selvbestemmelse, 3)
kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen, 4) mad
og ernæring samt 5) en værdig død.
Lovforslaget udmønter Aftalen om
finansloven for 2016, som regeringen har indgået med Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Med
lovforslaget udmøntes den del af finanslovsaftalen for 2016,
der vedrører kommunalbestyrelsens forpligtelse til at
træffe beslutning om samt offentliggøre en
værdighedspolitik for ældreplejen.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Pligt for
kommunalbestyrelsen til at træffe beslutning om samt
offentliggøre værdighedspolitikker for
ældreplejen
2.1.1. Gældende ret
Det følger af servicelovens § 1,
stk. 2, at formålet med hjælp efter loven er at fremme
den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den
daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Af § 1,
stk. 3 fremgår det, at hjælpen efter loven skal
tildeles og tilrettelægges på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den enkelte persons behov og
forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Serviceloven indeholder ikke en særskilt
forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at træffe beslutning
om en værdighedspolitik for personlig hjælp, omsorg og
pleje m.v. I servicelovens kapitel 16 om personlig hjælp,
omsorg og pleje samt plejetestamenter reguleres
kommunalbestyrelsens forpligtelser til at tilbyde hjælp og
støtte på en række forskellige områder til
personer, der som følge af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug for
hjælp til at klare sig selv eller til at lette den daglige
tilværelse og forbedre livskvaliteten.
I servicelovens § 81 fremgår det
overordnede formål med indsatser til voksne med nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale
problemer. § 81 fastsætter, at formålet med
indsatsen er: 1) at forebygge, at problemerne for den enkelte
forværres, 2) at forbedre den enkeltes sociale og personlige
funktion samt udviklingsmuligheder, 3) at forbedre mulighederne for
den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær,
aktivitet, behandling, omsorg og pleje og 4) at yde en
helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den
enkeltes særlige behov i egen bolig eller i botilbud efter
lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter serviceloven.
2.1.1.1. Ældreråd
Efter § 30 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område skal der i hver
kommune etableres mindst ét ældreråd.
Ældrerådets medlemmer vælges ved direkte valg.
Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i
ældrepolitiske spørgsmål og formidler
synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om
lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører de
ældre.
Kommunalbestyrelsen skal i samarbejde med
ældrerådet fastlægge de nærmere rammer for
rådets virke, herunder aftale nærmere om, hvordan og i
hvilket omfang ældrerådet skal høres.
Såfremt der ikke kan opnås enighed om, hvordan og i
hvilket omfang ældrerådet skal høres, skal
kommunalbestyrelsen høre ældrerådet om alle
forslag, der vedrører de ældre.
2.1.2. Overvejelser
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti har i forbindelse med
indgåelse af finanslovsaftalen for 2016 besluttet at styrke
kommunernes arbejde med en mere værdig ældrepleje. Som
en del af finanslovsaftalen er aftaleparterne enige om at forpligte
kommunalbestyrelsen til at formulere en værdighedspolitik,
hvor den enkelte kommune beskriver sine overordnede værdier
og prioriteringer på ældreområdet. Forpligtelsen
for kommunalbestyrelsen til at træffe beslutning om en
værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje
forudsætter, at der tilvejebringes en lovhjemmel.
Det følger af finanslovsaftalen for
2016, at udgangspunktet for kommunalbestyrelsens forpligtelse til
at træffe beslutning om en værdighedspolitik for
ældreplejen er, at ældre borgere skal have en
værdig pleje og omsorg, så der er mulighed for at
fortsætte med at leve det liv, som den ældre
ønsker, med størst mulig selvbestemmelse og
livskvalitet. Plejen og omsorgen skal tage udgangspunkt i den
enkelte ældres behov, så den enkelte kan leve et
værdigt liv.
Indførelsen af kommunale
værdighedspolitikker understøtter princippet om, at
det er kommunerne, som er tættest på borgerne og derfor
har mulighed for at prioritere og tilrettelægge indsatsen,
hvor behovet er størst lokalt, og hvor indsatsen
imødekommer den ældre borgers ønsker og
behov.
Det er væsentligt, at
værdighedspolitikken besluttes af kommunalbestyrelsen, samt
at kommunalbestyrelsen i udarbejdelsen af
værdighedspolitikken for ældreplejen sikrer, at de
lokale ældreråd, samt øvrige relevante parter
inddrages. Relevante parter kan blandt andet omfatte
pårørende, frivillige foreninger, ledelse og
medarbejdere, der indgår i udførelse af
ældreplejen - såvel kommunale som private
leverandører.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at indføre en
hjemmel i serviceloven, hvorefter kommunalbestyrelsen får
pligt til at træffe beslutning om samt offentliggøre
en værdighedspolitik, der beskriver de overordnede
værdier og prioriteringer for personlig hjælp, omsorg
og pleje m.v., som ydes efter lov om social service til personer
over folkepensionsalderen uanset boform. De kommunale
værdighedspolitikker skal udgøre den overordnede
værdimæssige ramme for den enkelte kommunalbestyrelses
prioriteringer for ældreplejen. Kommunalbestyrelsen skal
træffe beslutning om værdighedspolitikken i et
møde.
Det foreslås, at den første
værdighedspolitik skal offentliggøres af
kommunalbestyrelsen senest den 1. juli 2016.
Kommunalbestyrelsens gældende
forpligtelser til at tilbyde den nødvendige hjælp og
støtte i henhold til servicelovens bestemmelser er
uændret. Kommunalbestyrelsen skal fortsat efter de
gældende regler i serviceloven mindst én gang
årligt udarbejde en kvalitetsstandard for indhold, omfang og
levering af hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb samt
kommunal træning efter servicens §§ 83, 83 a og 86.
Det vil fortsat være gennem kommunens årlige
fastsættelse af kvalitetsstandarden, at den enkelte kommune
fastsætter det lokale serviceniveau for disse ydelser.
I og med at værdighedspolitikken skal
beskrive de overordnede værdier for ældreplejen,
bør kommunalbestyrelsen have værdighedspolitikken for
øje, når kommunalbestyrelsen fastsætter de
årlige kvalitetsstandarder for serviceniveauet for
hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og
kommunaltræning efter servicelovens §§ 83, 83 a og
86. Når værdighedspolitikken omsættes i praksis,
vil de politisk fastsatte værdier for ældreplejen
således blandt andet kunne afspejle sig i de beslutninger,
som kommunalbestyrelsen træffer i forbindelse med
fastsættelse af serviceniveauet for de konkrete indsatser,
som gives efter serviceloven som led i kommunens tilbud om
personlig hjælp, omsorg og pleje. Værdighedspolitikken
vil endvidere kunne få betydning for eksempelvis den
overordnede organisering og tilrettelæggelse af
ældreplejen, anvendelsen af faglige metoder samt
medarbejdernes kompetencer m.v.
Lovforslaget afgrænser området for
værdighedspolitikken for ældreplejen ved dels at
relatere politikkerne til de indsatser, som kommunen yder efter
serviceloven i forhold til personlig hjælp, omsorg og pleje
m.v. Dels ved at afgrænse værdighedspolitikken til de
indsatser, der i praksis hovedsageligt gives til personer, som er
over folkepensionsalderen. Det vil typisk omfatte tilbud om
personlig og praktisk hjælp, madservice, genoptræning,
hjælpemidler samt afløsning og aflastning m.v.
Lovforslaget ændrer ikke på den
enkelte borgers retsstilling i forhold til kommunalbestyrelsens
forpligtelser efter serviceloven. Kommunalbestyrelsen skal fortsat
tildele hjælp og støtte på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov for
hjælp. Den tildelte hjælp skal fortsat opfylde
formålet med hjælpen, jf. servicelovens § 81. Det
gælder uanset, om borgeren er over eller under
folkepensionsalderen.
Træffer kommunalbestyrelsen beslutning
om en værdighedspolitik, som fx fører til, at
kommunalbestyrelsen hæver serviceniveaet for konkrete ydelser
efter servicelovens regler, fx personlig og praktisk hjælp
efter servicelovens § 83, vil alle borgere indenfor
målgruppen af den konkrete bestemmelse være
omfattet.
Lovforslaget ændrer heller ikke på
de gældende regler og forpligtelser i forhold til de
sundhedsfaglige indsatser, der gives efter sundhedslovens
bestemmelser. Udarbejdelsen og implementeringen af den enkelte
kommunalbestyrelses værdighedspolitik for kommunens
ældrepleje bør ses i sammenhæng med de
sundhedsfaglige indsatser, fx hjemmesygeplejen, som i praksis
udgør en del af den enkelte kommunes samlede
ældrepleje. Værdighedspolitikken bør derfor
også forholde sig til, hvordan der skabes en mere koordineret
og sammenhængende indsats på tværs af de
kommunale ydelser, fx personlig pleje, praktisk hjælp og
hjemmesygepleje. Det er endvidere væsentligt, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med udarbejdelse og
implementeringen af værdighedspolitikken for kommunens
ældrepleje også tager højde for de ældre,
der får ydelser efter sundhedsloven.
2.2. Bemyndigelsesbestemmelse om
værdighedspolitikker
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke i dag nogen pligt for
kommunalbestyrelsen til at udarbejde en værdighedspolitik for
kommunens ældrepleje.
Kommunalbestyrelsen har i medfør af
bekendtgørelse nr. 1575 af 27. december 2014 om
kvalitetsstandarder for hjemmehjælp,
rehabiliteringsforløb og træning efter servicelovens
§§ 83, 83 a og 86 pligt til mindst én gang
årligt at udarbejde en kvalitetsstandard for personlig og
praktisk hjælp m.v., rehabiliteringsforløb samt
kommunal genoptræning og vedligeholdelsestræning efter
servicelovens §§ 83, 83 a og 86. Bemyndigelsen til at
fastsætte regler for kvalitetsstandarder på
området er hjemlet i servicelovens § 139.
Kvalitetsstandarden skal, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2, indeholde generel
serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente
fra kommunen. Kvalitetsstandarden skal, jf. § 1, stk. 3,
indeholde en beskrivelse af det serviceniveau, kommunalbestyrelsen
har fastsat for ydelser efter servicelovens §§ 83, 83 a
og 86. Beskrivelsen af indholdet, omfanget og udførelsen af
hjælpen skal være præcis og skal danne grundlag
for, at der sikres sammenhæng mellem serviceniveau, de
afsatte ressourcer, afgørelserne samt leveringen af
hjælpen.
Kvalitetsstandarden skal endvidere indeholde
operationelle mål for, hvordan dette sikres, og en
beskrivelse af, hvordan der følges op på de fastsatte
mål. Efter bekendtgørelsens § 2 skal
kommunalbestyrelsen mindst én gang årligt følge
op på de efter bekendtgørelsens § 1 fastsatte
mål for kvaliteten og styringen af hjælpen efter lovens
§§ 83, 83 a og 86.
2.2.2. Overvejelser
Aftaleparterne bag finanslovsaftalen for 2016
er enige om, at værdighedspolitikken skal indeholde de
overordnede pejlemærker og principper for kommunens
ældrepleje og samtidig sætte den
værdimæssige ramme for kommunens ældrepolitik. En
værdig ældrepleje tilrettelægges bedst med
udgangspunkt i den enkelte borgers behov og under hensyntagen til
lokale forhold. Indførelsen af kommunale
værdighedspolitikker understøtter princippet om, at
det er kommunerne, som er tættest på borgerne og derfor
har mulighed for at prioritere og tilrettelægge indsatsen,
hvor behovet er størst, og hvor indsatsen imødekommer
den ældre borgers ønsker og behov og
understøtter den enkelte ældres livskvalitet.
Værdighedspolitikken kan med fordel ses
i sammenhæng med kommunalbestyrelsens arbejde med og
opfølgning på de årlige kvalitetsstandarder for
hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb samt kommunal
genoptræning og vedligeholdelsestræning efter
servicelovens §§ 83, 83 a og 86.
På baggrund af finanslovsaftalen for
2016 skal kommunalbestyrelsen som minimum forholde sig til
følgende områder i forbindelse med udarbejdelsen af en
værdighedspolitik for kommunens ældrepleje: 1)
livskvalitet, 2) selvbestemmelse, 3) kvalitet, tværfaglighed
og sammenhæng i plejen, 4) mad og ernæring og 5) en
værdig død.
2.2.2.1. Livskvalitet
En lang række faktorer har betydning for
ældres livskvalitet, bl.a. at den ældre føler
sig tryg, har mulighed for at komme ud i frisk luft, har
samvær med andre, kan deltage i aktiviteter og ture samt har
mulighed for at vedligeholde og styrke fysiske og psykiske
færdigheder. Det er væsentligt, at kommunernes
indsatser i ældreplejen tilrettelægges, så
indsatserne øger livskvaliteten og giver den enkelte
ældre et værdigt liv. Indsatsen bør
understøtte, at den enkelte ældre kan fortsætte
sin hidtidige livsstil og gøre - eller få hjælp
til at gøre - nogle af de ting, der har betydning for den
ældres livskvalitet.
2.2.2.2. Selvbestemmelse
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2016
var der enighed om, at ældres afhængighed af personlig
hjælp, omsorg og pleje m.v. aldrig bør være
ensbetydende med tab af værdighed. Ældre skal behandles
med respekt og værdighed, og derfor bør kommunerne
sikre de ældre mulighed for at bestemme over egen hverdag og
bevare deres døgnrytme.
2.2.2.3. Kvalitet,
tværfaglighed og sammenhæng i plejen
Det er væsentligt, at ældre med
behov for hjælp, pleje og omsorg m.v. mødes af et
fagligt kvalificeret personale, og at indsatsen er baseret på
bedste viden og metoder. Det er samtidig væsentligt, at
plejen tager udgangspunkt i den enkeltes behov og
tilrettelægges, så den ældre får et
sammenhængende og koordineret forløb på
tværs af social- og sundhedsfaglige indsatser og mellem de
forskellige sektorer, fx fra sygehus til eget hjem. Det
gælder ikke mindst for ældre med demens, hvor det er
vigtigt, at personalet har forudsætninger og viden til at
sætte ind med den rette behandling og imødekomme de
særlige behov, som ældre med demens og deres
pårørende har.
2.2.2.4. Mad og
ernæring
Mange svage ældre er undervægtige
eller småt spisende og har behov for ernæringsrigtig og
velsmagende mad. Samtidig er måltiderne et vigtigt socialt
samlingspunkt. Det er bl.a. vigtigt både at sikre
ernæringsrigtig og velsmagende mad samt at skabe gode og
hyggelige rammer for de ældres måltider, som giver de
ældre lyst til at spise. Det gælder uanset, om den
ældre er hjemmeboende eller bor i plejebolig m.v.
2.2.2.5. En
værdig død
Plejen og behandlingen skal
understøtte, at livet får en værdig, tryg og
så vidt mulig smertefri afslutning. Det er væsentligt,
at fagligt kvalificerede medarbejdere sikrer, at unødige
indlæggelser undgås, så den døende og de
pårørende får mulighed for at tage afsked i
vante og rolige omgivelser. Forløbet i forbindelse med den
ældres død bør opleves trygt og
sammenhængende for både den ældre og de
pårørende. Den sidste tid skal tage udgangspunkt i
borgerens egne ønsker, men der skal også tages
hånd om de pårørende og deres behov for at
være inddraget og blive lyttet til.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at sundheds- og
ældreministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for kommunalbestyrelsens forpligtelser for
udarbejdelse og offentliggørelse af
værdighedspolitikkerne. Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen
skal træffe beslutning om samt offentliggøre en
værdighedspolitik inden for det første år i den
kommunale valgperiode.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive
anvendt til at forpligte kommunalbestyrelsen til som minimum at
beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte
følgende områder: 1) livskvalitet, 2) selvbestemmelse,
3) kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen, 4)
mad og ernæring samt 5) en værdig død.
Som nævnt i pkt. 2.1.3. har
værdighedspolitikken til formål at beskrive de
overordnede værdier for ældreplejen lokalt, mens
kvalitetsstandarderne fastlægger serviceniveauet. Når
kommunalbestyrelsen skal fastsætte de årlige
kvalitetsstandarder for serviceniveauet for hjemmehjælp,
rehabiliteringsforløb og kommunaltræning efter
servicelovens §§ 83, 83 a og 86, bør
kommunalbestyrelsen have de politisk fastsatte værdier for
ældreplejen for øje.
Når værdighedspolitikken
omsættes i praksis, vil de politisk fastsatte værdier
for ældreplejen således blandt andet kunne afspejle sig
i de beslutninger, som kommunalbestyrelsen træffer i
forbindelse med fastsættelse af serviceniveauet for de
konkrete indsatser, som gives efter serviceloven som led i
kommunens tilbud om personlig hjælp, omsorg og pleje m.v. Det
vil typisk omfatte tilbud om personlig og praktisk hjælp,
madservice, genoptræning, hjælpemidler samt
afløsning og aflastning m.v. Værdighedspolitikken vil
endvidere kunne få betydning for eksempelvis den overordnede
organisering og tilrettelæggelse af ældreplejen,
anvendelsen af faglige metoder samt medarbejdernes kompetencer
m.v.
3. Økonomiske eller administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Det vurderes, at forslaget om at forpligte
kommunalbestyrelserne til at træffe beslutning om samt
offentliggøre værdighedspolitikker i 2016 vil
medføre en administrativ merudgift på ca. 71.000 kr.
pr. kommune. Det antages, at en kommune vil anvende ca. 4 uger,
svarende til 148 timer, til at udarbejde og administrere en
værdighedspolitik. Den gennemsnitlige udgift pr. time er
opgjort til 482,4 kr. inklusiv overhead på 20 pct.
(2016-pl.). Den samlede udgift for alle 98 kommuner anslås i
2016 at blive på 7,0 mio.kr. Herefter vil der løbende
være udgifter i forbindelse med udformningen af kommunernes
værdighedspolitikker i det første år af de
kommunale valgperioder.
Forslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for stat og regioner.
Det bemærkes, at der i forbindelse med
Aftalen om finansloven for 2016 er afsat 1.000 mio. kr.
årligt fra 2016 og frem til at styrke kommunernes arbejde med
en værdig ældrepleje og understøtte udbredelsen
og implementeringen af de konkrete indsatser, som følger af
de kommunalt fastsatte værdighedspolitikker. Midlerne kan
bl.a. anvendes til mere personale og til kompetenceudvikling med
fokus på arbejdet med værdighed, ud fra en konkret
vurdering i den enkelte kommune af, hvor behovet er størst
lokalt.
Midlerne fordeles mellem kommunerne efter en
objektiv fordelingsnøgle for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Der er tale om nye midler, som ligger ud
over kommunernes vedtagne budgetter for 2016.
De ovenfor nævnte 7,0 mio. kr. til det
konkrete arbejde med at udarbejde en værdighedspolitik skal
finansieres af de afsatte midler i 2016, som kommunerne får
tildelt, ligesom de løbende udgifter i forbindelse med
udarbejdelse og administration af værdighedspolitikkerne skal
finansieres af de afsatte midler de efterfølgende
år.
4. Økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om
værdighedspolitikker i ældreplejen har i perioden den
9. december 2015 til den 7. januar 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Alzheimerforeningen, Center for Små
Handicapgrupper, Center for Sund Aldring, KU, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
DemensKoordinatorer i Danmark, De Samvirkende Menighedsplejere, Det
Centrale Handicapråd, EGV, Ergoterapeutforeningen, Foreningen
af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark
(FDS), Foreningen af offentligt ansatte, FOA, Frivilligrådet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Hjernesagen, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost &
Ernæringsforbundet, KORA, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), Lederforum,
LO´s Faglige Seniorer, Lægeforeningen, Nationalt
Videnscenter for Demens, OK-Fonden, PLO (Praktiserende Lægers
Organisation), Rådet for frivilligt socialt arbejde, Selveje
Danmark, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd,
Socialpædagogernes Landsforbund, ÆldreForum og
Ældre Sagen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ekstra udgifter i kommunerne på 7,0
mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Med forslaget til §
81 a, stk. 1 forpligtes
kommunalbestyrelsen til på et møde at træffe
beslutning om samt efterfølgende at offentliggøre en
værdighedspolitik, der beskriver de overordnede værdier
og prioriteringer for personlig hjælp, omsorg og pleje m.v.,
som ydes efter serviceloven til personer over folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension.
I § 81
a, stk. 2 foreslås
det, at sundheds- og ældreministeren fastsætter
nærmere regler for kommunalbestyrelsens forpligtelser efter
bestemmelsens stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
vil blive anvendt til at forpligte kommunalbestyrelsen til indenfor
det første år i den kommunale valgperiode at
træffe beslutning om en værdighedspolitik for kommunens
ældrepleje.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt
til at forpligte kommunalbestyrelsen til som minimum beskrive,
hvordan kommunalbestyrelsens indsatser på
ældreområdet skal understøtte følgende
områder i en værdig ældrepleje: 1) livskvalitet,
2) selvbestemmelse, 3) kvalitet, tværfaglighed og
sammenhæng i plejen, 4) mad og ernæring samt 5) en
værdig død.
Der henvises til afsnittet i pkt. 2.2.2 om
overvejelser bag forslaget samt pkt. 2.2.3 i de almindelige
bemærkninger om den foreslåede ordning.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2016.
Det foreslås endvidere, at den
første værdighedspolitik skal offentliggøres af
kommunalbestyrelsen senest den 1. juli 2016. Dette er begrundet i
hensynet til, at kommunerne får mulighed for at sikre en
inddragende proces ved udarbejdelsen af den første
værdighedspolitik.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
vil fastsætte, at kommunerne herefter inden udgangen af det
første år af den kommunale valgperiode skal
træffe beslutning om samt offentliggøre en
værdighedspolitik. Da kommunalbestyrelserne er midt i den
4-årige kommunale valgperiode, foreslås det, at der
fastsættes en forpligtelse til, at den første
værdighedspolitik skal offentliggøres senest den 1.
juli 2016.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013, § 1 i
lov nr. 722 af 25. juni 2014, § 1 i lov nr. 1576 af 15.
december 2015 og § 1 i lov nr. 1894 af 29. december 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
81 indsættes: »§ 81
a. Kommunalbestyrelsen skal i et møde træffe
beslutning om samt offentliggøre en værdighedspolitik,
der beskriver de overordnede værdier og prioriteringer for
personlig hjælp, omsorg og pleje m.v., som ydes efter lov om
social service til personer over folkepensionsalderen, jf. § 1
a i lov om social pension. Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens forpligtelser efter stk.
1.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2016. Stk. 2. Den
første værdighedspolitik skal offentliggøres af
kommunalbestyrelsen senest den 1. juli 2016. |
|