Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 9. februar 2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. januar
2016 og var til 1. behandling den 22. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 9. december 2015 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 79. Den 18. januar 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer med tilfredshed, at der i forbindelse med finansloven for
2016 blev afsat 1 mia. kr. til at styrke en værdig
ældrepleje i Danmark. DF forventer, at kommunerne, når
de har udfærdiget deres værdighedspolitik og arbejder
med at opfylde den, vil få en ældrepleje, som er
præget af nytænkning, hvilket har været
ønsket af flere, også uden for Christiansborg,
heriblandt Dansk Sygeplejeråd, FOA og Ældre Sagen.
Organisationerne har arbejdet med,
hvorledes ældreplejen kan optimeres og med en lidt anden
indgangsvinkel end den, der hidtil har været toneangivende,
og som ofte har drejet sig om økonomiske hensyn, fokus
på ydelser og minutter og ikke på relationer. Det var
med ønsket om at sætte fokus på netop
relationer, at DF til finanslovsforhandlingerne medbragte et
ønske om at afsætte en øremærket
værdighedsmilliard, som efterfølgende mundede ud i den
del af finansloven for 2016, som hedder »En værdig
ældrepleje«.
En værdig ældrepleje og et
værdigt ældreliv kan være svært at lave en
præcis definition på, men som udgangspunkt er det DF's
opfattelse, at når et menneske får behov for pleje og
hjælp fra andre, så skal det være muligt at leve
et liv, som minder så meget som muligt om det liv, der er
levet, selvfølgelig med visheden om, at aldring
påvirker fysik og sjæl. Det at kunne bevare en positiv
selvopfattelse er vigtigt for at opleve livskvalitet.
Livskvalitet står som en del af
overskriften for DF i intentionerne med at få afsat midler
til en værdig ældrepleje. Med fokus på
livskvalitet kan den ældre som individ have bedre mulighed
for at leve med sin hidtidige identitet og personlighed, så
længe det overhovedet er muligt.
Derfor er det vigtigt, at den ældre
føler sig inddraget og respekteret som den, vedkommende er.
Det vil give tryghed for den ældre, og netop tryghed er et
nøgleord, i forhold til at man føler sig
værdigt behandlet. Nogle gange skal der ikke så meget
til for at bevare og sikre livskvaliteten hos ældre. Det kan
være de små ting i hverdagen, der faktisk gør en
forskel.
DF ser frem til at følge kommunernes
proces med at udfærdige en værdighedspolitik og har
forventning om, at kommunerne vil gå til opgaven med
entusiasme. Det skylder man de ældre borgere, som med alderen
er blevet sårbare på den ene eller anden
måde.
For at sikre at midlerne bliver brugt
på ældreområdet og på værdighed, har
det været et udtrykkeligt ønske for DF, at midlerne er
øremærkede, og at kommunerne skal dokumentere,
hvorledes der arbejdes med at sikre og styrke en værdig
ældrepleje. Dette vil DF følge nøje.
DF håber, at indførelsen af en
øremærket værdighedsmilliard vil være med
til at ændre kulturen på ældreområdet,
således at der i løbet af kort tid sker forbedringer,
som vil blive påskønnet af ældre,
pårørende og personale, og at det giver kommunerne
incitament til at følge op og foretage yderligere skridt i
en retning, så ældre i dag, men også kommende
ældre, vil føle tryghed og opleve, at det er godt at
være ældre i Danmark, også når man har
behov for pleje og hjælp.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslaget ikke indeholder nogen form for garanti
for en værdig ældrepolitik i kommunerne, endsige en
forpligtelse for kommunerne til at sikre en sådan
værdighed for ældre medborgere. Det eneste, en kommune
behøver at gøre, er at skrive en A4-side om
værdighedspolitik og offentliggøre den på sin
hjemmeside. Der er ingen krav til indholdet og ingen krav til,
hvilke konsekvenser politikken skal have i forhold til en bedre
ældrepleje.
Det er EL's opfattelse, at regeringen
dermed lukker øjnene for den virkelighed, der er i
ældreplejen i kommunerne, hvor der siden 2009 er forsvundet
mere end 5,5 millioner hjemmehjælpstimer, og hvor en
stikprøveundersøgelse af 20 kommuners
ældrebudgetter for 2016 viser, at der er planlagt besparelser
på ældreområdet i alle 20 kommuner. Dette retter
forslaget og den dertil hørende
»værdighedsmilliard« ikke op på der er
intet, der forhindrer kommunerne i yderligere nedskæringer,
hvilket også vil være det uundgåelige resultat af
»omprioriteringsbidraget«.
Hvis man virkelig vil rette op på
tingene, anbefaler Enhedslisten, at man følger de råd,
som f.eks. Alzheimerforeningen kommer med i deres
høringssvar til lovforslaget, hvor der meget klart
står, at lovens formål ikke kan opfyldes, medmindre
personalet har den fornødne tid til at give den
nødvendige behandling, omsorg og pleje.
Derfor finder EL, at man som minimum
må øremærke den såkaldte
værdighedsmilliard til øget bemanding inden for
ældreområdet. Det kan man passende supplere med
Enhedslistens og tidligere også Socialdemokraternes og Dansk
Folkepartis forslag om at indføre rettigheder til de
ældre til et minimum af praktisk hjælp og personlig
pleje.
Det er EL's håb, at lovforslaget kan
bruges til at rejse en diskussion i den enkelte kommunalbestyrelse
om en værdig ældrepleje. EL kan således
støtte intentionerne i lovforslaget, men havde fundet det
meget mere konstruktivt og relevant, hvis de tomme ord om
værdighedspolitikker var blevet fulgt op af konkrete og
forpligtende krav til en værdig ældrepleje af
høj kvalitet.
Radikale Venstres medlem af udvalget mener,
at velfærd skal tænkes på en ny måde. Vi
skal væk fra, at alle skal have det samme. Vi er alle sammen
forskellige, og derfor skal vi behandles forskelligt for at blive
behandlet ens. Vi skal væk fra at fokusere på, hvad
folk ikke kan, og i stedet hjælpe dem med at nå det, de
kan og vil og drømmer om. Og vi skal væk fra at se det
offentlige som lig velfærd. Velfærd er ikke, hvor mange
ydelser man får. Velfærd er frisættelse.
Velfærd er at være noget for nogen i et
fællesskab. RV er derfor med på idéen om at
arbejde med værdighed og lave værdighedspolitikker. Det
er der fremtid i.
Men det skal gøres ordentligt.
Når RV er imod lovforslaget, skyldes det, at vi er imod
finansieringen, hvor regeringen tvinger kommunerne til
nedskæringer for selv at kunne fordele penge. Det stritter
mod det kommunale selvstyre. Og spørgsmålet er, om
ikke det giver mindre velfærd, fordi der skal gå tid
med at udfylde papirer i kommunen og tid til at kontrollere dem i
staten. Vi mener ikke, der er meget værdighed over processen.
Regeringen beder kommunerne om at lave værdighedspolitikkerne
inden for en meget kort tidsramme for at få pengene. Det er
en opskruet proces, som dårligt kan blive andet end en
top-down-proces uden ret meget tid til at involvere dem, det
handler om.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Britt Bager (V) Hans
Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Erik Christensen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S) Yildiz
Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl
(SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 105
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 105
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil sikre, at
bemærkningerne i loven bliver ændret, således at
handicaprådene eksplicit nævnes som parter, der skal
høres på lige fod med ældrerådene,
når kommunerne udformer værdighedspolitikker, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren agter at
følge op på, om kommunerne udmønter midlerne i
overensstemmelse med intentionen i loven, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke muligheder ministeren har
for at sikre sig, at kommunerne udmønter midlerne fra
værdighedsmilliarden i overensstemmelse med lovforslaget og
intentionerne bag, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan regeringen ved
udmøntning af loven vil sikre, at der i evalueringen af
ordningen indgår dokumentation for, at
ældreområdet i kommunerne ikke af byrådet er
blevet pålagt større besparelser end andre
opgaveområder, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke konsekvenser
tilførelsen af værdighedsmilliarden har for
kommunernes budgetlægning vedrørende år 2016
samt år 2017 og fremefter, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå |
|